akhlagh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق”

اخلاق

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: مدرس: ميلکیاخلاقويژه کارکنان گمرک بوشهربهمن نودويکمشخصات عمومي

اسلاید 3: اخلاق جمع خُلْق و خُلُق مي باشداين دو واژه در اصل به يك ريشه باز مي گردد .. خُلُق به معناي هيات و شكل و صورتي است كه انسان با چشم مي بيند .و ُخلْق به معناي قوا و سجايا و صفات دروني است كه با چشم دل ديده مي شود. تعريف اخلاق

اسلاید 4: در زبان انگليسي واژه Ethics و morality هر دو به معناي اخلاق به كار مي رود. 4

اسلاید 5: علم‌ اخلاق  امروز در تعريف‌ علم‌ اخلاق  تمام‌ توجه‌ به‌ رفتار بايسته‌ آدمي‌است‌. ژكس‌ مي‌گويد:علم‌ اخلاق ، عبارت‌ است‌ از تحقيق‌ در رفتار آدمي‌ بدان‌ گونه‌ كه‌ بايدباشد.استاد مطهري‌ مي‌فرمايد:علم‌ اخلاق عبارت‌ است‌ از علم‌ زيستن‌، يا علم‌ چگونه‌ بايد زيست‌.ملاصدرا نيز در تعريف‌ علم‌ اخلاق به‌ دو جهت‌: آگاهي‌ به‌ خوي‌ها وتوجه‌ به‌ رفتار پسنديده‌، اشاره‌ كرده‌ است‌.

اسلاید 6: تعريف اخلاق:- در فرهنگ دهخدا اخلاق عبارت است از دانش بدخويي ونيک خويي ها.- اخلاق بطور ساده و خلاصه شامل شناخت صحيح از ناصحيح و آنگاه انجام صحيح و ترک ناصحيح است.(سلطاني ،1382)- اخلاق عبارت است از يک سلسله خصلتها و سجايا وملکات اکتسابي که بشر آن را بعنوان اصول اخلاقي مي پذيرد.(مطهري،1367)

اسلاید 7: اخلاق چيست؟ ETHICSصحيح“،مناسب“،منصفانه“واژه هايي اخلاقي هستند،که بيانگر نوعي قضاوت در باره رفتار ما با ديگران اندکه بايد منصفانه باشد.راههاي صحيح وخطا، رفتارهاي مناسب ونا مناسب وتصميمات منصفانه وغير منصفانه واين قبيل باورها استانداردهاي اخلاقي هستند.استانداردهاي اخلاقي ميان افراد مختلف متفاوت است.اخلاق يک نوع توازن ”صحيح“يا“مناسب“يا“منصفانه“ در مديريت استاخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 8: اخلاق چيست ؟در اخلاق صحبت از خوبي و بدي است .در اخلاق مديريت صحبت از خوبي و بدي عمل مديريتي است .-عمل مديريتي وقتي در حوزه اخلاق مطرح ميشود که : بين منافع سازماني و مسئوليت اجتماعي مدير تعارض بوجود آيد

اسلاید 9: انواع اخلاق :1- اخلاق فطري و طبيعي :صفات فطري ، غرايز و احساسات و استعدادهايي است كه در طبيعت انسان آفريده شده و اختيار و عمل در تحصيل آن هيچ‌گونه دخالتي ندارد. مانند حس خداجويي، كنجكاوي، عدالتخواهي و حبّ كمال و . . .2- اخلاق اكتسابي و اختياري :صفات اكتسابي آن گونه صفاتي را گويند كه در مقام عمل و اختيار به تدريج براي انسان حاصل مي‌شود. چنانچه از استعدادها و صفات خدا داده خوب بهره‌برداري نشود، صفات اكتسابي بد خواهد شد. در اين مرحله ، صفات و ملكات خوب را فضايل و مكارم اخلاق و صفات وملكات بد را رذايل اخلاق مي‌نامند.

اسلاید 10: اخلاق كارگزاران

اسلاید 11: خوشخويىاز رموز موفقيت‏حضرت رسول(ص) در دعوت و رسالت‏خويش، اخلاق نيكو و برخورد شايسته و جذاب با مردم بود. «حسن‏خلق‏» آن حضرت، امتياز بارز آن مظهر رافت و رحمت‏بود. با همين‏«اكسير اعظم‏» دلها را جذب مى‏كرد، دشمنان را دوست مى‏ساخت، كينه‏هارا به مهربانى مبدل مى‏كرد، الفت مى‏آفريد و پيوند مى‏داد، دلها را با دلها،دستها را با دستها! و به همين سبب مدال «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم» از خداى‏عظيم دريافت كرد. كلام نرم، رفتار شايسته، گفتار مؤدبانه و جاذبه‏دار، تحمل فراوان وحلم و بردبارى و چهره گشاده و بشاش، از مظاهر و جلوه‏هاى «حسن‏خلق‏» است.

اسلاید 12: خوش رويى از خصلت هاى بسيار زيبا كه غم و اندوه را از دل ديگران مى زدايد نشان دادن خوش رويى است ، كارى كه براى انسان هيچ هزينه اى ندارد .چقدر شايسته است انسان هنگامى كه مى خواهد با زن و فرزند ، پدر و مادر ، اقوام و خويشان و همه ى مردم برخورد كند همه ى غم و اندوهش را در پس پرده ى باطن پنهان نمايد و همه ى نشاط و سرسبزى و خرمى اش را در چهره ظاهر كند و با خوش رويى كامل با همگان ديدار كند .

اسلاید 13: هدف بعثت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)پيامبر اسلام هدف بعثت خود را كامل كردن ارزش هاى اخلاقى اعلام كردند :إنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاَقِ . من فقط براى كامل كردن مكرمت ها و ارزش هاى اخلاقى به پيامبرى برانگيخته شده ام .

اسلاید 14: حسن خلقاز علل بسيار مهم و پرارزشى كه در زيبايى باطن نقش بسزايى دارد و در سالم سازى حالات و حركات سهم قابل توجهى را داراست ، حسن خلق است ، كه پيامبر بزرگ اسلام از آن تعبير به برگ درخت دين كرده است .اخلاق نيكو از حقايق عظيم است. از هيچ حكمى از احكام فقهى در قرآن مجيد با وصف عظيم ياد نشده است . در قرآن صوم عظيم ، صلاة عظيم ، جهاد عظيم و حج عظيم نيامده است ، ولى صفت عظيم همراه اخلاق ذكر شده است :( وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُق عَظِيم ) . و راستى كه تو را خويى والاست . ( وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ) . و اگر بداخلاق و سنگدل و خالى از رأفت و رحمت و رفق و مدارا بودى ، هر آينه از پيرامونت پراكنده مى شدند 

اسلاید 15: حسن خلقپيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) كه خود داراى حسن خلق بود و به شدت از بداخلاقى و مفاسد نفسى و زشتى حالات نفرت داشت ، در رواياتى در رابطه با اخلاق نيك و اخلاق زشت مى فرمايد :أوّلُ مَا يُوضَعُ فى ميزانِ العَبدِ يَومَ القِيامَةِ حُسنُ خُلقِهِ(1) . اول چيزى كه روز قيامت در ترازوى عبد مى نهند حسن خلق اوست.

اسلاید 16: نقش اراده در اخلاقسرمایه های زیادی مثل وراثت،آموزش و تربیت برای خودسازی مطرح است که در میان همه آنها نقش اراده مهمتر از همه آنها میباشد.برای مثال میتوان به داستان حضرت نوح و فرزندش و همچنین داستان حضرت یوسف وحضرت موسی را نام برد.

اسلاید 17: فواید اخلاقاخلاق تعدیل کننده خواسته هااخلاق تقویت کننده و پرورش دهنده بعد معنوی انساناخلاق ضامن اجرای قوانیناخلاق حافظ ایمان

اسلاید 18: مکین امینحفیظعلیمصفات بارز یک کارگزار موفق

اسلاید 19: خلق کارگزار نسبت به مافوق افراط و تفریط در حیاء نسبت به مافوقافراط و تفریط در احترام به مافوقافراط و تفریط نسبت به مقرراتافراط و تفریط در انتقاد نسبت به مافوقافراط و تفریط در پیشنهاد نسبت به مافوق

اسلاید 20: خلق کارگزار نسبت به همسطحتعهد نسبت به همدیگرشناخت معروف و منکرایجاد صمیمیت و برقرار کردن ارتباط صمیمیایجاد محیط مشاورهمساعدت در رفع نقایص کار یکدیگرتحسساجتناب از طبقه بندی بی مورد در بین کارگزاراندوری نمودن از نفاق در کارگزاری

اسلاید 21: بررسی خلق کارگزار در رابطه با افراد تحت سرپرستینرمش با زیر دستانعدم سنگدلی و قساوتعفو زیردستانطلب مغفرتمشورتخلق عزم و توکل برخداتوجه به مشکلات و رفع آنهادر صورت امکاناجتناب از دیکته نمودن نظر خود به زیردستانانتقادپذیری با روحیه باز

اسلاید 22: افرادی که نباید با آنها مشورت نمود.افراد بخیل:مالک در میان مشاورین خود آدمهای بخیل را انتخاب نکن،چون از اینکه با انسانها به فضل رفتار کنی ترا دور کرده و پیوسته وعده نیازمندی و فقر میدهد.افراد ترسو:آدمهای ترسو نمی گذارند که تو شجاع باشی و در امورز تو را به ضعف میکشانند.افراد حریص:مشاور حریص ذهن تورا به میل به تجاوز و ستم زینت و آرایش می دهد.

اسلاید 23: خلق کارگزار در رابطه با ارباب رجوعتسلط وآگاهی بر ظوابط و مقرراتعدم دخالت روابط و خودداری از افراط و تفریطبرخورد کار گزار با مراجعه کننده باید طوری باشدکه افتخار خدمتگزاری را لمس کند.داشتن خضوع و خشوع نسبت به پروردگار در ارتباط با بندگان خدااجتناب از برتری جوییراهنمایی و ارائه راههای سهل و کوتاه به ارباب رجوععدم تعبیر ظوابط و مقرراتعدم تاثیر پذیری بوسیله آسیبهای عصبی که توسط ارباب رجوع وارد میشود.محسن بودن

اسلاید 24: احكام قانون در حوزه حقوق مردم

اسلاید 25: مديران و كارمندان دستگاه‌هاي اجرايي خدمتگزار مردمند ماده 25

اسلاید 26: آشنايي مردم با حقوق و تكاليف از سوي دستگاه هاي اجرايي ماده 26هدفروش ارتقاء سطح آگاهي عمومي و ارائه اطلاعات لازم درخصوص حقوق و تكاليف مردم از طريق وسائل ارتباط جمعي و به ويژه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران

اسلاید 27: توجه به حقوق مساوي مردم در استفاده از خدمات دستگاه هاي اجرايي ماده 27وظايف دستگاه هاي اجرايي مستند و شفاف سازي مراحل، كيفيت ، زمان و استانداردهاي ارائه خدمات اطلاع رساني به مردم درخصوص مراحل، كيفيت، زمان و استانداردها پاسخگويي و رسيدگي به شكايات مردم از تخلفات

اسلاید 28: تأثير رضايت و عدم رضايت مردم از عملكرد كارمندان در اعمال امتيازات استخدامي به منظور تأمين حقوق مردم از سوي دستگاه هاي اجراييماده 28 از مواردي كه دستگاه هاي اجرايي رضايت و عدم رضايت مردم را بايد در آن لحاظ نمايندارتقاء و انتصاب تمديد قراردادهاي استخدامي بهره مندي از امتيازات استخدامي اعمال تشويقات و تنبيهات

اسلاید 29: تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایاتپایبندی به اخلاق اسلامیمتصف بودن به صفت تقوا و خداترسیخلوص نیت درانجام وظیفهخوش رفتاری با ارباب رجوعداشتن صبر و بردباریبرخورد توام با تواضع و احترام با ارباب رجوعمهر و محبت نسبت به ارباب رجوعبرخورداری از توانمندی و تخصص

اسلاید 30: تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایاتبرخورداری از توانمندی و تخصصرعایت عدل و انصافداشتن نظم و انظباط در کارهابرنامه ریزی در کارهارعایت اولویتها

اسلاید 31: دلایل عدم نهادینه شدن فرهنگ مشتری مداری در سازمانهاعدم شناخت دقیق از نیازها،خواسته ها و انتظارات ارباب رجوع نظم تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران سازمانعدم باور مدیران به اهمیت تکریم ارباب رجوععدم توجه به کیفیت خدمات در سازماننا کارامدی سیستم های مدیریت منابع انسانی(استخدام،گزینش،آموزش،جبران خدمات و ارزیابی عملکرد)عدم وجود ارتباطات سازمانی مناسب و کارآمد

اسلاید 32: آداب برخورد با ارباب رجوعبرخورد با روی گشاده با ارباب رجوعصبر و حوصله شرط دوم برخورد باارباب رجوع است.از راه زبان ارباب رجوع وارد شدنتامین خواسته های مراجعین

اسلاید 33: ویژگیهای کارکنان مشتری مداروظیفه خود را با مهر و علاقه و اشتیاق انجام میدهند.در همه حال خود را به جای مشتری قرار میدهد.شنونده خوبی است.با میل و رغبت پاسخگو است.مردم را دوست دارد.همیشه حق را به مشتری می دهد.خدمات بدون منت ارائه می کند.خدمت به مشتری و ارباب رجوع را نعمت خدا تلقی می کند.

اسلاید 34: ویژگیهای کارکنان مشتری مدارانگیزه و روحیه بالایی دارد.مهارت های ارتباطی متعالی دارد.همواره انرژی های مثبت انتقال می دهد.انرژی منفی دریافت شده را به دیگران منتقل نمی کند.خوش برخورد،خوش رفتار و خوش گفتاراست.به ارزش های متفاوت مشتریان احترام قایل است.مثبت اندیشند و تبسم همواره در چهره شان نمایان است.همواره در دسترس مشتری و ارباب است

اسلاید 35: ویژگیهای کارکنان مشتری مداربا همه به صورت عادلانه رفتار دارد و در ارائه خدمات تبعیض انجام نمی دهد.هیچوقت با مشتریان مجادله و تندی نمی کند.انتقاد مشتری را به حساب پیشنهاد آنها می گذارد.مشکلات زندگی خود را بر سر مشتری خالی نمی کند. با مشتریان صادق و راستگو است.

اسلاید 36: چرابه مطالعه اخلاق مي پردازيم؟اخلاق رشته اي است که به وضوح با رفتارسروکاردارد.هوکر:اخلاق ومديريت دو رشته کاملا وابسته به هم هستند.مديريت چگونگي تصميمات بر شرکت را نشان مي دهد،اما اخلاق درباره چگونگي تاثيرتصميمات برکليه امورصحبت مي کند.پس مديريت قسمتي از اخلاق است.اخلاق کسب و کار، مديريت انجام شده دردنياي واقعي است.

اسلاید 37: نقش اخلاق در زندگى و تمدن انسانهابعضى، مسائل اخلاقى را، به عنوان يك امر خصوصى در زندگى شخصى مى‏نگرند، و يا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مى‏دانند كه تنها در زندگى سراى ديگر(آخرت) اثر دارد، در حالى كه اين يك اشتباه بزرگ است; اكثر مسائل اخلاقى بلكه همه آنها، آثارى در زندگى اجتماعى بشر دارد، اعم از مادى و معنوى، و جامعه انساني منهاى اخلاق ،منجربه فعاليتهاى تخريبى انسان‏ها ميشود، نيروها به هدر خواهد رفت، استعدادها سركوب خواهد شد، امنيت و آزادى بازيچه دست هوسبازان مى‏گردد و زندگى انسانى مفهوم واقعى خود را از دست مى‏دهد. 37

اسلاید 38: اخلاق حرفه اي

اسلاید 39: اخلاق حرفه اي چگونه اخلاقي است؟

اسلاید 40: اخلاق حرفه اي1- اخلاق حرفه اي،مجموعه اي از اصول و استانداردهاي سلوک بشري است که رفتار افراد و گروهها را تعيين مي کند (احد فرامرز قراملکي،1382)2- در حقيقت، اخلاق حرفه اي، يك فرايند تفكر عقلاني است كه هدف آن محقق كردن اين امر است كه در سازمان چه ارزش هايي را چه موقع بايد حفظ و اشاعه نمود.3- مجموعه اي از کنش ها و واکنشهاي اخلاقي پذيرفته شده که از سوي سازمانها و مجامع حرفه اي مقرر مي شود تا مطلوب ترين روابط اجتماعي ممکن را براي اعضاي خود در اجراي وظايف حرفه اي فراهم آورد اخلاق حرفه اي گويند(آزاد،1373)

اسلاید 41: اخلاق حرفه اي هم جزء اخلاق كاربردي است . اخلاق حرفه اي درباره ابعاد اخلاقي مسائل وموضوعاتي كه به مشاغل خاصي مربوط ميشود صحبت ميکند مانند: اخلاق تجارت ، اخلاق پزشكي ،اخلاق کتابداري...-اخلاق حرفه اي41

اسلاید 42: مولفه هایی که اصول اخلاق حرفه ای بر آن استوار است.

اسلاید 43: با توجه به آنچه بيان گرديد ؛ حاکميت اخلاق حرفه ‌اي در سازمان، قادر است به ميزان چشمگيري سازمان را در جهت کاهش تنش ها و موفقيت در تحقق اثربخش هدف ياري نمايد و سازمان را پاسخگو سازد. امروزه داشتن اخلاق حرفه ‌اي، به ‌عنوان يک مزيت رقابتي در سازمان مطرح مي‌ باشد. فرد. آر. ديويد مي ‌گويد: در سازمان، اصول اخلاقي خوب از پيش ‌شرطهاي مديريت استراتژيک خوب است؛ اصول اخلاقي خوب، يعني سازمان خوباهميت اخلاق حرفه اي در سازمان

اسلاید 44: روش به کارگیری اخلاق در موفقیت سازمانیموفقیت از اخلاق حرفه ای سرچشمه میگیرد.اخلاق حرفه ای از اعتماد آفرینی ایجاد میشود.اعتماد آفرینی از پیش بینی رفتار ایجاد میشود.پیش بینی رفتار از مستمر بودن و قانون مند بودن رفتار سرچشمه میگیرد.مستمر بودن و قانون مندی از مسئولیت ناشی میشود.مسئولیت از قانون و باورهای فرد شکل میگیرد.

اسلاید 45: مديرفاقد قاطعيت مديربدقول مديران خدشه وارد کننده به اعتماد مدير احساسي مديربي برنامه مديربي نظم رفتاريمديرملون ودوگانهمديرمتغيرمديربي نظم فکري

اسلاید 46: مسئولیت سازمانها این نیست که صرفا اثربخش باشند بلکه مسئولیت آنها این است که به جامعه ای که در آن فعالیت دارند، خدمت نمایند.سازمانها و مدیران در مقابل مسئولیت اجتماعی چهار دسته اند.

اسلاید 47: استراتژی دفاعیاستراتژی واکنشاستراتژی انطباقیاستراتژی اثرگذاریاین دسته از مدیران تعهد اخلاقی ندارند و محیط و کارکنان را طعمه می بینند.و سعی در غارت آنان دارند.تعهد اخلاقی ندارند ام بر اثر فشار عوامل خارجی، نسبت به تعهدات خود عمل می نمایند.تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و بدون تهدید و فشار به انجام آن اقدام می کنند.تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و با میل و رغبت و در جهت خدمت، به انجام آن اقدام میکنند.

اسلاید 48: 1- اصول اخلاقي پيش‌ شرط مديريت است. 2- اخلاق حرفه‌ اي، يک دانش است که بر مبناي يک سير منطقي و عقلاني بايد ايجاد شود. 3- مديران بايد به اصول اخلاقي حرفه‌ اي اعتقاد داشته باشند. (از شعار به شعور درآيند). 4- شاخصه‌ هاي اخلاقي حرفه ‌اي، بايد دقيقاً توسط مديران روشن شود. و- شاخصه‌ هاي اخلاقي، نبايد با هم در تعارض باشند. 5- مديران بايد خود به اين اصول احترام بگذارند و در رفتار خود، آنها را تجلي دهند. 6- نقايص اخلاقي مي ‌تواند در سطح زيربنايي و عملياتي ظاهر شود. عدم ارتباط مديران ارشد و مديران عمياتي مي ‌تواند نقايص اخلاقي را در سازمان افزايش دهد.نکات مورد توجه در ايجاد اصول اخلاقي

اسلاید 49: پنج نظام عمده اخلاقی در اخلاق حرفه اینظام فایده گرانظام وظیفه گرانظام عدالت گرانظام آزادی گرانظام خیر گرا

اسلاید 50: موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمانهافقدان نگرش راهبردی به اخلاق حرفه ایتحویلی نگریفرافکنیمشتری مداری ابزار انگار و نه اصیلفقدان انگیزشنارضایتی شغلیفقدان مهارت تصمیم گیریبلا تکلیفی یا تعارضات اخلاقیفقدان نظام های جامع و اخلاقیموانع فیزیکی و روانی محیط کارلقمه انگاری به جای امانت انگاری

اسلاید 51: اخلاق حرفه‌ايمسئوليتهاي اخلاقي سازمان در قبال حقوق محيط

اسلاید 52: غيراخلاقي غيرقانونيغيراخلاقي قانونياخلاقي قانونياخلاقي∞+∞-∞-∞+غيراخلاقيقانونيغيرقانونيماتريس اخلاق/قانوناخلاقي غيرقانوني

اسلاید 53: مديريت بر نارسيسم خود شيفتگي يكي از سنگر هاي مهم ساختار عصبيت است كه شكستن و يا حتي تضعيف آن كار مشكلي است و داراي صفاتي است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:تصور خود به عنوان عقل كلكبر و خود پسندي به علت تصورات ايده آليخود را منزه تر، خشن تر، دوست داشتني تر از ديگران دانستن بي تحمل به انتفاد و ملامت، خود را ايده آل و غير انتقادي دانستن احساس داشتن مقام اول در هر كاريتكرار كلمه بايد بيش از هر چيزرياست طلبي

اسلاید 54: تفکر ماتسوشيتا در کتاب ” نه براي لقمه اي نان“دادن اختيارات فراوان به کارکنان و اعتقاد به شايستگي و کارداني اعتماد کامل داشتن است.مديريت گشوده به معني اعتماد به کارمندان،ارتباطهاي روان دروني شرکتي،بالا بردن روحيه کارکنان. مديريت گشوده:

اسلاید 55: آرامش ر وحي ناشي از پرهيزگاري مذهبي هماره با عرضه بي انتهاي ثروت مادي مي تواند شادي و آرامش هميشگي را پديد آورد. ماتسوشيتا علت شکست و ناپايداري بسياري از شرکتهاي صنعتي و بازرگاني را تنها در به فکر خودبودن، نبودن پاکي و درستي در کار، ناآگاهي از ماموريت مقدس در کسب کار و سودجويي ميداند. مديريت پاک ومقدس،قدرت ديني:

اسلاید 56: متغيرهاي OCBOCBاطاعتمشارکتتوجه واحترام فداکاري جوانمردي وفاداري

اسلاید 57: رفتار شهروندي رفتار شهروندي بر اساس تئوري مدرن سياسياطاعتمشارکتوفاداري

اسلاید 58: سازمان ها مي توانند بر سود توام با مسئوليت اجتماعي تاکيد کنند.اخلاق فراتر از برتري رقابتي، موجب ايجاد برتري راهبردي مي شود.راه برون رفت از ابزار انگاري در اخلاق تمايز هدف از فايده است.ما به دليل سود آوري به اخلاق روي نمي آوريم، بلکه اخلاق را صرفا به دليل گرايش و بصيرت انساني ارج مينهيم.چرا اخلاق؟

اسلاید 59: مهرورزيمسئوليت پذيريامانتداريخدمتگذاريانضباط كاري پيگيرياصول اخلاق اداريبردباريدادورزي

اسلاید 60: ابزارهاي نمايش وجوه اخلاقي سازمانآداب نامه(code of ethics ).آئين نامه(regulation).منشور(charter).

اسلاید 61: منشور اخلاقي سازمانمنشور اخلاقي بر دو وجه استوار است : كساني كه بعنوان مشتري و يا ارباب رجوع با سازمان ارتباط دارند . كساني كه ارائه خدمت به مراجعان را بر عهده دارند . محورهاي منشور اخلاقي بر پايه : 1 – نظم و انضباط در محل كار 2 – آراستگي ظاهري 3 – وقت شناسي 4 – برخورد خوب با ارباب رجوع و رعايت ادب و احترام و نزاكت 5 – انجام امور بر اساس عدل و انصاف 6 – انجام امور ارباب رجوع در كمترين زمان ممكن خدمات دهندگان و خدمات گيرندگان با رعايت منشور اخلاقي در انجام هر چه بهتر امور بر اساس ضوابط و مقررات در پويايي و رشد چشمگير سازمان نقش دارند .

اسلاید 62: ويژگيهاي منشور اخلاقي از آداب نامه تا منشور : تفکيک و تحليل سپس ترکيب و سامان بخشي.تجزيه مسئوليتهاي اخلاقي به عناصر سه گانه و مدل سه وجهي MPR : افرادي دربنگاه که مسئوليت هاي اخلاقي بنگاه به دوش آنهاست(M)،افراد ونهادهائي که بنگاه درمقابل آنها مسئول است(P)، تعيين الزامات و تعهدات گروه اول در مقابل گروه دوم(R).مرتب و ساماندهي اين الزامات که نوع رفتار مورد انتظار همه مديران و کارکنان را بيان کرده و ملاکي براي مميزي و هر اقدام اخلاقي است.

اسلاید 63: پرسش هاي اساسي در شناسائي دشواريهاي اخلاقي سازمانمساله چيست؟موضوع و ساختاراين مساله چيست؟احکام اخلاقي در اين زمينه چيست؟وجوه غير دودوئي احکام نگاهي عملگرا است : سه ارزشي شامل نه خوب نه بد از خوب و بد راهگشاتر است. نظام پنج سطحي احکام اسلامي : واجب،مستحب،مباح،مکروه و حرام.

اسلاید 64: نظريه رشد اخلاقي کولبرگ(1950)نظريه رشد شناختي مبتني بر آراي ژان پياژه .برخلاف مراحل رشد پياژه مدل کولبرگ به سن خاصي وابسته نيست و شامل 5 سطح يا مرحله است: اخلاق پيرو(تقليد کودکانه).اخلاق تعاملي (فرديت اجتماعي با خصلت مبادلاتي).اخلاق قراردادي(انتظارات متقابل و همنوائي ميان فردي).اخلاق اجتماعي.اخلاق قرارداد اجتماعي.

اسلاید 65: مراحل پنج گانه تحول اخلاقي سازمان سازمان غير معطوف به قانون و اخلاق.سازمان قانون گرا و غير معطوف به اخلاق.سازمان اخلاقي ابزار انگار.سازمان اخلاقي فردگرا و نوپا.سازمان هويتا اخلاقي.

اسلاید 66: فرآيند تحول وجودي در مدل کي ير که گارد زندگي استحساني(خوب بودن کاري به لحاظ پيامدهاي آن) و حيوان وار.زندگي اخلاقي-عقلاني.زندگي اخلاقي-ديني.زندگي ايماني.

اسلاید 67: عوامل تاثيرگذار بر رفتار اخلاقي کارکنان الف) سطح کلان: مربوط به فاکتورهايي که در محيط خارجي سازمان وجود دارند. اين فاکتورها معمولا تحت کنترل سازمان ها نيستند و از سوي سيستم هاي فرادست به آنها تحميل مي گردند شامل:فرهنگ -اقتصاد -محيط سياسي -تکنولوژي -مذهب -قانون

اسلاید 68: عوامل تاثيرگذار بر رفتار اخلاقي کارکنانب) سطح مياني: اشاره به فاکتورهاي سطح سازماني دارد. سازمانها معمولا قدرت مانور خوبي بر روي اين فاکتورها دارند و اکثر آنها از طريق سياستها و برنامه هاي سازماني قابل کنترل هستندشامل: رقابت -نظام پاداش -اصول رفتاري -خصوصيات شغلي -منابع -فرهنگ سازماني -اهداف سازمان -رفتار مدير -جو سازماني -اختيار سمت -ارزيابي عملکرد -افراد مرجع

اسلاید 69: عوامل تاثيرگذار بر رفتار اخلاقي کارکنانج) سطح خرد: اشاره به فاکتورهاي سطح فردي دارد. اين فاکتورها در درون کارکنان سازمان جاي دارند و سازمان مي تواند از طريق تغيير دادن فاکتورهاي سطح مياني، روي بعضي از فاکتورهاي اين سطح نيز تاثير بگذاردشامل: نگرش -قصد -قدرت نفس -مرکز کنترل -وابستگي ميداني -دموگرافي -تاثير والدين -سطح توسعه اخلاقي -ارزش ها -باورها

اسلاید 70: گونه هاي مسئوليت هاي اخلاقياخلاق فردي(Personal Ethics).اخلاق شغلي(Work Ethics).اخلاق بنگاهي(Enterprise Ethics).اخلاق حرفه اي(Professional Ethics).

اسلاید 71: عوامل نهادينه سازي اخلاق حرفه اي در سازمانxنگرش راهبردي.مزيت رقابتي.مرامنامه اخلاقي و ارزيابي ادواري عملکرد اخلاقي بنگاه.نهادهاي ملي.نهادهاي جهاني.تحول وجودي در منابع انساني.

اسلاید 72: اولويت بندي تئوريهاي اخلاقاولويتعواملاولنفع گرايي جمعيدومکثرت گرايي اخلاقيسومقانون طبيعيچهارمآرمان گراييپنجمقرارداد اجتماعيششمعملگرائيهفتمنسبيت گرايي اخلاقيهشتمنفع گرايي فردي

اسلاید 73: اخلاق كارگزاران :يكي از زواياي مهم اخلاقي كه درسطح جامعه به منظور ايجاد ارتباط منطقي و صحيح ميان مردم و مسئولين و در جهت نيل به اهداف نظام مردمسالاري ديني مورد توجه بوده و هر كدام از اقشار جامعه بنا به فرموده رسول اكرم (ص) كُلُّكُم‌ راعٍ وَكُلُّكُم مَسئوُلٌ عَن رَعِيَّتِه، موظف به رعايت آن هستند ، بحث اخلاق كارگزاران مي‌باشد.

اسلاید 74: رفتارهايي را كه نفس در جهت كمال خود بداند و آنها را زيبا و مورد پسند تشخيص بدهد، انجام آنها را لازم مي‎بيند (بايدها) و رفتارهايي كه برخلاف كمال نفس و مورد نفرت او باشد، ترك آنها را لازم مي‎شمارد (نبايدها).

اسلاید 75: خوشخويى

اسلاید 76: حسن خلق

اسلاید 77: حسن خلقسُوءُ الخُلقِ ذَنبٌ لاَ يُغْفَر . بداخلاقى گناهى غير قابل آمرزش است .الخُلقُ وِعاءُ الدّين . اخلاق ظرف دين است .دين آنجا قرار مى گيرد كه حسنات اخلاقى وجود داشته باشد . به عبارت ديگر حسنات اخلاقى و دين ، لازم و ملزوم يكديگرند .مَكارِمُ الأخلاقِ مِن أعمالِ الجَنّة. ارزش هاى اخلاقى از روش هاى بهشتى است .حُسنُ الخُلْقِ نِصفُ الدّينِ . حسن خلق نيمى از دين است .أحبّ عبادِ اللهِ إلى اللهِ أحسَنُهُم خُلْقاً . محبوب ترين بندگان خدا نزد خدا خوش اخلاق ترين آنهاست .إنّ حُسنَ الخُلقِ يُذيبُ الخَطِيئةَ كَما تُذِيبُ الشمسَ الجَليد . به راستى حسن خلق گناه را آب مى كند همان گونه كه خورشيد يخ را آب مى كند .الخُلقُ السَيّىءُ يُفسِدُ العَملَ كَما يُفسِدُ الخَلُّ العَسلَ . بداخلاقى عمل را فاسد مى كند ، همان گونه كه سركه عسل را فاسد مى نمايد .

اسلاید 78: حسن خلقپيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود :مِن سَعادةِ المَرءِ حُسْنُ الخُلُقِ وَمِن شَقاوَتِهِ سُوءُ الخُلُقِ . از خوشبختى مرد حسن خلق و از بدبختى اش بدخلقى است .أفضلُ عَمل يُؤتِى بِه يَومَ القِيامَةِ خُلقٌ حَسَن. برترين عملى كه روز قيامت آورده مى شود اخلاق نيكوست .أفضَلُ مَا اُعطِىَ المُسلِمَ خُلقٌ حَسَن . برترين چيزى كه به مسلمان عطا شده اخلاق نيكوست .إنَّ هذِهِ الأخلاق منائِح من اللهِ ، فَإذا أحبّ الله عَبداً مَنَحَه خُلقاً حَسناً ، وَإذا أبغضَ اللهُ عَبداً مَنَحَه خُلقاً سيئاً . اخلاق عطاياى خداست ، هنگامى كه خدا بنده اى را دوست بدارد خلق حسن به او عطا مى كند و هنگامى كه بنده اى را دشمن بدارد خلق زشت به او مى دهد 

اسلاید 79: خوش رويى

اسلاید 80: اخلاقا-خلاق سرمايه و بهترين و عاليترين دارايي ما است.2- اخلاق خوب ، اختصاص به طبقه اي ندارد، در هر طبقه و صنفي پيدا شود مورد احترام واقع مي گردد.3- اخلاق خوب مانند آب جاري است كه موجب حاصل خيزي كشتزارها مي شود.4- اخلاق بالاتر از قوانين است، زيرا قوانين هميشه همراه انسان نيست ولي اخلاق هميشه با او است.5- اشخاص عاقل و با اخلاق هرگز كلامي بر زبان نمي آورند كه احساسات ديگران را جريحه دار سازند.6- انحطاط اخلاقي هميشه پيشاهنگ انقراض تمدنها است.

اسلاید 81: اخلاق7- بد اخلاق در دست دشمني گرفتار است كه هر جائي برود از چنگ عقوبت او رهايي نيابد.8- بهترين ميراثي كه پدران براي فرزندان خود مي گذارند تربيت خوب است .9- به هر كس كه مي خواهد موفق شود بگوييد: اخلاق نيك را درخود پرورش ده.10- خط مستقيم نه تنها در هندسه بلكه در اخلاقيات هم كوتاه ترين راه است.11- صاحبان اخلاق ، روح جامعه خود هستند.12- مردان قانون وضع مي كنند و زنان اخلاق به وجود مي آورند.

اسلاید 82: اخلاق13- وظيفه زن تهذيب اخلاق مرد است.14- پيش از مسافرت ، از خصوصيات اخلاقي و سوابق رفيق راهت پرس و جو كن و پيش از خريد خانه ، همسايه ات را بشناس .15- ارزش هاي معنوي و اخلاقي حمايتگرند ، نه محدوديت آفرين .16- اخلاق بايد بر هنر حكومت كند .17- اخلاق و عظمت مردان بزرگ ، در طرز رفتارشان با افراد كوچك معلوم مي شود.18- آداب و عادات به آساني و سرعت به صورت اخلاق در مي آيد.19- اخلاق اگر با اندگي هوش توأم باشد هزار مرتبه بر تحصيل زياد بدون هوش و بدون اخلاق ترجيح دارد.

اسلاید 83: اخلاق20- اخلاق يكي از بزرگ ترين قواي محركه جهان است و در كمال تظاهرات خود طبيعت انساني را در عاليترين شكل آن مجسم مي سازد.21- اخلاق ساخته شده و حاضر و آماده نيست ، بلكه ذره ذره ، روز به روز خَلق و ايجاد مي گردد.22- اخلاق مي تواند جانشين علم، مال ، مقام ، زيبايي و ساير مزايا باشد ، اما هيچ نعمتي جاي آن را نمي گيرد.23- در طبيعت و اخلاق انساني ، هيچ ضعف و انحرافي نيست كه با تعليم مناسب اصلاح نشود.24- ملت بدون اخلاق ، اخلاق بدون عقيده ، و عقيده ي بدون فهم ممكن نيست.

اسلاید 84: اخلاق مثبت كارگزاران1 - گذشت2 - تهذيب نفس3 - مردم داري4 - جلوگيري از تملق و پرهيز از منش جباران5 - رازداري6 - پرهيز از خشم7 - پرهيز از تكبر8 - سعه صدر9 - مدارا10 - حلم و خويشتن داري11 - عدالت

اسلاید 85: اخلاق منفي گارگزاران- تبعيض و بي‌عدالتي - تکبر و تفاخر- عجب و خود پسندي-رياست طلبي- افزون طلبي - حيف و ميل بيت المال - رشوه - رانت خواري

اسلاید 86: ويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات از ديدگاه اسلامويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات رئيس با مرئوسويژگي‌هاي ثبوتي:وفق و مدارا و رفتار ملايممشورتانتقادپذيريقاطعيتعفو و اغماضويژگي‌هاي سلبي:تكبر و رياست‌طلبياستبداددروغگوييخشم و غضببي‌تفاوتي

اسلاید 87: ويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات از ديدگاه اسلامويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات مرئوس با رئيسويژگي‌هاي ثبوتي:رعايت سلسله مراتبحياانتقاد و پيشنهادويژگي‌هاي سلبي:نافرمانيتملق

اسلاید 88: ويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات از ديدگاه اسلامويژگي‌هاي رفتاري ارتباطات كاركنان و كارمندان هم سطح با يكديگرويژگي‌هاي ثبوتي:محبت و الفتاعتماد متقابل و حسن ظن به يكديگرحرمت نگه داشتنامر به معروف و نهي از منكرتعاونتواصيسبقت در خيراتويژگي‌هاي سلبي:نفاقعيب‌جوييحسد

اسلاید 89: ويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات از ديدگاه اسلامويژگي‌هاي رفتاري در ارتباطات كاركنان با ارباب‌رجوعويژگي‌هاي ثبوتي:خدمت به مراجعان را نعمت تلقي كردنرعايت حسن خلقرعايت انصافوفاي به عهدخويشتن‌داري در برابر درشتيرسيدگي و اولويت به امور ضعفا و محرومانويژگي‌هاي سلبي:احتجابتغافل از خطامنت گذاشتنتبليغات دروغينتبعيضجمود و خشكي بر مقررات

اسلاید 90: در حالى كه پيامبر صلى الله عليه و آله درميدان جنگ بود، عربى به محضر او رسيد و ركاب شترش را گرفت و گفت : يا رسول الله ، عملى را به من بياموز كه سبب رفتنم به بهشت گردد.حضرت فرمود: با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند، و از رفتار با آنها كه خوشايند تو نيست ، بپرهيز. درسا جمشيدي

اسلاید 91: درجات رفتار مشروع و نامشروع در اسلامواجب:نمايان‌گر گروهي از اعمال است که انجام آن براي هر شخصي که ادعا مي‌کند مسلمان است، الزامي است[انجام آن ضروري و ترک آن جايز نيست.]مستحب: گروهي از اعمال را توصيف مي کند که واجب نيستند اما بر مسلمانان زياد توصيه شده است،[انجام آن از ترک آن بهتر است.] مثل روزه هاي زياد غير از ماه رمضان و خواندن نماز هاي نافله.مباح:اعمال مجازي هستند که آنها نه به عنوان واجب و نه به عنوان حرام مشخص شده اند، براي مثال، يک مسلمان ممکن است نوع خاصي از غذاي حلال را نسبت به نوع ديگر غذاي حلال دوست داشته باشد، يا يک مسلمان باغباني را دوست داشته باشد.مکروه: عملي است که به طور مطلق ممنوع نشده اما کريه است. مکروه نسبت به حرام در درجه پايين تري بوده و کيفر مکروه کمتر از اعمال حرام است.[ترک آن از انجام آن بهتر است. به جز آنکه به صورت افراطي و حالتي که منجر به عمل حرام شود، صورت پذيرد. به عنوان مثال اگرچه استعمال دخانيات صراحتا مانند استعمال مشروبات الکلي، منع نشده است اما به خودي خود عملي مکروه است.حرام:عملي نامشروع و ممنوع است[ترک آن واجب و انجام آن غير جايز است.]، ارتکاب به اعمالي همچون قتل، زنا و استعمال مشروبات الکلي ، گناه کبيره مي باشد. چنين اعمالي هم در آخرت مورد عذاب الهي قرار مي گيرد و هم در اين دنيا مورد مجازات قانوني واقع مي شود.

اسلاید 92: ان الله يامر بالعدل والاحسان وايتاء ذي القربي،وينهي عن الفحشاء والمنکر والبغيبخش اول- فرمان بهالف -عدلب-احسانج-ايتاء ذي القربيمديريت ووجوب عدل واحسان ودوري از بغي

اسلاید 93: عدالت توزيعيعدالت رويه ايعدالت مراوده ايانتظار عدالت

اسلاید 94: اصل ورعاصل تغافلدرسا جمشيدي

اسلاید 95: از طرفي به اعتقاد ريموند با مهارت مدير بايد داراي چهار صفت ويژه باشد :اين چهار صفت كه به يكديگر پيوسته مي باشند عبارت هستند از :صفات اخلاقي صفات شخصي صفات اجتماعي صفات سازماني

اسلاید 96: عوامل موفقيت مديراختياراعتماد به نفستنظيم وقتتقسيم کارروابط انسانيگذشته نگزيآينده نگريابهام زداييحسن خلقاعتماد به نفس

اسلاید 97: اخلاق مديريت1- پوشش عيبها1-مدير بايد از برملا کردن عيوب همکاران خود که موجبات شکستن روحيه و شخصيت آنان است جداً خودداري کند2-در صورتيکه مدير بخواهد همه همکاران خود را نسبت به عيبي هشدار دهد،بايد بدون بردن نام کسي،بصورت کلي موضوع را بيان نمايد.3-گاه زبان کنايه بمراتب تأثيرش از زبان تصريح بيشتر است و مدير با لطافت کنايه بهتر مي تواند افراد را بعيوب خود متوجه سازد.4-اگر ضرورت ايجاب نمود که عيوب شخص،صريحاً باو گفته شود،بايد آن نارسائيها را بطور خصوصي تذکر داد.عَنِ العَسکري(ع) قالَ:مَن وَعَظَ اَخاهُ سِراً فَقَدزانَهُ وَمَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ.امام حسن عسکري (ع)فرمود:کسيکه برادرش را در پنهان موعظه کند اورا زيبا ساخته است و کسيکه بطور آشکار به او پند مي دهد،اورا زشت کرده است.5-در بعضي از موارد مدير بهنگام بيان نقصها و تطهير عيوب،خوبيها ومحاسن شخص را هم بگويد6-گاه بايد در برطرف نمودن عيوب کار بد را مورد انتقاد قرار دادو نه شخص را مانند برخورد امام صادق(ع)که در بالا به آن اشاره شد.

اسلاید 98: اخلاق مديريت2- معاشرتحضرت علي (ع)در اين مورد مي فرمايد:عاشِر اَهلَ الفَضلِ تَسعَد و تَنبُل»با اهل فضيلت معاشرت نما تا سعادتمند و درست کردار شوي.«اِياکَ وَ مُصاحَبَةَ الفُساقِ فَاِنً الشًرً باِلشًرِ مُلحَقُ»از مصاحبت و مجالست تبهکاران بپرهيز زيرا پيوند زشت سر انجام زشتي ببار مي آورد.نادان همه جا با همه کس مي آميزد چون غرقه،به هرچه ديد دست آويزدبا مردم زشت نام ،همرا ه مباش کز صحبت ناکسان سياهي خيزد

اسلاید 99: اخلاق مديريت3- مشاورت:در جنگ خندق که همه احزاب براي از بين بردن اسلام و سرکوبي مسلمانان متحد شده بودند پيامبر اکرم(ص) در چگونگي مقابله با دشمن،نظر اصحاب خود را خواست که در اين نظر خواهي سلمان فارسي پيشنهاد کندن خندق را داد و پذيرفته شد.

اسلاید 100: اخلاق فردياخلاق کارياخلاق بنگاهياخلاق حرفه ايگونه هاي مختلف مسئوليت هاي اخلاقي:

اسلاید 101: معاني و کاربردهاي اخلاق استاد محمدتقي مصباح يزدي در کتاب فلسفه اخلاق چهار معني و کاربرد را براي اخلاق ذکر کرده اند که عبارتست از:1-صفات راسخ انسان 2- صفات نفساني 3- فضايل اخلاقي 4- نهاد اخلاقي زندگي

اسلاید 102: آفات مديريت1- سازمان گرايي:سازمان گرائي انسان را بدامن خصلتهاي ويژ هاي مي اندازد که فهرست وار به چند نمونه از آنها اشاره مي شود:الف- سازمان گرائي روحيه ايثار را مي کشدب-در بينش سازمان گراها،قبل از هر چيز،انسان که بايد محور همه حرکتها باشد تقدس خود را از دست مي دهد و جاي والاي اورا سازمان بعنوان موجودي مقدس اشغال مي کند و در اين ميان انسان ،در پاي بت سازماني قرباني مي شود.ج-سازمان گرائي جاي حق گرائي را مي گيرد و دفاع از سازمان و وابستگان آن هرچند منحرف و ناپسند هم که باشند بصورت يک فريضه جلوه مي کند.د-از خصوصيات ديگر سازمان گرائي تبعيض در بخشهاي گوناگون بينشي داوري ،اجرائي و اقتصادي.امير المومنان ،حضرت علي (ع)در عهدنامه مالک اشتر،چگونگي برخورد مديريت را با سازمان،مشخص ساخته است.آنجا که به تقسيم بندي سازمانهاي اجتماعي مي پردازد «طبقات رعيت»را سمبل مي گيرد.

اسلاید 103: آفات مديريت2- اجبار وتحکم:قالَ عَلِيٌ(ع): اِياکَ وَ التًجَبٌرَ عَلَي عِبادِ الاهِ فَاِنً کُلَ مُتَجَبِرٍ يُقصِمُهُ الله»حضرت علي (ع) فرمود:از تحکم و زور گوئي بر بندگان خدا بپرهيز.زيرا خداوند هر زورگو و گردنکشي را در هم مي شکند.

اسلاید 104: آفات مديريت3-خود پسندي:منشاء خودپسندي معمولا جهل و ناداني است.«قالَ علِيٌ(ع): افَةُ الرِياسَةِ،اَلفَخرُ«حضرت علي (ع) فرمود: آفت مذيريت بر خويش باليدن است.خاصيت ديگر خودپسندی «واگيري» آن است.يکي ديگر از عوامل سوء خودپسندي اينست که قدرت پذيرش انتقاد را از انسان سلب مي کند.

اسلاید 105: آفات مديريت4-افزون خواهي:از ديگر آفات مديريت «افزون خواهي» است.افزون خواهي که ريشه در «خود برتر بيني»و «خود پسندي»دارد مي تواند در اندک مدتي مدير را از مسند مديريت بزير اندازد و زمينه انحطاط را در تشکيلات بوجود آورد .هرگاه روحيه افزون خواهي در مدير بوجود آيد بايد پذيرفت که بزرگترين آفت دامن گير مديريت شده است.

اسلاید 106: آفات مديريت5-افزون گويي:«قالَ علِيٌ(ع): الثًناء بِاَکثَرَ مِنَ الاستِحقاقِ مَلَقٌ»حضرت علي (ع) فرموده است:تعريف و تمجيد ديگران بيش از حد شايستگي ،تملق و چاپلوسي است.«اَنَا دُونَ ما تَقُولُ ما في نَفسِکَ»من از آنچه که تو بر زبان مي گوئي پائين ترم ،ولي از آنچه که در انديشه ات داري بالاترم.

اسلاید 107: دانش هشت ضلعي اخلاق حرفه اياخلاق حرفه اي به منزله دانشنقش کاربرديصبغه حرفه اي.دانش بومي.اخلاق اسلامي.دانش انساني.ويژگيهاي زباني.

اسلاید 108: ويژگيهاي مسائلاخلاقي در مديريت1-بيشتر تصميمات اخلاقي پيامديگسترده ومدت دار دارند2-بيشتر تصميمات اخلاقي جايگزينگوناگون دارند3-بيشتر تصميمات اخلاقي نتايجيمرکب دارند4-بيشتر تصميمات اخلاقي عواقبينامعلوم دارند5-بيشتر تصميمات اخلاقي دارايمفاهيم شخصي هستنداخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 109: رابطه اخلاق وقانونالزامات قانوني تا حد زياديبايکديگر در تضاد هستنداما استانداردهاي اخلاقي محتمل جامعهرا افزايش نمي دهندالزامات قانوني سلبي اندواخلاق ايجابي اند.الزامات قانونيمعمولا بعد ازاستانداردهاي اخلاقي وضع مي شونداخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 110: سيستمهاي اخلاقي در مديريت قانون جاويدانتئوري فرجام گراتئوري آغاز گراييعدالت توزيعيآزادي فردياخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 111: 111Eternal Law قانون جاويدان:استانداردهاي اخلاقي در قالب يک قانون ابدي ارائه مي شوند.اين قانون لايتغير اين است:“اگر مارا دوست دارند،مانيز بايد ديگران را دوست داشته باشيم.“اين قانون تحت عنوان قانون طلايي (GOLDEN RULE)خلاصه مي شود:با ديگران آن گونه رفتار کن که دوست داري ديگران با تورفتار کنند. اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 112: 112Utilitarian Theory نظريه فرجام خواهياخلاقي بودن بستگي به نتيجه يک عمل يا تصميم دارد.اصل آن است که هر شخص بايد در جهت خلق منافع بيشتر براي بيشترين تعداد مردم عمل کنند. اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 113: 113Universalist Theory نظريه آغاز گرايياخلاقي بودن بستگي به نتيجه يک عمل يا تصميم دارد.اصل آن است که هر شخص بايد طوري عمل کند که ديگران نيز همانند آن عمل مي کنند.(در شرايط يکسان) اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 114: 114Distributive Justice عدالت توزيعياخلاقي بودن بر اساس تقدم يک ارزش واحد که همانا عدالت است بنا مي شود.اصل آن است که هر شخص بايد طوري عمل کند که يک توزيع عادلانه ترمنافع عملي گردد.زيرا اين عمل موجب افزايش عزت نفس مي شود وبراي همکاري اجتماعي ضروري است. اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 115: 115Personal Liberty آزادي فردياخلاقي بودن بر اساس تقدم يک ارزش واحد که شامل آزادي فردي است بنا مي شود.اصل آن است که همه بايد طوري عمل کنند که آزادي بيشتر فردي بوجود آيد.اين عمل موجب افزايش تبادل بازارمي شود وبراي بهره وري اجتماعي ضروري است. اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 116: قواعد عدالت رويه اي:متناقض يکديگر نباشنداز تعصب به دور باشددقيق باشندقابل اصلاح باشند.بيانگر تمام نظرات افراد ذينفع باشندمبتني بر استانداردهاي اخلاقي غالب باشد

اسلاید 117: تاکتيکهاي غير اخلاقي سياسي:1-رحم نکنيد.2-تفرقه بينداز وحکومت کن.3-دور نگهداشتن رقبا از اتفاقات مهم سازماني .تاکتيکها

اسلاید 118: شعار acer«Acer به مردم قدرت مي‌دهد. ما به شما توجه مي‌کنيم.» (EmPowering People Acer.We hear you) را به‌عنوان شعار تبليغاتي شرکت خود ارايه کرده است

اسلاید 119: MANGEMENT BY WALKING AROUNDتوجه به رضايت کارکنان به عنوان منبع موفقيت شرکتوجود ارتباط باز بين مديران وکارکناناخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 120: Jack Welch Work out (خرده گيري وچاره انديشي در قالب نشستها و گردهمايي آموزشي). عمل کردن اسفنجي (هر انديشه خوبي را جستجو و جذب کنيم ). قرار دادن بهترين آدمها در فرصتهاي بزرگ و تخصيص دادن در جاي درست . چسبيدن به سنتهاي کهن فرار از رويارويي با واقعيت است . من به انسانها تکيه دارم . چالش عمده مديريت امروز بايد ايمن باشد تا هيچ کس بي تفاوتي وبدون انديشه سرکار نيايد. مديران بايد خود را قانع کنند که همه پاسخها را در آستين ندارند. اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 121: وال مارتوال مارت مدعي است كه شركتي است اخلاقي و مبتني بر ارزشها ارزشهايي كه تصميم گيري و رهبري در شركت را هدايت مي كند بر سه پايه استوار است كه بنيانگذارشركت سام والتون در سال 1962 ارائه داده است :احترام به افراد خدمت به مشتري تلاش بر اي تعالي بيانيه ارزشهاي شركت در سال 2004 تجديد نظر شد اين بيانيه اصول ارزشهايي را ارائه داده تا به كاركنان و تامين كنندگان به تصميم گيري صحيح و انجام كارهاي صحيح كمك كند .

اسلاید 122: رسول اكرم ( ص ):اني بعثت لاتمم مکارم الاخلاقبدرستيکه من براي اتمام و تکميل مکارم اخلاق برگزيده شده اماخلاقيات دراديان الهي

اسلاید 123: ميوه‌هايش را به اذن خداوندش هر زمان ميدهد.خدا براي مردم مثل ميزند شايد آنها متوجه شوند. أَلَمْ تَرَ کَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَيِّبَةً کَشَجَرةٍ طَيِّبَةأَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءآيه 24 ابراهيمآيا نديدي خدا چه مثلي زد؟ كلام پاك مثل درخت پاك است كه ريشه آن ثابت و شاخه آن در آسمان است. تُؤْتِي أُکُلَهَا کُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَکَّرُونَآيه 25 ابراهيم

اسلاید 124: كلمه طيبه :شهادت به وحدانيت خدا، ايمان ، مومن ، قرآن ، تسبيح و تنزيه، ثناي برخدا ، همه طاعت ها و هر سخن خيري شجره طيبه : درخت خرما، درخت جوز هندي ، هر درختي كه ميوه پاكيزه دهد از قبيل انجير ، انگور و انار – درختي كه داراي اوصافي است كه خداي تعالي بيان كرده – هر چند آن موجود نباشد.

اسلاید 125: اخلاقيات در مكاتب انسانيالف- انجمن هاي خيريه(NGOs)ب - مكاتب حقوقي:1- نهضت بين المللي صليب سرخ و هلال احمرجنگ سولفرينو بين فرانسه واتريش در سال 1859ميلاديتاسيس كميته بين المللي صليب سرخ(ICRC) در 17 فوريه 1863ميلادي در ژنوتصويب اولين كنوانسيون ژنو براي بهبود شرايط مجروحين نظامي در جنگ در اوت 1864

اسلاید 126: اخلاقيات در مكاتب انساني2- تدوين حقوق جنگ (حقوق لاهه):كنوانسيون هاي منعقده در لاهه در سال هاي 1899و19073- تدوين حقوق بشردوستانه(حقوق ژنو) كنوانسيون هاي چهارگانه ژنو مصّوب 12 اوت 1949شامل:كنوانسيون اول-بهبود سرنوشت مجروحين وبيماران نيروهاي مسّلح هنگام اردو كشي(جنگ هاي زميني)كنوانسيون دوم-بهبود سرنوشت مجروحين وبيماران وغريقان نيروهاي مسّلح(جنگ هاي دريائي)

اسلاید 127: اخلاقيات در مكاتب انسانيكنوانسيون سوم-قرارداد راجع به معامله با اسيران جنكيكنوانسيون چهارم-قرارداد راجع به حمايت از افراد غير نظامي درزمان جنگدولت سوئيس:امين ونگهدارنده قرارداد هاي ژنوكميته بين المللي صليب سرخ:ناظر بر حسن اجراءجمعيت هاي ملّي صليب سرخ وهلال احمر(181):مروّج ومشاور وگاهي ناظر

اسلاید 128: اخلاقيات در مكاتب انساني4-تلفيق واتحاد ميان قوانين بشردوستانه وقوانين جنگ:پروتكل هاي الحاقي به قراردادهاي چهار گانه ژنومصّوب 8 ژوئن 1977شامل:پروتكل اول-حمايت از قربانيان درگيريهاي مسلحّانه بين الملليپروتكل دوم-حمايت از قربانيان درگيريهاي مسلحّانه غيربين المللي(داخلي)قراردادهاي چهار گانه ژنو به همراه پروتكل هاي الحاقي حدوداً حاوي 600ماده درزمينه حقوق بشردوستانه ميباشد.

اسلاید 129: اخلاقيات در مكاتب انسانياصول اساسي حقوق بشردوستانه بين المللي:1-اصل رفتار انساني وعدم تبعيض2-اصل ضرورت نظامي3-اصل محدوديت(ممنوعيت بكارگيري سلاح هاي كشتار جمعي)4-اصل تفكيك(ممنوعيت حمله به افراد واموال غير نظامي)5-اصل تناسب6-اصل حسن نيت(در مذاكره)

اسلاید 130: اخلاقيات در مكاتب انساني5-اصول ميثاق جامعه ملل(28 ژوئن 1919شامل 26 ماده)الف- پذيرش تعهداتي در جهت دوري جستن از جنگب-علني كردن روابط بين الملل واستوار نمودن آن بر عدالت و شرفج-رعايت كامل مقررات حقوق بين الملل كه از اين پس روابط بين الملل بر اساس آن سازمان خواهد گرفت.د-گستردن مباني عدالت وبه انجام رساندن د قيق تكاليفي كه ازمعاهدات ناشي ميشود وبايد درروابط متقابل اقوام متمدن به اجرادرآيد.

اسلاید 131: اخلاقيات در مكاتب انساني6-منشور ملل متحد(كنفرانس سانفرانسيسكو1945)اهداف واصول:(111مواد)حفظ صلح وامنيت بين ا لملليتوسعه روابط دوستانه در ميان ملل بر مبناي احترام به اصل تساوي حقوق وخود مختاري ملل وانجام ساير اقدامات براي تحكيم صلححصول همكاري بين المللي در حل مسائل بين المللي كه داراي جنبه هاي اقتصادي،اجتماعي،فرهنگي يا بشردوستانه است ودر پيش بردو تشويق احترام به حقوق بشر وآزادي هاي اساسي براي همه بدون تمايز از حيث نژاد،جنس،زبان ويا مذهب موثرّاست.

اسلاید 132: اخلاقيات در مكاتب انساني7-اعلاميه جهاني حقوق بشر(10 دسامبر 1948)مشتمل بريك مقدمه و 30ماده در شناسائي حيثيت ذاتي كليه اعضاي خانواده بشري و حقوق يكسان وانتقال نا پذير آنان بر اساس رعايت اصول آزادي ودموكراسي براي رسيدن به عدالت وصلح جهانيبه حدود 50 حق اساسي انسان اشاره دارد.دولت ها مسئول اجراء وكميسيون حقوق بشر سازمان ملل ناظر بر حسن اجراء هستند.8--ميثاق بين المللي حقوق مد ني،سياسي وميثاق بين المللي اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي(1966)9-اعلاميه حق توسعه(1993)

اسلاید 133: اخلاقيّات و مديريتصداقت: به معني شفافيّت است، اما نه به معني فرو ريختن و منتشر كردن همه جزئيّات اطلاع.وظيفه شناسي: به معني وفاداري است، اما گاهي در نقطه ي مقابل وفاداري قرار مي گيرد (مثلاً وظيفه شناسي در مقابل قانون، مشتري يا جامعه حتي اگر ظاهراً خلاف وفاداري به سازمان باشد).احترام و توجه: حسّاسيّت به تنوّع است، اما با تأكيد بر استانداردهاي بالا.انصاف و عدالت: به معني رفتار مشابه و يكسان با همه است، اما با قيد رفتار متفاوت (مثلاً تشويق) در مورد كساني كه عملكردهاي شايسته و قابل تقدير دارنداخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 134: سه قانون کار وزندگي:قانون اول: موفقيت(achieve)قانون دوم: پيوند(achieve)قانون سوم: انسجام ويکپارچگي(integrate)قانون اول بودن از طريق انجام کار استقانون دوم بودن از طريق بودن استقانون سوم بودن از طريق شدن استاخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 135: CEOSحرف C نشانه اي از مشتريان است . customers حرف E نشان دهنده كاركنان است Employee حرف O براي مالكان يا سهامداران كمپاني به كار رفته است Owners stockholders حرف S بيانگر ساير گروه هاي با اهميت مي باشد Significant others اخلاق وارزشهاي مديريتي

اسلاید 136: همه مردم، مثل هم هستند. اين تنها عادت هاواخلاقهاي آنهاست كه موجب تفاوت ميان آنها مي شود. كنفوسيوس

اسلاید 137: اخلاق اداري نقطه تلاقي علم اخلاق و سازمان است

اسلاید 138: براي ترجيح وتعيين گزينش ها، عوامل گوناگون زيروجود دارد: شدّت علايق و خواسته هااحساس امنيت واحساس نا امني عادت کردن به امري، تقليد کردن از ديگران تلقين کردن به خودسايرعوامل رواني واجتماعي. 138

اسلاید 139: رمز تنزل پايبندى به اخلاق در دنياعلت سست‏ شدن و تنزل تقيد به اخلاقيات در جهان امروز رامى‏توان در سه عامل عمده جويا شد:1- استفاده از تلقين وتقليد صرف، در القاى امور اخلاقى. 2- عدم وجود توجيه ‏منطقى و عقلانى براى اخلاق.3- عدم وجود پايه و اساس‏ وپشتوانه محكم و استوار براى اخلاق كه همان پايبندي به دين ‏باشد. 139

اسلاید 140: درباره انگيزه اخلاق واخلاق مداري ، گفته اند:1 - انگيزه ها يا ضمانتهاي اجرايي صحيح براي اخلاق صرفاً دروني اند، مانند عاطفه، خير خواهي، ميل به انجام كاري كه به خودي خود خوب است(Desire) انسان بايد بداند که کوشش هاي او را در رسيدن وي به اهداف و خواسته هايش نقش دارد و نتيجه آن ها دردنيا وآخرت عايد خودش مي گردد .140

اسلاید 141: کدهاي اخلاقي IEEEکدهاي اخلاقي FIDIC(فدراسيون بين المللي مهندسين مشاور) کدهاي اخلاقي ASME(جامعه بين المللي مهندسين مكانيك آمريكا) کدهاي اخلاقي ASCE(انجمن مهندسين عمران امريكا)

اسلاید 142: پايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید