ادبیات نهم
اسلاید 1: سیده غزاله حسینی و فرناز آقایی پورشکفتن
اسلاید 2: فصل دوم : ”شکفتن“در زندگی ، مطالعه ی دل غنیمت است خواهی بخوان و خواه نخوان ، ما نوشته ایم ”عبدالقادر بیدل“معنی :لغت :آرایه ها :
اسلاید 3: فصل دوم : ”شکفتن“در زندگی ، مطالعه ی دل غنیمت است خواهی بخوان و خواه نخوان ، ما نوشته ایم ”عبدالقادر بیدل“معنی : در زندگی ، شناخت و بررسی احساس و اندیشه ، فرصت خوبی است ، ما این نکته را نوشته ایم ، می خواهی به آن عمل کن یا گوش نکن.لغت :آرایه ها :
اسلاید 4:
اسلاید 5: فصل دوم : ”شکفتن“در زندگی ، مطالعه ی دل غنیمت است خواهی بخوان و خواه نخوان ، ما نوشته ایم ”عبدالقادر بیدل“معنی :لغت : مطالعه : بررسی ، دیدن / غنیمت : سود ، بهرهآرایه ها :
اسلاید 6: فصل دوم : ”شکفتن“در زندگی ، مطالعه ی دل غنیمت است خواهی بخوان و خواه نخوان ، ما نوشته ایم ”عبدالقادر بیدل“معنی :لغت :آرایه ها : مطالعه و خواندن و نوشتن = مراعات النظیر (تناسب) / واج آرایی «خ» و «ن» / دل = مجازاً وجود
اسلاید 7: بیدل دهلوی ، میرزا عبدالقادر (1133 – 1054 (هـ . ق))وی در عظیم آباد هندوستان ، متولّد شد و از شاعران بزرگ فارسی زبان به شمار می رود. او در آثار خویش ، اندیشه های لطیف عرفانی را با مضامین پیچیده در آمیخت و شیوه ی بیان و سبک ویژه ای را به کار بست.
اسلاید 8: مثل آیینهتوضیحات درس :متن هاي تعليمي ، با هدف آموزش و اندرز ، نوشته شده اند ، از اين رو ، خواننده بايد آهنگ و لحن متناسب با فضاي تعليمي را رعايت كند. در لحن تعليمي ، خواننده با حفظ روحيه ی نيك انديشي و خيرخواهي ، نرمي و ملايمت در گفتار را به كار مي گيرد. حفظ آرامش و نرم گفتاري ، بر تأثير كلام اندرزي مي افزايد ، البته گاهي اندرز و تعليم با زنهار و پرهيز ، همراه است و نبايد آن را با لحن دستوري و فرمان ، يكي دانست.
اسلاید 9: مثل آیینهمحتوای درس :در قسمت اول درس ، به دوران نوجوانی ، اشاره شده است. این دوره ، یک مرحله ی انتقالی برای کودک و والدین او محسوب می شود. والدین باید از رفتار طبیعی یک نوجوان آگاه باشند تا بتوانند به گونه ای مؤثّر با نوجوانان برخورد کنند. بر ای تربیت درست کودکان و نوجوانان باید از راهکارهای علمی روان شناسانه ، استفاده کرد و ...در قسمت دوم ، شعری از پروین اعتصامی می خوانیم. پروین در این شعر بر دوره ی جوانی تأکید کرده. می گوید : جوانی ، زمان تلاش است و باید از غرور و خودخواهی دوری کرد. باید از روزگار ، پند گرفت و از انسان های بزرگ ، درس زندگی آموخت.
اسلاید 10: مثل آیینهنوجوانی ، تولّد دوباره ی انسان است. در این مرحله ی پر تب و تاب1 ، نوجوان ، افزون بر رابطه با خود ، نیازمند رابطه ای دیگر نیز هست ؛ نیازمند دو چشم دیگر2 که نوجوان را ببیند و به او بگوید : کیست و چگونه است ؛ از همین جاست که دوستی و پیوند با دیگران آغاز می شود. این ارتباط ، وابسته به نیاز درونی است که به نوجوان کمک می کند تا به خودشناسی3 برسد. دیگران ، زبانِ نقدِ4 او و پنجره هایی هستند که در برابر دیدگانِ5 پرسشگرِ6 وی ، گشوده شده اند.دوستان واقعی ، راه نیک بختی7 را به ما نشان می دهند و همراهان خوبی برای شکوفایی بهتر هستند. آنها مثل آیینه ، همان قدر که خوبی ها را پیش چشم می آورند ، عیب ها را هم به ما می نمایانند و مهم تر آنکه این همه را بی صدا و بی هیاهو8 ، باز می گویند. رسم دوستی ، شکستن آیینه نیست ؛ درست آن است که فرصت بازاندیشی و خود شکوفایی را پدید آوریم و گامی به سوی فراتر رفتن برداریم.معنی لغات1- پر از شور وهیجان2- یک دوست ، کسی دیگر3- آگاهی شخص از ضعف ها و توانایی های خود4- بررسی کردن خوبی ها و عیب های کسی5- چشمان6- کسی که درباره ی امری ، پرسش می کند7- خوشبختی ، سعادتمندی8- بدون سر و صدا
اسلاید 11: دیگران ، زبان نقد او و پنجره هایی هستند که در برابر دیدگان پرسشگر وی ، گشوده شده اند.معنی :آرایه ها :نکته ی دستوری :
اسلاید 12: دیگران ، زبان نقد او و پنجره هایی هستند که در برابر دیدگان پرسشگر وی ، گشوده شده اند.معنی :دیگران (افراد دیگر) حالت ها و رفتارهای او را نقد و بررسی می کنند و مانند پنجره هایی هستند که در برابر چشمان او باز شده اند و به تمام پرسش های او پاسخ می دهند.آرایه ها :نکته ی دستوری :
اسلاید 13: دیگران ، زبان نقد او و پنجره هایی هستند که در برابر دیدگان پرسشگر وی ، گشوده شده اند.معنی :آرایه ها :دیگران مانند زبان و پنجره = تشبیه / زبان و دیدگان = مراعات النظیر (تناسب)نکته ی دستوری :
اسلاید 14: دیگران ، زبان نقد او و پنجره هایی هستند که در برابر دیدگان پرسشگر وی ، گشوده شده اند.معنی :آرایه ها :نکته ی دستوری :جمله ی اول ، سه جزئی با مسند است. / دیدگان پرسشگر = ترکیب وصفی / زبان نقد او و پنجره هایی = مسند
اسلاید 15: آنها مثل آیینه ، همان قدر که خوبی ها را پیش چشم می آورند ، عیب ها را هم به ما می نمایانندمعنی :آرایه ها :نکته ی دستوری :
اسلاید 16: آنها مثل آیینه ، همان قدر که خوبی ها را پیش چشم می آورند ، عیب ها را هم به ما می نمایانندمعنی :آن ها (دوستان واقعی) مانند آیینه ، واقعیت ها را نشان می دهند ؛ یعنی هم خوبی ها را به ما می گویند و هم عیب ها و اشکالات را بازگو می کنند.آرایه ها :نکته ی دستوری :
اسلاید 17: آنها مثل آیینه ، همان قدر که خوبی ها را پیش چشم می آورند ، عیب ها را هم به ما می نمایانندمعنی :آرایه ها :خوبی ها و عیب ها = تضاد / مثل آیینه = تشبیهنکته ی دستوری :
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.