کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

ارتباطات متقابل نظام پيشنهادها با 9 نظام مديريتی

صفحه 1:
عنوان مَقاله: أطات متقابل نظام بيشنهادها پا 9 نظام مديريتي هفتمین همایش ملي نظام پيشنهادها اسفند 1388 سعید فتح الهی راد ‎Serr Pa orl RROUS VOC pect e ery)‏ و دبير نظام ييشنهادهاي شركت سابكو

صفحه 2:
www.themegallery.com

صفحه 3:

صفحه 4:
مقدمه «براي موفقیت در هر امري باید هوشمندانه عوامل كليدي موفقیت آن مقوله را شناسايي نمود و در جهت کسب آن کوشید. *آيا عوامل كليدي موفقیت نظام پيشنهادها را مي دانید؟ *يكي از عوامل كليدي موفقیت نظام بيشنهادها بيوند دادن آن به سایر نظامهاي مديريتي لست. *نظام پيشنهادهاباید يكي از چرخ دنده هاي دستگاه مديريتي سازمان باشد. “نظام بيشنهادها بايد جزيره اي طراحي نشود و با تمم نظامهاي مديريتي ممکن داده و ستانهداشته باشد. *نظامهاي مديريتي مي توانند در صورت همكرايي و ارتباطات منطقي سينرزي داشته باشند. *برقراري ارتباط نظام بيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي بويزه نظامهاي ارزيابي عملكرد جزو حمايتهاي واقعي و اثربخش مديريت از اين نظام بحساب مي آيد. *برقراري ارتباط نظام بيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي كواهي بر صحت اين ديدكاه است که در طراحي نظام بيشنهادها بايد از كبي برداري و استفاده از آيين نامه هاي تيب اجتناب نموده و آيين نامه ويزه سازمان را طراحي نمود.

صفحه 5:
مقدمه *در اين مقال نظامهاي مديريتي معمول که امروزه مورد استفاده سازمانهاست و قابلیت ارتباط با نظام پيشنهادها را داراست معرفي مي گردد. *پیوند متقابل نظامهاي مذکور با نظام بيشنهادها مورد بحث قرار مي گیرد.

صفحه 6:
ارتباطاتفظام پیشنهادها با نظامهايمديريتي 6

صفحه 7:
حبرم الي و ‎nto aaa‏ ‎Hoon 9 pean‏ ‎ato ate nag‏ 569 ‎od HF ose oe afin)‏ ‎ey‏ مود ميم م ‎aon‏ ‏سره مد 8 دص مج عدوم وم کج ‎iin RAS‏ ‎wa‏ صر مير مات ‎van“‏ ‎vavonwied‏ ans 3 وهبری استراتوی ۳ 9 2 ابزارها افنون |تکنیکها (سیست 3 4 = 1 k 3 5 3

صفحه 8:
انتبلط نظام بيشدمادها ءا رسابرونظ ‎goatee‏

صفحه 9:
ارتباط نظام بيشنهادها با نظام ج ©

صفحه 10:
5 رك نكاه 53 8 پاکیزه 54 ‏استانداردساز‎ ‎s 52 نظم و ترتیب 55 انضباط 51 ساماد نظام 55 جزو نظامهاي پایه اي کایزن است که در قالب آن کلیه کارکنان بصورت تبمي با اجراي 5 اصل این نظام " پاکیزه گي " نظم و ترتیب"رهايي از انباشتگي و انضباط را براي سازمان به ارمغان مي آورند.این نظام پایه نظامهاي جامع بهره وري نظیر ۲۴۲۸ و آا[ مي باشد و پلت فرم نظام مدبريتي سازمانهاي ژاپني به شمار مي رود.

صفحه 11:
ارتباط نظام پیشنهادها با نظام 55 نظام و0 زمینه ساز دریافت نظام بيشنهادها مي تواند به شنهادهای حم اي است. عنوان ستون انگيزشي نظام 6 پيشنهادهاي 0 اي ‎ee‏

صفحه 12:
ارتباط نظام پيشنهادها با نظام استانداردسازي و ایزو

صفحه 13:
| نكاهي به نظام ایزو لزامات قانو مات تعهد شده در سازمانها * سیستم مدیریت کیفیت برای برآوردن خواسته های مشتری و الزامات قانونی مرتبط با محصول/خدمات تعهد شده در سازه استقرار می یابد *خانواده ایزو: ایزو ‎٠٠‏ اصول, اصطلاحات زو ‎:٩۰۰۱‏ سیستم مدیریت کیفیت-لامات ایزو ۰۰۴ راهنمای بهبود عملکرد ایزو ۱۹۰۱۱: راهنمای ممیزی 13

صفحه 14:
ارتباط نظام پيشنهادها با نظامهاي استانداردسازي و ایزو < > *نظام استانداردسازي زمینه تداوم اجراي ۰ نظام پيشنهادها با بسترهاي قوي تر پيشنهادها را فراهم مي آورد. انگيزشي مي تواند توجهات. بیشتر کارکنان را [ انطباقها نباید با اين استدلال که براي موضوع ‎ee‏ رديه بيشنهاد فرم اعلام عدم انطباق داريم ان © 0 پذیرش پیشنهاد اجتتاب کرد

صفحه 15:

صفحه 16:
ارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت استراتزيك

صفحه 17:
مراحل مدیریت استراتژيك سر هر 4 تسویوستراتژي2 ‎Sep Si sink gl al‏ اروبلبيلستياتزي 4 "چارچویی بهوجود مي آررد که ‎laden LS Wg AIS‏ محيط داخلي و خارجي و يتانميل هاي سازمان در آن جارجوب مي توان به مزیت رقابتي دست يفت . “تنوريهاي سنتي مديريت(تيلور ‎٠‏ وبر ۰ فایول و ...) تنها به درون سازمانها مي پرداختند اما مدیریت استراتژی همزمان به عوامل سازماني و عرامل محيطي نظر دارد. :در دنياي پر از تغیر و تلاطم كنوني نگرش مدیریت استراتژيك براي راهبري سازمنها مورد نیاز است. “مديريت استراتزيك فرايندي است كه اكثر شركتهاي موفق دنيا از آن براي بيشبرد برنامه ها و فعليتهاي خود با فق دید بندمدت و درجهت. دستيابي به اهداف و تحقق ماموريت سازماني بهره مي كيرئد.

صفحه 18:
| ارتباط نظام پيشنهادها با مدیریت استراتژيك 0 شر نی نمه 3 لله ۶ ۱ مديريت استراتزيك 9 ۳ و ‎2030٠‏ * نه تنها نظام بيشنهادها بلكه تمام ابزارهاي «مدیریت استراتژيك مي تواند با ترسیم چشم انداز ۰ مدیریت ‎cig‏ گيري ‎me‏ مبناي استراتژیها و اهداف موجبات جهت كيري نظام استراتزيها انجام دهند. پیشنهادها در راستاي استراتژي و لذا اثربخش تر شدن آن را فراهم مي آورد. «نظام پيشنهادها در دو مرحله تحلیل وضعیت و اجراي استرلتژي مي تواند موثر باشد. با استفاده از روش فراخوان پيشنهادها مي توان از ايده هاي كاركنان در جهت تحقق استراتژیها و اهداف بهره برد.

صفحه 19:
ارتباط نظام پیشنهادها با مدیریت دانش

صفحه 20:
معرفي نظام مدیریت دانش *دانش نخستین منبع راهبردي سازمانها در قرن ۲۱ است و منشا اصلي ارزش آفريني در کسب و كارهاي امروزه به شمار مي رود. «مدیریت دانش فرایند کشف» کسب؛ توسعه و ایجاد» تسهیم» نگهداري؛ ارزيابي و بكارگيري دانش مناسب» در زمان مناسب» توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجادپیوند مین منابع انساني » فناوري اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازمان صورت مي پذیرد(009 96 مسسله) «مدیریت دانش» تلاشي براي آشکار کردن دارايي پنهان در ذهن اعضاء و تبدیل کردن اين دارايي به دارايي سازماني است تا همه کارکنان سازمان به آن دسترسي داشته باشند (پروساک» ©©06). "پیده سازي مدیریت دانش از دهه ‎٩۰‏ ميلادي در سازمانهاي پیشرو دنيا رواج يافته است. «در کشور ما نیز چدسالي است .شماري از سازمانهايپیشرو به اجراي مدیریت دانش روي آورده اند

صفحه 21:
| ارتباط نظام پیشنهادها با نظام مدیریت دانش «مدیریت دانش با ایجاد مخزن دانشي منبع ارزشمند دانشي و تحقيقاتي در محورهاي دانشي شرکت ایجاد مي نماید که به غني سازي پیشنهادها كمك مي نماید. «مدیریت دانش زمینه مشارکت نيروهاي تخبه شرکت که بعضا در نظام پیشنهادها مشارکت ندارند را فراهم مي آورد. < > »نسل جديد نظام بيشنهادها كه نظام پيشنهادهاي مبتني بر سيستمهاي اطلاعاتي است كاملا رويكرد مديريت دانشي دلرد و بيشنهاد به عنوان يكي از مواد دانشي در مخزن دانش سازمان ثبت و قابل بازيابي و مشاهده عموم مي شود.

صفحه 22:
تصویری از سیستم اطلاعاتی: فرم ۱ ائه پیشنهاد ‎Ss‏ 138607127 ا سعید فتحلهي راد شرع وضعيت فعلى و مشكلات آنا شخ شاد نر حال حاضر بزو 2:0 ‎Sh‏ فاقد سيستم ايموببلايزر مبباشد. | تنهايا تغيير در دو شهاره دسته سيم ويك مجموعه قفل ويك داشبرد و 2 فينوان اين خودرو را به ايمهببلايزر مجيز نهود. ‎Shay sto‏ ييشنيادي مراحل واقدامهاي موردنإزيراق اجري پیتنیاد 1 فزایش قیفت در هر خودرو سین فزوش حداقل به میا مواقت ايرانخودرو ويا مدير يروزه ري استايل با ارائه ليست حذف و در سال اول ‎0*٠.»‏ دستكاه خودرة توليد شود حداقل اضافه براق ين متصول ‏سود عايد سيسام ابزاخودرة ميرد ‏]< افزايش ضريب حفاظتي خودرو ]- استفادة ازتكولولف روز ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎polis add Caley‏ اد سنا ‎hl‏ ‎7 7۳۳ ‏مر ۳ | 1555| تايخ بيش بينى 00 8] 1387 تیخ ادا‎ BI SS. ‏مسرت‎ (aston eae ‏رب‎ ee 3 ‏سس رسمه‎ | 2 fio | 3 Fist Webel : ra ‏ا‎ = ‏اه‎ 2 ‏سر‎ — ‎ ‎ ‏|| دا ها مرها با زا د.ا ۳ ‏فرم برسی | فراع | برسي مجدد لدسی‌نشت فا اجرنشدة | أماروكزارشات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
ارتباط نظام پيشنهادها با ارزيابي عملکرد

صفحه 24:
۱-تعبین اهداف کمی و انتطارات کارکنان توسط سربرستان در ابتدای دوره ارزیابی ۲-راهنمایی و کمک به انجام وظایف کارکنان و ارائه مستمر بازخورد با کارکنان و ثبت وقابع حساس در خلال دوره ارزیابی ۳-انجام ارزیابی در انتهای دوره و آرائه بازخورد www.themegallery.com

صفحه 25:
كاركردهاي نظام مدیریت و ارزيابي عملکرد شفاف سازی اهداف و تاتيردادن عملکرد در تمدید انتظارات روسا از مرئوسین و: و یا عدم تمدید فراردادها بالعکس و پیوند دهی آن به و تعیین پارامترهای حفوق اهداف و آسترانژیهای شرکت و مزابا ارائه بازخويد بم کارکنان 3 سه تاثيردادن عملكرد در ‎ay‏ تعیین میزان باداشهای ‎Gast was eves‏ ‎pee tia‏ 0[ 2 رب ۴ تنبیه. 1 راج نیازهای آموزشی ‎testis‏ اقدامات بهساری عساکره توش واحد منابع انسانی و آموزش www.themegallery.com

صفحه 26:
| ارتباط نظام پيشنهادها با نظام ارزيابي عملکرد 0 لح ارزيابي > ‎yu)‏ “ارزيابي عملكرد به عنوان يك موتور برقدرت انكيزشي براي نظام بيشنهادها عمل مي كند. “دستيابي به اهداف كمي مشاركت به عنوان يك شاخص در ارزيابي عملكرد كاركنان و مديران تعيين مي شود. “ارتباط دهي نظام بيشنهادها با نظام ارزيابي عملكرد مديران يكي از موثرترين ابزارهاي جلب توجه و همراهي مديران با نظام بيشنهادها است. نظام بيشنهادها es + از آنجايي که نظام ارزيابي عملکرد نظامي فراگیر است پيشنهادهاي زيادي در نظام پشنهادها را به خود اختصاص مي دهد و اين امر به تکوین آن كمك مي كند. “از آنجايي كه محاسبه عملكرد مشاركت كاركنان در نظام بيشنهادها كاملا عددي و بصورت سيستمي و تحت فرمول قابل محاسبه است به بعد عادلانه و غير سليقه اي بودن نظام ارزيابي عملكرد مي افزايد.

صفحه 27:
ارتباط نظام پیشنهادها با نظام مدیریت پروژه و نظام تيمهاي حل مسئله

صفحه 28:
بهبودهاي متوسط تحليل متوسط(علت يابي و راء حل يابي). ‎a‏ ۲ كلل را با مت امن ‎a‏ ات إن اجرا ساده و بدون نياز يه بودجه و , ‎os‏ ‏تست ابزار حل مسئله ابزار: نظام پيشنهادها ‏بهبودهاي بزرگه تطيل پیچیده ‏ا(لتهابيو راد طيايي) ‏گروهي ‏اجرا دشوار و ناز به منابع خاص(بودجه/ساختار و ...) ابزار: مدیریت پروژه

صفحه 29:
تعریف 066 ها + كروه كوجكي (بين 9 تا 00 نفر -ترکیب بهینه 9 تا 9 فر) از کارکنان سازمان (کارگران»کارمندان» تکنسینها و کارشناسان) که بصورت داوطلبانه در يك محيط كاري مشابه(کارگهدفتر.قست»واحد و ..) در قالب جلساتي مرتب (معمولا هفتكي) با بهره گيري از روش علمي حل مسئله فعاليتهاي حل مسئله و بهبود را در محل کارشان انجام مي دهند. ‎‘ens‏ + ی غیر داوطلبانه و فراواحدي نیز وجود دارند.(رویکرد ابي

صفحه 30:
اهداف أیجاد ها -افزایش آموزش و انتقال مهارتها مارتقا عملکرد سازماني(شاخصهاي -01--6-6-0 5 صبهبود روحیه و فرهنگ سازماني <-ارتقا ارتباطات و روابط مطلوب بین کارکنان صآسان تر سازي کارها از طریق حل مسائل هکسب لازمه هاي رهبري توسط افراد

صفحه 31:
معرفي نظام مدیریت پروژه * مدیریت پروژه» دانشي است که استفاده از زمان و هزينه (منابع) را با كيفيتي كه مطلوب مشتري (يا كارفرما) أست» بهينه ميكند. *اين ابزار به مدیران کمك مي‌کند تا پروژه‌ها را با موفقيت به اتمام برسانند. اتمام موفقيتآميز بروزءهاء معادل است با موفقيت شركتها و تداوم بقاي آنها در عرصه فعاليتهاي اقتصادي. . مدیریت پروژه اين توانايي را دارد که به‌ طوان مجموعه‌اي از روشهاء رويهها و سيستمهاء وظيفه تحقق رشد و توسعه سازمانها و همچنین اقتصاد كشورهاي عصر فراصنعتي را درجهان مرتباً درحال تغییر برعهده گیرد. "مدیریت پروژه آميخته‌اي از مسائل تكنولوژيکي» مديريتي» فرهنگي و دانش فني است.

صفحه 32:
| ارتباط نظام پيشنهادها با نظام حل مسئله و مدبریت پروژه 2 *اعضاي تیم حل مسئله و یا پروژه مي توانند در خلال جلسات به پيشنهادهاي كايزني که قابل ثبت در نظام پیشنهادهاست دست یایند. *پيشنهادهاي کلان و مهمي كه در نظام پيشنهادها دريافت شده و قابل به سرانجام رسيدن در قالب نظام بيشنهادها نيستند در نظام تيمهاي حل مسئله مديريت يروزه دنبال مي شوند. < *نظام پیشنهادها با بسترهاي قوي انگيزشي مي تواند توجهات بیشتر کارکنان را به پروژه ها پيشنهادهاي ثبت شده در مورد پروژه ها به عنوان يك دانش مفید در پروژه هاي آتي کاربرد دارد.

صفحه 33:
‎٠١‏ ارتباط نظام پيشنهادها با نظام جلسات بهبود مستمر (آباد)

صفحه 34:
معرفي نظام جلسات بهبو د(آباد) اين جلسات جلساتی هستند: -هر مدیر میانی موظف است در مقطع زمان تعیین شده حداقل یکبار در واحد خود تشکیل دهد. - کلیه کارکنان واحد در آن شرکت نمایند - موضوع جلسات: آموزش () » »بهبود(ب) » اطلاع رسانی و ارتباطات (ا) و دوستی و همدلی( د) می باشد و انتخاب عنوآن آباد برای جلسات بر اساس تجمیع اولین حرف واژگان موضوع جلسات می باشد. -صورتجلسات در محیط نرم افزاري ‎ge Share‏ شوند. دبیرخانه نظام بصورت ششماهانه کمیت و کیفیت برگزاري جلسات را ارزيابي و نتیجه را در سازمان انتشار داده و در ارزيابي عملکرد مدیر تاثیر مي دهد.

صفحه 35:
کارکرد نظام جلسات بهبود(آباد) نظم بخشي»جهت دهي و استانداردسازي_به مه سوام مي تواند در هر سه حوزه راهگشا و مفید باشد اوجود چالشهاي ارتباطی ( همدلی.صمیمیت و...)

صفحه 36:
ارتباط نظام بيشنهادها با نظام جلسات به‌بود(آباد) 3 ك نظام جلسات بهبود *بررسي پيشنهادها مي تواند در این جلسات انجام شود *وضعیت واحد در نظام پیشنهاد طي جلسه مرور شده و اقدامات اصلاحي تعیین مي شود. "برترین پيشنهاددهنده واحد در جلسه معرفي و تشویق شود. «مي توان از این جلسه براي رونق نظام پیشنهادها استفاده اموزشي نمود نظام پیشنهادها ‎mS‏ ‏"نظام پيشنهاد يك رکن مهم از جلسات بهبود در هر واحد سازمان است. *برخي پیشنهادها در زمینه بهبود برگزاري جلسات دریافت خواهند شد.

صفحه 37:
© © ©- ارتباط نظام بيشتهادها با تعالي سازماتي ‎e‏ ‎d‏

صفحه 38:
معرفي نظام تعالي سازماني مدل تعالي سازماني 6۲0170 تصويري جامع از سازمان متعالي را با جزییات ترسیم مي کند و بر مبناي معیارها و امتیاز بندي و منطق پیشرفته ارزيابي اين امکان را براي سازمانها فراهم مي کند که از خودارزيابي خود بر مبناي مدل و یا حضور در فرآیند جایزه ملي که بر مبناي مدل توسط ارزیابان بيروني انجام مي شود جایگاه خود را در مسیر تعالي بهبود دهند. تاریخچه جوایز ملي: 0 - جایزه دمینگ در ژاپن 002 - جایزه ملي کیفیت مالکوم بالدریج در امریکا( /1/18100 ) 40 - جايزه کیفیت اروپا توسط بنیاد کیفیت اروپا ( ۶۳ ) 09 - جایزه ملي کیفیت ایران توسط مسسه استاندارد و تحقیقات صنعتي ايران 06 - جایزه مليبهره وري و تعلي سازماتي قرط مومسه مطلعات و بهره وري و منیع هي

صفحه 39:
ارزش ها و مفاهیم بنیادین تعالی تا نز ده 1 رصع ‎ey, 3 2 gi: Owe Pore‏ 9 ‎se‏ 3 24 وو 3 1 ۱ مر ۳-رهبری وثبات در مقاصد نموه تعامل ‎Leuchrohiy‏ & تعالی (هبری چشه اند | بین مفامیم بنیادین ۷- توسعه شراکت ها تعالی مشارکتهای دارای 0 ساسم ارزش افزوده برای سازمان پرداز و الهام بخش موس اه مس ‎ye‏ 7 ( ‎ut‏ 4 ب« > 5 یر ‎Ye,‏ 2 را ‎Se‏ ‏۴- مدیریت مبتنی بر ‎a ae‏ فرآیندماو واقعیت ها - 4" 3 يادكير نوآوری مستمر 0 - یادگیری, بهبود و تواوری ی هی ۷ ‎Coumnwnes Lewretny,‏ ‎‘renee & (Pearty‏ مها نسوس و اير ۵- توسعه و مشارکت کارکنان ‎a‏ Propke Derebyrvr & a ۰

صفحه 40:
مدلتعلسانمان ی ۶۳۷ ناج 0 توانمندسازها 0 بادگیری و نوآوری __ جح ماه سم ,(90609) ۵6600 00۵0۵۰

صفحه 41:
| ارتباط نظام بيشنهادها با نظام تعالي سازماني “نظام تعالي سازماني با تصریح الزامات مشارکت فضاي حمايتي مدیران را به نظام پيشنهادها فراهم مي اورد

صفحه 42:
م | ارتباط نظام بيشنهادها با معيارها و زيرمعيارهاي تعالي سازماني

عنوان مقاله: ارتباطات متقابل نظام پيشنهادها با 9نظام مديريتي هفتمين همايش ملي نظام پيشنهادها اسفند 1388 سعید فتح الهی راد دانشجوي دكتري مديريت دانشگاه پيام نور و دبير نظام پيشنهادهاي شركت ساپكو ساختار مقاله مقدمه1- شرح ارتباط نظام 3- پيشنهادها با نظام هاي مديريتي ‏www.themegallery.com معرفي2- ارتباطات نظام پيشنهادها با ساير نظامها مقدمه 1- مقدمه • براي موفقيت در هر امري بايد هوشمندانه عوامل كليدي موفقيت آن مقوله را شناسايي نمود و در جهت كسب آن كوشيد. •آيا عوامل كليدي موفقيت نظام پيشنهادها را مي دانيد؟ • يكي از عوامل كليدي موفقيت نظام پيشنهادها پيوند دادن آن به ساير نظامهاي مديريتي است. • نظام پيشنهادها بايد يكي از چرخ دنده هاي دستگاه مديريتي سازمان باشد. • نظام پيشنهادها بايد جزيره اي طراحي نشود و با تمام نظامهاي مديريتي ممكن داده و ستانده داشته باشد. • نظامهاي مديريتي مي توانند در صورت همگرايي و ارتباطات منطقي سينرژي داشته باشند. • برقراري ارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي بويژه نظامهاي ارزيابي عملكرد جزو حمايتهاي واقعي و اثربخش مديريت از اين نظام بحساب مي آيد. • برقراري ارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي گواهي بر صحت اين ديدگاه است كه در طراحي نظام پيشنهادها بايد از كپي برداري و استفاده از آيين نامه هاي تيپ اجتناب نموده و آيين نامه ويژه سازمان طراحي نمود. را 4 مقدمه • در اين مقاله نظامهاي مديريتي معمول كه امروزه مورد استفاده سازمانهاست و قابليت ارتباط با نظام پيشنهادها را داراست معرفي مي گردد. • پيوند متقابل نظامهاي مذكور با نظام پيشنهادها مورد بحث قرار مي گيرد. 5 ارتباطات نظام پيشنهادها با نظامهاي مديريتي 2- سطوح ایجاد تغییر در انسانها 7 ارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي مديريتي 5s ارزيابي عملكرد نظام جلسات بهبود مستمر مديريت دانش ‏Text نظام پيشنهادها استانداردسازي ايزو مديريت استراتژيك مديريت نوآوري مديريت پروژه نظام تيمهاي حل مسئله نظام بازبيني سبك رهبري تعالي سازماني ارتباط نظام پيشنهادها با نظام 5s در يك نگاه ‏S4 5S ‏S3 پاكيزه سازي استانداردساز ي ‏S2 نظم و ترتيب ‏S1 ساماند هي ‏S5 انضباط نظام 5sجزو نظامهاي پايه اي كايزن است كه در قالب آن كليه كاركنان بصورت تيمي با اجراي 5اصل اين نظام ٬پاكيزه گي ٬نظم و ترتيب٬رهايي از انباشتگي و انضباط را براي سازمان به ارمغان مي آورند.اين نظام پايه نظامهاي جامع بهره وري نظير TPMو JITمي باشد و پلت فرم نظام مديريتي سازمانهاي ژاپني به شمار مي رود. Diagram ارتباط نظام پيشنهادها با نظام 5s •نظام 5s دريافت سازدريافت زمينهساز 5sزمينه نظام5s نظام است. 5sاياياست. پيشنهادهاي5s پيشنهادهاي نظام پيشنهادها تواندبهبه ميتواند پيشنهادهامي نظامپيشنهادها نظام 5s نظام5s انگيزشينظام ستونانگيزشي عنوانستون عنوان كند عملكند عمل ‏www.themegallery.com ارتباط نظام پيشنهادها با نظام استانداردسازي و ايزو نگاهي به نظام ايزو • سيستم مديريت كيفيت براي برآوردن خواسته هاي مشتري و الزامات قانوني مرتبط با محصول/خدمات تعهد شده در سازمانها استقرار مي يابد. •خانواده ايزو: ايزو :9000اصول ,اصطالحات ايزو :9001سيستم مديريت كيفيت-الزامات ايزو :9004راهنماي بهبود عملكرد ايزو :19011راهنماي مميزی 13 Diagram استانداردسازي و ايزو ارتباط نظام پيشنهادها با نظامهاي نظام استاندارد سازي ايزو اجراي تداوماجراي زمينهتداوم استانداردسازيزمينه نظاماستانداردسازي ••نظام آورد. ميآورد. فراهممي پيشنهادهارارافراهم پيشنهادها ‏Cوع موضCCوع ‏CرايموضC استداللكCكCCهCهبCبCCراي ايناستدالل نبايدبابااين ••نبايد داريمازاز انطبC اعالمعCعC پيشنهادفCفC ‏Cاقداريم ‏Cاق ‏CدمانطبC ‏Cدم ‏Cرماعالم ‏Cرم پيشنهاد كرد اجتنابكرد پيشنهاداجتناب پذيرشپيشنهاد پذيرش نظام پيشنهادها ‏CرCر ‏CويتCتC ‏CترهايقCقC بسC پيشC نظC ‏Cوي ‏Cترهاي ‏CنهادهابCبCاCCابسC ‏Cنهادها ‏CامCامپيشC ••نظC بيشCCCCتر توجهCCCCاتبيشCCCCتر توانCCCCدتوجهCCCCات ميتوانCCCCد انگيزشCCCCيمي انگيزشCCCCي انطباقهCاCCاوويCيCاCCا ‏CواردعCعC ‏CهCهمCمC كاركنانرارابCبC ‏CدمانطباقهC ‏Cدم ‏Cوارد كاركنان نمايد. جلبنمايد. استاندردهاجلب بهبوداستاندردها بهبود ارتباط نظام پيشنهادها با نظام استانداردسازي (ايزو) زو اي ‏B ‏A ززوو اايي بهبود روش كار ارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت استراتژيك مراحل مديريت استراتژيك تحليل وضعيت1- اجراي استراتژي3- مراحل مديريت استراتژيك تدوين استراتژي2- ارزيابي استراتژي4- • چارچوبي به وجود مي آورد كه با تجزيه و تحليل كامل سازمان ،محيط داخلي و خارجي و پتانسيل هاي سازمان در آن چارچوب مي توان به مزيت رقابتي دست يافت . •تئوريهاي سنتي مديريت(تيلور ،وبر ،فايول و )...تنها به درون سازمانها مي پرداختند اما مديريت استراتژيك همزمان به عوامل سازماني و عوامل محيطي نظر دارد. • در دنياي پر از تغيير و تالطم كنوني نگرش مديريت استراتژيك براي راهبري سازمانها مورد نياز است. • مديريت استراتژيك فرايندي است كه اكثر شركتهاي موفق دنيا از آن براي پيشبرد برنامه ها و فعاليتهاي خود با افق ديد بلندمدت و درجهت دستيابي به اهداف و تحقق ماموريت سازماني بهره مي گيرند. ارتباط نظام پيشنهادها با مديريت استراتژيك نظام پيشنهادها مديريت استراتژيك ابزارهCCاي تمCCامابزارهCCاي بلكCCهتمCCام پيشCCنهادهابلكCCه نظCCامپيشCCنهادها تنهCCانظCCام نCCهتنهCCا •مديريت استراتژيك مي تواند با ترسيم چشم انCCداز • • ٬نCCه •مديريت استراتژيك مي تواند با ترسيم چشم انCCداز ٬ مبنCCCاي بCCCرمبنCCCاي خCCCودرارابCCCر گCCCيريخCCCود جهتگCCCيري بايCCCدجهت مCCCديريتبايCCCد نظCCام مCCCديريت گCCيري جهت موجبCCات اهCCداف اسCCتراتژيهاوو نظCCام گCCيري جهت موجبCCات اهCCداف دهند. انجام استراتژيها اسCCتراتژيهادر راستاي اسCCتراتژي و لCCذا اثCCربخش تCCر استراتژيها انجام دهند. پيشنهادهادر راستاي اسCCتراتژي و لCCذا اثCCربخش تCCر پيشنهادها • ‏Cعيتوو ‏C وض ‏Cل ‏C تحلي ‏Cه ‏C مرحل دو در ‏Cنهادها ‏C پيش نظام آورد. •نظام پيشCCنهادها در دو مرحلCCه تحليCCل وضCCعيت ميآورد. فراهممي شدنآنآنرارافراهم شدن باشد. موثر تواند مي استراتژي اجراي اجراي استراتژي مي تواند موثر باشد. ‏Cوان ميتCتC پيشC فراخC ‏Cوان ‏Cنهادهامي ‏Cنهادها ‏CوانپيشC ‏Cوان روشفراخC استفادهازازروش • •بابااستفاده اسCCتراتژيهاوو تحققاسCCتراتژيها جهتتحقق كاركناندردرجهت هايكاركنان ايدههاي ازازايده برد. بهرهبرد. اهدافبهره اهداف ارتباط نظام پيشنهادها با مديريت دانش معرفي نظام مديريت دانش •دانش نخستين منبع راهبردي سازمانها در قرن ۲۱است و منشا اصلي ارزش آفريني در كسب و كارهاي امروزه به شمار مي رود. • مديريت دانش فرايند كشف ،كسب ،توسعه و ايجاد ،تسهيم ،نگهداري ،ارزيابي و بكارگيري دانش مناسب ،در زمان مناسب ،توسط فرد مناسب در سازمان است که از طريق ايجاد پيوند ميان منابع انساني ،فناوري اطالعات و ارتباطات و ايجاد ساختاري مناسب براي دستيابي به اهداف سازمان صورت مي پذيرد()adamson 2005 • مديريت دانش ،تالشي براي آشکار کردن دارايي پنهان در ذهن اعضاء و تبديل کردن اين دارايي به دارايي سازماني است تا همه کارکنان سازمان به آن دسترسي داشته باشند (پروساک.)1998 ، •پياده سازي مديريت دانش از دهه ۹۰ميالدي در سازمانهاي پيشرو دنيا رواج يافته است. •در کشور ما نيز چندسالي است .شماري از سازمانهاي پيشرو به اجراي مديريت دانش روي آورده اند. 20 Diagram دانش ارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت مديريت دانش منبCCع دانشCCيمنبCCع مخCCزندانشCCي ايجCCادمخCCزن دانشبCCابCCاايجCCاد مCCديريتدانش • •مCCديريت دانشCCي محورهايدانشCCي تحقيقاتيدردرمحورهاي دانشيووتحقيقاتي ارزشمنددانشي ارزشمند سCCازي غCCنيسCCازي بCCهغCCني كCCهبCCه نمايCCدكCCه مينمايCCد ايجCCادمي شCCركتايجCCاد شCCركت نمايد. مينمايد. كمكمي پيشنهادهاكمك پيشنهادها نخبCهCCه نيروهC مشC •م•CمC ‏CاينخبC ‏Cاي ‏CاركتنيروهC ‏Cاركت زمينCهCCهمشC دانشزمينC ‏Cديريتدانش ‏Cديريت ‏Cاركت مشC پيشC نظC شCشC ‏Cاركت ‏CنهادهامشC ‏Cنهادها ‏CامCامپيشC بعضCاCCادردرنظC ‏CركتكCكCهCCهبعضC ‏Cركت آورد. ميآورد. فراهممي ندارندرارافراهم ندارند نظام پيشنهادها ‏Cنهادهاي پيشC نظC پيشC نظC ‏Cنهادهاي ‏CامCامپيشC ‏CنهادهاكCكCهCCهنظC ‏Cنهادها ‏CامCامپيشC جديدنظC نسلجديد • •نسل رويكرد كامالرويكرد استكامال اطالعاتياست سيستمهاياطالعاتي مبتنيبربرسيستمهاي مبتني يكيازاز عنC پيشC دانشC ‏Cوانيكي ‏Cوان ‏CنهادبCبCهCCهعنC ‏Cنهاد داردووپيشC ‏CيCيدارد مديريتدانشC مديريت ‏CلCل قابC دانشسCسC مخC ثبتووقابC ‏Cازمانثبت ‏Cازمان ‏Cزندانش ‏Cزن دانشيدردرمخC مواددانشي مواد شود. ميشود. عموممي مشاهدهعموم بازيابيوومشاهده بازيابي تصويري از سيستم اطالعاتي :فرم ارائه پيشنهاد ‏www.themegallery.com ارتباط نظام پيشنهادها با ارزيابي عملكرد معرفي نظام مديريت و ارزيابي عملكرد -۲راهنمایی و کمک به انجام وظایف کارکنان و ارائه مستمر بازخورد با کارکنان و ثبت وقایع حساس در خالل دوره ارزیابی -۱تعیین اهداف کمی و انتطارات کارکنان توسط سرپرستان در ابتدای دوره ارزیابی ارزيابي عملکرد -۳انجام ارزیابی در انتهای دوره و ارائه بازخورد ‏www.themegallery.com كاركردهاي نظام مديريت و ارزيابي عملكرد شفاف سازی اهداف و انتظارات روسا از مرئوسین و بالعکس و پیوند دهی آن به اهداف و استراتژیهای شرکت ارائه بازخورد به کارکنان از عملکرد آنان شناسایی موارد ترفیعها ، نقل و انتقاالت ،تشویقها و تنبیه ها تاثیردادن عملکرد در تمدید و یا عدم تمدید قراردادها و تعیین پارامترهای حقوق و مزایا کارکردهاي نظام ارزيابي عملکرد تاثیردادن عملکرد در تعیین میزان پاداشهای بهره وری ( آکورد) استخراج نیازهای آموزشی و اقدامات بهسازی عملکرد توسط واحد منابع انسانی و آموزش ‏www.themegallery.com ارتباط نظام پيشنهادها با نظام ارزيابي عملكرد نظام پيشنهادها ارزيابي عملكرد • پرقCCدرت موتCCورپرقCCدرت يCCكموتCCور عنCCوانيCCك بCCهعنCCوان عملكCCردبCCه ارزيCCابيعملكCCرد •ارزيCCابي كند. ميكند. عملمي پيشنهادهاعمل نظامپيشنهادها براينظام انگيزشيبراي انگيزشي • يCCك عنCCوانيCCك مشCCاركت بCCهبCCهعنCCوان كميمشCCاركت اهCCدافكمي دسCCتيابيبCCهبCCهاهCCداف •دسCCتيابي ‏Cيين ‏CديرانتعCتعC كاركنانو ومCمC ‏Cيين ‏Cديران عملكردكاركنان ارزيابيعملكرد شاخصدردرارزيابي شاخص شود. ميشود. مي • ‏Cرد عملكC ارزيC نظC ‏Cرد ‏CابيعملكC ‏Cابي ‏CامCامارزيC پيشنهادهابابانظC نظامپيشنهادها دهينظام ارتباطدهي •ارتباط توجCCCهو و جلبتوجCCCه ابزارهCCCايجلب مCCCوثرترينابزارهCCCاي يكيازازمCCCوثرترين مCCCديرانيكي مCCCديران است. پيشنهادها نظام با مديران همراهي همراهي مديران با نظام پيشنهادها است. • ‏CيرCير فراگC نظC ‏CاميفراگC ‏Cامي عملكردنظC ارزيابيعملكرد نظامارزيابي آنجاييكهكهنظام • ازازآنجايي خود پيشنهادهارارابهبهخود نظامپيشنهادها زياديدردرنظام پيشنهادهايزيادي استپيشنهادهاي است مي كمC امربCبCهCCهتكCتكC ‏CكCكمي ‏CوينآنآنكمC ‏Cوين دهدو وايناينامر ميدهد اختصاصمي اختصاص كند. كند. • كاركنCCاندردر مشاركتكاركنCCان عملكردمشاركت محاسبهعملكرد آنجاييكهكهمحاسبه •ازازآنجايي ‏Cتميو و سيسC بصC ‏CامالعCعC ‏CنهادهاكCكC پيشC ‏Cتمي ‏CورتسيسC ‏Cورت ‏Cدديو وبصC ‏Cددي ‏Cامال ‏Cنهادها نظامپيشC نظام ‏CيرCير عادالنهو وغCغC بعد به است محاسبه قابل فرمول تحت تحت فرمول قابل محاسبه است به بعد عادالنه افزايد. ميافزايد. عملكردمي ارزيابيعملكرد نظامارزيابي بودننظام سليقهايايبودن سليقه ارتباط نظام پيشنهادها با نظام مديريت پروژه و نظام تيمهاي حل مسئله تقسيم بندي اندازه بهبود از نظر اندازه بهبودهاي كوچك تحليل ساده )علت يابي و راه حل يابي( فردي- اجرا ساده و بدون نياز به بودجه و مصوبه هاي مديريتي ابزار :نظام پيشنهادها بهبودهاي متوسط تحليل متوسط(علت يابي و راه حل يابي) گروهي قابل اجرا با امكانات سازمان بهبودهاي سازماني ابزار :تيمهاي حل مسئله بهبودهاي بزرگ تحليل پيچيده )علت يابي و راه حل يابي( گروهي اجرا دشوار و نياز به منابع خاص(بودجه/ساختار و )... ابزار :مديريت پروژه تعريف QCCها • گروه كوچكي (بين 3تا 12نفر –تركيب بهينه 5تا 9نفر) از كاركنان سازمان (كارگران،كارمندان ،تكنسينها و كارشناسان) كه بصورت داوطلبانه در يك محيط كاري مشابه(كارگاه،دفتر،قسمت،واحد و ).. در قالب جلساتي مرتب (معموال هفتگي) با بهره گيري از روش علمي حل مسئله فعاليتهاي حل مسئله و بهبود را در محل كارشان انجام مي دهند. توضيح :تيمهاي غير داوطلبانه و فراواحدي نيز وجود دارند(.رويكرد غربي) اهداف أيجاد QCCها -1افزايش آموزش و انتقال مهارتها -2ارتقا عملكرد سازماني(شاخصهاي Q-C-D-T-M- )S -3بهبود روحيه و فرهنگ سازماني -4ارتقا ارتباطات و روابط مطلوب بين كاركنان -5آسان تر سازي كارها از طريق حل مسائل -6كسب الزمه هاي رهبري توسط افراد معرفي نظام مديريت پروژه ي كه‌ مطلوب‌ مشتري‌ (يا كارفرما) ي است‌ كه‌ استفاده‌ از زمان‌ و هزينه‌ (منابع) را با كيفيت ‌ • مديريت‌ پروژه ،دانش ‌ است ،بهينه‌ مي‌كند. •اين ابزار به مديران كمك مي‌كند تا پروژه‌ها را با موفقيت‌ به‌ اتمام‌ برسانند .اتمام‌ موفقيت‌آميز پروژه‌ها ،معادل‌ است‌ با موفقيت‌ شركتها و تداو ‌م بقاي‌ آنها در عرصه‌ فعاليتهاي‌ اقتصادي. ‌‌.مديريت‌ پروژه‌ اين‌ توانايي‌ را دارد كه‌ به‌عنوان‌ مجموعه‌اي‌ از روشها ،رويه‌ها و سيستمها ،وظيفه‌ تحقق‌ رشد و توسعه‌ سازمانها و همچنين اقتصاد كشورهاي‌ عصر فراصنعتي‌ را درجهان‌ مرتب‌ًا درحال‌ تغيير برعهده‌ گيرد. ي و دانش‌ فني‌ است‌. ل تكنولوژيكي ،مديريتي ،فرهنگ ‌ •مديريت‌ پروژه‌ آميخته‌اي‌ از مسائ ‌ ‌ 31 Diagramو مديريت پروژه ارتباط نظام پيشنهادها با نظام حل مسئله تيمهاي حل مسئله و مديريت پروژه نظام پيشنهادها تواننCدCCد ‏CئلهوويCيCاCCا پCپC مسC اعضايتيمتيمحCحC ميتواننC ‏Cروژهمي ‏Cروژه ‏Cئله ‏CلCلمسC • •اعضاي ‏CلCل قابC كايزنيكCكC ‏CهCهقابC پيشنهادهايكايزني جلساتبهبهپيشنهادهاي خاللجلسات دردرخالل يابند. دستيابند. پيشنهادهاستدست نظامپيشنهادهاست ثبتدردرنظام ثبت مي انگيزشC ‏CترهايقCقC بسC پيشC ‏CيCيمي ‏CويانگيزشC ‏Cوي ‏Cترهاي ‏CنهادهابCبCاCCابسC ‏Cنهادها نظامپيشC • •نظام ‏CروژههCهCاCCا ‏CانرارابCبCهCCهپCپC كاركنC بيشC توجهC ‏Cروژه ‏Cان ‏CتركاركنC ‏Cتر ‏CاتبيشC ‏Cات توانCدCCدتوجهC توانC نمايد. جلبنمايد. جلب پيشنهادها نظامپيشنهادها مهميكهكهدردرنظام كالنوومهمي پيشنهادهايكالن • •پيشنهادهاي ‏Cالب ‏CيدندردرقCقC رسC قابلبهبهسCسC ‏Cالب ‏Cيدن ‏CرانجامرسC ‏Cرانجام شدهووقابل دريافتشده دريافت ‏Cئله مسC ‏Cئله حلمسC تيمهايحل نظامتيمهاي نيستنددردرنظام پيشنهادهانيستند نظامپيشنهادها نظام شوند. ميشوند. دنبالمي پروژهدنبال مديريتپروژه مديريت بCCه هCCابCCه پCCروژههCCا مCCوردپCCروژه شCCدهدردرمCCورد ثبتشCCده پيشCCنهادهايثبت • •پيشCCنهادهاي ‏Cاربرد آتيكCكC ‏CروژههCهC مفيددردرپCپC ‏Cاربرد ‏Cايآتي ‏Cاي ‏Cروژه دانشمفيد عنوانيكيكدانش عنوان دارد. دارد. ارتباط نظام پيشنهادها با نظام جلسات بهبود مستمر (آباد) معرفي نظام جلسات بهبود(آباد) این جلسات جلساتی هستند: هر مدیر میانی موظف است در مقطع زمان تعیین شده حداقل یکبار در واحدخود تشکیل دهد. کلیه کارکنان واحد در آن شرکت نمایند موضوع جلسات :آموزش (آ) ، ،بهبود(ب) ،اطالع رسانی و ارتباطات (ا) ودوستی و همدلی( د) می باشد و انتخاب عنوان آباد برای جلسات بر اساس تجمیع اولین حرف واژگان موضوع جلسات می باشد. صورتجلسات در محيط نرم افزاري shareمي شوند.دبيرخانه نظام بصورت ششماهانه كميت و كيفيت برگزاري جلسات را ارزيابي و34 نتيجه را در سازمان انتشار داده و در ارزيابي عملكرد مدير تاثير مي دهد. كاركرد نظام جلسات بهبود(آباد) وجود چالشهاي مربی گری و آموزش نظم بخشي،جهت دهي و استانداردسازي به برگزاري جلسات آباد، مي تواند در هر سه حوزه راهگشا و مفيد باشد وجود چالشهاي اطالع رساني وجود چالشهاي ارتباطی ( همدلی،صمیمیت و)... 35 ارتباط نظام پيشنهادها با نظام جلسات بهبود(آباد) نظام پيشنهادها نظام جلسات بهبود ‏Cوددردر بهبC جلسC ‏CنهاديCيC پيشC انجC جلسC پيشC ‏Cود ‏CاتبهبC ‏Cات مهمازازجلسC ركنمهم ‏CكCكركن ‏Cنهاد نظامپيشC ‏CامCام • •نظام ‏CاتانجC ‏Cات اينجلسC توانCدCCددردراين ميتوانC ‏Cنهادهامي ‏Cنهادها بررسيپيشC • •بررسي است. شود. سازماناست. واحدسازمان هرواحد هر شود. برگCCCزاري پيشC نظC بهبCCCودبرگCCCزاري زمينCCCهبهبCCCود پيشCCCنهادهادردرزمينCCCه بCCCرخيپيشCCCنهادها مCرور • •بCCCرخي جلسCهCCهمCرور طيجلسC ‏Cنهادطي ‏Cنهاد ‏CامCامپيشC واحCدCCددردرنظC وضعيتواحC • •وضعيت شد. شود. خواهندشد. دريافتخواهند جلساتدريافت جلسات ميشود. تعيينمي اصالحيتعيين اقداماتاصالحي شدهوواقدامات شده معCCرفيوو جلسCCهمعCCرفي واحCCددردرجلسCCه پيشCCنهاددهندهواحCCد برتCCرينپيشCCنهاددهنده • •برتCCرين شود. تشويقشود. تشويق ‏Cنهادها پيشC نظC رونC ‏Cنهادها ‏CامCامپيشC ‏CقCقنظC برايرونC جلسهبراي اينجلسه توانازازاين ميتوان • •مي نمود اموزشينمود استفادهاموزشي استفاده -2ارتباط نظام پيشنهادها با تعالي سازماني معرفي نظام تعالي سازماني • مدل تعالي سازماني efqmتصويري جامع از سازمان متعالي را با جزييات ترسيم مي كند و بر مبناي معيارها و امتياز بندي و منطق پيشرفته ارزيابي اين امكان را براي سازمانها فراهم مي كند كه از خودارزيابي خود بر مبناي مدل و يا حضور در فرآيند جايزه ملي كه بر مبناي مدل توسط ارزيابان بيروني انجام مي شود جايگاه خود را در مسير تعالي بهبود دهند. • تاريخچه جوايز ملي: – 1951جايزه دمينگ در ژاپن – 1987جايزه ملي كيفيت مالكوم بالدريج در امريكا( ) MBNQA – 1991جايزه كيفيت اروپا توسط بنياد كيفيت اروپا ( ) EFQM – 2003جايزه ملي كيفيت ايران توسط مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران – 2004جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني توسط مؤسسه مطالعات و بهره وري و منابع انساني 38 ارزش ها و مفاهيم بنيادين تعالي -1نتيجه گرايي ب ط لو ي م ري ها شت رزش م ق ا اي بر ي خل دار ا ل پا ي تع و ‏Customer Focus -3رهبري وثبات در مقاصد & Leadership تعالي رهبري چشم انداز پرداز و الهام بخش نحوه تعامل بين مفاهيم بنيادين تعالي در مدل ‏Responsibility -7توسعه شراكت ها تعالي مشاركتهاي داراي ارزش افزوده براي سازمان ‏EFQM ‏Partnership ‏Development تعالي حداكثر نمودن مشاركت كاركنان از طريق توسعه ومشاركت آنها درامور ‏Management by ‏Processes & Facts ي برا بهب غ يي ر ا ي ت ته جا د ر ص اي ق ف الي خل تع ي و آو ر نو -4مديريت مبتني بر فرآيندهاو واقعيت ها -5توسعه و مشاركت كاركنان 39 & People Development ‏Involvement ود ت ط عا ريق لي فر مد آي يري ن ده ت ا ي سا به زم م پ ان ي وس ته از ‏Constancy of purpose -8مسئوليت اجتماعي شركتCorporate Social ت عا ب لي ه ا نت د ر سا ظا ك و ز ما ر ا پ ا ن ت ذ سخ در ينف گو جام عان يي عه -2مشتري مداري تعالي دستيابي به نتايجي منجر شده به شعف كليه ذينفعان سازمان ‏Result Orientation -6يادگيري ،بهبود و نوآوري مستمر ‏Continuous Learning, ‏Improvement and Innovation مدل تعالي سازماني EFQM نتايج توانمندسازها %50 كاركنانPE )OPL E (9% %9 نتايج كليدي عملكرد %15 %6نتايج جامعه %14 خط مشي استراتژيPOL ‏ICY & STRATEGY %8و ()8% شراكتهاPARTN ‏ERSH IPS AN D ‏RESOU ‏RCES منابع ) (9%و %9 يادگيري و نوآوري 40 ‏COPYRIGHT: EFQM (2003), www.efqm.org رهبــري مشتريان نتايج ‏CU ‏STOM ER ‏RESU ‏L TS %2 ()20% فرآيندها كاركنان %9نتايج ‏PEOPL ‏E RESU ‏L TS ()9% 0 %50 %10 Diagram سازماني ارتباط نظام پيشنهادها با نظام تعالي تعالي سازماني الزامCCCات تصCCCريحالزامCCCات بCCCاتصCCCريح سCCCازمانيبCCCا تعCCCاليسCCCازماني نظCCCامتعCCCالي • •نظCCCام نظCCام بCCهنظCCام مCCديرانرارابCCه حمCCايتيمCCديران فضCCايحمCCايتي مشCCاركتفضCCاي مشCCاركت اورد مياورد فراهممي پيشنهادهافراهم پيشنهادها نظام پيشنهادها ارتباط نظام پيشنهادها با معيارها و زيرمعيارهاي تعالي سازماني 1d 3d 1c 3c 1b 7b كاركنانPE )OPL E (9% %9 نتايج كليدي عملكرد مشتريان نتايج ‏CU ‏STOM ER ‏RESU ‏L TS %2 ()20% فرآيندها كاركنان %9نتايج ‏PEOPL ‏E RESU ‏L TS ()9% %15 %6نتايج جامعه %14 0 4a 3a 2a 1a خط مشي استراتژيPOL ‏ICY & STRATEGY %8و ()8% شراكتهاPARTN ‏ERSH IPS AN D ‏RESOU ‏RCES منابع ) (9%و %9 رهبــري 42 6b 5b 4e 3b 2b %10

51,000 تومان