صفحه 1:
ارتباط روانشناسى و معمارى 00

صفحه 2:
بین هر موجود زنده و پیرامون او روابطی وجود دارد که مادر زادی شکل تگرفته اند.اين روابط بیشتر هستند و تنها دربرخی مواقع است که واکنش انسان غریزی میباشد.یه اين معنی كه انسان بايد در ارتباط خود مفهوم اشیا را یاد بگیرد. جایگاه هرچیز کجاست و اینکه درمقابل هر امری چه رفتاری باید داشته با زمان و افزايش تجربیات , شیکه عظیمی از اطلاعات یاد اندوزی شده در ذهن ما به وجود می آید و ‎Lagi‏ ‏شناخت تمامی ایا می شویم. این شناخت به ما قدرت کنترل محیط خود را می دهد حتی بدون آنکه در همه چیز مستقیماً در معرض ادراک ما باشند. تا اوایل قرن 17 میلادی نقاشی ها و مجسمه ها برای مک آفریده می شدند. اين که میتوان یک تابلو را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد اندیشه ای نسبتاً جدید میباش

صفحه 3:
معماری نه تنها در واقعیت متصل به محیط است بلکه در دنیای خاطرات ما نیز چنین است.به این ترتیب روشن میشود که نقش محیط در ادراک معماری تا چه حد موثر است و چرا در نظر داشتن محیط هنگام طراحی یک ساختمان اجتناب تاپذیر است. ین محیط را به شکل ضمني هر آنچه در اطراف ما است, چه ساخته شده چهٌ مي توان نامید

صفحه 4:
‎yur‏ مکان یا روح مکان,ادراک روحی و روانی فرد از محیط است که به صورت آگاهانه یاناآگاهانه در فرد بوجود می آیدلین حس باعث شخصیت دادن به آن فضا شده و در نتیجه آرامش را برای افراد موردنظر به اریفان مت آورد.حس مکان در فضاهای شهری راباید در ‎ane‏ که ‎Mb‏ درآجاواقعبوده چست و جو کرد که امروز به دليل افزایش جمعیت آن و برآورده ساختن برخی نیازهای ساکنان.از روستا به شهر مبدل

صفحه 5:
روانشناسي منزل معماری و دکوراسیون بیشتر از آنکه به بحث چیدمان و نجوه ساخت و سار بپیدازد, به موضوعاتی چون خلق فضاهای زیبا و آرامش بخش, تامین امنبت روحی و رواتی افراد و نیز چگونگي تاثیر آن بر روی روحیات و شخصیت افراد مختلف مربوط می شود.

صفحه 6:
موضوعی که در معماري باید به آن توجه ویه اي داشت, نقش معماري, طراحي به خصوص طراحي داخلي بر روج و روان انسانهايي است که مي خواهند از ساختمان با یک محل اسکان استفاده کنند؛ به همین دلیل,رعایت نکات روانشناختي در طراحي ها امر بسیار مهمي است که نباید نسبت به آن بي توجه بود. بر اين اساس در حأل حاضر بسياري از افراد , به رشته هاي جدید روانشناسي معماري یا معماري روانشناختي روي آورده اند

صفحه 7:
طراحي و معماري خانه چه از لحاظ ساخت, چه تزئین و چه جا به جايي, نیازمند دقت عمل بر اساس ماهبت انسانی است. بر همین آساس, عبارت "۵856 ۷۵0۵0" مورد توجه قرار گرفته است. به اين معنا که طراحی بثا باید متطبق با اصول خاصي انجام شود؛ چيزي را که مي خواهي بسازي براي انسان مي سازي بنابراین باید بر اساس و پایه انساني و برمینای تمایلات. روحیه و تامین شادايي و نشاط انسان بنا شود

صفحه 8:
متزل باید طوري طراحي شود که آلودگیهای محیطی را به حداقل پرساند تا علاوه بر تامین سلامت جسمی, بعد. ارتقای سلامت روحی نیز موردتوجه قرار گیرد. زیرا توجه به مساله روانشناختي طراحي و دکوراسیون مکانهاي استراحت و فعالیت افراد. باعث فراخي دید, قلب و دل انسان می شود.

صفحه 9:
نوع رنگ و چگونگی به کار گيري آن در طراحي تاثیر بسزایی بر روح و روان و آرامش انسانها دارد. از اين رو باید د طراحی دکور از زنگهايي استتاده شود که به اتسان آرامش دهد.یه طور مثال آگر اتاقي براي فعالیت رو وا ورزش است. باید رنگهاي پوباتري براي آن در نظر گرفت. تا نشاط و فعالیت را القا کند و برای اتاق های استراحت و خواب باند از رنگ های رام بوره تزيم

صفحه 10:
میزان تور طبيعي و مصنوعي دکور, نقش زيادي در تغييرات روحي و رواني ساکنان يك منزل دارد. از اين و بايد يه نحوي در دکوراسیون و طراحي اقدام کرد که در طول شبانه روز نور به صورت یکتواخت نباشد و تفاوت میان شب و روز بر اساس تور فضاء مشخص شود.

صفحه 11:
منظور از اینکه گفته مي شود, فضاسازي در دکوراسیون نقش مهمي دارد. مساحت نیست. بلکه در همان ‎oe‏ کوچك نیز به نحوي مي توان اتاق را طراحي کرد که ‎sly‏ فرد احساس حضور در اتاق بزرگ را داشته استفاده از آبینه هاي مختلف مي توان يك فضاي 20 متري را به نحوي طراحي کرد که بزرگتر به نظر استفاده از تكنيكهاي طراحي و معماري مي توان در اين زمینه اقدامات زيادي انجام داد. وب

صفحه 12:
‎aE OS. Bb spay apa alg Gus) Galea‏ حوجرطراخ وادرگري. هرگ ید۱۳۳۰ طراحي ها متلا آنروزه استفاده از رتگهای کیره در کشور ما به عنوان یلك فرهنگ درامده ‎of Tassel‏ ‎

صفحه 13:
ساخت و سازهايي که به طور قه اي انجام شده ودء بيشتر به مساله اسکان توجه دارد ثا توسعه و ور غير حرفه أي انجام شده و مي شود بيشتر توجه دارد ثا تون انسانی زندگي. به طور مثال, هدف از غذا سیر شدن بوده نه اینکه از غذا خوردن لذت ببریم و سیر شویم؛ اما آکنون مهارتهاي زندگي تغییر کرده است, دیگر زمان فقط سیر شدن نیست, چرا که حجم غذا کم شده اما ابرژٍي ‎OF‏ ‏پیشتر. در بحث معماری و دکوراسیون نیز همین موضوع وجود دارد.

صفحه 14:
در طراحي و دکوراسیون منزل می بایست ارتفاع سطح, نورگیرها و پله ها به نحوي طراحي شود که در احساس خفگي و محدودیت به افراد دست ندهد

صفحه 15:
با توجه به اهمیت طراحي در آرامش رواني و روحي افراد. دانستن بخشي از مسائل روانشناختي براي طراحان ضروري است. از اين رو طراح باید با روانشناسي رنگ. نور و صوت نیز آشنا باشد

ارتباط روانشناسی و معماری بین هر موجود زنده و پیرامون او روابطی وج ود دارد ک ه م ادر زادی ش کل نگرفت ه ان د.این رواب ط بیش تر اکتس ابی هستند و تنها دربرخی مواقع است که واکنش انسان غریزی میباشد.به این معنی که انسان بای د در ارتب اط ب ا محی ط خود مفهوم اشیا را یاد بگیرد ،جایگاه هرچیز کجاست و اینکه درمقابل هر امری چه رفتاری باید داشته باش د.به م رور زمان و افزایش تجربیات ،شبکه عظیمی از اطالعات یاد اندوزی شده در ذهن ما ب ه وج ود می آی د و نهیت ًا ق ادر ب ه شناخت تمامی اشیا می شویم .این شناخت به ما قدرت کنترل محیط خود را می دهد حتی بدون آنک ه در ه ر لحظ ه همه چیز مستقیمًا در معرض ادراک ما باشند .تا اوایل قرن 17میالدی نقاشی ه ا و مجس مه ه ا ب رای مک انی خ اص آفریده می شدند .این که میتوان یک تابلو را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد اندیشه ای نسبتًا جدید میباشد. معماری نه تنها در واقعیت متصل به محیط است بلکه در دنی ای خ اطرات م ا ن یز چ نین اس ت.به این ت رتیب روش ن میشود که نقش محیط در ادراک معماری تا چه ح د م وثر اس ت و چ را در نظ ر داش تن محی ط هنگ ام ط راحی ی ک ساختمان اجتناب ناپذیر است .ین محيط را به شکل ضمني هر آنچه در اطراف ما است ،چه ساخته شده چه طبيعي، مي توان ناميد حس مکان یا روح مکان،ادراک روحی و روانی فرد از محیط است که به صورت آگاهانه یاناآگاهانه در فرد بوج ود می آی د.این حس ب اعث شخص یت دادن ب ه آن فض ا ش ده و در نتیج ه آرامش را ب رای اف راد م وردنظر ب ه ارمغ ان می آورد.حس مکان در فضاهای شهری راباید در روستایی که قبًال درآنجاواقع بوده جست و جو کرد ک ه ام روزه ب ه دلی ل افزایش جمعیت آن و برآورده ساختن برخی نیازهای ساکنان،از روستا به شهر مبدل گشته است. روانشناسي منزل معماری و دکوراسیون بیشتر از آنکه به بحث چیدمان و نحوه ساخت و ساز بپردازد ،به موضوعاتی چون خلق فضاهای زیبا و آرامش بخش ،تامین امنیت روحی و روانی افراد و نیز چگونگي تاثیر آن بر روی روحی ات و شخصیت افراد مختلف مربوط می شود. موضوعي كه در معماري بايد به آن توجه ويژه اي داشت ،نقش معماري ،طراحي به خصوص طراحي داخلي ب ر روح و روان انسانهايي است كه مي خواهند از ساختمان يا یک محل اسكان اس تفاده كنن د؛ ب ه همين دلی ل،رع ايت نك ات روانشناختي در طراحي ها امر بسيار مهمي است كه نبايد نسبت به آن بي توجه بود .ب ر اين اس اس در ح ال حاض ر بسياري از افراد ،به رشته هاي جديد روانشناسي معماري يا معماري روانشناختي روي آورده اند طراحي و معماري خانه چه از لحاظ ساخت ،چه تزئين و چه جا به جايي ،نيازمند دقت عمل بر اساس ماهیت انسانی است .بر همین اساس ،عبارت " "human baseمورد توج ه ق رار گرفت ه اس ت ،ب ه این معن ا ک ه ط راحی بن ا بای د منطبق با اصول خاصي انجام شود؛ چيزي را كه مي خواهي بسازي براي انسان مي سازي بنابراين بايد ب ر اس اس و پايه انساني و برمبنای تمايالت ،روحيه و تامین شادابي و نشاط انسان بنا شود منزل باید طوري طراحي شود که آلودگيهای محیطی را به حداقل برس اند ت ا عالوه ب ر ت امین س المت جس می ،بع د ارتقای سالمت روحی نیز موردتوجه قرار گیرد .زی را توج ه ب ه مس اله روانش ناختي ط راحي و دكوراس يون مكانه اي استراحت و فعاليت افراد ،باعث فراخي ديد ،قلب و دل انسان می شود. نوع رنگ و چگونگی به كار گيري آن در طراحي تاثیر بسزایی بر روح و روان و آرامش انسانها دارد .از اين رو بايد در طراحی دکور از رنگهايي استفاده شود كه به انسان آرامش دهد.به ط ور مث ال اگ ر ات اقي ب راي فع اليت روزم ره و ورزش است ،بايد رنگهاي پوياتري براي آن در نظر گرفت .تا نشاط و فعالیت را القا کند و برای اتاق ه ای اس تراحت و خواب باید از رنگ های آرام بهره بریم ميزان نور طبيعي و مصنوعي دکور ،نقش زيادي در تغييرات روحي و رواني ساكنان يك منزل دارد .از اين رو باي د ب ه نحوي در دكوراسيون و طراحي اقدام كرد كه در طول شبانه روز ،نور به صورت يكنواخت نباشد و تفاوت میان ش ب و روز بر اساس نور فضا ،مشخص شود. منظور از اينكه گفته مي شود ،فضاسازي در دكوراسيون نقش مهمي دارد ،مس احت نيس ت ،بلك ه در هم ان فض اي كوچك نيز به نحوي مي توان اتاق را طراحي كرد كه براي فرد احساس حضور در اتاق بزرگ را داش ته باش د .مثال ب ا استفاده از آيينه هاي مختلف مي توان يك فضاي 20متري را به نحوي ط راحي ك رد ك ه بزرگ تر ب ه نظ ر آي د .و ب ا استفاده از تكنيكهاي طراحي و معماري مي توان در اين زمينه اقدامات زيادي انجام داد. در بحث ط راحي دک ور دو مس اله مهم وج ود دارد ،يكي دي دگاه خ ود ط راح و ديگ ري فرهن گ اس تفاده كنن دگان از طراحي ها .مثال امروزه استفاده از رنگهاي تيره در كشور ما به عنوان يك فرهنگ درآمده است. ساخت و سازهايي كه به طور غير حرفه اي انجام شده و مي شود ،بيش تر ب ه مس اله اس كان توج ه دارد ت ا توس عه انساني زندگي .به طور مثال ،هدف از غذا سير شدن بوده نه اينكه از غذا خوردن لذت ببريم و سير شويم؛ اما اكنون مهارتهاي زندگي تغيير كرده است ،ديگر زمان فق ط س ير ش دن نيس ت ،چ را ك ه حجم غ ذا كم ش ده ام ا ان رژي آن بيشتر .در بحث معماری و دکوراسیون نیز همین موضوع وجود دارد. در طراحي و دكوراسيون منزل می بایست ارتفاع سطح ،نورگيرها و پله ها ب ه نح وي ط راحي ش ود ك ه در آن فض ا احساس خفگي و محدوديت به افراد دست ندهد با توجه به اهميت طراحي در آرامش رواني و روحي اف راد ،دانس تن بخش ي از مس ائل روانش ناختي ب راي طراح ان ضروري است .از اين رو طراح بايد با روانشناسي رنگ ،نور و صوت نيز آشنا باشد

51,000 تومان