کسب و کاراقتصاد و مالیسرمایه‌گذاری و بورساستارتاپ و کارآفرینی

ارزش‌گذاری مالکیت معنوی طرح‌های فناوری

صفحه 1:
به نام خدا ار ی مالکیت معنوی طرح های فناوری مجید اکبری 69560966 استاد راهنما : آقاى مهندس على برادران هاشمى

صفحه 2:
مقدمه 4 0 براساس آمار موجود؛ حدود 60(>درصد از دارايي‌هاي شرکت‌هاي بزرگ جهاني و بنگاه‌هاي اقتصادي راء دارايي‌هاي نامشهود و ارزش‌هاي معنوي تشکیل مي‌دهد. 0 _به منظور موفقیت در تجارت یا کسب و کار» شرکت باید دارايي‌هاي نامشهود و ارزش ناپيداي این‌گونه دارايي‌ها را شناسايي کند. در اين مقاله» سعي شده است از منظر مالي» همان‌گونه که در سرمايه‌گذاري خطرپذیر دنیا مرسوم است» به این ضرب‌المثل قديمي ايراني که مي‌گوید: «فکر خوب» سيري چند؟» جواب علمي داده شود.

صفحه 3:
‎(Ropety Rote) Seige ¢ 30‏ + حاشیه سود محصول قبل از رشد و توسعه- حاشیه سود محصول رشد يافته ‏لانرخ تنزیل : ‏يكي از مهم‌ترین عامل‌ها در محاسبه ارزش فعلي جریانات نقدي آتي است . در محاسبه اين نرخ معمولاً از مدل قيمت‌گذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي استفاده مي‌شود که برابر است با: ‏20۶ نرخ تنزیلبدون‌ریسك ‏20 نرخ مورد توقم بسازار ‎(Rick Prewise) ‏صرف ریسك‎ <))0(-86( ‏نكته: هرجه نرخ تنزيل افزايش يابدء ريسك افزايش مويابد. لذاء ريسك بالاتر بیانگر ارزش ‏بايينتر است. ‎

صفحه 4:
دارایی نامشهود چیست؟ »© ل دارايي‌هاي نامشهود؛ دارايي‌هايي با عمر طولاني و غیرقابل لمس هستند که توسط يك شرکت تجاري توسعه و گسترش مي‌یابند و جزو دارايي‌هاي شرکت تلقي مي‌شوند. 3 بعضي موارد اساسي در دارايي‌هاي نامشهود که قابل رديابي و شناسايي هستند» عبارتند از: مارك تجاري : علانم تجاري كالاهاي مصرفي» علائم تجاري شرکت نام‌هاي شرکت حق نشر : مجله و نشريه؛ ‎AUS‏ فیلم. آثار هنري؛ موسيقي و... مجوزهاي حقوقي : حق‌الامتیازها؛ حق و امتیاز توزیع کالا و خدمات مالکیت معنوي : حق کشف و اختراع ۰ حقوق کپي » علائم تجاري ؛ دانش عملياتي و تجاري شرکت‌ها و..

صفحه 5:
مالکیت معنوی 4 الامالكيت معنوي؛ يكي از موارد خاص دارايي‌هاي نامشهود است. مالکیت معنوي» به وسیله قدرت خلاقیت و ابتکار انسان‌ها شکل مي‌گیرد. به اين ترتیب» ارزش‌هاي نهفته‌اي را که بسياري براحتي از کنار آنها مي‌گذرنده مي‌توان شناسايي و بهرهبرداري کرد. الا مالکیت معنوي در دو دسته» طبقه‌بندي مي‌شود : نوع مصنوعي خلاق : مانند علائم تجاري تولید نرم‌افزار و... ©. نوع خلاق نوآورانه : مانند حقوق اختراع و کشف» طراحي‌هاي صنعتي و... سا مالکیت معنوي در بسياري از موارد» موجب افزایش یت ارزش دارايي‌هاي مشهود و نامشهود شرکت مي‌شود؛ لما به نظر مي‌رسد این‌گونه دارايي‌هاه تفاوت‌هايي در محاسبه ارزش و قیمت. با دارايي‌هاي مشهود داشته باشند .

صفحه 6:
عوامل موثر بر ارزش مالکیت معنوی 4 VVVVVVVVV VV طول عمر مفيد طرح دسترسي به ابزار و لمكانات توسعه و كسترش طرح درك و شناخت رفتار عمومي و احساس نياز مشتريان و مصرفكنندكان ميزان حمايتها و مجوزهاي حقوقي از اختراعات و اكتشافات و طرحهاي ابتكاري و خلاق چرخه حیات طرح‌ها و پروژه‌ها به این معني است که در چه مرحله‌اي از مراحل رشد قرار دارند ايي سودآوري و سوددهي یا کاهش در هزیته‌ها نوع و اندازه بازار هدف مزاياي رقابتي طرح یا اثر قيمتي که مشتریان حاضر به داد و ستد و یا خرید و فروش آن هستند هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي ريسك‌هاي متعددي که متوجه طرح يا اثر است (ريسك فناوري؛ ريسك بازارء ريسك مشتريان» ريسك قيمت و...)

صفحه 7:
حوزه‌های اصلی استفاده‌کننده از ارزش‌گذاری دارایی های نامشهود (مالکیت معنوی) 4 1 تشخیص و شناسايي دارايي‌هايي که بیش از دیگر دارايي‌ها» اهمیت و ارزش ایجاد مي‌کنند. 0. شاخص‌هاي ارزش‌گذاري مورد استفاده در ادغام و تحصیل شرکت‌ها 9. مذاکرات و قراردادهاي مربوط به انتقال فناوري تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مربوط به حفظ يا نگهداري مالکیت معنوي؛ تجاري‌سازي 0 ارزش‌گذاري تجاري پروژه‌هاي تحقیق و توسعه اولیه 0 ارزش‌گذاري فعاليت‌هاي تحقیق و توسعه و پروژه‌هاي با اهمیت‌تر ۵ حمایت از مالکیت معنوي در شرایط مختلف اعطاي وثیقه و...

صفحه 8:
روش‌های ارزش‌گذاری مالکیت معنوی 4 لاروش‌هاي ساده نه‌چندان معتبر روش قاعده انگشتي وا ‎((Dke Rule oP‏ طبق این روش مالکیت معنوي حداکثر 00درصد و حداقل 0 درصد فرض مي‌شود. 0. روش مقایسه اقتصادي حق‌الامتياز هاي مشابه با یکدیگر در اين روشء حق‌الامتيازهاي مشابه از نظر فناوري زمان. مکان (بازار)» مشتریان و... که موضوعاتي مشابه هستند» با هم مقایسه مي‌شوند و نرخي یکسان از مالکیت معنوي براي آنها 9. روش سرمایه خطرپذیر ((00700 سم در اين روشء از تنزیل جريان‌هاي نقدي آینده استفاده مي‌شود ولي نرخ تنزیل براساس نرخ مورد توقع بازار نیست بلکه در دامنه‌اي میان (0(0-0:0© درصد و يا ميانكين (0© درصد Eure) (Red Optom Deter )Aldes JUS! Gis)

صفحه 9:
روش اختیار معامله 4 الا براساس اين روشء حق‌الامتیاز داراي ارزش ذاتي است که بر مبناي تنزیل جریانات نقدي پيش‌بيني شده؛ هزينه‌هاي فرصت سرمايه‌گذاري را پوشش مي‌دهد. الا وروديهاي اين مدل عبارتند از: ۶ ارزش كنوني جريانات ي أتي ح قالامتياز با فرض طول مدت حيات مفيد دارايي ر تجاري‌سازي محصول يا نگهداري و حفظ ارزش حقالامتیازه سرمايه‌گذاري شود. + مدت زمان حيات مفيد طرح يا حقالامتياز كه طول خواهد كشيد تا تقریباً بيارزش شود. ظ انحراف معيار نرخ رشد جريانات نقدي 2 نرخ بازده اوراق قرضه دولتي كه بدون ريسك است متناسب با طول حيات حقالامتياز الامزيت اوليه اين روش آن است كه محاسبه جريانات نقدي آتي كه نامطمئن هستند» مورد توجه قرار ميكيرد و به عنوان روشي مناسب در مديريت سرمايهكذاري استفاده ميشود.

صفحه 10:
سه روش متداول ارزش‌گذاری 4 ),رویکرد هزینه براساس این روش هزينه‌هاي صرف شده در لرتباط با حق‌للامتیاز محاسبه مي‌شود» اما چون هزینه ارزش نیست» این روش منتفي است . ©. رویکرد بازار در اين روش قیمت یا ارزش يك حق‌الامتیاز براساس قيمتي است که دو طرف در بازار دادوستد مي‌کنند. 9. رویکرد درآمد

صفحه 11:
رویکرد درامد € لس ارزش فعالیت اقتصادي و دارايي معمولاً به شکل زیر محاسبه مي‌گردد: داريي سرمايه‌گذاري شده- مالکیت معنوي+ دارايي‌هاي نامشهود+ دارليي‌هاي ثابت+ سرمایه در گردش لاسرمایه در گردش مشتمل بر: موجودي نقدي » موجودي کال : خسابهاي دريافتني آسادارايي‌هاي ثابت مشتمل بر: ماشین‌آلات و تجهیزات .اموال غیرمنقول (مستغلات) » کارگاه‌ها » کارخانه‌ها ؛ وسایل اداري و مبلمان و... » کامپیوترها و... آسارویکرد درامد براساس مزاياي تي اقتصادي است: نرخ تنزیل/ درامدت ارزش آسّاین مزاياي اقتصادي در دو شکل بروز مي‌کنند: )کاهش هزینه‌ها یا صرفه‌جويي در هزینه‌ها ©.افزايش در فروش يا سود

صفحه 12:
روش‌های متفاوت ارزش‌گذاری برمبنای رویکرد درامدی .روش تنزیل جریانات نقدي (006) به عنوان روشي مورد قبول در مالي شركتها ((د-:*) دومج( استفاده مي‌شود. 9 روش سرمايه‌گذاري خطرپذیر روشي است که در میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر استفاده زيادي دارد . 9 روش سودهاي ‎(Pure Corvin) oil‏ ساده انگارترین روشي است که به ندرت استفاده مي‌شود. <©. روش ابتدايي شیکاگو روش خاصي است که متوسط سه سناريوي ممکن با وزن‌هاي احتمالي متفاوت را درنظر مي‌گیرد . 4

صفحه 13:
روش تنزیل جریانات نقدی :4 مراحل ارزش‌گذاري براساس روش جریانات نقدي تنزیل يافته مرحله 0: جریانات نقدي دوره‌هاي مختلف را محاسبه مي‌کنيم : هزینه سرمایه (بهره وام‌ها)- (افزایش یا کاهش در سرمایه در گردش)- استهلاك+ سود بعد از کسر مالیات مرحله 0: ارزش کنو مرحله 0: ارزش پاياني شرکت را محاسبه مي‌کنيم : ۶ ۰« (لستهلاك+ سود علیاتی+ سا < ارزش‌پاياني ضريب 0/0 باید متناسب با متوسط صنعت مربوطه باشد. مرحله «6: ارزش كنوني جریانات نقدي را با ارزش پاياني که به زمان حاضر تنزیل داده شده است جمع مي‌کنيم و ارزش شرکت در زمان حاضر را به دست مي‌آوريم : ‎PO=PO+ TO‏ (ارزش‌شر که (۳0): ارزش‌فسعلي ‎

صفحه 14:
روش سرمایه‌گذاری خطرپذیر 4 الا همانند روش قبل است با اين تفاوت که نرخ تتزیل در دامنه 96606-96060 و متوسط 0 منظور ميشود . ou 000 : ‏درآمد خالص 6 ساله‎ ple: OD ‏سبت‎ .© 500 260*00 : ‏ارزش پاياني‎ 40 : ‏سرمايه‌گذاري اولیه‎ .9 9660 : ‏ترخ بازده‎ PG. <200*)0.,(۸6 : ‏ارزش پاياني سرمايه‌گذاري اولیه‎ 9099 < 600/26, : ‏سهم نهايي مالکیت‎

صفحه 15:
روش سودهای اتی € این روش براساس فرض نرخ رشد سالانه محاسبه مي‌شود . ارزش شلی ۹ att 1 on 1 ما رتش ی ۳۹ ‎reve‏ ‏۳۸ ‏۸ vor ۳ 0۳3 1 ut vn an حاشيه سود يس ازماليات 3 0 08 1 ab awe wr ۳۹ ۸ an ave ه660 ج660 ۳5 معا < 0.00 [oa ‏ارزش پات 0/6 راب‎ eo 20.60 ©© bans

صفحه 16:
3 3 2 روش شیکاکو 4 الا در اين روشء جريان درامد (فروش) و حاشيه سود ‎Prot Darga)‏ )براساس © سناريوي متفاوت احتمال بدترین حالت (60())» بهترین حالت (000)) و حالت نرمال (,0)) اندازه‌گيري مي‌شوند و سپس ارزش مورد انتظار محاسبه مي‌شود: ارزش مورد (00(۵0۵۵)۵0) 0( <(00:>۳0)0)<انتظار 0 ارزش‌فعلي:

صفحه 17:
منابع Ih§p Ilan ‏اما( لوط انامه ما‎ ‏ماس( باس‎ ‏بط سم زوا موه بو‎ decoveiey, Pablo Peruandes, reseuch paper 0: PCG, deny GODS, vaiversiy of Daverry “Phe owk Phu, returc ond ‏ما ,روج ی اه سوه تا‎ ‏جوز‎ Duthew Richardson, Gtera Gohool of @usiess Gtera School of Ovoreve, Dew York ‏روموت‎ Dew York Daversiy, ed O6PR avd OBER, Pret ded: Oovewber IP, OD0S, Nhs drt: danny 8, 6000© “6. مديريت مالي در تنوري و عملء اسدالله افشاريء انتشارات دانشگاه تهران» ‎OOS‏ ©. مديريت مالي؛ سازمان حسابرسي» ©0©9“0.

به نام خدا ©™ گذاری مالکیت معنوی طرح های فناوری ارزش مجید اکبری 83406856 استاد راهنما : آقای مهندس علی برادران هاشمی مقدمه ‏ براساس آمار موجود ،حدود 80درصد از دارايي‌هاي شركت‌هاي بزرگ جهاني و بنگاه‌هاي اقتصادي را ،دارايي‌هاي نامشهود و ارزش‌هاي معنوي تشكيل 8مي‌دهد. ‏ به منظور موفقيت در تجارت يا كسب و كار ،شركت بايد دارايي‌هاي نامشهود و ارزش ناپيداي اين‌گونه دارايي‌ها را شناسايي كند .در اين مقاله ،سعي شده است از منظر مالي، همان‌گونه كه در سرمايه‌گذاري خطرپذير دنيا مرسوم است ،به اين ضرب‌المثل قديمي ايراني كه مي‌گويد« :فكر خوب ،سيري چند؟» جواب عل8مي داده شود. ©™ تعاریف ‏نرخ حق‌االمتياز (: )Royalty Rate حاشيه سود محصول قبل از رشد و توسعه -حاشيه سود محصول 8رشد يافته ‏نرخ تنزيل : يكي از مهم‌ترين عامل‌ها در محاسبه ارزش فعلي جريانات نقدي آتي است .در محاسبه اين نرخ معموالً از مدل قيمت‌گذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي استفاده مي‌شود كه برابر است با: =RFن88رخ ت888نزيلب888دونريسك =RMن88رخ مورد ت888وقع 8ب888ازار ( =)RM-RFصرف ريسك ()Risk Premium نكته :هرچه نرخ تنزيل افزايش يابد ،ريسك افزايش مي‌يابد .لذا ،ريسك باالتر بيانگر ارزش پايين‌تر است. ©™ دارایی نامشهود چيست؟ ‏ دارايي‌هاي نامشهود ،دارايي‌هايي با عمر طوالني و غيرقابل لمس هستند كه توسط يك شركت تجاري توسعه و گسترش مي‌يابند و جزو دارا8يي‌هاي شركت تلقي مي‌شوند. ‏ بعضي موارد اساسي در دارايي‌هاي نامشهود كه قابل رديابي و شناسايي هستند ،عبارتند از: ‏ مارك تجاري :عالئم تجاري كاالهاي مصرفي ،عالئم تجاري شركت ،نام‌هاي شركت ‏ حق نشر :مجل8ه و نشريه ،كتاب ،فيلم ،آثار هنري ،موسيقي و... ‏ مجوزهاي حقوقي :حق‌االمتيازها ،حق و امتياز توزيع كاال و خدمات ‏ مالكيت معنوي :حق كشف و اختراع ،حقوق كپي ،عالئم تجاري ،دانش عملياتي و تجاري شركت‌ها و... ©™ مالکیت معنوی ‏مالكيت معنوي ،يكي از موارد خاص دارايي‌هاي نامشهود است .مالكيت معنوي ،به وسيله قدرت خالقيت و ابتكار انسان‌ها شكل مي‌گيرد .به اين ترتيب ،ارزش‌هاي نهفته‌اي را كه بسياري براحتي از كنار آنها مي‌گذرند ،مي‌توان شناسايي و بهره‌برداري كرد. مالكيت معنوي در دو دسته ،طبقه‌بندي مي‌شود : .1نوع مصنوعي خالق :مانند عالئم تجاري ،توليد نرم‌افزار و... .2نوع خالق نوآورانه :مانند حقوق اختراع و كشف ،طراحي‌هاي صنعتي و... مالكيت معنوي در بسياري از موارد ،موجب افزايش يا تقويت ارزش دارايي‌هاي مشهود و نامشهود شركت مي‌شود ،ا8ما به نظر مي‌رسد اين‌گونه دارايي‌ها ،تفاوت‌هايي در محاسبه ارزش و قيمت ،با دارايي‌هاي مشهود داشته باشند . ©™ عوامل مؤثر بر ارزش مالكيت معنوی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ طول عمر مفيد طرح دسترسي به ابزار و ا8مكانات توسعه و گسترش طرح درك و شناخت رفتار عمومي و احساس نياز مشتريان و مصرف‌كنندگان ميزان حمايت‌ها و مجوزهاي حقوقي از اخترا8عات و اكتشافات و طرح‌هاي ابتكاري و خالق چرخه حيات طرح‌ها و پروژه‌ها به اين معني است كه در چه مرحله‌اي از مراحل رشد قرار دارند توا8نايي سودآوري و سوددهي يا كاهش در هزينه‌ها نوع و اندازه بازار هدف مزاياي رقابتي طرح يا اثر قيمتي كه مشتريان حاضر به داد و ستد و يا خريد و فروش آن هستند هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي ريسك‌هاي متعددي كه متوجه طرح يا اثر است (ريسك فناوري ،ريسك بازار ،ريسك مشتريان، ريسك قیمت و)... ©™ حوزه‌های اصلی استفاده‌كننده از ارزش‌گذاری دارایی های نامشهود (مالكيت معنوی) .1تشخيص و شناسايي دارايي‌هايي كه بيش از ديگر دارايي‌ها ،اهميت و ارزش ايجاد مي‌كنند. .2شاخص‌هاي ارزش‌گذاري مورد استفاده در ادغام و تحصيل شركت‌ها .3مذاكرات و قراردادهاي مربوط به انتقال فناوري .4تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مربوط به حفظ يا نگهداري مالكيت معنوي ،تجاري‌سازي .5ا8رزش‌گذاري تجاري پروژه‌هاي تحقيق و توسعه اوليه .6ارزش‌گذا8ري فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه و پروژه‌هاي با اهميت‌تر .7حمايت از مالكيت معنوي در شرايط مختلف ،اعطاي وثيقه و... ©™ روش‌های ارزش‌گذاری مالكيت معنوی ‏روش‌هاي ساده نه‌چندان معتبر .1روش قاعده انگشتي ))The Rule of Thumb طبق اين روش مالكيت معنوي حداكثر 25درصد و حداقل 5درصد فرض مي‌شود. .2روش مقايسه اقتصادي حق‌االمتيازهاي مشابه با يكديگر در اين روش ،حق‌االمتيازهاي مشابه از نظر فناوري زمان ،مكان (بازار) ،مشتريان و ...كه موضوعاتي مشابه هستند ،با هم مقايسه مي‌شوند و نرخي يكسان از مالكيت معنوي براي آنها تعيين مي‌شود. .3روش سرمايه خطر‌پذير((Venture Capital در اين روش ،از تنزيل جريان‌هاي نقدي آينده استفاده مي‌شود ولي نرخ تنزيل براساس نرخ مورد توقع بازار نيست بلكه در دامنه‌اي ميان 60-40درصد و يا ميانگين 50درصد است. .4روش اختيار معامله( )Real Option Method ©™ روش اختيار معامله براساس اين روش ،حق‌االمتياز داراي ارزش ذاتي است كه بر مبناي تنزيل جريانات نقدي پيش‌بيني شده ،هزينه‌هاي فرصت سرمايه‌گذاري را پوشش مي‌دهد. ورودي‌هاي اين مدل عبارتند از: ارزش كنوني جريانات نقدي آتي حق‌االمتياز با فرض طول مدت حيات مفيد دارايي ارزش كنوني هزينه‌هاي ثابتي كه بايد به منظور تجاري‌سازي محصول يا نگهداري و حفظ ارزش حق‌االمتياز ،سرمايه‌گذاري شود. مدت زمان حيات مفيد طرح يا حق‌االمتياز كه طول خواهد كشيد تا تقريبا ً بي‌ارزش شود. انحراف معيار نرخ رشد جريانات نقدي نرخ بازده اوراق قرضه دولتي كه بدون ريسك است متناسب با طول حيات حق‌االمتياز ‏مزيت اوليه اين روش آن است كه محاسبه جريانات نقدي آتي كه نامطمئن هستند ،مورد توجه قرار مي‌گيرد و به عنوان روشي مناسب در مديريت سرمايه‌گذاري استفاده مي‌شود. ©™ سه روش متداول ارزش‌گذاری .1رويكرد هزينه براساس اين روش هزينه‌هاي صرف شده در ا8رتباط با حق‌ا8المتياز محاسبه مي‌شود ،اما چون هزينه ارزش نيست ،اين روش منتفي است . .2رويكرد بازار در اين روش ،قيمت يا ارزش يك حق‌االمتياز براساس قيمتي است كه دو طرف در بازار دادوستد مي‌كنند. .3رويكرد درآمد ©™ رويكرد درآمد ارزش فعاليت اقتصادي و دارايي معموالً به شكل زير محاسبه مي‌گردد: داريي سرمايه‌گذاري شده= مالكيت معنوي +دارايي‌هاي نامشهود +دارا8يي‌هاي ثابت+ سرمايه در گردش ‏سرمايه در گردش مشتمل بر: موجودي نقدي ٬موجودي كاال ٬حساب‌هاي دريافتني ‏دارايي‌هاي ثابت مشتمل بر: ماشين‌آالت و تجهيزات ٬اموال غيرمنقول (مستغالت) ٬كارگاه‌ها ٬كارخانه‌ها ٬وسايل اداري و مبلمان و ٬ ...كامپيوترها و... ‏رويكرد درامد براساس مزاياي آ8تي اقتصادي است :نرخ تنزيل /درامد= ارزش ‏اين مزاياي اقتصادي در دو شكل بروز مي‌كنند: .1كاهش هزينه‌ها يا صرفه‌جويي در هزينه‌ها .2افزايش در فروش يا سود ©™ روش‌های متفاوت ارزش‌گذاری بر8مبنای رويكر8د در8امدی .1روش تنزيل جريانات نقدي ()DCF به عنوان روشي مورد قبول در مالي شركت‌ها ((Corporate Financeاستفاده مي‌شود. .2روش سرمايه‌گذاري خطرپذير روشي است كه در ميان سرمايه‌گذاران خطرپذير استفاده زيادي دارد . .3روش سودهاي آتي ()Future Earnings ساده انگارترين روشي است كه به ندرت استفاده مي‌شود. .4روش ابتدايي شيكاگو روش خاصي است كه متوسط سه سناريوي ممكن با وزن‌هاي احتمالي متفاوت را درنظر مي‌گيرد . ©™ روش تنزيل جريانات نقدی مراحل ارزش‌گذاري براساس روش جريانات نقدي تنزيل يافته مرحله :1جريانات نقدي دوره‌هاي مختلف را محاسبه مي‌كنيم : هزينه سرمايه (بهره وام‌ها)( -افزايش يا كاهش در سرمايه در گردش) -استهالك +سود بعد از كسر ماليات مرحله :2ارزش كنوني تجمعي جريانات نقدي آتي را محاسبه مي‌كنيم . مرحله :3ارزش پاياني شركت را محاسبه مي‌كنيم : ‏P/E 8ا88ل = ارزشپ888اياني × (ا8ستهالك +س88ود عملياتي× س) 8 ضريب P/Eبايد متناسب با متوسط صنعت مربوطه باشد. مرحله :4ارزش كنوني جريانات نقدي را با ارزش پاياني كه به زمان حاضر تنزيل داده شده است جمع مي‌كنيم و ارزش شركت در زمان حاضر را به دست مي‌آوریم : ‏FV= PV+ TV 8ركت :PV ٬ارزشف888علي (ارزشش) 8 ©™ روش سرمايه‌گذاری خطرپذير همانند روش قبل است با اين تفاوت كه نرخ تنزيل در دامنه %40-%60و متوسط منظور مي‌شود . %50 ‏مثال .1درآمد خال8ص 5سال8ه 10 : .2نسبت p/e: 20 ارزش پاياني 200 =20×10 : .3سرمايه‌گذاري اوليه 10 : نرخ بازده %50 : ارزش پاياني سرمايه‌گذاري اوليه 75.9 =10×)1.5(^5 : .4سهم نهايي مالكيت %38 = 200/75٫9 : ©™ روش سودهای آتی اين روش براساس فرض نرخ رشد ساالنه محاسبه مي‌شود . ارزش فعلي عامل ارزش فعلي سود حاشيه سود پس از ماليات درآمد درصد رشد درآمد سال -0.21 1.4 -0.3 %-10 3 50% 1 0.05 1.96 0.09 2% 4.5 50% 2 0.1 2.74 0.27 4% 6.75 50% 3 0.16 3.84 0.61 6% 1.13 50% 4 0.23 5.38 1.22 8% 15.19 50% 5 0.3 7.53 2.28 10% 22.78 50% 6 0.36 10.54 3.83 12% 31.389 40% 7 0.42 14.76 6.22 15% 41.46 30% 8 0.36 20.66 7.46 15% 49.75 20% 9 0.28 28.93 8.21 15% 54.73 10% 10 2.05 ارزش فعلي سودهاي آتي 123.14 ارزش پاياني p/eبرابر با 15 123.14 ارزش حاضر ارزش پاياني 4.26 28٫93 كل ارزش فعلي شركت6.3 روش شيكاگو در اين روش ،جريان درامد (فروش) و حاشيه سود () Profit Marginبراساس 3 سناريوي متفاوت احتمال بدترين حالت ( ،)WCبهترين حالت ( )BCو حالت نرمال ()ML اندازه‌گيري مي‌شوند و سپس ارزش مورد انتظار محاسبه مي‌شود: ارزش مورد )=BC×PV(BC)×ML×PV(ML)×WC×PV(WCانتظار PVارزشف888علي: ©™ منابع /http://www.brentsjam.com/ClientSupport/valspt/TechValuation .1 ClispttechipValue.htm Valuing companies by cash flow discounting, Pablo fernandes, research paper no: .2 .451, January 2002, university of Navarro The cash flow, return and risk characteristics of private equity, Alexander .3 Ljungqvist Matthew Richardson, Stern School of Business Stern School of Business, New York University New York University, and CEPR and NBER, First draft: November 14, 2002, This draft: January 9, 2003 .1382 ، انتشارات دانشگاه تهران، اسدهللا افشاري، مديريت مالي در تئوري و عمل.4 .1376 ، سازمان حسابرسي، مديريت مالي.5 ™©

51,000 تومان