صفحه 1:
به نام خدا
* نسبت سوخت و هوا (60/۳10 (OAR POOL
* ارزش حرارتی :00606 6۳106 ,))
صفحه 2:
(BAIR POEL ROMO) | نسبت سوخت و
نسبت هوا و سوخت به اختصار#)00) نسبت جرمى tale SB gas SoA ph مایع یا گاز است aoe
Arve (AF) ratio oan
كه در فرايند سوختن جريان دارد. سم« ابره دعم
mas fen the feed mitre 5 8 ۰
نسبت هوا و سوه میکند که آیا مخلوط اصلا سوختنی هست يا خیر» چقدر انرژی آزاد fuel inthe eed mine 258
میشود و چه میزان آلايندة نامطلوب تولید میشود. معمولا بازه لی برای نسبت هوا و سوخت وجودا
دارد که خارج از اين بازه سوختتی رخ نمیدهد به لین حدود. حدهاى بالا و يايين لنفجار گفته
میشود.
Where: ms
Fuel rat: FA at a= IAF
در موتورهای درون سوز نسبت هوا و سوخت بسیار مهم است تا سامانه بازدهی بالاتری داشته
باشد و تولید آلاینده کمتر باشد. اگر دقیاً آن قدر هوا فراهم شود که سوخت به طور کامل بسوزد به 7
آن نسبت» استوکیومتری گفته میشود. ٠١ درصد اتانول 14.04:1
مثلا برای بنزین خالص نسبت استوکیومتری :۱۴,۷ است» یعنی یک واحد جرم (مثلا گرم) بنزین ۰ 8ادرصد اتانول ۰ 13780
برای سوختن کامل بدون باقیماندن بنزین به ۱۳.۷ گرم هوا نیاز دارد. 5 a
اتانول خااص 90
دیزل 14.64
صفحه 3:
نسبت سوخت و (BIR POEL ROMO) | yh
هر زمان که مقدار سوخت را افزایش دهیم نسبت AIS BPR
مییابد یعنی سوخت Rick یا غنی میشود.
گاهی برای اینکه که موتور خودرو قدرت بیشتری داشته باشد
نسبت +0800 را مقدار پایین تری انتخاب میکنیم» مثلا
(: بعتی یک واحد جرم بنزین را با ۱۲۰۵ واحد هوا ترکیب
میکنيم. برای تغییر نسبت CPR راهى جز
بنزین نداریم» چون نسبت به باز بودن دريجه كاز و دور موتور و
Load هوای ثابتی وارد موتور میشود.
مقدار پاشش
هر زمان که مقدار سوخت را کاهش دهیم نسبت 9050۲) افزایش
مییابد یعنی سوخت ,سرا یا کم میشود.
نسبتهای بالاتر از استوکیومتری را ضعیف مینامند در این حالت
بازدهی بالاتر میرود اما میزان اکسید نیتروژن بیشتری تولید
شود.
A = 1.0 is at stoichiometry, rich mixtures \ < 1.0, and
Jean mixtures ) > 1.0
AIR
?|
مث وسوس
Fual discharge nozzle
اموي
netonng ontee ا
aqustnent وم
Tortie
Alc Fuol mate
_
۸
0
صفحه 4:
(VEOMOE OOLOE ارزش حرارتی
ارزش حرارتی یک سوخت به صورت میزان انرژی آزاد
شده بر واحد جرم سوخت به هنگامی که بصورت کامل با
اکسیژن بسوزد تعریف میشود و واحد آن واحد انرژی بر
واحد جرم میباشد. اين واحد در دستگاه بینالمللی یکاها
ژول بر کیلوگرم یا کالری بر کیلوگرم و در دستگاه یکای
انگلیسی بی تی یو برپوند است.
یک سوخت با ارزش انرژی کم؛ بازده گرمای کم در
احترلق دارد بنبراین قدرت کمتری در مقایسه با همان
مقدار سوخت با ارزش بالا توليد مىنمايد. اهميت اين كيفيت
وابسته به مقدار هوايى است كه سوخت بر اساس وزن يا
حجم استفاده مىكند.
Density
ی
(0.0899
0.6680
1.2640
1.8820
0.8000
2.4890
703.00
730.00
719.30
832.00
2.2650
828.75
650.91
Specific heat
Ki/mol_ BTU/Ib
286 ۰ ۵
890 23900
1360 22400
2220 0
90021600
2877 20900
5470 20600
6773 20800
540020400
4480 19300
393514100
275 ۵
3006500
Mike
118
355
ورد
503
500
495
4719
476
473
هم
328
21
15
Molar mass
g/mol
201
16.04
30.07
44.09
18
58.12
114.23
142.28
100-110
170-200
Fuel Composit
Hydrogen 1
Methane cH
Ethane Cots
Propane CH,
‘Natural gas
Butane
Octane
Decane
Gasoline
Diesel
Carbon
(Coal
Wood -
صفحه 5:
ارزش حرارتی بالا و ارزش حرارتی پایین راكنا ((WLO
ارزش حرارتی پایین و ارزش حرارتی بالا از حالت آب به دست آمده در انتهای سوختن کامل یک
سوخت با اکسیژن» تعیین میشود.
آب باقیمانده میتواند به حالت مایع و بخار باشد و در واقع آب از دو منشا میتواند به وجود بیاید که
يكى از آنها به دليل حضور رطوبت در سوخت میباشد و دیگری آب تشکیل شده از واکنش سوخت
با اكسيزن.
اگر آب موجود در محصولات احتراق یک سوخت بصورت مایع باشد» گرمای حاصل از احتراق
جرم واحد آن سوخت را ارزش حرارتی بالای آن سوخت میگویند.
اما اگر آب موجود در محصولات احتراق یک سوخت بصورت بخار باشد» گرمای حاصل از احتراق
جرم واحد آن سوخت را ارزش حرارتی پایین آن سوخت می گویند.
TH, O,out
( Nfuel,in )
HHV = LHV + Hy
ALLO =higher heutary vokie
LALO=bwer keuttey vo
Sheol oP vaporizaiog oP water) (گرمایتبخیر
(مولآبت بخیر شدم)ل موس =covles oF weiter
(مولسوختبه لحترلقدر لمدم) لاه اس ه عطامی و