کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

ارزیابی بلوغ دفتر مدیریت پروژه بر اساس OPM3

صفحه 1:
Te ew re re ee ۳ 0 15 ProductSuite By : Ali Forouzesh ITILV3,PMP,OPM3

صفحه 2:
Ali is a Certified OPM3® Assessor and Consultant as well as professional in IT service management (Certified ITIL® v3), project management (PMP®) and IT Portfolio management (Certified IBM Portfolio Manager). He is a leader in organizational development and maturity improvement projects with experiences in planning and implementing organizational project management systems and integrated solutions. Ali has worked in a variety of industries including IT, Banking, Telecom and Automotive since 2002 and he has been responsible for over 18 major IT oriented projects as project and Program manager ۳ , ITILv3,PMP, OPM3 Professional Official Website : www.opm360.ir Personal websi www.AliForouzesh.com il: Info@aliforouzesh.com kedin.com/in/aliforouzesh

صفحه 3:
فهرست مطالب * پیشینه دفتر مدیربت پروژه * مدل بلوغ سازمانی مد »035 ‎(OPM3)‏ * مدل بلوغ دفتر مدبربت پروژه © سنجش دفتر مدیریت پروژه : گروه بندی و شاخص های عملکرد کلیدی * ببزار ‎OPM3 Productsuite‏ * ارزیابی دفتر مدیریت پروژه بر اساس ‎OPM3B Productsuite‏ * نتیجه گیری

صفحه 4:
تعریف ۳۱0 بر اساس استانداره 2012 8۱5801 * دفتر مدیریت پرویه. ساختار مدیریتی است که فرآیندهای نظارتی پروژه های مرتبط را استاندارد می نملید و مسئولیت تدوين متدولوٌی . تعیین ابزارهای و تکنولوژیها و تسهیل در به اشتراک گزاری منابع را بر عهده دارد . * مرکزی برای هدلیت پروئه می باشد اما محدودبه پرویه نیست و می تولند شامل طرح ها و سبد پروژه ها نیز باشد * مسئولیت دفتر مدیریت پرویه عی تولند از ارلئه خدمات پشتیبلنی مدیریت پرویه تا مدیریت مستقیم بر یکایک پروژه ها نام برد .

صفحه 5:
انواع سازمانهای ۳۸۸0 در ۳۸۸8012012 * بر اساس درجه کنترل و تاثیر گذاری بر روی پروژهای درون سازمانها : * پشتیبانی کننده ۱ ۱ * كنترل كنئدة ع نمز ۰ ی ‌ ۵ رز هدایت کننده ‎AA off‏ 4 9 ~ ¢ ۲ ‎OA‏ مهم * دفتر مديريت يروقه يكى از بهترين كزينه ها براى يكيارجه سازى داده و اطلاعات از همكارى استراتزيك يروقه ها و ارزيلبى جكونكى تحقق اهداف استراتزيك در سطوح بالا می ‎Se ajay Gye po. abl‏ رلبط طبيعى بين يروقه ها . طرح ها و بورتفوليو شركتها با سيستم هاى سنجش مثل كارتهاى متوازن مى باشد

صفحه 6:
رشد موثر ۳۲0۵ در طی سالهای اخیر * دفتر مدیریت پروژه به طور مستقیم در بهبود عملکرد موارد ذیل تاثیر گذار بوده است : کاهش شکست پروژه : 1۳۰ نشان دادن ۲۲ بهبود در بهره وری تحویل پروژه بر اساس زمان تعیین شده : ‎1:1٩‏ ‏تحویل پروژه بر اساس هزینه تعیین شده :۲۵ افزايش رضایتمندی مشتری : ۲۲ بهبود در همراستا قرار دادن پروژه ها با اهداف : ‎1۳٩‏ هزینه ذخیره شده در هر پروژه (براساس درصد کل هزینه پروژه): 11۵

صفحه 7:
تعریف : تعالی » بلوغ و مدل ‎ee ۳ 7‏ ۳ تر. هدا ب کیفیت یا شولیط عللی 7 داراى كيفيت فوق اه وج یسب ‎shes‏ ‏سب وکا نحوی که کیفیت بهبود یلبد. سودآوری افزلیش یافته. ضاد فته کسب و کاربه نحوی بيفبيت بهبود يلد الیش کم شود و خروجی ها سریعتر ارائه شوند ‎=a‏ 00-2 تعزن قود ی يود دوه انوج ال ‏2 4 ; فرآيند را القا مى نمايد ی ل نیز اقداماتی پیشبرنده یا مجموعه قدم هایی در یک فر آیند را الفا می ‏مدل نیز دف 4 ‎ ‎

صفحه 8:
مدل بلوغ یک "مدل بلوغ" در واقع مجموعه ای ساخت يافته از عناصر است که خصوصیات فرآیندهای موثر را توصیف می کند و شامل موارد زیر می باشد: ابزار: وسیله ای برای ارزیابی و سنجیدن توانمندی های فعلی مدیریت فرآیندها در یک سازمان متدولویی: نظامی از روش ها و اصول با هدف تعلیم و آموزش نیروی انسانی درگیر در مدیریت فرآیند و پروژه سازمان چهارچوب (چارچوب): ساختاری به منظور نهادینه سازی بهبود فرآیندی در سازمان و افزایش توانمندیهای مدیریت فرآیند و پروژه

صفحه 9:
مدیریت پروژه سازمانی چیست ؟ مديريت يروقه ‎Organizational) (ito ;ls‏ ‎(Project Management‏ در واقع مدیریت سیستماتیک پروژه ها . طرح و پورتفولیو در راستای اهداف کسب و کار استراتوژی سازمان می باشد .هدف از مدیریت پروژه سازمانی اطمینان حاصل نمودن از این می باشد که سازمان ۰ پرویه های خود را با توجه به منابع موجود به نحو احسن انجام دهد .همچنین مدیریت پرویُه سازمانی . تمام پرویه ها و فعالیتهای مرتبط با ّن. اجرای پورتفولو بر اساس مدیریت پروژه و

صفحه 10:
معرفی مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه (0۳۱۸3) مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی (0۱3) را می توان تا حدی از سریعترین (از نظر رشد و انتشار) و جامعترین مدل های بلوغ موجود در حوزه مدیریت پروه سازمانی دانست. این مدل در ابتدا در اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی توسط موسسه مدیریت پرویه (۳۸۷1 ) توسعه یافت و نشر گردید. نسخه سوم لَن در سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار می یابد. بیش از ۲۷۰۰ متخصص ورزیده مدیریت پروژه از سراسر جهان در توسعه این استاندارد مشارکت يافته اند

صفحه 11:
بلوغ ۳۲۸۵ و بلوغ ‎OPM‏ دفتار مدیریت پروئُه با داشتن بلوغ مدیریت پرویّه سازمانی بالاتر دارای مشروعیت بیشتر می باشند . * عملکرد بالا دفتر مدیربت پروه باعث بالا بردن سطح بلوغ مدیریت پرویه در سازمانها می شود. * فقط مدیریت سطوح بالا بطور کاسل از نقش دفتر مدیریت پرویه در افزایش بلوغ ‎OPM‏ آگاه هستند که می تولند باعث پشتبلنی مادی و معنی از دفتر مدیریت پروژه ‏برای توسعه بلوغ 0۳۸ گردد. ‎

صفحه 12:
مدل 21 بلوغ دفتر مدیریت پروژه سطوح پیوستگی و نقشهای وابسته همراستابى استراتزيك. بلوغ كسب کار تست | | aie ۱۳۳۵ تست 99 برای پروژه ها

صفحه 13:
مدل 21 بلوغ دفتر مدیریت پروژه سطوح بلوغ دفتر مدیریت پروژه جاری سطح جار 1 ابتکا ای > ‎PMO es‏ بو | خصوصیات ‎PMO‏ در اين سطح بلوغ = ‎ecm‏ 3 + جمع آوری تیروی لازم براى استقرار فرآيند جاتى شير رسمى بد یاس از ‎٠‏ أمورش مديريت پروژه در دسترس نمی باشد. : فراهم سازی آموزش مدیریت پروژه ‎0٠‏ استقرار برنامه ها براى افزايش استفاده ‎ ‏تكراريذير ‏ |. رار تيروهاى تمام وقت در ۳۸0 برای انى به تيم ها + نظارت و انطباق اجر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
مدل جدید بلوغ دفتر مدیریت پروژه همراه با سه محور ساختار نون ‎dst‏ ‏نمونه دوم عملکرد فاز

صفحه 15:
مدل جدید بلوغ دفتر مدیریت پروژه بر اساس با سه محور محورساختار سازمان 8۸00 ۰ واحد کسپ و کار ‎PMO‏ + دپارتمان ۴۸0 استراتژیک * دفتر طرحاپروژه حور ‎Alla‏ فتر طرح /پروژ ۰ استاندارد‌سازی * بهبوه

صفحه 16:
0 مدل بلوغ دفتر مدیریت پروژه : محورعملکره بهبود 5 استاندارد سازی

صفحه 17:
چهار فاکتور اصلی در انتخاب عملکرد بلوغ دفتر مدیریت پروژه استراتژی:دفتر مدیریت پروژه می بایست همراستا با استراتژی باشد . ۰ افراد: استعداد و شایستگی افراد ۰ فرآیند: (پروتکل) 5۴۴ * ابزارها : تکنیکها و قالبها * توسعه بلوغ دفتر مدیریت پروژُه می بایست همواره همراستانبا استراتژی باشد بخصوص زملنی که فرصتهای جدید و یا تغییرات رخ می دهد.ایجاد تعادل مناسب بین افراد . فرآیند و ابزارها وقتی که عملیاتهای دفتر مدیربت پروژه انتخاب می شود.

صفحه 18:
چگونگی سنجش خروجی بلوغ ۴۱۳۸۵ * با افزلیش بلوغ در ساختار . عملکره یا فاز . خروجی بلوغ ۳880 می بایست با خروجی بلوغ ۴۱۷0 قبل از بهبود ؛ ارزیابی و مقایسه شود. * چگونه می توان خروجی بلوغ دفتر مدیریت پروژه را سنجید: ارزش ...ارزش...هميشه ارزش ۱ |! |

صفحه 19:
سنجش ارزشهای ۳10:5 گروهبندی بهبود عملکرد پروژه ‎i>‏ حم لم افزايش شايستكى همكارى| م افزايش رضايتمندى ذى نفعان ‎yy‏ 7 ' ۱ افزایش سرمایه ‎LY‏ رشد پرسنل

صفحه 20:
ارزیابی بلوغ دفتر مدیریت پروژه پر اساس OPM3

صفحه 21:
استاندارد مدیریت پروژه سازمانی ‎PMI: OPM3‏ به عنوان یک استاندارد با مقبولیت جهانی. 00۳/3 یک دیاگرام گردش فرآیندی یا یک ابزار سنجش عملکرد نیست و الزامی برای سازمان ها در خصوص پیروی از یک فرآیند خاص ایجاد نمی کند. تنها الزام 00۳03 آن است که فرآیندهلیی به منظور استفاده و مد نظر قرار دادن راهکارهای مدیریت پروئه صنعت فعالیت سازمان بوجود آیند. 0۳13 به سازمان ها آنچه را که باید انجام دهند را می گوید ولی چگونگی انجام آن را تعیین نمی کند. Opiate ana ati Nt

صفحه 22:
OPM3 ‏ساختار‎ راهکارهای برتر (866 ۳۳3 865۴): متدهای بهینه شده و سازماندهای شده در صنایع و دیسیپلین برای تحقق اهداف توانمندی ‎ge Ff Sule: (Capability)‏ بایست در سازمان اجرا شود برای اجرای فرآیندهای مدیریت پروزه سازمانی و تحویل خروجی های آن خروجی ها ‎(Outcome)‏ : نتايج قابل لمس و غير قابل لمس استافده شده در ظرفيتها شاخص ‎gle‏ عملکردی (1) :معیارهای که بوسیله آن سازمان می تواند كمى و كيفى بودن خروجی ها و درجه تحقق آنها را تعیین نماید. Diagram with Outcome and KPI 0 60۵

صفحه 23:
Juo ,9( (BEST PRACTICES 55 cla sal, OPM3 ‏(موسسه مدیریتپرویه) یسکولهکار بسرتر را بسه عنولن "روشیسهینه که در حلل‎ | ‏باشد" تسعریفمی‌کسند. در خصوص‌مدیریتپسروید سازمانی‌لین‌هدف یا مقصد شامل‎ ‏تولناییتحویلموفقینآمیز خروجی‌های‌برویه و تدایم و پسیش‌بینی‌بذیری‌در زمینه‎ ‏بياهه سازی‌راهبردهایسازمانیمیباشد هملنگونه که بیش‌تر بسیا‌شد 88 ها‎ ‏بسا کهایساختملنیسهبود فرآیندی‌سازمانیمیاشند 838 ها با هدفلفولیشتولنمندی‎ ‏مدیریته رود در سایمانها با فرآیندها کپایچه و ستحد می‌شوند.‎

صفحه 24:
عناصر مهم برای /0۳۱ : توانمند سازهای سازمانی ‎(OEs)‏ (Es)=Organizational Enaberels ‏تونعندسازهی سازمانی‎

صفحه 25:
گروه بندی توانمند سازهای سازمانی توانمند سازهای سازمانی(:05) oy

صفحه 26:
53 انواع ارزیابی در مدل Self Assessment Method , 15,109

صفحه 27:
ابزار و متدولوژی ۳۳8۵۵۱۷6۲5۱۲۲ 0۴۱۸3 * در واقع روش کامل و دقیق که بصورت کامل و جامع توسط ۳4/1 حملیت می گردداین روش در واقع ارلئه دهنده متدولوی پایدار . دقیق و هدفمند می باشد که اطلاعات خواص مورد نیاز برای فهما يلوغ جازی رابه سازمانها ازائه هى تمايد.اين اطلاعات مى.تواتد بوسيله برتامه هائ بهيود ساخته شا ابراض اضات باوغ مط نظر سورك افده فرار كيرد *؟ هدف از ع16لا5غ ©2000 000/13 ايجاد متد و روشى براى ارزيلبى و بهبود اجراى استراتزى سازمان بوسيله افزايش بلوغ مديريت يروقه سازمانى مى باشد.اين ارزیابی سازمان بر اساس راهکارهای برتر صنایع مختلف صورت می گیرد.در واقع ۳۳۵0615۱016 00۳3بلوغ مدیریت را بوسیله فهم وضعیت بلوغ جاری و برنامه ریزی برای بهبود انجام می دهد ject Management Institute ProductSuite L ASSESSMENT - IMPROVEMENT - DATABASE

صفحه 28:
خصوصیات ابزار و متدولوژی 0۳۱/3 ‎PRODUCTSUIT‏ ‏- مجوز استفاده از 566 ۳۲۵۵۷۵۴ 0۳3 تنها در دسترس ارزیابان و مشاوران رسمی ۱۷۱1 ‎go‏ باشد که مدارک و آموزش های حرفه ای این حوزه را مستقیماً از |۷۱ دریافت نموده اند. - ارزیلبی کاملاً بر پلیه شواهد (ونه علایم) می باشد چرا که فر آیند ارزیابی, انجام مصاحبه های متعددبا ذی نفعان و بررسی مستندات و شواهد واقعی را در بر می گیرد. به عبارت دیگر هر ادعلیی از طرف مصاحبه شوندگان توسط ارزیاب مورد بررسی عینی قرار می گیرد.

صفحه 29:
خصوصیات ابزار و متدولوژی 60۳۱/3 ‎PRODUCTSUIT‏ - اتوماسیون ارزیلبی به صورت نرم افزاری. امکان ارزیلبی دقیق در چندین حوزه و با محدوده گسترده تری را امکان پذیر می سازد. - تدهین برنلمه بهبود سازمان توسط ابزار هبه صورت خودکار ردیلبی شده و در ارزیابی های مجدد سازمان. میزان پیشرفت و توفیق حاصل شده از محل سرمایه گذاری در پروژه های بهبود با حداکثر دقت قابل تعیین می باشد. - امکان تولید انواع گزارشات پوبا برگرفته از اطلاعات جمع آوری شده توسط ارزیاب در قالبهای کاملاً استاندارد در 5۷1166 ۳۲۵۵۵ 0۳۱3 موجود می باشد.

صفحه 30:
اک ۳۳۵0۷۲ 0۳۱3

صفحه 31:
تعریف پروژه ارزیابی

صفحه 32:
تحهیننوز ۳۳۵۵۷6۲511۲ 0۳۴۱۸3 لین برنامه برروی کامپیوتر .لپ تاب . تبلت و موبلیل هوشمند ارزیاب نصب می گردد و ارزیاب می تواند بر اساس دامنه و مراحلی را که مشخص نموده . راهکارهای برتر . ظرفیتها . یود من وید یی مهوت بر

صفحه 33:
گزاراشات ارزبایی

صفحه 34:
گزاراشات ارزیابی

صفحه 35:
راهکارهای برتر تحقق نیافته ۳-1 Best Practices Not Achieved

صفحه 36:
اولویت بندی پیاده سازی راهکارهای برتر عم ‎ep‏ مال ميمه ممه ل هسریم مه هد ‎ama‏ مر ‎Uh 270 canta septal ent sl‏ یی ‎rot See Sone rcs andar ae oes‏ yu Proj Ente Atty Res ‏موه مریم‎

صفحه 37:
ليست راهکارهای برتر بهبود Improvement Best Practice List سه 7 ‎Stanaardize Develop Proje ana Develep Projet Management Pan Process standards are astablihed‏ : امه ‎Standardize‏ ‎alate‏ مج مج se Project Collet Regu. Projet Collect RecuiremertsProcers standards are established. | 2025 standard Vontortnd Cee 2, Ent and Font oa Yah Poppe eyes ‏مد اليه سر‎ } 1080 stancardize Projet Gate Scope _ Piet Defi Scope Process standards are established 1 اما تاضات داو تما تیوه مق هه فا قخه ۱9۵ ‎Standerdize Project OefEME AA‏ 3050 ‎Oelate‏ سوه ‎ ‎ ‎ ‎eer ‎1050 Standardize Srejact Sauence Seti Srject Sasuence thier race standards ave ‏ممم طايه‎ Project Standardoe alate } 3070 Standard Project Estimate Aco. Projet Estimate Atty Orations Process standards are established Project Standarioe elete 1075 Ctandarde Project reste WOE P Project Caste WES Process standard ae ezabished, Pesject Standardize Oalete 4, 1080 stansardizeDroject Develop Sche.Stoect Dovel ‏رديه یامه مه هدمع ابش‎ Standarine Delate ‎ ‎Page of 2 (18 tems) ‎ ‎

صفحه 38:
گزارش نهایی ارزبابی Preface Organization's relative maturity continuum score + Assessment findings by domain — Best Practices achieved — Capabilities achieved — Outcomes achieved —ProductSuite Scores — OPM3 Continuum Scores * Disclaimer + Findings Conclusions

صفحه 39:
Thanks for your attention! ۲ ao ( 1 Ali.Forouzesh , ITILv3,PMP, 3 Professiona@®> | ۱ Official Website : www.opm360.ir Personal website: ww.AliForouzesh.com Email:Info@aliforouzesh.com LinkedIn : http://www.linkedin.com/in/aliforouzesh

Ali is a Certified OPM3® Assessor and Consultant as well as professional in IT service management (Certified ITIL® v3), project management (PMP®) and IT Portfolio management (Certified IBM Portfolio Manager). He is a leader in organizational development and maturity improvement projects with experiences in planning and implementing organizational project management systems and integrated solutions. Ali has worked in a variety of industries including IT, Banking, Telecom and Automotive since 2002 and he has been responsible for over 18 major IT oriented projects as project and program manager Ali.Forouzesh , ITILv3,PMP, OPM3 Professional Official Website : www.opm360.ir Personal website: www.AliForouzesh.com Email:Info@aliforouzesh.com LinkedIn : http://www.linkedin.com/in/aliforouzesh 2 فهرست مطالب • • • • • • • 3 پیشینه دفتر مدیریت پروژه مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه ()OPM3 مدل بلوغ دفتر مدیریت پروژه سنجش دفتر مدیریت پروژه :گروه بندی و شاخص های عملکرد کلیدی ابزار OPM3 Productsuite ارزیابی دفتر مدیریت پروژه بر اساس OPM3 Productsuite نتیجه گیری تعریف PMOبر اساس استاندارد PMBOK 2012 • دفت/ر مدیری/ت پروژ/ه ،س/اختار مدیریت/ی اس/ت ک/ه فرآیندهای نظارت/ی پروژه های مرتب/ط را اس/تاندارد م/ی نمای/د و مس/ئولیت تدوی/ن متدولوژ/ی ،تعیین ابزارهای و تکنولوژیها و تسهیل در به اشتراک گزاری منابع را بر عهده دارد . • مرکزی برای هدای/ت پروژ/ه م/ی باش/د ام/ا محدود ب/ه پروژ/ه نیس/ت و م/ی توان/د شامل طرح ها و سبد پروژه ها نیز باشد • مس/ئولیت دفت/ر مدیری/ت پروژ/ه م/ی توان/د از ارائ/ه خدمات پشتیبان/ی مدیری/ت پروژ/ه تا مدیریت مستقیم بر یکایک پروژه ها نام برد . 4 انواع سازمانهای PMOدر PMBOK2012 • بر اساس درجه کنترل و تاثیر گذاری بر روی پروژهای درون سازمانها : • پشتیبانی کننده • کنترل کننده • هدایت کننده • دفت/ر مدیری/ت پروژ/ه یک/ی از بهتری/ن گزین/ه ه/ا برای یکپارچ/ه سازی داده و اطالعات از همکاری اس/تراتژیک پروژ/ه ه/ا و ارزیاب/ی چگونگ/ی تحق/ق اهداف اس/تراتژیک در سطوح باال م/ی باش/د .دفتر مدیری/ت پروژ/ه ی/ک راب/ط طبیع/ی بی/ن پروژ/ه ه/ا ،طرح ه/ا و پورتفولیو شرکتها با سیستم های سنجش مثل کارتهای متوازن می باشد 5 رشد موثر PMOدر طی سالهای اخیر • دفتر مدیریت پروژه به طور مستقیم در بهبود عملکرد موارد ذیل تاثیرگذار بوده است : – کاهش شکست پروژه %30 : – نشان دادن ٪22بهبود در بهره وری – تحویل پروژه بر اساس زمان تعیین شده %19 : – تحویل پروژه بر اساس هزینه تعیین شده %25: – افزایش رضایتمندی مشتری %22 : – بهبود در همراستا قرار دادن پروژه ها با اهداف %39 : – هزینه ذخیره شده در هر پروژه (براساس درصد کل هزینه پروژه) %15 : 6 تعریف :تعالی ،بلوغ و مدل •تعالی ابه/ت ،کیفی/ت ی/ا شرای/ط عال/ی ; دارای کیفی/ت فوق العاده و ی/ا شایس/تگی برتر .هدايت كس/ب و كارب/ه نحوي كه كيفيت بهبود ياب/د ،س/ودآوري افزايش يافت/ه ،ضايعات و هدر رفته كم شود و خروجي ها سريعتر ارائه شوند •بلوغ بلوغ را مي توان به عنوان وضعيت يا حالت رشد يا توسعه كامل تعريف نمود. •مدل كلمه مدل نيز اقداماتي پيشبرنده يا مجموعه قدم هايي در يك فرآيند را القا مي نمايد 7 مدل بلوغ يك "مدل بلوغ" در واقع مجموعه ای ساخت یافته از عناصر است که خصوصیات فرآیندهای موثر را توصیف می کند و شامل موارد زير مي باشد: ابزار :وسيله اي براي ارزيابي و سنجيدن توانمندي هاي فعلي مديريت فرآيندها در يك سازمان متدولوژ/ي :نظامي از روش ها و اصول با هدف تعليم و آموزش نيروي انساني درگير در مديريت فرآيند و پروژه سازمان چهارچوب (چارچوب) :س اختاري ب ه منظور نهادين ه س ازي بهبود فرآيندي در س ازمان و افزايش توانمنديهاي مديريت فرآيند و پروژه 8 مدیریت پروژه سازمانی چیست ؟ مدیری/ت پروژ/ه سازمانی (Organizational )Project Managementدر واقع مدیری/ت س/یستماتیک پروژ/ه ه/ا ،طرح و پورتفولیو در راس/تای اهداف کس/ب و کار اس/تراتوژی سازمان م/ی باش/د .هدف از مدیری/ت پروژ/ه سازمانی اطمینان حاص/ل نمودن از ای/ن م/ی باش/د که س/ازمان ،پروژ/ه های خود را ب/ا توج/ه ب/ه منابع موجود به نحو احسن انجام دهد .همچنین مدیریت پروژ/ه س/ازمانی ،تمام پروژ/ه ه/ا و فعالیتهای مرتبط ب/ا آ/ن ،اجرای پورتفول/و بر اس/اس مدیری/ت پروژه و طراح را با استراتوژی سازمانی پیوند می دهد. 9 معرفی مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه ()OPM3 مدل بلوغ مديريت پروژه سازماني ( )OPM3را مي توان تا حدي از سريعترين (از نظر رشد و انتشار) و جامعترين مدل هاي بلوغ موجود در حوزه مديريت پروژ/ه س/ازماني دانس/ت .اين مدل در ابتدا در اكت/بر س/ال 2003ميالدي توس/ط موس/سه مديريت پروژ/ه ( ) PMIتوسعه ياف/ت و نش/ر گرديد .نس/خه س/وم آ/ن در س/ال 2013ميالدي انتشار م/ی یابد .بيش از 2700 متخصص ورزيده مديريت پروژه از سراسر جهان در توسعه اين استاندارد مشاركت يافته اند 10 بلوغ PMOو بلوغ OPM • دفتار مدیری/ت پروژ/ه ب/ا داشت/ن بلوغ مدیری/ت پروژ/ه س/ازمانی باالت/ر دارای مشروعیت بیشتر می باشند . • عملکرد باال دفت/ر مدیری/ت پروژ/ه باع/ث باال بردن س/طح بلوغ مدیری/ت پروژ/ه در سازمانها می شود. • فق/ط مدیری/ت س/طوح باال بطور کام/ل از نق/ش دفت/ر مدیری/ت پروژ/ه در افزایش بلوغ OPMآگاه هس/تند ک/ه م/ی توان/د باع/ث پشتبان/ی مادی و معن/ی از دفت/ر مدیری/ت پروژه برای توسعه بلوغ OPMگردد. 11 مدل ،1بلوغ دفتر مدیریت پروژه سطوح پیوستگی و نقشهای وابسته همراستایی استراتژیک بلوغ کسب و کار پشتیبانی فرآیند کنترل فرآیند نظارت بر پروژه سطح اول دفتر پروژه تحقق اهداف و خروجی های پروژه ها 12 سطح دوم PMOاو/ل/یه ایجاد استاندارد و تدوین متدولوژی مدیریت پروژه برای پروژه ها سطح سوم ‏PMO ا/س/تاندارد استقرار ظرفیت و زیر ساخت برای پشتیبانی و نظارت محیط پروژه سطح چهارم ‏PMO پ//یشرف/ته بکار گیری جامع و یکپارچه از تمام ظرفیتهای مدیریت پروژه جهت تحقق اهداف کسب و کار سطح پنجم ‏PMO ا/س/ترا/تژی/ک مدیریت بهبود مستمر و تقابل مشترک بین واحدهای سازمانی در جهت تحقق اهداف استراتژیک کسب و کار مدل ،2بلوغ دفتر مدیریت پروژه سطوح بلوغ دفتر مدیریت پروژه جاری سطح جاری بلوغ PMO خصوصیات PMOدر این سطح بلوغ اولیه • • • برخی از فرآیندهای میریت پروژه تعریف شده اند پشتیبانی غیر رسمی به تیمها در صورت ارائه درخواست آمورش مدیریت پروژه در دسترس نمی باشد تکرارپذیر • • • فرآیند مدیریت پروژه مستند شده است پشتیبانی نیمه وقت به تیمها آموزش محدود مدیریت پروژه ابتکار عمل برای حرکت PMOبه سطح بعدی • جمع آوری نیروی الزم برای استقرار فرآیند مدیریت پروژه مستند سازی فرآیند مدیریت پروژه فراهم سازی آموزش مدیریت پروژه • استقرار برنامه ها برای افزایش استفاده فرآیند مدیریت پروژه استقرار نیروهای تمام وقت در PMOبرای ارائه پشتیبانی به تیم ها نظارت و انطباق اجرا • • • • 13 مدل جدید بلوغ دفتر مدیریت پروژه همراه با سه محور 14 مدل جدید بلوغ دفتر مدیریت پروژه بر اساس با سه محور محورساختار • استراتژیک • سازمان PMO • توسعه • واحد کسب و کار • کنترل محور عملیات ‏PMO • عملیات • دپارتمان PMO • پشتیبانی • دفتر طرح/پروژه • تحقق • استانداردسازی • سنجش • بهبود 15 محور فاز PMOمدل بلوغ دفتر مدیریت پروژه :محورعملکرد 16 چهار فاکتور اصلی در انتخاب عملکرد بلوغ دفتر مدیریت پروژه • استراتژی:دفتر مدیریت پروژه می بایست همراستا با استراتژی باشد . • افراد :استعداد و شایستگی افراد • فرآیند( :پروتکل) PPP • ابزارها :تکنیکها و قالبها • توس/عه بلوغ دفت/ر مدیری/ت پروژ/ه م/ی بایس/ت همواره همراس/تاب/ا اس/تراتژی باش/د بخصوص زمان/ی ک/ه فرص/تهای جدی/د و ی/ا تغییرات رخ م/ی دهد.ایجاد تعادل مناس/ب بین افراد ، فرآیند و ابزارها وقتی که عملیاتهای دفتر مدیریت پروژه انتخاب می شود. 17 چگونگی سنجش خروجی بلوغ PMO • ب/ا افزای/ش بلوغ در س/اختار ،عملکرد ی/ا فاز ،خروج/ی بلوغ PMOم/ی بایس/ت با خروجی بلوغ PMOقبل از بهبود ؛ ارزیابی و مقایسه شود. • چگونه می توان خروجی بلوغ دفتر مدیریت پروژه را سنجید: ارزش ...ارزش...همیشه ارزش 18 سنجش ارزشهای PMO:5گروهبندی بهبود عملکرد پروژه افزایش شایستگی همکاری افزایش سرمایه 19 افزایش رضایتمندی ذی نفعان رشد پرسنل ارزیابی بلوغ دفتر مدیریت پروژه بر اساس 20 استاندارد مدیریت پروژه سازمانی PMI: OPM3 به عنوان يك استاندارد با مقبوليت جهاني OPM3 ،يك دياگرام گردش فرآيندي يا يك ابزار سنجش عملكرد نيست و الزامي براي سازمان ها در خصوص پيروي از يك فرآيند خاص ايجاد نمي كند .تنها الزام OPM3آن است كه فرآيندهايي به منظور استفاده و مد نظر قرار دادن راهكارهاي مديريت پروژه صنعت فعاليت سازمان بوجود آيند OPM3 .به سازمان ها آنچه را كه بايد انجام دهند را مي گويد ولي چگونگي انجام آن را تعيين نمي كند. 21 ساختار OPM3 • • • • 22 راهکارهای برتر ( :)Best Practiceمتدهای بهینه شده و سازماندهای شده در صنایع و دیسیپلین برای تحقق اهداف توانمندی (: )Capabilityشایستگی که می بایست در سازمان اجرا شود برای اجرای فرآیندهای مدیریت پروزه سازمانی و تحویل خروجی های آن خروجی ها ( : )Outcomeنتایج قابل لمس و غیر قابل لمس استافده شده در ظرفیتها شاخص های عملکردی (: )KPIمعیارهای که بوسیله آن سازمان می تواند کمی و کیفی بودن خروجی ها و درجه تحقق آنها را تعیین نماید. راهکارهای برتر ) )BEST PRACTICESدر مدل ‏OPM3 /ن"رو/ش/يب//هينه كه در ح/ا/ل يكا/ه/كار ب//رت/ر را ب//ه ع/نوا : /ديريت//روژ/ه )/ر پ ( PMIم/وس/سه م ح/اض/ر ت//وس/ط ص/نعتج/ه/تد/س/تياب/يب//ه هدفيا م/قاص/د ت//بيينش/ده /ش/ناخ/ت/ه ش/ده /م/ي /يا/ينهدفيا م/قص/د ش/ام/ل /ديريت//روژ/ه /س/از/مان ، پ ب//اش/د" ت//ع/ريفم/يكند .در خ/ص/وصم ت//وا/ناييت//حويلم/وف/قيتآم/يز خ/رو/ج/يهايپ//روژ/ه /و ت /داو/م و پ//يشب//ين/يپ//ذيريدر ز/م/ينه پ//ياد/ه /س/از/يرا/ه/برد/هايس/از/مان/يم/يب//اشد .ه/مان/گون/ه كه پ//يشت//ر ب//يانش/د BP ،ها هدف/فزا/يشت//وا/ن/مندي ا ب//لوكهايس/اخ/تمان/يب//هبود ف/رآينديس/از/مان/يم/يب//اش/ند BP .ها ب//ا /ديريت//روژ/ه /در س/از/مانها ب//ا ف/رآيندها يكپار/چ/ه و م/تحد م/يش/وند. پ م 23 عناصر مهم برای : OPMتوانمند سازهای سازمانی ()OEs 24 گروه بندی توانمند سازهای سازمانی 25 OPM3انواع ارزیابی در مدل 26 ابزار و متدولوژی OPM3 PRODUCTSUIT • در واقع روش کامل و دقیق که بصورت کامل و جامع توسط PMIحمایت می گردد.این روش در واقع ارائه دهنده متدولوژی پایدار ،دقیق و هدفمند می باشد که اطالعات خواص مورد نیاز برای فهم بلوغ جاری را به سازمانها ارائه می نماید.این اطالعات می تواند بوسیله برنامه های بهبود ساخته شده برای ایجاد بلوغ مد نظر ،مورد استفاده قرار گیرد. • هدف از OPM3 Productsuiteایجاد متد و روشی برای ارزیابی و بهبود اجرای استراتژی س ازمان بوس یله افزای ش بلوغ مدیری ت پروژ ه س ازمانی م ی باشد.ای ن ارزیاب ی س ازمان بر اساس راهکارهای برت ر ص نایع مختل ف ص ورت م ی گیرد.در واقع OPM3 Productsuiteبلوغ مدیریت سازمانی را بوسیله فهم وضعیت بلوغ جاری و برنامه ریزی برای بهبود انجام می دهد . 27 خصوصیات ابزار و متدولوژی OPM3 ‏PRODUCTSUIT مجوز اس/تفاده از OPM3 Product Suiteتنه/ا در دسترس ارزیابان ومشاوران رس/می PMIم/ی باش/د ک/ه مدارک و آموزش های حرف/ه ای این حوزه را مستقیم ًا از PMIدریافت نموده اند. ارزیاب/ی کام ًال بر پای/ه شواه/د (و ن/ه عالی/م) م/ی باش/د چرا ک/ه فرآین/د ارزیابی ،انجام مص/احبه های متعددب/ا ذی نفعان و بررس/ی مس/تندات و شواه/د واقع/ی را در بر می گیرد. ب/ه عبارت دیگ/ر ه/ر ادعای/ی از طرف مص/احبه شوندگان توس/ط ارزیاب مورد بررس/ی عینی قرار می گیرد. 28 خصوصیات ابزار و متدولوژی OPM3 ‏PRODUCTSUIT اتوماس/یون ارزیاب/ی ب/ه ص/ورت نرم افزاری ،امکان ارزیاب/ی دقی/ق در چندی/ن حوزه و بامحدوده گسترده تری را امکان پذیر می سازد. تدوی/ن برنام/ه بهبود س/ازمان توس/ط ابزار وب/ه ص/ورت خودکار ردیاب/ی شده و در ارزیابیهای مجدد س/ازمان ،میزان پیشرف/ت و توفی/ق حاص/ل شده از مح/ل سرمایه گذاری در پروژه های بهبود با حداکثر دقت قابل تعیین می باشد. امکان تولی/د انواع گزارشات پوی/ا برگرفت/ه از اطالعات جم/ع آوری شده توسط ارزیابدر قالبهای کام ً ال استاندارد در OPM3 Product Suiteموجود می باشد. 29 OPM3 ProductSuite 30 تعریف پروژه ارزیابی 31 Kندوز OPM3 PRODUCTSUIT ‏Kی تKحتو ای/ن برنام/ه برروی کامپیوت/ر ،ل/پ تاب ،تبل/ت و موبای/ل هوشمن/د ارزیاب نص/ب می گردد و ارزیاب می تواند بر اساس دامنه و مراحلی را که مشخص نموده ،راهکارهای برت/ر ،ظرفیتها ، خروجی ها و شاخص های عملکرد را مشاهده می نماید 32 گزاراشات ارزیابی 33 گزاراشات ارزیابی 34 راهکارهای برتر تحقق نیافته 35 اولویت بندی پیاده سازی راهکارهای برتر 36 لیست راهکارهای برتر بهبود 37 گزارش نهایی ارزیابی • Preface • Organization's relative maturity continuum score • Assessment findings by domain – Best Practices achieved – Capabilities achieved – Outcomes achieved – ProductSuite Scores – OPM3 Continuum Scores • Disclaimer • Findings • Conclusions 38 Thanks for your attention! Ali.Forouzesh , ITILv3,PMP, OPM3 Professional Official Website : www.opm360.ir Personal website: ww.AliForouzesh.com Email:Info@aliforouzesh.com LinkedIn : http://www.linkedin.com/in/aliforouzesh 39

51,000 تومان