ezdevaje_monaseb_dar_javanae

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ازدواج مناسب در جوانان”

ازدواج مناسب در جوانان

اسلاید 1: دکتر جلیل دوروزیمدیریت سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی، درمانی ایرانسیمای ازدواج و باروری جوانان در کشورازدواج مناسب درجوانان

اسلاید 2: مشکل اجتماعی که در سالهای اخیر با آن رو به رو هستیم افزایش سن ازدواج زنان و مردان طی 10 سال گذشته می باشد. میانگین سن ازدواج درحال حاضر در کشور برای مردان 27/8 سال و برای زنان 24/1 سال است.بالا رفتن میانگین سن ازدواج زنان در استان‌های تهران ، البرز و سمنان در مقایسه با سایر استان‌های کشور بیشتر است. میانگین سن ازدواج برای زنان در استان‌ تهران 25/1 سال و در استان البرز 24/6 سال و در استان سمنان 24/5 سال به ثبت رسیده است.

اسلاید 3: بالا رفتن میانگین سن ازدواج مردان در استان‌های تهران و البرز و ایلام در مقایسه با سایر استان‌های کشور بیشتر است. میانگین سن ازدواج مردان در استان تهران 29/2 سال و استان البرز 28/8 سال و در استان ایلام با 28/4 سال در رتبه‌های دیگر قرار دارند.میانگین سن ازدواج مردان در روستا 26/2 سال است.30% جوان‌های 20 تا 35 سال ازدواج نكرده اند.

اسلاید 4: بیش از 12 میلیون نفر در کشور آماده و در سن ازدواج هستند.در کشور 6600000 نفر زن 49-15 ساله ازدواج نکرده اند.ازدواج از سال 70 تا 76 سیر صعودی گرفت و در سال 76 به رقم 550/000 ازدواج رسیدیم. در سال 89 به 891/000 ازدواج رسیدیم. این رقم در سالهای بعدی افت کرد یعنی در سال 90 حدود 872/000 رسید. در سال 91 حدود 822/000 ازدواج ثبت گردید.درسال 1392 رقم ازدواج درکشور به عدد 774/513 مورد ازدواج رسید.

اسلاید 5: هر سال یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.هر سال یک میلیون و ۷۵۰ هزار باروری در کشور صورت می‌گیرد.هر سال ۱۰۰ هزار مورد جنین مرده به دنیا می آیند. ۲۵۰ هزار جنین سقط می‌شوند، سالی ۳۶۰ هزار نفر نیز فوت می‌کنند. به این ترتیب در زمان حاضر هر سال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.این وضعیت برای حفظ نسل جوان کشور درآینده بسیار تعیین کننده و هشدار دهنده است.

اسلاید 6: میزان نرخ باروری درکشور 1/8 – 1/6 می باشد.بهترین راه کار ملی برای حفظ نرخ رشد جمعیت ( TFR ) در حد مطلوب کشوری بالا بردن آن تا میزان 2/1 می باشد.از مهمترین راه کارها : الف) برنامه ریزی برای ازدواج جوانان و ایجاد بستر مناسب برای ترویج و تشویق جوانان آماده و در سن ازدواج برای ازدواج ب) آموزش برای فرزند آوری برای زوج های جوان تا از پیر شدن جامعه در سالهای آینده جلوگیری شود.

اسلاید 7: در کشور سالانه 440000 فرصت برای فرزند آوری از دست می رود.یک سوم از ازدواج ها در کمتر از 5 سال به طلاق منجر می شود. 60% طلاق ها در افرا زیر 30 سال اتفاق می افتد. بخش عمده ایی از طلاق ها در کمتر از دو سال بعد از ازدواج اتفاق می افتد.

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11:

اسلاید 12:

اسلاید 13: دلایل افزایش سن ازدواج

اسلاید 14: تحوّل در الگوهاي رفتاري تحوّل در الگوهاي رفتاري در دهه هاي اخير، تحوّل جدّي در الگوهاي رفتاري خانواده ها به وجود آمده است. تغيير در الگوي مصرف، نوع پوشاك، مسكن، سطح انتظارات خانواده ها و توجه به آراسته بودن ظاهري موجب گرديده كه مفهوم زندگي به طور كلي دگرگون شود.امروزه «رفاه» از مهم ترين مسائلي است كه خانواده ها توجه بيشتري بدان مبذول مي دارند. در حالي در ساله های قدیم این مفهوم متغیر بوده است.ازدواج های پر هزینه و تجملیمهریه های سنگین

اسلاید 15: پیامبر خدا (ص) می فرمایند: در مهریه های زنان، زیاده روی نکنید، چرا که زنان ، در واقع باران رحمت خداوند سبحان اند.

اسلاید 16: ادامه تحصيلات و تحول موقعيت زناندومين عاملي كه موجب افزايش سن ازدواج شده، گرايش به ادامه تحصيلات در بين جوانان است. اغلب پسران و دختران علاقه دارند تحصيلات خود را تا ليسانس و بالاتر ادامه دهند. امروزه تلقّي و برداشت جوانان اين است كه ازدواج فرصت ادامه تحصيل را از آنان سلب مي نمايد. به ويژه تحول موقعيت اجتماعي زنان و گرايش آن ها به تحصيلات عالي موجب شده كه سن ازدواج افزايش پيدا كند.

اسلاید 17: جوانان فكر مي كنند كه اگردر هنگام تحصيلات ازدواج كنند نمي توانند تحصيلات خود را ادامه دهنددختران چنين فكر مي كنند كه بعد از ازدواج به دليل مسئوليت همسري و يا مادري نمي توانند درس بخوانند. خانواده دختر و پسر نيز همين عقيده را دارند و غالباً حاضر نيستند درباره ازدواج فرزندانشان در حال تحصيل فکر کنند و یا حتی اقدام كنند.

اسلاید 18: اعتقاد به داشتن زندگي آزاداعتقاد به داشتن زندگي آزاد برخي بر اين باورند كه ازدواج باعث ايجاد محدوديت در بسياري از خواسته ها و نيازهاي آنان مي شود; از اين رو، ترجيح مي دهند به شكل مجرد و آزاد زندگي كنند. اين گرايش نه تنها در بين پسران وجود دارد، بلكه برخي از دختران نيز ازدواج را نوعي محدوديت و موجب سلب آزادي هاي فردي خود مي دانند.

اسلاید 19: شايد بيشتر افرادي كه ازدواج را عامل محدودكننده آزادي هاي فردي مي دانند، فلسفه و حقيقت ازدواج را به خوبي درك نكرده و طرفدار آزادي به معناي غربي آن باشند.اما در اين ميان افرادي هم هستند كه با وجود گرايش مذهبي قوي، آسايش و آرامش، خودسازي و سير و سلوك معنوي را در داشتن نوعي زندگي مي دانند كه در آن قيد و بندهاي زناشويي و زندگي مشترك وجود نداشته باشد.بگونه ایی تارک دنیا می شوند و روی از خوشی های مطلوب بر می گردانند. برخي نيز فرزنددار شدن را مانع رشد اجتماعي مطلوب و كار و تحصيل خود مي دانند، از اين رو، حاضر نمي شوند ازدواج كنند و یا صاحب فرزند شوند.

اسلاید 20: فراهم بودن زمينه ارضاي نامشروع و انحرافات اخلاقي به نظر مي رسد بين افزايش سن ازدواج و انحرافات اخلاقي رابطه اي دو سويه برقرار باشد.در تحقيقي كه مشكلات و موانع ازدواج جوانان و به ويژه دختران مورد بررسي قرار گرفته، به اين نكته اشاره شده كه برخي جوانان براي ارضاي غرايز طبيعي خود به ارتباط با جنس مخالف بسنده مي كنند و در نتيجه، وجود زمينه هاي انحرافي و روابط آزاد دختر و پسر را به عنوان يكي از عوامل افزايش سن ازدواج برشمرده است.

اسلاید 21: برخي پژوهش ها نشان مي دهند روابط آزاد بين دختر و پسر و امكان تامین و ارضاي جنسي، نياز به ازدواج را در جوانان كم رنگ كرده است.بنابراين، روابط آزاد دختر و پسر و امكان بهره گيري جنسي از طريق غير ازدواج كه در عين حال، مسئوليت چنداني بر عهده فرد نمي گذارد، خود يكي از عوامل افزايش سن ازدواج است.بی توجهی به مسایل اخلاقی و دینی در بین بخشی از جوانان ازدواج سفید پدیدهً شومی است که بنیان خانواده و جامعه را تهدید می کند.

اسلاید 22: وسواس بيش از حد در انتخاب همسريكي ديگر از عوامل افزايش سن ازدواج، احتياط بيش از حدّ و وسواس گونه دختر و پسر (يا خانواده آن ها) در مورد همسر آينده مي باشد. افرادي كه بيش از حدّ در اين زمينه وسواس به خرج مي دهند نمي توانند در مورد ازدواج و انتخاب همسر آينده خود تصميم بگيرند. اين افراد گاه در اقدام به ازدواج، با اينكه همه اقدامات لازم قبل از مراسم ازدواج را انجام داده اند،اما چند روز مانده به عقد و يا عروسي، تمام قول و قرارها را زير پا مي گذارند و حاضر به ازدواج نمي شوند.

اسلاید 23: افزايش سن ازدواج و كاهش سن بلوغ جنسيدر حال حاضر شواهد حاكي از اين مي باشند كه سن ازدواج روز به روز رو به افزايش است. اما از آن طرف، سن بلوغ جنسي كاهش چشمگيري را نشان مي دهد و در سال هاي اخير فاصله اين دو بيشتر شده است. به تعبير ديگر، انتظارات، ايده آل ها و مسایل اجتماعي، رسانه های ارتباطی و تصویری ، اینترنت و ماهواره ، ازدواج جوانان را به تأخير انداخته است.

اسلاید 24: اما از سوي ديگر، غريزه جنسي كه سراسر وجود نوجوان را تسخير كرده و عوامل تحريك كننده بيروني از قبيل الگوهاي رفتاري، چهره هاي زيبا و آرايش كرده، نوارها و عكس هاي مبتذل، فيلم هاي سينمايي و سریال ها ، دسترسي به ماهواره و اينترنت و موبایل و دیدن برنامه های مغاير با فرهنگ معنوي جامعه، باعث بلوغ زودرس در نوجوانان شده است.از طرف دیگر چون همه آن ها از لحاظ اخلاقي و معنوي آن چنان قوي نيستند كه بتوانند با رعايت تقوا و خويشتن داري، اين فاصله (بلوغ تا زمان ازدواج) را پشت سر بگذارند، امكان ابتلاي آنان به انحرافات اخلاقي و بي بند و باري هاي جنسي بيشتر و بیشتر می شود.

اسلاید 25:

اسلاید 26: افزايش سن ازدواج و نقش آن در گسترش بي بند و باري هاي جنسي جواناندر سال هاي اخير هرزگي، بي بند و باري جنسي، روابط دختر و پسر، حاملگي نامشروع، سقط غيرقانوني(كورتاژ) و ديگر انحرافات اخلاقي در ميان جوانان افزايش چشمگيري يافته است.تحقیق هایی كه از انحرافات اخلاقي و بي بند و باري هاي جنسي جوانان شده، اكثر مؤلفان انحرافات اخلاقي جوانان را از نظر نوع انگيزه با انحرافات اخلاقي بزرگسالان متفاوت دانسته اند.

اسلاید 27: افراد بزرگسال و كساني كه نقش آنان تا حدودي در خانواده و جامعه احراز شده، اگر اقدام به عمل خلاف مي كنند و مثلا دست به خودكشي، خانه گريزي، و روابط جنسي با ديگران مي زنند، ممكن است به خاطر مشكلات اقتصادي، عدم رضايت از زندگي و افزون خواهي و زیاده طلبی باشد. اما بخش عمده انحرافات اخلاقي جوانان ريشه در نيازهاي واقعي عاطفي و جنسي آن ها دارد كه به خاطر محروميت و فراهم نبودن شرايط ارضاي مناسب و مشروع آن به جستجوي راه هاي ديگر براي رسيدن به خواسته ها و آرزوهاي خود بر مي آيند.

اسلاید 28: افزايش سن ازدواج و خودكشيآمارهاي ارائه شده درباره خودكشي در شهرهاي ايران حكايت از آن دارند كه در گذشته ميزان خودكشي در ميان گروه هاي سنّي بالا بيشتر بود، اما در 20 سال اخير اين الگو به هم خورده و ميزان بالاي خودكشي به سمت گروه هاي سنّي جوان تر گرايش پيدا كرده است. بر اساس پژوهش هاي جهاني و نيز برخي تحقيقات انجام شده در ايران، اكثر اقدام كنندگان به خودكشي را جوانان مجرد تشكيل مي دهند.

اسلاید 29: افزايش سن ازدواج و خانه گريزي دخترانفرار از خانه يكي از معضلات حاد اجتماعي است كه عوامل مختلفي در آن دخالت دارند. نسبت دخترها و پسرها در فرار از خانه تقريباً مساوي است، 72 % دختران فراري بين 16 تا 25 سال سن داشتند. تجزيه و تحليل ها نشان مي دهند كه در كنار موارد اختلافات خانوادگي، خشونت والدين، بي سرپرستي، فقر و پايين بودن سطح فرهنگ خانواده، درصد قابل توجهي از دختران فراري كساني هستند كه علي رغم نياز شديد آن ها به ازدواج و داشتن خواستگارهاي متعدد، والدين آن ها با ازدواج شان مخالفت كرده اند.

اسلاید 30: افزايش سن ازدواج و خودفروشي دخترانيكي ديگر از پيامدهاي افزايش سن ازدواج و بي توجهي والدين به مسائل جوانان، به ويژه دختران جوان، انحرافات اخلاقي از نوع خودفروشي و روسپيگري است.بر اساس يكي از تحقيقات انجام شده در اين زمينه، از نظر توزيع فراواني و درصدي مراجعان «مركز مداخله در بحران و ستاد پذيرش و قرنطينه بهزيستي شمال استان تهران»، سن اكثر موارد ارجاعي اين مركز بين 16 تا 21 سالگي است.

اسلاید 31: حال با اين تعريف از مسئله اجتماعي، آيا مي توان افزايش سن ازدواج را ، آن هم در شرايطي كه عوامل تحريك كننده جنسي و زمینه انحرافات اخلاقي و بي بند و باري هاي جنسي در جامعه بيشتر شده و سن بلوغ جنسي كاهش چشمگيري يافته، يك مسئله اجتماعي دانست؟

اسلاید 32: با توجه به وضعيت فرهنگي جامعه، به صراحت مي توان گفت كه افزايش سن ازدواج يك مشكل حاد اجتماعي است و به تعبير جامعه شناسان مي توان از آن به عنوان يك «مسئله اجتماعي» نام برد.

اسلاید 33: نقش والدين در ازدواج جوانان

اسلاید 34: پیامبر اكرم (ص ) :وقتی كسی كه به خواستگاری دختر شما می آید و اخلاق و دینش مایه رضایت است، با ازدواج او موافقت کنید كه اگر چنین نكنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد كرد.

اسلاید 35: نقش والدين در ازدواج جواناننقش خانواده در بهينه سازي سن ازدواج و پيشگيري از انحرافات اخلاقي جوانان، نقش مهم و اساسي است. والدين مي توانند با اقدام به موقع براي ازدواج فرزندانشان و دست برداشتن از سختگيري هاي بي مورد، رسومات و سنّت هاي غلط، و انتظارات و توقعات نابجا از فرزندان، زمينه ازدواج به موقع آن ها را فراهم نموده و به مسئوليت ديني و اخلاقي خود، عمل كنند.ناآگاهى والدین از ضرورت ازدواج به موقع فرزندان، ازجمله عوامل مهم در امر افزایش سن ازدواج جوانان است.

اسلاید 36: بهانه گیری ها و یا مانع تراشیهاى بى موردى خانواده ها عملاً بر مشکلات ازدواج جوانان مى افزاید.پدران و مادران که عموماً در اینگونه موارد آموزش ندیده اند طبعاً نمى توانند راهنماى فرزندانشان باشند. هیچ یک از رسانه ها , برنامه هاى توجیهى برای خانواده ها در رابطه با ازدواج به موقع جوانان و نارسایى هاى موجود به علت تاخیر در ازدواج و حتى سختگیری هاى بى مورد خانواده ها و یا تشویق جوانان به ازدواج را در دستور کار خود قرار نداده اند.

اسلاید 37: والدین و خانواده های عروس و داماد باید ازدواج را مثل یک بچه مراقبت و مواظبت نمایند.آنها باید فن زن داری و شوهر داری را به عبارت دیگر آیین همسر داری را به جوانانی که تازه ازدواج کرده اند، آموزش دهند.حتی می توان نقش آموزش مسایل جنسی و زناشویی به زوجین را به خانواده ها و پدر و مادر محول نمود.

اسلاید 38: نقش والدین در ازدواج باید به صورت مشاوره ای و حمایتی باشد و نباید بصورت تحمیلی و سلب اختیار جوان در تعیین شریک زندگی آینده اش باشد.

اسلاید 39: مسئوليت دولت در تسهيل امر ازدواج جوانانهر يك از نهادهاي اجتماعي عهده دار مسئوليت ها و وظايف مشخصي از كاركردهاي يك جامعه هستند. فرايند عملكرد اين نهادها و نيز تعامل بين آن ها، چگونگي حركت يك جامعه را مشخص مي سازد. دولت به عنوان يكي از مهم ترين نهادهاي اجتماعي، مسئوليت حراست از ارزش هاي فرهنگي، ايجاد زمينه براي رفاه اجتماعي و تسهيل ازدواج جوانان را به عهده دارد.در فرهنگ اسلامي بر تعاون اجتماعي و رسيدگي به امور جوانان تأكيد شده و بخشي از بيت المال براي تسهيل ازدواج جوانان اختصاص يافته است.

اسلاید 40: مسئوليت دولت در تسهيل امر ازدواج جوانانتسهیل در امر اشتغال و کاریابی برای جوانان در جهت تامین منابع مالی مورد نیاز در امر ازدواج و از بین بردن بخش عمده ایی از دغدغه خاط جوانان بسیار مهم است.تامین مسکن و ایجاد سرپناه برای پایه گذاری کانون خانواده بسیار مهم است.در اختیار قرار دادن منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری های اولیه در زندگی مشترک از طرف دولت در غالب تسهیلات بانکی با سیاست های حمایتی از جوانان

اسلاید 41: براي تسهيل امر ازدواج جوانان موارد پيشنهادی عبارتند از :

اسلاید 42: 1- برگزاري كلاس ها و دوره هاي آموزشي درباره ازدواج و تحليل و بررسي پيامدهاي به تأخير انداختن آن2- ايجاد مراكز ويژه براي شناختن موقعيت هاي افراد طالب ازدواج و فراهم كردن زمينه آشنايي خانواده ها و خواستگاري در مواردي كه با معيارهاي مورد نظر دختر و پسر هم خواني داشته باشد.3- ضمن حمایت و تاکید بر ازدواج های دانشجویی نباید امكانات مادي و رفاهي به دانشجويان و جوانان ساكن در پايتخت منحصرشود و باید این تسهيلات بين همه قشرها و گروه ها در شهرها و شهرستان هاي مختلف تقسیم شود.

اسلاید 43: 4- فراهم كردن امكانات ازدواج به دور از مخارج غيرضروري و در چارچوب فرهنگ ديني، از نوع ازدواج هاي گروهي كه در سال هاي اخير شاهد برگزاري ساده و صميمي آن ها بوده ايم، تا به اين وسيله جوانان بتوانند با صرفه جويي، زمينه يك زندگي ساده و سالم را فراهم كنند.5- قرار دادن افرادي كه ازدواج كرده اند در اولويت هاي اشتغال و در واقع، توجه به اشتغال جوانان به دور از تبعيض و رابطه محوري

اسلاید 44: 6- فرهنگ سازي ازدواج ساده و منطبق با معيارهاي اسلامي، كه يكي از راهكارهاي اصلي در حل مشكلات ازدواج جوانان بوده است ، بايد از سوي رسانه ها دنبال شود. اگر معيار ما در ازدواج و انتخاب همسر، اسلام باشد، همه يا اكثر اين مشكلات وجود نخواهد داشت.7- بايد بينش جوانان، نوجوانان و خانواده ها نسبت به زندگي و ازدواج اصلاح شود. در این زمینه می توان از توان بخش خصوصی و رسانه ها و رهبران مذهبی، و استوره های دینی و ورزشی و هنری استفاده کرد.

اسلاید 45: 8- بايد تدابيري از سوي مربيان، مسئولان فرهنگي و دولت در نظر گرفته شود كه جوانان و نوجوانان در ابعاد گوناگون جسمي، جنسي، عقلي، اجتماعي، عاطفي و اقتصادي به طور هماهنگ و متناسب رشد نمايند. آنچه در حال حاضر مشاهده مي شود نامناسب بودن تعادل و تراز بین رشد و بلوغ جنسي و جسمي با ديگر ابعاد رشد يعني رشد عقلي، اجتماعي، اقتصادي و عاطفي جوانان و نوجوانان است.9- تسهیل گرای یا واسطه گیری بقراری یک رابطه که می تواند منجر به ازداج شود. درگذشته خیلی بیشتر و فعال تر بوده است.

اسلاید 46: ازدواج مناسب و پایدار

اسلاید 47: علت اساسی ازدواج از نظر اسلام علت اساسی ازدواج ، پاسخ به ندای فطرت و نیازهای (روحی، روانی، جسمی) طبیعی انسان و تأمین آرامش روح و روان و سکون دل و جان و ایجاد دوستی و محبت بین انسان ها می باشد. من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و... » ترجمه: و از نشانه هاى او این که از خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنارشان آرام گیرید، و میانتان دوستى و مهربانى نهاد.ازدواج در منطق قرآن كريم زمينه‌ساز ‌ايجاد آرام بخش‌ترين رابطه‌ها و آغازگر زندگي خانوادگي همراه با مودت و رحمت است.

اسلاید 48: رسول گرامی اسلام(ص) : هر که آیین مرا دوست دارد ، باید از سنّت من پیروی کند و از جمله سّنت من ، ازدواج است.

اسلاید 49: رسول گرامی اسلام(ص) : در اسلام ، هیچ بنایی ساخته نشده که نزد خدای بزرگ ، محبوب تر از بنای ازدواج باشد.

اسلاید 50: فوايد ازدواجیکی از سپرهای قوی و محکم در برابر لغزش ها و وسوسه های مهلک است. یکی از مهمترین راه های تقویت ایمان و حفظ عفت است.یکی از مهمترین راه های رشد معنوی و ایمن بودن از طغیان های جنسی برای نسل جوان است.ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است.

اسلاید 51: فوايد ازدواجازدواج به زن و مرد آرامش می بخشد و منجر به طول عمر بیشتری می شود.از انحراف و رفتارهای جنسی پرخطر و غیر اخلاقی باز می دارد. از مهمترین آثار ازدواج ایجاد مودت و رحمت بین زوجین است.ازدواج ، فضیلت، برتری و دوری گزیدن از تخلفات را به همراه دارد.افراد طول عمر بیشتر داشته و از روحی، روانی سالم تر می باشند.

اسلاید 52: معیارهای یک ازدواج موفق چیست ؟ انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات فرد در زندگی استآینده زندگی مشترک به انتخاب همسر بستگی دارد است.تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار به تفکر منطقی و تلاش نیازمند است. شناسایی و انتخاب همسر بر اساس معیارهای اصولی و منطقی باید باشد.

اسلاید 53: زمانی برای دادن پیشنهاد ازدواج تصمیم گیری کنیدکه مطمئن شوید فرد مناسبی را برگزیده ايد. اگر در مورد فردی که می خواهید با وی ازدواج کنید تردید دارید ، بهتر است بیشتر درباره آن بیاندیشید. اگر بین شما در موارد مختلف اختلاف عقیده وجود داشته باشد و با ارزش های شما تضاد وجود داشته باشد، شاید ازدواج شما ازدواج موفقی نباشد.معیارهای یک ازدواج موفق چیست ؟

اسلاید 54: معیارهای انتخاب همسر مناسب چیست ؟ اساسی ترین معیار انتخاب همسر اصالت خانوادگی است . از معیارهای دیگر عبارتند از : ایمان ، اخلاق نیکو ، روان سالم ، هم کفو بودن و تناسب زوجین می باشد. از موارد اساسی دیگر در انتخاب همسر ویژگی های ظاهری، سنی، تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و اعتقادی می باشد.دينداري و ‌ايمان به خداوند از جمله معيارهايي است كه در منابع اسلامي مورد توجه جدي قرار گرفته و رعايت آن شرط اساسي در همسر گزيني به شمار آمده است.

اسلاید 55: نتایج تحقیق دانشجویان یک تحقیقی در دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی و شاهد و دانشگاه های آزاد و صنعتی مستقر در تهران انجام شده است. حجم نمونه 1100 نفر90% دانشجویان مجرد و 4 % دانشجویان متاهل61% دانشجویان دختر 38% دانشجویان پسر55% دانشجویان در مقطع کارشناسی ، 30% در مقطع کارشناسی ارشد ، 7% درمقطع کاردانی ، 6% در مقطع دکترا تحصیل می کردند.

اسلاید 56: دراین مطالعه با بررسی 6 معیار همسرگزینی که عبارتند از: مذهبی بودن ، موقعیت اجتماعی ، موقعیت خانوادگی ، خونگرم بودن ، زیبایی و جذابیت و موقعیت اقتصادی اولین و بیشترین معیار انتخابی از طرف دختران مذهبی بودن و از سوی پسران زیبایی و جذابیت بیان شده است.در این تحقیق شش انتخاب اول در دختران عبارت بود از : مذهبی بودن 28%، موقعیت اجتماعی 27%، موقعیت خانوادگی 20% ، خونگرم بودن 13%، زیبایی و جذابیت 6%، و موقعیت اقتصادی 3% را شامل می شد.

اسلاید 57: دیدگاه دانشجویان در خصوص تفاوت سن همسر جالب بود.علیرغم افزایش سن ازدواج در جامعه در طی سالهای اخیر باز هم بر اساس این تحقیق هنوز 95% دختران معتقدند که سن همسرانشان باید بیشتر از آنها باشد.همچنین 73 % پسران نیز معتقد بودند که باید سن همسرانشان کمتر از خودشان باشد.77% دانشجویان دراین تحقیق مناسب ترین سن ازدواج را 25 تا 29 سالگی دانسته اند.

اسلاید 58: بهار ازدواج، دوران جواني است. در این دوران شور و نشاط و صفا و امید فراوان است. والدین باید از این فرصت شور و نشاط جوانی استفاده کنند و برای ازدواج جوانان به موقع اقدام نمایند.

اسلاید 59: مزایای ازدواج سالم برای آقایان تلاش بیشتر برای کسب درآمد و امرار معاشپرهیز از بودن با دوستان و برنامه یزی زمان برای بودن با خانواده ریسک کمتر در روی آوردن به مواد مخدر و مشروبات الکلی داشتن ارتباط بهتر با فرزندان و خانواده احتمال ارتکاب به جرم و جنایت و خودکشی کمترمی شود.از آرامش و اعتماد به نفس بیشتری برخوردارمی شوند. تعهد و احساس مسئولیت بیشتری به عنوان سرپرست خانواده از سلامت روحی و جسمی بیشتری برخور دارند.

اسلاید 60: مزایای ازدواج سالم برای بانوان حمایت بیشتر بانوان در جامعه به عنوان همسر و مادر امنیت و آرامش بیشتر و اینکه از نظر احساسی سالم تر ند ایجاد رابطه اجتماعی فعال تر و مطمئن تر در جامعه و رضایت از آنداشتن ارتباط بهتر و مناسب با همسر و فرزندان داشتن روابط زناشویی سالم و مطمئن داشتن روحیه خوب و سلامت روانیکمتر قربانی خشونت های جنسی و یا سایر جرم ها می شوند.از الکل و مواد مخدر استفاده نمی کنند.از نظر جسمانی سالم تر هستند.

اسلاید 61: مزایای ازدواج سالم برای اجتماع انسان سالم ایجاد خانواده سالم و بدنبال آن جامعه سالم می کند.دارا بودن شهروندان سالم از نظر احساسی و رفتاریکاهش خشونت های خانوادگیکاهش آمار جرم و جنایتکاهش میزان مهاجرتافزایش ارزش دارایی های افرادحفظ نرخ رشد جمعیت در حد مطلوببا داشتن کار و شغل، عشق و محبت زوجین در منزل رونق و تداوم می یابد.

اسلاید 62: مزایای ازدواج موفق برای کودکان و نوجوانان آن خانواده کودکانی که در آغوش گرم خانواده بزرگ می شوند برتری های بیشتری نسبت به سایرین دارند.احتمال دستیابی آنها به مدارج بالاتر علمی بیشتر است. از نظر جسمی و عاطفی سالم تر هستند.نا آرامی های کمتری را در مدرسه از خود نشان می دهند. احتمال کمتری وجود دارد که قربانی سوء استفاده جنسی شوند.کمتر به رفتارهای پرخطر ( الکل - مواد مخدر ) روی آورند.کمتر مرتکب رفتارهای پرخطر جنسی می شوند.ارتباط بهتری با پدر و مادر خود دارند.وقتی ازدواج کردند احتمال طلاق در آنها کمتر است.

اسلاید 63: تعهد مشترک زوجین زن و مرد متأهل نسبت به یکدیگر متعهد هستند و باید با تمام وجود وظایف خود را ایفا نمایند. زوجین می بایست کمک رسان و مشوق و همکار یکدیگر باشند. باید سعی نمود از توقعات خارج از توانایی همسر اجتناب گردد. زوجین باید تلاش کنند تا در کنار یکدیگر باشند و نه در مقابل هم. آوردن فرزند و تعیین تعداد فرزندان از مسایل مهمی است که باید پدر و مادر درباره آن توافق کنند.والدین نسبت به سلامت باروری و فرزند آوری مسئولیت مشترک دارند.

اسلاید 64: تفاهم به این معنی نیست که هر چی رو که من دوست دارم تو هم دوست داشته باشی بلکه تفاهم از سه تا * ت * تشکیل میشه : تـــــوانایی  تـــــــحمل  تــــــفاوت ها

اسلاید 65: ضروریات تداوم زندگی مشترکزوجین می بایستی در هر حال و شرایط به همسر خود احترام بگذارند. با اولین توهین به همسر، اولین گام برای تضعیف بنای خانواده برداشته شده است. گذشت و فداکاری ، لازمه هر رابطه طولانی مدت است. گذشت و راهنمایی دوستانه همسر، زمینه پیشگیری از وقوع مجدد خطا را فراهم می کند گذشت و راهنمایی احساس صمیمیت را تقویت کرده و زندگی را به کام زوجین شیرین می سازد.دین داری ، تقویت معنویات و توجه به دستورات مذهبی راه گشاست.زوجین باید به تقویت معنویات در یکدیگر یاری رسانند.

اسلاید 66:

اسلاید 67: به امید آینده بهتر با جوانانی شاد و سالمتر

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید