معماری و عمرانعلوم مهندسی

استانداردهای طراحی ویلا

صفحه 1:
مطالعات استانداردهای طراحی ویلا

صفحه 2:
تا

صفحه 3:
نورپردازی فور پردازی علاوه بر جنبسه زیبایی شناختی,دارای ابعاد عملکردی است.

صفحه 4:
شش بای سود اد ب برای سکوئت در بنا آراستن سطوح ابجاد کنتراست افزودن هیجان

صفحه 5:
کمک به سرعت در فروش ساختمان های مسکونی | کاهش هزینه ها 7 افزايش جذابيت نما 7 خبره کننده بودن نوربردازی

صفحه 6:
افزایش شکوه ساختمان مسکونی 7 استفاده از زیبا ترین متریال ها | بهترین طراحی نورپردازی | ماندکارترین تجهیزات

صفحه 7:
ایجاد محیط مطلوب برای سکونت در بنا نوربردازی بنای مسکونی برای بهبود ریند سکونت و بمبود خصوصات روانشناختی محيط 7 در حللت کلی در لین بناها بلید سعی کنیم از ینگ های قرمز و ارغولنی به ندرت و صرفا در نواحی خاص بهرمببريم.بیشتر سعی شود از ینک های ختتی و طیف سفید بهره برده و در کنار ن از ینگ های سرد و آرلمش بخش همچون طیف های آبی و فیروزه ای و سبز بهرمببریم.همچنین.عی توان در قسمت های خاص مثل محیط های پذیرایی و آشچزخانه ها از رنک های گرم نیز بهره برد

صفحه 8:
آراستن سطوح | نور می تواند با برجسته ساختن بافت یا رنک یک سطح کیفیت بهتری به آن ببخشد و نیز می تواند با انکسار و انعکاس خود الگو بسازد و یا جلوه ی رنگی جدیدی به

صفحه 9:
ایجاد کنتر است _ بافهم چگونگی کنترل ماهرانه ی آنچه نور داده می شود و آنجه در سانه می ماند پویاترین افه ها دست مى يابيد.

صفحه 10:
افزودن هیجان 7 کنتراست بین نور و سایه است که باعث ایجاد هیجان می شود.

صفحه 11:
تعیین میزان اسستناده از نور طبیعی در س‌اختمان 7 تعیین میزان اسستفاده از نور طبیعی در س‌اختمان از عولمل اثرگذار بر طرح‌عی باشسد. از لین رو می توان گفت مهم ترين جزء غير مادی در فضاهای معماری نور است. | نور خورشسیدبا اهعیت ترین چشسم نور طبیعی است. بنابرلین سعی شود از نور مصنوعی‌به عنوان مکمل و در سساعات محدود استفاده گردد.

صفحه 12:
بهره گیری بهتر از نور طبیعی ‎I‏ محل قرارگیری ساختمان به گونه ای باشد که بهترین استفاده از نور طبیعی انجام شود. ‏03 هر فضای مسکونی‌به پنجرمیا نورگیر ستف دسترسی داشته باشدسبه پنجره هلیی که چشم اندازایجاد می کند اولویت بیشتری بدهید + ‎3٠‏ ۲۰درصد از سطح دیوار های هریک از اتاق ها بایستی از شيشه پوشیده باشد. ‏1 اندازه های نصا های شسسرقی و غربسی سب‌اختمان را كم كنيد و درعوض اندازه جمت های شمالی و جنوبی آن را افزايش دهید. ‏| در صورتی کسه امسکان طراخسی پنجسره در بخش زیادی از ساختمان معکن نباشد؛ نصب نورگیر سقفی در ساختمان های یک طبقه با سقف آخر ساختمان های ۳ تا #طبقه نوصیه می ش‌ود. ‎

صفحه 13:
انواع نورگیرها 1 نورگیرهای سستفی: نورگیرهای سستفی امکان خوبی برای دریافت مقدار زیادی نور از دهانه کوچکی حتی در شرایط آسمان ابری فراهم می آورند. این نور گیرها به طور روشنایی را به عمق فضاهای داخلی می رسانند. ه سقفی: تنها در اتاق های زیر شیروانی قابل استفاده ایوار ها را به عناصر سرزنده و با روح تبدیل میکند. نوربردازی دیواری: نورپردازی دیواری یا کناری در حقیقت همان پنجره ی عمودی ساختمان به منظور داخل شدن نور به فضاهای داخلی است.

صفحه 14:
جهتگیری و جانمایی فضاها در بنای مسکونی فضاهای جنوبی ( خواب - غذاخوری س تراس ‏ پذیرایی ) فضاهاى مشرقى ( حمام ۷۷ _سالن ورزشی ) فضاهای مغرب ( پاسیو س کتاب خانه - هال - اتاق بازی ) فضاهای شمال غربی ( راه پله س انباری ) فضاهای شمال شرقی ( آشپزخانه س توالت س گاراژ - ورودی ) فضاهای جنوب شرقی ( خواب - اتاق بیمار) فضاهای جنوب غربی ( راه پله - انباری س راهرو )

صفحه 15:
اثر نور طبیعی در جهات مختلف به فضای داخلی ساختمان اتاق های رو به شمال اتاق های رو به شرق اتاق های رو بسه غرب اتاق های رو به جنوب

صفحه 16:
نور شمال در معماری ساختمان | فضاهایی که رو به شمال هستند (در نیمکره شمالی) نور مستقیم دریافت نمی کنند. 7 نور براكنده بدون سايه يا انعکاس ایجاد می شود 11 برای کار کردن و نقاشی کردن و تماشای تلویزیون در کارگاه های نقاشی و دفتر کار مناسب است.

صفحه 17:
نور جنوب در معماری ساختمان ‎I‏ نور خهرشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب‌با انحراف بيشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زستان است و برعکس آن در تابستان می باشد. ‎i‏ 4 برای فضاهای خانگی است بعنی برای محل اتاق ‎ ‎q‏ هبل نکاس های ‎ca‏ نور ووق ايشههها وسطوج سيقلى مكان مورد نظر هميشه هم نور مناسبی برای کار کردن نیست . ‎٠7‏ نور جنهبى سايه و انعکاس ایجادحی کند و اجازه حی دهد کسبا حجم ها بازی ‏ابى ايجاد مى كند . ‏7 جدااز نتليج فیزیکی نتلیج رولنی لین نور داردکه استفاده مناسب بلعث احساس سرزندگی می شود . ‎

صفحه 18:
نور شرق در معماری ساختمان (صبحگاهی) 7 اشعه های آن ضعیف و خنک تر است | محل قرار گرفتن اتاق خواب و آشبزخانه و نشيمن و اناق غذا خوری خوب جهت یابی می شود تا بیشترین استفاده از نیر صبحگاهی شود. | این نهر در زمان معین از دور سایه اجسام را تولید می کند که می توان از اين سایه برای تزیین فضا استفاده ‎os‏

صفحه 19:
نور غرب در معماری ساختمان (غروب) | با به اتمام رسیدن روز شدت نور کاسته می شود اما انعکاس ان هنوز وجود دارد. | فضاهایی که در مغرب هستند باید از آخرین نورهای عمودی خورشید حفاظت شوند .

صفحه 20:
نورپردازی مصنوعی | منابع نور مصنوعی بسسته به شسکل آنیا به صورت های نقطه ای؛ خطسی» صفحه ای و يا حجمسی در فضا قرار می گیرن‌د.

صفحه 21:
روش های نورپردازی 7 فور يردازى عمومى | فوربردازى موضعى | فوربردازى متمركز يا نقطه اى

صفحه 22:
برخی از نکات مهم در خصوص نورپردازی مصنوعی | می‌توان به وسسیله نور» فضایی را وسیع تر و یا کوچک تر نمایش داد | در مورد سس‌طوح مجاور سسعی شسود از تفاوت زیاد شدت روشنایی سسطوح پرهیز شود زیرا این عامل باعث خسستكى جشم شهه و قابليت ديد در اين ناحيه را مختل مى کند. | انتخاب منابع نورى بايد به كونه اى طراحى شده باشد كه به راحتى بتوان نور اتاق را به اتاق را از یک اتاق نورانی» به یک اتاق آرام وسيله كم نور کننده ها (دیمر) زیاد یا کم کرد و مثلا با نوری ملایم تبدیل نمود.

صفحه 23:
نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم | نوربردازی مستقیم: در این روش منابع نوری به طور مستقیم و بدون واسطه فضا را روشن میکنند و نور خیره کننده ای دارند. | نوربردازی غیرمستقیم:استفاده از نور غیر مستقیم امکان ایجاد نورهای ملایم را در مواقعی که به آرامش در فضا نیاز داریم فراهم مى کند.

صفحه 24:
انواع نورپردازی نور پردازی پس زمینه نور پردازی تاکیدی نور پردازی مخفی نور پردازی دکوراتیو

صفحه 25:
نور پردازی پس زمینه | نور پس زمینه که به نور محیطی یا نور عمومی نیز شناخته می شود در حقیقت نور پردازی عملی درون یک اتاق است که دیدن به کمک آن ممکن می شود.

صفحه 26:
نور پردازی تاکیدی | زمانی که به سطح سراسری نور پس زمینه ی متناسب با اتاق مورد نظر يعنى نور پردازی عمومی فضاء دست یافتید» این نور پردازی تاکیدی ست که جذابیت و تمرکز آفریده و کنتراست را به اناق می افزاید.

صفحه 27:
نور پردازی مخفی 7 به عنوان بخشى از نور بردازى بس زمينه يا فور بودازى تاكيدى به حساب مى آيد و براى بنهان داشتن منبع نور تكنيك هاى متفاوتی وجود دارد.

صفحه 28:
نور پردازی دکوراتیو | نورهای دکوراتیو گزینه هایی صرفاً فخصی و زیبایی شناسانه اند که می توانند بخشی از نور عمومی یا نوربردازی مولد حس و حال را در یک اتاق شکل دهند

صفحه 29:
نورپردازی در فضاهای مسکونی

صفحه 30:
نورپردازی نشیمن 7 بهتر اسست اتاق نشیمن طوری طراحی شسود که حداکثر استفاده از نور طبیعی به ویژه در بعدازظهرها که بيشستر اين فضا مورد استفاده قرار می كيرد انجام يبذيرد. 17 نوربردازى يك اتاق نشيمن عادى بايد فضايى آرامش بخش را براى كفت وكوهاى جمعى كوجئء ضيافت هاى جمعى باشد. 7 اكر تماشاى تلويزيون در ابن فضا مد نظر باشد باید شیوه نورپردازی اتاق با آن سازكار شود و از ايجاد نورهاى خيره كننده و وسيع برهيز كرد.

صفحه 31:
نورپردازی اتاق خواب | نوربسردازی اتاق خواب باید جواب گوی کاربردهای گوناگور مانند خوابيدن» تعویض لباس» تماشای تلویزیون» نوشتن» انجام تکالیف بر روی میز تحریر» خیاطی و انجام فعالیت های ورزشی باشسد. 17 درعين حال اتاق خواب اصلى بايد جواب كوى نيازهاى مجزاى دو اسستفاده کننده نیز باشسد.

صفحه 32:
نورپردازی اتاق خواب کودکان 37 روشنایی فضاها با نور طبیعی و شفاف اثر مثبتی بر کودکان دارند. به عبارت دیگر اتاق هایی تاریک با نور مصنوعی و امناسسب اثر نامطلوب در پی خواهند داشست. از اين رو نحوه و میزان روشسنایی در اتاق کودک اهمیت زیادی داشسته و تأثیر مهمی در ایجاد شرایط مطلوب برای مطالعه و آرامش و تمرکزشان دارد. | برای تأمین نور مصنوعی در اتاق کودکان شسسیوه های مختلفی از جمله استفاده از چراغ های گوناگون با نقش هس‌ای رنگی و جذاب وجود دارد.

صفحه 33:
نورپردازی آشپزخانه 7 توصیه‌می شود در بخش هلیی از آشپزخلنه که محل انجام کار است؛ مانند سطح روی اجاق کازه سینک ظرف شویی و سطوح روی کابینت ها (برای آماده س‌ازی وسایل آشپزی و مواد غذایسی) از نورهای موضعی استفاده شود. ‎ss q‏ دیگر لین نوربردازی ها ایجاد دید کافی برای دسترسسی‌به کابینت های زیر پیش خوان می ‎٠7‏ در بسيارى از آشيزخلنه ها بعضى از كابينت هلبا درهای شيشه ای وبه آنها براى نمايش ظروف زيبا و تزيينى استفاده مى شود. اين كابينت ها ذ ‎ ‏رت ویتیین ساخته شده لند و از از به نوربردازی کانونی دارند. ‎ ‎

صفحه 34:

صفحه 35:
نورپردازی اقاق غذاخوری اولیسن و مهسم تریسن وظیفه نوربردازی اتاق غذاخوری تأمین نور کلفی برای روشنلیی بخشیدن جه میز ناهار خوری‌به میزلنی اسست که افراد نشستمبه دور كن. جنار وه وهم جهرة افراة دیگر را به خوبی ب 17 به منظور جلوگیری از احساس کم نوری و ایجاد فضاهای خللی در اطراف میز بلید بیرامون اتاق‌با نور عمومی روشن شهد.

صفحه 36:
نورپردازی حمام و دست شویی نورپردازی در داخل حمام معمولا سساده» قابل پیش بینی و غالبا غیرتزیینی اسست. تأثیر نور باید بدون ایجاد سایه باشد تا از مشاهده دشوار محیط جلوگیری نماید و دیدی خوشایند از صورت ایجاد کند . کیفیت رنگی نور لامپ انتخاب شسده باید مناسب باشد تا پوست را به شکل واقعی نشان دهد.

صفحه 37:
سرسراهاء راهروهاء پله ها و پاگردها | این فضاها اغلب نواحی فراموش ث آیند و آخرین نقاطی هستند که مذ نظر قرا نورپردازی بی رمق و با آویزی با فانوس كاغذى كدر به فضایی افسرده بدل می شود اما با نوربردازی مناسب می توان بیشترین نشاط و سرخوشی را در این فضاها خلق نمود.

صفحه 38:
‎EL‏ هاء عرشه ها و محوطه سازی ‏نکته اساسی که نباید فراموش شود این است که تابش یک منبع کوچک نور می تواند در یک باغ تا مسافتی طلانی نفوذ کند. فضای بیرونی را غرقه در نور نکنیده اما در عين حال با تعبیه پریزهای برق کافی امکان افزودن به ظرفیت نورپردازی را فراهم آورید. ‎

صفحه 39:
نيم سایه در معماری ساختمان | در نیم سایه؛ مرزهای اشیا واضح نیستند و ابهام در تشخیص آنها وجود دارد. نیم سایه محیطی اسرار آمیز را به وجود می آورد.

صفحه 40:
‎aly‏ در معماری ساختمان ‏17 استادان نقاشی های ناموزون و بی تناسب مثل زارباران اولین کسانی بودند که فهمیدند برای روشن كردن یک شی بهترین روش سابه زدن اطراف آن نیست همین اثر به معماری منتقل می شود . در یک کلیسا وقتی نور از روزنه های پنجره یا سقف خودش را به فضای داخل می رساند ایجاد سایه می کند و محبطی رمانتیک ایجاد می کند . ‎

صفحه 41:
عرصة بهت فضا ابستكى مشخصى از نقشه به تعدادی از فف طرح ما ‎poe‏ i ‏مکان‎ ار ارم و رأ عرصة كود ‎i +‏ معما ارى داشت اشته و در بخث بر بخش مشخ از فقث

صفحه 42:
فضا ها 1 عرصه خصوصی عبارتند از : اتاق خواب - حمام - اتاق کار - اتاق مطالعه.از مهمترین قسمتهای ساختمسان مسسسی باشد . فسایی است غیسسسر رسمی و در صورت امکان بایبد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود . 1 عرصه خانوادگی عبارتند از : غذا خوری - آشپزخلنه - هال - نشیمن. شلمل فضای نشیمن و آشپزخانه میسباشد و در خانسسه های بزرکتر ر صبحسانه خوری نیزسبه ایسن مجموعه اضس‌افه میشود . این عرصه روجه آفتاب و فضای حیاط میباشد . در صورت امكاسان دسترسى مستقيم به حياط و بالسكن طراحى ميشود . 17 عرصه پذیرایی عبارتند از : بذيرايى - نهارخورى 7 . عرصه خدماتی عبارتند از : پارکینگ - موتورخانه - انبار باربيكيو 7 عرصه فضای باز عبارتند از :

صفحه 43:
نشیمن محل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است . بايد رو به آقتاب باشد و ارتباط راحتسسی با بالکن و حیاط داشتهباشد . باید با ورودی آشپزخانسه , غذاخسسوری و بالکن ارتسساط نزدیک داشته باشد . فسمن ارتباط با اتاق خواب مستقل ازاتساق خواب طراحی می شود .

صفحه 44:
آشپزخا 7 یسسسکی از مهمتیین عناصر عملکردی خلنه‌عی ب‌اشد و بسا توجمبه تنوع فعالیتها ‏ وجود لوازم وتجهیزات مدرن , ضرورت اس‌فاده از سسستسم های تاسیساتی مهم است. شپزخانه باید به نضای بیسرونی و کاراژ دسترسی راحتی داشته باشد و با بالکن با پاسیو مرتبط باشد . به اتاق نشيمن و فضاى صبحانه خوری باید راحت باشد . فضای آشپزخانه بايد امكان استفاده از نسسور و تهویه طبیعی را داشته باشسسد .

صفحه 45:
ارتباط فض‌ای نشیمن با آشیز خانه 1 براى تقويت رابطه بين هماد واعضاى خانواده مى توان رابطه بين نشيمن خانوادكى و آشپزخانه را به نحوی طراحی کرد که امکان دید از فضای آشپزخانه به نشیمن وجود داشته باشد . | نی آشپزخانه باید استقرار بیشتری داشته باشسد و مسحل بخت و پز و شست و شو باید از ميهمان قابل رويت نباشد.

صفحه 46:
عرصه های زندگی خصوصی و فردی | ما به همان اندازه که احتیاج به هم نشینی با افراد خانواده داریم به همان اندازه نیز احتیاج محیط خلوت ( با خود بودن , تفکر و عبادت ) و استراحت داریم . کودکان و نوجوانان نیز فضایی برای انجام تکالیف مدرسه دارند . ( اتساق فرزند) | محل استقرار عرصه های خصوصی و فردی : عرصه خواب شامل اتاق خواب بچه , اتاق خواب والدین , کتابخانه و گاهی هم اتاق خواب میهمان می باشد . ایسن بخش از ساختمان به عنوان خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه رضمن نزدیکی به فض‌ای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه رمعمولا به طور مستقل و دور از پذیرایی میهمان طراحی می شود . | بخش خواب باید در قسمت ساکت خانه و دور از صدای مزاحم طراحی گردد و به حمام و سرویس ر دسترسی نزدیک داشته باشد .

صفحه 47:
اتاق خواب والدین 17 اتاق خواب اصلی میتواند شامل ۵ حوضه ی خواب , محل نشیمسن , کسسسدهای لباس و حمام و رخت کن باشد | در صورت وسیع بودن اتاق خواب می توان به استفاده از نحوه چیدمان مبلمان بخش خواب و نشیمن را از هسسسم جدا کرد .

صفحه 48:
اتاق خواب فرزندان ‎I‏ حی تولندبه عنوان یک مجموعه واحد و مرتبط شلمل اتاق های خواب و حم‌ام و توالت در نس ‌ظر گرفتسه شود . ‏نحوه ی جانمایی کمدها در بدنه ی دیوار متصل به حمام مانع انتقال صدای حمام به اتاق می شود . وجود دو پنجره در بدنه های مختلف می تواند به کوران طبیعی و تهویه ی اتاق کمک کند . هر اتاق شامل ‏كمد لباس , میز مس‌طالعه و تخت خواب می باشد و مساحت اتاق فرزندان بین ۱۲ الی ۱۵ متر مربع متغییر است. ‎

صفحه 49:
اتاق مط‌العه و عرصه پذیرایی و مراسم 1 در خانه های معمسسولی از انساق های خواب و نفیسسن به عنوان اتاق مطالعه استفاده می شود و در خانه ای بزرگتر می توان فضایی را به عنوان کتابخانه اختصاص داد گاهی هم این فضا مى تواند با اتاق کار پسدریا ماد ادغام شود . اين فضا می تواند در نزدیکی ورودی و نشیمن قرار كيرد . | عرصه پذیرایی و مراسم: فضاهای عمومی خانه شامل پذیرایی , غذاخوری و ورودی وسیله ارتباط بیسن اعض‌ای خانواده و افراد فامس‌سل , دوستان و همسایگان میباشد .به علاوه این فضاها محل برگزاری جشن ها و مس راسسم ها مسسی باشد . نسحوه ی دسترسی و ورود به این فضا بخش مهمی از طرح را تشکیل می دهد .

صفحه 50:
ورودی ورودی خانه اولین جایی است که ساکنان خانه و میهمانان با آن مواجه می شوند و تحت تاثير كيفيات مثبت یا منفی آن قرار می گیرند. معرف ارزش های کل خانواده و ساکنان آن باشد . ورودی خانه باید ضمن تامین دسترسی مناسب به خانه , فضای داخلی خانه را از فضای عموسی جدا نماید. زیبا و راحت باشد. فسسس‌اقد فضسساهای بلا استفاده بوده و در شرایط اقلیمی نامطلوب مانع نفوذ سرما , كرما و كرد وخاک شود . ورودی باید دسترسسی ساده به نشیمن , پذیرابی , پله های طبقات و آشپزخانه داشته باشد .

صفحه 51:
عرصه خدماتی و پشتیبانی 7 راحتى آسايش زنسكى درريك خلنه بستكى.به بيش بينى و طراحی عناصر خدملتی مورد نیاز مانند : ‎se‏ انبار , موتورخلنه و زيرزمين دارد . اكرجميك خلفه ممكن لست فقط يكى از لكين عناصر را داشته باشد.

صفحه 52:
عرصه فضای باز و خصوصی فضای باز خانه و همچنین فضای نیمه باز خانه بسته به اينکه در ترکیب با کدام یک از حوضه های خصوصی و خانوادگی قرار گیرند به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شوند بهترین راه مواجه شدن با دو گانگی فوق پیش بینی یک حیاط خلوت مرتبط با اوضاع عمومی و یک حیاط بزرگتر برای با حباط خصوصی امری ضروری است. باید از طریق مکان یابی مناسب فضا ها و استفاده از فضای سبز و محوطه سازی از دید عابران و هسایگان محفوظ بماند . استفاده از آبنما نیز در چنین فضا هایی الزامی است . www.architectfans.com J

51,000 تومان