معماری و عمرانعلوم مهندسی

استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی

صفحه 1:
استانداردهاى فيزيكى مدرسه ابتدابى دانشجویان: زهرا بصیرزاده - راضیه طالب نیا - الهه جعفرزاده - قاطمه فرو هواداران معماری ‎www.architectfans.com‏

صفحه 2:
مكان احداث مدرسه : * در شهر ها » ساختمان مدرسه باید هسته يك مجتمع مسکونی باشد .از نزدیکی مدرسه به خیاالهای شلوغ ‎ere eer een er renee‏ 1 Rete ‏ال ا‎ 0 er Epa * بهتر است که مدرسه در نزدیکی پارك نباشد و در محله ای آرام و دور از کارخانه پا اماکن پر سر و صدا ا ا PPC ‏ل ا‎ Rec rece yey oy es fonts ene yer ees ee SIE UIs eM ee Es Teco a, * مدرسه را در بلندى يا بستى زياد نبايد احداث كرد ( بخاطر وزش باد زياد يا مه آلود شدن محيط ).

صفحه 3:
000 موقعیت ساختمان باید طوری باشد که کلاسهای درس در معرض مستقیم روشنایی نور ا ‎Pie eter ear are ery ee ear creer‏ 0 باشد. گرمای حاصله. بر اثر تلبش نور خورشید در صبح ها و عصر ها می تواند باعث ایجاد محیطی گرم و نامناسب شود . بنابر این محل روشنایی بایستی در جهت جنوب و یا جنوب ال ‎ev See Reo ale‏ شمال بازشوند نحوه ساخت و شکل ساختمان مدرسه: Pye see ED Leer WTO Sy Ae ee Arey corre ONS Nal ‏راهنمايى در روستا ها بهتر است كه يك طبقه باشند . تعداد مناسب دائش أموزان حدود‎ ۳ (eee te nen tore a ies LE lene ere es ea . ‏ساختمان ( کلاس درس آزمایشگاه ؛ کارگاه ۰ اتاق معلمان) وجود داشته باشد‎ ee er ete Leet ee Cee ree ee ce ae Brito ‏رز‎ ciate Peeve Ste rie a he tone Sr ase e er ere) pre ‏ا‎ re es holo SE Te) ase ETT ‏لازم لست‎

صفحه 4:
0 فضاهایی که در یک فضای آموزش باید مورد استفاده قرار گیردند عبارتند از : فضاهای آموزشی : كلاس هاى درس - كاركاه - أزمايشكاه - سالن سخنرانى يا همايش - كتابخانه - سالن سمعى و بصری - سالن امتحانات می باشد . ©. فضاهاى رفاهى خدماتى : ۱ ‏ال‎ eater eres T ed ‏زمین های بازی و محوطه‎ 0. فضاهای ادرای : اتاق هاى ادارى - مديريت و معاونين - أرشيو و بايكانى - اتاق هاى مشاوره تحصيلى - اتاق ‎٩‏ 0 ‎ie)‏ ا م ال ا ا ا ام ل ‏به شمار افراد استفاده كننده از أنها متغير و متفاوت است در طراحی چنین فضاهایی بی ‏شک ملاحضات فرهنگی تمدنی مذهبی و ... مناسب با نوع اجتماع و محیط در استاندارد ‎eM ‏و‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:

صفحه 6:
a شکل استاندارد کلاس های درس به شکل مربع مستطیل است که ابعاد آنها یا توجه یه نوع درس و مقطع ‎FSSC Ss eee ene cee ie Oo ec pier Feeren tac son DOr‏ ‎eee ten aes eed eo nen tomers CEL ey fe Te‏ از آنها یاد می شود فضاهای لازم به ازای هر دانش آموز ۲ متر مربع بوده است. و این درحالی است که اگر چنین کلاسی یرای کلاس های آزاد و هنری مورد استفاده قرار گیرد به ازای هر نفر ۴.۵ متر مربع فضا نیاز است . فضاهای آموزشی بلید دیوار آن عقب رفتگی داشته باشد- تناسب کلاس ها باید۳ به۴ یا ‎EPO‏ ‏باشد. ارتفاع | ‏ا‎ See ‏به کلاس درس ممنوع می باشد همچنین دیواره های کلاس تا ارتفاع ۱.۵ متر لازم است با‎ Posey eee ren ie fens oper ‏ا‎ ‏همچنین پوششی که در کف کلاس به کار می رود بایدغیرقابل نفوذ بوده و لفزندهنباشد که به‎ ere rer ec ele er one

صفحه 7:
3۳ Se By ۳ ی( سس سس محر سر رتست سس لس مینست رت رت بتجرء تعييين اكنلده مقدار روشنابي اد سر سا اب لس ی اب ای ‎PEs ene seer ne eee eee ee een Ste knee ay eto‏ ‎EE ec ret cpanel SESE) fl tape Oleh nsec Ubi a ltd oe‏ + ا 0 محل نصب ينجره نبايد طورى باشد كه در موقع باز شدن مزاحمت ايجاد كند . ل ل را ی ای ای طن ۸۰ سانتی متر بوده و در غیر ایتصورت باید دارای نرده چوبی یا فازی مناسب باشد 00 pee ee a ce aoe eT Saree ge rare Tg rey ‏فضای ما بین دو پنجره در کلاس باید حداقل ممکن باشد نا از ایجاد سایه در وسط کلاس جلوگیری‎ 06 استفاده از بازتاننده نور در کلاس های درس برای جلوگیری از ورود نور خیره کننده به کلاس مناسب ‎eee een‏ در تامین هوای تازه کلاس معمولا باید از سیستم های تهویه استفاده شود و باز کردن در ‎Se erie ec‏ One ‏و‎

صفحه 8:
| Cr NT BS CT DRS CRY ‏درصد مساحت کلاس مناسب است‎ 0 0 rx Ores HB ae ee ea cee eer ome Cano 011000

صفحه 9:
a دیورهابید با نگهای روشن و آرام و سقف به رنگ سفید «ینگ آمیزی شوند . گوشه های کلاسها را بلید ا ‎rere ire rep ere ule ascats oC ener nd ev est. er‏ 0ك لن را شست و تميز كرد و عليق خوبى باشد و لغزان نباشد . هم جتين داراى درز و شكاف نباشد . تميز کردن کف اناق بیدا جارو رقی صورت گیرد تا ردو خاک بلند نشود. تهویه: | e Tee or mre eee en ir aS 0 ee eae een | Se ee a ed ne el ee a rer ‏بالای آن به طرف داخل نیم باز است و ی با باز گذاشتن در و پنجره با همدیگر در زنگ راحت به یک‎ ‏ا ا ا ی لد سل برس لس ام‎ 0 et ee Re ee ee ae seo . ‏مکفب در تاه نباشد‎ erg ats

صفحه 10:
520000 ۳ مطلویترین آن وجود شوفاژ مرکزی به وسیله لب داغ است . در هر کلاس باید شوفاز را زیر یا میان پنجره ها قرار داد . در مدارس کوچکتر لاجرم می توان متوسل به گرم کننده های نوع دیگر شد ‎EN ern Cane hare erea Maer Rese re Feon)‏ ۱ ‎ren EE PUG irate a gre‏ وسايل سرمايشى بهترین آن خنک کننده های مرکزی است , چونکه موجب سرو صدا نمی شود و کارایی خوبی دارد می توان از کولرهای گازی نیز استفاده کرد 1 نبود ‎ests Sell (fe‏ كندده أنستء

صفحه 11:
520500 0

صفحه 12:
ارتفاع نیمکت ۱ ا ا ا ‎Se EN Ee yep ise BEY‏ ‎Sere DE tel ee tae eres‏ عرض نیمکت عرض نيمكت باید دو سوم طول ران دانش آموز باشد ؛ یعنی 6000 درصد طول قد وی ‎ee rete Tele SESS eee ne‏ ‎cere ees a ete et MOET EY Beye mee‏ 0 Seco) . ‏درازاى نيمكت بايستى (0*0 تا (0© سانتى متر به ازاى هر دانش آموز باشد‎ و لازم است که تکیه گاه انحناهای فیزیولوژیکی ستون فقرات را دنبال کند و باید نیمکت در قسمت کمری ستون فقرات کمی تحدب به طرف جلو داشته باشد . تکیه گاه باید تا حاشیه بايينى استخوان كتف برسد و خميدكى كلى (00 تا © درجه به طرف عقب داشته باشد .

صفحه 13:
fear peep pe voncan ‏ا ا ا ا‎ gsi hE UPS Ip CCENG Pepe ee Save Cree tafe Ons kere ‏ل ل‎ een cert] ‏قرار داشته ودر معرض ديد كامل دانشٍ آموزان و به رنف سبز مناسب و غير براق باشد تا‎ SU tes ‏ل‎ چوب لباسی : نگهداری لباسها ( پالتو » کت و ... ) و چتر در کلاس درس جایز نیس . مسئله را به چند 0 4 وجوديك محل مرکزی برای نگهداری لباس برای همه دانش آموزان . ۱9 eee et tee Mee ho) . ‏كرفته شود‎ 9.میان در کلاس فضایی برای اين کار در نظر گرفته شود .(به ازای هر دانش آموز 9/ متر مربع )

صفحه 14:
۳ کارگاه ها و آزمایشگاه ها : کارگاه و آزمایشگاه جزو لاینفک فضاهای آموزشی است و معمولا فضای آموزشی دارای کارگاه و آزمایشگاه می باشد تا دنش آموزان علاوه بر اينکهبه صورت تئوری درس را فرا می گیرند در آزمایشگاه و کارگاه با فرآیند آزمون و خطای دروس آشنا شوند كاركاه زبان : در استاندارد هاى جهانى دو نوع كاركاه زبان انكليسى مطرح است 0 Is كاركاه 21”.07./ا: كوش دادن صحبت كردن و ضبط كردن 1۱ Cn Cae eet ey a pee Cane een ee Cre ee] Pees FU Cen) Pe Pe Cr PR eT TRC CPO Re ey ‏حتما نور مصنوعی برای آنها تامین شده باشد‎

صفحه 15:
۳ ضوابط طراحى ايمنى يلكان در فضاى آموزشى * ۱- تعداد پله هر پلکان نباید از ۳ پله کمتر باشد ( وجود ۱ با ۲ پله باعث برهم خوردن نظم و تعادل ‎Ie Rect ae er ee read‏ ۱3 PO ee ror he een re ae ۳- ارتفاع نردهبرای بزرگسالان ‎٩۰‏ سانتی متر و برای کودکان ۷۵ تا ۸۰ سانتی متر است و fee eer Ws rer eCre fer ee Sear te TP by ve ws OE ei Bee Tee here Ete eo nee eee ‏ا‎ EUW esas en espe Ceres PVD aie ca ae UE SPICE Tes OP eas ‏می شود‎ * در خروجی کلاس حداکثرتا 20متر باید به پله فرار دسترسی داشته باشد. * در خروجی کلاس ها بای رو بهبیرون باز شود و عقب رفتگی نسب به دیوارداشتهیاشد.

صفحه 16:
كتابخانه: با توجه بهاینکه فضایی است که نیاز به سکوت و دید بیرونی خویی دارد لازم است در طبقات پائینی قرر گیرد ويا اينكه اككر ديد و منظر خوبی رو به ساختمان داريم آن را در بالاترين طبقه و مشرف به منظره طراحی کنیم . عوامل موثر بر تخصیص میزان فضاهای کتابخانهعبارتد از حجم مواد و متون و بخصوص 1 كتابها در سال تعيين مى كردد.فضاى مورد نياز رای محاسبه ی زیر بنای یک کتابخانه طبق فرمولی به ‎fe toee rerr come rec hp el perm Ie PLS con ee PH‏ ‎rer eee re -oa C eneep e Teaee eAT Ee reeed‏ ۳ شود.محل نشستن يك خواننده 1/7/امتر است. ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان: حداکثر ارتفاع قفسه های فهرست معمولا به اندازه ی ارتفاع شش کشو است و در هر کشو نیز در حدود. ‎oe oe pe per same Oey ly Poe ye eee ETN CRIES‏ 500 ‎es) pete ote ns a eet eore eC hoe ton ete)‏ گیرنداز این رو محل قرار گیری فهرستها معمولا فضاییباز است که در نزدیک ورودی قرار درد و بوسیله ى رديفهايى از قفسه هاى فهرستها و بيشخوان بررسى و جستجو كشوها تشكيل شده است.وسعت جنين محلى براى جهار رديف قفسه هاى دو طرفه در حدود 1 متر مربع برأورد مى شود.

صفحه 17:
1 اغلب کتابخانه ها حداقل ۰٩/کتابها‏ دارای عرضی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر هستند و عملا می ا 100000000 هاى دو طرقه با عمق ٠58ميليمتر‏ حتى صرفه جويى بيشترى در فضا به عمل مى أيد.جنانجه نگهداری کتابهایی با ابعاد کمی بزرگتر مرد نظر باشد عمق 0010 قاعده تجربی در یک کتابخانه ۸۰/قفسه ها ۲۰۰میلیمتری,۱۵/آنها ۲۵۰ میلیمتری و 4۵ آنها ۰ سیلستری هستتد. * طول قفسه ها * طول استانداره‌سالها برابر۱۹۴۰میلیمتر بوده است,زیرا که پذیرفته شده بود که چشم خواننده توانابى در بر كرفتن بيش از اين اندازه را در يك نكاه ندارد.مطالعات بعدى اندازه بزركتر تا ۰ میلیمتر را نیز تایید کرد. 52 * ارتفاع كتابها بر فاصله ى ميان طبقات و در نتيجه تعداد طبقات تاثير مى كذاردددر اكثر كتابخانه ‎En ee rao oa Cn ee gee ne CRIN cea cre‏ 00 ‎١‏ طبقه و يك يا خور ‎١8‏ ميليمترى مجموعا ارتفاع ‎١١17١‏ ميليمتر رأ براى قفسه ها يوجود مى ‎eee),‏ 000 ارتفاع ‎eae 187٠‏ 7 ۱۳ معلولین ار: ا م ‎niet‏ 7 0 میلیمتری)به روی آن می باشد. 0 1 ce uegeine ne ek co 0 شرح زبراصتد oye

صفحه 18:
Eee ae رقم قابل قبول برای این میزها ‎٩۰۰۶۶۰۰‏ میلیمتر می باشداین رقم گاهی برای راحتی بیشتر ‎ol‏ ا 0 کنند. میزهای ۲ نفره: ميزهاى ؟ نفره اى كه از هم جدا نشده اند ظاهرا براى خوانندكانى كه روبروى هم قرار مى كيرند ‎oP SIEGE Myre CIN rep reer eso‏ ا ا Eas aos RL Eee ace nerd ed a oder ate ee 1 eA ere Te A REO Pee ergy ene SEG ميليمتر كمتر باششفضاى جانبى ی حداقل ‎5+١‏ ميليمة ۳ میزهای موازی باید حداقل ۱۸۰۰ میلیمتر فاصله پیش بینی شود.در عین حال نباید در انتهای این تا ی ات نور پردازی: ۳ ۱ ES eee ee ee ie cee anne ‏ا‎ ‎cea ‏ثور مصتوعى ۲- نور‎ -١ ا | ۳ اتاق ها مطالعه(روزنامه و مجلات)

صفحه 19:
سالن اجتماعات: 0 0 CRON CE SPOS ‏ل‎ ‎۳ ازيشت صندلى رديف اول اتا سن #متر فضاء * فاصله ی هر ردیف صندلی تا ردیف بعد ۰عسانتی متره * حداقل عرض راهروها ۸۰ امتر. ‎ee‏ ی ‏* دارای ۲ راهرو فرارو عرض آن برلبر ۱.۳۰است. عرض در راهرو های فرار مطابق با جمع بازشو های مربوط به راهرو می باشد. ‎ee ReaD ere ene bee ten tere ae ‏مى كدد‎ ‎

صفحه 20:
* ۱- کف محوطه آبخوری قابل شستشو ودارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد. * ۲- دیوار لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی) بوده و دارای شیب مناسب بطرف مجرای فاضلاب باشد. * ۳ - دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو (نظیر کاشی » سرامیک » سنگ و ۰ ‎ryoennare, yore eer (nen Srperoes rere] na‏ ۱ متناسب با سين هانش آموزان هر دوره هاى مختلف تحصيلى ‎١٠١(‏ - سانتيمتر) از سطيع زمين باشو * ف - آبخورى بايد خارج از سرويسهاى بهداشتى و با رعايت شرايط بهداشتى و با فاصله حداقل ۱۵ متر احداث گردد. * تعداد توالت‌ها در مدرسه به ازاء هر ۴۰ نفر حداقل یک چشمه توالت و هر ۶۰ نفر یک دستشویی در نظر گرفته شود. 9 ‏و‎ re سطح زمين باشد. باشد,

صفحه 21:
موجب آلودگی خاک های سطحی نشود. 0 0 امکان دسترسی راحت برای استفاده کنندگان قراهم باشد. 1 REPO RCE RES CBT Nee PPE استقراربخورى در داخل فضاى سرويسن هاى بهداشتى مطلقا ممنوع است. Re eres se PCa ee Ear se pes Sper Fo در صورتى كه تعداد سرويس هاى توالت بيش از ؟ جشمه باشد.تعبيه دو ورودى وخروجى الزامى عرض دهته ورودى ‎/7١‏ ١متر‏ نباشد. محل تعبيه ورودى در دسترس مستقيم با فضاى دستشويى ها يوده وداراى ديد مستقيم به فضاى توالت ها نباشد. چون سرویس بهداشتی معمولا روی کرسی چینی احداث ميشود.تعبیه حداقل ۳ پله با ارتفاع مناسب مطایق با مشخصات مندرج در استاندارد سلی ایران الزامی است.

صفحه 22:
تجهيزات آتش نشانى: Sere ere ‏ا‎ NOSE Ie ee ITs Se rer VRID Ten PS NTO Ings were * آموزش های ‎ary ooh‏ ار ا 0 كادر اموزشى ودائش. نش لموزان در سطوح مختلف ازامی است 1 0 نیش و بهرمردری از مدارس لخد تتيديه لبمار لز ليشن تلان ‎eee ONE ey ICY FO‏ 01010 * قبل از نصب بخاری‌ها نسبت به سرویس و رفع نقایص احتمالی آن‌ها بالاخص در ناحیه ا ۹ ۷۳ yer Sees S BOOT See Sey Teer Ses erry ee ‏تعداد لازم حداکثر به فاصله هر ۲۲ متر یک دستگاه در نظر گرفته شود.‎

صفحه 23:
* حتی الامکان وسایل گرمازا را در فاصله نیم متر ازدودکش مربوطه نصب نمانید. وسايل كرمازا مانند بخارى ها را دي نزديكى وتماس نزديك با برده ها و 2-0000 es] در صورت بروز [: 00000 Reet آتش سوزی در بخاری‌ها خونسردی خود را حفظ کرده و در وهله اول جریان سوخت دستگاه چنانچه از سقف های شیروانی استفاده شود. فضای داخلی آن از ضایعات و فضولات پرنده های وحشی که یکی از عوامل بروز حریق خود به خودسوز می باشد. حداقل ماهی یکبار توسط سرایدار پاکسازی شود. حتی المقدور از استفاده از سقف های شیروانی با خریاهای چوبی احتراز شود

صفحه 24:
نحوه جانمایی فضاها در ساختمان چند * فضاهای اداری عموما بهتر است در طبقات اول و دوم قرار گیرند تا عبور و مرور دانش آموزان و ‎av rec aparece CaP CN Cn‏ ۱ 00 er Spe ner te pe eee ker Coes ee ae FC Ee ea eS. ee Caneel ‏كلاس ها در طبقات بائين قرار كيرند اما در مقطع راهنمايى و دبيرستان با توجه به سن دانش‎ 00 ‏آموزان پایه های بالاتر در طبقات بالاتر و پایه های پائین تر در طبقات پائین تر قرار می‎ ome ‏م‎ Urea a ar altar Cony . ‏طبقات پائینی و زیر زمین تعبیه شود‎ * کتابخانه با توجه به اینکه قضایی است که نیا به سکوت و دید بیرونی خوبی دارد لازم است در طبقات پائینی قرار گیرد و یا اینکه اگر دید و منظر خوبی رو به ساختمان داریم آن را در بالاترین طبقه و مشرف به منظره طراحی کنیم . Pe Se rl ea a a ea ae ‏خارج از فضاى آموزشى در حياط تعبيه شود و همجنين سالن امتحانات و اجتماعات بايد در‎ . ‏طبقات همکف و زیر زمین و در اولویت دوم در طبقات بالاتر قرار گیرد‎

صفحه 25:
پایان هو ادار ان معمار ی ‎www.architectfans.com‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان