پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

استانداردهای پرستاری

صفحه 1:
استانداردهای پرستاری

صفحه 2:
استانداردهای پرستاری توافق هایی هستند که جهت سنجش فعالیت ها به کار می روند و موجب تعیین انتظارات برای مراقبت های پرستاری مور و ایمن می شوند.

صفحه 3:
در استاندارد سازی خدمات پرستاری بایستی به موارد زیر توجه شود: * ماموریت: حفظ حقوق عموم مردم. کیفیت خدمات پرستاري که با رهبري حرفه پرستاري به سوي تنظیم و نظارت بر د خود, انجام مي شود. ‎٠‏ چشم انداز: تعالي کار پرستاري در

صفحه 4:
استانداردهاي حرفه اي» چارچوب کلی کار پرستاري را مشخص و انتظارات موجود از حرفه و کاربرد آنها را براي همه پرستاران در کلیه زمينه هاي كاري تشريح مي كند.

صفحه 5:
لازم است بدانيم - تمام پرستاران مسئول تصمیم گيري ها و اعمال خود در حفظ كارايي شغلي خويش هستند. - مددجويان كانون مركزي خدمات حرفه اي يرستاران هستند. - هدف از كار حرفه اي دست يابي به بهترين برآيند ممكن (احتمالي) براي مددجو است كه با هيج عامل خطرسازي مواجه نباشد. - برستاران بايد به طور مداوم دانش خود را به وسيله آموزشء تجربه و ارزشيابي نهايي ارتقاء بخشند.

صفحه 6:
در نهایت استانداردها به درک بهتر و احترام به نقش های گوناگون مکمل پرستاران کمک می

صفحه 7:
استانداردهای پرستاری 1- پاسخ گویی ‎Orcrvntcbiity‏ ‏2- كسب صلاحيت مداوم ‎Continuing Cowpeteure‏ 3- اخلاق حرفه اى 2© 4- دانش لاس 5- کاربرد دانش ریسم ‎QOpphoatica oP‏ 6- رهبری مورا 7-ارتباطات ۲۳ و ارتباطات حرة ‎a‏ وت حرفهای

صفحه 8:
ياسخ كويى ‎@ovountabllipy‏ ‎٠‏ هر يرستار در مقابل جامعه ياسخكو است. همجنين حيت اطميان ار ‎١‏ که کرد ار بر اسامن استاندار ده و قوانین حرفه اي مي باشد نیز پاسخگو و مسئول است. پرستاران مسئول عملكردهاي خود و پي آمدهاي آن ها هستند. جزني از این پاسخگويي شامل هدایت خود در مسيري است که احترام به حرفه را ارتقاء ‎0

صفحه 9:
كسب صلاحيت مداوم -عع0 بسنم‌شو) * پرستار باید صلاحیت خود را حفظ کرده و به طور مداوم بهبود بخشد (با همكاري و مشارکت ۶ در برنامه هاي تضمین کیفیت و استاندارد سازي ۰ آموزش مداوم و ...)

صفحه 10:
اخلاق حرفه ای ) * هر پرستار باید عقاید» رفتار و باور‌هاي خود را بر اساس استانداردهاي حرفه اي و اخلاقي حفظ کرده و ارتقاء بخشد. ‎٠‏ مراقبت يرستاري بايد بر اساس اخلاق حرفه اي ؛ احترام مددجو » ر.عایت حریم شخصی و امنیت بیمار » ارتقاء کیفیت زندگی» حفظ حرمت بیمان» صداقت و انصاف باشد.

صفحه 11:
دانش یلساسسه) * پرستار از طریق آموزش های مختلف و شرکت 7 در مجامع علمی »کارگاه های آموزشی و ... دانش و مهارت خود را ارتقاء می بخشد.

صفحه 12:
کاربرد دانش عي!عاررجه)) (ه مسل‌سامم) * پرستاران دانش خود را هنگام انجام مراقبت هاي باليني در قالب پایه هاء تئوري ها و فرآيندهاي پرستاري به کار مي برند.

صفحه 13:
Lbeudership ‏رهبری‎ 9 هر پرستار رهبري خود را با ارائه» تسهیل و ارتقاء بهترین مراقبت و خدمت ممکن به جامعه اثبات مي کند. رهبري نیاز به خود آگاهیء احترام» اطمینان» صمیمیت» دید مشترك و يادگيري دارد. 9 رهبري تنها محدود به پرستاران در جایگاه هاي رسمي رهبري نمي باشد. کلیه پرستاران بدون در نظر گرفتن . موقعیت هاي كاري خود فرصت هايي براي رهبري دارند.

صفحه 14:
ار تباطات روا 2۳۵() و ارتباطات حرفهای ‎Reliiowships‏ ویو( 4# هر يرستار بايد ارتباطات حرفه اي» به همراه احترام ۰ | و روحیه مشاركتي و درماني را ایجاد و حفظ نماید. | ار تباطات حرفه اي باید براساس اطمینان و احترام بوده و نتیجه آن بهبود کیفیت مراقبت از مددجو باشد.

صفحه 15:
مصادیق تخلفات انتظامی

صفحه 16:
= تبعیض بين بيماران و مراجعين س ملیت ,نراد , مذهب »موقعیت سای و اقتصادي ( ماده 2 ‎oul‏ ‎pele, es‏ بت موازین. علمي, شرعي, ‎se,‏ = كاري درانجام وظایف ده ‎ow‏ ‏افشاي اسرار بیماران شامل نوع بيماري» مسيردرهما ‎UO‏ ان و دیع و ‏> ‎eon tee‏ ریافت اطلاعات فوق ‎Bes‏ ‏ندارند ) ا 4 ائين نامه).

صفحه 17:
a were ‏حد مجاز‎ =a ‏پیش‎ Reet peer ‎Plata‏ لازم به 2 ۵ طور دی دقیق 7 تباشه ده ‎ow‏ ‏بام ‎VAS ol‏ شقون پزشکي با ارتکاب ‏مومع 0 ‎eee‏ یه دج ‎lait a‏ مال ل ارات 06 متا توهين 9 ‎te ol‏ ‏ا د لوراك ‏ائين نامه). ‏تشريح غيرواقعي وخا بيماري ‏جلوه تاکن نها ‎SUE‏ را یره ‎oll‏ ‏که موحي ابحاد عن اف شرا 02195 اود ‏(ماده 8 آئين نامه).

صفحه 18:
تجویز داروي روان گردان و مخدر به صمورت غیرمتع رف و خارج از جد لازم براي بیمار ن (ماده 9 آئین رعایت تعرفه‌هاي خدمات ‎Co‏ که از سوي مراجع دیصلاح اعلام گردیده است مماده 10 آئین نامه). عدم همكاري لازم ‎Py: eee‏ حوادث 2 ‎So ail‏ و بيشكيري ‎s‏ وأكير كه از طر ‎Js‏ ت بهداشت: درمان ‎Be‏ ووش ‎erlok «‏ 3 اعلام مي‌گردد (ماده 11 8 2

صفحه 19:
جذب بیمار از سسات بهداشتي درماني دولتي و خیریه به مطب با بیمارستان خصوصي ماده 12 آئین نامه). دريافت وجه يا مالي اضافه برانچه که بیماران باید پرداخت نمایند (ماده 13 آئین تامه). انتشار مقالات و گزارش‌هاي پزشكي و تشریح ب فني حرفه‌اي به صورت تبلیغات گمرآه کننده (ماده 15 آئین نامه). استفاده از عناوین علمي و تخصصي غیر تائید شده توسط وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشكي (ماده 16 آئین نامه].

صفحه 20:
تجویز داروهاي خارج از مجموعه دارويي .2 ‎asl oil Tests)‏ خودداري پزشك معالج از ادامه درمان ع 53 مار مربوط به خود (ماده 18 د ‎wer‏ دادع مانن بر نياز ببمار یا خر ‎s >‏ علمي و ‎cole yl‏ مدو و ابزار پزشكي توسط ن (ماده 21 آئین نامه). ‎te‏ نسخه‌هاي داروبصورت ناخواناو بل فهم (ماده 22 آئین نامه)

صفحه 21:
صدور نسخه‌هاي همسان و متحد الشگل (تبصره 1 ماده22 آئین نامه). عد ه استفاده از دا ‎e‏ م تومه نحو ز دارو توسط دکتر داروساز (تبصره 2ماده 22 آئین مه). عدم نظارت مستئول فني پزشکي در زمان ‎Cys ele‏ (ماده 23 آئین ‎Hack‏ عد ‎cule‏ اندا مشخصات نسحه‌ها » تابلوها و جكونكي درج اكهي در اك (ماده 24 آئين نامه). بكار كبري و لت و ابشتعازة از ‎olin‏ بر ‎Ae‏ ‏لمم بسكت کلیه مر كز بهداشتي” درماني ‎wie)‏ 5 آئين نامه).

صفحه 22:
کمک تا آقدامات مناسب و لأرم در موارد ‎oy izes‏ ‎set‏ حرف بر ماده 27 آتین ‎al‏ فررات و آثیر نامه‌ها ا وزارت ‏بهد اشت, ‎he oe‏ و ‎۲ ‏بين تامه].‎ AL) Mare

صفحه 23:
راستگويي, مهارت, دانش كافي, استمرار در ak a ‏کسب دانش‎ روز,دلسوزي و رسيدگي ویژگی ها ی به بيماران .احساس کادر درمان مسئوليت, آراستكي ظاهر و مكارم _ اخلاقي,پرهیز از ازار رسانیدن به بیمارو حفظ اسرار بیمار

صفحه 24:
علل رایج افزایش شکایت از کادر درمانی علل عام: 1.افزایش سطح آگاهي مردم خپایس بودن درآمد ‎eet‏ ‏3.نقش رسانه هاي گروهي

صفحه 25:
عولملرفتاریا) افزلیش‌هزینه هایدرمان6 بسن 205 علل خاص پرستار ن قش‌همکاران۹ دحا لغیر مجاز.ج» موقعیتبا لیکادر.6

صفحه 26:
موارد شايع شکایت از پرستاران -قصورو سهل انگاري در انجام وظایف -تجويزيا تزريق دارو بدون تجويز يزشك 1 -تزريق دارو در شريان يا در در محلي كه منجر به أسيب عضوشود. -كذاشتن كاتتر وريدي به مدت طولاني -تهديد و ضرب و جرح بيمار بويزه كودكان -همكاري در سقط جنين غير مجاز 5 ساعدت شده بیماران -دستكاري يرونده يا افشاي سر آنها -خوداري از کمك به بیماران اورژانسي

صفحه 27:
در خانواده ها- - عدم

صفحه 28:
رضایت : اعلام قبولي و خشنودي درانجام کار است انواع رضایت: تلويحي » شفاهي كثبي

صفحه 29:
1معاینه بهداشتي کودکان در مدارس 2معاینه بهداشتي زندانیان در زندانگاه 3معاینه مسافران در قرنطینه 4موارد همه گيري بيماري هاي مسري 5افرادي که از دادگستري به ‎MR‏ قانوني معرفي مي‌شوند . در پژوهش هاي علمي گرفتن رضایت آگاهانه از بیمار ضروري اطلاعات باید به صورتي ارائه شود که بیمار متوجه مزایا و خطرات احتمالی پژوهش شود.

صفحه 30:
تخلف از قوانين و مقررات پرستاری 1.تأسيس مؤسسه بدون اخذ يروانه 2امتناع از كمك به بیماران اورژانسي 3.افشاي اسرار بیماران ‎١‏ ‏4به كارگيري افراد فاقد صلاحیت حرفه ای درمسسات مراقبتی 5.كمك در سقط ی ۱

صفحه 31:
6اداره موسسه مراقبتی توسط افراد فاقد صلاحیت 7آگیهی تبلیغاتی گمراه کننده و بر خلاف شئونات حرفه اف ی 8.استفاده از عناوين غير واقعي روي كارت و يزيت و تابلو 9.دادن وعده هاي فريبنده به بيماران 0تغییر در نسخه پزشك بدون اجازه 1تغییر در صورت حساب بیمار به قصد سود جوتي 2شتغال به کار در محل غیر مجاز

صفحه 32:
تسبعیضربسینسیماولناز نظر .1 علیت‌نژاد بمذ هممو فعیلجتماعی عدمرعلیتولزیرتانینی لخلاقی. ‎٩‏ ‏باکئلمنی لفشایسرار بیمایلنت تخلفات تحميلمخلورجاضلفوبه بيمار. 6 فد ظا ‎omc cee‏ ( “مى لستفاده ماشواز بسیمار. 5 پرستاری ‎alin‏ لیر وی عدم به كايكيروجدلكثر تلاثرهر. ©

صفحه 33:
مسمومیت »سوختگی »زایمان ؛تصا دفات »سکته های قلبی 3 غزی »خوفریزی ها و شو که جر . اغماء» اختلا لاد" تنفسی شدید و فوريت ها خفگی »تشنج »بیماری هاى عفونى خطرناک مثل مننژیت »بیماری های نوزادانی که نیز به تعویض 2 خون دارند

صفحه 34:
راز پوشی راذ بوشي مطل راز پوشي نسبي رازپوشی نسبی شامل موارد زیر می باشد: 1 1نسبت به خود بیمار ۱ 2نسبت به خانواده بیمار 3نسبت به مراجع قضايي 4در ولادت و جراحات مشکوك 5در ارتباط با بیمه ها و گواهي ها

• مأموريت :حفظ حقوق عموم مردم، كيفيت خدمات پرستاري كه با رهبري حرفه پرستاري به سوي تنظيم و نظارت بر عملكرد خود ،انجام مي شود. • چشم انداز :تعالي كار پرستاري در سراسر ايران استانداردهاي حرفه اي ،چارچوب کلی كار پرستاري را مشخص و انتظارات موجود از حرفه و كاربرد آنها را براي همه پرستاران در كليه زمينه هاي كاري تشريح مي كند. تمام پرستاران مسئول تصميم گيري ها و اعمال خود درحفظ كارايي شغلي خويش هستند. مددجويان كانون مركزي خدمات حرفه اي پرستاران هستند. هدف از كار حرفه اي دست يابي به بهترين برآيند ممكن(احتمالي) براي مددجو است كه با هيچ عامل خطرسازي مواجه نباشد. پرستاران باید به طور مداوم دانش خود را به وسيلهآموزش ،تجربه و ارزشيابي نهايي ارتقاء بخشند. Accountability پاسخ گویی-1 Continuing Competence کسب صالحیت مداوم-2 Ethic اخالق حرفه ای-3 Knowledge دانش-4 Application of Knowledge کاربرد دانش-5 Leadership رهبری-6 و ارتباطات حرفهایRelationships ارتباطات-7 professional Relationships پاسخ گویی Accountability • هر پرستار در مقابل جامعه پاسخگو است .همچنين جهت اطمينان از اين كه عملكرد او بر اساس استانداردها و قوانين حرفه اي مي باشد نيز پاسخگو و مسئول است .پرستاران مسئول عملكردهاي خود و پي آمدهاي آن ها هستند .جزئي از اين پاسخگويي شامل هدايت خود در مسيري است كه احترام به حرفه را ارتقاء بخشد. کسب صالحیت مداوم Continuing Competence • پرستار بايد صالحيت خود را حفظ كرده و به طور مداوم بهبود بخشد (با همكاري و مشاركت در برنامه هاي تضمين كيفيت و استاندارد سازي ،آموزش مداوم و )... اخالق حرفه ای Ethic • هر پرستار بايد عقايد ،رفتار و باورهاي خود را بر اساس استانداردهاي حرفه اي و اخالقي حفظ كرده و ارتقاء بخشد. • مراقبت پرستاري باید بر اساس اخالق حرفه اي ، احترام مددجو ،رعایت حریم شخصی و امنیت بیمار ،ارتقاء کیفیت زندگی ،حفظ حرمت بیمار، صداقت و انصاف باشد. دانش Knowledge • پرستار از طريق آموزش های مختلف و شرکت در مجامع علمی ،کارگاه های آموزشی و ... دانش و مهارت خود را ارتقاء می بخشد. کاربرد دانش Application of Knowledge • پرستاران دانش خود را هنگام انجام مراقبت هاي باليني در قالب پايه ها ،تئوري ها و فرآيندهاي پرستاري به كار مي برند. رهبری Leadership هر پرستار رهبري خود را با ارائه ،تسهيل و ارتقاء بهترين مراقبت و خدمت ممكن به جامعه اثبات مي كند .رهبري نياز به خود آگاهی ،احترام ،اطمينان ،صميميت ،ديد مشترك و يادگيري دارد. رهبري تنها محدود به پرستاران در جايگاه هاي رسمي رهبري نمي باشد .كليه پرستاران بدون در نظر گرفتن موقعيت هاي كاري خود فرصت هايي براي رهبري دارند. ارتباطات Relationshipsو ارتباطات حرفهای professional Relationships هر پرستار بايد ارتباطات حرفه اي ،به همراه احترام و روحيه مشاركتي و درماني را ايجاد و حفظ نمايد. ارتباطات حرفه اي بايد براساس اطمينان و احترام بوده و نتيجه آن بهبود كيفيت مراقبت از مددجو باشد. مصادیق تخلفات انتظامی • اعمال تبعيض بين بيماران و مراجعين براساس مليت ‌،نژاد ، مذهب ‌،موقعيت اجتماعي و اقتصادي ( ماده 2آئين نامه)‌. • عدم رعايت موازين علمي ،شرعي، قانوني ،نظامات صنفي و حرفه‌اي و سهل‌انگاري درانجام وظايف قانوني (ماده 3آئين نامه). • افشاي اسرار بيماران شامل نوع بيماري ،مسيردرمان و ديگر موارد موجود در پرونده بيمار به اشخاصي كه قانون ‌ًاحق دريافت اطالعات فوق را ندارند ( ماده 4آئين نامه). • • • • پذيرش بيماران بيش از حد مجاز بطوري كه وقت كافي و مناسب جهت معاينه و انجام آزمايشات الزم به طور دقيق ممكن نباشد (ماده 5آئين نامه). انجام امور خالف شؤون پزشكي يا ارتكاب كارهايي كه موجب هتك حرمت جامعه پزشكي شود .به عنوان مثال توهين و فحاشي نسبت به بيماران يا همراهان آنها ( ماده 6آئين نامه). تحميل مخارج غيرضروري به بيماران ( ماده 7آئين نامه)‌. تشريح غيرواقعي وخامت بيماري و يا وخيم جلوه دادن بيماري براي بيمار يا همراهان آنان كه موجب ايجاد رعب و هراس درآنان شود (ماده 8آئين نامه). • • • تجويز داروي روان گردان و مخدر به صورت غيرمتعارف و خارج از حد الزم براي بيماران (ماده 9آئين نامه). عدم رعايت تعرفه‌هاي خدمات درماني كه از سوي مراجع ذيصالح اعالم گرديده است (ماده 10آئين نامه). عدم همكاري الزم در هنگام حوادث و سوانح بزرگ و پيشگيري از بيماري هاي واگير كه از طرف وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي يا مراجع ذيصالح ديگر ميگردد ‌(ماده 11آئين نامه). ‌ اعالم • جذب بيمار از موسسات بهداشتي درماني دولتي و ‌خيريه به مطب يا بيمارستان خصوصي (ماده 12آئين نامه). دريافت وجه يا مالي اضافه برآنچه كه بيماران بايد پرداخت نمايند (‌ماده • انتشار مقاالت و گزارش‌هاي پزشكي و تشريح مطالب فني و حرفهاي به صورت تبليغات گمراه ‌ كننده (‌ماده 15آئين نامه). استفاده از عناوين علمي و تخصصي غير تائيد شده‌ توسط وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي (‌ماده 16آئين نامه). • • 13آئين نامه). • مجموعه ‌ تجويز داروهاي خارج از دارويي كشور ‌(ماده 17آئين نامه). خودداري پزشك معالج از ادامه درمان بيماري ،بيمار مربوط به خود ‌(ماده 18 • تجويز دارو مازاد بر نياز بيمار يا تجويز داروهاي غيرمتجانس و خارج از ضوابط علمي و فني (‌ماده 20آئين نامه). فروش دارو و ابزار پزشكي توسط پزشكان ‌(ماده 21آئين نامه). نگارش نسخه‌هاي داروبصورت ناخواناو غير قابل فهم ‌(ماده 22آئين نامه) • • • آئين نامه). • نسخههاي همسان و متحد ‌ صدور ‌(تبصره 1ماده 22آئين نامه). الشكل عدم توضيح نحوه استفاده از دارو 2ماده 22آئين توسط دكتر داروساز (تبصره ‌ • عدم نظارت مسئول فني موسسات پزشكي در زمان ساعت كاري (‌ماده 23آئين نامه). عدم رعايت اندازه و مشخصات در سر نسخهها ،تابلوها و چگونگي درج ‌ ‌(ماده 24آئين نامه). آگهي در رسانه‌ها بكارگيري و استفاده از افراد غيرمجاز در امور پزشكي در مطبها و كليه ‌ موسسات پزشكي‌ ، مراكز بهداشتي درماني ‌(ماده 25آئين • • • نامه). نامه). • عدم كمك و انجام اقدامات مناسب و الزم در موارد فوريتهاي پزشكي توسط شاغالن حرف پزشكي و مشاغل وابسته (‌ماده 27آئين نامه). • عدم رعايت قوانين و مقررات نامههاي مصوب وزارت ‌ و آئين‌ بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي و ديگر ضوابط علمي و حرفهاي (‌ماده 28آئين نامه). ‌ راستگويي ،مهارت، دانش كافي ،استمرار در كسب دانش روز،دلسوزي و رسيدگي به بيماران ،احساس مسئوليت ،آراستگي ظاهر و مكارم اخالقي،پرهيز از آزار رسانيدن به بيمارو حفظ اسرار بيمار علل عام: .1افزايش سطح آگاهي مردم .2پايين بودن درآمد نسبي .3نقش رسانه هاي گروهي عوامل رفتاري1. افزايش هزينه هاي2. درمان خستگي پرستاران3. خوش بين نبودن4. بيماران بخش محل كار پرستار5. نقش همكاران6. دخالت غير مجاز7. موقعيت باالي كادر8. پزشكي قصورو سهل انگاري در انجام وظايفتجويزيا تزريق دارو بدون تجويز پزشكتزريق دارو در شريان يا در در محلي كه منجر به آسيب عضوشود.گذاشتن كاتتر وريدي به مدت طوالنيتهديد و ضرب و جرح بيمار بويژه كودكانهمكاري در سقط جنين غير مجازمرگ مساعدت شده بيماراندستكاري پرونده يا افشاي سر آنها-خوداري از كمك به بيماران اورژانسي مطبوعات تلويزيون -شركتهاي بيمه يا كانون وكال -تنزل موقعيت اجتماعي كادر پزشكي- افزايش دانش آموختگان رشته هاي گروه پزشكي در خانواده ها -عدم ‌ اعالم قبولي و خشنودي درانجام كار است ‌ تلويحي ،شفاهي ‌،كتبي .1معاينه بهداشتي كودكان در مدارس .2معاينه بهداشتي زندانيان در زندانگاه .3معاينه مسافران در قرنطينه .4موارد همه گيري بيماري هاي مسري .5افرادي كه از دادگستري به پزشكي قانوني معرفي مي‌شوند . در پژوهش هاي علمي گرفتن رضايت آگاهانه از بيمار ضروري است. اطالعات بايد به صورتي ارائه شود كه بيمار متوجه مزايا و خطرات احتمالي پژوهش شود. .1تأسيس مؤسسه بدون اخذ پروانه .2امتناع از كمك به بيماران اورژانسي . 3افشاي اسرار بيماران .4به كارگيري افراد فاقد صالحيت حرفه اي درمؤسسات مراقبتي .5كمك در سقط جنين .6اداره مؤسسه مراقبتي توسط افراد فاقد صالحيت . 7آگهي تبليغاتي گمراه كننده و بر خالف شئونات حرفه اي . 8استفاده از عناوين غير واقعي روي كارت و يزيت و تابلو .9دادن وعده هاي فريبنده به بيماران .10تغيير در نسخه پزشك بدون اجازه .11تغيير در صورت حساب بيمار به قصد سود جوئي .12اشتغال به كار در محل غير مجاز 1. ‌ 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. . راز پوشي مطلق راز پوشي نسبي .1نسبت به خود بيمار .2نسبت به خانواده بيمار .3نسبت به مراجع قضايي .4در والدت و جراحات مشكوك .5در ارتباط با بيمه ها و گواهي ها

51,000 تومان