استانداردهای پرستاری
اسلاید 1: استانداردهاي پرستاري
اسلاید 2: استانداردهاي پرستاري توافق هايي هستند كه جهت سنجش فعاليت ها به كار مي روند و موجب تعيين انتظارات براي مراقبت هاي پرستاري مؤثر و ايمن مي شوند.
اسلاید 3: در استاندارد سازي خدمات پرستاري بايستي به موارد زير توجه شود: مأموريت: حفظ حقوق عموم مردم، كيفيت خدمات پرستاري كه با رهبري حرفه پرستاري به سوي تنظيم و نظارت بر عملكرد خود، انجام مي شود. چشم انداز: تعالي كار پرستاري در سراسر ايران
اسلاید 4: استانداردهاي حرفه اي، چارچوب کلی كار پرستاري را مشخص و انتظارات موجود از حرفه و كاربرد آنها را براي همه پرستاران در كليه زمينه هاي كاري تشريح مي كند.
اسلاید 5: لازم است بدانیم- تمام پرستاران مسئول تصميم گيري ها و اعمال خود در حفظ كارايي شغلي خويش هستند.- مددجويان كانون مركزي خدمات حرفه اي پرستاران هستند.هدف از كار حرفه اي دست يابي به بهترين برآيند ممكن (احتمالي) براي مددجو است كه با هيچ عامل خطرسازي مواجه نباشد.پرستاران باید به طور مداوم دانش خود را به وسيله آموزش، تجربه و ارزشيابي نهايي ارتقاء بخشند.
اسلاید 6: در نهايت، استانداردها به درك بهتر و احترام به نقش هاي گوناگون مكمل پرستاران كمك مي كنند.
اسلاید 7: استانداردهای پرستاری1- پاسخ گویی Accountability 2- کسب صلاحیت مداوم Continuing Competence 3- اخلاق حرفه ای Ethic4- دانش Knowledge 5- کاربرد دانش Application of Knowledge 6- رهبری Leadership 7-ارتباطات Relationships و ارتباطات حرفهای professional Relationships
اسلاید 8: پاسخ گویی Accountability هر پرستار در مقابل جامعه پاسخگو است. همچنين جهت اطمينان از اين كه عملكرد او بر اساس استانداردها و قوانين حرفه اي مي باشد نيز پاسخگو و مسئول است. پرستاران مسئول عملكردهاي خود و پي آمدهاي آن ها هستند. جزئي از اين پاسخگويي شامل هدايت خود در مسيري است كه احترام به حرفه را ارتقاء بخشد.
اسلاید 9: کسب صلاحیت مداوم Continuing Competence پرستار بايد صلاحيت خود را حفظ كرده و به طور مداوم بهبود بخشد (با همكاري و مشاركت در برنامه هاي تضمين كيفيت و استاندارد سازي ، آموزش مداوم و ...)
اسلاید 10: اخلاق حرفه ای Ethicهر پرستار بايد عقايد، رفتار و باورهاي خود را بر اساس استانداردهاي حرفه اي و اخلاقي حفظ كرده و ارتقاء بخشد. مراقبت پرستاري باید بر اساس اخلاق حرفه اي ، احترام مددجو ، رعایت حریم شخصی و امنیت بیمار ، ارتقاء کیفیت زندگی، حفظ حرمت بیمار، صداقت و انصاف باشد.
اسلاید 11: دانش Knowledgeپرستار از طريق آموزش های مختلف و شرکت در مجامع علمی ،کارگاه های آموزشی و ... دانش و مهارت خود را ارتقاء می بخشد.
اسلاید 12: کاربرد دانش Application of Knowledgeپرستاران دانش خود را هنگام انجام مراقبت هاي باليني در قالب پايه ها، تئوري ها و فرآيندهاي پرستاري به كار مي برند.
اسلاید 13: رهبری Leadership هر پرستار رهبري خود را با ارائه، تسهيل و ارتقاء بهترين مراقبت و خدمت ممكن به جامعه اثبات مي كند. رهبري نياز به خود آگاهی، احترام، اطمينان، صميميت، ديد مشترك و يادگيري دارد. رهبري تنها محدود به پرستاران در جايگاه هاي رسمي رهبري نمي باشد. كليه پرستاران بدون در نظر گرفتن موقعيت هاي كاري خود فرصت هايي براي رهبري دارند.
اسلاید 14: ارتباطاتRelationships و ارتباطات حرفهای professional Relationships هر پرستار بايد ارتباطات حرفه اي، به همراه احترام و روحيه مشاركتي و درماني را ايجاد و حفظ نمايد.ارتباطات حرفه اي بايد براساس اطمينان و احترام بوده و نتيجه آن بهبود كيفيت مراقبت از مددجو باشد.
اسلاید 15: مصادیق تخلفات انتظامی
اسلاید 16: اعمال تبعيض بين بيماران و مراجعين براساس مليت ،نژاد ، مذهب ،موقعيت اجتماعي و اقتصادي ( ماده 2 آئين نامه).عدم رعايت موازين علمي، شرعي، قانوني، نظامات صنفي و حرفهاي و سهلانگاري درانجام وظايف قانوني (ماده 3 آئين نامه). افشاي اسرار بيماران شامل نوع بيماري، مسيردرمان و ديگر موارد موجود در پرونده بيمار به اشخاصي كه قانوناًحق دريافت اطلاعات فوق را ندارند ( ماده 4 آئين نامه).
اسلاید 17: پذيرش بيماران بيش از حد مجاز بطوري كه وقت كافي و مناسب جهت معاينه و انجام آزمايشات لازم به طور دقيق ممكن نباشد (ماده 5 آئين نامه).انجام امور خلاف شؤون پزشكي يا ارتكاب كارهايي كه موجب هتك حرمت جامعه پزشكي شود. به عنوان مثال توهين و فحاشي نسبت به بيماران يا همراهان آنها ( ماده 6 آئين نامه). تحميل مخارج غيرضروري به بيماران ( ماده 7 آئين نامه).تشريح غيرواقعي وخامت بيماري و يا وخيم جلوه دادن بيماري براي بيمار يا همراهان آنان كه موجب ايجاد رعب و هراس درآنان شود (ماده 8 آئين نامه).
اسلاید 18: تجويز داروي روان گردان و مخدر به صورت غيرمتعارف و خارج از حد لازم براي بيماران (ماده 9 آئين نامه).عدم رعايت تعرفههاي خدمات درماني كه از سوي مراجع ذيصلاح اعلام گرديده است (ماده 10 آئين نامه).عدم همكاري لازم در هنگام حوادث و سوانح بزرگ و پيشگيري از بيماري هاي واگير كه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يا مراجع ذيصلاح ديگر اعلام ميگردد (ماده 11 آئين نامه).
اسلاید 19: جذب بيمار از موسسات بهداشتي درماني دولتي و خيريه به مطب يا بيمارستان خصوصي (ماده 12 آئين نامه).دريافت وجه يا مالي اضافه برآنچه كه بيماران بايد پرداخت نمايند (ماده 13 آئين نامه).انتشار مقالات و گزارشهاي پزشكي و تشريح مطالب فني و حرفهاي به صورت تبليغات گمراه كننده (ماده 15 آئين نامه).استفاده از عناوين علمي و تخصصي غير تائيد شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (ماده 16 آئين نامه).
اسلاید 20: تجويز داروهاي خارج از مجموعه دارويي كشور (ماده17 آئين نامه).خودداري پزشك معالج از ادامه درمان بيماري، بيمار مربوط به خود (ماده 18 آئين نامه).تجويز دارو مازاد بر نياز بيمار يا تجويز داروهاي غيرمتجانس و خارج از ضوابط علمي و فني (ماده 20 آئين نامه).فروش دارو و ابزار پزشكي توسط پزشكان (ماده 21 آئين نامه).نگارش نسخههاي داروبصورت ناخواناو غير قابل فهم (ماده 22 آئين نامه)
اسلاید 21: صدور نسخههاي همسان و متحد الشكل (تبصره 1 ماده22 آئين نامه).عدم توضيح نحوه استفاده از دارو توسط دكتر داروساز (تبصره 2ماده 22 آئين نامه).عدم نظارت مسئول فني موسسات پزشكي در زمان ساعت كاري (ماده 23 آئين نامه).عدم رعايت اندازه و مشخصات در سر نسخهها ، تابلوها و چگونگي درج آگهي در رسانهها (ماده 24 آئين نامه).بكارگيري و استفاده از افراد غيرمجاز در امور پزشكي در موسسات پزشكي، مطبها و كليه مراكز بهداشتي درماني (ماده 25 آئين نامه).
اسلاید 22: عدم كمك و انجام اقدامات مناسب و لازم در موارد فوريتهاي پزشكي توسط شاغلان حرف پزشكي و مشاغل وابسته (ماده 27 آئين نامه). عدم رعايت قوانين و مقررات و آئيننامههاي مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديگر ضوابط علمي و حرفهاي (ماده 28 آئين نامه).
اسلاید 23: ويژگي ها ي كادر درمانراستگويي، مهارت، دانش كافي، استمرار در كسب دانش روز،دلسوزي و رسيدگي به بيماران ،احساس مسئوليت، آراستگي ظاهر و مكارم اخلاقي،پرهيز از آزار رسانيدن به بيمارو حفظ اسرار بيمار
اسلاید 24: علل رايج افزايش شكايت از كادر درمانيعلل عام:1.افزايش سطح آگاهي مردم 2.پايين بودن درآمد نسبي 3.نقش رسانه هاي گروهي
اسلاید 25: علل خاص1.عوامل رفتاري2.افزايش هزينه هاي درمان3.خستگي پرستاران4.خوش بين نبودن بيماران5.بخش محل كار پرستار6.نقش همكاران7.دخالت غير مجاز 8.موقعيت بالاي كادر پزشكي
اسلاید 26: موارد شايع شكايت از پرستاران-قصورو سهل انگاري در انجام وظايف -تجويزيا تزريق دارو بدون تجويز پزشك-تزريق دارو در شريان يا در در محلي كه منجر به آسيب عضوشود.-گذاشتن كاتتر وريدي به مدت طولاني -تهديد و ضرب و جرح بيمار بويژه كودكان-همكاري در سقط جنين غير مجاز -مرگ مساعدت شده بيماران-دستكاري پرونده يا افشاي سر آنها-خوداري از كمك به بيماران اورژانسي
اسلاید 27: عوامل افزايش شكايت عليه پرستاران مطبوعات -تلويزيون - شركت هاي بيمه يا كانون وكلا- تنزل موقعيت اجتماعي كادر پزشكي- افزايش دانش آموختگان رشته هاي گروه پزشكي در خانواده ها- عدم وجود رضايت شغلي مناسب
اسلاید 28: رضايت :اعلام قبولي و خشنودي درانجام كار است انواع رضايت:تلويحي ، شفاهي ،كتبي
اسلاید 29: مواردي كه اخذ رضايت لازم نيست 1.معاينه بهداشتي كودكان در مدارس2.معاينه بهداشتي زندانيان در زندانگاه 3.معاينه مسافران در قرنطينه4.موارد همه گيري بيماري هاي مسري5.افرادي كه از دادگستري به پزشكي قانوني معرفي ميشوند .در پژوهش هاي علمي گرفتن رضايت آگاهانه از بيمار ضروري است.اطلاعات بايد به صورتي ارائه شود كه بيمار متوجه مزايا و خطرات احتمالي پژوهش شود.
اسلاید 30: تخلف از قوانين و مقررات پرستاري 1.تأسيس مؤسسه بدون اخذ پروانه 2.امتناع از كمك به بيماران اورژانسي 3.افشاي اسرار بيماران 4.به كارگيري افراد فاقد صلاحيت حرفه اي درمؤسسات مراقبتي 5.كمك در سقط جنين
اسلاید 31: 6.اداره مؤسسه مراقبتي توسط افراد فاقد صلاحيت 7.آگهي تبليغاتي گمراه كننده و بر خلاف شئونات حرفه اي 8.استفاده از عناوين غير واقعي روي كارت و يزيت و تابلو9.دادن وعده هاي فريبنده به بيماران 10.تغيير در نسخه پزشك بدون اجازه 11.تغيير در صورت حساب بيمار به قصد سود جوئي12.اشتغال به كار در محل غير مجاز
اسلاید 32: تخلفات انتظامي پرستاري1.تبعيض بين بيماران از نظر مليت ،نژاد ،مذهب ،موقعيت اجتماعي2.عدم رعايت موازين قانوني ، اخلاقي و پاكدامني3.افشاي اسرار بيماران 4.تحميل مخارج اضافي به بيمار5.عدم همكاري در بحران ها و فوريت ها 6.استفاده مادي از بيمار7.استفاده از عناوين غيرواقعي 8.عدم به كارگيري حداكثر تلاش در جهت بهبودي بيماران
اسلاید 33: فوريت هامسموميت ،سوختگي ،زايمان ،تصادفات ،سكته هاي قلبي و مغزي ،خونريزي ها و شو ك، اغماء ،اختلاالات تنفسي شديد و خفگي ،تشنج ،بيماري هاي عفوني خطرناك مثل مننژيت ،بيماري هاي نوزاداني كه نياز به تعويض خون دارند .
اسلاید 34: رازپوشي نسبي شامل موارد زير مي باشد:1.نسبت به خود بيمار 2.نسبت به خانواده بيمار3.نسبت به مراجع قضايي4.در ولادت و جراحات مشكوك5.در ارتباط با بيمه ها و گواهي هاراز پوشيراز پوشي مطلق راز پوشي نسبي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.