صفحه 1:
نظامهای اداری تطبیقی پیشرفته
استاد دکتر غلامحسین حیدری فمی تفرشی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
قاسم زارعی خوشاب
صفحه 2:
استانداردسازی در آموزش ضمن خدمت
صفحه 3:
شایستگیهای کارشناسان نیروی انسانی
۱- با استانداردهای آموزش آشنایی داشته باشد و بتواند حداقل
یکی از آنهارا بکار بندد
۲- به مدیریت کیفیت جامع مسلط باشد. (یعنی ارنباط آموزش را با سایر فرایندهای سازمان درک کند)
۳- به مباحث و اصول یاددهی و یادگیری و ۲۳۵1۲0119 مسلط باشد.
۴- مفاهیم و تکنیکهای آمار و روش تحقیق را در حد ۸۲01۷3106601 بداند.
صفحه 4:
تعریف استاندارد
استاندارد مجموعه قواعدی است که برای تولید محصولی
معین تدوین و توسط سازمان شناخته شدهای مورد تصویب قرار
میگیرد.
هدف استاندارد سادهسازی امور و کسب نتایج بهینه است.
استاندارد باید بر اساس تجربیات و قواعد علمی و منطقی
تدوین شده باشد.
صفحه 5:
فواید استاندارد
ارلثه روشهایصحیح محاسباتتخصصی-1
۲- تبییرقولعد و مشخصانو ویژگیهایمحصول
۳- ب کنو ختی وهماهنگسازیس روا حد ها مختلفتولید
۴- گردشصحیحلطاهاتو جلوگیرواز لتافسرملیه و مان
۵- کاهشقابلسوجه هزینهها
۶-لمکانتوسعه قابلتوجه تولید از نظر کمیو کیفی
صفحه 6:
اصول استاندارد
لستاندارد بساید مبتنیسر یسک ولفقجمعیساشد
۲-لستاندارد ب مج رای وج كردد.
۳-لنتشار یکلستاندارد زمانیارزشدارد که در یکمقیاسقابلوجه بسهاجرا دیبیاید.
۴-لستاندارد کسردراز طریقانتخایسکلستاندارد موجود و بسعد بسه کارگیروو تسثبیتآرانجام
میپذبرد.
۵-لستاندارد بساید در ف ولصاومانیمعیرمورد بازنگریو تسجدید نسظر قرار گیرد لیر ولصل
نبايد خيلىكوتاه با طولانىباشند لاكثر كشويها يكدويد ينجسله را صورد نظر قرار
میههند)
۶-لگر بسکلستاندارد نستولند بسرخیکا رکردها با ویژگیهای ی کسحصول را تسشریح کسند بساید
آزمووهایمربوطه را سعریفیا از لستانارد دیگرواستفاده کسرد. =
۷- ضرویتو لزیم بسکرگیرواستاندارد بسسته بسه قولنیرو شولیطاجتماعیو فرهنگودارد که
«باید بسسیار مورد تسوجه قرار یرد
صفحه 7:
چند استاندارد در حوزة آموزش منابع انسانی
۱- استاندارد 10015 150
2- استاندارد ۱۷۷۵2
3- استاندارد ۸۵15۱
NTA-ITA استاندارد -4
صفحه 8:
استاندارد 10015 150
در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۹ سازمان جهانی استاندارد
dnternational Standard Organization)
یک استاندارد ۱۴ صفحه ای حاصل تجربة ۲۰۰ محقق را ارائه داد که به
05 مشهور شد.
این استاندارد یک استاندارد رویکردی است و روشی را به ما ارائه نمیدهد.
به عبارتی زبان فلسفه است.
صفحه 9:
استاندارد |۸۵۱5
.اين استاندارد يك استاندارد ابزارى است يعنى تاكيد آن ب
صفحه 10:
استاندارد ۱۱۲۸۵-1۲۸
یک استاندارد تکنیکی است و تاکید آن بر تکنیکهای
انجام کار مثل فرمها و چکلیستها است
صفحه 11:
0 چیسک
American Society for Training & Development
)1۹۴۴ انجمن آمریکایی آموزش و توسعه ( تاسیس
بزرگترین انجمن دنیا در زمینه پادگیری در محیط کار و متخصصین
عملکرد است.
۶۰ عضو و متحد این انجمن از حدود ۱۰۰ کشور جهان می باشند و
۰۰ سازمان » شرکت تجاری فراملیتی با اندازه متوسط و کوچک را
شامل می شود. همچنین برخی دولتها . آکادمی ها . شرکتهای مشاوره ای
و ارائه دهندگان کالا و خدمات از اعضای این سازمان می باشند.
صفحه 12:
0 چیسک
American Society for Training & Development
0۹۴۴ انجمن آمریکایی آموزش و توسعه ( تاسیتن
این انجمن جایزه ای تحت عنوان ۸۷/۸۵/۲۵ 865۲ ۲0 ۸5 دارد که به
سازمانهایی تعلق مى گیرد که بتوانند موفقیت یا عملکرد خوبی در سطح سازمان در
نتیجه آموزش کارکنان به دست بیاورند.
صفحه 13:
0 چیسک
American Society for Training & Development
GAPE انجمی آمریکایی آموزش و توسعه ( تاسیمی
بعضی از سازمانهایی که در سال ۲۰۰۵ این جایزه را بردند عبارتند |
Barclays Bank (UK)
Booz Allen Hamilton
Capital One Services
Caterpillar
CheckFree Financial Services
Colorado Springs Utilities
‘Computer Sciences Corporation
Deloitte & Touche USA
EMC Corporation
Residential
India (India)
Intel Corporation
Johnson Controls
صفحه 14:
0 چیسک
American Society for Training & Development
GAPE انجمی آمریکایی آموزش و توسعه ( تاسیمی
این سازمانها توانسته بودند که :
۱- از نگاه صرف به آموزش به عنوان یک برنامه عادی به گسترش آن در سطح سازمان
تغییر نگرش دهند و بدین ترتیب کارایی و اثربخشی و در نتیجه بهرهوری را در سازمان
خود افزایش دهند.
۲- آموزش و یادگیری را یه عملکرد فردی و سازمانی پیوند دهتد. (شعار اين انجمن)
۰- آموزش را به عنوان یک استراتژی تجاری مطرح کنند
صفحه 15:
مراحل استاندارد 15010015
8 Identified Performance
Gap
|
Design and Planning
Training
|
—
Defining Training Needs
=
Evaluation of Training Monitoring Training
Outcomes + Process
3
- سس
Providing for Training
L ب
صفحه 16:
مراحل استاندارد 10015 150
۱- تدوین استراتژیها و وضعیت مطلوب سازمان
۲- مطالعه و شناخت وضعیت موجود
۲- تطبیق وضع موجود و وضع مطلوب و تبیین تبازهای آموزشی
۳- طراحی و تدوین طرح درس آموزش برای رفع یا تقلیل نیاز
۴- اجرای برناههای آموزشی
۵- سنجش اثربخشی دورة آموزشی
۶- نظارت مستم
صفحه 17:
تدوین استراتژیهای و وضعیت مطلوب سازمان
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
۱- شرکت در جلسات هیات مدیره سازمان
۲- مشارکت در تدوین برنامههای میانمدت و بلندمدت سازمان
۳- مطالعه سبکهای مدیریت سازمانهای بزرگ و موفق دنیا
۴- پیشبینی نیازهای آموزشی حاصل از توسعه سازمان
صفحه 18:
مطالعه و شناخت وضعیت موجود
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
۱- ترسیم نیمرخ منابع انسانی سازمان ( تحصیلی. جنسیت. سن و سال)
۲- بررسی نارضایتی ان و کیفیت خدمات ارائه شده
۳- تحلیل کارایی کارکنان سازمان
۴- سنجش اثربخشی عملکرد کارکنان
۵- بررسی جایگاه سازمان در بین سازمانهای رقیب
۶- تحلیل وضعیت بودجه و سوددهی سازمان
صفحه 19:
تطبیق وضع موجود با وضع مطلوب و تبیین نیازهای آموزشی
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
۱- فراهمسازی زمينة مطالعه روی منابع شناخت نیاز
رهبران دانشگاه
دانشجویان
کارکنان و اعضای هیات عملی
جامعه
صفحه 20:
انواع مطالعات نیازسنجی روی منابع انسانی
نسیازسنجیسرلساسنسظر خواهین لین وش بسیشتر بسولیگروههایمتخصصم ثم علمانلعضای -1
هیاتتعلمی ک ارشناسانخبره و کسانیکه بسه نیازها ولقعیخود در محیط کار لشرلفد ایند
کسایبرد دارد.
۲- نسیازسنجیبرلساس تسجزیه و تحلیلسازمانلیرنبازسنجیسرلساسگرد آووطاهاتدربارة
مهاو شک ایکنا زو لطلاها تجمعیتیصور تم ی سیرد. مثلایجود مدبیلنمسردر شرکتهشدار دهنده
صفحه 21:
طراحی و تدوین برنامة درسی
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
ایجاد تیم کارشناسی برای تصمیم گیری درباره موارد زیر:
۱- ضرورت اجرای دوره
۲- اهداف آموزشی به شیوة رفتاری
۳- محتوای آموزشی
۴- روش تدریس
۵- مدت زمان آموزش
۶- شرایط علمی و اداری شرکتکنندگان
۷ نحوق سنجشن اتربخشى دوره
لت تت لت
-٩ شرایط معلمان
۰ ابزار آموزشی
صفحه 22:
اجرای برنامة آموزشی
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
ایجاد تیم اجرایی برای اجرایی موارد زیر:
۱- تدوین تقویم زمانی اجرا
۲- تدوین نظام اطلاعرسانی
۳- انتخاب اساتید مدرس
۴- جذب شرکتکنندگان
۵- فراهمسازی امکانات و خدمات آموزشی و رفاهی
۶- تامین اعتبار و بودجه
۷- نظارت مستمر بر فرآیند اجرا
Se
صفحه 23:
سنجش آثربخشی دورة آموزشی
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
ایجاد تیم کارشناسی برای اجرای موارد زیر:
۱- سنجش نظام آموزشی
۲- سنجش فرآوردههای یاددهی
صفحه 24:
نظارت مستمر
نقش کارشناس آموزش منابع انسانی:
نظارت و مراقبت مستقیم و غیرمستقیم بر موارد زیر است:
۱- حفظ جایگاه خود و نظام آموزش ضمن خدمت در ردههای بالایی سازمان
( ردههای استراتژیک)
”- تيمهاى مطالعات منابع انسانى و حفظ توان تخصصى و شايستكى آنان
۳- عملکرد تیمهای تدوین برنامة درسی
۴-مدیریت اجرایی خوزهها
۵- کارایی. کیفیت و اثربخشی دورههای آموزشی