صفحه 1:
صفحه 2:
روشنايي مدارس
به منظور ايجاد نور كافي در مدارس در صورتيكه ينجرههاي نور كير در يك سمت
واقع شده باشد سطح کل پنجره نباید از یک پنجم الی یک هفتم سطوح جانبى ديوار
.های کلاس کمتر باشد
توصیه میشود که سطوح ديوارهاي کلاس درساز رنگ مات انتخاب شود تا ار
خيرگي حاصل از انعکاس نور جلوگيري به عمل آید و رنگها نیز محیط دلپذيري براي
دانشآموزان بوجود آورند . براي این منظور رنگهاي زیر پیشنهاد میشود :
آبي کمرنگ , کرم, سبز خيلي کمرنگ , سفید و بژ .
رنگ کلیه سقف ها سفید باشد .
سطح کف کلاس میتواند داراي رنگهاي سفید , خاكستري و یا رنگهاي روشن چوب
باشد .
صفحه 3:
le las
خلاصه اطلاعات فضاهاي بسته مدارس کاس بیس
متوسطه نظري تعداد دانش آموز 432 کتابخانه
نفر نوع مدرسه نظرى.دبيرستان اتاق بهداشت و كمكهاي اوليه
أتاق فعاليتهاي برورشي
اتاق مشاور هدايت تحصيلي
دفتر مدير
as)
oe
انبار بخش اداري
اتاق استراحت دبيران
توالت دستشويي کارکنان
توالت و دستشويي دانش آموزان
آيخوري دانش آموزان
یوفه دانش آموزان
als آیدا
۵
1
1
۷۳۰
۸۴
۲
۲
1۶
۳۳
۲
۵
صفحه 4:
آيين كار ايمني درهاي مدارس
١ -درهاي فضاهاي آموزشي بايد طوري نصب شوند كه جهت بازشوي آنها به طرف خارج باشد.
۲ -در فضاي يلكانها حداقل به اندازه يك ياكرد محل نصب در بايد ثا اولين يله فاصله داشته باشد.
( حداقل به اندازه پاگرد)
۳ در سالنهابهتر است در خروجي وسط دیور نصب شود .
۴- در راهروها محل اتصال در بايد عقب تر از محل عبور باشد تا مانع عبور و مرور نگردد
۵ در فضاي پلکان چهت یازشوی جر به سخت دیوار باشد نه پله »یه ضورتي که مانع عیور و مرور
نشده و از عرض پاگرد کاسته نشود
محلي نصب شوند که در حالت باز مانع و یا مزاحم باشند.
۶ -درها نباید د
صفحه 5:
۷ -در مدارس باید حتي المقدور از کاربرد درهاي شیشه اي اجتناب شود و در صورت استفاده از
اين نوع درها در فضاي غير آموزشي بايد با نصب علائم روي آن با مشخص نمودن حاشیه در
شيشهاي از طريق نصب نوارهايي در بيرامون شيشه با آكاهي دادن به افراد از بروز حوادث
جلوكيري شود .
۸- اگر در فضاهاي غیر آموزشي مدرسه از درهاي ياديزني که در دو جهت قابل باز
carne
استفاده شود باید قسمتي از آن داراي شيشه باشد تا افرادي که در دو طرف آن در رفت و آمد
۷۵ هستند یکدیگر را رویت و از برخورد جلوگيري شود .ارتفاع شيشه خور از کف براي کودکان
سانتیمتر(حداقل) و براي بزرگسالان 1/75متر(حداکثر) مي باشد.
دو لنگه مخصوضا نوع سنگین آن استفاده شود
-٩ در مدارس نباید از درهاي بادبز:
۶ براي جلوگیری از گیر کردن لبه آستین و یا بند کیف به دستگیره در دستگیره باید خم شده
باشد و یا فاصله آن از سطح از ۳ میلیمتر بیشتر نباشد.
۱ - فاصله دستگیره تا لبه در نباید کمتر از 7/5 میلیمتر باشد.
صفحه 6:
۰ نفر متصرف دارد باید فقط
۲- درهاي قاب فولادي مورد استفاده براي محل هايي که بیش
داراي يك قفل باشد
۳ -درهاي کشویی فقط براي فضاهایی مجاز است که متصرفین آن کمتر از ۵۰ نفر باشد و نيروي
بازکردن اين نوع درها باید بیش از ۶۷ نیوتن( 6/7 کیلوگرم ) باشد .
۴ -هر لتاق یا فضايي که ظرفیت متصرفین آن بیش از ۵۰ نفر بوده و یا مساحت آن بیش از ٩۳
متر مربع باشد بايستي حدلقل داراي دو در خروجي جداگانه باشد که عملاً مجاور یکدیگر قرار
میگیرند.
۵ - عرض مفید بازشوي درها نباید کمتر از ۸۱ سانتیمتر باشد. اگر از درهاي دو لنگه استفاده شده
است عرض مفیدبازشوي يك لنگه از نها نبید کمتر از ۸۱ سانتیمتر بشد .
صفحه 7:
۶- عرض مفید درهاي تك لنگه اي در معابر خروجي نبايستي بیش از ۱۲۲ سانتي متر باشد
-١١ سطح كف دو طرف در بايد در يك سطح باشد و اين يكساني سطوح بايد حداقل به اندازه عرض
لنگه بزرگتر در ادامه داشته باشد
۸ هنگام چرختن در به سمت مسیر خروجي بلید اجازم دهد که جتي المقدور یک دوم عرض خروجي مورک
نياز راهرو يا كريدور باز و بدون مانع باشد . وقتي در كاملا باز ميشود برآمدكي و جلو
آمدكي در نبايد بيش از 14 سانتيمتر از عرض راهرو يا كريدور را مسدود نماید.
٩ - درهاي دوارنباید براي فضاهايي که بیش از ۵۰ نفر بوده تعبیه گردد.
صفحه 8:
آیین کار ايمني پنجره هاي مدارس
۱ -طرح و ابعاد پنجره نباید طوري باشد که شيشه خور آن دلراي سطح بزرگي باشد
۲ بر جسب طرح ذر بغضي موارد میتوان با رعایت مسائل ليمتي ذر جلوي پنجره ها بالکن و یا
تراس كم عرض در نظر گرفت .
۳ -جهت جلوگيري از سقوط كودكان در
؟ -هر نوع كلاس یا فضاي آموزشي با مساحت بیشاز ۲۳ متر مربع بايستي حداقل داراي يك
بقات بالاتر میتوان از حفاظ استفاده نمود.
پنجره جهت خروج اضطراري یا تهویه باشد
۵ -پنجره ها بايستي از داخل و بدون استفاده از وسایل و ابزار قابل بازشدن باشد و حداقل ابعاد
بازشوي پنجره بايستي به ترتیب ( ۵۰ سانتیمتر عرضو ۶۰ سانتیمتر ارتفاع ) بوده و سطح بازشوي آن از
.مت مریم کمتر تباشده ۵۲
صفحه 9:
آیین کار ايمني کریدورها و راهروهاي مدارس
.سطح رلهروها ب ولیدووههایدییرستانتا ۱۲ کلاس۱۲ 6 و بسیشتر از ۱۲ کاه۱۵ * کلسطح زیر بسا -
الهرمع اولي اطي اختمئنها كه در فشلوازاد قرار كرفتهائد يسايد سريوشيده اند از هروه سر 7
.پوشیده میتردر ف صولسرد و در موقع بارندگی تولرف_ضای_فریح لستفاده ميشود
صفحه 10:
“ورودي ها
. ورودي ساختمان حتي الامکان هم سطح پیادهرو باشد
حداقل عمق فضای gle ورودي ۲7) . باشد ۱۴۰
حداقل عرض بازشوی ساختمان CM باشد ۰
نراهرو
حداقل عرضراهرو براي ۴ کلاس - 677 . باشد ۲۴۰
در برابر هر کلاس اضافه بر ۴ کلاس, حداقل ۲۰ سانتیمتر به عرضراهرواضافه شود . اين
٠ تعريض راهروء در طراحي ساختمان بايستي پيشبيني شود
:بهداشت مدارس
نور كافي داشته باشد و مخصوص معاینه باشد. توصیه میشود طول لین اتاق بیشتر از ۶ متر باشد تا بتوان از
«تابلوي تعیین میزان دید استفاده نمود
صفحه 11:
للف ) حتي الامکان در يك سمت باشد و روبروي تخته سیاه نباشد
. ب) بايد در يك سمت شمال پا جتوب باشد
ج ) فضاي بین پنجرهها باید حداقل ممکن باشد تا از ایجاد سایه در وسط کلاس ممانعت کند
.ف ) بايد كر ارتقاع: ۱۲۰ از کف و تا ۲۰ سانتیمتر نرسیده به سقف قرار گیرند
۰) داراي کرکره مناسب باشد
.و) قسمت مياني آن ثابت و دو قسمت پایین و بالاي آن متحرك باشد
صفحه 12:
تويژگي اقليمي
بیرودت شدید با نستا شدید هوا در زمستان و مناسب بو در تاستا
ثراهبردهاي طراحي
.میتوان از جمع کننده هاي انرژي خورشید (گلخانه) استفاده کرد
استفاده از سقفهاي شیشه اي در بخشهاي آفتابگیر (پیش بيني تهویه آن در تابستان ضروري
sual)
ایجاد فضاي سبز همجوار با بنا در ماه هاي گرم. خشکي را کاهش داده و در ماه هاي سرد از برخورد بادهاي مضر
.جلوگيري میکند
صفحه 13:
اندازه پنجره ها و سایه بان
اندازه پنجره ها بهتر است در جهت استفاده از انریٍي خورشيدي بزرگ انتخاب شود. احداث پنجره بلند براي نفوذ
تشعشعات به عمق فضا در جهت جنوب مناسب است. و مساحت پنجرههاي هر کلاس میتولند حدود ۳۰ درصد
مساحت نماي خارجي پا ۱۵ درصد مساحت آن در نظر گرفته شود. در لین اقلیم در بیشتر نقاط در ارتباط با
شرلیط حرارتي نيازي به سایهبان ندارند و تنها باید یه اندازهاي پيشبيني شهند که قادر به محافظت پنجره در
مقابل باران باشند.
صفحه 14:
وجود نگهبلنی ۰ اتاق معاون, اتاق مدیر . اتاق اساتید . انباری ۰ اتاق پرورشی » نمازخانه . وضو
خانه: دستهویی, اسافید gta دلنشی آموز» آیذارخانه » باشگاه + PENG, dag
كارهاي هنري , آزمایشگاه , اتاق مشاوره و اتاق بهداشت سرایداری از جمله نيازهاي يك
مذرسه استر
صفحه 15:
J ن کار اصول جانمايي , طراحي و بهداشتي در توالت , دستشويي و
آبخوري مدارس
. در معرض باد غالب قرار نگیر
. در معرضدید مستقیم مسوولان قرار داشته باشد
. مکان احداث این سرویسها حتیالامکان در سطح زمین و در فضاي باز انتخاب شود
چون سرویس بهداشتي معمولا روي كرسي چيني احداث میشود , تعبیه حداقل ۳ پله الزامي است
حداقل ابعاد تمام شده داخلي توالت ها ۱۱۰* ۱۴۰ سانتي متر باشد.
براي هر ۷۵ نفر دانش آموز يك شيرآبخوري لازم است ارتفاع شیرها نسبت به سن استفاده کنیدگان از ۷۵ تا ۱۰۰
٠. سانتيمتر باشد
. استفاده از نوع تهويه طبيعي و مصنوعي براي سرويسها الزامي است
+ بهترین جبهه و نور براي توالتهاي عمومي , شمال است
صفحه 16:
نحوة جانمائي فضاهاي آموزشي در ساختمانهاي آموزشي چند طبقه
نحوه جانمائي فضاهاي اداري # عموما در طبقه لول یا دوم مطلوب است
Bean
راهنماتي و دبیرستان : با توجه به پایه تحصيلي از طبقه بالا به
.بايين قرار میگیرد
يعني للارينايه در نزهيكتريزف اصله از طبقا).
Sete
(قرار میگیرد به منظور کنترل بیشتر
صفحه 17:
: جانماثی کارگاهها و آزمایشگاه
کارگاهها با توجه به اینکه داراي وسایل سنگین میباشند لذا در طبقه اول یا زبرزمین قرار میگیرد.آزمایشگاهها از
نقطه نظر فوق بهتر است در همکف و یا زبرزمین طراحي گردد ولي با توجه به بحث امکان ایجاد حریق در
TN eT رواد در یقت ای رز مایم Mg
جانمائي کتابخلنه : کتابخانه از جهت نیاز به سکوت در طبقات انتهائي و از لحاظ لزوم ارتباط با حیاط و فضاهاي
فراغت در زمان زنگ تقریح بهتر است در طبقه نزديك به همکف قرار گیرد . لذا موقعیت بهینه آن بالاي همکف و
با توجه به نحوه طراحي مشخص ميشود.
جانمائي نمازخانه : بهتر است در طبقات پایین و نزديك به حیاط طراحي شود.
جانماني سرویسها : در داخل حیاط و یا با تمهیدات ویژه در طبقات طراحي شود
جانمائی بوفه : در همکف و در ارتباط با حیاط طراحي گردد.
نحوه جانمائي سالن اجتماعات:
لویت اول قرارگيري سالن اجتماعات در همکف ویا زیرزمین
واولویت دوم قرار گيري آن در طبقات انتهائي ميباشد.
صفحه 18:
: بتابر اصول فوق
7 بسهترینچانماني ولیک لاسهایدرسدر باللثر از طبقاتاولاستکه سکونو آرلمشیشتردارد ٠
بسهترینجانمانیبرایف ضاهایعموميیر سرو صدا : ن_مازخانه - نسهارخور: ۰
در طبقه اول يا زيرزمين و در ارتباط با حياط است .
٠ بهتريزجانمائيرلوفضاهاواداري طبقه اولو در ايتباط با ورودولسته
؟ . حالت بهينه طراحي مدارس در مدارس با ظرفيت پایین. ساختمان بك طبقه آموزشي ميباشد كه تمام
نيازمندي ها را در خود جاي داده است . اما با بالا رفتن ظرفيت مدرسه و افزايش نياز به فضاهاي جانبي و يا
.مخدوديت مساحت زمين به تناسب موقعيت ذو طبقه يا سه طبقه حالت بهينه را ايجاذ مي نمايد
طبقات بالاتر از طبقه سوم به دليل مشكلات دسترسي صرفقًا در مولقع و در جهت استفاده از فضاهاي
.آموزشي ( آزمايشكاه - كتابخانه و ... ) توصيه ميشود
صفحه 19: