کسب و کارمهارت‌های شخصیفروش و بازاریابی

استراتژی‌های کسب و کار در عرصه بین‌المللی

صفحه 1:
سح استراتژی های کسب و کار در عرصه بين المللى داستان جهانى شدن وال مارتء غول فرذه فزوشى جهان.

صفحه 2:
فهرست مطالب داستان توسته جهانی وال مارت جهانی شدن انواع صرفه جويى ها در كسب و كار بين الملل و فشارها از طرف بازار استراتزى هاى ورود به عرصه كسب و كار بين الملل بيمان هاى استراتزيك در كسب و كار بين الملل

صفحه 3:
FORTUNE 500 Rankings 2070 Revenues Profits ($millions) —_($ millions) ۲ Exxon Mobil Yar 70> ware ۳ Chevron vera ۳ ۴ General Electric ۱ Verde 3 Bank of America Corp. ase ۶ ۶ ConocoPhillips yaaa ‏تس‎ ‎۷ AT&T Vets ware. ۸ Ford Motor ‏لاص اضيا‎ ٠ P. Morgan Chase & Co. ۱ ‏رد‎ لا اقش ‎Hewlett-Packard‏

صفحه 4:
Wal-Mart Website ore ieee eet de ‘community Opportunity Sustainability Healt @ Wellness

صفحه 5:
توسعه جهانی وال مارت *“در سال ۱۹۶۲ توسط 5670۷۵۲۶۵1۰ در شهر 26205۵5 آمریکا تاسیس شد. ** وال مارت در حال حاضر با فروشی معادل ۴۰۸۰۲۱۴ میلیارد دلار و تاسیس ۱۶ شعبه در ۱۵ کشور مختلف و استفدام ۲۰۱ میلیون کارمند. عنوان بزرگترین خرده فروشی دنیا را به خود افتصاص داده است. (آمار سال ۲۰۱۰) * رسالت وال مارت : “saving peoplemoney tohel(p them(ive better” ها

صفحه 6:

صفحه 7:
مزیت های (قابتی وال مارت *** تا سال 1991 فعاليتهاى وال مارت در داخل ايالات متحده محدود بود كه در آنجا بر مبنای مزیت های رقابتی چون انتخاب بهینه کالاها برای فروش, قدرت خريد بالاء سیاستهای روابط انسانی .در نهایت با به کارگیری سیستم های. اطلاعاتی برای ردیابی فروش کالاها و موجودی, قوی ترین سیستم توزیع را در سراسر دنيا را به خود اختصاص داده بود ** اين مزايا موجب بالارافتن سطع بهره ورى و بنابرين امكان كاهش هزينه هاى عملياتى كرديد و به شعار Everyday Cow Prices*” معروف شد و موجب به دست آوردن سهم بازار زیادی در بازار آمریکا شد.

صفحه 8:

صفحه 9:
ورود وال مارت به کشور مکزیک *** در سال ۱۹۹۰ وال مارت دریافت. که به دلیل اشباع بازار فرصت های رشد در آمریکا برایش محدود شده است. بنابرین تصمیم به ورود به بازارهای خارجی گرفت و نفست مکزیک را برای این کار انتخاب کرد. * کاسیس یک شعبه در مکزیک به صورت یک 10100۷۵۲۲۶ با شرکت 6 بزرگترین فرده فروشی مکزیک * در ابتدا وال مارت گام های اشتباهی را در مکزیک برداشت و با مسائلی از اين قبيل روبه رو شد : * شلوغی خیابان ها و زيرسافت هاى ضعيف و فقدان نفوذ بر عرضه كنندكان داخلى كه منجر به يايين آمدن كارايى سیستم توزیع وال مارت شد. بنابرین هزینه های انبارداری افزایش یافته و قیمت محصولات هدود ۲۰ / بالاتر از قیمت کالای مشابه در آمریکا به فروش می‌رفت و موجب از دست دادن سهم بازار زیادی در مکزیک گردید.

صفحه 10:
0 Mexico In 1901, we entered ino jcint venture wih Ctrato ‘peo 2 Sam's Cub inMasioa Cl, making Medco he frst county m Walmart international ctasion. n 1997, we acquired a majority of Gira, andin February 2000, the Cita name offal changed a Walmart de Mézico (WALWED, In Novernbet 2008, we received 2license ftom Mexico's Finance Winist to croanize and onerate ‘bank in the county In November 2007, Walmart Bank began operations wit 16 brancties ine Nowcan states ‘The current President and CEO of Walmatt de Méxic is Scot Rank. Cut headquarters are locate In Meso Gy. For more informaton, ploace ve to.Jwnew.walmartmorico.com mx ‘Community We believe in operating globally and ging back loca, and we know we ean mako tho grcaestirmpact on our communties b/ supporting causes ‘mat ae importanto out custemere ana cur relgnterneocs.n 2008, wo donated more fan 8825 milion through corporate contbutions, as well + Eemnomc Opporunty 1 wamart Logo Tneine 1 SamWaton, Our Founder * Our Purpose = hate + History + Matar Tinaine + cutture arose Open Door Servant ‏ماس‎ ‎1 Watnat Sheer 1 assocale Sores * Corporate Office ‏هون عم ماو‎ و

صفحه 11:
وال مارت هم چنین در انتغاب بهینه کالاها برای فروش با مشکل مجاجه شد. چرا که سلیقه و ترمیمات مشتریان مکزیکی متفاوت بود.

صفحه 12:
اكر شما جاى مديران وال مارت بوديدء براى رفع اين مشكلات جه م ىكرديد ؟

صفحه 13:
تغییر استراتژی و مل مسائل ** در اواسط دهه ‎٩۰‏ وال مارت از اشتتباهات خود دریافت که باید فعالیت های خود در مکزیک را برای پاسفگویی با ممیط محلی منطبق ]م22 سازد. ** بستن قرارداد همکاری ۳۲۷۵۲60 با یک شرکت همل و نقل در مکزیک سیستم توزیع وال مارت را به طور چشم گیری بهبود داد. هم چنین انتفاب کالاها برای فروش :5۵۲06101 2۸۵۲6۵۵۱۵6156 بر مبنای سلایق و ترجیحات مکزیکی ها صورت می‌گرفت که موجب مدیریت بهینه انبارها (تعدیل) گردید و از هزینه های اضافی جلوگیری شد. * بسیاری از تامین کنندگان وال مارت کارفانه های خود را در نزدیکی مرکز مکزیک برپا کردند که این امر هزینه های انبارداری» ‎(Cogistic) 183 9 dha‏ را كاهش داد

صفحه 14:
* وال مارت در سال ۲۰۰۲۴ شرکت 6070 را از آن خود کرده ‎YVo yuswwl b 9 (Acquisition)‏ شعبه و فروشی معادل ۱۱ میلیارد دلار ابعادی نزدیک به دو برابر نزدیک ترین رقیب خود در مكزيك به دست اورد. ‎a‏ اول انا ۳۲ ‎oe ‎

صفحه 15:
* تمربه مکزیک به وال مارت ثابت کرد كه بايد خارج از آمريكا به رقابت بپردازد. ** وال مارت در ادامه به ۱۲ کشور دیگر (تا سال ۲۰۱۰) من جمله : کاناداء انگلستان, آلمان. ژاپن. کره جنوبی, پرتوریکو. برزیل, .آرثانتين, جين و ... وارد شد. وال مارت این کار را با اکتساب خرده فروشان مومود در کشورها و انتقال سیستم های اطلاعاتی, لوژستیک و دانش مدیریت خود به آن کشورها انجام می‌دهد. * تا سال ۲۰۰۲ شرکت بیش از ۱۵۰۰ شعبه خارج از آمریکا دایر نموده ۰ کارمند استفدام کرده و درآمد بین المللی هدود ۵۰ میلیارد دلار «= International 1 ‏ت‎ ‏بدست آورد. سس ری‎ ‏اه‎ ‎ae Attp://walmartstores.com/Aboutus * Chile 5 + China = ‏يي ينا‎ iy ‏س‎ ‎+ unites kingdom ‏...م‎ mare nee

صفحه 16:
*** علاوه بر رشد بیشتر, توسعه بین المللی ده فایده دیگر نیز برای وال مارت دربر داشحه ** - بدست آوردن مزیت صرفه جویی مقیاس 56۵۲۶ زه 2000165 از طریق قدرت خرید جهانی. بسیاری از تامین کنندگان کلیدی وال مارت نظیر ‎js lo Jus Procter & Gamble 9 GE‏ ارتباط با وال مارت بوده اند و این موقعیت جهانی و پر قدرت موجب بدست آوردن قدرت چانه زتی به تامین کنندگان برای ارائه محصولات با قیمت پایین تر و تخفيفى شده اسحد * در نتیجه قیمت های پایین تر. سهم بازار ال مارت در بین مصرف کنندگان روز به روز در حال افزایش است. © El imagination at work 7 22

صفحه 17:
«- وال مارت به اين نتيجه رسيد كه به كار انداختن جريان ايده ها بين اين ‎1١‏ کشور و استفاده از ایده ها برای بهبود. امری بسیار سودآور است. ** براى مثال فروشگاه های 10۷0-167۵6 در نیویورک را با ایده موفقیت آمیز فروشگاه های 3۳۲۲1-۲0۷0۲ در کره جنوبی تاسیس کرد. * چنانچه وال مارت وارد عرصه خرده فروشی بین المللی نمی‌شده رقبای اصلیش یعنی ۲ههزه7۷۲ع) فرانسه. 260۲46 هلند و 10560 انگلستان در رقابت گوی سبقت را از وال مارت می‌ربودند. ae ‏عا‎ aa a ¢ /

صفحه 18:

صفحه 19:
جهانی شدن - گرایش به سوی اقتصاد یکپارچه در جهان جهانی شدن بازارها 1 جهانی شدن تولید استاندارد شدن سليقه ها و ترجيحات مصرف كنندكان در دنيا تامين كالاها و خدمات مورد نياز و نيز انجام برخى از عمليات توليد در مناطق مختلف جهان براى برخوردارى از مزيت تفاوت هاى ملى در رابطه هزينه و كيفيت عوامل توليد. مثال : شركت بوئينك

صفحه 20:
دلایل جهانی کردن فرایند تولید توسط بوئینگ 0 ** بوئینگ ۷۷۷ از ۱۳۲۵۰۰ قطعه اصلی تشکیل شده * این قطعات در ۵۲۴۵ نقطه مختلف دنیا تولید می‌شوند ‎SShg‏ + هر کدام از تامین کنندگان قطعات كك ائینگ با این کار سفارش های قابل ملامظه ای از شرکت های هوابيمايى كشورهاى مذكور ‎١‏ بوئینگ محمولی با کیفیتی بالاتر ارائه می‌کند

صفحه 21:
** تنها شرکت های بزرگ نیستند که ممکن است فرایندهای تولید خود را جهانی * مثال : شرکت. عینک سازی 5۷۵۰۰ (آمریکایی) ** هنکنگ و چین : کاهش هزینه های تولید ** فرانسه, ایتالیا و ژاپن : بهبود كيفيت و فروش كران تر به نظر شما آيا از اين يس به كار بردن واژه کالای آمریکایی. ژاپنی يا ... صميح است؟

صفحه 22:
مجانع جهانی شدن تولید موانع رسمی و غیر رسمی تجاری بین کشورها موانع سرمایه گذاری مستقیم خارجی هزینه های حمل و نقل کالاها و عوامل تولید جنبه های مریوط به ریسک اقتصادی و سیاسی در کشورها

صفحه 23:
تشریح برخی مفاهیم اصلی كسب و كار بين المللى ‎ol‏ ری له ‎ ‏* صرفه جویی های ناشی از منحنی تجربه و حجم اقتصادی ‏انواع فشارها در بازارهاى بين الملل ‎ ‏© فشار براى باسخكويى محلى ‎Local ResponsivenessPressure «+ ‎

صفحه 24:
Location Economies (350 sla ¢,398 ady0 تفاوت کشورها از نظر اقتصادی, سیاسی, هقوقی. فرهنگی و عوامل تولید و برفورداری کشورها از مزیت نسبى 1 تفاوت هزینه فعالیت های بازرگانی در كشورهاى مختلف 1 اسقرار هر كدام از فعاليت هاى زنجيره ارزش در مكانى كه شرايط بهترى دارد 1 بالا رفتن كارايى توليد رهبری هزینه ها ه كسب مزيت رقابتى در توليد يك محصول له تمايز اس

صفحه 25:
صرفه جویی های ناشی از منمنی تجربه ** کاهش سیستماتیک هزینه های تولید در دوره عمر تولید یک ‎UES‏ ‏* یادگیری موجب کاهش اشتباهات. افزایش بهره وری تولید و در نتیجه کاهش ها می‌شود * صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید 0150010 20010۲01۵5 : * افزایش مقیاس تولید به دلیل ثابت بودن هزینه های ثابت موجب کاهش هزینه های کل تولید می‌شود. * اثرات منمنی یادگیری در مورد تولیدهای پیچیده مشهود تر است. * این اثر در نهایت به پاین می‌رسد. * شرکت هایی که این منعنی 1 سریعتر از رقبای خود طی می‌کنند از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود.

صفحه 26:
فشار برای کاهش هزینه ها * این فشار برای کالاهای یک جنس ‎Commodity Products‏ مداکثر است. (نظیر برنج. بنزین. نیمه هادی ها و سایر کالاهای صنعتى. سيمان. ...) | اين نوع كالاها در حقيقت ياسفكوى نيازهاى جهانى 5 ‎Universal Needs‏ هستند ۱ و مالتی استاندارد در خود می‌گیرند. * فشار برای کاهش هزینه ها براک کالاهای لوکس و یا کالاهایی که | یک نیاز فاص در کشوری رآ برطرف می‌کنند مداقل است.

صفحه 27:
فشار برای پاسخگویی محلی * علل وجود داشتن این فشار در کشورها ء ‎.١‏ تفاوت در سلایق و ترجیحات مصرف کنندگان (غذای تند. اتومبیل) ‏۲ _ تفاوت در زیرساخت ها و رسوم سنتی (ولتاژٌ وسایل برقی, رانندگی در بریتانیا) تفاوت در امور بازاریابی تقاضاهای دولت کشور میزبان (نرخ تعرفه هاء بوروکراسی متفاوت,قواعد حقوقی ...) ‏وجود این تفاوت ها موجب می‌شود شرکت برای انجام فعالیت های زنجیره ارزش خود در کشور خارجی اقدام به تاسیس واهدهای بازاریابی, تولید و ... ‎MS‏ ‎

صفحه 28:
انتخاب استراتژی های کسب و کار بین الملل بر مبنای فشارهای مشتریان زياد فشار برای کاهش هزینه ها (Oxt Oowertc) زياد فشار برای پاسخگویی محلی کم

صفحه 29:
چارچوب بررسی هر استراتژی تعریف کلی و نموه درآمد زلیی چه بقشی در چه ب لي ی ۳ 3 ‎Sia et‏ استفاده یا عدم استفاده از استراتژی های اتطباقی زمان استفاه از هر نوع استراتژی مزایا و معایب.

صفحه 30:
International Strategy Gli ov» ‏استراتژی‎ *** ايجاد دركمد و ارزش از طریق انتقال کالاها و مهارت های ارزشمند متمایز به کشورهایی که از آن برفوردار نیستند ** تمرکز 2 در داغل و راه اندازی عملیات تولید و بازاریابی در خارم ** استفاده متوسط از استراتژی انطباق ** شرایط انتغاب این راهبرد : *_برفورداری از یک توانایی اساسی که رقبای کشور خارجی از آن بی‌بهره اند © فشار کم نسبت به هزینه ها و پاسفگویی محلی ریز

صفحه 31:
استراتژی محلی سازی = ‎Localization‏ ** سازگار کردن کالاها و استراتژی های بازاریابی شرکت برای پاسفگویی مداکثر به نیازهای مشتریان محلی + راه اندازی عملیات 3 . تولید و بازاریابی در کشورهای مختلف ** استفاده مداکثری از استراتژی های بازاریابی انطباقی * شرایط انتفاب اين راهبرد " فشار زیاد برای پاسخگویی محلی (سازگار شدن با شرایط کشور خارجی) فشار کم برای کاهش هزینه و قیمت * مزایا : بدست. آوردن سهم بازار بیشتر در بازارهای خارجی به دلیل پاسخگویی ** معایب : ۱- هزینه های بالا (به دلیل عدم امکان استفاده از صرفه جویی های منمنی تجربه ۲- کنترل دشوار شعب

صفحه 32:
استراتژی استانداردسازی جهانی 6061 ‎Standardization‏ افزایش درآمد از طریق کاهش هزینه ها با استفاده از صرفه جویی های مکانی و اثرات منمنی یادگیری (مرن26۵2۲96 2050) - تلاش برای تولید محصولات جهانی استاندارد و صرفه جویی مقیاس تولید تمرکز واهدهای 1-2 . تولید و بازاریایی در چند نقطه مناسب. | * عدم فشار براى واكنش محلى (عدم نياز به انطباق) * استفاده بیشتر برای کالاهای صنعتی (نامناسب برای کالاهای مصرفی) عدم استفاده از استراتژی انطباق فشار زیاد برای کاهش هزینه و مزایا : کاهش هزینه ها و استفاده از استراتژی قیمت گذاری تهاجمی

صفحه 33:
Transnational cialold ‏استراتژی‎ ** جریان کالاها و مهارتها تولیدی شرکت. ها باید دوطرفه باشد - یعنی از سمت مرکز اصلی کشور مبدا 36600۲۲۵۲ به سوی شعب خارجی و نیز ‎OY‏ ‏شعب مختلف - انتقال تکنولوژی - یادگیری جهانی فشار زیاد برای کاهش هزینه ها و پاسفگویی محلی

صفحه 34:
تمرین - هریک از شرکت های زیر بیشتر از کدام استراتژی استفاده می‌کنند؟ ‎eee]‏ ۳ ۲ امه ‎Bacvble‏ & جد للم مق ‎@xxva woble (Oi)‏ ‎Aros Khodeo (Blobal Gtondardzatica‏ للم ‎(bbd‏ موه ‎Gtondardatica‏ يك اموه( لك ‎Cow‏ ype Gra ‏سپس‎

صفحه 35:
ييمان هاى استراتزيك در كسب و كار بين الملل استتنا | ۳ .مش .۱ لا الا

صفحه 36:
خصوصیات پیمان ها ** هريك از شركت ها پس از انعقاد قرارداد به صورت مستقل می‌مانند ** شركت ها هم در منافع و هم در کنترل عملکردها سهیم می‌شوند ** دانش و تكنولوثى و كالا به طور مستمر بين شركت ها جريان مىيابد

صفحه 37:
مزایای پیمان های استراتژیکی *** تسهیل ورود به بازار خارجی (مجتورولا و توشیبا) ** کامش ریسک های تولیدی (با تسهیم هزینه های ثابت بین دو شرکت) ** كردآورى مهارت هاى مورد نياز براى انجام امور كسب و كار ۴

صفحه 38:
معایب پیمان های استراتژیک به نظر شما بزركترين عيب ييمان هاى استراتزيك بين ات

صفحه 39:
صادق هاشمى مسئول تبلیغات سازمان مدیریت صنعتى ‎fashemisz000@gmail.com‏ دانشجوى 006)8) دانشكاه تيران.

استراتژی های کسب و کار در عرصه بین المللی داستان جهانی شدن وال مارت ،غول خرده فروشی جهان ‏Sadegh Hashemi ‏hashemis2000@gmail.com ‏www.Win2Farsi.com فهرست مطالب داستان توسعه جهانی وال مارت جهانی شدن انواع صرفه جویی ها در کسب و کار بین الملل و فشارها از طرف بازار استراتژی های ورود به عرصه کسب و کار بین الملل پیمان های استراتژیک در کسب و کار بین الملل FORTUNE 500 Rankings 2010 Revenues ($ millions) Profits ($ millions) 1 Wal-Mart Stores 408,214.0 14,335.0 2 Exxon Mobil 284,650.0 19,280.0 3 Chevron 163,527.0 10,483.0 4 General Electric 156,779.0 11,025.0 5 Bank of America Corp. 150,450.0 6,276.0 6 ConocoPhillips 139,515.0 4,858.0 7 AT&T 123,018.0 12,535.0 8 Ford Motor 118,308.0 2,717.0 9 J.P. Morgan Chase & Co. 115,632.0 11,728.0 10 Hewlett-Packard 114,552.0 7,660.0 Wal-Mart Website توسعه جهانی وال مارت ‏در سال 1962توسط Sam Waltonدر شهر Arkansasآمریکا تاسیس شد. وال مارت در حال حاضر با فروشی معادل 408,214میلیارد دالر و تاسیس 8416شعبه در 15کشور مختلف و استخدام 2.1میلیون کارمند ،عنوان بزرگترین خرده فروشی دنیا را به خود اختصاص داده است( .آمار سال )2010 رسالت وال مارت : ”“Saving people money to help them live better مزیت های رقابتی وال مارت تا سال 1991فعالیتهای وال مارت در داخل ایاالت متLحده محدود بود که در آنجا بر مبنای مزیت های رقابتی چون انتخاب بهینه کاالها برای فروش ،قدرت خرید باال ،سیاستهای روابط انسانی ،در نهایت با به کارگیری سیستم های اطالعاتی برای ردیابی فروش کاالها و موجودی ،قوی ترین سیستم توزیع را در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده بود این مزایا موجب باالرافتن سطح بهره وری و بنابرین امکان کاهش هزینه های عملیاتی گردید و به شعار ” “Everyday low Prices معروف شد و موجب Lبه دست آوردن سهم بازار زیادی در بازار آمریکا شد. ورود وال مارت به کشور مکزیک در سال 1990وال مارت دریافت Lکه به دلیل اشباع بازار ،فرصت های رشد در آمریکا برایش محدود شده است .بنابرین تصمیم به ورود به بازارهای خارجی گرفت Lو نخست Lمکزیک را برای این کار انتخاب کرد. تاسیس یک شعبه در مکزیک به صورت یک Joint Ventureبا شرکت Ciferaبزرگترین خرده فروشی مکزیک در ابتدا وال مارت گام های اشتLباهی را در مکزیک برداشت و با مسائلی از این قبیل روبه رو شد : شلوغی خیابان ها و زیرساخت های ضعیف و فقدان نفوذ بر عرضه کLنندگان داخلی که منجر به پایین آمدن کارایی سیستم توزیع وال مارت شد .بنابرین هزینه های انبارداری افزایش یافته و قیمت محصوالت حدود ٪ 20باالتر از قیمت Lکاالی مشابه در آمریکا به فروش می‌رفت Lو موجب از دست دادن سهم بازار زیادی در مکزیک گردید. وال مارت هم چنین در انتخاب بهینه کLاالها برای فروش با مشکل مواجه شد .چرا که سلیقه و ترجیحات مشتریان مکزیکی متفاوت بود. اگر شما جای مدیران وال مارت بودید ،برای رفع این مشکالت چه می‌کردید ؟ تغییر استراتژی و حل مسائل در اواسط دهه 90وال مارت از اشتتباهات خود دریافت که باید فعالیت های خود در مکزیک را برای پاسخگویی با محیط محلی منطبق Adaptسازد. بستن قرارداد همکاری Partnershipبا یک شرکت حمل و نقل در مکزیک سیستم توزیع وال مارت را به طور چشم گیری بهبود داد .هم چنین انتخاب کاالها برای فروش Merchandise Selectionبر مبنای سالیق و ترجیحات مکزیکی ها صورت می‌گرفت که موجب مدیریت بهینه انبارها (تعدیل) گLردید و از هزینه های اضافی جلوگیری شد. بسیاری از تامین کنندگان وال مارت کارخانه های خود را در نزدیکی مرکز مکزیک برپا کردند که این امر هزینه های انبارداری ،حمل و نقل ()logistic را کاهش داد وال مارت در سال 2004شرکت Cifera Lرا از آن خود کرده ( )Acquisitionو با تاسیس 670شعبه و فروشی معادل 11میلیارد دالر ابعادی نزدیک به دو برابر نزدیک ترین رقیب خود در مکزیک به دست آورد. تجربه مکزیک به وال مارت ثابت کرد که باید خارج از آمریکا به رقابت بپردازد. وال مارت در ادامه به 14کشور دیگر (تا سال )2010من جمله :کانادا، انگلستLان ،آلمان ،ژاپن ،کره جنوبی ،پرتوریکو ،برزیل، ،آرژانتین ،چیLن و ...وارد شد .وال مارت این کار را با اکتساب خرده فروشان موجود در کشورها و انتLقال سیستم های اطالعاتی ،لوژستیک و دانش مدیریت خود به آن کشورها انجام می‌دهد. تا سال 2004شرکت بیش از 1500شعبه خارج از آمریکا دایر نموده، 330000کارمند استخدام کرده و درآمد بین المللی حدود 50میلیارد دالر بدست آورد. ‏http://walmartstores.com/AboutUs  عالوه بر رشد بیشتر ،توسعه بین المللی دو فایده دیگر نیز برای وال مارت دربر داشت:L -1 بدست آوردن مزیت Lصرفه جویی مقیاس Economies of Scaleاز طLریق قدرت خرید جهانی .بسیاری از تامین کنندگان کلیدی وال مارت نظیر GEو Procter & Gambleسال ها در ارتباط با وال مارت بوده اند و این موقعیت جهانی و پر قدرت موجب بدست آوردن قدرت چانه زنی به تامیLن کنندگLان برای ارائه محصوالت با قیمت پایین تر و تخفیفی شده استL در نتیجه قیمت های پایین تر ،سهم بازار وال مارت در بین مصرف کLنندگان روز به روز در حال افزایش است. -2 وال مارت به این نتیجه رسید که به کار انداختن جریان ایده ها بین این 16کشور و استفاده از ایده ها برای بهبود ،امری بسیار سودآور است. برای مثLال فروشگاه های Two-levelدر نیویورک را با ایده موفقیت آمیز فروشگاه های Multi-levelدر کره جنوبی تاسیس کرد. چنانچه وال مارت وارد عرصه خرده فروشی بیLن المللی نمی‌شده رقبای اصلیش یعنی Carrefourفرانسه Ahold ،هلند و Tescoانگلستان در رقابت گوی سبقت را از وال مارت می‌ربودند. مقدمه – گرایش به جهانی شدن جهانی شدن = گرایش به سوی اقتصاد یکپارچه در جهان جهانی شدن بازارها جهانی شدن تولید استاندارد شدن سلیقه ها و ترجیحات مصرف کنندگان در دنیا تامین کاالها و خدمات مورد نیاز و نیز انجام برخی از عملیات تولید در مناطق مختلف جهان برای برخورداری از مزیت تفاوت های ملی در رابطه هزینه و کیفیت عوامل تولید. مثال :شرکت بوئینگ دالیل جهانی کردن فرایند تولید توسط بوئینگ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بوئیLنگ 777از 132500قطعه اصلی تشکیLل شده این قطعات در 545نقطه مختLلف دنیا تولید می‌شوند چرا؟؟ هر کدام از تامین کنندگان قطعات بهترین ها در جهان هستند بوئینگ با این کLار سفارش های قابل مالحظه ای از شرکLت های هواپیمایی کشورهای مذکور می‌گیرد در نهایت بوئینگ محصولی با کیفیتی باالتر ارائه می‌کند  ‏ ‏ ‏ تنها شرکت های بزرگ نیستند که ممکن است فرایندهای تولید خود را جهانی کنند. مثال :شرکت Lعینک سازی ( Swanآمریکایی) هنکنگ و چین :کاهش هزینه های تولید فرانسه ،ایتLالیا و ژاپن :بهبود کLیفیLت و فروش گران تر به نظر شما آیا از این پس به کار بردن واژه کاالی آمریکایی ،ژاپنی یا ...صحیح است؟ موانع جهانی شدن تولید ‏ ‏ ‏ ‏ موانع رسمی و غیر رسمی تجاری بین کشورها موانع سرمایه گذاری مستقیم خارجی هزینه های حمل و نقل کاالها و عوامل تولید جنبه های مربوط به ریسک اقتصادی و سیاسی در کشورها تشریح برخی مفاهیم اصلی کسب و کار بین المللی انواع صرفه جویی ها در کسب و کار بین الملل • صرفه جویی های مکانی Location Economies • صرفه جویی های ناشی از منحنی تجربه و حجم اقتصادی • Learning Curve & Economic انواع فشارها در بازارهای بین الملل • فشار برای کاهش هزینه ها Cost Reduction Pressure • فشار برای پاسخگویی محلی • ‏Local Responsiveness Pressure صرفه جویی های مکانی Location Economies تفاوت کشورها از نظر اقتصادی ،سیاسی ،حقوقی ،فرهنگی و عوامل تولید و برخورداری کشورها از مزیت Lنسبی تفاوت هزینه فعالیت های بازرگLانی در کشورهای مختلف اسقرار هر کدام از فعالیLت های زنجیره ارزش در مکانی که شرایط بهتری دارد باال رفتن کارایی تولید رهبری هزینه ها کسب Lمزیت رقابتی در تولید یک محصول سودآوری بیشتر تمایز صرفه جویی های ناشی از منحنی تجربه کاهش سیستماتیک هزینه های تولید در دوره عمر تولید یک کاال یادگیری موجب کLاهش اشتباهات ،افزایش بهره وری تولید و در نتیجه کاهش هزینه ها می‌شود صرفه جویی های ناشی از مقیاس تولید : Economies of Scale افزایش مقیاس تولید به دلیل ثابت Lبودن هزینه های ثابت موجب کاهش هزینه های کل تولید می‌شود. اثرات منحنی یادگیری در مورد تولیدهای پیچیده مشهود تر است. این اثر در نهایت به پاین می‌رسد. شرکLت هایی که این منحنی را سریعتر از رقبای خود طی می‌کنند از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود. فشار برای کاهش هزینه ها این فشار برای کاالهای یک جنس ‏Commodity Products حداکثر است( .نظیر برنج ،بنزین، نیمه هادی ها و سایر کاالهای صنعتی ،سیمان)... ، این نوع کاالها در حقیقت پاسخگوی نیازهای جهانی Universal Needsهستند و حالتی استاندارد در خود می‌گیرند. فشار برای کاهش هزینه ها برای کاالهای لوکس و یا کاالهایی که یک نیاز خاص در کشوری را برطرف می‌کنند حداقل است. فشار برای پاسخگویی محلی علل وجود داشتن این فشار در کشورها : .1 تفاوت در سالیق و ترجیحات مصرف کنندگان (غذای تند ،اتومبیل) .2 تفاوت در زیرساخت ها و رسوم سنتی (ولتاژ وسایل برقی ،رانندگی در بریتانیا) .3تفاوت در امور بازاریابی .4تقاضاهای دولت کشور میزبان (نرخ تعرفه ها ،بوروکراسی متفاوت،قواعد حقوقی )... وجود این تفاوت ها موجب می‌شود شرکLت برای انجام فعالیت های زنجیره ارزش خود در کشور خارجی اقدام به تاسیس واحدهای بازاریابی ،تولید و ... کند انتخاب استراتژی های کسب و کار بین الملل بر مبنای فشارهای مشتریان زیاد ‏Transnational ‏Global ‏Standardization فشار برای کاهش هزینه ها ‏Localization ()Multi Domestic ‏International کم زیاد فشار برای پاسخگویی محلی کم چارچوب بررسی هر استراتژی تعریف کلی و نحوه درآمد زایی چه بخش از فعالیت های کسب و کار در داخل و چه بخشی در خارج انجام می‌شود؟ استفاده یا عدم استفاده از استراتژی های انطباقی زمان استفاه از هر نوع استراتژی مزایا و معایب مثال استراتژی بین المللی International Strategy ایجاد درآLمد و ارزش از طریق انتقال کاالها و مهارت های ارزشمند متمایز به کشورهایی که از آن برخوردار نیستند تمرکز R&Dدر داخل و راه اندازی عملیات تولید و بازاریابی در خارج استفاده متوسط از استراتژی انطباق شرایط انتخاب این راهبرد : برخورداری از یک توانایی اساسی که رقبای کشور خارجی از آن بی‌بهره اند فشار کم نسبت به هزینه ها و پاسخگویی محلی استراتژی محلی سازی – Localization سازگار کردن کاالها و استراتژی های بازاریابی شرکت Lبرای پاسخگویی حداکثر به نیازهای مشتریان محلی راه اندازی عملیات ، R&Dتولید و بازاریابی در کشورهای مختلف استLفاده حداکثری از استراتژی های بازاریابی انطباقی شرایط انتخاب این راهبرد فشار زیاد برای پاسخگویی محلی (سازگار شدن با شرایط کشور خارجی) فشار کم برای کاهش هزینه و قیLمت مزایا :بدست Lآوردن سهم بازار بیشتر در بازارهای خارجی به دلیل پاسخگویی بیشتر معایب -1 :هزینه های باال (به دلیل عدم امکان استفاده از صرفه جویی های منحنی تجربه -2کنترل دشوار شعب استراتژی استانداردسازی جهانی Global ‏Standardization افزایش درآمد از طریق کاهش هزینه ها با استفاده از صرفه جویی های مکانی و اثرات منحنی یادگیری ( – )Cost Leadershipتالش برای تولید محصوالت جهانی استاندارد و صرفه جویی مقیاس تولید تمرکز واحدهای ، R&Dتولید و بازاریابی در چند نقطه مناسبL عدم استفاده از استراتژی انطباق فشار زیاد برای کاهش هزینه و عدم فشار برای واکنش محلی (عدم نیاز به انطباق) استفاده بیشتر برای کاالهای صنعتی (نامناسب برای کاالهای مصرفی) مزایا :کاهش هزینه ها و استفاده از استراتژی قیمت گLذاری تهاجمی استراتژی فراملیتی Transnational جریان کاالها و مهارتها تولیدی شرکت Lها باید دوطرفه باشد – یعنی از سمت مرکز اصلی کشور مبدا Headquarterبه سوی شعب خارجی و نیز بین شعب مختلف – انتقال تکنولوژی – یادگیLری جهانی فشار زیاد برای کاهش هزینه ها و پاسخگویی محلی تمرین – هریک از شرکت های زیر بیشتر از کدام استراتژی استفاده می‌کنند؟ Microsoft Transnational Procter & Gamble International Exxon mobile (Oil) Global Standardization Iran Khodro Global Standardization Samsung Global Standardization Motorola Global Standardization Sony Global Standardization Hyper Star Localization پیمان های استراتژیک در کسب و کار بین الملل خصوصیات پیمان ها هر یک از شرکت ها پس از انعقاد قرارداد به صورت مستقل می‌مانند شرکت ها هم در منافع و هم در کنترل عملکردها سهیم می‌شوند دانش و تکنولوژی و کاال به طور مستمر بین شرکت ها جریان می‌یابد مزایای پیمان های استراتژیک تسهیLل ورود به بازار خارجی (موتوروال و توشیبا) کاهش ریسک های تولیدی (با تسهیم هزینه های ثابت بین دو شرکت) گردآوری مهارت های مورد نیاز برای انجام امور کسب و کار معایب پیمان های استراتژیک به نظر شما بزرگترین عیب Lپیمان های استراتژیک بین المللی چیست ؟ با تشکر صادق هاشمی مسئول تبلیغات سازمان مدیریت صنعتی ‏hashemis2000@gmail.com دانشجوی MBAدانشگاه تهران

51,000 تومان