استفاده از اندیشه های کارکنان در افزایش بازدهی و بهره وری در شرکت ایران خودرو دیزل
اسلاید 1: استفاده از انديشههای کارکنان در افزايش بازدهي و بهرهوریمورد کاوی: مديريت طراحي و ساخت ابزار و قطعات شرکت ايران خودرو ديزل نازنين آزادهكارشناس مهندسي صنايع - برنامهريزي و تحليل سيستمها اداره کل توسعه منابع انساني - شركت ايران خودرو ديزل
اسلاید 2: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehچکيدهداراييهاي فيزيکي مهمترين داراييهاي يک بنگاه اقتصادي- توليدينيروي انساني حفظ، پاسداري و توسعه سرمايههاي سازمان اعم از نرم افزار، سخت افزار و مغز افزار ميباشد.سيستم پيشنهادها
اسلاید 3: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehبر اساس مديريت مشاركتيرويكرد مغز افزاريبه صورت يك سيستم جامع براي جلب مشاركت فردي و گروهيمنافع سازمانمقدمه
اسلاید 4: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehمقدمهنظام پيشنهادهاارايه راهكارهاي مناسب به سازمانحل مسئله بصورت تيميبا توجه به وضع موجودخلاقيت کارکنان به صورت انفرادي
اسلاید 5: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehتوسعه منابع انسانيايجاد انگيزه و رضايت شغليافزايش كيفيت و بهرهوريافزايش نشاط و روحيه كاركناناهداف بكارگيري نظام پيشنهادها افزايش رضايت مشتريهمسو نمودن اهداف فرد و سازمانكاهش هزينهها
اسلاید 6: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehدلايل استفاده از نظام پيشنهادها در سازمان استفاده از متدي قابل درک و سهل الوصول براي کليه کارکنان 2تمركز بر بهبود فرآيند در همه سطوح سازمان 3افزايش كارايي و اثربخشي فعاليتها با برقراري ارتباط آنها با خواستههاي مشتريان1بهبود ارتباط با مشتريان از طريق شناسايي عيوب مد نظر آنها و مشارکت ايشان در رفع اين عيوب4
اسلاید 7: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهادهاي بهبود در چه محدودهاي از فرآيند تعريف ميشوند؟عناصر وروديپردازشوروديهاعناصر خروجيفرآيندكنترل بهتر فرآيند و جلوگيري از خرابيها در فرآيندتهيه استانداردها و اهداف براي مشخصههاي عناصر وروديارتباط نزديكتر و سهلتر با اهداف كلان سازمان (از نظر برقراري ارتباط با استراتژيهاي سازمان و تعيين اهداف)ايجاد تاخير در اجراي پيشنهاد بهبود در زمان بروز خطا در سيستم و زمان تشخيص آن، دشواري در تشخيص عناصر ورودي موثر و سهم تاثير آنها در شاخصهاي خروجي به منظور بهبود شاخصها
اسلاید 8: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehمعرفي شرکت ايران خودرو ديزل شركت ايران خودرو ديزل، تشكيلات سازمان يافتهاي است كه ابتدا با نام گروه صنعتي خاور، فعاليت خود را با مونتاژ روزانه يك دستگاه كاميون آغاز نمود و در سال 1343 با توجه به افزايش روز افزون تقاضاي خودرو در كشور، با احداث سالنهاي مناسب و تجهيز خطوط توليد، آموزش و جذب نيروهاي كارآمد و ارتقاي كيفيت محصولات، موفق به افزايش توليد و ساخت تيپهاي مختلف كاميون تحت ليسانس شركت معظم مرسدس بنز گرديد.در سال 1378 شركت ايران خودرو با خريد سهام عمده گروه صنعتي خاور و الحاق خطوط توليد اتوبوس و مينيبوس خود، شركت ايران خودرو ديزل را تاسيس نمود تا از اين پس ايران خودرو ديزل به عنوان نقطه عطف توليد و ارايه خدمات خودروهاي سنگين در حيطه صنعت حمل و نقل بار و مسافر در داخل كشور و نيز در برخي از كشورها شناخته شود. از شركتهاي اقماري تحت پوشش اين شرکت ميتوان ايدم، گواه، تاپ سرويس، تاپ خودرو، چرخشگر، توليد قطعات خاور، توليد محور خودرو، توسعه خودروكار و اپكو را نام برد.
اسلاید 9: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehمعرفي مديريت طراحي و ساخت ابزارماموريت اصلي اين مديريت تامين قطعات پرسي مورد نياز محصولات شرکت ميباشد. پرسهاي هيدروليک و ضربهاي، گيوتين، برش CNC، برش پلاسما، خمكن از تجهيزات اين سالن توليدي جهت رسيدن به اهداف توليد ميباشد. در اين راستا و بدليل مطرح شدن مواردی نظير هزينهها، رقابتپذيري، بهبود مستمر، افزايش كيفيت و كميت محصول، كمبود منابع طبيعي و انرژي و ... دركارخانه ايران خودروديزل و به تبع آن سالن طراحی و ساخت ابزار علاوه بر سرمايه گذاریهای تکنولوژيکی و... توجه ويژهای به سرمايههای انسانی و استفاده از انديشههای ايشان نموده است.
اسلاید 10: 27.Feb.2010B.S: N.Azadeh10 پيشنهاد برتر
اسلاید 11: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد اولپيشنهاددهنده: علي ازلگينيموضوع پيشنهاد: اصلاح ابعاد بلنك قطعه و اعمال تغييرات ديگر در قالب شماره: S.W.76237/41-45003/1شرح پيشنهاد: نصب يك عدد پين قرار و دياق بر روي قالب مربوطه و تغيير ابعاد بلنك
اسلاید 12: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين توليد قطعات تقويتي داخل سمت چپ/راست به شماره فني: 76231/41-45003:تعداد قطعات بدست آمده از هر شيت ورق= 4عددوزن هر شيت= 12.5كيلوگرمتعداد سفارش قطعه براي دو محصول كروز و مايتي= 000,10 عددتعداد شيت مصرفي ورق در سال= 250وزن كل ورق مصرفي در سال= 31.250 كيلوگرمتعداد ضرب گيوتين در سال= 250*3= 750 ضرب
اسلاید 13: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته تعداد قطعات بدست آمده از هر شيت ورق= 8عددتعداد شيت مصرفي ورق در سال= 125وزن كل ورق مصرفي در سال= 15.625 كيلوگرمعداد ضرب گيوتين در سال= 125*1= 125 ضرب
اسلاید 14: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله جلوگيري از ضايع شدن 15.625كيلوگرم ورق در سال معادل50%كاهش تعداد ضرب گيوتين از 750ضرب به 125ضرب در سال معادل 84%كاهشسهولت انجام كار، كاهش زمان انجام كار تا 20% (در گذشته اپراتور ناگزير از قرار دادن ورقها بصورت اريب در قالب بود كه با نصب پين اين مشكل مرتفع گرديد.)
اسلاید 15: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد دومپيشنهاددهنده: علیرضا فلاحتیموضوع پيشنهاد: گریسکاری در دستگاههای خمكن شرح پيشنهاد: ساخت بلوک جعبه تقسیم گریس
اسلاید 16: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين تعداد 20 محل از قسمتهای مختلف دستگاه (حرکت عمودی و افقی قرار ورق) نیاز به گريسكاري دارد. در هر قسمت یک گریسخور پلاستیکی گذاشته شده بود که باید بطور مجزا گريسكاري ميشدکه زمان بسیاری جهت سرویس(نفر ساعت کاری) احتیاج داشت و نیز به علت پلاستیکی بودن و مکان نامناسب گریسخورها عمل تزریق گریس به خوبی انجام نميشد و شکسته میشد.
اسلاید 17: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته با ساخت 4عدد جعبه تقسیم گریس، تزریق محلهای یاد شده بصورت لولهکشی و نیمه اتوماتیک صورت میگیرد. این پیشنهاد علاوه بر دستگاههای خمكن برای دستگاههای برش پلاسما نیز اجرا شده است.
اسلاید 18: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله صرفهجویی در زمان مصرفیروانکاری بهینه دستگاهجلوگیری از هدر رفتن گریسصرفهجویی در استفاده از قطعات یدکی دستگاهها (با توجه به خارجی بودن آنها)
اسلاید 19: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد سومپيشنهاددهنده: محمدحسن صفدريموضوع پيشنهاد: قالب ناوداني سقف كروز به شماره فني 46100-74112شرح پيشنهاد: ساخت يك قالب پانچ جهت قرارگیری قطعات و حفظ تلرانس خطا
اسلاید 20: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين به علت نداشتن محل قرارگیری صحیح قالب و عدم وجود امکان دید صحیح قطعه قرارگیری شده در پرس ضربهای، قطعات سرزنی شده یکنواخت نبوده، قالب دچار صدمه میشد، شکستگی سنبه و ماتریس برش را به دنبال داشته و اپراتور نیز نیاز به دقت و زمان بیشتری داشت.
اسلاید 21: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته با توجه به ضریب مصرفی 14 از قطعه مزبور در سقف کروز و بالا بودن تیراژ تولید محصول زمان زیادی جهت بدست آوردن قطعات یک اندازه در اتاقسازی کروز صرف میگردید. با ساخت یک قالب پانچ که پانچی به قطر mm8 بر روی قطعه (قبل از سرزنی) ایجاد نماید و استفاده از همین پانچ در قالب سرزنی با نصب یک عدد پین mm7.9 جهت قرارگیری صحیح قطعه مشکلات موجود برطرف گردید.
اسلاید 22: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله سهولت انجام کار توسط اپراتورکاهش زمان تولیدجلوگیری از ضایع شدن قطعاتکاهش توقفات خطوط تولیدافزایش بهرهوریتحویل بموقع قطعه به واحد مشتری
اسلاید 23: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد چهارمپيشنهاددهنده: محمدحسن صفدريموضوع پيشنهاد: قالب رام واگن هود مرحله پانچ و برششرح پيشنهاد: یکسان نمودن ابعاد قطر و ارتفاع سنبههای پانچ قالب رام واگن هود
اسلاید 24: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين با توجه به اینکه این قالب جهت تولید دو نوع رام عرض واگن هود مورد استفاده قرار میگیرد و اندازه ابعاد سنبههای پانچ متفاوت بود، میبایست جابجایی در موقعیت سنبهها و نیز تغییر ارتفاع آنها صورت بگیرد که این امر مشکلات زیر را به دنبال داشت:در هنگام تعویض یدکی حتما نیاز به یک نمونه قطعه از از دو مرحله قبل و بعد وجود داشت که جمعا 4 قطعه رام با وزن و حجم بالا باید در واحد تعمیرات قالب یا پشتیبانی فنی پرس نگهداری میگردید که علاوه بر اشغال فضا جابجایی آنها مشکل بود.بدلیل نیاز به دقت بالا در هنگام تعویض یدکی این امر فقط در شیفت صبح امکان پذیر بود.در هنگام صدمه دیدگی یکی از سنبهها، (با توجه به مختلف بودن ابعاد آنها) معمولا زمان زیادی جهت بدست آوردن ابعاد اولیه صرف میگردید.با توجه به اختلاف ابعاد سنبهها، با بروز کوچکترین خطایی در امر تعویض یدکی، ضمن خرابی قطعه قالب نیز در معرض آسیب جدی قرار میگرفت.درصورت شکستن پانچ زمان بسیار زیادی صرف باز کردن قالب، جابجا نمودن قالب،جابجا نمودن قطعات توسط لیفتراک، اتلاف زمان اپراتور و نیاز به تنظیم مجدد توسط قالب بند میگردید.
اسلاید 25: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته با یکسان نمودن اندازه ابعاد سنبهها ضمن برطرف شدن مشکلات مذکور، در هر دو قطعه تنها تکمیل ارتفاع زیر سنبهها تغییر میکند و بمنظور جلوگیری از خطا، هر تکمیل ارتفاع بر روی شماره فنی آن قطعه حک میشود و تنها نیاز به وجود چند عدد سنبه یدکی میباشد.
اسلاید 26: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله کاهش زمان تعویض یدکیجلوگیری از اشتباه احتمالی در ایجاد اختلاف اندازه بین سنبهها و در نتیجه ممانعت از شکستن سنبه و ماتریسکاهش زمان توقفات خطتسهیل در انجام کاربهبود روش کارافزایش ایمنی
اسلاید 27: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد پنجمپيشنهاددهنده: مجید عیوض خانیموضوع پيشنهاد: پانچ و یقهکشی سقف کروزشرح پيشنهاد: تلفیق دو قالب با استفاده از دو عدد کفشک بزرگتر که علاوه بر کاهش مراحل تولید دیگر نیازی به باز نمودن راهنماها نباشد.
اسلاید 28: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين قطعه سقف کروز توسط دو قالب که جداگانه به دستگاه پرس بسته میشوند تولید میگردید که با توجه به بزرگی قطعه، تنظیمات زمان بر پرس، قرارها، جابجایی قطعات در دو مرحله تولید، هزینه بر بودن تعمیر قالب پانچ بدلیل باز و بست نمودن راهنماها، اشغال فضای زیاد محوطه کارگاه و ... مشکلات فراوانی را ایجاد مینمود.
اسلاید 29: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين
اسلاید 30: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته
اسلاید 31: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله کاهش زمان حمل و نقل قطعات و قالبهاآزاد شدن یک دستگاه پرس هیدرولیکآزاد شدن 4 اپراتور پرس و 3 لیفتراکآزاد شدن دو اپراتور تعمیرات قالببالا بردن کیفیت قطعاتنصف شدن زمان آمادهسازی دستگاهکاهش هزینه تعمیرات قالب و خرابی دستگاهبا توجه به استفاده از دو عدد کفشک بزرگتر دیگر نیاز به باز و بست نمودن راهنماها وجود ندارد
اسلاید 32: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد ششمپيشنهاددهنده: قاسم فيضيفيضآباديموضوع پيشنهاد: قرار دادن دو عدد سنبه-ماتريس چاكزني در قالب برش و پانچ (46101-73611)شرح پيشنهاد: اضافه نمودن سنبه و ماتريس چاكزني بصورت يدكي براي قالب مزبور.
اسلاید 33: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين مرحله اول پانچ برش توسط هيدروليك 350تنمرحله دوم انتقال به پرس ضربهايمرحله سوم چاكزني (با 2 ضرب پرس)مرحله چهارم خمكن
اسلاید 34: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته
اسلاید 35: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله انجام برش و چاك در يك ضرب پرس هيدروليك و حذف دو ضرب در پرس ضربهايآزاد شدن يك اپراتوركاهش مسير حمل و نقلآزاد شدن يك دستگاه پرس ضربهاي، يك دستگاه ليفتراك و راننده آن
اسلاید 36: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد هفتمپيشنهاددهنده: حمیدرضا شفیعی حقشناسموضوع پيشنهاد: خم و کوبش ورق بدنه و کانال اتوبوسشرح پيشنهاد: ساخت قالب خم و کوبش برای ورق بدنه و کانال اتوبوس
اسلاید 37: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين
اسلاید 38: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته
اسلاید 39: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله بالا رفتن کیفیت قطعات تولیدی و حذف توقفات کیفیتجلوگیری از ضایع شدن قطعاتکاهش زمان تولیدآزاد شدن یک دستگاه پرس هیدرولیک/ضربهایآزاد شدن یک اپراتور دستگاهآزاد شدن یک دستگاه لیفتراک و راننده آن
اسلاید 40: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد هشتمپيشنهاددهنده: مهدي مختاريموضوع پيشنهاد: تغيير قالب پانچ پايه اتاق كروز و مايتي(مرحله آخر)شرح پيشنهاد: افزودن ماتريس و بوش به قالب
اسلاید 41: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين قالب با يك بلوك ماتريس و دو بوش، دوپانچ از چهار پانچ قطعه كار را ايجاد ميكردكه تنظيم قرار براي قالبهاي چپ و راست زمان زيادي صرف نموده و ضايعات زيادي ايجاد ميكرد.
اسلاید 42: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته ايجاد هر چهار پانچ قطعه با يك ضرب پرس و قرارهاي ثابت.
اسلاید 43: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله كاهش ضايعات قطعه با افزايش دقت توليد.كاهش زمان تنظيم قرارهاكاهش زمان توليد معادل 50%آزاد شدن يك پرسنل تعميرات قالب جهت تنظيم قرارها
اسلاید 44: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد نهمپيشنهاددهنده: علی مقدممنشموضوع پيشنهاد: ساخت میز برای دستگاههای دیانی(خمكن)شرح پيشنهاد: ساخت میز برای دستگاههای دیانی
اسلاید 45: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين استفاده از خرک برای چیدن قطعات در کنار دستگاه که گاهی با برخورد اپراتور یا بهم خوردن تعادل خرک موجب ریزش قطعات از روی آنها که خرابی قطعات، عدم ایمنی اپراتور و اتلاف زمان از نتایج آن بود.
اسلاید 46: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته
اسلاید 47: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله بالا بردن ایمنی اپراتورحذف خرکهای اضافه از کنار دستگاههاتسهیل کار اپراتورافزایش ایمنی قالب بندکاهش ضایعات قطعات
اسلاید 48: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehپيشنهاد دهمپيشنهاددهنده: غلامرضا سرمدیموضوع پيشنهاد: صاف نمودن مفتولهاشرح پيشنهاد: ساخت دستگاه میله صافکن توسط پرسنل
اسلاید 49: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت پيشين رول مفتول باز شده بوسیله چکش بر روی سندان توسط 4 نفر صاف و در طول روز 150 عدد میله آماده میگردید.
اسلاید 50: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehوضعيت بهبود يافته روزانه حدود 850 میله تهیه میشود.
اسلاید 51: 27.Feb.2010B.S: N.Azadehنتايج حاصله افزایش کیفیت کارافزایش دقت کارآزاد شدن سه نفرصرفهجویی قابل توجه در زمان انجام کار
اسلاید 52: نازنين آزاده اداره کل توسعه منابع انساني - شركت ايران خودرو ديزلn_azadeh@ikd-co.com از توجه شما سپاسگزارم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.