صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
اصول سازمان مدرس‌ندکتر سهیلا بورقاني فراهاني

صفحه 3:
4 ۰ 0 اصول مدیریت عمومي

صفحه 4:
اهمیت مطالعه مدیریت و سازمان * سازمان‌ها در زندگي انسان نقش مهمی ایفا می ‎ABS‏ ‏* سازمان ها در چهت ساختن آینده ای مطلوب گام بررمی دارند * سازمان ها اضراد را با گذشته خود مرتبط می سازند

صفحه 5:
Or Laer ‏کارايي و اثربخشي‎ * کارایی یعنی انجام دادن کارها به نحو شایسته و درست * اث بخشی یعنی انجام دادن کارهای درست و مناسب

صفحه 6:
وظایف اصلي مدیران * بر‌نامه ریزی *؟ سازمان دهی *؟ رهبری * کنترل

صفحه 7:
دلایل لزوم برنامه ريزي تعیین هسیمن * کاهش تأثیر تغییررات * به حداقل رساندن ضایعات و اضافات * ایجاد استانداردهایی برای تسهیل کنترل

صفحه 8:
برنامه ريزي *بر‌نامه ریزی دو چیز را مشخص مي کند: ۲ اهداف (آنچه که باید انحام بگیرد) ۲ ابزار (چگونه باید به هدف رسید )

صفحه 9:
سازه ماندهي تنظيم وتخصيص دادن كارهاء اختيارات سازمانى و ‎gh‏ ‏بين اعضاء به كونه اى كه آنها بتوانند به هدف هاى سازمان دست يايند

صفحه 10:
رک * راهنمايي کارکنان * اعمال نفوذ در سازمان * ايجاد انكيزه در كاركنان

صفحه 11:
۹ا 4۳ 0 سبك هاي رهبري # شیوه مستبدانه 2 شيوه ردم سالارانه * مشاوره‌ای ‎Sie‏ شیوه آزادمنشانه

صفحه 12:
9 ۳ ee ‏نان‎ فرایند بازیینی فعالیت ها بررای کسب اطمینان از انجام فعالیت ها بر ‎Gale‏ برنامه

صفحه 13:
ارکان کنترل ؟ تعیین استانداردهایی بای عملکمد ؟ تعیین شیوه ای برای اندازه گیمی عملکردهای جاری ؟ مقایسه عملکدها با استانداردهای مشخص * انجام دادن اقدامات اصلاحی

صفحه 14:
فرایند مدیریت در مرحله عمل برنامه رهزى؛ سازمان دهی» رهبرری و کنترل به صورت عملیات همزمان و مرتبط با یکدیگ به اجبرا در می آیند

صفحه 15:
* نتشهای ارتباطی ‎am @‏ ی اطلاعاتی * نتشهاى تصميم كيسرى

صفحه 16:
نقشهای ارتباطبی ty ‏ده‎ ۵ نقش تشریفاتی ده نفس رهیس‌ی an @ نقش رابطر

صفحه 17:

صفحه 18:
تقشهاى تصمي مكيسرى an @ تقش‌نوآور * تق شآشوب زدایی * تقش تخصیص دهنده منایع * تقش مذاك ره كننده

صفحه 19:
سطوح مدیریت * مدیرران رده پایین * مديران ميانى * مديران ارشد

صفحه 20:
هاى مديران ت سطبوح مديرريت ومهار » امولى مدير عامل مدير ‎whe‏ ‏مدير ابعولى

صفحه 21:
تقوري و ساختار سازمان

صفحه 22:
سازمان چیست؟ سازمان یک نهاد اجتماعی است که: ؟ هدق‌دارد * ساختار آن به صورتی آگاهانه طبرح ریزی شده است * دارای سیستم های فعال و هماهنگ است * با محیط خارجی ارتباط دارد

صفحه 23:
ساززمان به عنوان یک سیستم سازمان یک سیستم باز است که: 1 اقلام مورد نيازرا از محيط مى كيرد ° به محيط خا رجى مى دهد

صفحه 24:
‎Shs ۳۹‏ فا زیم‌سیستم های سازمانی * مر زكسترى * توليد * نگهداری ؟ تطبیق با محیط ‎Corre

صفحه 25:
ابعاد طرح سازمان ابعاد طمرح سازمان بیان کننده وی گی های خاص سازمان هستند و به دو گرروه طبقه بندی می شوند: * ابعاد محتوایی * ابعاد ساختاري

صفحه 26:
ابعاد ساختاري 9 اباد ساحتارى بيان کننده وي شكى هاى درونى يك سازمان هستند: رسمی بودن تخصصی بودن * داشتن استاندارد * سلسله مراتب اختیارات پیچیدگی مت كن بودن حرفه ای بودن نسبت های پر‌سنلی

صفحه 27:
ابعاد محتوايي 8 ابعاد محتوایی مرف کل سازمان ‏ اندازه هستند: ل * اهداف و استراتوی * فرهنگ

صفحه 28:
تعامل ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان 3- داشتن استاندارد 4- سلسله مراتب اختیارات

صفحه 29:
نتایج تعیین ساختار سازمان * تعیین روابط رسمی گزرارشگری در سازمان * گرروه بندی یا تقسیم بندی دوایر سازمان * طبرح سیستم هایی که فعالیت های همه دوایر را هماهنگ می کنند

صفحه 30:
طراحي ساختار سازماني در طرراحی ساختار سه چیم باید تعیین شود: * كارهايى که بايد انجام شود * زنجیر» فرماندهی * طبقه بندی‌دوایر

صفحه 31:
انواع گروه بندي واحدهاي سازماني * ب‌حسب نوع وظیفه * برحسب محصول * برحسب منطقه جغ رافيايى * گروه بندی چند محوری

صفحه 32:
ساختارهاي سازماني * ساختار وظینه ای * ساختار مبتتی بر محصول * ساختار جغرافیایی * ساختار پیوندی * ساختار ماتريسى

صفحه 33:
ساختار مبتني بر نوع وظیفه ويژگي ها: * محیط : با ثبات * فناوری : معمولی و یکنواخت * اندازه یا بررگی : کوچک تا متوسط هدف ها : كارايى درون سازمانی؛ کینیت بالای فنی

صفحه 34:
9 ۰ ea ‏ساختار مبتني بر نوع وظیفه‎ ‏نقاط قوت:‎ ‏صرف جویی به مقیاس‎ * ‏افزايش مهارت كاركنان‎ * * تأمين هدف هاى تخصصى سازمان

صفحه 35:
وبزكي ها: 9 فناوری : پیچیده * محيط : در حال تخييس * اندازه پا بزرگی : بزرگ * هدق‌ها : رضایت مشتری» سازش با محیطء اثشربخشی در حارج از سازمان

صفحه 36:
Oa See ‏ساختار مبتي بر نوع محصول‎ ‏نقاط قوت‎ ‏مناسب محیط متغیر و بی ثبات‎ * ‏هماهنگی- دوایر سازمانی‎ * * تصمیم گیرری به صورت غي رمت كن

صفحه 37:
ساختار مبتني بر نوع جغرافيايي توجه نمودن به مصرف کنندگان یا مشتریان محصولات سازمان

صفحه 38:
ساختار پيوندي سازمان ها با پهره گیری از وین‌گی های دو ساختار متفاوت (محصول و وظیفه ) می کوشند تا از نقاط قوت هر دو ساختار بهر» مند شوند ولی از تقاط ضعف آنها اجتتاب کنند

صفحه 39:
ساختار ماتريسي شرايط مناسب ساختار ماتريسى: ۰ منابع به همه واحدها به اندازه کافی نمی رسد * سازمان بايد جند هدف ضدونقيض را تأمين كند * محيط سازمان بيجيده و نامطمئن است نت

صفحه 40:
4 ۰ مديريت منابع انساني 60

صفحه 41:
مدیریت منابع انساني سیاست ها و اقدامات مورد نیاز بای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که به امور كا ركنان مربوط است

صفحه 42:
فرایند مدیریت منابع انساني گزینش ‏ بلسسس ایند ایی‌لنسسسسس | برنمه پیزی مایع انیم هف توجیه و آموزش آوزینی عملکرد ل مجیران خدمت کارکنان"- مدیریت مير شفلى.

صفحه 43:
برنامه ريزي منابع انساني * تأمین نیازهای آینده شرکت * حفظ تعادل و توازن در آینده * جذب داوطلبان‌یا کم کرردن کا رکنان * آموزش و توسعه کارکتان

صفحه 44:
نجزیه و نجلیل 3 شغل *؟ شرح شغل (شرح وظایف) ( آنچه را که شغل مورد نظر نیاز دارد) ° وي شكى هاى شخل ( شرايط احمراز شخل ) ( چه نوع اضرادى را بايد برای شغل مورد نظر استخدام گرد )

صفحه 45:
روش هاي بيش بيني نيروي كار * تعميم روندهاى استخدامى كذشته * استفاده از نسبت هايى علّى مانند حجم ضروش يا مينزان سسرمايه كذارى

صفحه 46:
فرایند گزینش * ب كردن برك درخواست كار * مصاحبه اوليه ant بررسى سوابق فرد * مصاحبه عميق معاینه چسمی * كماردن فرد در پستا مورد نظرر

صفحه 47:
معيارهاي سنجش آزمون * اعتبار:« آیا این آزمون آنچه را که قرار است اندازه گیرری كندء اندازه گیرری می کند؟» * روایی یا قابل اعتماد بودن:ثبات روبه آزمون

صفحه 48:
انواع آزمون ها * بررسى توانايى هاى شناختى (ذهنى) * شناخت توانایی‌های‌فیزیکی و حرکتی * سنجش شخصیت و مینزان علاقه فد * آزمون‌پیشرفت

صفحه 49:
انواع مصاحبه © تنظیم شده: سوالات و پاسخها ‏ © موقعيتي: توانايى هاى داوطلب را از پیش تعیین شده ‎rere gt‏ # رفتاری: رفتارهای گذشته را 8 تنظیم نشده: بدون ساختار ‎peer)‏ 2 بررسي مي کند

صفحه 50:
نوجیه کارکنان در فرایند توجیه اطلاعات زیربه کا رکنان داده مي شود: * سیاست‌های اداری * ساعت کار * عملیات واحدء و سازمان * شيوه ارزيابى عملكردها ۹ ‎i‏ ,2.8 * قوانین و مقررات ایمنی حقوف و مرحصی * مرایای کارکنان

صفحه 51:
برنامه آموزش و توسعه * تجزیه و تحلیل نیازها * طبراحی آموزش‌ها * معتبس بودن مطالب آموزشی Yel? * ارزیابی نتیجه‌ها و پیگیری برنامه

صفحه 52:
روش هاي ارزيابي عملکرد * مقیاس رتبه بندی ترسیمی * ثبت وقایع حساس * رتبه بندى ترتیبی * مقیاس رتبه بندی رفتاری * تا سا * مدیرریت برمبتاى هدق * توزیع اجباری

صفحه 53:
مراحل تعیین میزان پرداخت * تحقیق پیمایشی در مورد حقوق * ارزیابی شغل مورد نظس * دسته بندی مشاغل مشابه در گرروه‌های حقوقی * قیمت گذاری هر گرروه * تعبين دامنه مزد هم كدرو شي

صفحه 54:

صفحه 55:
تعاریف بهره وري * اگریکولا قدرت تولید ۰ آلبرت آنتالین: رابطه بین حجم تولیدی که در مدت معین به دست آمده به حجم عواملی که درجریان آن تولید مصرف شده

صفحه 56:
تعاریف بهره وري # اشنایدر: معیار عملکرد و توان موجود تولیدی 2 استدفیلد: نسبت بازده سیستم به مقدار عوامل تولید © دايره المعارف بريتانيكا: نسبت آنجه كه توليد مى شود به آنجه كه براى توليد نياز است

صفحه 57:
مفاهیم جایگزین بهره وري ۶ 01600۷ یا کاراین سرعتعملدر لستفاده از ظرفیت تولیدی ۶ ]۲۳۵۲۱۵01۱ یا قابلیتسوددهن نسبتفروشربه هزینه * 60655 601]]] یا لذربخشن کینیتو منیدبوین

صفحه 58:
نسبت های رایج بهم» وری بت های کلی.: خووجی انوژی خووجی مواد خووجی ورودی انوژٍی ورودی مود ورودی بت های حسلبساری: نود سود فووش فووش فووش ‎abil aed‏ دلیابی های, ثابتد سومایه استفاده شده

صفحه 59:
نسبت های رایچ بهم» وری سبت. های مهندسی: نتایج بدستد آمده كار مفيد منابع مصوف شده انوژٍی مصوف شده نسبت های صنعتی./سازمانی: خووجی. نیووی انسلی. ساعات كار نيووى ‎abl‏ خووجى. واققى. خووجى. بالقوه كارهاى. تكميل شده كارهاى. انجام شدده

صفحه 60:
بهره وري از ديد سازمان هاي بين المللى & مركم بهمره وری ژاپن : به حدا کش رساندن استفاده از منابع» نیر‌وی انسانی» تسهیلات و ...» به نحو علمى # دفت بين المللى كار( 11.60) :رابطه بازده تولید با یکی از عوامل آن

صفحه 61:
بهره وري از ديد سازمان هاي بين المللى 4# سازمان همكارى وتوسعه اقتصادى (015)10 ): نسبت خروجی (مییزان تولید ) به یکی از عوامل تولید # آژانس بهره وری اروپا ((۳۸]) : درجه استفاده مش از هر یک از عوامل تولید

صفحه 62:
بهره وري از دید گروه هاي اجتماعي بهسه وری از دید مصرف کنندگان عبارت است از: دسترسی به کالای ارزان» ضراوان وم‌خوب

صفحه 63:
بهره وري از دید گروه هاي اجتماعي بهره وری از دید تولید کنندگان عبارت است از: بهر» وری در سرمايه كذارى مناسب و توليد بيشتر؛ رقابت در عرضه بهت محصولات» كيفيت مرغوب ترء و سودآوری بالات

صفحه 64:
بهره وري از دید گروه هاي اجتماعي بهره وری از دید ملتها عبارتست از؛ رفاه و آسایش و زندگی بهتر؛ فررصتهای شغلی مناسبه و امکان دسترسی به کالاها و حدمات ارزان

صفحه 65:
مزاياي ‎(SIP ORS‏ > رقابت يذيرى بين المللى كالاها. 8 ارتهای سطح زندگی رقابت يذيرى بين المللى كالاهاى تولیدی و درنتیجه تحقق سربعش پهبود موازنه پرداختها ۱ توسعه اقتصبادی و پیشرفت 7 تقلیل هزینه ها و قیمت ها اجتماعی # كنترل تورم

صفحه 66:
عوامل موثر بر بهره وري * عوامل خارجي: شامل سیستمهایی که بررای جامعه طراحی می شوند و ارزشهای ملی» فرهنگی» اجتماعی و جهت گیری های سیاسی جامعه

صفحه 67:
عوامل موثر بر بهره وري * عوامل داحخلی: شامل ابنرارهاء فناوری هاء ماشینهاء مواده ط‌احی» آموزش, ارتباطات و ... که همه بطور مضاعف برروی هم تأثيى مى كذارند تا بهمره وری افرایش يابد

صفحه 68:
بهره وري عوامل تولید * نیرروی کار * فناوری (ماشین ‎ONT‏ دانش فنی و اطلاعات ) * مواد اوليه * سرمایه * اذرژی * مدیرریت و سازماندهی منابع و فرایند تولیدی

صفحه 69:

صفحه 70:
تعریف ارگونومي ارگونومی عبارت است از تطابق علمی کار و محیط کار با مشخصات فیزیکی و روانی انسان

صفحه 71:
عوامل موثر در طراحي ارگونوميکي * وضعيت و حرکات بدن ؟ عوامل محیطی ؟ اطلاعات و عملیات ؟ کنترل‌ها * وظاین و مشاغل

صفحه 72:
در هنگام طبراحی کار و محیط زندگی روزانه می توان با توجه بيشت به توانایی ها و محدودیت های انسانی» احتمال وقوع حوادث را کاهش داد

صفحه 73:
علوم مطرح در ارگونومي وضعیت و حرکات بدن * بیومکانیک: بررسي قوانین فیزیکی سازوکار بدن * فیزیولوژي: تخمین ميرزان انرثى در قلب وريه ها * آنترويومترى: بررسي اندازه هاى بدن انسان

صفحه 74:
قوانین منتج از بیومکانیک درباره حرکات بدن * مفاصل نباید به جهتی حخاص متمایل باشند * هنكام حمل يك جسم؛ بايد آن را به بدن زديك كرد * بايد از خم كردن بدن به جلو خودداری کرد

صفحه 75:
قوانین منتج از فیزیولوژي درباره وضعیت يدان * متدار مصرف انرژی را باید محدود كررد * استرراحت يس از انجام كارهاى سنكين ضرورى است * استرراحت بايد بين ساعات كار تقسيم شود

صفحه 76:
اصول ارگونومي درباره نشستن * نشستن مسولاً مطلوب تر از ایستادن استه * ارتفاع نشیمنگاه و پشتی صندلی بای قابل تنظيم باشد * مهم ترین عملیات و فعالیت ها باید در شعاع تقریبی 9۰ سانتیمتی بدن oS ‏انجام‎

صفحه 77:
اصول ارگونومي درباره روشنايي * دیوار» میزرکا و ..» نباید با رنگهای مات رنگ شوند * آنجه اطبراف ماشین یا ميیز کار را احاطه می کند باید دارای رنگهای خنشی و آ رامش بخش باشد * شدت نور روشنایی موضعی باید قابل تنظیم باشد

صفحه 78:
اصول ارگونومي درباره سروصدا * تراز صدا در محیط کار باید بین 30 تا 80 دسي بل باشد * درهنگام انتخاب روش معین جهت انجام یک کار میزران صدای حاصل ااز آن نیز بايد مورد توجه قرار كيرد

صفحه 79:
روش هاي کنترل سروصدا * اقدامات فنی * استفاده از جاذب‌های صدا در دیوارها وسقف کارگاه * اقدامات ساختمانی * استفاده از وسایل ایمنی شخصی

بسم الله الرحمن الرحيم اصول سازمان مدرس:دكتر سهيال بورقاني فراهاني اصول مديريت عمومي اصول مديريت عمومي اهميت مطالعه مديريت و سازمان • سازمان ها در زندگي انسان نقش مهمي ايفا مي کنند • سازمان ها در جهت ساختن آينده اي مطلوب گام برمي دارند • سازمان ها افراد را با گذشته خود مرتبط مي سازند اصول مديريت عمومي کارايي و اثربخشي • کارايي يعني انجام دادن کارها به نحو شايسته و درست • اثر بخشي يعني انجام دادن کارهاي درست و مناسب اصول مديريت عمومي وظايف اصلي مديران • برنامه ريزي • سازمان دهي • رهبري • کنترل اصول مديريت عمومي داليل لزوم برنامه ريزي • تعيين مسير • کاهش تأثير تغييرات • به حداقل رساندن ضايعات و اضافات • ايجاد استانداردهايي براي تسهيل کنترل اصول مديريت عمومي برنامه ريزي • برنامه ريزي دو چيز را مشخص مي کند: ‏ اهداف (آنچه که بايد انجام بگيرد) ‏ ابزار (چگونه بايد به هدف رسيد) اصول مديريت عمومي سازماندهي تنظيم و تخصيص دادن کارها ،اختيارات سازماني و منابع بين اعضا ،به گونه اي که آنها بتوانند به هدف هاي سازمان دست يابند اصول مديريت عمومي رهبري • راهنمايي کارکنان • اعمال نفوذ در سازمان • ايجاد انگيزه در کارکنان اصول مديريت عمومي سبک هاي رهبري شيوه مستبدانه شيوه مردم ساالرانه • مشاوره اي • مشارکتي شيوه آزادمنشانه اصول مديريت عمومي کنترل فرايند بازبيني فعاليت ها براي کسب اطمينان از انجام فعاليت ها بر طبق برنامه اصول مديريت عمومي ارکان کنترل • تعيين استانداردهايي براي عملکرد • تعيين شيوه اي براي اندازه گيري عملکردهاي جاري • مقايسه عملکردها با استانداردهاي مشخص • انجام دادن اقدامات اصالحي اصول مديريت عمومي فرايند مديريت در مرحله عمل برنامه ريزي ،سازمان دهي ،رهبري و کنترل به صورت عمليات همزمان و مرتبط با يکديگر به اجرا در مي آيند اصول مديريت عمومي نقش هاي مدير • نقشهاي ارتباطي • نقشهاي اطالعاتي • نقشهاي تصميم گيري اصول مديريت عمومي نقشهاي ارتباطي • نقش تشريفاتي • نقش رهبري • نقش رابط اصول مديريت عمومي نقشهاي اطالعاتي • نقش ارزياب • نقش توزيع کننده • نقش سخنگو اصول مديريت عمومي نقشهاي تصميم گيري • نقش نوآور • نقش آشوب زدايي • نقش تخصيص دهنده منابع • نقش مذاکره کننده اصول مديريت عمومي سطوح مديريت • مديران رده پايين • مديران مياني • مديران ارشد اصول مديريت عمومي سطوح مديريت ومهارت هاي مديران اصولی انسانی فنی مدیر عامل مدیر میانی مدیر اجرایی تئوري و ساختار سازمان تئوري و ساختار سازمان سازمان چيست؟ سازمان يک نهاد اجتماعي است که: • هدف دارد • ساختار آن به صورتي آگاهانه طرح ريزي شده است • داراي سيستم هاي فعال و هماهنگ است • با محيط خارجي ارتباط دارد تئوري و ساختار سازمان سازمان به عنوان يک سيستم سازمان يک سيستم باز است که: • اقالم مورد نياز را از محيط مي گيرد • آنها را به محصول تبديل مي کند • به محيط خارجي مي دهد تئوري و ساختار سازمان زيرسيستم هاي سازماني • مرزگستري • توليد • نگهداري • تطبيق با محيط • مديريت تئوري و ساختار سازمان ابعاد طرح سازمان ابعاد طرح سازمان بيان کننده ويژگي هاي خاص سازمان هستند و به دو گروه طبقه بندي مي شوند: • ابعاد محتوايي • ابعاد ساختاري تئوري و ساختار سازمان ابعاد ساختاري ابعاد ساختاري بيان کنن]]]]]]]]]]]]]ده ويژگي هاي دروني يک سازمان هستند: • • • • • • • • رسمي بودن تخصصي بودن داشتن استاندارد سلسله مراتب اختيارات پيچيدگي متمرکز بودن حرفه اي بودن نسبت هاي پرسنلي تئوري و ساختار سازمان ابعاد محتوايي ابعاد محتوايي معرف کل سازمان • اندازه هستند: • فناوري • محيط • اهداف و استراتژي • فرهنگ تئوري و ساختار سازمان تعامل ابعاد ساختاري و محتوايي سازمان سازمان اندازه اهداف و استراتژي ساختار -1رسمي بودن فناوري -2تخصصي بودن ،تقسيم کار -3داشتن استاندارد -4سلسله مراتب اختيارات -5پيچيدگي -6حرفه اي بودن -7نسبت هاي پرسنلي محيط فرهنگ تئوري و ساختار سازمان نتايج تعيين ساختار سازمان • تعيين روابط رسمي گزارشگري در سازمان • گروه بندي يا تقسيم بندي دواير سازمان • طرح سيستم هايي که فعاليت هاي همه دواير را هماهنگ مي کنند تئوري و ساختار سازمان طراحي ساختار سازماني د ر طراحي ساختار سه چيز بايد تعيين شود: • کارهايي که بايد انجام شود • زنجيره فرماندهي • طبقه بندي دواير تئوري و ساختار سازمان انواع گروه بندي واحدهاي سازماني • برحسب نوع وظيفه • برحسب محصول • برحسب منطقه جغرافيايي • گروه بندي چند محوري تئوري و ساختار سازمان ساختارهاي سازماني • ساختار وظيفه اي • ساختار مبتني بر محصول • ساختار جغرافيايي • ساختار پيوندي • ساختار ماتريسي تئوري و ساختار سازمان ساختار مبتني بر نوع وظيفه ويژگي ها: • محيط :با ثبات • فناوري :معمولي و يکنواخت • اندازه يا بزرگي :کوچک تا متوسط • هدف ها :کارايي درون سازماني ،کيفيت باالي فني تئوري و ساختار سازمان ساختار مبتني بر نوع وظيفه نقاط قوت: • صرف جويي به مقياس • افزايش مهارت کارکنان • تأمين هدف هاي تخصصي سازمان تئوري و ساختار سازمان ساختار مبتني بر نوع محصول ويژگي ها: • فناوري :پيچيده • محيط :در حال تغيير • اندازه يا بزرگي :بزرگ • هدف ها :رضايت مشتري ،سازش با محيط ،اثربخشي در خارج از سازمان تئوري و ساختار سازمان ساختار مبتني بر نوع محصول نقاط قوت • مناسب محيط متغير و بي ثبات • هماهنگي دواير سازماني • تصميم گيري به صورت غيرمتمرکز تئوري و ساختار سازمان ساختار مبتني بر نوع جغرافيايي توجه نمودن به مصرف کنندگان يا مشتريان محصوالت سازمان تئوري و ساختار سازمان ساختار پيوندي سازمان ها با بهره گيري از ويژگي هاي دو ساختار متفاوت (محصول و وظيفه) مي کوشند تا از نقاط قوت هر دو ساختار بهره مند شوند ولي از نقاط ضعف آنها اجتناب کنند تئوري و ساختار سازمان ساختار ماتريسي شرايط مناسب ساختار ماتريسي: • منابع به همه واحدها به اندازه کافي نمي رسد • سازمان بايد چند هدف ضدونقيض را تأمين کند • محيط سازمان پيچيده و نامطمئن است مديريت منابع انساني مديريت منابع انساني مديريت منابع انساني سياست ها و اقدامات مورد نياز براي اجراي بخشي از وظيفه مديريت است که به امور کارکنان مربوط است مديريت منابع انساني فرايند مديريت منابع انساني گزينش کارمند يابی برنامه ريزی منابع انسانی توجيه و آ موزش ارزيابی عملکرد جبران خدمت کارک نان مديريت مسير شغلی مديريت منابع انساني برنامه ريزي منابع انساني • تأمين نيازهاي آينده شرکت • حفظ تعادل و توازن در آينده • جذب داوطلبان يا کم کردن کارکنان • آموزش و توسعه کارکنان مديريت منابع انساني تجزيه و تحليل شغل • شرح شغل (شرح وظايف) (آنچه را که شغل مورد نظر نياز دارد) • ويژگي هاي شغل (شرايط احراز شغل) (چه نوع افرادي را بايد براي شغل مورد نظر استخدام کرد) مديريت منابع انساني روش هاي پيش بيني نيروي کار • تعميم روندهاي استخدامي گذشته • استفاده از نسبت هايي عّلي مانند حجم فروش يا ميزان سرمايه گذاري مديريت منابع انساني فرايند گزينش • پرکردن برگ درخواست کار • مصاحبه اوليه • آزمون • بررسي سوابق فرد • مصاحبه عميق • معاينه جسمي • گماردن فرد در پست مورد نظر مديريت منابع انساني معيارهاي سنجش آزمون • اعتبار « :آيا اين آزمون آنچ]]ه را ک]]ه قرار اس]]ت ان]]دازه گ]]يري کند ،اندازه گيري مي کند؟» • روايي يا قابل اعتماد بودن :ثبات رويه آزمون مديريت منابع انساني انواع آزمون ها • بررسي توانايي هاي شناختي (ذهني) • شناخت توانايي هاي فيزيکي و حرکتي • سنجش شخصيت و ميزان عالقه فرد • آزمون پيشرفت مديريت منابع انساني انواع مصاحبه تنظيم شده :سواالت و پاسخها از پيش تعيين شده تنظيم نشده :بدون ساختار موقعيتي :توانايي هاي داوطلب را مي سنجد رفتاري :رفتارهاي گذشته را بررسي مي کند مديريت منابع انساني توجيه کارکنان در فرايند توجيه اطالعات زيربه کارکنان داده مي شود: • ساعت کار • شيوه ارزيابي عملکردها • حقوق و مرخصي • مزاياي کارکنان • سياست هاي اداري • عمليات واحد ،و سازمان • قوانين و مقررات ايمني مديريت منابع انساني برنامه آموزش و توسعه • تجزيه و تحليل نيازها • طراحي آموزش ها • معتبر بودن مطالب آموزشي • اجرا • ارزيابي نتيجه ها و پيگيري برنامه مديريت منابع انساني روش هاي ارزيابي عملکرد • مقياس رتبه بندي ترسيمي • ثبت وقايع حساس • رتبه بندي ترتيبي • مقياس رتبه بندي رفتاري • مقايسه دوبه دو • توزيع اجباري • مديريت برمبناي هدف مديريت منابع انساني مراحل تعيين ميزان پرداخت • تحقيق پيمايشي در مورد حقوق • ارزيابي شغل مورد نظر • دسته بندي مشاغل مشابه در گروه هاي حقوقي • قيمت گذاري هر گروه • تعيين دامنه مزد هر گروه شغلي بهره وري بهره وري تعاريف بهره وري • اگريکوال :قدرت توليد • آلبرت آنتالين :رابطه بين حجم توليدي که در مدت معين به دست آمده به حجم عواملي که درجريان آن توليد مصرف شده بهره وري تعاريف بهره وري اشنايدر :معيار عملکرد و توان موجود توليدي استدفيلد :نسبت بازده سيستم به مقدار عوامل توليد دايره المعارف بريتانيکا :نسبت آنچه که توليد مي شود به آنچه که براي توليد نياز است بهره وري مفاهيم جايگزين بهره وري • Efficiencyيا کارايي :سرعت عمل در استفاده از ظرفيت توليدي • Profitabilityيا قابليت سوددهي :نسبت فروش به هزينه • Effectivenessيا اثربخشي :کيفيت و مفيد بودن بهره وري نسبت هاي رايج بهره وري نسبت های کلی : خروجی انرژی خروجی مواد خروجی ورودی انرژی ورودی مواد ورودی نسبت های حسابداری : سود سود فروش فروش فروش نيروی انسانی دارايی های ثابت سر مايه استفاده شده بهره وري نسبت هاي رايج بهره وري نسبت های مهندسی : نتايج بدست آ مده کار مفيد خروجی واقعی منابع مصرف شده انرژی مصرف شده خروجی بالقوه نسبت های صنعتی /سازمانی : خروجی نيروی انسانی کارهای تکميل شده سعات کار نيروی انسانی ا کارهای انجام شده بهره وري بهره وري از ديد سازمان هاي بين المللي مرکز بهره وري ژاپن :به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نيروي انساني ،تسهيالت و ،...به نحو علمي دفتر بين المللي کار ( : )ILOرابطه بازده توليد با يکي از عوامل آن بهره وري بهره وري از ديد سازمان هاي بين المللي سازمان همکاري و توسعه اقتصادي ( : )OECDنسبت خروجي (ميزان توليد ) به يکي از عوامل توليد آژانس بهره وري اروپا ( : )EPAدرجه استفاده مؤثر از هر يک از عوامل توليد بهره وري بهره وري از ديد گروه هاي اجتماعي بهره وري از ديد مصرف کنندگان عبارت است از :دسترسي به کاالي ارزان ،فراوان ومرغوب بهره وري بهره وري از ديد گروه هاي اجتماعي بهره وري از ديد توليد کنندگان عبارت است از :بهره وري در سرمايه گذاري مناسب و توليد بيشتر ،رقابت در عرضه بهتر محصوالت ،کيفيت مرغوب تر ،و سودآوري باالتر بهره وري بهره وري از ديد گروه هاي اجتماعي بهره وري از ديد ملتها عبارتست از :رفاه و آسايش و زندگي بهتر ،فرصتهاي شغلي مناسب ،و امکان دسترسي به کاالها و خدمات ارزان بهره وري مزاياي بهره وري ارتقاي سطح زندگي بهبود موازنه پرداختها تقليل هزينه ها و قيمت ها کنترل تورم رقابت پذيري بين المللي کاالهاي توليدي و درنتيجه تحقق سريعتر توسعه اقتصادي و پيشرفت اجتماعي بهره وري عوامل موثر بر بهره وري • عوامل خارجي :شامل سيستمهايي که براي جامعه طراحي مي شوند و ارزشهاي ملي ،فرهنگي ،اجتماعي و جهت گيري هاي سياسي جامعه بهره وري عوامل موثر بر بهره وري • عوامل داخلي :شامل ابزارها ،فناوري ها ،ماشينها ،مواد ،طراحي، آموزش ،ارتباطات و ...که همه بطور مضاعف برروي هم تأثير مي گذارند تا بهره وري افزايش يابد بهره وري بهره وري عوامل توليد • نيروي کار • فناوري (ماشين آالت ،دانش فني و اطالعات ) • مواد اوليه • سرمايه • انرژي • مديريت و سازماندهي منابع و فرايند توليدي ارگونومي ارگونومي تعريف ارگونومي ارگونومي عبارت است از تطابق علمي کار و محيط کار با مشخصات فيزيکي و رواني انسان ارگونومي عوامل موثر در طراحي ارگونوميکي • وضعيت و حرکات بدن • عوامل محيطي • اطالعات و عمليات • کنترل ها • وظايف و مشاغل ارگونومي اهميت ارگونومي در هنگام طراحي کار و محيط زندگي روزانه ،مي توان با توجه بيشتر به توانايي ها و محدوديت هاي انساني ،احتمال وقوع حوادث را کاهش داد ارگونومي علوم مطرح در ارگونومي وضعيت و حرکات بدن • بيومکانيک :بررسي قوانين فيزيکي سازوکار بدن • فيزيولوژي :تخمين ميزان انرژي در قلب و ريه ها • آنتروپومتري :بررسي اندازه هاي بدن انسان ارگونومي قوانين منتج از بيومکانيک درباره حرکات بدن • مفاصل نبايد به جهتي خاص متمايل باشند • هنگام حمل يک جسم ،بايد آن را به بدن نزديک کرد • بايد از خم کردن بدن به جلو خودداري کرد ارگونومي قوانين منتج از فيزيولوژي درباره وضعيت بدن • مقدار مصرف انرژي را بايد محدود کرد • استراحت پس از انجام کارهاي سنگين ضروري است • استراحت بايد بين ساعات کار تقسيم شود ارگونومي اصول ارگونومي درباره نشستن • نشستن معموًال مطلوب تر از ايستادن است • ارتفاع نشيمنگاه و پشتي صندلي بايد قابل تنظيم باشد • مهم ترين عمليات و فعاليت ها بايد در شعاع تقريبي 50سانتيمتري بدن انجام گيرند ارگونومي اصول ارگونومي درباره روشنايي • ديوار ،ميزکار و ،...نبايد با رنگهاي مات رنگ شوند • آنچه اطراف ماشين يا ميزکار را احاطه مي کند بايد داراي رنگهاي خنثي و آرامش بخش باشد • شدت نور روشنايي موضعي بايد قابل تنظيم باشد ارگونومي اصول ارگونومي درباره سروصدا • تراز صدا در محيط کار بايد بين 30تا 80دسي بل باشد • در هنگام انتخاب روش معين جهت انجام يک کار ،ميزان صداي حاصل از آن نيز بايد مورد توجه قرار گيرد ارگونومي روش هاي کنترل سروصدا • اقدامات فني • استفاده از جاذب هاي صدا در ديوارها و سقف کارگاه • اقدامات ساختماني • استفاده از وسايل ايمني شخصي

62,000 تومان