صفحه 1:
بسم الّه الرحمن الرحیم به نام خداوند بخشنده مهربان پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 2:
پروژه اصول سریرستی سازمان های هولدینگ پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 3:
الل :مشخصات دانشجو نام و نام خانوادكى: سادی پلوکی شماره دانشجویی: ۳۳۶۳۸ استاد مربوطه: پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 4:
شرکت هلدینگ پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 5:
شرکت هلدینگ شرکتی است که دارای سهام ممتاز و يا عمده چندین شرکت دیگر است به این معنا که در هیفت مدیره آن شرکتها حداقل یک عضو نماینده دارد و بنابراین دارای حق رای است و می تواند از این طریق آن شرکتها را مدیریت و کنترل کند و از مزایای حاصل از کسب و کارهای مختلف نیز منتفع شود. به لین شرکتها گهگاه شرکتهای مادر نیز گفته می شود. اصطلاحات رایج و مشلبه دیگری نیز وجود دارند که از لن جمله می توان به شرکتهای کنترل کننده. شرکتهای دارنده و یا شرکتهای مالک اشاره کرد. به عنوان نمونه در تعریف شرکت مالک گفته اند که شرکت مالک. شرکتی است که مالک سهام شرکتهای دیگر است و ازلین طريق شرکتهای ديكر را كنترل مى كند. در واقع مى توان كفت هلدينك ها شرکتهای بزرگی هستند که اغلب. تنها به صورت شرکتهای مللک هستند و هیچ گونه نقش ‎cle eS ae ey‏ | شوند و مسائل مالی در تصمیم گیری آنها نقش مهمی را ایفا می کند. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 6:
سناد ‎als Seals‏ رادها حون برنامه ‎Je ayy‏ ارت پشتیبانی است. شرکتهای تابعه(واحدهای کسب و کار استراتژیک) همان کارخانه ها و واحدهایی هستند که به صورت مستقیم به تولید و ارائه محصولات و خدمات می پردازند و به صورت مستفیم با مشتری سروکار دارند. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 7:
ضرورت طراحی فرایندهای استراتژیک در سازمانهای هلدینگ از آنجايى كه سازمانهاى علدينى در رشته های مختلف کسب و کار فعالیت می کنند و با واحدها و فرایندهای گوناگینی سروکار دارند. برنامه ریزی» کنترل و هدلیت این اجزا در راستای تحقق اهداف هلدینگ از چالشهای بسیار مهم این دسته ازسازمانها محسوب می‌شود. از طرف دیگر ماهیت وجودی سازمانهای هلدینگ ایجاد ارزشی مازاد بر مجموع ارزش تک تک واحدها و فرایندهای ن(هم افزلیی) است. جرا که در غیر این صورت, با منحل کردن هلدینگ انتظار می رود عملکرد واحدهای تابعه بهبود یابد. بر لین اساس. می توان طراحی و پیاده سازی فرایندهای استراتژیک رابه عنوان یک گام اساسی در اداره سازمانهای هلدینگ قلمداد کرد. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 8:
انواع فرابندهای استراتژیک در یک سازمان هلدینگ: فرایندهای استراتژیک در یک سازمان هلدینگ به چهار حوزه زیر تقسیم بندی میت ون ۱ حوزه بين كسب و كار: كه تعاملات بين واحدی در آن حکم فرماست. ۲ حوزه مالی: مباحث پولی, مدیریت مالی و مهندسی مالی را در بر می گیرد: ۳ حوزه پشتیبانی: پشتیبانی یکپارچه از واحدها و فرایندهای سازمان را مد نظر دارد. ؟. حوزه مشتری: فرایندهای ارزش آفرینی که خروجی آنها مستقیما به مشتری ‎Spel ot as‏ پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 9:
١-حوزه‏ بين كسب و كار فرايندهاى اين حوزه عبارتند از الكوبردارى» تقويت همکاری در زنجیره تامین. فروش بين دلنشء ادامه به تشریح هر یک از فرایندهای مذکور می‌پردازیم واحدی» مدیریت بیت برند. مدیریت ادغام و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات. در ۱-۱ بنچ مارکینگ در سازمان هلدینگ به علت وجود چندین فعالیت و تعداد زیادی واحدهای کسب و کاره می بایستی عملکردهای موفق در هر گروه شناسایی و بهترین ‎ee‏ ی ار را ای را ات موفق به دیگران منتقل می شود و هم برای هدف‌گذاری می تولند ملاک مقایسه قرار گیرد. ‏پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی ‎

صفحه 10:
فرایند بنچ مارکینگ از مراحل زیر تشکیل یافته است: فرایندهای این حوزه عبارتند از الگوبرداری. تقویت همکاری در زنجیره تامین. فروش بين واحدی» مدیریت دلنش» مدیریت برنده مدیریت ادغام و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات. در ادامه به تشریح هر یک از فرایندهای مذکور می‌پردازیم _ شناسایی شرکتهای موفق داخلی؛ _ تسهیم بهترین تجارب شرکتهای موفق؛ _ تحلیل فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب.. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 11:
‎Ca pro - ۱-۲‏ دانش ‏از آنجلیی که شرکتهای زیر مجموعه هلدینگ نسبت به فرصتها. تهدیدات. نقاط قوت و ضعف خود آگاهتر از مدیران هلدینگ هستند. مدیران این واحدها از قابلیت بهتری برای تصمیم گیری در مورد واحد خود برخوردارند. بنابراین می بایستی دلنش این پرسنل استخراج و به مدیران هلدینگ برای تصمیم گیری اثربخش منتقل شود. ‏۱-۳ - مدیریت نام تجاری ‏موارد اساسی در مدیریت نام تجاری عبار تند از: ‎ ‏_ تقویت نامهای تجاری شرکتهای تحت _ توسعه و عرضه محصولات تحت یک نام _ فروش نام تجارى. ‎ ‏بروزه اصول سريرستى-صادق بلوكى

صفحه 12:
‎١-7‏ مديريت رتجيوه تامين ‏هدف اصلى مديريت زنجيره تامين هماهنك سازى جريانهاى مواد و اطلاعات بين واحدهاى موه ان ۱-۵ - فروش بین واحدی ‏در یک شرکت هلدینگ فروش بین واحدی می تولند به عنوان استراتژی برای کلیه واحدهای تحت پوشش مطرح شود. به لین ترتیب آنها ملزم به این خواهند بود تا در کنار محصولات خود محصولات دیگر واخدهای شرکت را نیز تاحد امکان عرضه دارند تا به لین وسیله سهم سبد و هزینه مشتری از سازمان افزايش یابد. ‏پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 13:
این فرایند از دو جزء اساسی تشکیل یافته است: ‎١‏ ميرفى محصولات جانبي ديكر واجدها در كنار محصول اصلى؛ رن << معرفى محصولات در كثار محصول اضلى به اين معنى است که می توان همزمان با ارائه لات یک واحد تابعه لاتى مرتبط از واحدهای دیگر نیز ارائه شود. مثلا در كنار فروش موتور سیکلت می توان کلاه ایمنی را نیز به عنوان محصول شرکت دیگر عرضه کرد. معرفی مشتریان به سایر شرکتها بدین ترتیب است که با ارلئه لیست مشتریان یک واحد به واحدهای دیگر می توان سهم خرید هر یک از آنها را افزایش داد. مثلا یک واحد فروش محصولات لبنی می تواند مشتریان واحد فروش مواد غذایی را شناسایی و با فرستادن ‎Bete oe ee‏ پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 14:
۱-۶ - مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیم خدمات. از جمله اطلاعات مورد نیاز در بین واحدهای یک سازمان هلدینگ به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش هزینه های دسترسی به اطلاعات مطرح است. مدیریت ] آ به عنوان بخشی از پورتفوی خدمات استراتژیک مطرح است. مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از دو جزء زیر تشکیل شده است: ‎-١‏ تهيد و يردازش داده ها و ارائه اطلاعات مورد ‎ ‏۲. تدوین نظام اطلاعاتی و پشتیبانی از سیستم های اطلاعاتى و شبكه. ‏پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 15:
۱-۷ - مدیریت ادغام از مزیتهای عمده مدیریت ادغام می‌توان دست‌یابی به منافع مشترک از طریق هم افزایی و کاهش ریسک تجاری را نام برد. اهمیت لین هدف از آنجلیی مشخص می‌شود که بسیاری از ادغامها به علت نبود همسو سازی و تلفیق مديريتهاه فرهنگهاء استراتژی‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی شکست می خورند. در همین خصوص مطالعات مکنزی در خلال سالهای ۱۹۹۰ ۲۰۰۰۲ موارد زیر زا نشان عی‌دهد: پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 16:
_ تنها! ۱درصد از ۱۹۳ ادغام در خلال سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ توانستند رشد درآمدهای خود را در کمتر از یک سال محقق سازند. به طور متوسط ادغامهایا ۱۲درصد کاهش درآمد مواجه شدند. _ تنها ۱۲درصد از ادغامهای سالهای۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ توانستند رشد درآمدهای خود را در سه سال بعد نیز حفظ کنند. به طور متوسط لین ادغامها دارای رشد ۴درصد زیر متوسط صنعت بودند. علت اصلی این ناکامیها نارضایتی مشتری و کارکنان پس از ادغام انجام شده بود. بدین ترتیب مشخص می شود که مدیریت ادغام جزء حیلتی برای هلدینگ ها به شمار می رود تا بتوانند به گونه ای موثر واحدهای تحت پوشش خود را در راستای ایجاد هم افزایی پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 17:
۲ -حوزه مالی فرایندهای این حوزه عبارتند از مدیریت سرمایه گذاری. مدیریت مالی. مدیریت ریسک و مدیریت سبد سهام. در ادامه به تشریح هر یک از فرایندهای مذکور می‌پردازيم. ۱-۲ - مدیربت سرمایه گذاری شرکتهای هلدینگ دارای لبن مربت هستد که می توانتد با شناسای حرحه عمر محصول ارانه شده و هدفی که در منظر مللی خودبا توجه به این مورد تعیین می‌کنند. سود برخی از واحدها را برای سرمایه گذاری در واحدهای دیگر به کار برند. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 18:
مدیریت سرمایه گذاری وظایف زیر را برعهده دارد: ‎١‏ شناسايى قرصتهاى موجودة ۲ مطالعات راهیردی و بررسیهای اقتصادی؛ ۲ تهیه طرح تجاری. ریسک جدای از رویکرد ادغام. فعالیتهای دیگری نیز مثل طراحی ابزارهای مالی برای کاهش انواع ریسک در شرکنها وجود دارد. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 19:
۲-۳ - مدیریت مالی تجزیه و تحلیل صورتهای مالی» مدیریت ورود و خروج سرمایه و وجوه نقد هلدینگ در اين فرایند مد نظر قرار مى كيرد. ۳- ۴ - مد .يريت سبد سهام مدیوبت سید سوام جا معیریت پورخولمو جا رویکر» <رید و فروش مبام ب ل واحدهای تحت پوشش (سهام مدیریتی) و همچنین سودآوری انجام می گیرد. متاسفانه در ایران آکثر شرکتهای علدینگ از لین فرایند برای سود دهی استفاده می کنند و خود را از قيد و بد کنترل شرکتهای خود رها می سازند. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 20:
اهم وظايف مديريت سبد سهام عبار تند از: ۱ - تجزیه و تحلیل های مالی-اقتصادی واحدهای تحت پوشش؛ ۲ - استفاده از مدل‌های ترکیبی برای تعیین نوع سهامهای موجود در سبد بر اساس ریسک و بازده. پروژه اصول سریرستی-:

صفحه 21:
۳- حوزه پشتیبانی فرایندهای لین حوزه عبارتند از مدیریت حقوقی, مدیریت اداری و منلبع انسانی‌مدیریت برنامه ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه. در ادامه به تشریح هر یک از فرایندهای مذکور می پردازیم. ۳-۱ - مدیریت حقوقی یکی از واحدهای ستادی سازمانهای هلدینگ می تولند واحد حقوقی باشد. بنابرلین لین فراء نیز در منظر فرایندهای داخلی یک شرکت هلدینگ لحاظ شده است‌با توجه به مطالعه موردی که در مورد بنیاد مستضعفان صورت گرفته است. فرایندهای فرعی زیر پیشنهاد می شود: ۱. حل اختلافات؛ ۲ طرح و اقامه دعاوی و دفاع از حقوق؛ ۳. دعاوی و قراردادهای بین المللی؛ ؟. نكهدارى و حفاظت اسناد و يرونده هاى حقوقى. بروزه اصول سريرستى-صادق بلوكى

صفحه 22:
۳-۲ - مدیریت اداری و منابع انسانی فرایند مدیریت منلبع انسانی به عنوان یک فرایند پشتیبانی نه تنها در یک سازمان هلدینگ بلکه در بسیاری از شرکتها نیز مرسوم است. اما تفاوت این فرایند در هلدینگ با شرکتهای دیگر آن است که در هلدینگ ارائه این خدمات به تمامی واحدهای تحت پوشش به صورت یکپارچه انجام می گیرد. البته این بدان معنی نیست که مثلا وظیفه جذب پرسنل هر واحد تابعه بعهده لدینگ می باشد. بلکه بیشتر سطوح مدبریتی را تحت تاثیر قرار مى د بعنوان مثال در شرکت هلدینگ جنرال الکتریک مدیران ابتدا در واحدهای کوچک سازمان مشغول می شوند به گونه ای که موفقیت و یا شکست در لین واحدها روی سه رقم اول درآمد عملیاتی سازمان تاثیری ایجاد نمی کند. سپس با توجه به توانمندیهایشان به پستهای بالاتر و ل لا پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 23:
۲-۳ - مدیریت برنامه ریزی فرایند برنامه ریزی در هلدینگ در نهلیت به تهیه و تدوین برنامه های کلان سازمان و حداکثر تا سطح رشته فعالیت ها منجر خواهد شد. برنامه ریزی در سطح واحدهای تابعه توسط خود آنها انجام می شود. ولی در نهایت باید به تایید ستاد هلدینگ برسد. این فرایند می تواند شامل زیر فرایندهای ذیل باشد | تدوین نظام سنجش عملکرد برنامه و بودجه؛ ۲ تدوین و تلفیق برنامه و بودجه؛ ۳ نظارت و کنترل بر اجرای برنامه و بودجه: ۴ تهیه و تدوین آیین نامه ها و دستورالعملهای تخصصی مورد ‎gl‏ ‏۵ تدوین و بهسازی نظام بهره وری و نظارت کلان بر اجرای آن. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 24:
۲۴ - تخقیق ووتوسعةً تحقیق و توسعه در هلدینگ به منظور طراحی و ایجاد سیستم مدیریت تحقیق و توسعه در شرکتهادسیاست گذاری در خصوص نوآوری در محصولات و فرایندهای تولیدی و مدیریت تکنولوژی انجام می شود. پروژه اصول سریرستی-:

صفحه 25:
۴ - حوزه مشتربان فرایندهای این حوزه عبارتدد از انتخاب.جذب.حفظ و رشد. در ادامه به تشریح هر یک از فرایندهای مذکور می پردازیم. ۴-۱ - انتخاب شناسایی مشتریان برای بنگاه» تنظیم ارزش قلبل ارلئه برای جلب لین مشتریان و خلق تصویری از نام تجاری که مشتریان مورد نظر را به محصول یا خدمت شرکت جلب کند. ۴-۲ - جذب انتقال پیام به بازاره یافتن مشتری احتمالی و تبدیل آن به مشتری. ۴-۴ - رشد شناخت از مشتری ایجاد ارتباط با ایشان و بالا بردن سهم شرکت از خریدهای ان هدف. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 26:
در بایان بشنیاد هی شود سارمانهای هلدینگ در ابران دا ترجه به آهمت مسماری ‎feels‏ ‎pacing Gate a. cla‏ ود کت درا ‎es‏ آماده ساری ری 0 برای پیاده سازی لین فرایندها بسیا ارقل تامل ات به عبارت دگر سار ار فرادهلی که از آنها نام برده شده است یا کاملا ناشناخته لند وبیا شناخت مناسبی از آنها وجود ندارد. بنابراین آموزش و درک صحیح فرایندها و رویکرد فرایندی به عنوان پیاده سازی مدل مطرح هستند. پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

صفحه 27:
منابع محسن اتایکی راهبری سازمان های هلدینگ انتشار ات بیام موف سال ۱۳۸۴ ۲ اندرسون و بترسون» راهتهای بهبود تطبیقی, ترجمه دکتر محمد کیمیا گری: انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیره سال۱۳۷۸ ۳ سارا کوک» رویکرد سیستماتیک الگوگیری» ترجمه دکتر مهدی غضنفری, ‎CULES‏ ‏دانشگاه علم و صنعت» سال ۱۳۸۱ ۴ دکتر عباس افرازه. مدیریت دانش, انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر ۵ . هارتموت استلره مدبریت زنجیره تامین و برنامه ریزی پیشرفته. ترجمه نسرین عسگری و رضا زنجیرانی فراعنی. انتشارات ترمد سال ۱۳۸۲ پروژه اصول سریرستی-صادق بلوکی

بسم اهلل الرحمن الرحیم به نام خداوند بخشنده مهربان پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی پروژه اصول سرپرستی سازمان های هولدینگ پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی :مشخصات دانشجو نام و نام خانوادگی: صادق بلوکی شماره دانشجویی: 33638 استاد مربوطه: آقای محجوب پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی شركت هلدينگ پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی شركت هلدينگ شركتي است كه داراي سهام ممتاز و يا عمده چندين شركت ديگر است ،به اين معنا كه در ه00يئت م00ديره آن شركتها ح00داقل ي00ك عض00و نماين00ده دارد و بن00ابراين داراي ح00ق راي اس00ت و مي توان00د از اين طري00ق آن شركتها را م00ديريت و كن00ترل كن00د و از مزاياي حاص00ل از كسب و كارهاي مختلف نيز منتفع شود .به اين شركتها گهگاه شركتهاي مادر ن000يز گفت000ه مي شود .اصطالحات رايج و مشابه ديگري ن00يز وج0ود دارن0د كه از آن جمل0ه مي توان به شركتهاي كنترل كننده ،شركتهاي دارنده و يا شركتهاي مالك اش00اره كرد .به عنوان نمونه در تعريف شركت مال00ك گفت00ه ان00د كه شركت مال00ك، شركتي است كه مالك سهام شركتهاي ديگر اس00ت و ازاين طري00ق شركتهاي ديگر را كنترل مي كند .در واقع مي توان گفت هلدينگ ها شركتهاي ب00زرگي هستند كه اغلب ،تنها به صورت شركتهاي مال00ك هس00تند و هيچ گون00ه نقش توليدي بر عهده ندارند و به گونه اي روز افزون تبديل به واح000دهاي مالي مي شوند و مسائل مالي در تصميم گيري آنها نقش مهمي را ايفا مي كند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی س00تاد هل00دينگ ش00امل فراين00دهايي چ00ون برنام00ه ري00زي ،كن00ترل ،نظ00ارت و پشتيباني است .شركتهاي تابعه(واح00دهاي كسب و كار اس00تراتژيك) همان كارخانه ها و واحدهايي هس00تند كه ب00ه ص00ورت مس00تقيم ب00ه تولي00د و ارائ00ه محصوالت و خدمات مي پردازند و ب00ه ص00ورت مس00تقيم با مش00تري سروكار دارند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی ضرورت طراحي فرايندهاي استراتژيك در سازمانهاي هلدينگ از آنجايي كه سازمانهاي هلدينگ در رشته هاي مختلف كسب وكار فعاليت مي كنند و با واحدها و فرايندهاي گوناگوني سروكار دارند ،برنامه ريزي ،كنترل و ه00دايت اين اج00زا در راستاي تحقق اهداف هلدينگ از چالش00هاي بس00يار مهم اين دس00ته ازسازمانها محس00وب مي‌شود .از طرف ديگر ماهيت وجودي سازمانهاي هلدينگ ايجاد ارزشي مازاد بر مجم00وع ارزش تك تك واحدها و فرايندهاي آن(هم افزايي) است .چرا كه در غير اين ص000ورت ،با منحل كردن هلدينگ انتظار مي رود عملكرد واحدهاي تابعه بهبود يابد. بر اين اساس ،مي توان طراحي و پياده سازي فرايندهاي استراتژيك را به عنوان يك گ00ام اساسي در اداره سازمانهاي هلدينگ قلمداد كرد. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی انواع فرايندهاي استراتژيك در يك سازمان هلدينگ: فرايندهاي استراتژيك در يك سازمان هلدينگ به چهار حوزه زير تقسيم بندي مي‌شوند: .1حوزه بين كسب و كار :كه تعامالت بين واحدي در آن حكم فرماست. .2حوزه مالي :مباحث پولي ،مديريت مالي و مهندسي مالي را در بر مي گيرد. .3حوزه پشتيباني :پشتيباني يكپارچه از واحدها و فرايندهاي سازمان را مد نظر دارد. .4حوزه مشتري :فرايندهاي ارزش آفريني كه خروجي آنها مستقيما به مشتري بر مي‌گردد را مد نظر دارد. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی -1حوزه بين كسب و كار فرايندهاي اين حوزه عبارتن00د از الگ00وبرداري ،تق00ويت همك00اري در زنج00يره ت00امين ،فروش بين واحدي ،مديريت دانش ،مديريت برند ،مديريت ادغام و مديريت ارتباطات و فناوري اطالعات .در ادامه به تشريح هر يك از فرايندهاي مذكور مي‌پردازيم 1 –1بنچ ماركينگ در سازمان هلدينگ به علت وجود چندين رشته فعاليت و تعداد زيادي واح00دهاي كسب و كار ،مي بايستي عملكردهاي موفق در هر گروه شناسايي و بهترين تجارب ن وسيله هم شيوه هاي كارآمد و تجارب موف00ق ب00ه كسب شده تسهيم شود .به اي ‌ ديگران منتقل مي شود و هم براي هدف‌گذاري مي تواند مالك مقايسه قرار گيرد. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی فرايند بنچ ماركينگ از مراحل زير تشكيل يافته است: فرايندهاي اين حوزه عبارتن00د از الگ00وبرداري ،تق00ويت همك00اري در زنج00يره ت00امين ،فروش بين واحدي ،مديريت دانش ،مديريت برند ،مديريت ادغام و مديريت ارتباطات و فناوري اطالعات .در ادامه به تشريح هر يك از فرايندهاي مذكور مي‌پردازيم _ شناسايي شركتهاي موفق داخلي؛ _ تسهيم بهترين تجارب شركتهاي موفق؛ _ تحليل فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب.. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 1-2مديريت دانش از آنجايي كه شركتهاي زير مجموعه هلدينگ نسبت به فرصتها ،تهديدات ،نق00اط قوت و ضعف خود آگاهتر از م00ديران هل00دينگ هس00تند ،م00ديران اين واح00دها از قابليت بهتري براي تصميم گيري در مورد واحد خ00ود برخوردارن00د .بن00ابراين مي بايستي دانش اين پرسنل استخراج و به مديران هل00دينگ ب00راي تص00ميم گ00يري اثربخش منتقل شود. - 1-3مديريت نام تجاري موارد اساسي در مديريت نام تجاري عبارتند از: _ تقويت نامهاي تجاري شركتهاي تحت پوشش؛ _ توسعه و عرضه محصوالت تحت يك نام تجاري معتبر؛ _ فروش نام تجاري. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 1-4مديريت زنجيره تامين هدف اصلي مديريت زنجيره تامين هماهنگ سازي جريانهاي مواد و اطالعات بين واح000دهاي موجود است. - 1-5فروش بين واحدي در يك شركت هلدينگ فروش بين واحدي مي تواند به عنوان استراتژي براي كليه واح00دهاي تحت پوشش مطرح شود .به اين ترتيب آنها ملزم به اين خواهند ب00ود ت00ا در كن00ار محص00والت خود محصوالت ديگر واحدهاي شركت را نيز تاحد امكان عرضه دارند تا ب00ه اين وس00يله س00هم سبد و هزينه مشتري از سازمان افزايش يابد. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی اين فرايند از دو جزء اساسي تشكيل يافته است: .1معرفي محصوالت جانبي ديگر واحدها در كنار محصول اصلي؛ .2معرفي مشتريان يك واحد تابعه به واحد ديگر. معرفي محصوالت در كنار محصول اصلي به اين معني اس00ت كه مي ت00وان همزمان با ارائ00ه محصوالت يك واحد تابعه محصوالتي مرتبط از واحدهاي ديگر ن00يز ارائ00ه ش00ود .مثال در كن00ار فروش موتور سيكلت مي توان كاله ايمني را نيز به عنوان محصول شركت ديگر عرضه كرد. معرفي مشتريان به ساير شركتها بدين ترتيب است كه با ارائه ليست مشتريان ي00ك واح00د ب00ه واحدهاي ديگر مي توان سهم خريد هر ي000ك از آنها را افزايش داد .مثال ي000ك واح000د فروش محصوالت لبني مي تواند مشتريان واحد فروش مواد غذايي را شناسايي و با فرستادن كاتالوگ محصوالت خود را نيز معرفي كند.. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 1-6مديريت فناوري اطالعات و ارتباطات تسهيم خدمات ،از جمله اطالعات مورد نياز در بين واحدهاي يك سازمان هلدينگ به عن00وان يكي از مهمترين اقدامات ب00راي كاهش هزين00ه هاي دسترس00ي ب00ه اطالعات مطرح اس00ت. مديريت ITبه عنوان بخشي از پورتفوي خدمات استراتژيك مطرح است. مديريت فناوري اطالعات و ارتباطات از دو جزء زير تشكيل شده است: .1تهيه و پردازش داده ها و ارائه اطالعات مورد نياز؛ .2تدوين نظام اطالعاتي و پشتيباني از سيستم هاي اطالعاتي و شبكه. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 1-7مديريت ادغام از مزيتهاي عمده مديريت ادغام مي‌توان دست‌يابي به منافع مش00ترك از طري00ق هم افزايي و كاهش ريسك تجاري را نام برد .اهميت اين هدف از آنجايي مشخص مي‌شود كه بس00ياري از ادغامها به علت نبود همسو سازي و تلفي00ق م00ديريتها ،فرهنگها ،اس00تراتژي‌ها و سيس00تم‌هاي اطالعاتي شكست مي خورن00د .در همين خص00وص مطالعات مك00نزي در خالل سالهاي1990 تا 2000موارد زير را نشان مي‌دهد: پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی _ تنها11درصد از 193ادغام در خالل سالهاي 1990تا 1997توانستند رشد درآمدهاي خود را در كمتر از يك سال محقق سازند .به طور متوسط ادغامها با 12درصد كاهش درآمد مواجه شدند. _ تنها 12درصد از ادغامهاي سالهاي 1995و 1996توانستند رشد درآمدهاي خود را در س00ه سال بعد نيز حفظ كنند .به طور متوسط اين ادغامها داراي رشد 4درصد زير متوس00ط ص00نعت بودند. _ علت اصلي اين ناكاميها نارضايتي مشتري و كاركنان پس از ادغام انجام شده بود. بدين ترتيب مشخص مي شود كه مديريت ادغام جزء حياتي براي هلدينگ ها ب00ه ش00مار مي رود تا بتوانند به گونه اي موثر واحدهاي تحت پوشش خ000ود را در راس000تاي ايجاد هم افزايي تلفيق كنند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 2حوزه مالي فرايندهاي اين حوزه عبارتند از م00ديريت سرمايه گ00ذاري ،م00ديريت مالي ،م00ديريت ريس00ك و مديريت سبد سهام .در ادامه به تشريح هر يك از فرايندهاي مذكور مي‌پردازيم. - 1 –2مديريت سرمايه گذاري شركتهاي هلدينگ داراي اين مزيت هستند كه مي توانند با شناسايي چرخه عمر محصول ارائه شده و هدفي كه در منظر مالي خود با توجه به اين مورد تعيين مي‌كنند ،سود برخي از واحدها را براي سرمايه گذاري در واحدهاي ديگر به كار برند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی مديريت سرمايه گذاري وظايف زير را برعهده دارد: .1شناسايي فرصتهاي موجود؛ .2مطالعات راهبردي و بررسيهاي اقتصادي؛ .3تهيه طرح تجاري. - 2-2مديريت ريسك جداي از رويكرد ادغام ،فعاليتهاي ديگري نيز مثل طراحي ابزارهاي مالي براي كاهش انواع ريسك در شركتها وجود دارد. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 2-3مديريت مالي تجزيه و تحليل صورتهاي مالي ،م00ديريت ورود و خروج سرمايه و وج00وه نق00د هل00دينگ در اين فرايند مد نظر قرار مي گيرد. - 4 –2مديريت سبد سهام مديريت سبد سهام يا مديريت پورتفوليو با رويكرد خري00د و فروش س00هام ب00ه منظ00ور كن00ترل واحدهاي تحت پوشش (سهام مديريتي) و همچنين سودآوري انجام مي گيرد .متاسفانه در ايران اكثر شركتهاي هلدينگ از اين فرايند براي سود دهي استفاده مي كنند و خ00ود را از قي00د و بن00د كنترل شركتهاي خود رها مي سازند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی اهم وظايف مديريت سبد سهام عبارتند از: - 1تجزيه و تحليل هاي مالي-اقتصادي واحدهاي تحت پوشش؛ - 2استفاده از مدل‌هاي تركيبي براي تعيين نوع سهامهاي موجود در سبد بر اساس ريسك و بازده. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی -3حوزه پشتيباني فرايندهاي اين حوزه عبارتند از مديريت حقوقي ،مديريت اداري و منابع انساني،م00ديريت برنام00ه ريزي و مديريت تحقيق و توسعه .در ادامه به تشريح هر يك از فرايندهاي مذكور مي پردازيم. - 3-1مديريت حقوقي يكي از واحدهاي ستادي سازمانهاي هلدينگ مي تواند واحد حقوقي باشد .بن00ابراين اين فراين00د نيز در منظر فرايندهاي داخلي يك شركت هلدينگ لحاظ شده است.با توجه به مطالعه م00وردي كه در مورد بنياد مستضعفان صورت گرفته است ،فرايندهاي فرعي زير پيشنهاد مي شود: .1حل اختالفات؛ .2طرح و اقامه دعاوي و دفاع از حقوق؛ .3دعاوي و قراردادهاي بين المللي؛ .4نگهداري و حفاظت اسناد و پرونده هاي حقوقي. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 3-2مديريت اداري و منابع انساني فرايند مديريت منابع انساني به عنوان يك فرايند پشتيباني نه تنها در يك سازمان هلدينگ بلكه در بسياري از شركتها نيز مرسوم است .اما تفاوت اين فرايند در هلدينگ با شركتهاي ديگر آن است كه در هلدينگ ارائه اين خدمات به تمامي واحدهاي تحت پوشش به صورت يكپارچه انجام مي گيرد .البته اين بدان معني نيست كه مثال وظيف00ه ج00ذب پرس00نل هر واح00د تابع00ه بعه00ده هلدينگ مي باشد .بلكه بيشتر سطوح مديريتي را تحت تاثير قرار مي دهد. بعنوان مثال در شركت هلدينگ جنرال الكتري00ك م00ديران ابت00دا در واح00دهاي كوچ00ك سازمان مشغول مي شوند به گونه اي كه موفقيت و يا شكست در اين واح00دها روي س00ه رقم اول درآم00د عملياتي سازمان تاثيري ايجاد نمي كند .سپس با توجه به توانمنديهايشان ب00ه پس00تهاي باالتر و كليدي‌تر دست مي يابند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 3-3مديريت برنامه ريزي فرايند برنامه ريزي در هلدينگ در نهايت به تهيه و تدوين برنامه هاي كالن سازمان و حداكثر تا سطح رشته فعاليت ها منجر خواهد شد .برنامه ريزي در سطح واحدهاي تابعه توسط خ000ود آنها انجام مي شود ،ولي در نهايت بايد به تاييد ستاد هلدينگ برسد. اين فرايند مي تواند شامل زير فرايندهاي ذيل باشد : .1تدوين نظام سنجش عملكرد برنامه و بودجه؛ .2تدوين و تلفيق برنامه و بودجه؛ .3نظارت و كنترل بر اجراي برنامه و بودجه؛ .4تهيه و تدوين آيين نامه ها و دستورالعملهاي تخصصي مورد نياز؛ .5تدوين و بهسازي نظام بهره وري و نظارت كالن بر اجراي آن. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 3-4تحقيق و توسعه تحقيق و توسعه در هلدينگ به منظور طراحي و ايجاد سيس00تم م00ديريت تحقي00ق و توس00عه در شركتها،سياست گ00ذاري در خص00وص ن00وآوري در محص00والت و فراين00دهاي تولي00دي و م00ديريت تكنولوژي انجام مي شود. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی - 4حوزه مشتريان فرايندهاي اين حوزه عبارتند از انتخاب،ج00ذب،حف00ظ و رش00د .در ادام00ه ب00ه تشريح هر ي00ك از فرايندهاي مذكور مي پردازيم. - 4-1انتخاب شناسايي مشتريان براي بنگاه ،تنظيم ارزش قابل ارائه براي جلب اين مشتريان و خل00ق تص00ويري از نام تجاري كه مشتريان مورد نظر را به محصول يا خدمت شركت جلب كند. - 4-2جذب انتقال پيام به بازار ،يافتن مشتري احتمالي و تبديل آن به مشتري. – 4-4رشد شناخت از مشتري ،ايجاد ارتباط با ايشان و باال بردن سهم شركت از خريدهاي مشتريان هدف. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی نتيجه گيري در پايان پيشنهاد مي شود ،سازمانهاي هلدينگ در ايران با توجه ب00ه اهميت معماري فراين00دي. اقدام به طراحي فرايندهاي استراتژيك خود كنند .در اين خصوص آماده سازي بس000تري مناسب براي پياده سازي اين فرايندها بسيار قابل تامل است .به عبارت ديگر بسياري از فرايندهايي كه از آنها نام برده شده است يا كامال ناشناخته اند و يا شناخت مناسبي از آنها وج00ود ن00دارد .بن00ابراين آموزش و درك صحيح فرايندها و رويكرد فرايندي به عنوان پياده سازي مدل مطرح هستند. پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی منابع .1 .2 .3 .4 .5 محسن اتابكي ،راهبري سازمان هاي هلدينگ ،انتشارات پيام مؤلف ،سال1384 اندرسون و پترسون ،راهنماي بهبود تطبيقي ،ترجمه دكتر محمد كيميا گري ،انتشارات دانشگاه صنعتي امير كبير ،سال1378 سارا كوك ،رويكرد سيستماتيك الگوگيري ،ترجمه دكتر مهدي غضنفري ،انتشارات دانشگاه علم و صنعت ،سال1381 دكتر عباس افرازه ،مديريت دانش ،انتشارات دانشگاه صنعتي امير كبير هارتموت استلر ،مديريت زنجيره تامين و برنامه ريزي پيشرفته ،ترجمه نسرين عسگري و رضا زنجيراني فراهاني ،انتشارات ترمه ،سال1382 پروژه اصول سرپرستی-صادق بلوکی

51,000 تومان