صفحه 1:
وزارت علوم وتحقیقات
وفناوري
موسسه اموزش عالي
و غيرانتفاعي ابا
گروه معماري
درس مربوطه:معماری اسلامی
عنوان: بررسی مسجد جامع قزوین
استاد راهنما: جناب آقای مهندس فلاح
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
اصول معماری مساجد ایرانی
صفحه 5:
اصول معماری مساجد ایرانی
اساسا معماريي که با جلوه هاي فرهنگي جامعه هم رویداد نباشد , وجود ندارد و
معماري زمان حال تنها وقتي وجود پیدا مي کند که مجموعه برداشت هاي ما از
معماري گذشته و شمايي از آینده را در خود جمع داشته باشد .در فرهنگ و همزيستي
و هم رويدادي جلوه هاي ماندگار معماري گذشته , ما حق نداریم در قالب هاي
شناخت و معرفت امروزي خود آنها را صرفا متعلق به گذشته بدانیم , چرا که اين
جلوه ها همه به امروز نیز تعلق دارند چنانکه مجموعه ي آثار گذشته و حال , خود نیز
جملگي به آینده تعلق خواهند داشت .تاثيرات آنچه که در حیات واقعي ساختمان هاي
مساجد اتفاق افتاده , بسیار شگفت آور است و گاه به عنوان تجربه هايي بسیار غني
و عبرت آموز در زندگي انسان هاي نسل هاي بعد نیز جریان پیدا مي کند . نسل هايي
که در دوران کوتاه عمرشان , در هر برهه از زمان ٠ و بر هر کشور و شهر و نقطه اي
از کره زمین که باشد , بر يگانگي و هم رويدادي جلوه هاي گذشته و حال و آینده
معماري مسجد صحه مي كذارند. و انسان خردورز هر دور | ضمن آنکه مدعي است
در حال زندكي مي كند , اغلب با كنجكاوي و حيرت , در هنكامه اين آميختكي و
همواره در کانون شگفتي هاي آن ایستاده است .با تعبیر پیش گفته , به سهولت مي
توان به اين نتیجه رسید که نبض عنصر ماندگار و زنده فرهنگ و معماري گذشته , در
عصر ما نیز تحرك و تبش دارد و چشم اندازهاي حال و آینده زندگي ما را جذاب تر و
با شکوه تر و پر شوکت تر مي کند .با توجه به مباحث مذکور در پاسخ به اين پرسش
که ار نظر فرهنگي , معماري گذشته و حال کداميك ارجحیت دارد , مي توان به اين
نکته دست یافت که اين ابعاد و ويژگي , ملاك و معیار سنجش ندارند و به عبارت بهتر
سنجش ناپذیرند , چرا که یگانه اند . شاید از همین روست که
صفحه 6:
اصول معماری مساجد ایرانی
گفته شده است : لازمه برخورداري , حضور توامان در جلوه هاي گذشته و حال آنست
و باز از همین روست که معماري به طور اعم - و معماري مسجد به طور اخص - باید
با ياد و خاطره رفتگان فرهیخته و رويكردي صميمي و آشنا با آيندگاني که در راه اند
شكل كيرد . بدین معنا معمار بناي مسچد در عرصه اینکار در انچه که شده و آنچه که
خواهد شد یکجا دخالت خواهد داشت .معمار امروز مي تواند در ساخت و ساز نسل
هاي آینده حضور داشته باشد , و براي درك . تعمق آثار گذشته نیز قادر نیست آنگونه
که باید خود را در شرایط آن زمان قرار دهد . بنابراین در تلاش ذهني پر شور خود ,
تنها با نوعي هم رویداد کردن گذشته و آینده . با زمان حال است که مي تواند به پاسخ
هاي آرماني طرح خود نزديك شود .پایه گذاران اصول معماري ساختمان مذهبي در
يانيآنان پیامبران هستند , و نوايغ هنري تنها با اتصال و اتكا و مباني عبادي و ا#دواقع ج
پیامبران , موفق به آفرینش آثار بديع و افتخار آميز در اين زمينه شده اند . جنين آثاري
به واقع در طريق رهايي از تاريكي ها و ميل به شفافيت ها و تابش انوار ايماني به
طور موثر ايفاي نقش كرده اند . از اين رو در معماري مسجد استاد سازنده شخصيتي
. است كه بيش از همه دل در كرو " او " ( لا اله الا هو ) داشته باشد