سایرورزشی

اصول و مبانی تربیت بدنی

صفحه 1:
۳ ا

صفحه 2:
اصول و مبانی ترب رت

صفحه 3:
كلمه مبانى جمع مكسر مبنا و به مقفهوم 0 اسان صا ايو 1 ‎Wer‏ ‏است. در واقع مبانى هر يديده يا علم متضمن يايه هاء جهار جوب: اسكلت و ا ان ۱ تربيت بدنى نيز از اين قاعده مستثنى

صفحه 4:
به قول «وست» و «بوچر» نویسندگان کتاب ‎SOLE ROD ROS Re ere)‏ و 7 یرای ای دن خشضند, ‎ieee‏ ا ‎Y ae re Ree‏ ا را به وجود مى أورند و أن را به عنوان تجربه اى با ‎le abe aa‏ راد ار ای اين عناضر ‎ren C eenyrrg) rer ire rc pes rey wey‏ 2 ‎Pet LCV Ege] Fase ener an et | tan St py aye CRD) b)‏ تربیت بدنی هستند و بیان گر ساختار تربیت بدنی در ‎mere) bent are et‏ ا ۱[

صفحه 5:

صفحه 6:
بازى بازی برای کودک امری فطری و نیازی طبیعی است بازى عامل ضرورى و لازم براى رشد و تكامل كودى است . کودکان بوسیله بازی چیزهایی ۳ ‎Ce ter efor‏ ا 0 ا ا 0 کرک واقعيت هاى جهان خارج از ذهن را از طريق بازى هی آموزد . وه بازی را می توان به گذشته های دور , حتی از بدو بيدايش انسان نسبت داد در حقيقت بازى جزئى از زندكى انسان ا ا ا ا

صفحه 7:
تعریف بازی هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که در ا ل ا ل ل ا ا ا 1 یا دراز مدت فرد یا گروه , چه به صورت انفرادی 00 6 ‏ا ا ا ل‎ Sema eet) el Coulee ‏و ا ا بر‎ ‏ار ی ی ای‎ eli) earee 3 1۳۳

صفحه 8:
بَازَق3 از نظر اسينسر 2 وسیله ای برای مصرف ‎cope‏ ‏و ضاف ل ‎eo‏ ‏نظر منجر به اين اعتقاد در عده اى از ی اجتماعی گردید که 2979 جنگ و خونریزی در واقع به جهت مصرف همين انرى هاى اضافى مصرف نشده

صفحه 9:
وررش ۳ ‏در ۳ از فعل‎ ie ‏ورزش ان : فارسي از فعل ورزيدن كم بطور‎ + کت جسمي و یا ‎yeas‏ جراي مرتب تمرين هاي بدني 99 ني و روحي استعمال مي به فعاليت هايا ت های ‎a‏ ‎wa 0 0‏ 7 ‎te re‏ ی مساق مود توافت هی دستباس به ‎ee bea eo‏ اميزهاى ار اين اهداف انجام

صفحه 10:
تت بديي *لغت تربيث بدني لغتي است مركب از دو كلمه تربيت + بدن , 7 ا 0000 | *واژه تربیت به فرایند مداوم یادگیری گفته می شود که در سرا سر ا ا ا ا ا ا ل ا 000 ا ا ‎vege‏ سا ادع ‎gull‏ ار ۲۲۱ اهداف و ارزش هاي تربيت بدني و ورزش را تشريح مي كند. ‎jl Wx ay”‏ طريق برنامه هاى هدفمند فعاليت جسمانی ,دررشدهمه جانبه شخص مشارکت می کند . تربیت بدنی و ورزش بر یک چیز تأکید می کند وآن حرکت انسان یا به

صفحه 11:
زد 00 1 كه از طريق حركات مبتنى بر 1 رشد و تكامل را در همه ابعاد وجود انسان 0200 روانى 1 اخلاقی) تسهيل 9 ‎as‏ 22 نموده و به رشد و شكوفايى استعداد هاى فرد کمک می کند ۱ win, cys” ‏حرکت های بدنی منظم و حساب شده به منظور‎ ‏رشد و تربیت استعدادهای جسمانی, حرکتی,‎ ‏فكرى, اجتماعى و اخلاقى‎

صفحه 12:
تربیت بدني شامل 7" << < eon Peng ‏ای ار ار‎ bv sG cy seen ‏و زندگی بهتر‎ ‏اكتساب دانش در باره فعاليت هاى جسمانى‎ پرورش نگرش مثبت در راستای کمک به يادكيرى در طول عمر و شركت در سراسر زندكى تربيت بدني به منزله ى يى رشته علمى

صفحه 13:
تربيت بدنى به عنوان يى علم ازاواسط دهه 1960 موج كسترده اى از مطالعات علمى در رشته تربت بدنى به وجود آمد كه سبب ارتقاع جايكّاه علمى آن به عنوان یک علم شد تعريف هنرى از رشته علمى: حجم سازمان دارى از مجموعه دانش مشتمل بر واحد هاى رسمی أموزرشى 0

صفحه 14:
اهداف اصلي تربیت بدني 1 سه دسته تقسیم کرد 2000 هدف هاي رواني هدف هاي اجتماعي

صفحه 15:
لم هدف هاي جسماني: امنو2۳۱0۱0 Objects Peseta nore neCet ECS EC SUSpT INET IU S nee etait CC RONT TY ۳ en cose lone |1121 ‏منظاور‎ ee ۳۲۲ ‏ی ار تا سای ری‎ ‏انطباق‎ ار ات ری ی ۳۱ ۰۰۰۱ ‏ار یه درا ارام سم قاری‎ eM ‏مدت و افزایش قدرت تحمل‎ ازدياد نيروي بدني و تامين سلامتي و بهداشت بدن در برابر عوارض و بيماري ها اصلاح و بازسازي و بدن و توانبخشي به منظور رفع نواقص و نارسايي هاي فيزيكي و ایجاد بهره وري

صفحه 16:
od Ll sla ‏مولفه‎ آمادگی جسمانی هدف از آن ملاحظه مقلفه های آناتومیکی و ۱ م 2 باهدف ملاحظه هاى عصبى عضلانى ارائه شده است (ظرفيت در تكرار تمرين)

صفحه 17:
= 77 | mr ‏©به طور كلى معناى‎ ‏مى‎ ro) Sis 0 ailjgy ۱ 0 vols 2g #تعريف آمادكى جسمانى از نظر ورزشى دشواراست زيرا به حالت هاى روانى , ‎er tnaney‏ اک( ‎Sal! slp aalgo Gybjl Lb ol JW ror‏ واكاك حركدن ‎BAY as Gly‏

صفحه 18:
مولفه ۰ ۰ ۳۲۲ 0 ‏لا اا ا ا ا‎ se De) ‏آن‎ pes | قدرت ایستا ا ا ‎Are eC Seer‏ ا 7 7 ‎es)‏ 0 قدرت يويا (ديناميك ) : حداكثر وزنه اي كه بتوان دوتمام کر

صفحه 19:
6استقاقت”” عبارت است از توانايي تکرار يك حرکت معین درمدت زمان طولاني *استقامت ‎tap)‏ است ©1_ استقامت عمومي ( قلبي - ريوي ) فعاليت هايي كه كل بدن رادركير ميكند و با تكرار زياد درمدت الل لا ا ا | این نوع استقامت باعث تقویت سیستم گردش خون و استقامت موضعي. توانايي يك يا دسته اي از عضلات درتكرار زياد يك فعاليت درمدت زمان طولاني ا ال ا 0

صفحه 20:
‎evs) = ert ee‏ توانايي بسیار پیچیده اي است . درواقع اعمال ال ا ال ‎Fare hed‏ سركت ‎350 ‏ال‎ Le tt per i ‏سرعت دويدن درمسافتهاي كوتاه و ‎a‏

صفحه 21:
انعطاف يذيري : عبارت است از ايجاد وسعت دامنه ‎ee‏ ا ا ا نك ا ‎Co ee epee)‏ انعطاف يذيري ايستا محدوده حركتي يا درجه حركت يذيري يك فصل را ميتوان انعطاف يذيري ایستا نامید و قابل اندازه 1 7 انعطاف پذيري جنبشي عبارتست از مقاومت يك مفصل دربرابر حركت يا هر نيرويي كه با حركت مفصل سرولكاردارد . اين انعطافيذيري را نميتوان به اساني اندازه گرفت .

صفحه 22:
ترکیب بدن مفهومی که درصد نسبی ‎ee De eV‏ ا 20 کند تركي ب بدن ابزار مناسبى برای ارزیابی وضعیت آمادگی شخص لك ‎qu‏

صفحه 23:
سا لت اس 9 وضعيت بدن و هدايت به شيوه اى دقيق مى كند. تعادل تواناى حفظ مركز ثقل بدن روى سطح اتكا وآگاهی از وضعیت بدن در فضا (وابسطه ب ‎een‏ ‏بسن ات مر رالات ‎reels) lee‏ باشد - ايستا توانايى حفظ تعادل در يى وضعيت ساكن تعادل يويا تواناى حفظ تعادل در يك وضعيت متغييد

صفحه 24:
#هماهنگي اجراي حرکت همساز یا ‎er een ees‏ ‎Berra rer] ON‏ AE jw 9 528 S55 Uloi” “"زمان واكنش فاصله ارائه يك محركى و اغاز ياسخ

صفحه 25:
Psychological Objects: wiley ey Paws (as) #كشف استعدادها ي نهفته و شناخت استعدادهاي رواني - ا ا 20 واستعدادهاي خدادادي. | 00 res *انگیختن فرد براي تحرك و جلوگیري از خمودگي ‎SC ede‏ ل ا ۱ | خشم , ستیزجویی , ناسازگاري ۱0 RCC ROR MSL SDS Roane ae ‏برخورد با مسائل و مشکلات‎

صفحه 26:
ج:هدف.هاي"اجتماعي (اوءأوها0 500 ‎(Objects‏ پرورش و پذیرش احترام به قوانین گروهي و مقررات اجتماعي. پرورش توان مدیریت و حس مسئولیت پذيري وقدرت سريرستي و رهبري. بر ‎ON COTES HEN DED Uty‏ 1 پرورش نيروي بدني مورد نیاز جامعه . يرورش روحيه ايثار و از خود كذشتكي

صفحه 27:
00 5 ‎lS Rn‏ ان لل ‎Rein‏ 1 5 ‎Joe ee‏ تت وبزه ‎esr)‏ 20 طب ورزشي ‎Pep) my‏ ا ا 2 0 ورزش است . 707 ۳ و مكانيى براى مطالعه حركت انسا ى ی 3 اشباء ورزشئ ‎beret be‏ ‎L, asJ Bie oe‏ | . ساختار دا هيت , واقعيت دانش د. اب ‎RECN ed‏ لك ار 5 ‎TEED Pe‏

صفحه 28:
تاريخ ورزش پر و۳9۳9 یر توقايع .افرادو روند اثر گذار بر هدایت حوزهاست. تاريخ ورزشى به درك بهتر زمان حال كمك كرده و بينشى را درباره آينده ايجاد مى كند. روان شناسی ورزش ۱۳ ‏ری ار دعس‎ Cen ‏ل 1 لت‎ ROTC SEA OT SEM ROD treme Ly ۳ رشد حرکتی به مطالعه عواملى مى يردازد كه بر رشد توانايى هاى ضرورى حركت مؤثر است. fOr ‏ا اا ااا ا ا ل‎ 0 ve) ‏سال هاى متمادى)‎ ياد كيرى خركتى رات درا ری ات اك ور ۳ حاصل شده با شد.(مراحل پیشرفت فرد از مبتدی به سوی ماهر شدن)

صفحه 29:
و۱9 ۰ مطالعه نقش ورزش در جامعه , اثر آن بر شرکت کنندگان در ورزش ورابطه ورزش با ساير نهاد هاى اجتماعى است . روش هاى اموزشى ورزش به مطالعه آموزش و يادكيرى درمحيط هاى مدرسه و خارج از مدرسه تعريف مى شود . 2 مربوط به آماده سازى معلمان و مديران ورزشى براى تهيه 00 1 يات رت ‎Lal‏ ان ات را ۲ ۷۳۳ أمرزشى براى شركت افراد ناتوان در تربيت بدنى مدارس مديربت ورزش 052 ‏ا ا ا‎ aS eID) 0 0 ‏ا ا‎ Grown ‏ا ا ا ا‎ Ste]

صفحه 30:
بدنى #تربیت بدني و ورزش برابر با پیدایش انسان و حیات اوست. طبق قانون طبیعت , هر جانداري در سایه حركت و جنبش زنده ميماند و انسان نيز مستتثنا از ‎pric oSh 1 cums orc yl‏ 6 5002 ©انسان با مطالعه تاريخ مى تواند خود را بهتر ارزيابى كند ودرازتباط با ديكران حق و مستو ليت خود را بشناسد. بنابر اين , از اصول مهم و اساسى تربييت بدنى و ورزش در تاريخ يكى شناخت خود و تعيين هویت انسان و دیگری بسط شتاخت انسان با حالت هاى احتمالى بى شمار در يك رويداد است .

صفحه 31:
بايههاى تربيت_بدنى و ورزش در اقوام باستان pov.) جامعه ى مصر قديم مهد تمدن بشرى نام كرفته و قديمى ترين سند موجود لن به ينج هزار سال بيش از ميلاد باز مى ف 50 ‏ا‎ er eTy 5000 بوده مصریان جوانان را در مدارس و سرباز خانه ها اموزش نظامی مى دادند و قدرت .سرعت , جالاكى و انعطاف يذيرى انان را 2 Yul! مصريان از ورزش كشتى . رقص و رزيمناستيىك لذت مى 7

صفحه 32:
سل تاريخ کهن کشور چین به بیش از پنج هزار سال بر می گردد. درجين باستان افراد بيشتر به انديشيدن . سكوت , ارامش و خواندن كتاب ترغيب مى شدند و كمتر به ورزش ويرورش تن مى يرداختند. ا ا ا ا ا 0 92000 جنگجویان رایج بود. از جمله بازى هاى معمول در مدارس نظامى فوتبال . مشت زنى , كشتى , تيراندازى با كمان . شكار و جوكان بوده است. Sly 9 dttls wo WiSy> 389 bh b spay ale b wie BURY TEP PCP ICT MDM mace ‏ا‎

صفحه 33:
هد PES SE) Se AF Nine ato, Ly oll cand lees moet] CORY CY Me P CREM Tre pete Meer rere MUS M@ee ve) ۲۷۳ ۱ ‏ین ای ار سر ای‎ ‏درون يناه مى بردند و مجذوب جاودانكى روح مى شدند.‎ "با اين همه , تربيت بدنى به طور كلى فراموش نشده بود » نظامیان برای تربیت سربازان از تعلیمات تربیت بدنی بهره می ‎Petree‏ ”"يزشكان هندى , فعاليت هاى ورزشى را براى كمك به هضم 6 ۱۳ | ل | 0 حمام گرفتن, ‎oe‏ روغن به بدن را براى حفظ تندرستى و ‎pert]‏ ا ال ‎ae‏ |

صفحه 34:
0 ‏ال ا ل‎ ROL CMe Soe hd ‏به مان رو‎ Fae ORCS) Ce ‏ل ا ا‎ Se OSS TEC str te ‏ا ا‎ + ee SONG CBE ‏ا‎ EST) ا ا ا ا ل 0 ‏ا ا ا ا‎ TMU) Se CeCe mer is ‏ل لت‎ Te gt Teas || 361 OPTIC Hee E OU pes ira et we ‏ا ا‎ Fat Ld ‏جسمانى مى دانستند‎ 30 ‏ا ا‎ be acter ewer 10). eee ori ‏مطلوب برسند و خدمت گزارانی شایسته برای سرزمین خود باشند.‎ Abe nee reat OVS ‏ل‎ Mer eeepc ire (pv ineen lpm ian Pe ‏را ی ان‎ OCs

صفحه 35:
زوم تعليم و تربيت در روم قديم از وظايف والدين بود. 'در روم قديم تربيت بدنى و ورزش صرفا براى ايجاد آمادگی و تقویت قوای جسمانی و روحیه نظامی اهمیت فراوان داشت. Perera ‏ا سا‎ ۲ mee ‏نيزه . مشت زنى و شنا در رودخانه هاى تند وسيلابى‎ ‏تشكيل مى داد‎ ۱ ۱ ‏ا را نا‎ ey ear ‏گلادیاتوری , بازی های شعبده گونه باتوپ و مبارزات‎ . ‏وحشی گرانه بود‎

صفحه 36:
٩سرزمینی‏ که ایرانیان برگزیده بودند فلاتی مسطح با دزهاى حاصلخيز و لب وهواى متغيير ومناسب بود و به همين علت بر خلاف هندى ها وجينى ها , ايرانيان مردمى با ا 9 سالهاى 558 تا 331 بيش از ميلاد يكى از قدرتمند ترين امپراتوری های آن روزگا را به وجود آورند ا ل ‎es West‏ 7 02 وزنه‌برداري براي شرکت در جنگ معمول بوده * ازنظرافلاطون و فردوسی آغازتحصیل در ایران هفت بوده

صفحه 37:
37 هرودو - امور بمسشدهوودبويايى ايرانيان از ينج سالكى تا بيست سالكى سه جيز را مى آموختند: ات تير و کمان را ۱۳ کر را ۱9 ‎Coenen‏ دا تس را ۳۳ ۱ + ال رای | های طولانی و عبور از رودخانه, بدون تر شدن سلاح ها و خواب در هوای آزاد بود. سواری و شکار نیز دو فعالیت معمول و رایج ‎espe ne) MCE ys Mer D Or nore Cr Die mers ۳‏ 1 لطا أل عرست اا تسح 2 ‎soe‏ نظام ایران بود

صفحه 38:
باستان دینی (كفتار الت ل م ‎err] DC Deeg reel Bet‏ الم ‎Cor eel‏ ل ‎(Correo‏ ‏اقتصادى سياسى

صفحه 39:
(OLD eo) (61 Sl) (OPP) ‏باستان‎ اسب سوارى ارابه رانی تير اندازى 00 چوگان زوبین

صفحه 40:
۳۳ ار ا ل ۱ ا ل ل ا ا ‎ere Ere ete OC year)‏ ل #يس از ظهور اسلام ‎٠‏ ورزش. و تربيت بدنى وسيله اى براى خود ‎Cec‏ ل ا 0 0 8 ‎eae iets‏ در ات الا ی ی ۳۳ ل ‎la slo, ol p> yuai 9 459 « Jloylii 4 aS‏ سبقت مى كرفتند) و ‎[Bestel eerie]‏ می بستند و اموال آنها را به نفع مردم مصادره می کردند) *ج- شطاران (حرفه اصلي آنها راهبيمايي یا دویدن در مسافتهاي لاني بوده است. شطاران: ‎or eli) ۱0 pes‏ 0 به مثابه عياران زنده نكّه مي داشتند)

صفحه 41:
ی ال ا ا 0 رادر كناك ‎wens oll eee‏ ود عللی علینه ‎resort]‏ ‏ل 0 کتاب , به الگو قرار كرفتن حضرت على عليه السلام براى يهلوانان ‎tex oe‏ ا ا ا ‎orca‏ م *پهلوانان و نام ‎oul (epee reel pe Sel‏ هاكه ‎J‏ ‎Peele oer wrrere Se prt ree ar yin e pres‏ ر ورزش استء على را شناخته اندء از او يارى مى جويند و از او مى كويند و راه شان و كارشان و حتى ل سن رن 1 1 ‎Re Ce‏

صفحه 42:
۳( واعظ ‎ret OS‏ در باره خصوصیات ‎Sa‏ ‏يهلوان واقعى جنين مى نكارد ‎eee CU ee‏ دوازه صفت باشد: اول ترس از خدا , به عبارتى خشيت از خدا داشته باشد » ‎koe ace‏ ل ل اا ا ‎CS ee‏ قدرت , كه بدون ترس از خدا , مايه فساد و تباهى است دوم متابعت از شرع سوم تن قوى جهارم زبان خوش

صفحه 43:
ششم فرد كامل هفتم صبری تمام هشتم علم به کمال نهم تلاش و کوشش دایم دهم خلقی يسنديده يازدهم دورى از حرام و يوشانيدن خويش از محرمات و ستر عورات و اجتناب از محرمات الهى 5

صفحه 44:
ا رتش ترا ‎(ae‏ ‏وبربیت ‏7 ‏هدفدار و مستقل و خودكردان است. كه شامل: ا ا ا م ا ا ال اا 0 ا 0 برورش روح حقيقت جوبى 2 ‏ا ا ا‎ TY يرورش افراد متقى و سوق دادن انسان به سوى خداوند ايجاد روح برادری , برابری , تعاون , احسان , ایثار و پرورش روح ‎aC SS APES Oe‏ 0 پرورش روحبه عدالت و قناعت

صفحه 45:
9۳۲2۲ پرستاری ا ۱ تارب طبيعت حيوانى انسان را به طبيعت انسانى تبديل می کند ‎SLES MC CCR eC mere Poem ety palsi‏ 7 فرصت أن را نداردكه همه تجارب ارزنده نوع بشر را شخصا ‎ul wl 9 wS apa‏ ا 0 1ت ا ل ا ات ل 07 00 ار برركسال .. جرد سال انان س2 بابر) دويت به تأثير شخصض 0

صفحه 46:
نقش تربیت"بدئی در فرآیند تعلیم و تربيت در سه حوزة قابل بررسى است الف) شناختي ب)عاطفی ع)روانى - حركتي

صفحه 47:
#تربيت بدنى موجب شناخت بدن انسان و آكاهى ازسیستم های ‎W et‏ ل ال ا ا 5 ا ا 20 ‎Pree)‏ oliari.cowl igo ‏وفرهسكي‎ ACW COWL ‏ا ل‎ JolSig win cus Ylo ‏ا ا ا 2 ا‎ rls ula wuld 2979 crleari cus890 9 eniloud s snow » enlace *فعاليت هاى حركتى با جريان فكرى يويا و متعادل ارتباط دارد .و موجب شناخت مفاهيمى جون اندازه . شكل . جهت و ساير مولفه هاى شناختى مى شود. “تربيت بدنى و ورزش به مصرف معقول و استفاده مطلوب از خدمات و تهسیلات مى كند.

صفحه 48:
حوزه عا 00001 ‏ا‎ erin ei Creo py ‏واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت‎ ‏تربيت بدنى موجب باور و تصديق زيبايى الست‎ . ‏توسعه مى دهد‎ 7 تواضع , بازی عادلانه و فضایل پهلوانی را می آموزد .

صفحه 49:
حوزه روانى - حركتي تربيت بدنى مهارت هاى حركتى را درورزشكاران تربيت بدنى به كسب مهارتهاى استفاده از اوقات فراغت يس از اشتغال ذهنى كم مى كند . تربيت بدنى مهارت هاى اساسى محافظت از ‎bro‏ زیست را توسعه می دهد

صفحه 50:
ee, ae اسلام 9 ‏دیدگاه اسلام واقعیت زر انسان ( بدن و‎ Jl ‏محور اساسى برنامه ها جه درسى و جه غير درسى است.‎ ‏نظام تربيت بدنى اسلامى , يى نظام همه جانبه است «يعنى‎ ‏علاوه برجسم به ابعاد علمى , اخلاقى . اجتمايى و عاطفى‎ ‏ا‎ درتربیت بدنی اسلامی , تربیت و تقویت جسم باید همپای خود سازى و اخلاق واز طرفى مصونيت جامعه باشد .

صفحه 51:
| few ord ba ‏مقابل‌مي‌فرماید: به دنبال تلاش و معاش باشید. «من لا معاش‎ ‏له لا معاد له» دنيا و اخرت باهم و در كنار هم ديده مي شود.‎ ‏روح وتنء. جسم و جان باهم ديده ميشود. هر كدام لازمة‎ Sy ‏ا ا‎ rin ‏ا ا ا ا ا ا 0ت‎ ‏بدن خود رسيدكي كند و همينطور راه و وسيله براي انديشيدن‎ | ‏ل‎ 9 Su 9 V2» yrod Yluil ‏كوش است كه ميشنود و زبان است كه ميجشد و.... در هر‎ ‏حال سلولهاي مغزي ابزار و وسيله تلاش و تفكر انسان است‎ 0 ‏ا ا ا‎ 0

صفحه 52:
مرت شين 2011110 ل 2 ار در ا ‎Py‏ ‏بى نقص كه كلام خالق انسان و تمام هستى می باننید ‎Seay lll‏ 1 که به کونه ‎sl‏ » اهمیت ورزش و نیرومند سازی جسم در کنار تقويت روح و بعد عملى دلالت دار

صفحه 53:
Ry eee NS rien ‏ا ا‎ 7۳ alin all a0 Ge jp cna Leen teen PROS SCE Mr ‏اا‎ Mere gel) ]01 ]5 ا #ویا درجای دیگر می فرماید و *شخص با ایمان قوي و نیرومند, از شخص با ایمان ضعیف بهتر و ‎SO ner oe‏ Kpazdl 5 lall x9 Slows 8515 5 eS araloo I 51° crag |) 9] ar (928) 9 ale 9 0x55» law » Ly ol righa>” ‏بخشیده است‎ درباره حضرت موسي (ع )قران كريم جنين مي فرمايد: ‎ore‏ ال رابسم و عِلماً وَ كَذلِكَ تجزي 11016 ‏ال‎ Pre Oe Se eee ad [ll ‏الاي شرك‎

صفحه 54:
۲ ‎mcoert] DY‏ 1 روح و جسم از طریق تفریحات پآ« ‎rey‏ ۳ ورزشي تاكيد فراوان داشت حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: ان الله یحب عبدالقوي

صفحه 55:
ابن سينا #به دليل اهميت تعليم و تربيت . ورزش را كه يكي از شاخه هاي بسيار مهم أن مي دانست مطالب باارزشي در کتاب قانون آورده است. او سلامت تن وروان را مديون ورزش دانسته و يكي از راه هاي رشد و 7 را حركات ورزشي ‎Sec yey‏ 0 بح مهارتهاي ورزشي كودكان و نوجوانان را 1 ني ارم بر پا ۱9 ‎os‏ سواري. شمشيربازي و شنا ذکر کرده است

صفحه 56:
ورزش از نظر شهید مطهری مرحوم شهید مطهری بحث جالب و دقیقی دارد. تحت عنوان : يرورش تن و تن يرورى» ا ‎oll‏ در قرآن جنين مى نويسد: اسلام . تن يرورى به معناى؛ نفس يرورى و شهوت يرستى را شديدا محكوم كرده است, اما يرورش ا 0 7 از واجبات شمرده است وهر نوع عملى را كه ‎ly‏ ‏بدن زیان بخش باشد, حرام شمرده است

صفحه 57:
و 0 :1ك و مالي كوواني كم ۱ 7591 ذخيره ى اين كشور هستيد و مايه ى اميد ملت و اسلام ل ا ا ا ا 20 ‎MeO eTy‏ ا ا ا 2 000 آن هستيد و اميد است كه بعدهاى ديكرى هم كه انسان دارد ‎IOS) PRCT Eve] Bry‏ ا itl wally Ty SK aS 2499 polos! arimon le lS jy9 Ra core ‏ار‎ ‎cul plu yx 52 pallu Jas oS rittuls wow? culled

صفحه 58:
ed ae Ae i Se a 89 ‏ورزس‎ #قبل از انقلاب در سفرى كه به كرمان داشتم وارد دبيرستانى شدم. بجهها در حال بازى بودند و رئيس دبيرستان زنك را به صدا در آورد ‎DOr)‏ ا ا ا ۱ *من هم كفتم: بسم الله الحمن الرّحيم. اسلام طرفدار ورزنش است والسلام. اين بود سخنرانى من؛ برويد سراغ ورزش. 1 د خراب کردی, گفتم: تو ار ‎a‏ 00000 كان نا تياست كات شان به هر آخوندی مافتاد مسكفتند : اينها ضد ورزش هستند و با اين حركت از آخوند يك قيافه ضد ورزش درست مکردی. ‎١‏ ا ا ا 2 كجا سخنرانى داريد. من هم ادرس مسجدى را كه در أن برنامه داشتم به بچهها دادم. شب دیدم مسجد پر از جوان شد .

صفحه 59:

بسم الله الرحمن الرحیم 1 عنوان اصول و مبانی تربیت بدنی 2 ریشه مبانی ‏کلمه مبانی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا ه ا، بنیان ها ،شالوده ها و س اختارها اس ت .در واق ع مبانی ه ر پدی ده ی ا علم متض من پای ه ه ا ،چه ار چوپ ،اسکلت و ساختار اص لی آن پدی ده ی ا علم است. ‏تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 3 به قول «وست» و «بوچر» نویسندگان کتابمشهور مبانی تربیتبدنی و ورزش ‏بین ایجاد ساختار تربیت بدنی و بنای یک خان ه ش باهت ه ای قابل توجهی وجود دارد .هم چن ان ک ه س تون ه ا و ت یر ه ای اصلی به خانه شکل و اس تحکام می بخش ند ،عناص ر اص لی تربیت بدنی مبنا و چهار چوب مسلمی را به وج ود می آورن د و آن را به عنوان تجربه ای با ارزش برای تمام افراد پا بر جا می کنند .این عناصر مشخص و اجزای مختل ف آن ،در ق الب یادگیری معنی دار ب ه هم مرتب ط خواهن د ش د .این عناص ر ، مفاهیم تربیت بدنی هستند و بیان گر ساختار تربیت ب دنی در برنامه های مدارس کشور خواهند بود. 4 مفاهیم و عناصر ‏بازی ‏ورزش ‏تربیت بدنی 5 بازی ‏بازی برای کودک امری فطری و نیازی طبیعی است بازی عامل ضروری و الزم برای رشد و تکامل کودک است . کودکان بوسیله بازی چیزهایی را می آموزند که هیچ کس قادر نیست آن چیزها را از طریق دیگر به آنها بیاموزد . کودک واقعیت های جهان خارج از ذهن را از طریق بازی ِمی آموزد . ‏شروع بازی را می توان به گذشته های دور ،حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان ازبدو تولد تا زمان مرگ بوده و در کل تاریخچه بشریت متدرج است 6 تعریف بازی ‏هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدف دار ک ه در اوق ات فراغت ی ا اش تغال و در جهت کس ب ل ذت ،آرام بخش جسم یا ذهن ب ازیگر و اقن اع نیازه ای آنی ی ا دراز م دت فرد یا گروه ،چه به ص ورت انف رادی ی ا گ روهی انج ام گیرد ،بازی نامیده می شود ‏متخص ین ت ربیت ب دنی و عل وم ورزش ی غالب ًا ب ا این تعریف کلی موافق اند که :بازی فعالیتی است غریزی و نشاط آور که مطابق است با مراحل رشد انسان 7 بازی از نظر اسپنسر بازی را وسیله ای ب رای مص رف ان رژی ه ای انباشته و اضافی می داند که همین نظر منجر ب ه این اعتق اد در ع ده ای از روانشناس ان اجتماعی گردید که وجود جن گ و خ ونریزی در واق ع ب ه جهت مص رف همین ان رژی ه ای اضافی مصرف نشده بشر می باشد 8 ورزش ‏لغت ورزش در زبان فارسي از فعل ورزي**دن ك ه بط ور كلي به معني عمل كردن ،انجام كار پياپي ،به كار گماري فكري و جسمي و يا به مع ني اج راي م رتب تم رين ه اي بدني به منظور تكميل ق واي جس ماني و روحي اس تعمال مي شود. ‏تعریف َورزش به فعالیـت ه ا ی ا مه ارت ه ای ع ادی جسمانی ای گفتـــــ ه می شود که بر پایه یک رشته قوانین مورد توافق همگان و با اهداف تفریحی ،یا ب رای مس ابقه، نشاط شخصی ،دس تیابی ب ه ورزی دگی ،مه ارت ج ویی ی ا آمیزهای از این اهداف انجام می گیرد. 9 تربيت بدني ‏لغت تربيت بدني لغتي اس ت م ركب از دو كلم ه ت*ربيت +ب*دن ، كلمه تربيت در زبان فارسي به معني پروردن ،پروراندن و اسم مصدر پرورش مي باشد و بدن که منظور همان جسم می باشد. ‏واژه تربیت به فرایند مداوم یادگیری گفت ه می ش ود ک ه در س را س ر زندگی ادامه دارد. ‏مي توان گفت اصول و مباني تربيت بدني مبحثي معرفت ش ناختي در رابطه با ساختار تربيت بدني اس ت .اين مبحث اس اس ‌،بني ان ،پيك ره، اهداف و ارزش هاي تربيت بدني و ورزش را تشريح مي كند. ‏ت ربيت ب دني از طری ق برنام ه ه ای هدفمن جسمانی ،دررشدهمه جانبه شخص مشارکت می کند . ‏تربیت بدنی و ورزش بر یک چیز تأکید می کند وآن حرکت انسان یا ب ه طورکلی فعالیت جسمانی د فع 10 الیت تعریف تربیت بدنی ‏تربیت بدنی بخش مهمی از تعلیم و تربیت اس ت ک ه از طریق حرک ات مبت نی ب ر اص ول علمی ،جری ان رش د و تکامل را در همه ابعاد وجود انس ان (جس مانی ،روانی و اخالقی) تسهیل و هماهنگ نموده و به رشد و ش کوفایی استعداد های فرد کمک می کند ‏ت ربیت ب دنی عبارتس ت از ی ک سلس له فع الیت ه ا و حرکت های بدنی منظم و حساب شده به منظور رشد و تربیت استعدادهای جسمانی ،حرکتی ،فک ری ،اجتم اعی و اخالقی 11 تربيتبدنيشامل ‏اکتساب و پاالیش مهارت های حرکتی رشد و نگهداری آمادگی جسمانی برای سالمتی و زندگی بهتر اکتساب دانش در باره فعالیت های جسمانی پرورش نگرش مثبت در راستای کمک به یادگیری در طول عمر و شرکت در سراسر زندگی تربيت بدني به منزله ی یک رشته علمی 12 تربیت بدنی به عنوان یک علم ‏از اواس ط ده ه 1960م وج گس ترده ای از مطالعات علمی در رشته تربت بدنی به وج ود آمد که سبب ارتقاع جایگاه علمی آن به عن وان یک علم شد ‏تعریف هنری از رشته علمی: ‏حجم سازمان داری از مجموعه دانش مش تمل بر واحد های رسمی آموزشی مدون 13 اهداف اصلي تربيت بدني ‏اهداف اصلي تربيت بدني را مي توان به سه دسته تقسيم كرد ‏هدف هاي جسماني ‏هدف هاي رواني هدف هاي اجتماعي 14 الف) هدف هاي جسماني: ‏Physiological ‏Objects ‏تقويت قواي عم ومي ب دن و ايج اد ورزي دگي و هم اهنگي در بين اعض اء و اندام ها به منظور برخوردار شدن از قدرت ،سرعت ،چابكي ومهارت ‏ايجاد هماهنگي بين اعص اب و عض الت و تق ويت و ق درت تص ميم گ يري و انطباق ايجاد سرعت و مهارت در واكنش هاي عضالني ايجاد استقامت در برابر فشارهاي جسمي و كارهاي ط والني و دراز م دت و افزايش قدرت تحمل ‏ازدياد نيروي بدني و تامين س المتي و بهداش ت بـــدن در براب ر ع وارض و بيماري ها اصالح و بازسازي و بدن و توانبخشي به منظور رفع نواقص و نارسايي هاي فيزيكي و ايجاد بهره وري 15 مؤلفه های آمادگی ‏آمادگی جسمانی هدف از آن مالحظه مؤلفه های آناتومیکی و فیزیولوژیکی است (ظرفیت عملکردجسمانی یک فرد) ‏آمادگی حرکتی باهدف مالحظه های عصبی عضالنی ارائه شده است (ظرفیت در تکرار تمرین) 16 آمادگی جسمانی ‏به ط ور کلی معن ای آم ادگی جس مانی ،انج ام دادن تکالیف روزانه بدون خستگی بیان می شود. ‏تعری ف آم ادگی جس مانی از نظ ر ورزش ی دشواراس ت زی را ب ه ح الت ه ای روانی ، فیزیولوژی یا آناتومیک بــدن گفته می ش ود ،ب ه همین دلی ل آن را ازطری ق مؤلف ه ه ای آم ادگی جسمانی و آمادگی حرکتی بیان می کنند. 17 مؤلفه های آمادگی جسمانی ‏قدرت :بكاربردن حداكثرنيروي يك عضله درامتداد محور طولی آن ‏قدرت بردو نوع است قدرت ايستا (استاتيك) :حداكثر نيرويي كه فرد به ش**يي مقاوم وارد مي‌كند بدون اينكه بتوان آن را جابجا كرد . ‏قدرت پويا (ديناميك ) :حداكثر وزنه اي كه بتوان درتم**ام دامنه حركتي مفصل آن را جابجا كرد 18 استقامت :عبارت است از توانايي تكرار يك حركت معين درمدت زمان طوالني ‏استقامت دونوع است _1استقامت عمومي ( قلبي – ريوي ) فعاليت هايي كه ك**ل بدن رادرگير مي‌كند و با تك**رار زي**اد درم**دت زم**ان ط**والني انجام مي‌پذيرد مانند دوهاي اس**تقامت .اين ن**وع اس**تقامت باعث تقويت سيستم گردش خون و تنفس مي‌شود. _2اس**تقامت موض**عي توان**ايي ي**ك ي**ا دس**ته اي از عض*الت درتكرار زياد يك فعاليت درمدت زم**ان ط**والني را اس**تقامت موضعي گويند . 19 سرعت :سرعت توانايي بس**يار پيچي**ده اي اس**ت .درواق**ع اعم**ال حرك**تي س**ريع دربدن است ‏انواع سرعت ‏سرعت جابجايي اعضای بدن ‏س***رعت دوي***دن درمس***افتهاي كوت***اه و طوالني 20 انعط اف پ ذيري :عب ارت اس ت از ايج اد وس عت دامن ه حركتي بيشتر حول مفصل از طريق كشيدن عضالت ‏انعطاف پذيري به دو نوع انعطاف پذيري ايستا محدوده حركتي ی ا درج ه ح ركت پذيري يك فصل را مي‌توان انعطاف پذيري ايس تا نامي د و قابل اندازه گيري است . انعط اف پ ذيري جنبش ي عبارتس ت از مق اومت ي ك مفصل دربرابر حركت يا هر نيرويي كه ب ا ح ركت مفص ل سروكاردارد .اين انعطاف‌پ ذيري را نمي‌ت وان ب ه آس اني اندازه گرفت . ‏ 21 ت رکیب ب دن مفه ومی ک ه درص د نس بی عضله ،چربی ،و استخوان را توصیف می کند ‏ترکیب بدن ابزار مناس بی ب رای ارزی ابی وض عیت آم ادگی ش خص محس وب می شود. 22 مؤلفه های آمادگی حرکتی ‏چ ابکی توان ای جس مانی ک ه ش خص را ق ادر ب ه تغی یر وضعیت بدن و هدایت به شیوه ای دقیق می کند. ‏تع ادل توان ای حف ظ مرک ز ثق ل ب دن روی س طح اتک ا وآگاهی از وضعیت بدن در فضا (وابس طه ب ه هم اهنگی بین گوش داخلی ،مغز ،اس کلت ،عض له و بین ایی می باشد) ‏تعادل ایستا توانایی حفظ تعادل در یک وضعیت ساکن ‏تعادل پویا توانای حفظ تعادل در یک وضعیت متغییر 23 هماهنگي اجراي ح**ركت همس**از ي**ا توانايي كار درس**ت اعض**اء ب**ا هم را هماهنگي گويند ‏توان ترکیب قدرت و سرعت ‏زم***ان واکنش فاص***له ارائ***ه ی***ک محرک و آغاز پاسخ 24 ب)هدف هاي رواني ‏Psychological Objects: ‏كش ف اس تعدادها ي نهفت ه و ش ناخت اس تعدادهاي رواني - حرك تي و پ رورش و ش كوفايي و ديگ ر ق ابليت ه اي ذاتي واستعدادهاي خدادادي. ‏برتري شخصيت و پرورش روحيه تعاون و همياري و اجتن اب از خود پسندي و خود بزرگ بيني . ‏انگيختن فرد براي تحرك و جلوگيــــــري از خم ودگي نگ راني هاي رواني ،انزوا جوئي ،اضطراب و ترس. ‏برق راري تع ادل رواني و تع ديل عواط ف و ح االتي چ ون : خشم ،ستيزجویی ،ناسازگاري تق ويت و پ رورش ه وش و ق وه كنجک اوي و همچ نين ت وان برخورد با مسائل و مشكالت 25 ج:هدف هاي اجتماعي (Sociological )Objects ‏پرورش و پذيرش احترام به ق وانين گ روهي و مقررات اجتماعي. ‏پرورش توان مديريت و حس مسئوليت پ ذيري و قدرت سرپرستي و رهبري. ‏پرورش احس اس ن وع دوس تي و ج وانمردي و همدردي با مسائل و مشكالت جامعه ‏پرورش نيروي بدني مورد نياز جامعه . ‏پرورش روحيه ايثار و از خود گذشتگي 26 خرده رشته های تربیت بدنی ‏فیزیولوژی ورزشی ‏مطالعه آثار نیاز های جسمانی مختلف ،به ویژه نقش ورزش بر ساختار و کارکرد بدن است . ‏طب ورزشی در ارتباط با پیشگیری ،درمان و توان بخشی صدمات مرتبط با ورزش است . ‏بیومکانیک ورزشی ‏از روش های فیزیک و مکانیک ب رای مطالع ه ح رکت انس ان و اشیاء ورزشی (مانند چوب بیسبال یا نیزه )استفاده می شود. ‏فلسفه ورزش ‏مش تمل ب ر مطالع ه م اهیت ،واقعیت ،س اختار دانش در ورزش ،پرسش های اخالقی و زیبایی حرکت است . 27 تاریخ ورزش ‏بررسی انتقادی گذشته با تأکی د ب ر وق ایع ،اف رادو رون د اث ر گ ذار ب ر رش د و هدایت حوزهاست. ‏تاریخ ورزشی به درک بهتر زم ان ح ال کم ک ک رده و بینش ی را درب اره آین ده ایجاد می کند. ‏روان شناسی ورزش ‏به ورزشکاران در بهبود کار کرد ذهنی شان کمک می کند .یع نی ،توس عه وب ه کار گیری مؤثر مهارت ها و رهبرد هایی که سبب ارتق اع عملک رد آن ان خواه د شد . ‏رشد حرکتی ‏به مطالعه عواملی می پردازد که بر رشد توانایی ه ای ض روری ح رکت م ؤثر است. ‏متخصصان رشد حرکتی از مطالعه طولی استفاده می کنند(مطالع ه در ط ول سال های متمادی) ‏یاد گیری حرکتی ‏مطالعه تغییرات در رفتارحرکتـی است کــه به طور عم ده از تم رین و تجرب ه حاصـل شده با شد(.مراحل پیشرفت فرد از مبتدی به سوی ماهر شدن) 28 جامعه شناسی ورزش ‏مطالعه نقش ورزش در جامعه ،اثر آن بر ش رکت کنن دگان در ورزش ورابطه ورزش با سایر نهاد های اجتماعی است . ‏روش های آموزشی ورزش ‏به مطالعه آموزش و یادگیری درمحیط های مدرسه و خ ارج از مدرسه تعریف می شود . ‏تربیت بدنی تطبیقی ‏مربوط به آماده سازی معلم ان و م دیران ورزش ی ب رای تهی ه برنامه ها وخدمات ب رای اف راد ن اتوان اس ت (ط راحی برنام ه های آمرزشی برای شرکت افراد ناتوان در تربیت بدنی مدارس ) ‏مدیریت ورزش ‏در ب ر گیرن ده جنب ه ه ای م دیریتی ورزش و ش امل م دیریت منابع ،بودج ه بن دی ،ت دوین سیاس ت ه ا ،تس هیالت و برنام ه ریزی و ..........است. 29 بررسی تاریخی تربیت بدنی ق ت اوس ت .طب ‌ ن و حي ا ‌ ش انس ا ‌ ش برابر با پيداي ‌ ي و ورز ‌ ت بدن ‌ ‏تربي ‌ ه مي‌مان د و ش زند ‌ ت و جنب ‌ ه حرك ‌ ي در ساي ‌ ن طبيعت ،هر جاندار ‌ قانو ‌ ن ن جان دارا ‌ ه نيس ت ،بلكه‌ متحرك‌ت ري ‌ ن قاع د ‌ ن نيز مستثنا از اي ‌ انسا ‌ مي‌باشد. ‏انسان با مطالعه تاریخ می تواند خود را بهتر ارزیابی کند ودرارتب اط با دیگران حق و مسئو لیت خود را بشناسد .بنابر این ،از اصول مهم و اساسی تربیت بدنی و ورزش در ت اریخ یکی ش ناخت خ ود و تع یین هویت انسان و دیگری بسط شناخت انسان با حالت ه ای احتمالـــی بی شمار در یک رویداد است . 30 پایه های تربیت بدنی و ورزش در اقوام باستان ‏مصــر ‏جامعه ی مصر قدیم مهد تمدن بشری ن ام گرفت ه و ق دیمی ت رین سند موجود آن به پنج هزار سال پیش از میالد باز می گردد. ‏تعلیم و تربیت در مصر قدیم با ه دف ه ای زن دگی ک امال هماهن گ بوده ‏مصریان جوانان را در مدارس و سرباز خان ه ه ا آم وزش نظ امی می دادن د و ق درت ،س رعت ،چ االکی و انعط اف پ ذیری آن ان را افزایش می دادند. ‏مصریان از ورزش کشتی ،رقص و ژیمناستیک لذت می بردند 31 چیــن ‏تاریخ کهن کشور چین به بیش از پنج هزار سال بر می گردد. ‏درچین باس تان اف راد بیش تر ب ه اندیش یدن ،س کوت ،آرامش و خواندن کتاب ت رغیب می ش دند و کم تر ب ه ورزش وپ رورش تن می پرداختند. ‏تربیت بدنی بیشتر درمدارس نظامی وب ه منظ ور ت ربیت جنگجوی ان رایج بود. ‏از جمله بازی های معمول در مدارس نظامی فوتبال ،مش ت زنی ، کشتی ،تیراندازی با کمان ،شکار و چوگان بوده است. ‏چینی ها علت بیماری ها را فقر حرکتی می دانس تند و ب رای درم ان بیماری ها ژیمناستیک طبی را ایجادکرده بودند 32 هنـــد ‏هندوها فلسفه ای را پذیرفته بودند که ترک لذایذ زندگی را توصیه می کردکه مستقیما با نیرو وتوانایی بدنی مغایرت داشت. ‏آنها برای ره ایی از هم ه دش واری ه ای تحم ل ناپ ذیر ،ب ه ع الم درون پناه می بردند و مجذوب جاودانگی روح می شدند. ‏ب ا این هم ه ،ت ربیت ب دنی ب ه ط ور کلی فرام وش نش ده ب ود ، نظامیان برای تربیت سربازان از تعلیم ات ت ربیت ب دنی به ره می جستند. پزشکان هندی ،فعالیت های ورزشی را برای کمک به هضم غذا ، شادابی ،ب ه ت أخیر ان داختن پ یری و در نه ایت ب رای پیش گیری از می دانس تند .همچ نین حم ام بیماری ها بسیار مــؤثر گرفتن ،مالیدن روغن به بدن را برای حفظ تندرس تی و تس ریع در رفع خستگی و تنظیم گردش خون توصیه می کردند. 33 یونــان ‏سرزمین یونان زادگاه اندیشه و معرفت ،فلسفه و فرهن گ مغ رب زمین ب ه شمار می رود. ‏م یراث ب زرگ فرهن گ آن ان ش عر وادب ،پیک ر تراش ی ،معم اری ،ت اریخ ، ورزش و .....که در تکوین فرهنگ جهان تأ ثیر داشت . ‏تربیت بدنی در یونان به چهار دوره تقسیم می شود . دوره هومری مردان به منزله سربازانی بودن د ک ه بای د دربراب ر دش منان از میهن خویش دفاع می کردند. ‏اسپارت همانند هومری ها هدف از تربیت بدنی و ورزش را آمادگی جسمانی می دانستند آتن قدیم آرمان آنها این بود ک ه جوان ان از نظ ر جس می و عقلی ب ه کم ال مطلوب برسند و خدمت گزارانی شایسته برای سرزمین خود باشند. عصرطالیی برنامه های ورزشی در این دوره از برنامه عمومی حذف ش د و صرفا برای حفظ سالمتی ،تــناسب اندام و کنترل وزن به کار می رفت . 34 روم ‏تعلیم و تربیت در روم قدیم از وظایف والدین بود. ‏در روم قدیم تربیت بدنی و ورزش صرفا برای ایجاد آمادگی و تق ویت ق وای جس مانی و روحی ه نظ امی اهمیت ف راوان داشت. ‏تمرینات رومی ها را اسب سواری ،تیر اندازی ،پرتاب نیزه ،مشت زنی و شنا در رودخانه های تند وسیالبی تش کیل می داد ‏سرگرمی های رومیان در جشن ها ،مسابقات گالدی اتوری ، بازی های شعبده گونه باتوپ و مبارزات وحشی گرانه بود . 35 ایــران ‏س رزمینی ک ه ایرانی ان برگزی ده بودن د فالتی مس طح ب ا دژه ای حاص لخیز و آب وه وای متغی یر ومناس ب ب ود و ب ه همین علت بر خالف هندی ها وچینی ها ،ایرانیان مردمی با تحرک ،کوشا وجنگجو بار آمدند وب دین وس یله توانس تند در س الهای 558ت ا 331پیش از میالد یکی از قدرتمن د ت رین امپراتوری های آن روزگا را به وجود آورند ‏در اي ران‌ به‌ معن اي‌ ق ديم‌ آن ،ورزش‌ پهل واني‌ ،رزمي‌ و وزنه‌برداري‌ براي‌ شركت‌ در جنگ‌ معمول‌ بوده ازنظرافالط ون و فردوس ی آغازتحص یل در ای ران هفت سالگی بوده 36 هرودوت ،مورخ مشهور یونانی می نویسد ‏ایرانیان از پنج سالگی تا بیست سالگی سه چیز را می آموختند: ‏سواری ‏تیر و کمان ‏راستگویی جوانان تمرینات روزانه را از طلوع آفتاب با دویدن و پرت اب س نگ و پرتاب نیزه آغاز می کردند ،و از جمله تمرینات معمول شان ،س اختن با جیره اندک و تحمل گرمای بسیار و پیاده روی های طوالنی و عب ور از رودخان ه ،ب دون ت ر ش دن س الح ه ا و خ واب در ه وای آزاد ب ود. سواری و شکار نیز دو فع الیت معم ول و رایج ب ود و پری دن ب ر روی اسب و فرو آمدن از روی آن در حال دویدن و به طور کلی سرعت و چاالکی ،از ویژگی های سوارکاران سوار نظام ایران بود 37 باستان دینی (گفتار نیک ،کردار نیک ،پندار نیک) نیرومندی(جوانمردی ،راستی ،پاکدلی) ‏نظامی(سواری ،تیر و کمان ،راستگویی) ‏اقتصادی ‏سیاسی 38 ورزش های رایج در ایران باستان ‏اسب سواری ‏ارابه رانی ‏تیر اندازی ‏شکار چوگان ‏زوبین ‏کشتی ‏شنا 39 پهلـوانی ‏ایرانیان برای رسیدن به مقام پهلوانی عالوه بر ورزش ها باید سجایای اخالقی ،شجاعت ،بزرگواری و معرفت نیز برخوردار می شدند. ‏پس از ظهور اسالم ،ورزش و تربیت بدنی وسیله ای برای خود سازی و مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی بود . ‏پهلوانان ایرانی درسایه اعتقادات اسالمی به سه گروه در آمده بودند. ‏الف -فتیان (افرادی که در نثارمال ،فرزند و نفس درراه رضای خدا سبقت می گرفتند) ‏ب -عیاران(جنگجویانی که با زیرکی راه را بر کاروان دشمنان خدا می بستند و اموال آنها را به نفع مردم مصادره می کردند) ي آنها راهپيمايي‌ يا دويدن‌ در مسافتهاي‌ ‏ج -شطاران (حرفه‌ اصل ‌ ه است .شطاران ،تقوا و صداقت‌ و امانت‌ و جوانمردي‌ ي بود ‌ طوالن ‌ ه عياران‌ زنده‌ نگه‌ مي‌داشتند) را به‌ مثاب ‌ 40 ردلف زایگر آلمانی که زندگی پ ر افتخ ار علی(ع) را در کت ابی جم ع آورده ،می گوی د علی علی ه الس الم ، خداوند علم و شمشیر است. ‏وی در بخش دیگ ری از همین کت اب ،ب ه الگ و ق رار گرفتن حضرت علی علیه السالم ب رای پهلوان ان ای رانی اشاره نموده و چنین می نویسد: ‏پهلوان ان و ن ام آوران ای رانی ،مخصوص ًا آن ه ا ک ه در گودها و زورخانه های زیرزمینی ،دست و دلشان در ک ار ورزش است ،علی را شناخته اند ،از او ی اری می جوین د و از او می گویند و راه شان و کارش ان و ح تی حرک ات ورزشی شان را با یاد علی(ع) آغاز می کنند 41 موالنا واعظ کاشفی ،در باره خصوصیات یک پهلوان واقعی چنین می نگارد ‏کس ی را می ت وان پهل وان نامی د ک ه دارای دوازه صفت باشد: ‏اول ترس از خدا ،به عبارتی خشیت از خ دا داش ته باش د ،ب ه جهت این که هم علم در این صفت دارد و هم قّوه و قدرت ،که بدون ترس از خدا ،مایه فساد و تباهی است ‏دوم متابعت از شرع ‏سوم تن قوی ‏چهارم زبان خوش ‏پنجم شجاعت 42 ششم فرد کامل ‏هفتم صبری تمام ‏هشتم علم به کمال ‏نهم تالش و کوشش دایم ‏دهم خلقی پسندیده ‏یازدهم دوری از حرام و پوشانیدن خویش از محرمات و ستر عورات و اجتناب از محرمات الهی ‏دوازدهم نعمتی بر دوام 43 نقش تربیت بدنی در تعلیم وتربیت ‏از اهداف اولئه تعليم و تربيت ،پرورش فرد به‌عنوان يک انسان هدف‌دار و مستقل و خودگردان است. ‏که شامل: پرورش ابعاد وجود انسان (جسمانی ،حرکتی ،عقالنی و )..... پرورش قدرت تشخیص انسان از طریق مشاهده ،تجربه ،تفکر ،و تعلیم ‏پرورش روح حقیقت جویی ‏آگاه کردن انسان از موقعیت خویش در جهان هستی ‏پرورش افراد متقی و سوق دادن انسان به سوی خداوند ایجاد روح برادری ،برابری ،تعاون ،احسان ،ایثار و پرورش روح تالش و مبارزه با ظلم وفساد و مظاهر آن ‏پرورش روحیه عدالت و قناعت 44 مراحل تربیت ‏پرستاری از زمان انعقاد نطفه آغاز می شود ‏تأدیب طبیعت حیوانی انسان را به طبیعت انس انی تب دیل می کند ‏تعلیم هیچ انسانی ولو فوق الع اده و اس تثنایی ق ادر نیس ت و فرصت آن را نداردکه هم ه تج ارب ارزن ده ن وع بش ر را شخص ا تجربه کند و بنابر این به تجربیات پیشینیان نیاز دارد. ‏تهذیب با پایان یافتن دوره تعلیم ات ( ت ربیت ب ه معن ای ت أثیر بزرگسال بر خ رد س ال پای ان می یاب د) ن وبت ب ه ت أثیر ش خص برخود فرا می رسد. 45 نقش تربيت بدنى در فرآيند تعليم و تربيت در سه حوزٔه قابل بررسی است ‏الف) شناختي ‏ب)عاطفی ‏ج)روانى – حرکتي 46 حوزه شناختی ‏تربیت بدنی موجب ش ناخت ب دن انس ان و آگ اهی ازسیس تم ه ای مختلف ارگانیکی ،اعمال و شیوه بهینه از این سیستم ها می شود. ‏تربیت بدنی در موفقیت تحص یلی و ف رهنگی م وثر اس ت.تحقیقات نشان داده ارتب اط مثبت و مع نی داری می ان ت ربیت ب دنی وتکام ل عقلی ،جسمی ،هیجانی و موفقیت تحصیلی وجود دارد. ‏فعالیت های حرکتی با جریان فکری پویا و متعادل ارتب اط دارد .و موجب شناخت مفاهیمی چون اندازه ،شکل ،جهت و سایر مولف ه ه ای شناختی می شود. ‏ت ربیت ب دنی و ورزش ب ه مص رف معق ول و اس تفاده مطل وب از خدمات و تهسیالت می کند. 47 حوزه عاطفی ‏تربیت بدنی به خود شکفتگی ،عزت نفس و واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک می کند . ‏تربیت بدنی موجب باور و تصدیق زیبایی است .فرد تربیت یافته حس زیبایی شناسی خود را توسعه می دهد . ‏تربیت بدنی تواضع ،بازی عادالنه و فضایل پهلوانی را می آموزد . 48 حوزه روانى – حرکتي تربیت بدنی مهارت های حرکتی را درورزشکاران بهبود می بخشد . تربیت بدنی به کسب مهارتهای استفاده از اوقات فراغت پس از اشتغال ذهنی کمک می کند . ‏تربیت بدنی مهارت های اساسی محافظت از محیط زیست را توسعه می دهد 49 اسالم ‏از دیدگاه اسالم واقعیت وجودی انسان ( بدن و نفس) محور اساسی برنامه ها چه درسی و چه غیر درسی است. ‏نظام تربیت بدنی اسالمی ،یک نظام همه جانبه است ،یعنی عالوه برجسم به ابعاد علمی ،اخالقی ،اجتمایی و عاطفی نیز تأکید دارد . ‏درتربیت بدنی اسالمی ،تربیت و تقویت جسم باید همپای خود سازی و اخالق واز طرفی مصونیت جامعه باشد . 50 م نكني د .در نگ‌ ق در دني ا نش ويد و خ ود را در آ ‌ م مي‌گوي د ،غ ر ‌ ‏اسال ‌ ه ال ش ل‌ ال مع ا ‌ ن ‌ ش باش يد« .م ‌ ش و معا ‌ ل تال ‌ ه دنبا ‌ مقابل‌مي‌فرمايد :ب ‌ ح و تن، ه مي‌ش ود .رو ‌ م دي د ‌ م و در كن ار ه ‌ ت با ه ‌ معاد له» دنيا و آخر ‌ ت ي اس ‌ ك ديگر ‌ م الزمة‌ الينف ‌ ه مي‌شود .هر كدا ‌ م ديد ‌ ن با ه ‌ م و جا ‌ جس ‌ ش ه پ رور ‌ ن ب‌ ت دارد كه‌ انس ا ‌ ت ض رور ‌ ن گف ‌ ل مي‌ت وا ‌ ن دلي ‌ ه همي ‌ و ب‌ ي كن د و ن خ ود رس يدگ ‌ تبد ‌ ه رشد و س الم ‌ ت ورزد و ب ‌ ن خود هم ‌ بد ‌ ن و پيك ر و نبد ‌ ن همي ‌ ن انس ا ‌ ه و وسيله‌ ب راي‌ انديش يد ‌ همين‌طور را ‌ ه مي‌ش نود و ت ك‌ ش اس ‌ ت كه‌ مي‌بين د و گ و ‌ م اس ‌ م اوست .چش ‌ اندا ‌ ل س لول‌هاي‌ مغ زي‌ اب زار و ه مي‌چش د و ....در ه ر ح ا ‌ ت ك‌ ن اس ‌ زبا ‌ ت ت بفهم د و درس ‌ م درس ‌ ه آد ‌ ت ك‌ ن اس ‌ ش و تفك ر انس ا ‌ وس يله‌ تال ‌ م باشد. ش سال ‌ س بايد بدن ‌ تفكر نمايد .پ ‌ 51 ق رآن ،کت اب آس مانی اس الم ،ب زرگ ت رین سرمشق و راه گشای زندگی انسان ها در همه امور ،تا روز قیامت است .در این کتاب بزرگ و بی نقص که کالم خ الق انس ان و تم ام هس تی می باشد .آیاتی وجود دارد که ب ه گون ه ای ب ر اهمیت ورزش و نیرومند س ازی جس م در کن ار تقویت روح و بعد عملی داللت دار 52 خداوند در انتخاب بر گزیدگان خود همواره به ویژگی های ممتازی توجه داشته ،برای نمونه در قران کریم آیه 246سوره بقره به ویزگی های چون هوش ،فرزانگی ،علم ،درستی و قدرت بدنی اشاره می کند ‏ویا درجای دیگر می فرماید ؤِم ِن‌ الَّض عيِف » ؤِم ُن‌ الَق ِو‌ُّي‌ َخيٌر‌ َو‌ َاَحُّب‌ ِم َن‌ الُم ‌ َالم ‌ ف بهتر و ن ضعي ‌ ص با ايما ‌ ي و نيرومند ،از شخ ‌ ن قو ‌ ص با ايما ‌ ‏شخ ‌ دوست‌داشتني‌تراست. ِم َو‌ الِج سِم» ي الِع ل ‌ ُه َبسَطًة‌ ِف ‌ م َو‌ زاَد ‌ ِاَّن‌ ‌َا صَطفيُه‌ َعَليُك ‌ ت م او را وسع ‌ م و (قدرت) جس ‌ ه و عل ‌ ‏خداوند او را بر شما برگزيد ‌ ه است بخشيد ‌ ن مي‌فرمايد: م چني ‌ ن كري ‌ ت موسي (ع )قرآ ‌ ه حضر ‌ ‏دربار ‌ ي ُه ُح كم‌ًا َو‌ ِع لم‌ًا َو‌ َكذِلَك‌ َنجِز‌ ‌ ي اَتينا ‌ ُه َو‌اسَتو ‌ َو‌ َلما َبَلَغ‌ َاُش َّد ‌ الُم حِس نيَن 53 حض رت رس ول اك رم (ص) پيوس ته در م ورد بهداشت و حفظ س المت و تندرس تي و تق ويت روح و جسم از طريق تفريحات سالم و فعاليت هاي مختلف ورزشي تاكيد فراوان داشت ‏حض رت رس ول اك رم (ص) فرم ود :ان الل ه يحب عبدالقوي 54 ابن سينا ‏ب ه دلي ل اهميت تعليم و ت ربيت ،ورزش را ك ه يكي از شاخه هاي بسيار مهم آن مي دانست مط الب باارزش ي در كت اب ق انون آورده اس ت .او س المت تن وروان را م ديون ورزش دانس ته و يكي از راه ه اي رش د و نموكودكان را حركات ورزشي معرفي كرده است ‏اين فيلسوف عالي ق در مهم ت رين حرك ات ‌،فعاليته ا و ان را ان و نوجوان ي كودك اي ورزش مهارته راهپيمايي‌،پ رش ‌،ت وپ ب ازي‌،طن اب ب ازي‌،دو ،كش تي، اسب سواري ‌،شمشيربازي و شنا ذكر كرده است 55 ورزش از نظر شهید مطهری ‏مرحوم شهید مطه ری بحث ج الب و دقیقی دارد ،تحت عنوان :پرورش تن و تن پروری، انسان در قرآن ‏وی در کتاب ‏اس الم ،تن پ روری ب ه معن ای ،نفس پ روری و ش هوت پرستی را شدیدًا محکوم کرده است ،اما پرورش بدن به معنای مراقبت و حفظ سالمت و بهداشت را از واجب ات شمرده اس ت و ه ر ن وع عملی را ک ه ب رای ب دن زی ان بخش باشد ،حرام شمرده است 56 چنین می نویسد: امام خمینی ‏من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم ‏از خدای تبارک و تعالی خواهانم که شما جوان ها را که ذخ یره ی این کشور هستید و مایه ی امید ملت و اسالم هس تید هرچ ه بیشتر موفق کند که در همه ی ابع اد انس انی ورزش کنی د .ی ک بعدش این بعدی است که شما متخص ص در آن هس تید و امی د است که بعدهای دیگری هم که انس ان دارد و انس انیت دارد در شما رشد کند. ورزشکارها همیشه اینطور بودند که یک روح سالمی داشتند ،از باب اینکه توجه به شهوات و لذات نداشتند ،توجه به یک فعالیت جسمی داشتند که عقل سالم در بدن سالم است 57 خاطره ای از قرائتی در مورد ورزش ‏قبل از انقالب در س فرى ك ه ب ه كرم ان داش تم وارد دبیرس تانى ش دم. بچهها در حال ب ازى بودن د و رئیس دبیرس تان زن گ را ب ه ص دا در آورد و ورزش را تعطیل و بچهها را براى سخنرانى من جمع كرد. ‏من هم گفتم :بسم الّل ه ال ّر حمن ال ّر حیم .اس الم طرف دار ورزش اس ت والسالم .این بود سخنرانى من ،بروید سراغ ورزش. ‏رئیس دبیرستان گفت :آق اى قرائ تى ش ما م را خ راب ك ردى ،گفتم :ت و مىخواستى مرا خراب ك نى و بچهه ا را از ب ازى ش یرین ج دا ك نى و پ اى س خن من بی اورى .آن ان ت ا قی امت نگ اه ش ان ب ه ه ر آخون دى مىافت اد مىگفتند :اینها ضد ورزش هستند و با این حركت از آخوند ی ك قیاف ه ض د ورزش درست مىكردى. ‏بچهها دور من جمع شدند و گفتند :عجب آقاى خوبى .پرسیدند ش بها كج ا سخنرانى داری د .من هم آدرس مس جدى را ك ه در آن برنام ه داش تم ب ه بچهها دادم .شب دیدم مسجد پر از جوان شد . 58 59

51,000 تومان