صفحه 1:
صفحه 2:
Web: 016.1 ogfa.com
Email: oveisi8@yahoo.q*
صفحه 3:
0 سس
خیزش: اقتدار مجدد جهان a“
صفحه 4:
صفحه 5:
ظهور صفوبان
e 7
صفویان در سال007 حکومتی تشکیلدادند که
بيش ان دو سده تداوميافت. نخستينبار در
تاريخايران طريقت تصوفه با الهام ارب 520
Oe) ا 0 لت
- زندهکردند و کشوریمستقل پدیدآوردند. از
ويزكيهاى بيجستهحكومتصفويان ميتوان به
رسميتيافتن شيعه. ييشرفت بازركانى» كشاورزبى
و صنعتء ترقى و تعالى هنر و معمارى؛» تشكيل
تست ای ار اما رد
OVE
صفحه 6:
صفحه 7:
اولين فرد این خاندان شيخ صفى الدين ( ۳6 a
60ص
a کرد شیم راهد کی ریس طرینت زآهده
"ا مذهب تشيع در قالب اين طريقت كسترش يافت
"ا بعد از شيخ صفىء فرزندش صدرالدين در ©©72© جانشين يدر شد و...
" جنيد تمايل خود را به قدرت دنيوى نشان داد و لقب سلطان كرفت و بيروان
eee RES
5 حدر جانشين ار ند و على در سال 066 در را بادشاه كران ۰
از ل ا ا ل ا دك
OVE
صفحه 8:
۳ rene) ۱
ناك المجااميال ۳
"ا اسماعيل با بازكشت به اريدبيل در ©00©ق توانست تبرين
۳۹ ريا تصرف كند و تاج كذارى نمايد
8 مذهب شیعه را رسمی اعلام کرد
* اختلاف اساسی با دولت عثمانی و شکست در جنگ چالدران
OVE
صفحه 9:
۰ سس
al ات
f
2 كذشت شاه اسماعيل(00)©©) و جانشينى شاه
تهماسب
۳
۳ ۳ (SCS) soo
(BOF-GES) "ا در دوران کوتاه شاه اسماعيل دوم
۱۱۰5/5/۳ ک rors Glas 5 5) rer 5
eer OB ane S) @ \V 4 = ا
i
صفحه 10:
"ا عباس ميرزا در سال (©©©3) بر تخت نشست
سلاطین اروپا و پاپ روم سفرای خود را به دربار فرستادند
"ا تضعیف و کنترل قزلباشان با جانشینی نیروهای گرجی و
ارمنی و چرکسی در ساختار نظامی
۰( 7
تجهيز سياه به سلاح گرم و توپخانه
"ا شاه به تجارت خارجی به ویژه با اروپاییان علاقمند بود
Tero S TO] Vf = ا ل ا ل
صفحه 11:
" شاه صفی در سال 1090 ق به قدرت رسید
"ا در زمان وى تبديل ولايات ممالى به ولايات خاصه توسعه
يافت و موجب صدمه ديدن بنيه نظامى شد
* خاندان امامقلى خان» كه خدمات فراوانى انجام داده بودند ريشه كن شدند
"! با به سلطنت رسيدن شاه سليمان صفويه رو به زوال رفت
"ا ضعف كامل صفويان در زمان شاه سلطان حسين بود
"ا در اين ايام افغانان قندهار به ايران حمله كردند و با تصرف
]01/1 اصفهان در ©0025ق به حيات صفويه يايان دادند
صفحه 12:
همسايكان صفويان ازبكان» عثمانيان» كوركانيان
* ازبکان همسایه شمال شرقی معمولاً با ایرانیان درگیر می شدند
" صفويان عمدتاً از موضع قدرت با آن ها برخورد مى كردند
" علت در كيرى علاوه بر تفاوت مذهبى به علت نبود مرزهاى
مشخص ا ال بود
ABs کار كسك ف رایس ی خن ار له رف ga
متعدد و عبور. بای مراسم حج بوده است
OVE
صفحه 13:
۰ ,
همسايكان صفويّان ازبكان» عثمانيان» كو
* روابط عثمانيان همسايه غربى آميخته با جنك و صلح بود
Sis Sra ال ل ا ل ا
علت حمايت شاه اسماعيل از سلطان مراد واختلاف مذهبى بود
it اوایل شاه عباس اجباراً مناطقی از ایران را در اختیار عثمانی
ها گذاشت و پس از مدتی آن ها را باز پس گرفت
"ا در دوره تهماسب باصلح آماسيه در© © ©بخشى از كردستان و
en eee non م ات
eS eS etre Tet |
دا oi, ene ree Oana es) ل
صفحه 14:
همسايكان صفويان ازبكان» عثمانيان» كوركانيان
"ا در زمان شاه صفىء عثمانى ها بغداد را تصرف كرد a
معاهده قصر شیرین را در ©00002)ق منعقد ساخت و در
Se Tory NS PBN E Dr soee re Toney) ۳
ايران دادهشد.
"" اين معاهده يس ان سقوط دولت صفوى نقض كرديد و
عثمانيها غربايران را اشغالكردند تا اينكه نادرشاهافشار آنها
رااز غرب ايران اخراجكرد.
OVE
صفحه 15:
همسايكان صفويان ازبكان» عثمانيان» كوركانيان
ل ل EEE
جون مرزهاى مشترك أنها كمتر بود.
ا ل ا ۱۳
كوركانيان در بيشتر دورهها دوستانه بود و حفظ آرامش براى
هردو حكومت در اولويت قرار داشت.
9 دربار گورکانیان سریناه بسیاری از نویسندگان و سرایندگان
5
OVE يارسيكوى بود.
صفحه 16:
۳ 0 Espn RTO PSO Ree i
" در سال ©0000 به كار كيرى دو انكليسى آنتونى شرلى و رابرت شلى
در دربار شاه عباس
در رقابت انكليسى ها با يرتغالى ها در سال *+00(©6ق انكليس توانست
كميانى هند شرقى را به بازار ايران بياورد
ل ا ا ا ا ا ف ۳
بازپس كيرد
* در سال 100/20 فرانسویان توانستند کمپانی کاپوسن را فعال کنند
OVE
صفحه 17:
فرهنك و تمدن
Beery eager wey)
eee تاي
"ا دعوت علماى شيعى جبل عامل و بحررين به ايران
ا ا ۱ اول) را به
ا دان ران فراخوائده بود. كرجه أو نتوائست ايندعوترا لبيك كويد ولى
0 ساي ل
۱ ا ا ger es .
نايب امام زمان» شاه سلطان حسين را نايب خويش قرار داد ٌ
علما با آموزش, تعلیم و نگارش کتاب به گسترش تشیع کمک کردند و
موجبات رشد و گسترش دانش ها و معارف شیعه را فرآهم کردند
صفحه 18:
فرهنگ و تمدن در OVE
عصردولت صفوی
9 e
برخى بر اين باورند كه در ذُوره صفويه شاعر مهمى وجود نداشته "
۱۳ ۱ ال ا ا
در دوره شاهتهماسب» شعر بهسبب اوضاع سياسى و مذهبى بَيشتر "
ثیهسرایی و مدح ائمه تغییر مضمون داد (قصیده محتشم کاشانی)
اهاسماعيلاول خودش بهتركى شعر ميسرود و اهل ذوق بود. شاهعباس
كبير با شاعران درحشرونشر بود.(وجيهالدينشانى)
كوركانيان براى بالابردن اعتبار دربارشان شاعران را در هند گردآوردند. "
RIED CD COUP eee ani ال ل ا EL
اسكندربيك منشى لست كه امروزه از نظر مستشرقين غربى بزركترين "
تاريخنكار دوره صفوى بهشمار ميآيد
صفحه 19:
دی
عصردولت صفوی
op yap 1
Tee ا ا
ا ا Behe ewe re
ا ل ل
ر سايه فعاليت علما در مدارس دينى و كمك شاهان صفوىء علوم
ROre EB te se ewe |
8 فلسفهاسلامی با علمایی مانند ملاصدراء میرداماد و شاگردان ایشان از
جمله احمد علوی» محسنفیض کاشانی» عبدالرزاق لاهیجی و... بسیار
كك
by > meee eye S ECD ED ree 0
al علومی مانند پزشکی, علم نجوم نیز اهمیت فراوانی پیداکرد
صفحه 20:
فرهنگ و تمدن در
عصردولت صفوی
4 >. لبر
ort ا a ERE eee een
mye Pars ees gered شهرى كه با
همت و کاردانی شیخ بهایی در ساخت آن ستودنی است.
"1 شاهتهماسب با انتقال يايتخت از تبريز بهقزوين ساختمانهاى جدَيدى
در قزوین بنا کرد.
at =
TL
eS -
fa ewes
See
صفحه 21:
صفحه 22:
فرهنگ و تمدن در
عصردولت صفوی
صفویان قالیبافی را از صنعت روستایی بهفعالیتی وسیع
مملکت ارتقا دادند
شاهتهماسب علاقهيفراوانى بهصنعت فرش داشت و آنرا بهمقام يكهنر ارتقا
۳
نخستين كاركاه قاليبافى احتمالاً در زمان شاهعباس كبير در اصفهان ساختهشد.
ل ا ل ا ا ا ال
اينك در موزه ويكتوريا آلبرت لندن نكهدارى ميشود وبهسال ©<6©ق تعلق
5
OVE
صفحه 23:
دی
عصردولت صفوی
صنعتتساجینیز گسترشچشمگیری یافت.
| لباسهای گرانبها ونيز پردههای زیبای کاخها» ستایش جهانگردان را
برمیانگیخت.
eb Ii ی را
یکی از توانمندترین افرادکشور بود.
۱
ا ا Penge erew BM ENT Leon gn Pee et OEE EEN RY
ابریشم بهشمار میامد
OVE
صفحه 24:
فرهنك و تمدن در
عصردولت صفوى
ستون ففرات سپاهایران قشون قزلباش بود. ۳
8 شاهتهماسب با انتخاب زبدهترین جوانان کشور هنگ پاسداران ذانمی را
kee ور
اصليارتشكوجكيدرآورد و راهرا براى شاهعباس آمادهساخت.
شاهعباس باتشكيل هستهاوليه(شاهسونهاء هواخواهانشاه) ارتشيجديد از
tie Eee ل
ا ا 0
1۱ 2 0 ا 0 NEN EeT Ura
صفحه 25:
فرهنگ و تمدن در
عصردولت صفوی
5
سه
لت ا 6 0 كت ا 5
TENET "9 0 07 ل 07 5251025
منصبان اداره می شد
صفويان (0)©© سال حكومت كردند و زوال لن به علل مختلفى
از جمله قلع و قمع مردان کارآزموده» تبدیل املاک از ميان رفتن
رابطه معنوی و حمله برق آسای افغان ها به اصفهان را می توان
“OVE
صفحه 26:
تا ۱ عدا ۳6 |
ie ۳ 2 8۹ ۳
۳۸ ae : ان