صفحه 1:
انسان » طبیعت » معماري
مجضوع :
الگوبرداری سازه ای از طبیعت
صفحه 2:
صفحه 3:
انگرش طبیعت گا
هیچ جاي خارج از طبیعت نیست که داراي اصالت بيشتري در ساختار وجود انسان باشد و
انسان را از طبیعت دور کند. هر ساحت ماوراي که باشد درباطن همین طبیعت ا.
تنها راه رسیدن به آن پیوستن و يكي شدن با طبیعت است.زيربناي انسان شناسي در
طبیعک al) gal و طبیعت ماخ اسان EL اننان از طبیعك,پزتفاسنتة یه طییعل:
باز مي گردد زيربناي عملي این نگرش دوستي, بهره مندي و صمیمیت با طبیعت است.
صفحه 4:
ل طبیعت گرايي :
طبیعت در آثار معماران
تاطبیعت و آثار طبیعت در طول تاريخ منبع الهام و سرمشق خلاقیت هاي انسان
الأطبيعت معلم بزرگ تاریخ
أمعماري و سمبل هاي طبیعت . احترام به طبیعت در آثار معماري پیشینیان و معاصران
تامثلت طبیعت انسان و معماري ارتباطي هميشگي
صفحه 5:
ل معماری » رابطه انسان با طبیعت
ل ساختن براي بشر یک نیاز و یک ضرورت
ل احساس یک سرپناه
نأ معماري یک اجتماع انساني از طریق اندیشه و قلید به وجود مي آید و متحول و متکامل مي گردد
9 انسان و رابطه او با طبیعت داراي تکامل داتمي است
صفحه 6:
Qa الگوبرداري سازه اي از طبیعت
براي طراحان و مهندسان بوده استصداي حرکت آب در
رودخلنه. ينك هاي ons کننده رنگین کمان. ساختار هوشمند
كندوي عسل, تنها تعداد اندكي از عجلیب طبيعي لند که باعث
الهام بخشي و نوآوري در آثار دست ساخت انسان شده اند.اغلب
اوقات بدون جستجو براي معناي عمیقتر و بدون سوال از فرم
هاي طبیعی,رنگ ها و فرم هایی را که مارا احاطع کرده اند. تقلید
مي كنيم.
صفحه 7:
شاید اجداد ما بدون درك واقعي فرمهاي طبیعی, از يكي از بهترین
معلمان يعني طبیعت. استفاده از فرمهاي سازهاي موجود در آن را
ميآموختند.
در طبیعت هر چيزي که به اندازه کافی قديمي است محکوم به نابودي
است.
يك فرم قويتر و پایدارتر ممکن است مقاومت بيشتري را براي موجود
زنده فراهم کند. ولي در عين حال نیاز به مواد خام بيشتري داشته
باشد. ۱
صفحه 8:
کارایی
پایداری
خصوصیات alas
هرکت
ساختار
مفهوم سازه آی
صفحه 9:
1 fe
ستخوان بدن حبوانات
صفحه 10:
پوسته تخم پرندگان نمونه زيبايي از قانون استفاده از حداقل مصالح با حداکثر كارايي
است.
”اجنين فرم قوسي شكل سه بعدي عامل اصلی طراحي ساختمانها با استفاده از کنید
ارو فرمهای پوستهای پوده است. ا :۰
7 ¢
پوستهاتخمپرندگان[بالامقاومت11 1 1 سازهي پوستهاي مرکز کنفرانس 00010 در
100 وی
صفحه 11:
5 ل وس که ناه ر معا هد مک و
نیرومند نیز ميباشند همان چيزي است که در گنبد كليساي جامع و قوس يك پل
أ ميبينيم.
مدل ساختار شيميايي طرح باکمینستر فولر نمونه نبد ژلودزيك در معماري معاصر
صفحه 12:
۰.۰.۰۰
* قوسهاي طبيعي سنگي
طبیعت به ما ميآموزد که چگونه يك قوس ميتواند بارهاي
تحمل نماید.
در مغماري معاضر
صفحه 13:
سلسله مرائب در ساختار يك درخت پل طرهاي :6۳4 در اسکانلند
صفحه 14:
لا تقلید از طیعت —
با وجود عدم شباهت ظاهري ماهیچه و
استخوان با اعضاي عمودي در پنجرهها اين
نمونمي مناسب براي مقایسه دست ساخت
اطراف استخوانها را ميپوشانند. انسان با آن چيزي است که در طبیعت اتفاق
مقایسه اشتباه بتن که اطراف آرماتورهاي
فولادي را ميپوشاند با ماهيچههاي بدن که
قر مازوي انسنان, ثيروي: فظاري: توسط عناصر كششي و فشاري نگه دارنده شیشهها در
استخوانها و نيروي كششي توسط ماهیچهها ترمینال واترلو در شهر لندن.
تأمین ميشود در حللي که در يك ت
ین ميشود در حالي که در يك تیر بتني در این حالت اعضاي عمودي بعنولن تيرهاي
مسلح. ميلمي فولادي مقاومت کششي و بتن oa s
ao عمودي عمل میکنند که پانلهاي شيشهاي را
مقاومت فشاري ایجاد مينماید. لي
ِ نگه ميدارند.
صفحه 15:
لا فرم درختي
چنین سازههايي بطور معمول در ساختمانهايي با عملکردهليي که نیاز به فضاي با
بدون ستون؛ گشودگي و انعطاف پذيري دارند. بکار ميروند
صفحه 16:
كپي برداري از طبیعت با Bwwrvory
ترن معروف شینکانسن ژلپن که غرور ملي ژاپنیها محسوب مي شود در
سري پانصد از طرحي بر اساس نوك گینه اي مرغ ماهیگیر بهره برده است
که سرعت آن را تا دویست مایل بر ساعت ممکن ساخته است.
صفحه 17:
7 كپي برداري از طبیعت با رمع
با الهام از سطح برگهاي نیلوفر لبي برنگي ساخته شده که در اثر تماس با آب
خاصل از و
J آن باقي نمي ماند.
صفحه 18:
صفحه 19:
$3 تالگو هاي معماري و طبیعت
۰
از قديمي ترین نمونه هاي معماري باستان که به طور شاخصبا الگو گرفتن از
طبیعت شکل گرفته. اهرام مصر است. اهرام سه گلنه مصریبه طور مشخص و در
.کنار آنها اهرام کوچکتر همچون سلسله كوههاي مختلفي را بیان مي کند
اهرام ثلائه مصر
صفحه 20:
تالگو هاي معماري و طبیعت
يرن آوتزن مي گوید در طرح تاق هاي اپراي سید:
اپراي سيدني
صفحه 21:
تالگو هاي معماري و طبیعت
صفحه 22:
“الكو هاي معماري و طبيعت
از طرح هاي مشهور دهه اخیر که یک گروه معماري از معماران جوان نروئي به نام
اسنوهتا برنده لن شدند.طرح کتابخانه بزرگ اسکندريه در مصراست. شکل ساختمان
همچون دایره اي بزرگ از شیشه است که به طور شیبدار روي زمین قرار گر فته است و
به سمت شمال يعني درياي مدیترلنه قرار دارد و اين به تبعيت از طبیعت و به نماد
خورشید در مصر باستان تشبیه مي شودبا وجودي که ورودي در طبقه همکف قرار دارده
در نیمه راه صعود یه لین فضاي پرعظظمتصفحه مدور بام بزمین را مي شکلفد و از سمت
دریا شباهت آن به آشکارا همانند خورشید در حال طلوع لست.
صفحه 23:
“الكو هاي معماري و طبيعت
بدن انسان
شكل بدن انسان»منحصر به فرد بودن لن و هويت تشكيل يافته لن از
بخشهاي متمایزبه انسان اولین قانون ترکیب را آموخته استنوحدت در
عین گوناگونی استفاده از بدن انسان در طراحی چه آگاهانه باشد یا
نهبخشي اساسي از تمام تمدنهاي معماريبدون توجه به دوره و زمان
.آنها را تشکیل مي دهد
صفحه 24:
“الكو هاي معماري و طبيعت
استفوان بندي
ايده اسكلت به عنوان سازه باربر بدن.حتي در ابتدايي ترين كلبه هاي ساخت بشر
مشاهده مي شود.که با استفاده از شاخه هاي درختان ساخته و سپس با پوششي
از پوست حیوانات و بوته هاي کوچک پوشانیده مي شدندنه تنها سازه چوبي
قابلیت ایجاد این رابطه بين كالبد باربر و پوسته خارجي را داردبلكه اين رابطه
دوگانه از زماني که شروع به استفاده از فولاد و بتن مسلح در مصالح ساختماني
.شد معني تازه اي یافته است
صفحه 25:
“الكو هاي معماري و طبيعت
میوانات
استفاده از
ات بدن حیوانات در بسياري از تمدنهاي بشرياین
قابلیت را براي معماران ایجاد کرده است تا از تقليدي سمبلیک براي ایجاد
اط بین ایده هاي خود و ایجاد ارزشهاي جامع استفاده کنند.صفات
مشخصه هر حیوان و هر کدام از اعضاي بدن آنهاربالپنجهمنقار و..) در
ساخت بناها به منظور دستيابي به قدرت جادويي استفاده مي شده است. از
نمونه هاي استفاده شده فرمهاي بدن حیوانات در معماري مي توان از فرم
دفاعي بدن لاکپشت.فرم سیال و آزاد بدن پرندگان و فرمهاي محاطي حلزون
oy el
صفحه 26:
“الكو هاي معماري و طبيعت
كوهها
براي آنها که رویاهایشان برخاسته از طبیعت است.حتي کوچکترین تپه"
منبعي از الهام است " ستایش کوهها به عنوان نقاط عطف جهانالهام بخش
تمایل سرکوب ناپذیر انسان براي ساخت كوههاي نمادین هماند
زیگوراتهاهرمها و معلبد وبه همان شیوه در عصر امروزاسمان خراشها و سازه
ساختمانهاي مسكوني که از منظر اطراف خود تبعیت مي کنند.شمرده مي
نشود
صفحه 27:
“الكو هاي معماري و طبيعت
شاخه
انشعاب جزيي از طبيعت درخت است كه به انسان ايده رشد و تكثير را
مي آموزدانشعاب مظهر ایجاد است. توليد مثلي كه در مقطع زماني
خاص از رشد خود در طبيعت دو برابر مي شوددقيقا عكس آنجه در مورد
جريان لب اتفاق مي افتد مادامي كه حركت روبه جلوي لن.شاخه هاي
جدا شده از سرجشمه را به هم پیوند سي دهدانشعاب به انسان قدرت
تکرار را مي آموزددنباله اي از تنهشاخه هاسربرگهایرگها و ... قنوني
. مشلیه نظم حاکم بر معماري رابه نملیش مي گذارد
صفحه 28:
درفت
درخت در بسياري از فرهنگها سمبلي از کل عالم.پیدایش و تکامل آنن
است.همینطور رشد عمودي لن.درخت را به مظهري انساني تبدیل مي
كند.سنبلي از آنجه لن را مقياسي از کل جهان مي دانیم.اولین بار قانون
“757 توسط رايت در يكي از سخنرانيهاي اوليه اش مطرح شده
است.گل آذین (عصعحس) گل آذین نحوه استقرار گلها بر روي شاخه
به عنوان محوري عمودي است. گل آذین سيستمي انشعلبي دارد. در طول
تاریخ؛تقریبا تمام سيستمهاي استقرار گل آذينمعادلي در معماري بناها و
به همان میزان در تزیینات يافته اند.
صفحه 29:
“الكو هاي معماري و طبيعت
كلها
مدلهاي مركزكراي كلها نه تنها به معماران ايده هاي بي باياني از فرمهاي
ييني را مي دهد.بلكه اصول توزيعي و اركانيسم هاي طبيعي شكل گرفته
براساس محوري عمودي و با فرمهاي متنوعي از ساختارهاي لايه اي هم
يوشاننده.آرايشي از جيدمان كلبركها حول يك محور مركزي و كسترش
.عمودي آن از يك نقطه را به نمايش مي كذارد
صفحه 30:
نتيجه كيري
با توجه به مباحث مطرح شده و با در نظر كرفتن ساختمان هابي كه با الهام كرفتن از فرم
هاي طبيعي شكل كرفته اند. مي توان به لين نتيجه دست يافت كه طراحان براي استفاده
-و تقليد از فرم هاي طبيعي تا كنون دو شيوه را به كار برده اند
شيوه اول: اينكه هدف طراح فقط تقليد از ظاهر خارجي فرم هاي طبيعي باشد
شيوه دوم: آنکه طراح از فرآیند هايي که فرم هاي طبيعي را شکل داده لند. براي خلق
.طرح هاي جديد الهام مي كيرد
براي توسعه و يرورش فرم هاي معماري كه در طبيعت يافت مي شوند. قوانين اساسي وجود
دارد كه مي توان آنها رالمغلب ساختمان هاي بديع و نوين بكار برد.نتيجه اينكار طرحي عالي
است كه كارايي سازه اينياز هاي عملكردي و زيبايي شناسي با يكديكر تركيب شده
انددرس هلبي كه از طبيعت آموخته مي شود و به طور مناسب به كار ميروندنه فقط تقليد
.محض ازآن
صفحه 31:
معماري:ترجمه دکتر محمود DE
سالوادوري مماريو(1384). سازه در معماريتر
see سای 7° پنجمانتشارات دانشگاه تهران
مورفولر(1384) درك رفتار سازه هاترجمه دکتر محمود گلابچي