صفحه 1:

صفحه 2:
نام درس: مدیرعت ‎ae‏ انساني موضوع: انضباط یا اصلاح رفتار نامطلوب کارکنان استاد: ‎Si So‏ دانشجو: ید رضا تمالی پور ‎easly‏

صفحه 3:
تعریف انضباط: گروهی .انضباط را قدرتی دانسته اند که باید در سازمان وجود داشته باشد تا بتوان به وسیله آن کار کنانی را که قوانین و مقررات اداری را زیر پا می گذارند تنبیه نمود. گروهی نیز انضباط را وجود جو و شرایط خاصی در سازمان تعریف کرده ند که کارکنان را ملزم می کند رفتاری معقول و مقبول و در چهار چرب قوانین و مقررات سازمان در پیش گیرند. گروهی که معتقدند انضباط ابزاری است که سرپرست از آن برای ‏ 6 اصلاح رفتار نا مطلوب استفاده مى نمايد ©

صفحه 4:
تغییر رفتار: رفتار گریان معتقدند که از چهار طریق مختلف می توان موجب تغییر و پیدایش رفتار مطلوب در افراد گردد ۱-تقویت مثبت پاداشی است که در قبال رفتار دلخواه داده می شود برای اینکه نا مطلوب تقویت مثبت موثر واقع شود پاداش ها باید با نیازهای افراد تناسب داشته باشند اگر می خواهیم به وسیله تقویت مثبت رفتار خاصی را در فرد به وجود آوريم بايد به محض اينکه فرد قدم کوچکی در جهت مطلوب برداشت. بلافاصله به وی پاداش دهیم و اين کار را بعد از هر عمل درست آنقدر ادامه دهیم تا الگوی رفتاری مطلوب به طور کامل در فرد ظاهر شود و به صورت عادت در آید باید توجه داشت که حتی اگر زمینه مستعد و انگیزه کافی نیز برای تغییر رفتار وجود داشته باشد باز افراد نمی توانند براحتی و بسرعت تغیبرات اساسی در رفتار خود بدهند و اين کار تدریجی بوده نياز به درمان دارد. ©

صفحه 5:
به طور کلی هر چیزی که باعث حذف رفتار نا مطلوب شود تقویت منفی به شمار می آید در این روش شخص به جای اینکه در قبال انجام رفتر دلخواه پاداش دریافت کند این فرصت به او داده می شود که از یک پیامد نا خوشایند پرهیز کند. ۳سخاموشی: همانطور که با عکس العمل در مقابل رفتار ی نا مطلوب می توان آن را در مسیر مورد نظر انداخت عدم واکنش در مقابل فرد نیز روش بسیار موثری دیگری است که می توان از آن برای تغییر رفتار استفاده نمود این عمل را اصطلاحا خاموشی خواهنده اند زیرا باعث فرو کشی رفتار می شود .حتی رفتار خوب و مطلوب نیز اگر با بی تفاوتی و بی اعتنایی مواجه گردد و بعد از مدتی متوقف می شود. ©

صفحه 6:
بنا به تعریف : تنبیه هر عملی است که رفتاری را تضعیف کند و احتمال وقوع و تکرار آن را کاهش دهد. تنییه به عنوان یک پیامد ناخوشایند و بر یک رفتار غیر دلخواه اعمال می شود. رفتار غیر دلخواه کاری می تواند شامل تاخیر در حضور حاکم کاری ؛مشاجره و بحث غير ضرورى با رئيس باشد. تنبيه بايد با تامل و دقت بسيارى مورد استفاده قرار كيرد زيرا تنبيه داراى © عوارض نا مطلوبی است از جمله : ‎e°‏

صفحه 7:
تنبیه تا زمانی موثر است که فرد تنبیه کننده در صحنه حضور داشته باشد و معمولا به محض خروج وی از صحنه رفتار قبلی دوباره ظاهر می گردد. تنبیه فقط فرد را از انجام کار خطا باز می دارد و رفتار او را در جهت مطلوب هدایت نمی کند. فردی که تنبیه شده باشد ممکن است در صد انتقامجویی بر آید و در اولین فرصت ضربه بزند. تنییه می تواند باعث صدمات جسمی و روانی دراز مدت و غیر قابل جبرانی گرد.

صفحه 8:
اهداف انضباط: چهار هدف عمده برای انضباط مطرح است این اهداف عبارتند از: حفظ و حراست از منافع کلی سازمان حمایت از حقوق کارکنان رفع مشکلات محیط کاری و ایجاد محیط آرام برای کا رکنان بالا بردن كيفيت كار كاركنان رويكردهاى انضباطى: رویکرد منفی ۲- رویکرد مثبت

صفحه 9:
رویکرد منفی: استفاده از جریمه یا ترس از جریمه برای واداشتن افراد به اطاعت و سر سپردگی به قوانین رویکرد منفی نام دارد در ۱ این حالت اغلب زور و فشار به کار گرفته می شود. وقتی فرد مختلف بر ترس از تنبیه فائق اد به پیامد کارش فکر نمی کند بلکه فقط به خواسته فعلی خود می اندیشد با این حال برای پاره ای از زیر دستان حداقل در مدت زمانی خاص زور و اجبار تنها راهی است که جواب می دهد. رویکرد مثبت: انضباط ۰ مثبت زمانی حاصل می شود که مدیریت به دنبال اصول انگیزش مثبت و سازمان كار آمد است براى دستيابى به انضباط مثبت سريرست .مدير و يا رهبر خودش بايد نمونه اى از آنجه از ديكران انتظار دارد باشد.

صفحه 10:
فرابند انضباط: قوانین و مقررات انضباطی باید با توجه به اهداف .سیاست و استراتژیهای سازمان وضع گردند. مقررات انظباطی سپس باید به اطلاع کار کنان سازمان برسد و در صورت لزوم توصیحات کافی به آنان داده شود تا زمانی که کار و رفتار کارکنان در چهارچوب مقررات باشد مشکلی به وجود نمی اید و اقدام انظباطی ضروری نخواهد بود ولی در صورت نقض قوانین و مقررات موضوع باید بلافاصله پیگیری گردد و تذ کرات لازم به فرد خاطی داده شود.

صفحه 11:
انواع تخلفات(انواع مشکلات انضباطی): تخلفات اداری به چهار گروه اصلی دسته بندی می شوند. تاخیرو غیبت (حضور در محل کار) رفتار نا مناسبت در محل کار تقلب و نادرستی رفتار نا مناسب در خارج از محل کار یا سازمان تاخیر در غیبت: مهم ترين دلایل غیبت در سازمان به این شرح است. همسو نبودن اهداف سازمان با اهداف كاركنان © تغییر نگرش در مورد اشتغال و دلبستكى نداشتن به آن . عقيده كا ركنان بر استفاده از مرخضى ‎١‏ ‏هر شرايطى حمایت اتحادیه ها از کار کنان و کاهش اختیارات مدیریت.

صفحه 12:
رفتار نا مناسب در محل کار: سر پیچی از دستورات سر پرست ؛شوخیهای بی جا؛مشاجره در محیط کار رفتار و حرکات غیر اخلاقی .بی اعتنایی به مقررات ایمنی در کار از جمله مسائلی است که سازمان با آن مواجه است که باید بالافاصله مورد رسیدگی قرار گیرد. زیرا برخورد قاطع تاثیر بسایی در رفتار دیگران و جلوگیری از شیوع تخلفات در سازمان خواهد داشت. تقلب و نادرستی: عکس العمل مسئولان سازمان در مقابل ؛نادرستی؛عدم امانتداری يا خيانت ۰ 60۲ كاركنان هميشه فورى و قاطعانه است. ©

صفحه 13:
رفتار نا مناسب در خارج از سازمان: در مواردی اعمال و رفتار کارکنان در خارج از سازمان طوری است که یا تاثیر منفی در عملکرد آنها در داخل سازمان دارد و یا باعث بدنامی سازمان می گردد . مانند بد گویی از سازمان در ملاعام اعتصاب غير مجازه دریافت رشوه از افراد یا سازمان هاى طرف معامله. بررسى و ارزيابى تخلفات: در مجازات هاى انضباطى بايد توجه داشت كه رفتارهاى كوناكونى كه ممكن است كه نياز به كيفر داشته باشند يكسان نيستند بنابراين بايد بيش از هر كونه اقدام © انضباطى نوع و درجه تخلف معيين كردد. ‎٠‏

صفحه 14:
شاخص های مورد توجه در رسید گی به تخلفات: جدی بودن مشکل یا نوع اهمیت خطا مشکل تا چه اندازه جدی است و نبازمند توجه ‎alt Aging SERS‏ سابقه فرد شرایط کار کنان متخلف سابقه برخورد با تخلفات مشابه تاثیر مجازات در شایرافراد مستند بودن مدا رک یا قضاوت دقیق مدیریت بای آشنایی فرد با قوانین و مقررات شرایط خاص(عوامل کاهنده)

صفحه 15:
: ‏که تا حدودی از آثار سوء مجازات می کاهد‎ eb کارمند باید بداند چه رفتاری مطلوب و چه رفتاری نامطلوب به شمار می آید بايد دقث داتشت آنجه مدير تنبيه مى بندارد: براى كارمند باداش نباشد بايد فورىي يا بافاصله كمى بعد از ارتکاب تخلف انجام شود کوتاهی در مجازات : دلایلی که موجب می شود رئیس از تنبیه مرئوس سرباز زند » عبارتست از مهارت؛ دانش و يا اعتماد به نفس کافی برای برخورد صحیح و موثر با مسائل اتضباطی و مقابله با آن را ندارد مطمتن نیست که مدیران ارشد در سطوح بالاتر عمل او را تأیید می تمایند فکرمی کند دلیل تراشی می کند ؛ یعنی خلافکاری, کارمند را به روی او نمی آورد . به اين دلیل که کارمند خود می داند کارش خطا به روابط دوستانه وی با کارمند لطمه می زند در ثبت و ضیط خطای کارمند غفلت می نماید كم يوسا جو واسدهاي بيك از زيل سكير يستع ند إخواهد ها سجن يقد كاب حال 08 الآ مجازات می نماید

صفحه 16:
ویژگی های انضباطی موَثر : اقدامات انضباطی باید بیشتر جنبه ارشادی داشته باشد تا جزایی پیروی از اصل مجازات متناسب با خطا نظارت مدیران رده بالای سازمان بر اجرای مجازات مشاوره و راهنمایی به منظور اصلاح کارکنان ؛ نه تنبیه و اخراج آنان . مگر در موارد ضروری رعایت مقررات سازمانی توسط مدیران رده بالای سازمانی ٠ © آموزش و تشويق كاركنان به رعايت قوانين و مقررات سازمانى

صفحه 17:
انضباط مثبت ( انضباط جی مجازات ) : انضباط مثبت معمولاً از سه مرحله تشکیل می شود . تذ کر شفاهی تذ کر کتبی یک روز مرخصی برای تصمیم گیری ( با حقوق )

صفحه 18:
* به کرد پدآوریمی شود که سل نوز ‎٩‏ باداشت کی به کرد میم می آننتايج ماکره و تصیمات اتخاذ ۵ که در كرديده لست ‎ *‏ كارمند لذعان مى دارد كه مشكل هنو وجود دارد و رقع آث شرط اه دمت وى د ‎ *‏ موضوع ييكيرى مى كردد و ‎ses sm‏ ‎ess‏ ‎١ *‏ رئيس باكارمد صحبت م كد ان موضوع وا ‏رحه او ‏که مشکلی در رقار و وجود ادا مرح مي * .یس از ملاکرات پاددنتپرمیدارد وی در له كارمد ثبت نمى كند ‏ری می گردد و رقار کرد زیر ‎ ‎ ‎Pe SF ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ار مطلوب در کارمند تقویت می شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
انواع اقدامات انضباطی : اخطار شفاهی به خود کارمند توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی کسر حقوق و فوق العاده شغل انفصال موقت از خدمت تبعيد به مناطق محروم و بد آب و هوا تنزیل درجه و يا بازنشستگی اخراج

صفحه 20:
اخطارشفاهی ملایمترین نوع تنبیه اخطار شفاهی است.اين شیوه توبیخ زمانی اثربخش است که در موقعیتی غیر رسمی وخصوصی انجام شود.مدیر باید با دادن اطلاعات روشن درباره مقرراتی که نقض شده ودشواریهایی که اين تخلف پدید آورده است کار را آغاز کند.

صفحه 21:
اخطار کتبی دومين اقدام در تنبیه گام به گام» اخطار کتبی است که در واقع نخستین گام رسمی در جریان تنبیه به شمار می آید. زیرا اخطار کتبی در پرونده رسمی متخلف نگهداری می شود.غیر از این مورد.شیوه اقدام در اخطار کتبی مانند اخطار شفاهی است تنها تفاوت آنن است که در پایان گفتگو به وی گفته می شود که اخطار کتبی دریافت خواهد کرد © ‎e°‏ ‏©

صفحه 22:
تعلیق تعلیق يا اخراج موقت اغلب زمانی به کار گرفته می شود که گامهای پیشین نتیجه ای نبخشیده باشد.موارد استثنایی نیز وجود دارد که در صورت شدت تخلف بدون هر گونه توبیخ شفاهی یا کتبی به فرد تعلیق داده می شود.تعلیق را می‌توان از یک‌روز تا چند هفته تعیین کرد .اما اخراجهای چند ماهه بندرت پیش می‌آید

صفحه 23:
کاهش درجه : کاهش درجه یک تنبیه دا لمی است. بنابراین مواقعی که معمولا ازتقلیل گروه استفاده میشودعبارتنداز ۱)افراددارای تخصص ومهارتی باارزش باشندواخراج انهابه نفع سازمان نباشد. ۲) مدیران از لحاظ قانونی و اخلاقی خود را در شرایطی نبینند که فرد را اخراج کنند .")به نظر برسد این مجازات می‌تواند فرد راییدار کند

صفحه 24:
کاهش حقوق : در صورتی که نمی توان از آخرین چاره (اخراج)استفاده کرد؛ این روش معقول است.از نظر مدیریت اخراج یعنی از دست دادن تجربه و سابقه یک فردمبه جای اخراج فرد واستخدام فرد جدید و بدون تجربه می توان از این روش استفاده و پس از تغییررفتار نیز این تنبیه را حذف کرد

صفحه 25:
اخراج : سخت ترین تنبیه انضباطی مدیریت. اخراج فرد مشکل آفرین است.اخراج را تنها باید برای پر خطاترین رفتارها درنظر كرفت و اين زمانی است که رفتار فرد تن قدر نامطلوب است که به عملیات واحد یا سازمان خلل جدی وارد میکند

صفحه 26:

تعریف انضباط: گروهی ،انضباط را قدرتی دانسته اند ک ه بای د در سازمان وج ود داش ته باشد تا بتوان به وسیله آن کارکنانی را که قوانین و مقررات اداری را زی ر پا می گذارند تنبیه نمود. گروهی نیز انضباط را وج ود ج و و شرایط خاص ی در سازمان تعری ف کرده اند که کارکنان را ملزم می کند رفتاری معقول و مقبول و در چهار چوب قوانین و مقررات سازمان در پیش گیرند. گروهی ک ه معتقدن د انضباط اب زاری اس ت ک ه سرپرس ت از آن ب رای اصالح رفتار نا مطلوب استفاده می نماید تغییر رفتار: رفتار گریان معتقدند که از چهار طریق مختلف می توان موجب تغییر رفتار نا مطلوب و پیدایش رفتار مطلوب در افراد گردد -1تقویت مثبت پاداشی اس ت ک ه در قبال رفت ار دلخ واه داده می ش ود ب رای اینک ه تقویت مثبت موثر واقع شود پاداش ها باید با نیازهای افراد تناسب داش ته باش ند اگر می خواهیم به وسیله تقویت مثبت رفتار خاص ی را در فرد ب ه وج ود آوریم بای د ب ه محض اینکه فرد قدم کوچکی در جهت مطل وب برداش ت .بالفاص له ب ه وی پاداش دهیم و این کار را بعد از هر عمل درست آنقدر ادامه دهیم تا الگوی رفتاری مطل وب به طور کامل در فرد ظاهر شود و به صورت عادت در آید باید توجه داشت که ح تی اگر زمینه مستعد و انگیزه کافی نیز برای تغییر رفتار وجود داش ته باش د باز افراد نمی توانند براحتی و بسرعت تغییرات اساسی در رفت ار خ ود بدهن د و این ک ار ت دریجی بوده نیاز به درمان دارد. تقویت منفی:به طور کلی هر چیزی که باعث حذف رفتار نا مطلوب شود تقویت منفی به شمار می آید در این روش شخص به جای اینکه در قبال انجام رفت ار دلخ واه پاداش دریافت کند این فرصت به او داده می شود که از یک پیامد نا خوشایند پرهیز کند. -3خاموشی: همانطور که با عکس العم ل در مقاب ل رفت ار ی ن ا مطل وب می ت وان آن را در مس یر مورد نظر انداخت عدم واکنش در مقابل فرد نیز روش بسیار موثری دیگری است که می توان از آن برای تغییر رفتار استفاده نمود این عمل را اصطالحا خاموشی خواهنده اند زیرا باعث فروکشی رفتار می ش ود .حتی رفت ار خ وب و مطل وب ن یز اگر با بی تفاوتی و بی اعتنایی مواجه گردد و بعد از مدتی متوقف می شود. تنبیه: بنا به تعریف :تنبیه هر عملی است که رفتاری را تضعیف کن د و احتمال وقوع و تکرار آن را کاهش دهد .تنبیه به عنوان یک پیامد ناخوشایند و بر یک رفتار غیر دلخواه اعمال می شود. رفت ار غ یر دلخ واه ک اری می توان د ش امل ت اخیر در حض ور حاکم کاری ،مشاجره و بحث غیر ضروری با رئیس باشد. تنبیه باید با تامل و دقت بسیاری مورد استفاده قرار گیرد زی را تنبی ه دارای عوارض نا مطلوبی است از جمله : تنبیه تا زمانی موثر اس ت ک ه فرد تنبی ه کنن ده در ص حنه حض ور داش ته باش د و معموال به محض خروج وی از صحنه رفتار قبلی دوباره ظاهر می گردد. تنبیه فقط فرد را از انجام ک ار خط ا باز می دارد و رفت ار او را در جهت مطل وب هدایت نمی کند. فردی که تنبیه ش ده باش د ممکن اس ت در ص د انتق امجویی ب ر آی د و در اولین فرصت ضربه بزند. تنبیه می تواند باعث صدمات جسمی و روانی دراز مدت و غیر قابل جبرانی گرد. اهداف انضباط: چهار هدف عمده برای انضباط مطرح است این اهداف عبارتند از: حفظ و حراست از منافع کلی سازمان حمایت از حقوق کارکنان رفع مشکالت محیط کاری و ایجاد محیط آرام برای کارکنان باال بردن کیفیت کار کارکنان رویکردهای انضباطی: رویکرد منفی -2رویکرد مثبت رویکرد منفی: استفاده از جریمه یا ترس از جریمه برای واداش تن افراد ب ه اط اعت و سر سپردگی ب ه قوانین رویکرد منفی نام دارد در این حالت اغلب زور و فشار به کار گرفته می شود. وقتی فرد مختلف بر ترس از تنبیه فائق اید به پیامد کارش فکر نمی کن د بلک ه فق ط ب ه خواسته فعلی خود می اندیشد با این حال برای پاره ای از زی ر دس تان ح داقل در م دت زمانی خاص زور و اجبار تنها راهی است که جواب می دهد. رویکرد مثبت: انضباط ،مثبت زمانی حاص ل می ش ود ک ه م دیریت ب ه دنبال اص ول انگ یزش مثبت و سازمان کار آمد است برای دستیابی به انضباط مثبت ی ک سرپرس ت ،م دیر و یا رهبر خودش باید نمونه ای از آنچه از دیگران انتظار دارد باشد. فرایند انضباط: قوانین و مقررات انضباطی بای د با توج ه ب ه اه داف ،سیاس ت و اس تراتژیهای سازمان وض ع گردند. مقررات انظباطی سپس باید به اطالع کارکنان سازمان برس د و در ص ورت لزوم توص یحات کافی به آنان داده شود ت ا زمانی ک ه ک ار و رفت ار کارکن ان در چهارچوب مقررات باش د مشکلی به وجود نمی اید و اقدام انظباطی ضروری نخواهد بود ولی در ص ورت نقض ق وانین و مقررات موضوع باید بالفاصله پیگیری گردد و تذکرات الزم به فرد خاطی داده شود. انواع تخلفات(انواع مشکالت انضباطی): تخلفات اداری به چهار گروه اصلی دسته بندی می شوند. تاخیرو غیبت (حضور در محل کار) رفتار نا مناسبت در محل کار تقلب و نادرستی رفتار نا مناسب در خارج از محل کار یا سازمان تاخیر در غیبت: مهم ترین دالیل غیبت در سازمان به این شرح است. همسو نبودن اهداف سازمان با اهداف کارکنان تغییر نگرش در مورد اشتغال و دلبستگی نداشتن به آن .عقیده کارکنان بر استفاده از مرخص ی اس تعالجی در هر شرایطی حمایت اتحادیه ها از کارکنان و کاهش اختیارات مدیریت. رفتار نا مناسب در محل کار: سر پیچی از دستورات سر پرس ت ،ش وخیهای بی جا؛مش اجره در محی ط ک ار رفتار و حرکات غیر اخالقی ،بی اعتن ایی ب ه مقررات ایم نی در ک ار از جمل ه مسائلی است که سازمان با آن مواجه است که بای د باالفاص له م ورد رس یدگی قرار گیرد .زیرا برخورد قاطع ت اثیر بسزایی در رفت ار دیگران و جلوگ یری از شیوع تخلفات در سازمان خواهد داشت. تقلب و نادرستی: عکس العمل مسئوالن سازمان در مقابل ،نادرستی،ع دم امانت داری یا خیانت کارکنان همیشه فوری و قاطعانه است. رفتار نا مناسب در خارج از سازمان: در مواردی اعمال و رفتار کارکنان در خارج از سازمان طوری است که یا ت اثیر منفی در عملکرد آنها در داخل سازمان دارد و یا باعث ب دنامی سازمان می گردد .مانن د بدگویی از سازمان در مالعام اعتصاب غیر مجاز ،دریافت رش های طرف معامله. وه از افراد یا سازمان بررسی و ارزیابی تخلفات: در مجازات های انضباطی باید توجه داشت که رفتارهای گوناگونی که ممکن اس ت که نیاز ب ه کیفر داش ته باش ند یکسان نیس تند بن ابراین بای د پیش از هر گون ه اق دام انضباطی نوع و درجه تخلف معیین گردد. شاخص های مورد توجه در رسیدگی به تخلفات: جدی بودن مشکل یا نوع اهمیت خطا مشکل تا چه اندازه جدی است و نیازمند توجه کیفیت کار و سنوات خدمت سابقه فرد شرایط کارکنان متخلف سابقه برخورد با تخلفات مشابه تاثیر مجازات در سایر افراد مستند بودن مدارک یا قضاوت دقیق مدیریت آشنایی فرد با قوانین و مقررات انضباطی شرایط خاص(عوامل کاهنده) نکاتی که تا حدودی از آثار سوء مجازات می کاهد : کارمند باید بداند چه رفتاری مطلوب و چه رفتاری نامطلوب به شمار می آید . باید دقت داتشت آنچه مدیر تنبیه می پندارد ،برای کارمند پاداش نباشد . تنبیه باید فوری یا بافاصله کمی بعد از ارتکاب تخلف انجام شود . کوتاهی در مجازات : دالیلی که موجب می شود رئیس از تنبیه مرئوس سرباز زند ،عبارتست از : مهارت ،دانش و یا اعتماد به نفس کافی برای برخورد صحیح و مؤثر با مسائل انضباطی و مقابله با آن را ندارد . مطمئن نیست که مدیران ارشد در سطوح باالتر عمل او را تأیید می تمایند . فکر می کند تنبیه به روابط دوستانه وی با کارمند لطمه می زند . دلیل تراشی می کند ،یعنی خالفکاری کارمند را به روی او نمی آورد .به این دلیل که کارمند خود می داند کارش خطا بوده است . در ثبت و ضبط خطای کارمند غفلت می نماید . می داند که سایر روسا در واحدهای دیگر سازمان زیاد سختگیر نیستند و نمی خواهد تنها کسی باشد که به خاطر تخلف کارکنان را مجازات می نماید . ویژگی های انضباطی مؤثر : اقدامات انضباطی باید بیشتر جنبه ارشادی داشته باشد تا جزایی پیروی از اصل مجازات متناسب با خطا نظارت مدیران رده باالی سازمان بر اجرای مجازات مشاوره و راهنمایی به منظور اصالح کارکنان ،ن ه تنبی ه و اخراج آن ان . مگر در موارد ضروری رعایت مقررات سازمانی توسط مدیران رده باالی سازمانی آموزش و تشویق کارکنان به رعایت قوانین و مقررات سازمانی انضباط مثبت ( انضباط بی مجازات ) : انضباط مثبت معموًال از سه مرحله تشکیل می شود . تذکر شفاهی تذکر کتبی یک روز مرخصی برای تصمیم گیری ( با حقوق ) مرحله مرحله دوم به کارمند یک یاد و روز مرخصی با حقوق داده می شود تا ب ه آین ده خ ود در سازمان بیندیش د و تص میم بگیرد که آیا می خواهد با اصالح رفت ار خ ویش به خدمت ادامه دهد یا خیر ‏ ‏ مرحله اول به کارمند یادآوری می شود که مسأله هنوز ‏ رئیس با کارمند صحبت می‌کند و این موضوع را وجود دارد . که مشکلی در رفتار او وجود دارد را مطرح می یادداشت کتبی به کارمند تسلیم می شود که در نماید. آن نتایج مذاکره و تصمیمات اتخاذ شده قید ‏ رئیس از مذاکرات یادداشت برمی دارد .ولی در گردیده است . ‏ پرونده کارمند ثبت نمی کند . کارمند اذعان می دارد که مشکل هنوز وجود ‏ موضوع پیگیری می گردد و رفتار کارمند زیر دارد و رفع آن شرط ادامه خدمت وی در سازمان نظر گرفته می شود . خواهد بود . ‏ موضوع پیگیری می گردد و رفتار بعدی کارمند زیر نظر گرفته می شود . مشکل حل می شود مشکل حل نمی شود مشکل حل نمی شود مشکل حل می شود رفتار مطلوب در کارمند تقویت می شود مشکل حل می شود انواع اقدامات انضباطی : اخطار شفاهی به خود کارمند توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی کسر حقوق و فوق العاده شغل انفصال موقت از خدمت تبعید به مناطق محروم و بد آب و هوا تنزیل درجه و یا بازنشستگی اخراج اخطارشفاهي ماليمترين نوع تنبيه اخطار شفاهي است.اين شيوه ت وبيخ زماني اثربخش است که در موقعيتي غير رسمي وخصوصي انجام شود.مدير بايد با دادن اطالعات روشن درباره مقرراتي ک ه نقض ش ده ودش واريهايي ک ه اين تخلف پديد آورده است کار را آغاز کند. اخطار کتبي دومين اقدام در تنبيه گام به گام ،اخطار کتبي است ک ه در واق ع نخس تين گام رسمي در جريان تنبيه به شمار مي آيد ،زيرا اخطار کتبي در پرون ده رسمي متخلف نگهداري مي شود.غير از اين مورد،شيوه اق دام در اخط ار کتبي مانند اخط ار ش فاهي اس ت تنها تف اوت آن اس ت ک ه در پايـــان گفتگو به وي گفته مي شود که اخطار کتبي دريافت خواهد کرد تعليق تعليق يا اخراج موقت اغلب زماني ب ه ک ار گرفت ه مي ش ود ک ه گامهاي پيش ين نتيج ه اي نبخش يده باش د.موارد اس تثنايي ن يز وج ود دارد ک ه در صورت شدت تخلف بدون هر گونه توبيخ شفاهي يا کتبي به فرد تعليق داده مي شود.تعليق را مي‌توان از يک‌روز ت ا چن د هفت ه تع يين کرد ،اما اخراجهاي چند ماهه بندرت پيش مي‌آيد کاهش درجه : کاهش درجه يک تنبيه دا ئمي است ،بنابراين مواقعی که معموال ازتقلی ل گروه استفاده میشودعبارتنداز )1افراددارای تخصص ومهارتی باارزش باشندواخراج انهابه نفع سازمان نباشد. )2مديران از لحاظ قانوني و اخالقي خود را در شرايطي نبينند که فرد را اخراج کنند )3.به نظر برسد اين مجازات مي‌تواند فرد رابيدار کند کاهش حقوق : در صورتي که نمي توان از آخرين چاره (اخراج)استفاده کرد ،اين روش معقول است.از نظر مديريت ،اخراج يعني از دس ت دادن تجرب ه و سابقه يک فرد،به جاي اخراج فرد واستخدام فرد جديد و بدون تجربه مي ت وان از اين روش استفاده و پس از تغييررفتار نيز اين تنبيه را حذف کرد اخراج : س خت ترين تنبيه انضباطي م ديريت ،اخراج فرد مش کل آفرين است.اخراج را تنها بايد براي پ ر خط اترين رفتارها درنظر گرفت و اين زماني است که رفتار فرد آن قدر نامطلوب است که به عمليات واح د يا سازمان خلل جدي وارد ميکند با سپاس از حسن توجه شما 26

62,000 تومان