صفحه 1:
صفحه 2:
عنوان:
انواع زیگورات ها و تفاوت و شباهت آنها در دوره های مختلف بين النهرين
صفحه 3:
موقعیت جغرافیایی و شرایط آب وهوایی بین النهرین..
* فلسفه پیدایش زیگورات ها.د.
معرفی زیگورات های مهم بین النهرین..
مقایسه و نتیجه گیری.
* منايج
صفحه 4:
مقدمه:
باتوجه به اهمیت زیگورات ها درروشن نمودن قسمتی ازتاریخ هنرومعماری بین
النهرین,درمجموع سعی شده است به معرفی زیگورات هاغلسفه پیدایش آنهابپردازیم.هم چنین
در مورد موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی بین النهرین مطالبی ذکرگردیده است. سپس
به معرفی زیگورات های مهم پرداخته شده است و درپایان هم به مقایسه و نتيجه گیری درمورد
زیگورات ها پرداخته ایم.
صفحه 5:
موقعیت جغرافیایی وشرایط آب و هوایی بین النهرین:
اصطلاح بين النهرين به معنی سرزمین میان دو رود است و به دشت های مسطح بین دو رود دجله و فولت اطلاق ميشود که سرزمین کنونی
عراق را دربرمی گیردهسرانجام بخش اعظم دشت ها و تپه های پیرامون این دو رودکه مجموعا بخش مرکزی خاور نزدیک را تشکیل
میدهند نیزبخشی از بین النهرین محسوب می شدند.به علاوه اصطلاح بین النهرین به تمامی مردمانی اطلاق شد که دوران باستان ساکن
این سرزمین بودند.به این ترتیب سومریان,اکدیان,آ شوریان,بابلیان.ایلامیانماد ها و پارس ها ازجمله ی بین النهرینی هاتلقی شدند.بین
النهرین نقطه ی تقاطع راه های تجاری میان فلسطین.مصر.شرق مدیترانه درغرب آسیای صفیر و ارمنستان درشمالعربستان درجنوب و
افغانستان و هندوستان درشرق بوددبه علاوه بین النهرین قلب ملل و امپراطوری هایی بود که درخلال قرون متمادی دربخش هایی بزرگ
ازخاور نزدیک مسلط شدند.آب و هوای مرکز و جنوب بین النهرین ازنوع خشک و تقریبا استوایی است با دمای ۵۰ درجه درتابستان و
مینگین بارندگی کمتراز۲۵ نارای اتکای کشاورزی درآن مناطق بهآبیاری است.درجنوب بین النهرین آب و هوا گرم و مرطوب است
آب فراوان دارد.
صفحه 6:
صفحه 7:
فلسفه پیدایش زیگورات ها
زیگورات ها یکی ازشگفت انگیزترین بناهای به جای مانده هستند که درمنطقه بین النهرین وجود
دارند.عظمت این ساختمان ها برای انسان های امروزی عجیب و پررمز و راز بوده است. کلمه
زیگورات ازريشه زیقوره اززبان اکدی گرفته شده است که به معنای بلند و برافراشته ساختن
هست.حدس و گمان هایی که درمورد فلسفه وجودی این زیگورات های عظیم وجودداردکه:
-رایج ترین تصوردرمورد زیگورات آن است که این معابد درحقیقت پلکانی بزرگ برای رسیدن به
خدایان موردپرستش مردمان آن شهربوده است.پله ای درابعاد غیرقابل تصور که ازیک سو از آن
بلا می رفت وازسوییٍ خدا ازآن پایین می آمده.تاد رآخرین طبقه درمحل معبدانسان وخدا
همدیگررا ملاقات کنند
-دلتنگی های قومی برای کوه های شرق حدسیات دیگری درمورد زیگورات است.
صفحه 8:
صفحه 9:
زیگورات اور:
زیگورات اور نمونه ایست که به دوره سومرنو مربوط می شود.دراین دوره معماران می
کوشیدندبلندترین بنای ممکن را بناکنندساختمان این زیگورات کوه محکمی ازخشت خام
بانماسازی ضخیمی ازآجرپخته با ملات قیراست.آجرپخته را به این علت باملات غیردرنماسازی
بکار میبردند که برقدرت و استحکام ساختمان دربرابرسیل ها ودیگر عوامل محیطی ییات
زیگورات دراصل به رنگ cla متفاوت با معنی نماد دینی ساخته می شدند و در محوطه ب
ها درخت كارى و كياه كارى نيز انجام كرفته استءارتفاع زياد اين بنا و دشواری صعود و ساي
به نوک زیارتگاه :نمادی ازگونه ای تذارک ذشوار: روج برائ :زو
یی گرفتن ازخدا به شمار می
رفته است.بدون تردید رفعت زیگورات های بزرگ که ظاهرا به قلب
Glow! می رسیدندتاثیرزیادی
بر عبریان کهن داشته است.زیرا زیگوراتی درببل بنام برچ بابل ساختند که نشانه غرور بلندپروزانه
بشر است.
صفحه 10:
زیگورات اور
صفحه 11:
صفحه 12:
زیگورات اینن:
برج معبد این در اوروک شبیه برج اورنامو در اور برفراز تراس قدیمی بناشده ولی
ساده تر از آن بود.ءنمای این برج از آجرپخته نبود بلکه ازخشت های باسمه ای
بودهدیوارهای خارجی پله دار نبود بلکه هایل های مسطحی در این قسمت
وجودداشت برای اینکه بنا صاف باشدبین لایه های خشت ها لایه های حصیر با تناوب
منظم بکار رفته است.درسطوح بالایی به جای حصیر از نی استفاده شده است.در کانال
های افقی ساقه های نی به کلفتی بازوی انسان وجوددارد که احتمالا ازان ها به عنوان
اهرمی برای استقامت بخشیدن به دیوارهای بیرونی درمقابل فشار وزن آجرهای داخلی
استفاده شده باشد.زیگورات اوروک ۴ گوش است.
صفحه 13:
زیگورات خورس آباد:
این زیگورات متعلق به دوران امپراطوری آشور است.درجنوب غرب کاخ خورس آباد
معبدی متعلق به شش خدا و یک زیگورات چهارگوشه به طول ۱/۴۳متردرهرضلع
اختصاص يافته بود.به هنگام حفاری هنوزچهارطبقه از اين زیگورات پابرجا بودههریک
ازآنها به۱/۶متر می رسید.نمای زیگورات را پشت بندها و فرورفتگی های تزئین و سطح
بیرونی طبقات را ازپایین به بالا به ترتیب به رنگ های سفید.سیاه.قرمز رنگ آمیزی
کرده اند.احتمالا رنگ طبقه چهار دراصل آبی بوده است.اما گذشت زمان آن را به رنگ
سفید تغییر داده است.تفاوت مهم این زیگورات با بناهای مشابه که پیش ازآن دربین
النهرين برياشده بودند درنحوه دستيابى به طبقات بالاى ان بودءاين رشته يلكان به
صورت مارپیچ گراگرد بنا می گردید و لبه بیرونی آن تزئین کنگره ای داشت .
صفحه 14:
صفحه 15:
زیگورات خورس آباد
صفحه 16:
زیگورات آنو:
زيكورات آنو درمحوطه مقدس آنو در اوروک قرار داردهشکل بنا راست گوش است وپشت بندتزئینی درنمای
خارجى داردءازاين يشتبندها درنماى داخلى هم استفاده شده است.تفاوت اصلى بين اين زيكورات و زيكورات هاى
دیگردرارتفاع سطحی آن استميدانيم که معبد هفتم آریدو رای اولين باربربالاى سكويى ازهمين نوع ساخته
تجاوزنمی کرددرحالی که درآنو این سکو به کوه عظیمی تبدیل شده بودکه شکل
بی قاعده ای داشت و ارتفاع آن اززمین های اطراف به حدود۱۳ مترميرسديه دليل اين ارتفاع زياد حفاران اوروک
سکوی معبدمرتفع آنو را زیگورات نامیدندهدسترسی به بالای سکوازطریق یک رشته پله میسربودهروی این سکوی
بی حفاظ معبدکوچکی بودکه دیوارهای آن را با ماده گچی(آهکی)سفید کرده بودند.به همین دلیل آن
رامعبدسفیدهم می نامند.در معبد دردیوار جنوب غربی باز می شود.بعدازگذشتن ازیک هشتی کوچک نیایشگر
خودرا درون شبستان معبدمی یافت,دریک گوشه یک سکوی قرباتگاه قرارداشت.درمقابل قربانگاه یک میز آجری
که مربوط به هدایا بود قرارداشت,حفاران آلمانی سكوي معبد آنو در وارکا را زیگورات نامیدند.حال آنکه زیگورات
دربین النهرین به سکوی ab پله ای عظیمی اطلاق میگردد که ابعاد هرطبقه آن نسبت به طبقه
پایینتر کوچکترباشد درحالی که سکوی معبد سفید تنها ازیک طبقه تشکیل شده است.
شده بود.امابلندی آن ازچن
صفحه 17:
زیگورات آنو
صفحه 18:
صفحه 19:
زیگورات مردوک:
این زیگورات درشهربابل واقع شده ومتعلق به دوران بابل جدید است.صحن مقدس زیگورات محوطه وسیعی به
ابعاد ۰ ۴۰:: ۴۵۰ متررا دربرمیگیرد که با دیواری صندوقی درمیان گرفته شده بود و۱۲ دروازه داشت.دروازه اصلی
دردیوارشرقی قرارداشت و ازمیان دوحیاط بزرگی می گذشت که دورتادور آن ها راانباری ها تشکیل می
دادند.زیگورات مردوک درشهربابل ازسال ها پیش مثل منبعی برای مصالح ساختمانی مورداستفاده ساکنان
محلی بوده است و به اين دلیل هنگامی که حفاری درآنج آغاز گردیدسطح زیگورات به شکل گودال درآمددرون
زیگورا خام و قسمت های خارجی آن به ضخامت ۱۵مترازآجربود و نمای آن را پشت بندها و
فرورفتگی ها تزتین کرده بودندشکل زیگورات چهارگوش وطول هرضلع آن 8۱متربودراهیابی به طبقات بالای
زیگورات ازطریق ۴رشته پله درجبهه جنوبی امکان پذیربود و به احتمال درارتفاع ۴۰ متری به طبقه دوم می
رسیده استبااستناد به توصیف باستانی این بنای عظیم می دانیم که۵ طبقه دیگربربالای این زیگورات
وجودداشته و ارتفاع آن درمجموع ۱٩متربوده است.به
کمتری داشتند.بربالای هفتمین طبقه معبدی بنام شخورو ب
آبی تزئین می کرد.
ن ترتیب طبقات بالایی نسبت به طبقات زیرین ارتفاع
پاشده بودکه سطح آن را آجرهای لعابدار به رنگ
صفحه 20:
زیگورات مردوک
صفحه 21:
مقایسه و نتیجه گیری:
باتوجه به بررسی های به عمل آمده راجع به زیگورات های واقع دربین النهرین می توان از
مهمی دست یافت.هنگام مقایسه زیگورات ها می 3 که تقاونت های مهم در نجوم بياخت
آنهادوسعت آن هاءطرح و پلان آنهاو..وجوددارداز بین زیگورات اینن در اوروک و زیگورات اورنامو دراور
برفرازتراس قدیمی بناشده استاما زیگورات اینن ساده تر بودنمای زیگورات cal ازآجرپخته نیست بلکه نما از
ازخشت باسمه ای است.نمای زیگورات اور از آجرپخته شده باملات قیراست.در ایئن در اوروک پشت دیوار های
خارجی پله دارنبوده است بلکه هایل های مسطحی وجودداشته است »درزیگورات اینن برای صاف بودن بنا
دربین لایه های خشت ها ازحصیراستفاده می کردند و درسطح بالایی به جای حصیر از نی استفاده می
کردند.همچنین درکانال افقی ساقه های نی به کلفتی بازوی انسان بکاررفته که به عنوان یک اهرم برای مقابله
بافشاروزن آجرهای داخلی بود.درحالی که درزیگورات اور طببقات بارنگ های مختلف کارشدند و هم چنین
ازمقایسه زیگورات بابل بازیگورات های دیگر می فهمیم که زیگورات بابل هفت طبقه داشت که طبق
هرودوت هزطبقهبرنگ حاصی ذاشنت که نماد و.معلی دیتی داشتننهطریفه راهیابی بة این ژیگورات پلکان:ما
بود.درحالی که درزیگورات اور درجبهه شمال شرق سه رشته پله دسترسی به بالای زیگورات را میسر می ساز
صفحه 22:
منابع:
* کرافوردههربت(۱۳۸۷)سومر و سومریان؛ترجمه زهرا باستیءانتشارات سمت,چاپ اول,تهران
* گاردنر.هلن.(۱۹۸۶)هنرد رگذرزمان»ترجمه محمدتقی فلامرزی.انتشارات آگاه,چاپ نهم.تهران
* مجیدزادهی.(۱۳۷۶)تاریخ تمدن بین النهرین.مرکزنشردانشگاهی,چاپ اول.تهران
* مورتگات!:(۱۹۶۹)هنربین النهرین باستان.ترجمه زهرا باستی و محمدرحیم صرافیانتشارات سمت:
دومءتهران
وم هران
* آمو زگار.ژاله(۱۳۸۹)تاریخ اساطیری ایرانانتشارات سمت.چاپ دوازدهم.تهران
* موسوی حاجیءسیدرسول. کیخایی.مهدی.زیگورات یک سازه تمثیلی
صفحه 23: