علوم مهندسیتکنولوژی

انواع مونیتورها

صفحه 1:
انواع مونیتورها ‎RASTER SCAN -1‏ ‎RANDOM SCAN -2‏

صفحه 2:
RASTER SCAN متداول ترین نوع از مونتیورهای گرافیکی که از 0)ستفاده می شود ‎CuMROBGTER GCOO cla Sia‏ که براساس تکنولوژی تلویزیون میباشند در یک سیستم 606000 ‎)٩009/۳60-‏ پرتو الکترونی در عرض صفحه در یک سطر در یک زمان از بالا به پایین حرکت می کنند همانطوری که پرتو الکترون درعرض هر سطر حرکت می کند پرتو ( شدت ) کم وزیاد میشود تاالگوی مورد نظر را با نقطه ها نشان دهد. تصویر تعریف شده ذخیره میشود دریک محیط حافظه بنام 8۱۱۴۴۴ ۶۴۳۴5۲۱ با ۴۳۵۱۴ ۲ انخخیره می شود .این محیط مجموعه ای از ارزشهای شدت نور را برای تمام نقاط صفحه نگهداری میکند بنابراین مجموعه ارزش ۷ کل نقاط صفحه را به راحتی می توان )3 ‎REFRSH‏ ‏21 تا مشاهده کرد ودر یک خط ‎gt Gla Sy 3 (SCAN LINE)‏ داد . هر نقطه صفحه بنام .]26یا ۳۴۱ که خلاصه شده( ۳۴۱۵۲۱۲۲ ۲ است شناخته می شود.

صفحه 3:
قابلیت سیستم قابلیت سیستم 5۵1 8۵5۲۴۶۴ درذخیره کردن اطلاعات 7086115/7 برای هر نقطه از صفحه باعث ميشود اين سیستم نمایشی بسیار خوب برای پرینترها و تلویزیونهای خانگی باشد . > در اين نوع اول : تمام نقاط بر روى خطوط فرد نمايش داده ميشود و بعد تمام نقاط بر روى نقاط زيج نمايش داده ميشوقد .

صفحه 4:
میزا ن شدت 11061۱51۷ برای مکانهای مختلف ۳6۵۱ وابسته است به - توانایی سیستم ۵516۲ . در سیستمهای ساده سیاه و سفید هر نقطه صفحه 0۳ یا 08 است بنابراین تتها یک بيت براى هر ‎Pixel‏ ‏برای کنترل شدت در نقاط مختلف صفحه مورد نیاز است بیت 4 نشان می دهد که پرتو الکترون ‎ON‏ است و بيت 0) (صفر) نشان میدهد که شدت پرتو 0۲۴ است . بیتهای اضافی مورد نیاز خواهند بود وقتی رنگ و یا شدتهای مختلف پرتو را بخواهیم نشان بدهیم . بر حسب کیفیت می توانیم تعداد بیتهای مختلفی داشته باشیم که اطلاعات در ۴۲۵۲6 ۲ نخیره می شوند . لا سيتسمى با ©© بیت در هر ۳6۵۱ و کیفیت ‎Resolution‏ » حدود 106*0066 4 مگابایت برای ذخیره در ‎Frame‏ ‏۲ نیاز دارد .

صفحه 5:
لا 8/6030 : در یکسیستم سیاه و سفيد با يكبيتبر هر ‎Pixel‏ ~_ ۳5۱6۲ ۲۵6 لصطاحا م 8/1111 نامیدم میشود. لا ورج0»<( : برلی‌سیستمهای‌با تعداد چندین‌بیتدر یک ‎dye olueli Pixmaputl Frame Buffer, Pixel‏ لانكته: در ‎RASTER SCAN‏ ما به یک حافظه نیاز داریم جهت بازیابی نقاط گرافیکی از حافظه »معمولا این حافظه را کارت گرافیکی دارد چون سرعت آن نسبت به حافظه اصلی بیشتر است .

صفحه 6:
Random Scan در اين نمايشكرها , 00۲7 دارای پرتو الکترونی است که تنها به نقاطی از صفحه جایی که بایستی تصویر در آنجا ترسیم شود راهنمایی میگردد . »62 »6۲0 مانیتورها در هر لحظه یک تصوير را در یک خط ترسیم میکنند . بنابراین بنامرولمعك سول يا — ‎Groke‏ ‎Oulkguphic dsphy Y ertticy‏ هم ناميده ميشوند . میزان لیس(ع) در یک سیستم 8620 ۲01 وابسته به تعداد خطوطی است که نمایش داده میشود .

صفحه 7:
— Random Scan در توصیف شکل آن میتوان گفت همانند مجموعه فرامین ترسیم خط در یک ناحیه ای از حافظه ذخیره میشود که بنام ‎Refresh‏ ‎display file‏ معروفست بعضی مواقع به آن ‎display‏ ‎Refresh | display program | list‏ ۲ هم ناميده ميشوند .براى ترسيم يك تصوير از اين ليست استفاده ميشود فرامين موجود به ترتيب اجرا ميشوند و بعد از اتمام فرامين دوباره كنترل به ابتداى فرامين منتقل ميشوند .سيستمهاى ‎Random Scan‏ برای عملکردهای ترسیم خط طراحی شده اند و برای نمایش تصاویر طبیعی و زنده کاربرد ندارد .

صفحه 8:
تصوير مانیتورهای ۵۱۱00۲۲-5681

صفحه 9:
بررسی چندین نوع از مانیتورها که سیستم کاربرد آنها بر طبق 3۳000 با 2516۳ می باشد تا ‎Color CRT Monitors‏ در یک نمایشگر مونیتور 6۲ رنگی عکسها (تصاویر) نشان داده میشود با استفاده از ترکیبی از فسفرها که نور با رنگهای مختلفی را پخش می کنند . بوسیله نشر نور از فسفرهای مختلف ۵۲96 های (انواع مختلف ) از رنگها می تواند تولید شود . دو تکنیک اساسی برای تولید نمایشهای رنگی با 12۲ : متد ۳۵۴۵۲۲۵۱0۲ - 602۱۳0 : این متد برای نمایش تصاویر رنگی بهمراه مانیتورهای ‎Random‏ ‏0 کاربرد دارد .کیفیت تصویر زیاد خوب نیست ولی قیمت آن هم پایین است .

صفحه 10:
10 مكا نيزم در اين متد دو لايه از فسفر (معمولا قرمز و سبز ) در قسمت داخلى صفحه 1817© را يوشانده است و نمايش رنگ وابسته به آنست که با جه مسافتى برتو الكترون به داخل لايه فسفر نفوذ ميكند . يك يرتو از الكترونهاى آهسته تنها قسمت خارجى لايه قرمز را تحريك ميكنند . يك يرتو از الكترونهاى خيلى سريع به داخل لايه قرمز نفوذ مى كنند و قسمت داخلى لايه سبز را تحريك ميكنند . در سرعتهاى ميانى برتو - تركيبى از نورهاى قرمز و سبز منتشر ميشوند تا دو رنگ ديكرى را نشان دهند نارنجى و زرد سرعت الکترونها در نتیجه رنگ صفحه در هر نقطه بوسیله ولتاژ شتاب دهنده پرتو کنترل میشود . این روش ارزان قیمت است .

صفحه 11:
Shadow — Mask x 11 اين متد معمولا در سیستمهای ‎Roster Gran‏ كاربرد دارند كه ‎PO ddd‏ رنكى هم هست . در اين روش رنكهاى بيشترى مى توان توليد كرد ( نسبت به روش قبلى ) . در اين متد سه فسفر رنگی داريم در هر نقطه از محل . يك نقطه فسفر نشر مى كند . يك نور قرمز و يك نور سبز و ديكرى رنك آبى را منتشر مى كنند . اين نوع از ‎ORT‏ دارای سه تفنگ الکترونی است برای هر رنگ یک تفنگ الکترونی .شبکه ‎Ohabw — Owk‏ درست بلافاصله پشت صفحه آغشته به فسفر قرار دارد .در اين روش شکل 0 صفحه مانیتور یک شکل (الگوی ) مثلثی دارد مانند تلویزیونها .

صفحه 12:
روش تولید 00 ها به صورت مقابل است +

صفحه 13:
الگوی فسفر صفحه نمایش اين سه ۳/1 به قدری یه هم نزدیک هستند که تشخیص آنها از یکدیگر بسیار مشکل است ‏ اگر هر سه رنگ در حد ماکزیمم باشد رنگ سفید ساطع خواهد شد , اگر بخواهیم رنگ قرمز روشن داشته باشیم | بایستی قرمز را به حد ماکزیمم ی رنگ آبی و سبز را به حد می تیمم برسانیم . برای رنگ قرمز تیره بایستی قرمز را به ماکزیمم و سبز و آبی را به حد می نیمم برسانيم 13

صفحه 14:
[] آبی تیره 2 سبز ماکزیمم - آبی می نیمم - قرمز ماکزیمم لا آبى روشن << سبز می نیمم - آبی ماکزیمم - قرمز می نیمم ل] سبز تیره << سبز می نیمم - آبی ماکزیمم - قرمز ماکزیمم لا سبز روشن << سبز ماکزیمم - آبی می نیمم - قرمز می تيمم

صفحه 15:
جرا به اين روش ‎shadow Mask‏ می‌گویند ۴ زيرا در حالیکه پیکسلها در حال انتقال هستند در یک لحظه پیکسل آبی بر روی پیکسل سبز می افتد .و رنگش قاطی ميشود . برای جلوگیری از روی دادن این حالت باید در عین حرکت دو پیکسل در وسط یک لحظه خاموش شود برای اینکار از تکنیک زیر استفاده شود : صفحه به نام ‎mask‏ در بين پیکسلها قرار میدهند تا در حين حرکت پیکسلها ازترکیب شدن رنگ آنهاجلوگیری شود .(بعبارت دیگر صفحه 0251 مانع ایجاد رنگهای ناخواسته در هنگام حرکت پرتو الکترونی از روی یک الگوی مثلثی بر روی الگوی مثلثی دیگر ميشود .) 15

صفحه 16:
Direct ۰- ۷1۱6۷۷ 5۲0۲306 ‏سیستم های‎ Tubes (DVST) ‎SQ‏ 5۲ ۷]اطلاعات تصویر را در صفحه پشت تصویر ذخیره میکند . دو تفنگ الکترونی در ۳۱/5۲ استفاده میشود یکی از آنها : تفنگ الکترونی اولیه که برای ذخیره الگوی تصوير به کار میرود . ثانیا تفنگ تغذیه پرتو ضعیفی از خود می تاباند و کل صفحه را می پوشاند باعث سادگی سخت افزار است چون کارت گرافیکی مخصوصی لازم ندارد 7 ۷/5 مزایا و معایب در مقایسه با ‎Refresh CRT‏ دارد زیرا هیچگونه ‎Refresh‏ نیاز ندارد زیرا هر گونه تصویر پیچیده می تواند با کیفیت بسیار بالا بدرن هیچ شکستگی و عیبی نمایش داده شود . در نتیجه کم هزینه هستند . ‎

صفحه 17:
معایب سیستمهای ۷5۲ اینست که معمولا آنها هیچ رنگی را نشان نمیدهند همچنین آنها هیچ امکان ياك كردن قسمتی از صفحه تصویر وجود ندارد بنابراین باید تمام صفحه پاک شود . لا نکته - اين مانيتورها به در انیمیشن و تصاویر متحرک نمیخورد و به درد تصاویر ‎Fixed‏ میخورد .

صفحه 18:
نحوه عملکرد الکترونهای شعاع تصویرباعث آزادی تعدادی از الکترونهای صفحه ذخیره میشوند اين الکترونها توسط صفحه جمع کننده رسانا جذب و توزیع میشوند . الکترونهای ضعیف تفنگ تغذیه در برخورد با قسمتهایی از صفحه ذخیره که اکنون دارای بار مثبت هستند بدون هیچ اشکالی عبور نموده و به صفحه تصوير میرسد در قسمتهایی که عمل نوشتن انجام نشده نمیتواند از صفحه عبور کند . طریقه پاک کردن صفحه : بار منفی قوی را به صفحه ذخیره میدهد . ( صفحه خود بار منفى دارد) تا تمام بارها را از بین ببرد در نتیجه تصوير كاملا باك شود ( از صفحه ای که کاملا بار منفی دارد به هیچ پرتویی عبور نمیکند تا بخواهد تصویری تشکیل دهد ) 18

صفحه 19:
Flat — Panel Display ss ‏سیستم‎ اگر چه بیشتر مونیتورهای گرافیکی با 61۲ با تکنیکهای دیگری وجود دارد که به زودی جایگزین مونیتورهای ۲ خواهد شد . واه ‎Flat — Panel Display‏ 4 کلاسی از وسایل مقایسه با 0۲ ظرافت آنهاست . که به راحتی میتوانیم در دیواره جایگزین کنیم همیچنین در لب تابها ميتوانيم از آنها استفاده کنیم . در حال حاضر از ۳5۴۱۵۷ 8۵۱6۱ ‎Flat‏ ‏مونیتورهای کوچک - ماشین حسابها - بازیهای ویدیویی - لپ تاپها - فیلمها - تبلیغات در آسانسورها استفاده میشود .

صفحه 20:
‎A Flat — Panel Display‏ قسمت ‏تقسيم ميشوند : ‏لا رولبه عرییبی : مانند انرثىا لكتريكىرا به نور تبديلمى کنند عاو) مس ‏لا رواوول دروك )02 : نور خورشيد با نورهاوديكرورا به الگریگ رافیکیت بدیل‌میکنند . ‏لا یوج مس : هچنینبه نام ولد - ‎ees‏ ‏حروابیك ناميدم ميشوند . ‏اين مانيتورهاى سه يلاك دارند : يك عقبى © وسطى © جلويى ‏يلاكهاى با الكترونهاى عمودى . بلاكهايى با جبابهاى كاز استوانه اى - پلاکهای با الکترونهای افقی ‎ ‎

صفحه 21:
در حالت معمولی اختلاف ولتاز 00 ولت در دو سر حبابهای گاز استوانه ای وجود دارد این اختلاف ولتاژ برای روشن شدن حباب کافی تیست بس برای یک پیکسلبه دو سر سیمی که حباب در آنها وجود دارد (افقی و عمودی ) اختلاف ولتاژ را به 490 میرساند ( با اعمال ولتاژ مستقیم 0 ولتی به دو سر الکترودهای پیکسلی که میخواهیم روشن شود ) پس از روشن شدن پیکسل ولتاژ اضافه را حذف میکنیم . پس همان ولتاژ 0 ولت باقی خواهد ماند . پس از روشن شدن نقطه با ولتاژ 060 ولت نقطه روشن می ماند برای خاموش کرد یک پیکسل کافی است برای یک لحظه اختلاف ولتاژ را به 60 ولت کاهش دهیم . پلاک وسط حاوی حبابهای گاز استوانه ای است که داخل حبابهای از گاز نئون و یا گازی که اگر تحریک شود از خود نور ساطع میکند . پوشیده شده است . 21

صفحه 22:
Oo a نیازی به 6۴۲651۱ ندارند و چون نقاط تا زمان خاموش كردن روشن می مانند پس نیازی به حافظه ندارند صفحه نمایش مسطح و شفاف است قابلیت تلفیق با اسلاید و عکس (اسلاید ) را دارند محدود بودن نقاط قابل نمایش هزینه بالاتر نسبت به ‎Refresh CRT‏

صفحه 23:
light — emiting diode(LED) یک نوع از ‎Gls dae. cul emissive device‏ بزرگی که توسط بوردهایی به کامپیوتر وصل میشوند مثلا در شرکتهای بزرگ برای تبلیغات کاربرد دارند .

صفحه 24:
liquid crystal displays (LCD) معمولا در سیستمهای کوچک همانند ماشین حسابها و ساعتهای دیجیتالی و لب تابها استفاده میشوند

انواع مونیتورها RASTER SCAN -1 RANDOM SCAN -2 1 RASTER SCAN متداول تری ن نوع از مونتیورهای گرافیک ی ک ه از CRTاس تفاده می شود نمایشگرهای RASTER SCANاس ت ک ه براس اس تکنولوژی تلویزیون میباشند در یک سیستم RASTER- SCANپرتو الکترونی در عرض صفحه در یک سطر در یک زمان از باال به پایین حرکت می کنند همانطوری که پرتو الکترون درعرض هر سطر حرکت می کند پرتو ( شدت ) کم وزیاد میشود تاالگوی مورد نظر را با نقطه ها نشان دهـد .تصویر تعریف شده ذخیره میشود دریک محیط حافظه بنام REFRESH BNFFERیا FRAME BUFFERذخیره می شود .این محیط مجموعه ای از ارزشهای شدت نور را برای تمام نقاط ص فحه نگهداری میکن د بنابرای ن مجموعه ارزش INTENSILYک ل نقاط ص فحه را ب ه راحت ی می توان از REFRSH ‏BUFFERمشاهده کرد ودر یک خط ( )SCAN LINEدر یک زمان نشان داد .هر نقطه صفحه بنام PIXCELیا PELکه خالصه شده( PICTURE )ELEMENTاست شناخته می شود. 2 قابلیت سیستم قابلی ت سیستم RASTER SCANدرذخیره کردن اطالعات intensityبرای هر نقطه از صفحه باعث میشود ای ن س یستم نمایش ی بس یار خوب برای پرینترها و تلویزیونهای خانگی باشد . در این نوع اول :تمام نقاط بر روی خطوط فرد نمایش داده میشود و بعد تمام نقاط بر روی نقاط زوج نمایش داده میشوند . 3 میزا ن شدت intensityبرای مکانهای مختلف Pixelوابسته است به : توانایی سیستم . Rasterدر سیستمهای ساده سیاه و سفید هر نقطه صفحه onیا Offاست بنابراین تنها یک بیت برای هر Pixel برای کنترل شدت در نقاط مختلف صفحه مورد نیاز است بیت 1نشان می دهد که پرتو الکترون Onاست و بیت ( 0صفر) نشان میدهد که شدت پرتو Offاست .بیتهای اضافی مورد نیاز خواهند بود وقتی رنگ و یا شدتهای مختلف پرتو را بخواهیم نشان بدهیم .بر حسب کیفیت می توانی م تعداد بیتهای مختلف ی داشت ه باشی م که اطالعات در Frame Bufferذخیره می شوند . سیتسمی با 24بیت در هر Pixelو کیفیت Resolutionدر حدود 1024*1024به 3مگابایت برای ذخیره در Frame Bufferنیاز دارد . 4 : Bitmap در ی کس یستم س یاه و س فید ب ا ی کب یتب ر هر Pixelدر Frame Bufferاصطالحا Bitmap ن امیده میشود. : Pixmap ب رایس یستمهایب ا ت ع داد چندی ن ب ی تدر ی ک Pixelو Frame Bufferاغلب Pixmapن امیده میشود . نکته :در RASTER SCANما به یک حافظه نیاز داریم جهت بازیابی نقاط گرافیکی از حافظه ،معموال این حافظه را کارت گرافیکی دارد چون سرعت آن نسبت به حافظه اصلی بیشتر است . 5 Random Scan در این نمایشگرها ˛ CRTدارای پرتو الکترونی است که تنها به نقاطی از صفحه جایی که بایستی تصویر در آنجا ترس یم شود راهنمایی میگردد Random Scan . مانیتورها در هر لحظه یک تصویر را در یک خط ترسیم میکنند .بنابراین بنام Vector displayیا – Stroke writtingیا Calligraphic displayهم نامیده میشوند . میزان Refreshدر ی ک سیستم Random Scan وابسته به تعداد خطوطی است که نمایش داده میشود . 6 Random Scan در توصیف شکل آن میتوان گفت همانند مجموعه فرامین ترسیم خط در ی ک ناحی ه ای از حافظ ه ذخیره میشود که بنام Refresh display fileمعروفست .بعضی مواقع به آن display یا Refresh listی ا display program Bufferهم نامیده میشوند .برای ترسیم یک تصویر از این لیست استفاده میشود فرامین موجود به ترتیب اجرا میشوند و بعد از اتمام فرامی ن دوباره کنترل ب ه ابتدای فرامی ن منتق ل میشوند .سیستمهای Random Scanبرای عملکردهای ترسیم خط طراحی شده اند و برای نمایش تصاویر طبیعی و زنده کاربرد ندارد . 7 تصویر مانیتورهای Random-scan 8 بررسی چندین نوع از مانیتورها که سیستم کاربرد آنها بر طبق Randomیا Rasterمی باشد : Color CRT Monitors  در یک نمایشگر مونیتور CRTرنگی عکسها (تصاویر) نشان داده میشود با استفاده از ترکیبی از فسفرها که نور با رنگهای مختلفی را پخش می کنند .بوسیله نشر نور از فسفرهای مختلف Range های (انواع مختلف ) از رنگها می تواند تولید شود . دو تکنیک اساسی برای تولید نمایشهای رنگی با : CRT متد : Beam – Penetration این متد برای نمایش تصاویر رنگی بهمراه مانیتورهای Random Scanکاربرد دارد .کیفیت تصویر زیاد خوب نیست ولی قیمت آن هم پایین است . 9 مکا نیـــزم در این متد دو الیه از فسفر (معموال قرمز و سبز ) در قسمت داخلی صفحه CRTرا پوشانده است و نمایش رنگ وابسته به آنست که با چه مسافتی پرتو الکترون به داخل الیه فسفر نفوذ میکند .یک پرتو از الکترونهای آهسته تنها قسمت خارجی الیه قرمز را تحریک میکنند . یک پرتو از الکترونهای خیلی سریع به داخل الیه قرمز نفوذ می کنند و قسمت داخلی الیه سبز را تحریک میکنند .در سرعتهای میانی پرتو -ترکیبی از نورهای قرمز و سبز منتشر میشوند تا دو رنگ دیگری را نشان دهند نارنجی و زرد سرعت الکترونها در نتیجه رنگ صفحه در هر نقطه بوسیله ولتاژ شتاب دهنده پرتو کنترل میشود .این روش ارزان قیمت است . 10 متد Shadow – Mask این متد معموال در سیستمهای Raster Scanکاربرد دارند که شامل TVرنگی هم هست .در این روش رنگهای بیشتری می توان تولید کرد ( نسبت به روش قبلی ) .در این متد سه فسفر رنگی داریم در هر نقطه از محل .یک نقطه فسفر نشر می کند .یک نور قرمز و یک نور سبز و دیگری رنگ آبی را منتشر می کنند .این نوع از CRTدارای سه تفنگ الکترونی است برای هر رنگ درست ی ک تفن گ الکترون ی .شبکه Shadow – Mask بالفاصله پشت صفحه آغشته به فسفر قرار دارد .در این روش شکل RGBصفحه مانیتور یک شکل (الگوی ) مثلثی دارد مانند تلویزیونها . 11 روش تولید CRTها به صورت مقابل است : تفنگ الکترونی سبز یک پیکسل ‏Pixel با فسفر ایجاد کننده رنگ قرمز 12 تفنگ الکترونی قرمز ‏R تفنگ الکترونی آبی الگوی فسفر صفحه نمایش این سه Pixelبه قدری یه هم نزدیک هس تند ک ه تشخی ص آنه ا از یکدیگ ر بسیار مشکل است . اگ ر ه ر س ه رن گ در ح د ماکزیم م باشد رنگ سفید ساطع خواهد شد . اگر بخواهیم رنگ قرمز روشن داشته باشیم بایستی قرمز را به حد ماکزیمم ئ رنگ آبی و سبز را به حد می نیمم برسانیم . برای رنگ قرمز تیره بایستی قرمز را به ماکزیمم و سبز و آبی را به حد می نیمم برسانیم 13  ‏ ‏ ‏ 14 آبی تیره == سبز ماکزیمم – آبی می نیمم – قرمز ماکزیمم آبی روشن == سبز می نیمم – آبی ماکزیمم – قرمز می نیمم سبز تیره == سبز می نیمم – آبی ماکزیمم – قرمز ماکزیمم سبز روشن == سبز ماکزیمم – آبی می نیمم – قرمز می نیمم چرا به ا ین روش shadow Maskمی گویند ؟ زیرا در حالیکه پیکسلها در حال انتقال هستند در یک لحظه پیکسل آبی بر روی پیکس ل س بز م ی افت د .و رنگ ش قاطی میشود .برای جلوگیری از روی دادن این حالت باید در عین حرکت دو پیکسل در وسط یک لحظه خاموش شود برای اینکار از تکنیک زیر استفاده شود : صفحه به نام maskدر بین پیکسلها قرار میدهند تا در حین حرک ت پیکس لها ازترکی ب شدن رنگ آنهاجلوگیری شود (.بعبارت دیگ ر ص فحه maskمان ع ایجاد رنگهای ناخواسته در هنگام حرکت پرتو الکترونی از روی یک الگوی مثلثی بر روی الگوی مثلثی دیگر میشود ). 15 سیستم های Direct – view storage )Tubes (DVST ی ک DVSTاطالعات تص ویر را در ص فحه پش ت تصویر ذخیره میکند .دو تفنگ الکترونی در DVSTاستفاده میشود یک ی از آنه ا :تفن گ الکترون ی اولی ه که برای ذخیره الگوی تصویر به کار میرود .ثانیا تفنگ تغذیه پرتو ضعیفی از خود می تاباند و کل صفحه را می پوشاند باعث سادگی سخت افزار است چون کارت گرافیکی مخصوصی الزم ندارد DVST مزایا و معایب در مقایسه با Refresh CRTدارد زیرا هیچگون ه Refreshنیاز ندارد زیرا ه ر گون ه تصویر پیچیده می تواند با کیفیت بسیار باال بدون هیچ شکستگی و عیبی نمایش داده شود .در نتیجه کم هزینه هستند . 16 معایب سیستمهای DVSTاینست که معموال آنها هیچ رنگی را نشان نمیدهند همچنین آنها هیچ امکان پاک کردن قس متی از ص فحه تص ویر وجود ندارد بنابرای ن باید تمام صفحه پاک شود . نکته : این مانیتورها به درد انیمیشن و تصاویر متحرک نمیخورد و به درد تصاویر Fixedمیخورد . 17 نحوه عملکرد الکترونهای شعاع تصویرباعث آزادی تعدادی از الکترونهای صفحه ذخیره میشوند این الکترونها توسط صفحه جمع کننده رسانا جذب و توزی ع میشون د .الکترونهای ضعی ف تفن گ تغذی ه در برخورد با قسمتهایی از صفحه ذخیره که اکنون دارای بار مثبت هستند بدون هیچ اشکال ی عبور نموده و ب ه صفحه تص ویر میرس د در قس متهایی که عمل نوشتن انجام نشده نمیتواند از صفحه عبور کند . طریقه پاک کردن صفحه : بار منفی قوی را به صفحه ذخیره میدهد ( .صفحه خود بار منفی دارد) تا تمام بارها را از بین ببرد در نتیجه تصویر کامال پاک شود ( از صفحه ای که کامال بار منفی دارد به هیچ پرتویی عبور نمیکند تا بخواهد تصویری تشکیل دهد ) 18 سیستم های Flat – Panel Display اگر چه بیشتر مونیتورهای گرافیکی با CRTبا تکنیکهای دیگری وجود دارد که به زودی جایگزین مونیتورهای CRT خواه د ش د .واژ ه Flat – Panel Displayبه کالسی از وسایل مقایسه با CRTظرافت آنهاست .که به راحتی میتوانیم در دیواره جایگزین کنیم همیچنین در لب تابها میتوانیم از آنها استفاده کنیم . در حال حاضر از Flat – Panel Display مونیتورهای کوچک – ماشین حسابها – بازیهای ویدیویی – لپ تاپها – فیلمها – تبلیغات در آسانسورها استفاده میشود . 19 Flat – Panel Displayب ه دو ق سمت ت قسیم میشوند : : Emissive display مانند انرژیا لکتریکیرا ب ه ن ور ت بدیلمی ک نند Plasma Panels : NonEmissive display ن ور خورشید ب ا ن ورهایدیگریرا ب ه ا لگویگ رافیکیت بدیلمیکنند . :همچنی ن ب ه ن ام gas – discharge ‏Plasma Panels  displaysن امیده میشوند . این مانیتورهای سه پالک دارند :یک عقبی -2وسطی -3جلویی پالکهای با الکترونهای عمودی .پالکهایی با جبابهای گاز استوانه ای – پالکهای با الکترونهای افقی 20 در حالت معمولی اختالف ولتاژ 90ولت در دو سر حبابهای گاز استوانه ای وجود دارد این اختالف ولتاژ برای روشن شدن حباب کافی تیست پس برای یک پیکسلبه دو سر سیمی ک ه حباب در آنه ا وجود دارد (افقی و عمودی ) اختالف ولتاژ را به 120میرساند ( ب ا اعمال ولتاژ مستقیم 30ولتی به دو سر الکترودهای پیکسلی که میخواهیم روشن شود ) پس از روش ن شدن پیکس ل ولتاژ اضاف ه را حذف میکنی م .پس همان ولتاژ 90ولت باقی خواهد ماند .پس از روشن شدن نقطه با ولتاژ 90ولت نقطه روشن می ماند برای خاموش کرد یک پیکسل کافی است برای یک لحظه اختالف ولتاژ را به 60ولت کاهش دهیم .پالک وسط حاوی حبابهای گاز استوانه ای است که داخل حبابهای از گاز نئون و یا گازی که اگر تحریک شود از خود نور ساطع میکند .پوشیده شده است . 21 خصوصیات این مانیتورها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 22 نیازی به Refreshندارند و چون نقاط تا زمان خاموش کردن روشن می مانند پس نیازی به حافظه ندارند صفحه نمایش مسطح و شفاف است قابلیت تلفیق با اسالید و عکس (اسالید ) را دارند محدود بودن نقاط قابل نمایش هزینه باالتر نسبت به Refresh CRT )light – emiting diode(LED ی ک نوع از emissive deviceاس ت .صفحه های بزرگی که توسط بوردهایی به کامپیوتر وصل میشوند مثال در شرکتهای بزرگ برای تبلیغات کاربرد دارند . 23 )liquid crystal displays (LCD معموال در سیستمهای کوچک همانند ماشین حسابها و ساعتهای دیجیتالی و لب تابها استفاده میشوند 24

51,000 تومان