صفحه 1:
انواع مونیتورها
RASTER SCAN -1
RANDOM SCAN -2
صفحه 2:
RASTER SCAN
متداول ترین نوع از مونتیورهای گرافیکی که از 0)ستفاده می شود
CuMROBGTER GCOO cla Sia که براساس تکنولوژی تلویزیون
میباشند در یک سیستم 606000 )٩009/۳60- پرتو الکترونی در عرض
صفحه در یک سطر در یک زمان از بالا به پایین حرکت می کنند همانطوری
که پرتو الکترون درعرض هر سطر حرکت می کند پرتو ( شدت ) کم وزیاد
میشود تاالگوی مورد نظر را با نقطه ها نشان دهد. تصویر تعریف شده ذخیره
میشود دریک محیط حافظه بنام 8۱۱۴۴۴ ۶۴۳۴5۲۱ با ۴۳۵۱۴
۲ انخخیره می شود .این محیط مجموعه ای از ارزشهای شدت نور
را برای تمام نقاط صفحه نگهداری میکند بنابراین مجموعه ارزش
۷ کل نقاط صفحه را به راحتی می توان )3 REFRSH
21 تا مشاهده کرد ودر یک خط gt Gla Sy 3 (SCAN LINE)
داد . هر نقطه صفحه بنام .]26یا ۳۴۱ که خلاصه شده( ۳۴۱۵۲۱۲۲
۲ است شناخته می شود.
صفحه 3:
قابلیت سیستم
قابلیت سیستم 5۵1 8۵5۲۴۶۴ درذخیره کردن
اطلاعات 7086115/7 برای هر نقطه از صفحه باعث
ميشود اين سیستم نمایشی بسیار خوب برای پرینترها و
تلویزیونهای خانگی باشد .
>
در اين نوع اول : تمام نقاط بر روى خطوط فرد نمايش داده ميشود و بعد تمام نقاط بر روى نقاط زيج نمايش داده ميشوقد .
صفحه 4:
میزا ن شدت 11061۱51۷ برای مکانهای مختلف
۳6۵۱ وابسته است به -
توانایی سیستم ۵516۲ . در سیستمهای ساده سیاه و سفید هر نقطه
صفحه 0۳ یا 08 است بنابراین تتها یک بيت براى هر Pixel
برای کنترل شدت در نقاط مختلف صفحه مورد نیاز است بیت 4 نشان
می دهد که پرتو الکترون ON است و بيت 0) (صفر) نشان میدهد که
شدت پرتو 0۲۴ است . بیتهای اضافی مورد نیاز خواهند بود وقتی رنگ
و یا شدتهای مختلف پرتو را بخواهیم نشان بدهیم . بر حسب کیفیت می
توانیم تعداد بیتهای مختلفی داشته باشیم که اطلاعات در ۴۲۵۲6
۲ نخیره می شوند .
لا سيتسمى با ©© بیت در هر ۳6۵۱ و کیفیت Resolution »
حدود 106*0066 4 مگابایت برای ذخیره در Frame
۲ نیاز دارد .
صفحه 5:
لا 8/6030 : در یکسیستم سیاه و سفيد با يكبيتبر هر
Pixel ~_ ۳5۱6۲ ۲۵6 لصطاحا م 8/1111
نامیدم میشود.
لا ورج0»<( : برلیسیستمهایبا تعداد چندینبیتدر یک
dye olueli Pixmaputl Frame Buffer, Pixel
لانكته: در RASTER SCAN ما به یک حافظه نیاز داریم
جهت بازیابی نقاط گرافیکی از حافظه »معمولا این حافظه را کارت
گرافیکی دارد چون سرعت آن نسبت به حافظه اصلی بیشتر است .
صفحه 6:
Random Scan
در اين نمايشكرها , 00۲7 دارای پرتو الکترونی است که
تنها به نقاطی از صفحه جایی که بایستی تصویر در آنجا
ترسیم شود راهنمایی میگردد . »62 »6۲0
مانیتورها در هر لحظه یک تصوير را در یک خط ترسیم
میکنند . بنابراین بنامرولمعك سول يا — Groke
Oulkguphic dsphy Y ertticy هم ناميده ميشوند .
میزان لیس(ع) در یک سیستم 8620 ۲01
وابسته به تعداد خطوطی است که نمایش داده میشود .
صفحه 7:
— Random Scan
در توصیف شکل آن میتوان گفت همانند مجموعه فرامین ترسیم خط
در یک ناحیه ای از حافظه ذخیره میشود که بنام Refresh
display file معروفست بعضی مواقع به آن display
Refresh | display program | list
۲ هم ناميده ميشوند .براى ترسيم يك تصوير از اين ليست
استفاده ميشود فرامين موجود به ترتيب اجرا ميشوند و بعد از اتمام
فرامين دوباره كنترل به ابتداى فرامين منتقل ميشوند .سيستمهاى
Random Scan برای عملکردهای ترسیم خط طراحی شده
اند و برای نمایش تصاویر طبیعی و زنده کاربرد ندارد .
صفحه 8:
تصوير مانیتورهای ۵۱۱00۲۲-5681
صفحه 9:
بررسی چندین نوع از مانیتورها که سیستم کاربرد آنها
بر طبق 3۳000 با 2516۳ می باشد
تا Color CRT Monitors
در یک نمایشگر مونیتور 6۲ رنگی عکسها (تصاویر) نشان داده
میشود با استفاده از ترکیبی از فسفرها که نور با رنگهای مختلفی
را پخش می کنند . بوسیله نشر نور از فسفرهای مختلف ۵۲96
های (انواع مختلف ) از رنگها می تواند تولید شود .
دو تکنیک اساسی برای تولید نمایشهای رنگی با 12۲ :
متد ۳۵۴۵۲۲۵۱0۲ - 602۱۳0 :
این متد برای نمایش تصاویر رنگی بهمراه مانیتورهای Random
0 کاربرد دارد .کیفیت تصویر زیاد خوب نیست ولی قیمت
آن هم پایین است .
صفحه 10:
10
مكا نيزم
در اين متد دو لايه از فسفر (معمولا قرمز و سبز ) در قسمت داخلى
صفحه 1817© را يوشانده است و نمايش رنگ وابسته به آنست که
با جه مسافتى برتو الكترون به داخل لايه فسفر نفوذ ميكند . يك يرتو
از الكترونهاى آهسته تنها قسمت خارجى لايه قرمز را تحريك ميكنند .
يك يرتو از الكترونهاى خيلى سريع به داخل لايه قرمز نفوذ مى كنند
و قسمت داخلى لايه سبز را تحريك ميكنند . در سرعتهاى ميانى
برتو - تركيبى از نورهاى قرمز و سبز منتشر ميشوند تا دو رنگ
ديكرى را نشان دهند نارنجى و زرد
سرعت الکترونها در نتیجه رنگ صفحه در هر نقطه بوسیله ولتاژ
شتاب دهنده پرتو کنترل میشود . این روش ارزان قیمت است .
صفحه 11:
Shadow — Mask x
11
اين متد معمولا در سیستمهای Roster Gran كاربرد دارند كه
PO ddd رنكى هم هست . در اين روش رنكهاى بيشترى مى
توان توليد كرد ( نسبت به روش قبلى ) . در اين متد سه فسفر رنگی
داريم در هر نقطه از محل . يك نقطه فسفر نشر مى كند . يك نور
قرمز و يك نور سبز و ديكرى رنك آبى را منتشر مى كنند . اين
نوع از ORT دارای سه تفنگ الکترونی است برای هر رنگ
یک تفنگ الکترونی .شبکه Ohabw — Owk درست
بلافاصله پشت صفحه آغشته به فسفر قرار دارد .در اين روش شکل
0 صفحه مانیتور یک شکل (الگوی ) مثلثی دارد مانند
تلویزیونها .
صفحه 12:
روش تولید 00 ها به صورت مقابل است +
صفحه 13:
الگوی فسفر صفحه نمایش
اين سه ۳/1 به قدری یه هم نزدیک
هستند که تشخیص آنها از یکدیگر بسیار
مشکل است
اگر هر سه رنگ در حد ماکزیمم باشد
رنگ سفید ساطع خواهد شد ,
اگر بخواهیم رنگ قرمز روشن داشته باشیم
| بایستی قرمز را به حد ماکزیمم ی رنگ آبی
و سبز را به حد می تیمم برسانیم .
برای رنگ قرمز تیره بایستی قرمز را به
ماکزیمم و سبز و آبی را به حد می نیمم
برسانيم
13
صفحه 14:
[] آبی تیره 2 سبز ماکزیمم - آبی می نیمم - قرمز ماکزیمم
لا آبى روشن << سبز می نیمم - آبی ماکزیمم - قرمز می
نیمم
ل] سبز تیره << سبز می نیمم - آبی ماکزیمم - قرمز ماکزیمم
لا سبز روشن << سبز ماکزیمم - آبی می نیمم - قرمز می
تيمم
صفحه 15:
جرا به اين روش shadow Mask میگویند ۴
زيرا در حالیکه پیکسلها در حال انتقال هستند در یک لحظه پیکسل آبی
بر روی پیکسل سبز می افتد .و رنگش قاطی ميشود . برای
جلوگیری از روی دادن این حالت باید در عین حرکت دو پیکسل در
وسط یک لحظه خاموش شود برای اینکار از تکنیک زیر استفاده
شود :
صفحه به نام mask در بين پیکسلها قرار میدهند تا در حين
حرکت پیکسلها ازترکیب شدن رنگ آنهاجلوگیری شود .(بعبارت
دیگر صفحه 0251 مانع ایجاد رنگهای ناخواسته در هنگام
حرکت پرتو الکترونی از روی یک الگوی مثلثی بر روی الگوی
مثلثی دیگر ميشود .)
15
صفحه 16:
Direct ۰- ۷1۱6۷۷ 5۲0۲306 سیستم های
Tubes (DVST)
SQ 5۲ ۷]اطلاعات تصویر را در صفحه پشت تصویر
ذخیره میکند . دو تفنگ الکترونی در ۳۱/5۲ استفاده میشود
یکی از آنها : تفنگ الکترونی اولیه که برای ذخیره الگوی
تصوير به کار میرود . ثانیا تفنگ تغذیه پرتو ضعیفی از خود
می تاباند و کل صفحه را می پوشاند باعث سادگی سخت افزار
است چون کارت گرافیکی مخصوصی لازم ندارد 7 ۷/5
مزایا و معایب در مقایسه با Refresh CRT دارد زیرا
هیچگونه Refresh نیاز ندارد زیرا هر گونه تصویر
پیچیده می تواند با کیفیت بسیار بالا بدرن هیچ شکستگی و عیبی
نمایش داده شود . در نتیجه کم هزینه هستند .
صفحه 17:
معایب سیستمهای ۷5۲ اینست که معمولا آنها هیچ
رنگی را نشان نمیدهند همچنین آنها هیچ امکان ياك كردن
قسمتی از صفحه تصویر وجود ندارد بنابراین باید تمام
صفحه پاک شود .
لا نکته -
اين مانيتورها به در انیمیشن و تصاویر متحرک نمیخورد و به
درد تصاویر Fixed میخورد .
صفحه 18:
نحوه عملکرد
الکترونهای شعاع تصویرباعث آزادی تعدادی از الکترونهای صفحه
ذخیره میشوند اين الکترونها توسط صفحه جمع کننده رسانا جذب و
توزیع میشوند . الکترونهای ضعیف تفنگ تغذیه در برخورد با
قسمتهایی از صفحه ذخیره که اکنون دارای بار مثبت هستند بدون هیچ
اشکالی عبور نموده و به صفحه تصوير میرسد در قسمتهایی که
عمل نوشتن انجام نشده نمیتواند از صفحه عبور کند .
طریقه پاک کردن صفحه :
بار منفی قوی را به صفحه ذخیره میدهد . ( صفحه خود بار منفى
دارد) تا تمام بارها را از بین ببرد در نتیجه تصوير كاملا باك شود
( از صفحه ای که کاملا بار منفی دارد به هیچ پرتویی عبور نمیکند تا
بخواهد تصویری تشکیل دهد )
18
صفحه 19:
Flat — Panel Display ss سیستم
اگر چه بیشتر مونیتورهای گرافیکی با 61۲ با تکنیکهای
دیگری وجود دارد که به زودی جایگزین مونیتورهای ۲
خواهد شد . واه Flat — Panel Display 4
کلاسی از وسایل مقایسه با 0۲ ظرافت آنهاست . که به
راحتی میتوانیم در دیواره جایگزین کنیم همیچنین در لب تابها
ميتوانيم از آنها استفاده کنیم .
در حال حاضر از ۳5۴۱۵۷ 8۵۱6۱ Flat
مونیتورهای کوچک - ماشین حسابها - بازیهای ویدیویی - لپ
تاپها - فیلمها - تبلیغات در آسانسورها استفاده میشود .
صفحه 20:
A Flat — Panel Display قسمت
تقسيم ميشوند :
لا رولبه عرییبی : مانند انرثىا لكتريكىرا به نور تبديلمى
کنند عاو) مس
لا رواوول دروك )02 : نور خورشيد با نورهاوديكرورا به
الگریگ رافیکیت بدیلمیکنند .
لا یوج مس : هچنینبه نام ولد - ees
حروابیك ناميدم ميشوند .
اين مانيتورهاى سه يلاك دارند : يك عقبى © وسطى © جلويى
يلاكهاى با الكترونهاى عمودى . بلاكهايى با جبابهاى كاز استوانه اى -
پلاکهای با الکترونهای افقی
صفحه 21:
در حالت معمولی اختلاف ولتاز 00 ولت در دو سر حبابهای گاز استوانه
ای وجود دارد این اختلاف ولتاژ برای روشن شدن حباب کافی تیست بس
برای یک پیکسلبه دو سر سیمی که حباب در آنها وجود دارد (افقی و
عمودی ) اختلاف ولتاژ را به 490 میرساند ( با اعمال ولتاژ مستقیم
0 ولتی به دو سر الکترودهای پیکسلی که میخواهیم روشن شود ) پس
از روشن شدن پیکسل ولتاژ اضافه را حذف میکنیم . پس همان ولتاژ
0 ولت باقی خواهد ماند . پس از روشن شدن نقطه با ولتاژ 060 ولت
نقطه روشن می ماند برای خاموش کرد یک پیکسل کافی است برای یک
لحظه اختلاف ولتاژ را به 60 ولت کاهش دهیم . پلاک وسط حاوی
حبابهای گاز استوانه ای است که داخل حبابهای از گاز نئون و یا گازی
که اگر تحریک شود از خود نور ساطع میکند . پوشیده شده است .
21
صفحه 22:
Oo
a
نیازی به 6۴۲651۱ ندارند و چون نقاط تا زمان
خاموش كردن روشن می مانند پس نیازی به حافظه ندارند
صفحه نمایش مسطح و شفاف است
قابلیت تلفیق با اسلاید و عکس (اسلاید ) را دارند
محدود بودن نقاط قابل نمایش
هزینه بالاتر نسبت به Refresh CRT
صفحه 23:
light — emiting diode(LED)
یک نوع از Gls dae. cul emissive device
بزرگی که توسط بوردهایی به کامپیوتر وصل میشوند مثلا
در شرکتهای بزرگ برای تبلیغات کاربرد دارند .
صفحه 24:
liquid crystal displays (LCD)
معمولا در سیستمهای کوچک همانند ماشین حسابها و ساعتهای
دیجیتالی و لب تابها استفاده میشوند
