صفحه 1:
Fk ce St toate
أهداف راهبردى سياست هاى ميدان آرامكاه
لل«
مهندس دری
ی
صفحه 2:
صفحه 3:
نحوه شکل یابی میدان
نحوه احداث و شکل یابی میدانها نیز نقش موثر در چگونگی اسقرار فعالیتها و فضاها در
آنها داشت. در بعضی از میدانهای شهری که به تدریج و همزمان با توسعه شهر شکل
میگرفتند و در هر دوره گوشه ای از آنها ساخته می شد؛ معمولا نحوه استقرار
فعالیتها و فضاها از نظم و سلسله مراتب مطلوبی بیروی نمی کند زیرا که بناهای پیرامون
میدان بدون یک برنامه و طرح از پیش فکر شد: می شدند. اما در میدانهایی که
فضاهای آنها را ابتدا طراحی و سپس احداث می کردند استقرار فضاها و فعالیتها تابع
نظم و سلسله مراتب سنجیده بود. معمولا در این حالت بناهای مهم در امتداد محورهای
تقارن یا روبروی راهای اصلی و مکانهایی ساخته می شدند از لحاظ کالبدی و بصری
شمیت ۵انفاده (ننادی تب در بای تریغ س 1
صفحه 4:
همدان جزء معدود شهرهای ایران است که بخش مرکزی آن طراحی قابلقبولی دارد.
محوطة بزرگ میدان مرکزی شهر همدان در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی طراحی شده و
به نقشه شعاعی معروف است . در سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ خورشیدی مهندس آلمانی
«کارل فریش» یکی از مدونترین نقشههای شهری را برای همدان طراحی کرد .
همانگونه که در عکس هوایی ارائه شده سال ۱۳۳۵ مشهود است » ۶ بلوار اصلی بطور
موازی به میدان اصلی شهر وصل شده و بزرگراهها بصورت رینگهای اول و دوم» آنها را
منقطع کرده که درجهان در نوع خود کم نظیر است . میدان مرکزی (امام خمینی)
فعلی » شش خیابان منشعب از خود را به تمام نقاط شهر کشانده است؛ ؛ خیابانهای
باباطاهر اکباتان» شهداء تختی» بوعلی و شریعتی.
صفحه 5:
با توجه به ارتباط نزدیک میدان آرامگاه با میدان امام خمینی پس از مطالعه ای اجمالی در مورد
میدان امام خمینی ؛ به تفصیل در مورد میدان آرامگاه شرح داده خواهد شد .
موقعیت قرار گیری این میدان ذ
میدان امام خمینی درتصویر فوق (
هوابى سال ۳۶ مشهود است .
صفحه 6:
۰ در ابتدای هر بلوار اصلی دو گنبد نقرهای رنگ جمعاً به تعداد ۱۲ گنبد به یادگار ۱۳
امام مذهب شیعه و با نام ایشان تعبیه شدهاست .
صفحه 7:
صفحه 8:
میدان مرکزی همدان تنها یک خواهرخوانده در شهر کارلسروهه آلمان دارد .
صفحه 9:
صفحه 10:
طراحی و ساخت آرامگاه بوعلی سینا در همدان
٠ طرح ساخت آرامگاه بوعلی سینا به مناسیت
هزارمين سال نود بوطی(۱۳۳۰) از وین
کارهای دوره دوم فعالیت انجمن آثار ملی بود.
at Sp ell cent olen
هوشنگ سیحون به عنوان بهترین oe برگزیده
شد.
صفحه 11:
بن طرح» اجراى ساختمان بود بعد از تصويب نهابى در سال ۱۳۲۶ انجمن كر
ره ابن سب به گزارش انجمن ثار te هوشنگ سیحون
در آن زمان براى تكميل ت خود در باريس به سر مى برد و بس از اكاهى از
تصميم انجمن در خرداد ماه ۱۳۲۷ طرح نهایی را که در اصل به عنوان پایان نامه خود در
پاریس ارائه کرده بود به انجمن فرستاد.در سال ۱۳۲۸ قرارداد ساخت مقبره به پیمانکار
- شرکت ابتهاج و شركاء - واكذار شد. مهمترین امتیاز این شرکت استخدام مهندس
پولاک اهل کشور چک اسلواکی برای محاسبه و نظارت بر اجراء بود. ساخت مقبره از
خرداد همان سال رسما شروع شد.
صفحه 12:
: های بکاررفته در طراحی آرامگاه ow!
٠ مرحوم محمد تقی مصطفوی درباره ایده
اصلی مقبره می نویسد : "اختلاف عمده
که برج آرامگاه بوعلی سینا با "گنبد
قابوس " دارد دو جیز دارد:
یکی اینکه به مناست موقعیت و محدود
اى آرامكاه بوعلى و همجنين
نگر ن محذورا
۳۳ وادام نمود که
صفحه 13:
۰ اختلاف عمده دیگر اینست که فاصله بین ترک های آرامگاه بوعلی سین باز و گشاده است
در صورتی که بنای گنبد قابوس از بنیاد تا (بالا جزء) در ورودی و روزنه کوچکی در پایین
گنبد هیچگونه منفذی به خارج ندارد و به سبک زمان دوران آن چون دخمه تاریک و فاقد
روشنایی است و اين ابتکار یعنی باز گذاردن فواصل تر کها در برج آرامگاه بوعلی علاوه
بر آنکه با وضع اقلیمی همدان و بادهای شدید آن سرزمین بسیار عمل به مورد و مستحسن
به شمار میرود» اصولا بنای مزبور را به صورتی بسیار جالب و مطبوع در آورده» آن را بس
زیباتر و پسندیده تر از آنچه تصور می رفت ساخته است
صفحه 14:
3 ی ی پم
يادبودى كه با
و و أنه در همان ست
st
سرپر تمام عوامل بنا ازا
ite es
اس
ad و اب
ی
کی
cere
ى در ميان باهي در اظراف قسمت
لک بش اني است که با b
ل بيك قر
هزاره بوعلى
صفحه 15:
ستون بندی و دیوار پر در قسمت زیرین نمای اصلی اشاره ای است به معماری بونان
ایم و برج دوازده ترک در بالا از طرفی اشاره به بنای همزمان بوعلی بعنی "گنبد
بس" آست و از طرف دیگر دانش های دوازده گانه بوعلی را تداعی می کند.
همچنین فلسفه ايران را بر پر پایه فلسفه یونان نشان می دهد. این ايوان ٠١ ستونی و
برج بتنى باز مجموعا در نما در داخل یک مربع بزرگ با ضلع ۲۸/۵ متر جا گرفته که
البته خود مربع دیده نمی شود ولی ضلع افقی آن کف ایوان و ضلع عمودی از کف
زمين تا رأس برج است و نماد انسان ایستاده با دستهای کشاده را که خود بوعلی است
تداعی می کند. یعنی انسانی در رآه كمال و كمال دانش.
صفحه 16:
چراغها از اجزای مربع ساخته شده است. تالار آرامكاه نقشه مربع دارد. خود سنك مزار
در داخل يك مريع مرمرى جا كرفته در بالا مصطبه برج يادبود مربعى شكل است. به طور
کلی بیش از ۵۰۰ مربع با ابعاد و موقعيتهاى مختلف در ان
در سطح باثين يعنى همكف و جه در سطح بالا که تماما خاكريز شده بر اساس باغ ایرانی با
سنگ آب یک پارچه از سنگ خارا و چشمه سارهای مخصوص انجام گرفته است.
صفحه 17:
مشخصات معماری آرامگاه :
ساختمان تماما از سنگ خارای همدان و برج یادبود و پوشش ها تمامً از بتن مسلح نمایان
ساخته شده است.مساحت اراضی محوطه مقبره حدود هفت هزار متر مربع است. طول
بنای آرامگاه ۶۴ متر و رو به خیابان بوعلی است و نمای آن از سنگ خارا پوشیده شده
است. سطح حباط با سهپله سراسری به ایوآن متصل است, ابوانبه طول ۳۰ متر و عرض
ستونها ۹۵ سانتی متر و در بالا ۷۵ سانتی متر) ساخته شده است.
نمای کلی ایوان یاد آور معابد باستانی است و تمئیل عدد ٠١ براى هزاره ابن سينا طراحى
شده است.
صفحه 18:
۰ ایوان با دری به ارتفاع ۲۴/۳ متر و عرض ۹/۱ متر به سرسرای آرامگاه متصل است. طول
سرسرا ۸/۸ متر و عرض آن ۳/۶ متر به ارتفاع ۱۹/۴ متر طراحی شده است. در طرف راست
و چپ سرسرا سنگ قبر قدیم ابوعلی سینا و ابوسعید دخدوک بر روی پایه هایی از سنگ خارا
قرار دارد.
صفحه 19:
۰ پس از سال ۱۳۴۹ شهرداری همدان با واگذار کردن چند قطعه زمین به آرامگاه و
طراحی باغچه ها میدانگاهی با فضای سبز به وجود آورد. در سال ۱۳۵۰ ساختمانهای
جدیدی در جنوب آرامگاه شامل دو اتاق برای دفتر - گلخانه - اتاق فروش بلیت -
نبا - مهمانسرا (دو اتاق با سرویس بهداشتی) با نمای سنگ گرانیت به مجموعه اضافه
شد.
صفحه 20:
* میدانی بیضوی, با درختان چنار کهنسال باغچه های موزون؛ بنای زیبا و تندیسی که معرف
این میدان است؛ تفرجگاه زیبایی را بوجود آورده است؛ که چون نگینی در قلب اين شهر کهن
می درخشد. شهرهای مهم جهان» معمولا هر یک به قامت بنای یادبوی مشهورند. همدان نیز
حدود ۵۰ سال است که به برج آرامگاه بوعلی» مزیٌن و معروف است.
صفحه 21:
* مكمل اين بناء بوستانى است به شكل نيم دايره » با فضاى سبز زيبا. تنديس بوعلى نيز در
حالى كه كتابى در دست و دو جشم خيره بر افقهای دور دارد؛ در ضلع شرقی میدان
نصب شده است.
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
ایجاد دلبازی 7
صفحه 25:
سیاست ؛وجود آب - وجود درخت و پوشش کیاهی نور و
روشنایی نورپردازی در شهر
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
یاس :ساماندهی کاربری های متنوع در طول شب و روز - وجوه
(كروه اجتماعى ) - استفادواز
ai !ااا
oo
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
یاد آوری خاطرات گردد
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
راهبرد ۲:در عنا
[۳ od
مصالح
صفحه 38:
Foley 0 sy
صفحه 39:
محوطه پیرامون میدان آرامگاه :
صفحه 40:
محوطه پیرامون میدان آرامگاه :
صفحه 41:
محوطه پیرامون میدان آرامگاه :
صفحه 42:
صفحه 43:
*دسترسی ها :
از این میدان از طریق ۵ خیابان اصلی و ۲ خیابان فرعی؛ به مسیرهای بعدی مرتبط می شود که به شرح ذیل می باشد:
۱- میدان آرامگاه بوعلی - میدان جهاد ( توسط خیابان بوعلی و خیابان فرعی بين انهرین - ضلع جنوبی میدان)
۲- میدان آرامگاه بوعلی - میدان امام خمینی ( توسط خیابان بوعلی - ضلع شمالی میدان)
۳- میدان آرامگاهبوعلی - چهارراه تختی ( توسط بلوار شهيد آيت الله مدنى - ضلع شرقى ).
۴- میدان آرامگاه بوعلى - جهارراه باستور ( توسط خبابان باستور ).
۵- میدان آرامگاه بوعلی - چهارراه شریعتی ( توسط بلوار رشید الدین فضل الّه همدانی)
۶- میدان آرامگاه بوعلی - میدان امام خمینی( توسط خیابان کولانج)
۷- میدان آرامگاه بوعلی - میدان جهاد( توسط خیابان بين النهرین)
صفحه 44:
شبکه رفت و آمد:
ونقل و رفت و آمد درون شهرى همدان به نندت متأئر از اولين طرح جامع ابن
oa ميدان 2 داز شهر پیش بینی شده اه ese, 0 ع
می کردد. أن هاى شتاعى در فواصلي أن ميدان أصلى با دا sages,
و ات دیمی تهر ره ع هایی از دایره
9 نامه بو ical eas ca ل آن
الل أبنت دلبو بد فون شرن يدي ردواست ای برد
om
5 و البته همچتان ویب با افت املا رانک همدان ۲ بافت
| شهر انجام می شود و i ote a
به وضوح دیده می شود.
صفحه 45:
نزديكى اين ميدان به اقصى نقاط شهر بر اهمیت آن افزوده و سیب پیدایش مراکز تجاری در
خیابان های اطراف آن علی الخصوص دو خیابانی که در ضلع شمالی و جنوبی میدان
ار دارند و با همین نام ( بوعلی ) خوانده می شوند ؛ شده آست . همین امر سبب
افزایش تردد سواره و پایده در این میدان و خیابان های مجاور آن شده است . بعلاوه
حدفاصل میدان آرامگاه بوعلی - میدان امام خمینی بدلیل در بر گرفتن مطب بسیاری
از پزشکان و مراکز درمانی وابسته به آن» وجود سینماهای شهر و مراکز تجاری ؛ پر
تردد ی رپیادهبه نظر می وس
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
مجتمع تجاری -پزشکی دور میدان آرامگاه(ابتدای خیابان بوعلی)
از طرفی این میدان -همانگونه که ذکر گردید -به دلیل دسترسی آسان از اقصی نقاط شهر » همیاره
محل تجمع افراد سالمندی است که با گفت و کو» انجام سرگرمی هایی همچون شطرنج و... و یا
حتی تماشای عابرینی که با سرعت از اين مسیرها طی طریق می کنند بوده است . فلذا مشاهده
أن بذ براى تمامی مردم از تمامی گروههای سنی می باشد ؛ ليکن جهت آسایش
این افراد تمهیداتی در نظر گرفته شده است که به ذکر آنها پرداخته خواهد شد .
در تصاویر زیر تجمع مردم در محوطه بوستان آرامگاه مشهود است.
صفحه 50:
هویت میدان :
شهر در طول زمان رشد می کند و در کنش متقابل با شهروندان
قرار می کیرد
هویت یک معیار رشد است.
صفحه 51:
۰ عوامل شکل دهنده حس مکان
۰ ۱- اداراکی شناختی
۰ ۲- عوامل کالبدی
صفحه 52:
٠ فرتز استیل حس مکان را این گونه شرح می دهد:
٠ رابطه انسان ومکان تعاملی است.
2 انگی فعالیت های مردم در کیفیت تاثیر محیط بر آذ
Sea a اى مردم در كيفيت تاثير محيط بر آنها
. از فضاها آن چنان روج مکان قوبی دارند که
oe eb Sel 5 تأثيرات مشابه من ge اي ag)
صفحه 53:
٠ یک مرکز شهری سنتی همچون میدان آرامگاه بوعلی » هسته فعالیت شهری و مجزاکننده
قسمتها و محلههای مختلف از یکدیگر است؛ عدهای از افراد در مرکز به کار مشغول
هستند و بسیاری دیگر در نزدیکی این محدوده زندگی میکنند و برای استفاده از
خدمات دولتی» اداری» خرید و... به این محل مراجعه میکنند. حتی بسیاری از
گردهماییها و مراسم مختلف اجتماعی در اين محدوده برگزار میشوند و در واقغ
میشود از آن به «محلی برای رفتن به آن» برای امور مختلف باد کرد. تاثیرات صنعتی و
تکنولوژیکی مانند مراکز خرید. فروشگاهها و تاثیرات طراحی شهری» منجر به تمایل روز
افزون به داشتن نوع جدیدی از زندگی عمومی در عرصه شهری شامل فضاهای پیاده»
جمع و جور و در عين حال متنوع و سرشار از شور و زندگی شدهاند.
صفحه 54:
کاربری تک منظوره نمیتواند جوابگوی یک مرکز شهری جدید باشد.
صفحه 55:
خلق حس مکان
وجود مقبره بوعلی سینا در این مکان به عنوان شاخصه
فرهنگی -تاریخی مطرح است .
صفحه 56:
۰ برای ایجاد حس مکان در داخل مراکز شهری باید به نکات زیر توجه کرد:
* ایجاد ورودیهایی برای مر کز شهری که به صورت سمبولیک نشاندهنده ویژگی و کیفیت آن
شهر هستند.
میدان علي الخصوص بوستان محاور در نظر گرفته ثیده
دى هابى كه براي قسمت ها 9
Sosa از سنك كرا همدان ساحته شده اند كه نه ثنها به بومى بودن آن تأكيد
دارد بلکه همخوار gaan بکار رفنه در بتاست
انتخاب یک سایت مناسب برای ارائه خدمات به تمام شهر.
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
۰ این مطلب زمانی که قرار باشد ساختمانهای اداری و دولتی در آن قرار گیرند از اهمیت
بیشتری برخوردار است.علاوهبر ارتباط و دسترسی سهل الوصول آن میدان ؛ علاوه بر مراکز
تجاری و درمانی در اطراف این میدان بناهای دارای کاربری اداری و دولتی همچون
ساختمان مخابرات » فرمانداری» سازمان عمران و چندین بانک در محدوده میدان بر اهمیت
آن می افزاید. ۲
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
استفاده از المانهای هنری و جذاب که قابل تغییر باشند
>
٠ وجود تندیس و مجسمه در فضاهای شهری
میادین همدان Ce gh خود را از تندیس محسمهء
bu 5G glans cust و يا زان
خود گرفتهاند.
صفحه 65:
ن هویت بستگی کاملی به بودن يا
دن دلیل هویت بخش آن میدان
دارد.
میدانهای همدان از دیرباز با
سیاستگذاری فرهنگی متولیان این شهر
از تندیسها و نمادهای خوب و
بهره گرفته است.
استاد «صدیقی» در اردیبهشت ماه سال خورشیدی»
تصویری تمام چهره به قلم سيا کرد که در دیماه
۸ خورشیدی پیکرتراشی شد.
صفحه 66:
8 حاصل کار» مجسمهای شد به ارتفا اسه
قم تهيه شده و هم اکنون بر روی پایهای
در میداندبوعلی» در انتهای خیابان
«بوعلی» همدان قرار دارد.
1
خا 0
صفحه 67:
آبنما
٠ در مورد آبنماى ساخته شده در محوطه آرامكاه و ساير عناصر موجود در آن مى بايست به
لنه اشاره نمود که در بعد مفهومی از دید گاههای متفاوتی مجموعه آرامگاه بوعلی
ابل بررسی است. استاد سیحون عناصر تشکیل دهنده معماری این آرامگاه را از
تمدن های مختلف اقتباس می نماید . محوطه سازی و استقرار هندسی باغچه ها یاد آور
باغهای اسلامی است .
۳ 0
صفحه 68:
صفحه 69:
استقرار آینما ها و سیرهای حرکت آب در محور میانی
فضاهای تردد» ناخودآگاه تصاویر آشنایی از
فضاهایی همچون باغ شازده ماهان و باغ فين
کاشان را در ذهن تداعی می نماید . حوض های
مطبق » آبنماهای منحنی شکل و ستون سازی های
هندسی از جمله مواردی هستند که معماری این
آرامگاه را با شیوه معماری های اروپایی همچون رم
و بونان پیوند می دهد . کنارهم قرار دادن عناصر
معماری ملل گوناگون در یک مجموعه » استعاره ای
از تخصیت فراملی و جهانى بوعلى به حساب مى
أيد.
صفحه 70:
۰ ضوابت تعیین حریم آرامگاه بوعلی
٠ خط آسمان
٠ باتوجه به موقعیت قرار گیری آرامگاه بوعلی و نزدیکی آن به میدان امام ارتفاع بناهای
تجدید شونده بر روی نجاری ۱۴/۵ متر جهت عدم برش خط آسمان تعریف شده
+ از نظر سیمای شهری استفاده از مصالح همگون و هماهنگ با وضع موجود در بدنه
پیرامونی میدان یعنی استفاده از آجر دغابی با رنگ روشن و هندسه ساده ایرانی و عدم
استفاده از شيشه های رفلکس و سطوح کامپوزیت تایین شده است.
صفحه 71:
و۱۱
صفحه 72:
انتقاد:
حال اين ذكته مطرح است كه تا جه حد و جكونه مى توان از ابن نمونه هندسه ها و فرم ها الكو
بردارى نموده و در جه مناطقى استفاده نمود .اخيراً در حد فاصل میدان آرامگاه-میدان امام
خمینی » آبنمایی در به همراه حرکت مسیر آب در طول خیابان بوعلی طراحی شده است كه
انتقادات زير بر آن وارد است :
صفحه 73:
-١ ٠ مسير آب برای ماشین ها طراحی شده
است .
ن آبنما برای شهر همدان طراحی
شده است .
صفحه 74:
صفحه 75:
چند روش برای برخورد با دسترسیهاء ترافیک و محل پارک
* ایجاد سهولت در درک علائم مربوط به مسیرها و عدم پیچیدگی در دسترسیهاء
* باریک کردن خیابان در محل عبور عابر پیاده.
* طراحی پار کینگ در پشت ساختمانهاء
* تقسیم کردن محدودههای پارک خیلی بزرگ به محلهای پارک منفرد کوچک پراکنده
در داخل مرکز شهری.
* اضافه کردن نماهای متناسب با ساختارهای معماری همجوار به ساختار پارکینگها.
طراحی فضاهایی برای مردم
اگرچه هدف جامعه پرورش دادن پتانسیلهای شهری» خلق حس مکان يا توسعه
پیشرفتهای اقتصادی است؛» ولی در این میان مردم عامل اصلی و مهم به شمار میآیند.
همچنین انجام تدار کات لازم برای عابرآن پیاده عامل مهمی در موفقیت تجاری به حساب
می آید. در ایجاد شرايط مناسب برای عابران و تشویق آنها به حرکت در فضا باید نکات
زير را در نظر گرفت:
صفحه 76:
* ایجاد خیابانهای باریکتر,
* طراحی پیادهروهای فراختر.
* استفاده از سرپناهها و طراحی پیادهروهای سرپوشيده.
* در نظرگرفتن مقیاس انسانی و رعایت ارتفاع متعادل برای ساختمانهاء
* حذف کردن «فضاهای مرده». محدودههای خالی و نماهای نامناسب» حرکت سیال
عابران در هسیر را مختل م ی کنند"
* ایجاد دسترسی به محدودههای مجاور.
* ایجاد سیر کولاسیون ساده» منطقی و قابل فهم برای عابران و موتورسوارن.
* تدارک خدمات غذایی مانند رستوران یا کافه روباز با طراحی محل نشستن در هوای
آزاد و محدودههای خلوت و دنج.
* طراحی مبلمان مناسب برای فعالیتهای مورد نظر.
صفحه 77:
در نتیجه در یک مرکز ش افق» میدانهاء پارکهاء مسیرهای پیاده و مسیرهای دوجر خه.
مرك ا سا آین اتصال: زا فنن» مت + صحبت كرون
خريد و ساير فعاليتهاى مردم است. . 5 ba
به این ترتیب مراکز شهری در حال ete te به آلترناتيو رابج در توسعه شهرى و ابجاد يى
کانون مررکزی براي جامعه هستند. حیاط طوا نی موم اهر شهري» وابسته به تولالي حوامه
و توسعهدهندکان شهری در همکاری با هم برای ایجاد یک مرکز شامل نیازهای فيزيكي طرح و
ذر عین حال نشاندهنده وآقعستهای اقتصادی روباروى يخش خصوصی است تا با در نظ گرقتن
واقعیتها؛ طرحهای قابل )جرا و منطتی ارائه ننوند و در اين صورت ننبجه حاصل برآی حل
شکلات امروزی شهرها مثمرثمر خواهد بود.
صفحه 78:
پیشنهادات
با توجه به نقشه شعاعى همدان و منتحى شدن تمامى خيابانهاى شهر به رين اول و مركزيت شهر و ایجاد
ترافيك در مسیرهای خروجی در رینگهای دوم با عنایت به توضیحات کلی در خصوص بافت شهری و
تاریخی همدان پیشنهاد میگردد که کلیه ۶ رینگ منتحی به رینگ اول (مرکز شهر) بسته و از ورود کلیه
وسائط نقلي به أن جلوكيرى و ب احياءبافت فرسوده در © بان تعیب آي و یجاد gi 8s هر
> ت به جهره كذشته و قديمى) و همجنين
جاد مسیری دورانی همانند میدانی بسیر بزرگ با محوریت منطقه رینگ اصلی رفت و برگشت در رینگ
دوم را کنترل و از ایجاد ترافیک در میدان امام و به خصوص میدان آرامگاه جلو گیری کنند.
3 ade
یکدیکر جدا شوند و همچنین می توان خ
سطح زمين برجسته نر ساخت تا باره اى از فروشكاها باثين تراز سطح آنها و پره ای بالاتر از سطح آنها
قرار كيرد و دسترسى به هردوء از این خیابانهابه سهولت میس باشد رس نی -عررس-*»
صفحه 79:
نتیجه گیری
طرح یک شهر نمی تواند صرفا درباره عوامل حسی باشد. ((برنامه طرح)) واژه ای بی
معنی است و ((زیبا سازی)) کلمه ای زشت است که بوی حقه بازی در آن استشمام می
شو ان طرح آن است که تمام جنبه های هر چیز را بیان می کند. در واقع زبان
مورد استفاده در حال حاضر بر از كليات مبهمى جون ( مناسب - هماهنى - متوازن -
درخور و جهارجوبى سامانيافته ) است كه خو د موانعى بزرى در به نتيجه نرسيدن
وبيت عملكردى صحیح و بی دغدغه برای پیاده و سواره است.
صفحه 80:
: منابع ٠
فلاحت»صادق(۱۳۸۵)"مفهوم حس مکان " فصلنامه هنرهای زیبا - ٠
پوپ آرتور؛ معماری ایرانی؛ ترجمه غلامحسین صدری افشار» انتشارات فرهنگان -
ببرنيا محمد كريم , شیوه های معماری ایرانی » تدوین:غلامحسین معماریان -
سیحون » هوشنى » نگاهی به ایران » ترجمه مرتضی سیفی قمی و فخرالدین حسینی تنکابنی -
سلطان زاده» حسین - فضاهای شهری در بافتهای تاربخی -
-بانی مسعود؛ امیر- معماری معاصر ایران +
مزینی» منوچهر - مقالاتی در باب شهر و شهر سازی -
بهزادی فره مصطفی - محیطهای پاسخده - ٠
شهرسازی شهروند گرا - ترجمه محمد احمدی نژاد -
روزنامه شرق و اعتماد ملی و هم ميهن - ۰
محموعه مقالات هما: -