این پاورپوینت شامل سرفصل های زیر است: تعریف اوتیسم شیوع شناسی انواع اوتیسم علل اوتیسم علائم اوتیسم درمان اوتیسم تشخیص های افتراقی آن در ۴۱ عدد اسلاید میباشد.

سجاد

صفحه 1:

صفحه 2:
re ey) ‏ا‎ PET PCIE TOSI, Maree cy a). UO ‏زر‎ ‏مهارت ازتباظ برقرار كردن را مختل مى كند. هرجند علايم و شدت بيمارى اوتيسم در‎ soi ‏اقتاة مخلی. متفاوت است .اما هقه اا ل ا‎ تسا وی تنم کار

صفحه 3:
Cr. rare. ‏و ار د‎ A Rey | er he ‏بن جع‎ REN |) A nie OM RE ‏ا‎ ‎۳۱۳ 3 OW eee ‏مر‎ | ae) ۳ ‏ا کر‎

صفحه 4:
میزان شیوع در جهان 0

صفحه 5:
دانش آموزان اوتيس مي !7 آل ‎٠ ٠ [1 ١‏ لط كنظ اد ‎me ter PAT’)‏ ا ا 000 ابتدايي, ۲۱ نفر در دوره متوسطه اول و ۱۱ نفر در متوسطه دوم هستند ‎eC me cae‏ ل |

صفحه 6:
۲ ۹ ۳۹ انواع بیماری او: 9 * اوتیسم کلاسیک ۳ * سندرم رت * اختلال زوال پذیری كودكى * اختلال رشدى فراكير

صفحه 7:
هب انك له اوتيسم كلاسيكببه عَنْوَانَ شديدتريّن نوع اوتيسم شناخته مى شود. علائم آن معمولا در ؟ سالگی ظاهر می شود" علامت اولیه آن اینست که‌به دلیل عدم پاسخ.به محرک های بیرینی بخصوص صدا. کودک ناشئوابه نظر میرسد. بیمار در برقراری ارتباط کلامی و نیز غیرکلامی دچار مشکل است. برخی کودکان قادر خواهند بود مکالمه را آغاز کنند یلق بخاطر آعدم پبوستکی مکالمه. سخبت زا قطع میکنند ‎ts Sau Gully al‏ نمی دهند و هی كونه جدليى اضطرلبى در آنها مشاهده نمى شود. لين كودكان همواره .به بازيهاى انفرادى علاقه دايند و از فعا جات تروهی دنت تیوه ها هن ‎Sl) Sw NG pos NSE eS Far UN) 9 cst‏

صفحه 8:
كه a افراد مبتلالي ندر 897 كر ‎SEM aa‏ کمی نسبت به ‎asl caso Lago ay SE‏ 7ن و8801 اجتماعی و رفتارها و علایق غیر معمول داشته باشند. در مواجهه‌با کسانی که دارای نشانگان آسپرگر هستند دو مورد رالبه خلز/غ درک می‌کنید.یک اينکه لین افرادبه اندازه همه مودم مازشلمد پبشتر بالوش با و وم آنکد آن‌ها 99 برقراری ارتباط عمیمت با دنياى بيرون مشكل دارند. این افرد همچنین تمایل ایب انجام وسواس گونه فتارها و کارهای پشت سر هم دارند. پزشکان عادت داشتند آنپرگر را یک بیماری مجزا تصور کنند. اما در آخا

صفحه 9:
سندرم رت نوعی اختلال نار صبی -تگاملی و ژنتیکی است و مهمترین ویژگی آن .از دست دادن مهارتهای حرکتی و کلامی می باشند. سندروم رت آختلالی پیشرونده و فراگیر می باشد و آگرچه در ابتدا کودک سال به دا می آید و 3 سن غماهگی و گاه نا ۱۸ ماهگی همه چیز طبیعی بنظر می رسد اما کم کم رشد دور سر کندتر میشود و میکروسفالی (کوچکی, دوز سر)ممکن است اولین مهار تیهای حرکتی مائنن غلت زدن. سپنه خیز رة اخير نشان ميدهد. به مرور زمان ضعف عضلانی روی الاق مکی اد به ‎SO ME, cen MS‏ به همین علت اختلال تعادل و ‎eee‏ درانوأمة لانو دستها وؤى میدجد . حرقاتکلپشه ی و مکرردستها مقل شستن و

صفحه 10:
بطور کلی در این اختلال کف تام های نستدروم هلر . زوال عقل توزآدی . سایکوز ازهم کسیختگی نامیده مى شود | 7 کودک حداقل بعداز ۲سال در زمینه های مختلف رشد یا از قبیل رشد زبان. مهارت های اجتماعی و مهارت های مختلف بازی و حتي در مهاوت های حرکتی و کنترل ادرار و مدفوع . پسروی قابل ملاحظه ای خواهد داشت . دیواقم دونتهانل اسشماعی و ارتباط آنها نقص کیفی وجود دارد ‎ee‏ وت سا ‎ge‏

صفحه 11:
تشخیص خاصی روبرو نشود. آما اختلالات ناهنجار در رفتارهای او بطور چشمگیری وجود دارد. در كودكان داراى أ بیماری تاخیر در پیشرفت و توسعه مهار تهای اجتماعی و ارتباطی وجود دارد.

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
1 ** جنس: يسران تقريبا جهار برابر بيشتر از دختران مبتلا به اوتيسم هستند. ** تاریخچه خانوادگی: خانواده هایی که دارای یک فرزند مبتل به اوتیسم هستند بيشتر در معرض داشتن فرزند ديككرى با اين اختلال اند. "* سن والدین: مشخص گردیده است که بین سن بالای والدین(بالای ۳۵ | وجود دارد.. ** شرايط باردارى: فاصله بين باردارى ها مشخص گردیده است که اگر کوتاه ا ا ا ل ا ا ‎Ce‏ ‎ny arenes ie | rover fe ene ees eer‏ 00 نیز می تواند یک فاکتور مهم برای این ریسک باشد هرچه تغذیه مادر ‎PE OCT RCs ea nero re‏ 0000

صفحه 15:
1/9 معنی دار ئیست و کلام دیگران راکو می کنند. 0 ‏ا‎ ee ra Te PE Re es ees teen IE peer reer

صفحه 16:
Foe ‏ا‎ ees COPEL ICS ‏دیگران توجهی ندارند و نمی توانند نوبت را رعایت کنند.‎ * واژه ممکن است وائّه سازی-به شکل بازی در کودکان عادی هم دیده شود اما جایگزین کردن همیشگی واه هاء ‎nee)‏ 000100 71

صفحه 17:
0000 rea Ry nye Papers ESE Cs ROO ER Se COCR POE Eay TOC Ome Orn ‏کمترین تلنگری اطلاعلتی را در لین زمینه حفظ کنند و اگر در جمع قرار بگیوند در مورد لین مسائل صحبت‎

صفحه 18:
1 Fe f / و - — 3 3 ل دمي ‎My Ae pea iD Bit, in MMI ne‏ بق اش كردن و ‎laa, iI‏ 819 با دیگران ارتباط پرقرار کنند. روبهم رفته ارتباطات بين آسیب ندیده است. اكثراً از اينكه با ديكران هستند لذت مى برند. آنها به قصد برقرارى ارتباط. داوطلبانه به دیک می شوند. در واکنش به تعاملات اجتماعی به آسانی لبختدتیآزنند و تعاس چشمی برقرار می کنند. ب مانده بسیار شدید بعضی اژ وفتارهای کلیشه ای شبیه بةاوتیسم را نشان می دهند.(مثل تکان دادن

صفحه 19:
توهم دارند اما

صفحه 20:
به صورت ثرمال افراد را تحت تأثیر قرار می دهند و از آنها تأثیر می گيرند. اگرچه ۱ ‎re‏ أتتت تمعدوة بي قجود ا براق برقرارى اوتا ب ديكران ب تاه

صفحه 21:
اهیم و صحبت کردن با,دیگزان مشکل دارند. برخلاف افراد اوتیسم اجتماعی اولیه و تعاس چشتی پرقرار می کنند. رفتارهایخودتحریکی و تنهایی اوتیستیکی معمولا در ‎Bb; ad, JES el‏ ویده نمی شود.

صفحه 22:
انزوای اجتماعی بسیار شدیدی دارند ممکن است در رشد عمومی عقب ماندگی نشان دهند. آنها در کلام دارند و دستور زبانشان رشد کافی نکرده است. کمبودهای آنها معمولا در لباس پوشیدن, بهداشت ارتهای اجتماعی نشان داده می شود: اگز به آنها فرصت و محیط سالم بدهیم. در همه ی زمینه های عملکردی شان بهبود پیدا می کنند. — Ie ‘et "3 ‏اله‎

صفحه 23:
:عوارض اوتیسم ۱- عوارض و تاثیرات اوتیسم برای والدین -احساس گناه و اامیدی به دلیل ماهیت غیرقابل درمان اختلال اتیسم و بروز رفتارهایی چون خشم . پرخاشگری و رفتارهای تکانشی. - احساس گناه و ناامیدی ناشی از پذیرش مسئولیت و نگهداری فرزند او تیسم -احساس ناشى از تنها بودن و پایمال شدن حقوق انسانی و نادیده گرفته از طرف اطرافیان -کناره‌گیری از جامعه و ترس از عدم پذیرش کودک مبتلا به اتیسم از طرقاٌافراد جامعة > -احساس نگرانی از مشاهده تفاوت رفتاری کودک اتیسم در مقایسه با کودکان عادق -احساس ناشی از عدم درک از طرف افراد جامعه - نگرانی نسبت به اینده کودک اتیسم - تاثیرات عاطفی منفی اتیسم بر روابط زناشویی والدین

صفحه 24:
:عوارض اوتیسم - عوارض آن روی فرد - کودکان دارای اختلال طیف اتیسم ۱۶ برابر بیشر از دیگر کودکان بیماری های پوستی مانند اگزما دارند. - اختلال طیف اتیسم اغلب با یک اختلال ایمنی همراه است. بیش فعالی و عدم توجه در بیش از ۳۰ تا ۶۰ درصد از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم مشاهده می گرد اما در افراد غیر اتیستیک این امار ۶ تا ۷ درصد است. 3 - وسواس فكرى يكى از مشكلات رايج دركودكان اوتيسم 1 > اضطراب و بدنبالش بروز مشكلاتى از جمله مشكل در تمركز. بدبيينى و دلوابنتى. مشكلات خوآب. افسردگی, ,: مشغولیت ذهنی نسبت به یک موضوع و علائم فیزیکی شامل: تشنگی بیش از ک؛ ناراحث معده:أجابت ماج شل, ادرار مكرر. تبش قلب

صفحه 25:
A ix) > رفتار درمانی و تغیبر رفتار اصلی تین گزینه درمان اوتیسم ‎TY 1‏ توانبخشی اوتیسم با شیوه تحلیل رفتار کاربردی (۵8) = : ۱ * روش ۲6۸۵66۷4

صفحه 26:
A ix) Floor Time |3,, * 1" 7 * روش داستانهای اجتماعی (510۳165 ا50612) ‎aa 09‏ ا ‏مب ‏* روش درک مجموعه حواس (56۳560۲۷ ‎itegration‏

صفحه 27:
‎-١‏ روش تقویت مثبت ‎ ‏به یرت ‎ ‏روش تقویت مثبت شیوه ای همگانی است که تمام افراد از آن از طریق ستایش, تعریف. تمجید و پاداش ساختن رفتار دیگران می پردازند. مانند دست کشیدنبه سر کودک أتیستیک جهت افزلیش ارتباط چشمی. یکی از انواع روشهاى تقويت مثبت تقويت افتراقى است. 5 ۲ تفویت افتراقی 4 ‎i‏ ‏شیوه ای است که در تن تلاش می گردد فراولنی رفتار مطلوب افزلیش و رفتار. های نامطلوب کانهش یاب رفتار مطلوب رخ می دهد تقویت می گردد و لین امر منجرببه افزایش احتَال بعدی رفتار مطلوب, در کودک مبتلا به اتیسم می گردد.به عنوان مثال هنگامی که درپی درخواست شما کودکتان موقق بهقرار دادن تعدادی مکعب بر روی هم می شود به او تکه ای شکلات داده و با گفتن آفرین باعث افزايش با تکرار رفتار در وق می شوید. ‎ ‎ ‏هر بار كه ‎

صفحه 28:
۳- اقتصاد ژتونی یکی از فنون بسیار موفق برای کودک مبتلا به اتیسم استفاده از روشهای تقویتی بویژه در تقویت مثبت. اقتصاد ژتونی است که در اینجابا ارلئه مثللی توضیح داده می شود. حسین کودکی است. توجه‌به فرا گیری اجابت مزاج در توالت. لين كار را در خارج از توالت انجام حی دهد. .از اوحى خواهيم كه ازلين به بهذ يزاى اين منساله به توالت يرود ويه ازاء هر بار انجام یک ستاره دریلفت نملید و زملنی که ستاره هلیشبه تا مشصی زسیدبه أو جايزه تعلق می كيرد و در صورت نرفتنبه دستشویی از او ستاره کم می گردد.به لین شكل ‎cise‏ برای‌بهه دست اوردن جایزه مورد نظر برای هر بار اجابت مزاج به توالت برود

صفحه 29:
فتار درمانی و تغییر رفتار: ؟- روش شکل دهی رفتار و اتیسم روش شکل دهی رفتار بر ین فرض اساسی روانشناسی استوار است که همه رفتارهای پیچیده از تغیبر شکل تدریجی رفتارهای ساده به وجود می آیند. در روش شککل دهی چون رفتار مورد نظر از پیش « در خزانه رفتاری فرد وجود ندارد نمی توانیم منتظر وقوع رفتار مورد نظر بمانیم تا بعد به تقییت آن رازن .كارى كه بايد صورت بگیرد این است که یکی از رفتارهلیی را که اندک شباهتی.به رفتار مورد نظر ما دارد ‎ei fe‏ از ‎gates 2a‏ مثال زملنی که از روش شکل دهی برای تقویت کفتار استفاده می شود هي توان ‎Pay‏ 5 66۷ اشاره ‎os‏ نمود.به گونه ای که از یکسری از هجاهاییا صداهای کودک در جهت ساختن ‎aoe ga soll Sleds‏ لین صورت که از هجای مبهم( آ/و دیگر هجا ها که کودک دائمأّبه کار می برد. بهره برده و شروع‌به تشکیل مضوت آ در کودک مى كنيم. در اين شيوه هجاى () مبهم را به صورت هدفعند تقویت کرده و دیگر هجا ها را تقوپت نمی کنیم.

صفحه 30:
فتار درمانی و تغییر رفتار: ۵- روش زنجیره سازی رفتار و اوتیسم در این روش اجزای ساده رفتاری به دنبال هم قرار داده می شوند. و از ترکیب آنها یک رفتار پیچیده ظاهر می گردد. از این روش می توان به عنوان پایه ای برای مهارتهای اجتماعی و خود یاری کودکان اتیستنیکم نام رد فرایند این روش را می توان در مثال زیر به خوبی مشاهده نمود.۱- برداشتن شلوار از قفسه لباس۲- با دست ‎sis‏ اشتن شلوار به گونه ای که روی آن به طرف مقابل باشد ۳- یک پا را در شلوار فرو کردن ۴- پای دیگو را در شلوار قرو کردن۵- شلوار رات واو بالا کشیدن۶- شلوار را تا رانها الا کشیدن ۷- شلوار را کامل تا کمر بالا ‎Sieh‏ دکمه یا زیپ شلوار. تمامی. مراحل فوق می تواند به اجزاء سادتری تفکیک و تحلیل شود مانند طرح پایه 302 .و حتی می توان اپن فرایند را په صورت نشسته نیز تجزیه نمود.

صفحه 31:
فتار درمانی و تغییر رفتار: روش مجو کردن و اونسع یکی دیگر از روشهای افزلیش رفتار. روش محو کردن محرکها است. بعنی محرکات کنترل کننده محرکات کنترل کننده دیگر تغییر می یابند وبه لین روش محو کردن می گویند. حال با مثالی در مورد کودک اتیستیک مسئله را روشن می کنیم. یک پسر بچه اتیستیک به نام علی فقط گفته های دیگران را تقلید می کند و نمی تدريجاً با تواند به چیزهایی که دیگران به او می گویند بطور مناسب پاسخ دهد. برای مثا| وقتی از او می پرسند :اسمت چیه؟ در پاسخ می گوید اسمت چیه؟ اسمت چیه؟ اسمت چیه؟ این یک مشکل کنترل معرک اس که در آن سوای که رسد می شود به جای پاسخهای مناسب, پاسضهای تقلیدی را بو می انگیزه با لازنا از روف رل کر کل مشک این کودگ بر طرف شد یعنی به او آموزش داده شد که در جواب به اسمت چیه؟ پاسخ رش ت بدهد . برای لین متظور ایتدا مربی تقهیت کننده مناسب را مشخص کرد مانند آبنبات. سبش میبی علی ‎BES oss fy‏ در مک لوا بلند از او پرسید اسمت چیه؟ قبل از آنکه علی فرصت جواب دادن بیابد مربی خیلی سریع و بلند فریاد زد ((علی))علی کلمه علی را تقلید کرد و میبی لین پاسخ او رلبا گفتن آفرین پسر ویک تکه آبنات تقهیت کرد. بعد از تکرار لین عمل برای بارها و بارهاء مربی با صدای بلند از علی پرسید اسمت چیه ؟و او جواب داد ((علی)). وبا صدای 31

صفحه 32:
فتار درمانی و تعییر ر ۷- روشهای تعمیم یا گسترش رفتار برای اوتیسم مهمترین اصل روانشناسی یادگیری که طبق آن رفتار از موقعیت های خاص یادگیری به موقعیت های دیگر گسترش می یابد اصل تعمیم است. تعمیم انواع مختلفی دارد یک نوع تعمیم آن است که رفتاری که در یک موقعیت خاص و در حضور یک تغییر دهنده رفتار یا مربی خاص آموخته شده است در موقعیتهای دیگر يا در حضوز مربیان دیگر نیز انجام شود. این پدیده را انتقال آموزش يا تعمیم محرک می نامند. به عنوان مثال حَمْسِيْنَ سلام كردن را فقط در مورد مربی خود به كار می برد و در جمع فقط به مربی خود سلام می کند. مربی او را به بکلاسهای دیگر برده و از او می خواهد يه 2 تى تك مربيان ديكر هم سلام كند. نوع دوم تعمیم. نگهداری رفتار نام دارد که,په ادام رفتار يس از يايآن برنامه تغيير: i ‏رفتار یا آموزش گفته می شود و به آن استقامت رفتار هم می گویند و نوع سوم تعمیم. تعمیم پاسخ است. منظور از‎ ‏تعمیم پاسخ این است که در نتیجه ایجاد تغییر در یک رفتار خاص رفتار های دیگری از شخض نیا‎ کند. که این پدیده را تغییر رفتار همزمان می نامند. برای مثال وقتی به کودک مبتلا به اتیسم آموزش شلوار پوشیدن را می دهیم همزمان با آ تشخیص جلو و پشت شلوار, بستن زیپ و دکمه آن نیز آموزش داده می شود.

صفحه 33:
نوانبخشی اوتیسم با شیوه تحلیل رفتار کاربردی 5 ‎:(Applied Behavior Analysis or ABA)‏ تحلیل کاربردی رفتاربیا تحلیل رفتار کاربردی. اقتباس شده از دیدگاه‌ها. اصول و برنامه‌های تغییر رفتار اسکینر است. نظریه‌های رفتارگرلیی طی صد سال گذشته و کاربرد تحلیل کاربردی رفتارسبه وییُه برای کودکان اتیستیک. طی سی سال اخیر بارها مورد پژوهش و تحقیق قرارگرفته است که از طریق مداخلمیبه موقع می‌توان‌به آنها کمک کرد. در تحلیل کاربردی رفتار سعی شده است تا از طریق مشاهده‌ی مستقیم رفتار کودک. ارزیابی و تحلیل دقیق آن. رابطه‌ی ميان محیط و رفتار کودک آشکار و نیز آن دسته از ویژگیهای محیطی که می‌تواند موجب ایجاد رفتار جدید تقويت ويا کاهش رفتار در کودک گردد. کشف شود. درمانگران. سالهاست که‌با کمک روش‌های علمی تحلیل کاربردی رفتار به توسعه‌ی رفتار اجتماعی کودک اتیستیک و رفع نارسایی‌ها. کلی رفتاری در کودک نیز پرداخته‌اند. اين روش هر هدف آموزشی رابا استفاده از طرح کوچکترین اجزا تقسیم نموده است.به صورتی که هر بخش را بتوان‌به راحتی ارزیابی و بررسی کرد و هرگونه اشتباه احتمالی موجود را تصحیح و برطرف کرد.

صفحه 34:
ار رز ریا ا ایا ان ال ل این روش اولین روشی بود که در آمریکا برای کودکان أتيستيك به كار كرفته شد . نام اين روش مخفف عبارت «درمان و آموزش کودکان آتیستیک و ناتوانی های ارتباطی مرتبط با این بیماری» می باشد .در این روش اعتقاد بر اين است که محیط زندگی کودک باید با او تطبیق داده شود نه اینکه کودک با محیط تطبیق داده شود .در این روش از تکنیک خاصی استفاده نمی شود بلکه برنامه درمانی بر اساس سطح عملکرد کودک پایه ریزی می شود. توانائی های کودک بر اساس معیارهای آموزشهای روانی بررسی می شود و تکنیکهای درمانی در جهت بهبود ارتباط . مهارتهای اجتماعی و انطباقی طراحی می شوند. در این روش به جای اینکه به کودک یک مهارت و توانائی خاص آموزش داده شود . سعی بر اين است كه به کودک مهارتهایی آموزش داده شود تا بتواند محیط اطراف خود و رفتارهای اطرافیان خود را بهتر درک كند. به عنوان مثال . برخی از کودکان آتیستیک هنگام احساس درد. شروع به فرباد زدن می کنند؛ در این روش سعی" برآن است که به کودک آموزش داده شود تا هنگام احساس درد چگونه با برقراری ارتباطء آن را به اطرافیان خود بفهماند . این روش نیز مخالفانی دارد و اين مخالفان معتقدند که این روش خیلی خشک و پر شاخ و برگ است . همچنین ممکن است کودک أتیستیک دریابد که در برابر عمل خواسته شده چه انتظاری از او می رود و فرا بگیرد که بدون فکر . خلاقیت و دقت. جواب خواسته شده را اجرا کند . 34

صفحه 35:
5 3 q یکی از مهم ترین اختلالات در کودکان أتيستيك عدم توائلثى در ارتباط مى باشد. برخى از کودکان أتيستيك ممکن است صحبت کردن را بیاموزند و برخی نیز ممکن است هیچگاه قادر.به لین کار نشهند .این روش. روش مناسبی برای شروع گفتار و برقراری ارتباط در کودکلنی است که قادر.به صحبت کردن نمی باشند. در لین روش بر پلیه اصول ای بی ای .به کودک آموزش داده می شود که چگونه می تولند نیاز های خود را از طریق دادن تصاویر برآوزده کند. از امتیازات مهم این روش این است که ارتباط کودک. ساده. قابل فهم. با تفکر و عمد می باشد . کودک تصویری را به شما می دهد و شما بلافاصله می توانید منظور او را دربابید سبا لین روش کودک می تولند.با هر کسی ارتباط برقرار کند و تنها کاری که باید انجام شود گرفتن و دادن تصاویر است .

صفحه 36:
درمانی است . در لين روش سعى بر لین است که ارتباط کودک باییک فرد دیگر از طریق برنلمه های دقيق بازی. بیشتر و موئیتر شود. این روش شامل شش مرحله می باشد که کودک در طی مراحل آنها,تقلید و چگونه ‎Ob‏ گرفتن را از یک بزرگتر فرا می گیرد وبه عبارتی کودک بلید نرده بام شش پله ای را طی کند. ممکن است کودکان در لین روش با مشکلانسی ‏ نیز ور شوتف فلا بسه. ‎ .‏ علت . اختلالات ی در درک بعضی از تمرینات خواسته شده مشکل پیدا کنند و با اینکه قادر به انجام برخی از تمرینات بدنی موجود در برنامه نشوند .در لین برنامه والسین و درمانگران سعی می کنندقا پیشرفت کودک را از طریق مسیرهای که کودک دوست دارد وبا جهت دادن‌به لین مسیرها . فراهم کنند تا کودک بتولند شش مرحله پیشرفت موجود در این روش درملنی را طی کند. لین روش‌به طور مجزا کودک را در بدست آوردن مهارتهای گفتاری و پدنی کمک نمی کند بلکه از نظر احساسی و رولنی به کودک کمک می کند تا کودک بتولند درک بیشتری پیدا کرده و از طریق آگاهی و تجربه.

صفحه 37:
آموزش داده می شود که چگونه احساسات . منظور و برنامه های دیگران را درک کنند. در لین روش یک داستان ‎eee‏ یک ‏ميق ‎ ‎ ‏ت و شرليط خاصببا اطلاعات فراوان تهیه شده است كمبه كودك از طريق كوش كردنءبهنآن كمك عى شودسنا بفهمد جه جواب يا عكس العمل مناسب را بايد از خود نشان دهد . اين داستانها معمولاً از سه جزء اصلى تشكيل مى شوند ‎-١‏ اطلاعاتى در مورد افراد داستان . مكان و اجزاء آن ‏۲- احساسات و افکار افراد داستان ‏۳- جوابها و عکس العملهای مناسبی که باید وجود داشته باشند. ‏لین داستانها بلید بر اساس نیاز کودک برای او خوانده شوند و حتمًبلید از قول اول شخص مفرد و در زمان حاضر باشند. این داستانها در صورت همراهی با تصاویر و موسیقی می توانندتأثیر بیشتری داشته باشند. بایستی داستانهای که نقاط كودكي كه ‎ ‎ ‎ ‏اهم شد؛ ‎ ‏ای ‎ ‏دارد و با ‎

صفحه 38:
روش درک مجموعه حواس ‎i(Sensory Integration)‏ کودکان آتیستیک اغلب از نظر حواس بدن خود دارای مشکلاتی می باشند. ممکن است لین کودکان دارای آستانه تحریک بالا وبا پائین باشند ویا اينکه مغز آنها قادر نیست از اطلاعات بدست آمده توسط حواس پنجگانه. درک درستی از شرایط موجود بدست آورد. در این روش درمانی که می تواند توسط بازی درمان: کار درمان و با گفتار درمان انجام شود به کودک کمک می شود تا بهتر از اطلاعات حسی بهره ببرد .مثلاً اگر کودک با حس لامسه خود مشکل دارد از کودک خواسته حی شودتا اشیاء متفاوت با جنس های متفاوت را لمس کرده وبا آنها کار کند. موسیقی درملنی نیز جزئی از این روش است که توسط فرکانس های متفاوت. حساسیت کودک را در برابر برخی اصوات کم و يا زیاد می کند. . دکنتر «تمپل گراندین» که خود یک بیمار تیسم بوده است. دستگاهی را طراحی کرده است که با فشارهای متفاوت بر دست . حس لامسه را بهبود حی بخشد. قبل از اجرای لین روش درملنی ۰ درمانگر حتماًبلید کودک رابه دقت زیر نظر گرفته و آشنائی کامل و دقیقی در رابطه با خصوصیات حسی کودک پیدا کند .

صفحه 39:
۱ تاکنون داروئی یافت نشده است که از بروز تیسم جلوگیری کند و یا اینکه آن را درمان کند. ولی متخصصین و خانواده ها به تجربه دریافته اند که بعضی از داروهای استفاده شده در بیماری های دیگر . در بهبود بعضی از اختلالات آتیسم مثر حی باشند . همچنین مشاهده شده است که تغییرات رژیم غذلثی و افزودن برخی ویتامین ها و مواد معدنی عی تولند در بهبود برخی از اختلالات آتیسم مْثر باشد. افزودن برخی ویتامین ها ‎Be‏ ب۱۲ و همچنین حذف برخی مواد مانند گلیتن و کازئین از ریم غذلئی کودک عی تولند در بهبود عملکرد سیستم گوارشی . آلریی ها و رفتارهای کودک تأثیر مثبت داشته باشد. ر بعضی از کودکان. روغن جگر ماهی که حاوی مقادییر فراوانی ویتامین های آ و دمی باشد تأثیرات خوبی در افزلیش تماس چشمی و بهبود رفتاری داشته است . ویتا عملکرد بهتر مفز تأثیر دارد و استفاده آن در برخی از کودکان اثرات مثبت داشته است. در برخی از کودکان أتیستیک مشاهده شده است که پروتئین هائی نظیر گلهتن و کاز: مشکلاتی در کودک حی شوند. حذف لین پروتئینها در لین کودکان می تولند.به رفع اختلالات گوارشی در آنها کمک کند و در نتیجه رفتارهای اختلالی ناشی از آن نیز رفع مى گردند ببه خوبی شکسته نمی شوند و باعث بروز

صفحه 40:
* منابع: وب سایتها: و ل ا ال 0 ‎com‏ . 4 0 ل ‎ir‏ ۲۱ 5.۸ 6 ۵ y ‏انا‎ Mi aM ay ae a ec ear ee ere ‏وله ۵0 ره وخ از هر‎ eee ea Eee ۱ ‏منابع فارسی:‎ 1. مقاله ترجمه شده تون (مدير بنياد تحقيق ‎rd‏ ۰ 1 7 لا تحقيق و درمان طيف وسيع اتيسم در بيمارستان كودكان

صفحه 41:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان