علوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

اولويت بندی در استراتژی ها و تدوين اهداف

صفحه 1:
ازلزيت بندي در اسهراتزيجا و تدوين ‎Sea ٠‏ Dr. Naser Mohammadi www.nicvision.net Email : nmohammadi@nicvision.ne

صفحه 2:
چرا اولویت بندی؟ * محدودیت منابع - محدودیت نیروی انسانی محدودیت منابع مالی — محدودیت منابع کالبدی (تجهیزات » فضای فیزیکی و ۰-۰ ) * اختلاف اثر گذاری عامل در ‎bie gird‏ ماموريت و ... وسعت اثر برنامه — میزان نفوذ برنامه

صفحه 3:
برای اولویت بندی چه باید کرد ؟ فهرست موضوعی را تعیین کنید * معيارها را مشخص كنيد * معیارها را وزن دهى كنيد موضوعات را اولويت بندى كنيد

صفحه 4:
معیار پذیرش یک راهبرد يا هدف 6 بر oF

صفحه 5:
معیارهای الویت بندی استراتژیها قابلیت فراهم آوری ‎/Attainability‏ ‏خرینه سازی ‎Costing‏ ‏عوارض جانبى ‎~omplication‏ ‎Effectiveness ase gl‏ دی 5 ‎aie tee‏ ‎iming‏ ‏زمان بری

صفحه 6:
Strategies scoring thigh sour ۲-۱160 -۱10 - ۳08 - 0 2-۳ tow score 1®-kKO-IC-1G-1P-k®?

صفحه 7:
4 ۱1 1 ۱1 ۱ 18 ب بم بم بم > ٩ 1 ۸ 1 8 1 8 ۱0 60 ۱6 )۱ ۶۴ | نمره نحوه دیگر محاسبه

صفحه 8:
4 1 1 1 1 1 ب بم بم بم بل بم 41118 1 PPE CC® نحوه دیگر محاسبه

صفحه 9:
اولویت بندی استراتژیها Oirotecies tithes 66 #8 ۵۶ ۱

صفحه 10:
وزن دهی معیار در مقابل معیار

صفحه 11:
وزن دهی مقایسه ای معیارها با همدیگر با اهمیت خیلی کمتر < 0.1 ۲ با اهمیت کمتر = 0.2 ۲ با اهمیت خیلی بیشتر ‏ = 10 ۶ توجه : اگر عامل 9) نسبت به 000 () باشد نسبت 9) نسبت به ظ) يك دهم خواهد شد

صفحه 12:

صفحه 13:
بکارگیری وزن معیار در اولویت بندی برای هر معیار وزن را مشخص كنيد استراتزیهای اولی را انتخاب کنید

صفحه 14:
5 Table 1: Criteria vs. Criteria Matrix 07 | تلفستداك | ؟تدلتصمط | وحتاموتهظ | مم0 لهام 7 ‎y‏ مد 5 53 fi 01 02 5

صفحه 15:
اولویت بندی با بکارگیری وزن دهی معیارها استر انز ed Ge 5 oe

صفحه 16:
تشکرم

در بندي در اولويت بندي اولويت تدوين استراتژيها وو تدوين استراتژيها اهداف اهداف ‏Dr. Naser M ohammadi ‏www.nicvision.net ‏Email : nmohammadi@nic ‏vision.net 1 چرا اولويت بندي؟ • محدوديت منابع – محدوديت نيروي انساني – محدوديت منابع مالي – محدوديت منابع كالبدي (تجهيزات ،فضاي فيزيكي و ) .... • اختالف اثر گذاري عامل در تحقق هدف ،ماموریت و ... – وسعت اثر برنامه – ميزان نفوذ برنامه 2 براي اولويت بندي چه بايد كرد ؟ • • • • فهرست موضوعی را تعيين كنيد معيارها را مشخص كنيد معيارها را وزن دهي كنيد موضوعات را اولويت بندي كنيد 3 معیار پذیرش یک راهبرد یا هدف ‏ACCEPT 4 معيارهاي الويت بندي استراتژيها • قابليت فراهم آوري • هزينه سازي • عوارض جانبي • اثر بخشي • مقبوليت ‏Attainability ‏C osting ‏C omplication ‏E ffectiveness ‏Popularity ‏T iming • زمان بري 5 .A.C.C.E.P.T Strategies scoring Description score :high score hA-lC-lC–hE–hP–lT Medium score 3 :low score lA-hC–lC–lE–lP–hT 1 2 6 l = low h = high نحوه ديگر محاسبه ‏T P E C C A نمره 3 2 1 7 نحوه ديگر محاسبه ‏T P E C C A نمره 3 2 1 8 اولويت بندي استراتژيها score T P E C C A Strategies titles S1 S2 S3 S4 S5 9 وزن دهي معيار در مقابل معيار 10 وزن دهي مقايسه اي معيارها با همديگر = = = = = با اهميت خيلي كمتر با اهميت كمتر با اهميت مشابه با اهميت بيشتر با اهميت خيلي بيشتر 0.1 0.2 1 5 10 توجه : اگر عامل Aنسبت به B 10باشد نسبت Bنسبت به Aيك دهم خواهد شد 11 • • • • • ماتريس معيار در مقابل معيار هزينه هزينه اثر بخشي مقبوليت 0.2 اثربخشي 5 مقبوليت 10 5 فراهم آوري 0.2 0.2 36.1 12 فراهم آوري جمع معيار ضريب اهميت 0.1 5 5.3 0.15 0.2 5 10.2 0.28 5 20 0.55 0.6 0.02 0.2 بكارگيري وزن معيار در اولويت بندي • • • • براي هر معيار وزن را مشخص كنيد وزن هر معيار را در نمره هر استراتژي ضرب كنيد حاصلضرب را بعنوان امتياز استراتژي در نظر بگيريد استراتژيهاي اولي را انتخاب كنيد 13 Table 1: Criteria vs. Criteria Matrix Cost Effective Popularit Attainabi ness y lity 0.2 Cost Effective ness 5 Popularit y 10 5 Attainabi lity 0.2 0.2 Row total Relative decimal value 5.3 0.15 0.1 5 0.2 5 10.2 0.28 5 20 0.55 0.6 0.02 0.2 معيارها دهي وزن بكارگيري با بندي اولويت Table 1: Criteria vs. Criteria Matrix 36.1 21 جمع كلي فراهم آوري 15/0 جمع نمره Cost Cost Popularit Attainabi مقبوليتEffectiveبخشي اثر هزينه ness y 55/0 lity 28/0 جمع نمره0.2جمع 2 Effective ness 5 1 Popularit 2 y 10 1 Attainabi 3 lity 0.2 3 0.2 21 3 2 5 نمره 0.1 جمع5 Row Relative total 02/0decimal value نمره استراتژيها 5.3 0.15 2 0.2 5 310.2 0.28 S1 1 5 3 20 0.55 S2 0.2 2 2 0.6 0.02 3 1 36.1 14 S3 S4 اولويت بندي با بكارگيري وزن دهي معيارها هزينه استراتژيها 02/0 اثر بخشي 55/0 جمع نمره مقبوليت 28/0 نمره جمع فراهم آوري 15/0 نمره جمع نمره 0.0 1.60 ‏S1 4 3 0.5 5 2 0.5 6 1 0.4 5 2 0.0 1.32 ‏S2 4 3 0.5 5 1 0.2 8 1 0.4 5 2 0.0 2.5 ‏S3 6 7 2 1.65 2 0.5 6 3 0.3 0 3 0.0 ‏S42.15 6 1 1.10 3 0.8 4 2 0.15 3 15 جمع جمع كلي متشکرم 16

51,000 تومان