صفحه 1:
ایمنی در صنعت (۳) (ایمنی ساختمان و بالایرها) وله وه ‎Gtructerd gad‏ کارشناسی بیداشت حرفه ای دانشکده ببداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بیداشتی درمانی رت دز كت

صفحه 2:
ایمنی ساختمان در معادن در درچه اول و در کارگاههای ساختمان در درجه دوم تعداد و شدت حرارت ناشی از کار بیشتر سایر کارگاهها است. ‎٩‏ تا ۱۲ درصد نیروی شاغل رادر کشورهای مختلف تشکیل می دهد. ‏بنابر گزارش سال ۱۹۹۷ 6105/5 در آمریکا ۶ درصد نیروی کار این کشور بوده در حالیکه جراحت ناشی از حوادث در این صنعت ۱۵ درصد کل هزینه پرداخت ‏غرامت به کارگران در همان سال بوده است.

صفحه 3:
ویژگیهایی که موجب پیچیدگی در این صنعت شده است: نسبت کارگاههای کوچک و خویش فرما زیاد . به گزارش ‎Dively‏ حدود ۶۰۰ هزار شرکت ساختمانی در آمریکا 48۰ کمتر از ۲۰ کارگر دارن. پروژه های ساختمانی بسیار متنوع و عمر هر یک نسبتاً کوتاه است. کارها و وظایف در هر پروژه ساختمانی متنوع وگاه تعریف نشده است. شرایط نامناسب آب وهوایی نیروهای غیرمتخصص کارگران فصلی و مهاجر به فراوانی در این صنعت وجود دارد كازكراف به سركت عرض زمن ويد لذا کای آمورتن فشكل اسك

صفحه 4:
تعاریف: ۱- کارگاه ساختمانی: محلی است که یک یا تعدادی از عملیات ساختمانی در آن انجام می شود. ۲- مجل کار: محلی است در محدوده کارگاه ساختمانی که در اختیار کارفرما باشد و کارگران به درخواست کارفرمای خود در آنجا مشغول به کار باشند. رت رت سکو راهرو و هرگونه تسهیلات مشلبه و بطور کلی وسایل حفاظتی و حمایتی که در کارگاه ساختمانی به کار گرفته شده اند. زات: عبارت است از ماشین آلات» داربست. نردبان» جان پناه ۴«صاحب کار: صاحب کار فردی است حقیقی یاحقوقی که مالک یا قائم مقام

صفحه 5:
مالک کارگاه ساختمان بوده و انجام عملیات ساختمانی و مسئولیت ایمنی آن را طبق قرارداد کتبی به پیمانکار یا فرد خویش فرما واگذار نماید. ۵- مپندس ناظر: فردی است حقیقی یا حقوقی که برطبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان» دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت مسکن و شهرسازی است و در حدود صلاحیت خود مسئولیت نظارت بر همه پا قسمتی از عملیات ساختمانی را دارد. ۶- پیمانکار: فردی است حقیقی یا حقوقی که عملیات ساختمانی را طبق قرارداد کتبی که میان او و صاحب کار يا پیمانکار دیگر منعقد شده عهده دار می شود. ۷- خویش فرما: فردی است ذیصلاح که در کارگاه ساختمانی بدون بکارگیری

صفحه 6:
کارگزان دیگر وطیق قرارددگتبی. تکار مستولیت انجام همه یا قسمتی از عملیات ساختمانی ربا وسایل و ابزار کار متعلفی خود به عهده مى كيرد. خويش فرما من كاركاد شاخهاى ييمانكار جره ساب می الا 8- كارفرما: شخصى است حقيقى يا حقوقى كه يك يا جند نفر كاركر را در كاركاه ساختمانی به حساب خود و با پرداخت مزد به كار مى كمارد. 4- کارگر: فردی است که در کارگاه ساختمانی در مقابل دریافت مزد به درخواست و به حاف كارفرما كارا كار

صفحه 7:
مسئول ایمنی: آموزش: در کارهای ساختمانی باید به موارد زیر توجه ویژه شود: ۱- افرادجوان و کارگرانی که نه تازگی وارد این کار می شون ۲- کارگرانی که کار جدیدی به آنها داده می شود. ۳- کارگران و افرادی که کار آنها حفاظت دیگران را به خطر می اندازد افراد ذاربست بند. راننده جرثقیل و ماشین آلات سنگین ۴- سرکارگران و سرپرستان و ناظرین

صفحه 8:
طرح ریزی: طرح ریزی مسائل ایمنی به همان اندازه که از لحاظ تولید ضروری است از نظر حفاظت و سلامت نیز لازم است. مهمترین عواملی که بایستی در طرح ریزی یک کارخلنه توجه شود: محل کارخانه. تاسیسات مربوط به حمل و نقل و انبار كردن مواد وادواتء كف كارخلنه» روشنایی» حرارت, تهویه» وسايل برقى» ديك بخارء ماشين آلات امكانات ييشكيرى از آتش سوزىء دربهای خروجی اضطرارى؛ مقاومت در برابر آتش» پیشگیری از سرایت [ بودن دو درب در هر طبقه به صورت مجزا ودر فاصله ۲۰ تا متری قلبل دسترس باشد و در مقابل شعله و دود محفوظ باشد.

صفحه 9:
وجود سیستم اعلام حریق و شنیده شدن آن در کلیه نقاط * بررسی نقشه و طرح ساختمان و تجدید آن توسط بازرس کار پیش بینی مسائل ایمنی قبل از شروع و ساخت: مکان ساختمان. استحکام کافی زمین» در مسیر سیل نباشد» عدم نزديكى به تاسیسات خطرناک مناسب بودن نقشه. استحکام کفه ستون ها و سقفع ایمنی الکتریسیته» برق گیر و تهویه. پایش و نگهداری سیستم های طراحی شده» وجود مسئول خاص جهت تعمیر و نگهداری

صفحه 10:
شرایط و موقعیت ساختمانی: الف) عمومی ‎-١‏ أن كام كاف در انه اها سقف و يلا ‏۲- ساختمان موردنظر با شرلیط اقليمى مطابقت داشته و كليه استانداردهاى مربوطه به فواصل از مناطق مسكونى و كاركاهى ‏۳- موقعیت محل كارء انبارها و تاسيسات رفاهى و ساير ساختمانها به نحوى در نظر گرفته شود که اولاً كسترش کار را در واحد تسهیل نموده از رفت و آمدهای غیرضروری اجتناب و توسعه آن ایجاد مشکل ننماید. ‏۴- ارتفاع نباید از ۳ متر کمتر بوده و در راه ‎be ak‏ نباید از ۲ متر کمتر باشد.

صفحه 11:
۵- وسعت لازم برای گردش سریع و صحبح و ایمن کار رعایت شود. ۶- در کف سازی . ساف و هموار بودن» عاری از حفره و برآمدگی عدم ایجاد گرد و غبار و ایجاد لغزش و جمع شدن آب و سایر مایعات, خط کشی ۳- کلیهپرتگاهها و مدخل های کف با رده فلزی و یا جوبى استاندارد حفاظ كذارى گردد. ‎-A‏ سایبان مناسب جهت کار در محوطه و عدم وجود آب و گل و گرد و غبار در فصول مختلف ‎A‏ معابره پیاده روها و خطوط آهن از ایجاد وضع خطرناک جلوگیری شود. ‏۰- در کارگاههایی که مواد شمیایی و سمی به کار می برند باید دیوارها تا

صفحه 12:
ارتفاع ۶۰/۱ متر قابل شستشو باشد. ب) شرایط اختصاصی: ۱- ساختمان مواد قابل اشتعال و انفجار : (نظیر مواد منفجره. اسيدهاء منيزيم » سلولوئید و ..) مصرف یا تولید می گردند. مطلبق ضولبط خاص هر یک از آنها باشد که مقررات عمومی آنها عبارتنداز: الف) عملیات در ساختمانهای جداگلنه به فواصلی که از طریق مقام های صلاحیت دار تعیین شده ب) در اطراف انبیه مذکور به هيج وجه کوره آتش, دستگاه خشک کن و هرگونه

صفحه 13:
منبع تولید جرقه و حرارت نباید باشد. ج) لنبیه ای که مواد قلبل انفجار تهیه و نگهداری و یا مصرف می شود باید دارای دریچه انفجار باشد لین دریچه ها از مواد سبک غیرقلبل اشتعال یا پنجره های لولایی در بدنه و سقف ساخته شود. سطح دریچه ها به شرح زیر است: ۱- یک مترمربع برای ۲۴ متر مکعب فضا در ساختمان هایی که از بتون مسلح قوی ساخته شده است. ۲- یک مترمربع برای ۲۰ مترمکعب فضا در ساختمان هایی که از بتون مسلح ضعیف ساخته شده است, ۳ يك م روريع برائ ‎٠8‏ مترمكقي فضا ور سساحتهان غاى تيا

صفحه 14:
د) کف باید: ۱- غیرقابل اشتعال و غير قابل نفوذ باشد. ۲ رواد و مصالحی ساخته شده باشد كد تولید جرقه ‎Bis‏ «) دارای مخزن مخصوص در صورت لبریز شدن یا نقص در ظروف و) بلید بوسیله دیوار با خاک ریزهای غیرقلبل نفوذ که دارای ظرفیت متناسب برای گنجایش تمام مایع باشد. ز) در نظر گرفتن راههای خروج اضطراری لاقل شامل دو معبر وبه هیچ وجه در ما۱

صفحه 15:
۳۲- مرکز تولید بخار: للف) مرکز تولید بخار با فشار قوی و متوسط فاصله مناسب از بناهای دیگر و با مصالح غیرقابل اشتعال ب) چنانچه در مجاورت مرکز تولید بخار مواد قلبل انفجار و یا سریع الانتقال وجود داشته یا تولید شود لازم است دیوار حد فاصل کامل, مقاوم. بدون هركونه منفذ, معبر و بریدگی باشد, ج) در نظر گرفتن دو راه خروجی بدون هرگونه مانع د) برای دسترسی به متعلقات لازم است سکوهاء راهروها و پلکانهایی از فلز یا مصالح غیرقابل اشتعال ساخته و خطر لغزیدن نباشد.

صفحه 16:
0( سکوهای راهرو که در بالا و یا کنار دستگاه مولد بخار ساخته شده باشد لازم است دارای لااقل دو پلکان باشد که حتی الامکان از دیگر دور باشند. و) دیگ خلنه بلید به قدر کافی وسیع و مرتفع باشد و ۱۵ ساننیمتر از بالای مرتفع ترین شیر و متعلقات بلندتر و ۸/۱ متر از کف مرتفع ترین سکوهای راهرو بالاتر باشد. ‎JU ale (5‏ و معر وله ه لازم است پوشیده شود ‏ح) پی ربزی و پلیه سازی تکیه گاه مولد بخار در مقلبل فشار حاصل از حداکثر وزن دستگاه هنگام آزملیش آب سرد و همچنین کشش و فشارهای مربوط به انبساط وافاصی های دار مقاومت رتمارد: يمنا بواى <دكاى أفقى ييا بلول زياد

صفحه 17:
استفاده از غلطک در زیر پیه از دو سر دیگ جهت سهولت عمل انبساط و انقباض و جلوگیری از تغییر حالت ضروری است. حوادث معمول درکارهای ساختمانی و جلوگیری از آنها: - سقوط دومین نوع حوادئی است که موجب مرگ می گردد. تقریاً ۵۰ درصد حوادت کارگاههای ساختمانی ناتی از سقوط افراه ومصالح و ابزار است.

صفحه 18:
مواردی که موجب سقوط می گردند: ۱- نگاه نکردن جلوی پا هنگام راه رفتن ۲- دویدن و جهیدن در محل کار ‎WW sols ane (egy esl! EY‏ وج ‏۴- نگرفتن نرده های پلکان هنگام حرکت ودویدن روی پله ها ‏۵- حمل اشیاء هنگام حرکت روی نردبان 7 پشت کردن به نردبان در موقع بالا و يايين رفتن ‏۶- نزدیک شدن به کناره های سکوها و چوب بستها ‏۷- سواد و پیاده شدن از ارابه های موتوری درحال حرکت

صفحه 19:
۸- پوشیدن لباسهای نامناسب تدابیری جهت جلوگیری از سقوط: ۱- رعایت نظم و ترتیب و انضباط کارگاهی ۲- تهیه نرده حفاظتی مناسب جهت پلکان و سطوح شیب دار ۳- روشنایی مناسب محل کار به ویژه پلکانها و محل های عبور ۴- درنظر گرفتن حصار و سرپوش مناسب جهت کانال ها و حفره ها و نصب تابلوها بر روی حفره ها ۵- نردبانها و داربست ها مناسب و محکم باشند.

صفحه 20:
۶- بازرسی مرتب نرده های حفاظتی و رفع فوری نقاثص ۷- انبارداری و نگهداری مناسب مصالح» سرراه عبور و مرور واقع نباشند. محل نگهداری مصالح سنگین که از سطح زمین فاصله دار استحکام کافی ناشی از وزن را داشته باشد, ‎Gomes esl A‏ اسب درمحل طایی که طر فقوط درد واستفاده از کلاه ‏ایمنی.

صفحه 21:
برق گرفتگی: وسایل روشنلیی و وسایل قلبل حمل و نقل برقی می تولند عام برق گرفتگی در کارگاههای ساختمانی باشد. کابل های زمینی وهوای بدلیل تماس تصادفی باعث برق گرفتگی شده لذا کابل های غیرقابل استفاده باید از سیستم خارج شوند. داشتن فرد مسئول با مهارت کافی درخصوص مسائل برقی و نصب تابلوها و مسیر عبور کابل ها آموزش افراد درخصوص رعایت اصول ایمنی و کمک های اولیه و استفاده از وسایل ایمنی از جمله دستکش لاستیکی

صفحه 22:
* پیشگیری از تماس جرثقیل ها و میله های داربست و ابزار حفاری با کابل های برقدار * در صورت انجام کارهای ساختمانی زیر کلبل های هولیی لخت ضمن رعایت غاصله استفاده از تابلوهای هشدار دهنده و وجود موانع جهت داخل شدن جرئقیل ها و خودروها

صفحه 23:
وسایل نقلیه موتوری: * ممانعت حرکت ماشین های سبک و سنگین و دارای معلیب فنی در کارگاههای ساختمانی رانندگی خودروها توسط اشخاص آموزش دیده و مجرب و بالای ۱۸ سال * شناخت رانندگان تراکتور و کامیون های کمپرسی بر روی سطوح شیب دار و اطلاع از ظرفيت حمل بار راحتى راننده در کابین و بوسیله مکانیسم مخصوصی اتاقک را از حركت اتفاقى در ضمن راه ایمن نمود.

صفحه 24:
حداکثر حمل نفرات در اتاق کامیون ۸ نفر و اجازه از مقامات مسئول و نصب نرده اطاقک مجهز نمودن اتاقک کامیون با چادر سرپوشیده نبایستی اجازه داد روی نرده هاء روی بار, روی لبه اتاقک سوار شده و روی ركاب بايستند. عدم حركت كاميون ها در نزديكى كودال و عدم قرار دادن کامیون نزدیک خاک ريزهاى زمين استفاده از قطعه تیر چوتی سخت هنگامی که اتاق ها در وضع بالا قراز گرفته جهت قرار دادن در وضعیت ثابت اتاق با شاسی و اجتناب از قرار دادن بدن بین شاسی و اتاق هر روز یا حداقل ۲ روز یکبار قسمت هایی از قبیل فرمان» تایرهاه ترمزها مورد بازرسی قرار گرفته

صفحه 25:
انبار و انبارداری در کارگاههای ساختمانی: ۱- در مواردی که مصالح ساختمانی در محل عبور و مرور عمومی ريخته می شود مصالح طوری رویهم انباشته شوند که از فروریختن و ریزش احتمالی جلوگیری شود ۲ قرار دادن مصالح ساختمانى موجب حوادث ترافيكى نشده و شب ها با جراغ قرمز مشخص گردد. ۳ الوارها باید روی چوبهای عرضی قرار داده شوند در ارتفاع هر یک متر بايد چوبهای عرضی قرار داده شود. ۴- کیسه های سیمان» گچ و آهک پیشتر از ده کیسه رویهم قرار نگیرد مگر آنکه جای مخصوص در نظر گرفته شود.

صفحه 26:
۵- استفاده از وسایل حفاظتی مناسب از قبیل عینک در مقابل سیمان و آهک و دستکش کارگرانی که با مصالح فلزی سنگین کار می کنند. ۶- تیر آهن باید به ارتفاع کم طوری انباشته شود که امکان غلتیدن آن نباشد. ۷- آجر سفال نباید بیشتر از دو متر ارتفاع انباشته شده و اطراف با چویهای قائم محافظت شوند. ۸- ورق های فلزی به صورت افقی و ارتفاع از یک متر تجاوز نکند. ‎-٩‏ طرفین لوله ای فلزی که انبار می شوند بوسیله میله آهنی یا وسایل دیگر مهار شود. ‏۰- مصالح ساختمانی اگر در کنار دیوار یا تیغه انبار شود طوری انباشته شود که فشار بیش از اندازه به دیوار و تیغه وارد نياید.

صفحه 27:
دستورالعمل ایمنی در چاه کنی: جهت مخاطرتی نظیر سقوط, ریزش, خفگی آن * سالم بودن جرخ جاه و متعلقا * طوقه كذارى و آجرجينى اطراف دهانه جاه و لبه آجرجينى 2209 بالاتر از 11 * حفر چاه کنار چاههای قدیمی باید با رعایت فاصله انجام شود. جهت روشنایی از چراغ شعله باز استفاده نشده و ولتاژ برق بیشتر از ۲۴ ساعت نباشد. عدم انباشت مواد استخراجی در مجاور دهانه چاه * قرار گیری كاركر در ته جاه در جاى امن در هنكام بالا و يايين كشميدن دلو

صفحه 28:
تنفس کارگر در ته چاه و استفاده از چراغ شعله باز موجب کاهش اکسیژن می شود. استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب از قبیل کمربند نجات, کلاه ایمنی و وجود مرآقب در بالای چاه دهع شا مان روکد ی مر زر رمک نباشد و در صورتی که عمق بیشتر از ۲۵ متر شد به جای چرخ چاه از وسایل مکانیکی استفاده شود. اگر تهویه چاه بصورت طبیعی مقدور نباشد از ونتیلاتور که میزان هوارسانی از ۵ لیتر در ثانیه برای یک نفر کمتر نباشد استفاده شود. در صورت متصاعد شدن گاز هوا رسانی بیشتر شده و اگر نشت آنی گاز باشد مقدار هوارسانی بازدید مستمر روزانه از وسایل و لوازم کار

صفحه 29:
کودبرداری: حوادث ناشی از گودبرداری به علل زیر حادث می شود: * گودبرداری بدون جوب بست يا عدم كفايت جوب بست عدم اطلاع كافى از نحوه جوب بست بى اطلاعى از مقاومت زمين ۰ ۰ * عدم مقاومت چوب بست در مقلبل بار زیاد که روی چوب بست یا لبه گود گذاشته شود استفاده و به: کاربردن جوبهای پوسیده یا سایر مواد که مقاومت کافی نداشته باشند. عدم توجه به چوب بست پس از باران های سنگین و خرلبی های ناشی از آب مت DO ea Scape ‏و‎ dle soa ‏نشده باشد.‎ * بی دقتی کارگران مخصوصا رانندگان وسایل گودبرداری و جرتقیل هنگام حفاری

صفحه 30:
ابعاد کود: 5 جنس خاک: .أن شيب ديوز الى كود در زمیتی که خاک تن با بل کننهامی شود اد ۵ درجه باشد. شیب دادن زمین های تخت و سنگی که حفر آنها بوسیله کمپرسور انجام می گیرد ۸۰ درجه کافی است. در زمینی که خاک آن با کلنگ کنده شود شیب ۶۰ درجه کافی است. زیرکنی دیوارهای گود ممنوع است و گود حفر شده باید به اندازه کافی وسعت داشته باشد. شیب دادن زمین های سنگی که حفر آنها بوسیله کمپرسور انجام می گیرد لازم نيست. زم ني

صفحه 31:
تخریب: تدابیر کلی: ۱ تماس با شهرداری و پلیس محل ۲- حجم - ترتیب و نوع کار ۳- نوع داربست و بالابر ماشین آلات لازم ۴- تاثیر و حفاظت از ساختمانهای مجاور

صفحه 32:
۵- اطلاعات راجع به قرار گرفتن شبکه های برق و آب در زیرزمین ۶- پیمانکار و مسئول تخریب اطلاعات و توانلیی کافی داشته و پیشبرد کار قبل برنامه ریزی انجام شود. ۷- نصب تابلو و علائم مانع ورود اشخاص به حریم کار ۸- تهیه تجهیزات مناسب و داربست 4- بوذن اشخاص مراقب و استفاده از ‎POE‏ ۱۰- افراد از لحاظ بدنی توانایی انجام کار را داشته و بالای ۱۸ سال باشند.

صفحه 33:
انواع ساختمان ۱- ساختمان بتونی: سقف معمولاً تیرچه بلوک است که دارای سه میلگرد می باشد. این میلگردها به فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر قرار دارند و بین آنها بلووک های سیمانی توخللی قرار می گیرد. لین بلوک ها باعث مقاومت در برابر صداو گرما می شوند. مزیت دیگر مقاومت در برابر زلبه. ارتعاش و آتش است. مقداری خنکترند . امکان ساخت برج های بلند مقدور است. معایب: هزینه نسبتاً الا و زمان کار بیشتر برای ساخت.

صفحه 34:
۲- اسکلت فلزی: ستون ها رابا تیرآهن های متناسب با تعداد طبقات و مقاومت در برابر زلزله استفاده مى کنند. از نظر زلزله 9 بودن درجه پایین تری نسبت به ساختمان های بتونی دارند. ساختمان بتونی از فلزی مقاومتر است. فلز نرمش بیشتری در مقابل حرکت دارد. سرعت بیشتر و هزینه کمتر نسبت به ساختمان بتهنی» مقاومت نسبت به زلزله » ساخت طبقات بلند. درجه عایق بندی این ساختمانها بستگی به قطر دیواره هایشان دارد. معلیب: مخصوصاً در برچ ها نسبت به آتش سوزی مقاومت کمتری دارند در طراحی های پیشرفته بین سنون ها مواد ضدحریق قرار می دهند.

صفحه 35:
۳- ساختمانهای مختلط ۴- ساختمانهای آجری معمولی: مزلیا: سهولت ساخت - قیمت مناسب - عدم نیاز به ماشین آلات ساختمانی - علیق بندی مناسب دیوارها نسبت به صدا و گرما - در برابر حریقی خطر ریزش ندارند. معایب: مقاومت نسبتاً پایین به ارتعاش و زلزله» عدم امکان ساخت طبقات زیاد.

صفحه 36:
۵- ساختمانهای چوبی و سنگی: مزیت: عایق بندی در دیوارهه سهولت و ارزانی معاییب: عدم مقاومت در برابر زلزله. ضعف در برابر آتش سوزی به دلیل سقف چوبی ۶- سایر موارد: ساختمانهای خشتی و گلی

صفحه 37:
ایمنی جرثقیل معمولاً اپراتور جرتقیل از نحوه عملکرد بی اطلاع بوده و داشتن گواهینامه نادیده گرفته می شود. طراحی بسیاری از جرثقیل ها به گونه است که خطرآفرین است. شرایط محیط ۵ درصد حودث جرثقیل تماس با خطوط نیرو است و علل دیگر از قبیل قرار گرفتن زیر قلاب جرثقیل چرخش بیش از اندازه سقوط بارء شكستن تيرك» شکستن وزنه تعادل» سقوط و نقص دکل و طناب

صفحه 38:
‘Power bie Ovccet * هرگاه یکی از بخش های فلزی جرتقیل با سیم لخت فشار قوی تماس پیدا ند * برنامه ریزی قبل از استخدام با افراد و کارکنان. پیمانکاران. شرکت اجاری ‎Boles pee ees‏ * جرثقیل و خطوط نیرو نباید در یک محدوده قرار گیرند با رعایت فاصله مجاز * فاصله میان جرثقیل و خطوط انتقال نيرو از هر سو دست كم ‎٠١‏ فوت ‎ASL‏ ‏علامت گذاری و مانع گذاری * عا گناری ووسیل احطاردهیلم‌قمی توالت جانگزین فاصلة مهار ناد * انسان نمی تواند با تکیه بر قضاوت بینایی فاصله را تعیین نماید.

صفحه 39:
tOver body بار پیش از اندازه و یا نامتعادل باعث واژگونی و آسیب به ساختار بار می شود. فاصله ایمنی میان نامتعادل شدن ‎jb‏ (که ‎glist Soe‏ می افتد) با ظرفیت اعلام شده در جرثقیل های مختلف چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است. لین درصد براساس موقعیت تیرک نسبت به مقدار بار تعیین می شود. در صورتی که تیرک هیدرولیک جرثقیل های نصب شده روی کامیون در راستای طول کامیون باشد می تولند بدون واژگون شدن تا دو برابر بار مجاز را تحمل ‎ES‏ هرگاه بار در دو طرف کامیون باشد حتی وزن تیرک به تنهایی می تواند موجب عدم تعادل شود.

صفحه 40:
متغیرهایی که برظرفیت بلند کردن بار تاثیر می گذارند: * توانایی گسترش تیرک های هیدرولیک برای بلند و کوتاه شدن موجب ‎ART‏ ‏شعاع دامنه حرکت و ظرفیت بار می شود. * چگونگی وضعیت گسترش و یا جمع شدن پایه های موقت تخمین وزن بار: وسایل الکترونیک برای اندازه گیری بار تکامل يافته لند که می توانند بار وآقعی را نسبت به درازا و زاویه تیرک بررسی کنند. بطور خودکار از برداشتن و حمل بارهای غیرمجاز جلوگیری می کنند.

صفحه 41:
‎Deer Prieerdy 0}9 21‏ كاربرد دارد. از روشهاى تجربى بايد يرهيز نمود. ‎Pale to we Outriggers Ground ocd Gtrurcturd)‏ ‎(Pokre‏ ‏عدم برنامه ریزی درست پیش از کار ونبودن جای کافی جهت کاربرد مناسب پایه های موقت ‏كوجك بودن يايه هاى موقت ‏جنانجه يايه هاى موقت بخوبى كسترده نشوند. ‏قوى نبودن بايه ها

صفحه 42:
در برخی جرثقیل ها در ابتدای برداشتن بار پایه های عقب از روی صفحه جدا ‏ می شود چنانچه در لین جرثقیل ها تیرک معلق ۱۸۰ درجه چرخش کند پایه از روی صفحه سرخورده و واژگون می شود. زمین های بسیار نرم و کوچک بودن صفحه پایه نسبت به نوع خاک از علل واژگونی است: * زمین های مرطوب تا دو هزار پوند بر فوت مربع را تحمل می کنند. * زمین های رسی سخت چهار هزار پوند بر فوت مربع را تحمل می کنند.

صفحه 43:
زمین های رسی با خاک فشرده و سیمان کاری شده تا ده هزار پوند بر فوت مربع را تحمل می کنند. ‎peels‏ که خاک پامناساست میا صفجه بلیم وس نبارد بلوک گناری پیش پایه ها سودمند است. البته بايد کاملاً متصل باشد و پلوک ها محکم و قوی باشند. ترک و نقصی نداشته باشد» درازا و پهنا برای جابجلیی و بالا و پایین ‏کردن بار مناسب باشد.

صفحه 44:
برنامه ریزی برای پیشگیری از خطر: (ب() ملسسعمسه<)) _ بخش های مختلف حمال بار که می تولند در معرض شوکهای ناگهانی قرار گیرند باید از فولاد نرم ساخته شوند. ۲ مهندسان زبده ظرفیت جرثقیل را براى بلند كردن بار تعيين كنند. ‎Gabe Oorkiog bod .O‏ سكوب 017 بايد مشخص باشد ‏*. حداكثر بار ايمن روى هر يك از بخش هاى زير كنده شود. ‏روى وينج ها و قرقره هاى مركب ‏* روى دكل هاى بالابر ‏* 2 روى جرثقيل ها

صفحه 45:
۵- حداکثر بار ایمن بايد در بخش های مناسب و به صورت خوانا نقش شود. ۶ تمام بخش ها روان کاری شده و بتوان آنها را بازرسی وتعمیر کرد. ۷- جرثقیل های برقی به گونه ای طراحی شوند که تنها با روشن کردن موتور بتوان بار را پایین آورد. ۸- مجهز به کلیدی باشند که اپراتور بتولند در جای خود همه حرکات جرثقیل را ‎٩‏ برای عدم استفاده از کلیدهای اصلی توسط افراد غیرمسئول بلید طراحی صورت گیرد. ‏۰- مکانیسم بالا برنده جرثقیل به گونه ای باشد که در صورت بروز نقص در حرکت آن به صورت خودکار متوقف شود.

صفحه 46:
۱ جرثقیل های برقی دارای ابزار ویژه حفاظت در برابر اضافه بار مجهز باشند. در صورتی بتوان آن را روشن کرد که همه کنترلها بر روی نقطه صفر قرار داشته باشند. ۲- فاصله پل با افراد دست کم ۶متر باشد. ۳ پس از به کار افتادن کلیدهای محدود کننده باید امکان حرکت در جهت عکس وجود داشته باشد. ۴- کلیدها و كنترلها نبايد قفل شوند.

صفحه 47:
‎Wazad @uubor‏ لول ‎٠ ١‏ اجزای متحرک وبا يليد فاصله کافی و مناسب از اجسام تلبت مانند دیهارها و کابلها داشته باشند. ‏۲ در صورتی که در محرض خطر وزش شدید باد باشند بلید اقدامات لازم جهت افرایش استحکام و ثبات انتحام گیرد. ‏۳ _ هنگام بلند کردن و پایین گذاشتن بار اقدامات لازم جهت جلوگیری از قرار گرفتن اشخاص در زیر بار صورت گیرد. ‏۴ در مناطق آمد و شد منطقه را محصور و یا جلوی رفت و آمد را گرفت. ‏۵ > هتکام زمین کذاشتن بار کارگر تباید در فضای خالی میان بارها قرار گیرد:

صفحه 48:
و ره هرک اور ارت ۷- کانتینرهایی که برای بلند کردن بارهایی مثل آجر و کاشی به کار مى روند به گونه ای محصور شوند که سقوط بارنباشد. ۸- درصورتی که برای بلند کردن مواد فله و یا فرغون پر از بار از سکو استفاده می شود سکو باید کاملاً محصور باشد. ‎-٩‏ هنگام بلند کردن چهار چرخه ؛ گاری و .- از روی سکو باید اقدامات لازم برای جلوگیری از حرکت بار صورت گیرد. ‏۰- ریل های جرثقیل برقی در مقابل تماس ولتاژهای زیاد محافظت شوند.

صفحه 49:
۱- از جرثقیل نباید در شرایط جوی نامناسب استفاده کرد. ۲- در زمان کار با جرثقیل افراد غیرمسئول نباید در محدوده عملیات باشند. ۳ هنگامی در بالابر برای بلند کردن یک بار وارد عمل می شوند نکات زیر باید رعایت شوند. * تاجایی که ممکن است باید بلند کردن یک بار منفرد در بالابر به کار نرود. *_ به منظور اطمینان از هماهنگی صحیح کار دو بالابره پیش بینی لازم انجام زود میزان بار وارده به هر جرثقیل کمتر از بار کاری ایمن باشد. * . یک فرد مشخص مسئولیت هماهنگی عملیات جرثقیل ها را بر عهده گیرد. در صورتی که هر دو بالابر از نوع بازودار باشند باید بخش ثابت و متحرک بازو در هر دو بالابر با شیب مساوی تنظیم گردد.

صفحه 50:
۳- هنگامی که پیش از یک بالایر متحرک در یک مسیر کار می کند فاصله هر یک از بالابرها با یکدیگر نباید کمتر از ‎٩‏ متر باشد. ۵- هیچگاه لیه جز در زمان آزمایش) جرثقیل یا وینج و یا بالابر نبلید بار سنگین تر از بار ایمن بردارند. ۶ در صورتی که وزن بار به بار ایمن نزدیک باشد اپراتور با نهایت دقت و توجه را نسبت به علائم هشدار دهنده معطوف کند. ۷ طناب ها و سیم هایی که برای جرثقیل به کار می رود باید با پیشنهادهای کارخانه سازنده همخوانی داشته باشد. ۸- بلند کردن؛ پایین آوردن و یا تخییر مکان بار باید به آرامی صورت گیرد. ۹- از جرثقیل نبلید برای کندن اجسام ثلبت و یا به حرکت درآوردن وسایل نقلیه استفاده کرد. ۰- هرگاه مرکز ثقل بار و تکیه گاه جرثقیل در راستای یکدیگر نباشند بلند کردن اجسام ممنوع است.

صفحه 51:
Prevettr Oonecawe حرقیل ها وبالی‌ها دس کماند بکبار در سال بوسیله افرلا ملاح بازرسی شوند. ؟. لازم است جرثقیل ها بطور مرتب سرویس و نگهداری شوند برنامه های یر و تكيذارى باید با ار سارناه همحوان داشنه باشل عند يكين هاف در قبل رو بالابرها. دنه ها .رين خاروطنابها . .ا كلها بليد دست كم يكبار در هر هفته بوسيله ابراتور و يا فرد ذيصلاح ديكر بازرسى شوند. ۳ وسايل ارتباظى ‎stile‏ تلفن "و سيعتال اها بايذ هر روز پیش از أغار كان ازمايقق شوند.

صفحه 52:
۵- از جرثقیل ها نمی توان استفاده نمود مگر اينکه بوسیله مراجع ذیصلاح بازرسی و آزمایش شود و گواهینامه مخصوص مبنی بر موارد زیر صادر شده باشد. * تعیین حداکثر بار ايمن در شعاع های گوناگون بازو * تعیین حداکثر شعاع بازو در صورتی که از بازوی مکمل استفاده شود. ۶- آزمایش های بند پیش باید در مواقع زیر تکرار شوند: * در فواصل زمانی مناسب که توسط مراجع ذیصلاح توصیه می شود. پس از هر برپاسازی مجدد * . پس از هرگونه تعمیر و پا تغیبر اساسی در ساختمان جرثقیل

صفحه 53:
۷- وزن باری که جرثقیل با آن آزمایش می شود بلید بیشتر از حداکثر بار ایمن که در گواهینامه قید می شود باشد. ۸- پیش از نخستین استفاده از جرثقیل بلید پایداری و ثبات جرثقیل و نیز حرکات مختلف جرثقیل مانند چرخش, بالا و يايبن شدن بازوء ترمز جرثقیل و ترمز بار ارما كرد ‎٩‏ در صورتى كه جرثقيل در معرض شرايط جوى نامناسب قرار كيرد بطورى كه احتمال کاهش پایداری جرثقیل وجود داشته باشد باید پیش از استفاده مجدد ‏از آن مهارها و وزنه های تعادل آزموده شوند.

صفحه 54:
دیگر مراقبت های ضروری: 1 Ag راه دسترسی و یا خروج از مکان استقرار اپراتور باید ایمن باشند. برپاسازی جرثقیل ‎cod vb‏ نظارت فرد ذیصلاح صورت گیرد. در نصب بالابرهای ثابت باید دقت داشت آنچنان نصب شوند که: امکان تغییر مکان و جابجایی توسط بار. ارتعاش و یا عوامل دیگر وجود نداشته باشد. اپراتور در معرض خطر ناشی از بار طناب ها و یا لبلک ها قرار نگیرد. اپراتور روی منطقه عملیات اشراف داشته باشد يا آن که امکان برقراری ارتباط با مناطق عملیات باربرداری و پا بارگذاری به وسیله تلفن و پا .... وجود داشته باشد.

صفحه 55:
۴- پایداری جرثقیل های ثلبت بلید بوسیله مهاربندی مناسب و یا با استفاده از وزنه های تعادل تامین شود. ۵- بدون اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح نمی توان هیچگنه تغییری در ساختمان خرتقیل و بالایر اتجام داد. ۶- در صورت استفاده از وزنه تعادل باید دیاگرام وضعیت واندازه وزنه های تعادل و کابین اپراتور نصب شود. ۷- موادی از قبیل آجر و سنگ نباید بعنوان وزنه تعادل در جرثقیل مورد استفاده قرار گیرند. ۸ رانندگان جرثقیل و یا بالابر باید دارای گواهينامه ویژه باشند. *- از به کارگیری افراد زیر ۱۸ سال و غیرمتخصص برای جرثقیل جلوگیری شود. ۰ هنگام روشن بودن جرثقیل یا بالابر و در زمان معلق بودن بار اپراتور مجاز به ترک جرثقیل نیست.

صفحه 56:
ساختمان و تجهیزات بالابرها ونکات ایمنی: الف) ساختمان بالابر: اسکلت بندی بالابر باید مقاوم بوده و از جنس فولاد باشد. ب) تجهیزات: - پیج و مهره ها: بلید بخوبی حدیده و قلاویز باشند. جهت واشرگذاری و پین جای کافی داشته باشد.

صفحه 57:
- استوائه نگهدارنده کابل ها: ۱- مقاومت آن زیاد باشد. ۲- قطر آن حداقل ۲۰ برابر قطر طنابی باشد که بر روی آن پیچیده می شود. ۳ پس از پیچیده شدن کامل کلبل دست کم بلید ۵/۲ برابر قطر کلفت ترین کابل جای خالی روی لبه های کناری استوار باشد. ۴- لبه دو سر استوانه باید بطور محکم به بدنه متصل باشد.

صفحه 58:
ف دارای مطم صاف باشده ۶- طبلک وینچ باید دارای نقطه اتصال طناب باشد. ۷- طناب مورد استفاده بلید دارای قدرتی معادل حداقل سه برابر حداکثر بار ایمن باشد. ۸- در صورتی که وینچ شیاردار باشد شیارها باید دارای اندازه یکسان باشند پهنای آنها از قطر طناب کمتر نباشد. ‎-٩‏ همه قسمت های چهارچوب وینج باید فلزی باشد. ‏۰- چهارچوب وبنج باید به خوبی روی فونداسیون سوار شود.

صفحه 59:
SLs SU ‏(ويضورت یا یرای محافقت ایزآترر از ترولات آفمان‎ 2١3 ‏اشیاء پرتاب شده می توان وینچ را مسقف نمود.‎ ۳- مسقف نمودن وینج نباید جلوی دید اپراتور را بگیرد. ۳- وینج باید مجهز به وسایل هشدار دهنده صوتی باشد. ۴- هر کدام از اهرم ها کنترل وینج باید قفل مناسب داشته باشد. ۵- حداکثر باری که به دستگیره وینج وارد می شود نباید بطور معمول از ده کیلوگرم و در موارد استتنایی از ۱۶ کیلوگرم بیشتر باشد. ۶- وینج دستی باید به ترمزهای موثر مجهز باشند تا پایین آوردن بار در شرایط کنترل شده صورت پذیرد.

صفحه 60:
طناب های فرمان: * دارای جداکننده مخصوص باشند به گونه ای که پس از عبور از داخل سوراخ های جداکننده مانع پیچ خوردن ورودی هم افتادن آنها شوند. دسته اهرم طناب ها بلید به شکلی ساخته شوند که بخوبی از یکدیگر تشخیص داده شوند به گونه ای که اپراتور بداند کدام اهرم برای چه کاری به کار می رود. در بالابرهای هم شکل در یک صنعت. هم اهرم ها بلید هم شکل, هم اندازه و هم رنگ پاشند .

صفحه 61:
قلاب ها و جنگک ‎th‏ وسایلی هستند که برای گرفتن و نگهداری بار از آنها استفاده می شود. بطور عمده 5 شکل هستند. برای جلوگیری از در رفتن بار یک ابزار دیگر بنام شیطانک روی زبانه قلاب قرار می گیرد. سیم بوکسل: به شکل مفتول است و برای کشیدن بار به کار می رود. فیتینگ ها: ابزارهلیی ۷ شکل هستند و برای اتصال سیم بوکسل به دیگر وسایل پا اتصال دو سیم بوکسل بکار می روند.

صفحه 62:
کنترل های جرثقیل ها و بالابر ها باید: 1 به گهنه ای مستقر شوند که اپراتور جای کافی برای کار داشته باشد و جلوی دید او را نگیرد در ضمن بلید به گونه ای نصب شوند که همواره در فاصله ای مناسب از بار و طنایها قرار كيرند و بار از بالای آنها عبور نکند. در صورت نیاز برای جلوگیری از حرکت و جابجایی اتفاقی به قفل مجهز ‎sigs‏ بهتر است جهت حرکت کنترل های دستی با جهت حرکت بار همسو باشد. حرکت موافق عقربه های ساعت برای بلند کردن بار وجهت عکس برای پایین گذاشتن بار

صفحه 63:
۴- پهنای اهرم های دستی نباید بیش از 0610 باشد. ۵- پهنای پدال ها نباید از 27616 تجاوز نماید. عب سطح پدال ها نبای فزنده باشد. ۷- جرثقیل ها بلید به وسایلی مجهز باشند که در صورت نقص در نیروی محرکه از حرکت بار جلوگیری نماید. همچنین از حرکت بیش از اندازه بار جلوگیری اکن

صفحه 64:
ترمزها: 3 ترمزها بايد همواره قادر به عمل باشند. در صورت نياز براى يبشكيرى از حادثه ترمزها بايد به قفل مجهز باشند. ترمزها بايد بدون ايجاد شوى و يا تاخير عمل كنند. ترمزها باید دارای تنظیم کننده ای باشند که به راحتی در دسترس باشد. نیروی موردنیاز برای عملکرد ترمزهای دستی نباید بیش از ۱۶ کیلوگرم باشد. نيروى موردنياز برلى عملكرد ترمزهای پایی نبید بیش از ۳۲ کیلوگرم بشد.

صفحه 65:
اتاقک بالابر باید: a جای اناقک و شکل ساختمان آن باید به گونه ای باشد که راننده همواره بهترین دید را داشته باشد. هرگاه دید راننده کافی نباشد لازم است یک نفر مسیر جابجایی را نشان دهد. پالابرهای مورد استفاده در فضای باز باید دارای کایین باشند این کابین باید: دارای پنجره کشویی باشند به گونه ای که راننده به اطراف خود کاملاً تسلط داشته باشد. از مواد مقاوم در مقابل آتش ساخته باشد. به صندلی و زیرپایی مقاوم در مقابل ارتعاش مجهز باشند.

صفحه 66:
کاس تا بای یر ای یبود ارو دوومقا ل رايط ‎elas call pegs‏ وی وید تقو در هوای سرد بخوبی گرم شوند. به آتش خاموش کنهای دستی مناسب مجهز باشد.

صفحه 67:
نشانگرها: همه جرثقیل ها پاید به نشانگرهای خودکار مجهز باشند تا به وضوح میزان با ايمن کار را در زوایای مختلف باز و یا تبرک نشان دهد. در صورتی که وزن بار از حد ایمن تجاوز نملید سیگنال های مختلف دیداری و یا شنیداری اپراتور را آگاه سازند. راننده جرثقیل بلید همواره به میزان زاویه بازو که توسط نشانگر ارائه می شود توجه کند. حداکثر زاویه مجاز بازو باید به وضوح بر روی جرثقیل قید شود

صفحه 68:
۵- جدول بار کاری ایمن در شرلیط مختلف باید در کابین راننده نصب شده باشد لین جدول براساس طول بازو شعاع عملیات و چگونگی عملیات بار یا بدون استفاده از جک تنظیم می شوند ۶ در صورتی که مکانیسم بلند کردن بار از انواع چرخ دنده تغییر ساعت است بار کاری ایمن متناسب با هر دنده باید به وسیله نشانگر در اختیار راننده قرار گیرد.

صفحه 69:
انواع جرثقیل: ‎-١‏ جرثقيل متحرك (ععسه باه ): جرثقیلی است که روی یک چندریل حرکت می کند و درای ناع گونگون استد sass C8 ie, Seas ey cereal بار را در امتداد طول و عرض و ارتفاع کار جابجا کندبه لین جرثقیل» جرثقیا متحرک سقفی نیز می گویند. یا 3 * جرثقیل با دروازه متحرک (عه ۳۷<): جرثقیل متحرکی است كه روی دو پایخ خرک مانند سوار بوده و دارای چند بالابرنده عمودی است و می تولند بار را با خود از نقطه ای به نقطه دیگر در روی ریل و در مسیر خود حمل کنر

صفحه 70:
* جرثقیل تک ریل: دراین جرثقیل دستگاه بالابر به حالت آویزان و روی چرخهایی قرار گرفته است که روی یک ریل فوقانی حرکت می کند. اين جرثقیل ممکن است با یا بدون اتاقک باشد. ۰ جرثقیل متحرک موتوری (۶ شمسا : این جرثقیل روی وسیله نقلیه موتوری سوار شده است. ۲- جرثقیل چرخان ۳- جرثقیل های برجی چرفان - جرثقیل قرقره ای: بالابر ثلبت یا متحرکی است که بوسیله دست حرکت می کند. دارای یک یا چند قرقره بوده و نیروی محرکه بوسیله کابل به قرقره ها وقلاب بار منتقل می شود.

صفحه 71:
بالایر؛ سره * بالابر وسیله ای است برای برداشتن و گذاشتن قطعات از جلیی به جای دیگره غالباً حركت لين وسيله در راستای عمودی است. قطعات موردنظر از یک قلاب متصل به یک رشته زنجیر یا کلبل (که به دور قرقره پیچیده می شود) آویخته شده و حمل می شهند بالابر توسط یک قلاب به شیر آهن سقف متصل بوده و يا بر روی یک ریل قرار دارد.

صفحه 72:
از خصوصیات آن: ‎WE‏ دربیک منطقه کاری ثلبت و برای حمل قطعات خیلی سنگین به كار مى رود. ‏ممکن است به جرثقیل سقفی وصل شود. ‏می تولند عمل حمل رابه صورت دستی» با نیروی برق یا با هوای فشرده انجام دهد. ‏بالابر متحرک زمیتی (بعس! سل ساطه)): نوعی بالابر که دارای پایه های چرخدار است . ‏بالابر سکودار (چرخ چاه): نوعی بالابر است که دارای سکوی ویژه است و برای قراردادن ‎ob‏ جابجا كردن و انبار كردن آن در ارتفاعات و جاهای مختلف به كار مى رود.

صفحه 73:
۳- جرثقیل ساختمانی: الاب ثبتی است که زنجیر یا کبلبلابر روی استوانه ای پیچیده شده است و پایه آن بوسیله پیچ های فونداسیون یا پیچ های دیگر به زمین محکم شده است. ۴- بالابر برقی: یک بالابر ثلبت يا متحرک است که دارای استوانه ای حامل کلبل یا زنجیر است و بوسیله موتور برقی به حرکت درمی يد و بار را بالا و پایین می برد. ۵- بالابر زنجیری: یک بالابر ثلبت يا متحرک است که با دست کار می کند و دارای یک یا چند چرخ زنجیری است.

صفحه 74:
پلکان: * عواملی که در ایمنی پلکان موثر هستند: الف: روهد-*1(>4): كوجكترين تغيير در ابعاد پلکان باعث اشتباه افراد و افتادن می شود. ب: 13999 میزان اصطکاک پهنه پله باید مشلبه اصطکاک کف فرود و یا صعود باشد. اختلاف زیاد اصطکاک سطح پله با کف موجب لغزیدن افراد می گردد. ج: 49۳۳۳ شیب پلکان عبارت است از نسبت ارتفاع رخ پله به پهنه پله. بهترین میزان شیب پلکان از ۲۰-۵۰ درجه عنوان نموده اند.

صفحه 75:
د: رال وجود نور کافی و عدم ایجاد خیرگی عوامل مهم در ایمنی پلکان هستند. قرار گرفتن در و پنجره در امتداد شروع پلکان می تواند موجب خیرگی گردد. هنگامی که شخص از خارج ساختمان لبا روشنایی زیاد) وارد ساختمان می شود برای بالارقتن سریع و بدون توقف از پلکان حداقل میزان روشنلیی بلید بیشتر از ۱-۵ فوت کندل باشد. زیرا چشمان فرصت کافی برای تطابق ندارند. ضمناً مشخص بودن ‎glue (Doster) ab ad‏ مهم است.

صفحه 76:
هم + براساس استاندارد 0084110 يلكان بليد حداقل ‏ برابر ميزان بار وارده قدرت تحمل داشته باشند. براساس لین استاندارد حداقل میزان مقاومت پلکان نباید از ۱۰۰۰ پوند کمتر باشد. و) 6-۳( برای تغییر ارتفاع کوچک نبایستی از یک يادو يله استفاده کرد. در اینگونه مواقع سطوح شیب دار مناسبتر هستند. تعداد زياد يله باعث خستگی می شود. در مورد ساختمان ها و یا پلکان بلند باید از تعداد کافی پاگرد استفاده نمود.

صفحه 77:
خصوصیات پلکان ساختمان در حال احداث A داشتن استحکام کافی حداقل پهنای 76 داشته باشد. دررپلکلنی که ارضفحات مشبک نباخته می شود خناکتر فاصله بین میله ما نباید بیش از ۱۲ میلی متر باشد. پلکان نبایستی تنها بوسیله میخ و پیج و یا دیگر وسایل مشابه به پایه ها فنص له ان از بكار بردن يلكان با پله های شکسته و ناقص خودداری شود

صفحه 78:
پلکانی که دارای بیش از پنج پله باشند باید: الف) از طرفین به نرده و در صورت نياز به تخته يا فور مجهز شود. ب) در صورتی که عرض آن بیشتر از 77701606 باشد از طرفین به نرده مجهز شده و در صورت امکان از طناب به جای نرده استفاده کرد. ۷- پلکان متحرک را باید در هنگام استفاده به خوبی در جای خود محکم کرد. ۸ تما تیلکان های دانی شاختمان بايد تإرخدامكا شرع ساح *- در صورتی که ارتفاع ساختمان در حال ساخت به بیش از ۱۸ متر رسیده باشد و امکان ساخت پلکان دائم وجود داشته باشد باید برای حصول اطمینان از دسترسی ایمن به نقاط مختلف ساختمان پلکان موقت را تهیه و نصب نمود. ۰ در مسیر پلکان نباید مواد را انبار و یا نگهداری نمود.

صفحه 79:
خصوصيات راه بله هاى موقت يله هاى موقت بليد داراى ابعاد يكسان بوده و عرض أن حداقل يك مترو پهنای کف آنها حداقل 6 7ت باشد و اختلاف سطح بين در ياكرد نبايد از ۴ متر بیشتر باشد. از چوب. فلزء بتون و ... طوری ساخته شود که ضمن جلوگیری از لفزش و سقوط دارای استحکام کافی بوده و دارای ضریب ایمنی بارگذاری حداقل ۵/۲ نسبت به حداکثر بارهای وارده باشد. د طراف باز راء يله ها موقت ید لافاستله ند از بریلنی و نع نا حفاط مناسب محاقظت شوند:

صفحه 80:
راههای شیب دار و معابر: راه شیبدار در کارگاه ساختمانی راهی است که زاویه ن با سطح افق حداکثر ۱ درجه (شیب ۲۰ درصد) باشد. راههای شیب دار باید دارای استحکام کافی و ضریب ایمنی بارگذاری حداقل ۲ نسبت به حدکثر بارهای وارده باشد. در صورت کاربرد از الواربه عنوان پوشش کف ضخامت آن نبایداز 7760 کمتر ‎asl‏ راههای شیب دار و معابری که تنها برای عبور افراد ایجاد می شهند باید دست کم درای 72 عرض تاشت

صفحه 81:
راههایی که افزون بر افراد برای عبور گاری» چرخ دستی و یا فرغون به کار می روند باید دارای سطح صاف و حداقل یک متر عرض باشند. فاصله عمودی بین پاگردهای سطح شیب دار نباید بیش از ۴ متر باشد و در صورتی که اضطرار از لین حد تجاوز نملید بلید برای تسهیل عبور افرادبه فاصله هر چهل سانتی متر جاپایی در کنار ] ایجاد شود: عرض راههای شیب دار و معابری که برای حمل و جابجای وسایل سنگین يا وسایل نقلیه به کار می روند نباید کمتر از ۴ متر باشد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان