ایده آلیسم
اسلاید 1: ارائه دهنده: دبیر مربوطه : بهار1397 فلسفه ایده آلیسم
اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 3: ایده آلیسم و تعلیم و تربیتایدهآلیسم، که در زبان فارسی غالبا به اصالت تصور و آرمانگرایی ترجمه شده است، پدیدهها را براساس ایدهآل یا آنچه به روح و تصور نسبت داده میشود، تفسیر و توجیه میکند. ایدهآلیسم، عقل یا ذهن و روح را مقدم بر ماده میداند. این نظریه معتقد است که واقعیت بیش از آنکه به نیروهای مادی بستگی داشته باشد، در پندارها، فکر، ذهن و خود فرد است.نقطه یا هستهی مرکزی این فلسفه، آگاهی شخصی از خویشتن است و آن را مهمترین حقیقت در تجربهی فرد میداند که پیوسته رو به کمال است. پس ایدهآلیسم، عقل را یک جوهر ساخته و پرداخته و ثابت نمیداند، بلکه معتقد است که ذهن در واقع یک جریان یا فرآیند است. طرفداران این نظریه، واقعیت را فکری میدانند که در ذهن ماست نه در دنیای فیزیکی خارجی. آنها به تئوری بههمپیوستگی حقیقت که میگوید، یک فکر در صورتی حقیقت است که جزئی از نظام افکار ما را تشکیل دهد، تأکید میکنند. همچنین، اینان بیشتر استدلال قیاسی را مورد توجه قرار میدهند و کمتر به حواس و روش عقلی توجه دارند.
اسلاید 4:
اسلاید 5: مفهوم پندارگراییپندارگرایی، ترجمهی واژهی ایدهآلیسم مأخوذ از کلمهی ایده (idea)، به معنی مجرد، ذهنی، تصوری یا پنداری است که با تعبیرات متفاوت به آرمانگرایی، اصالت تصور، ذهنگرایی و سرانجام پندارگرایی ترجمه شده است.ایدهآلیسم، ذهن یا خود را مقدم بر ماده و پدیدههای طبیعی میداند. براساس این نظام فکری، آنچه اصالت دارد، ایدهها یا پندارهاست و چیزهای طبیعی و مادی، واقعیتهای اصیل نیستند. واقعیتهای اصیل به عالم پندار یا عالم روحانی تعلق دارد. فقط چیزی واقعی است که در ذهن مطلق یا ذهنی که ذهنهای دیگر از آن جدا شدهاند، وجود دارد. این ذهن مطلق نیز در عالم مادی و طبیعی نیست.واقعیت همان است که ذهن، آنها را به جهان میافکند. انسان موجودی است که از ذهن و جسم تشکیل یافته و روح مقدم بر جسم است. روح چون غیرمادی است، پس واقعیت اصیل دارد. جسم فانی است و مادی، پس ارزش جاودانگی ندارد. شناخت ما از جهان، شناختی ذهنی است. شناخت واقعیتهای مادی و ملموس و ارزشهایی که در جهان مادی وجود دارند، همه نسبی است. اصیلترین ارزشها، ارزشهای روحانی و مطلق است که با عالم پندار و اندیشه ارتباط دارد و هرچه با عالم روحانی در ارتباط باشد، اصیل است و دارای ارزش مطلق و هرچه با عالم مادی و طبیعی در ارتباط باشد، ارزش پست دارد. خداوند منبع تمام دانشهاست و ارزشها قابل تغییرند.
اسلاید 6: افلاطون که به اعتقاد اغلب دستاندرکاران فلسفه، سهم عمدهای در ایجاد و گسترش فلسفه پندارگرایی داشته است، معتقد بود که جهان مادی نه بود است و نه نبود، بلکه نمود است. یعنی هر یک از موجودات جهان، نمونهای کامل و حقیقی در جهان دیگر که جهان حقیقی و اصیل است، دارد و آنچه در این جهان وجود دارد، اعم از موجودات مادی و معنوی، همه نمود هستند. افلاطون آن نمونههای کامل را که تنها عقل، قادر به درک آنهاست، ایده نامیده است.انسانشناسی در پندارگراییدر این دیدگاه، انسان به مثابه بخشی از هستی، موجودی معنوی است و ماهیت اصلی او را روح وی تشکیل میدهد. قدرتهای مهم روح انسان، عقل و اراده است. این دو نیرو انسان را از سایر موجودات متمایز میکند. عقل به او امکان شناخت صحیح و اراده قدرت رفتار صحیح را میبخشد.هستیشناسی در پندارگراییعدهای از پندارگرایان برخلاف افلاطون، هستی را امری اعتباری و ذهنی میدانند که واقعیتی غیر از ادراکات، معانی ذهنی، اندیشهها و پندارهای انسان وجود ندارد. به اعتقاد آنان، جهان خارج از ذهن انسان، حقیقی نیست، بلکه پدیدهای است که قابل شناخت و ادراک برای ما نیست.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.