صفحه 1:
فلسفه ايده آلیسم
صفحه 2:
بسم ال الرحمن الر حیم
صفحه 3:
أده ايشم و تقلیم و تربیتند ۱
یدهآلیسم, كه در زبان فارسی غالیا به اصالت تصور و آرمانگرایی
ترجمه:شدم نیت : پدیدهها ترا پراسانین: apt load رهم
تضور بسبت:داده میشود کسیر و کند. آیدهلیسم کل با
ذهن وري را مقدم بر ماده میدید أبن تطريه معتقن | است که
و سب اريف
فکر, دهن و خود قرد است:
| هستهی مرگزی این قلسفه,آگاهی شخصی از خویشتن است
اند که
oo a Slt اا ع فل رأ نف وهر ساحن و باتو نا
aes ی نهن در وفع یک جربان یا قرایند استٍ
فد , واقعيت
اي" oe! وفعي ات ی 0
Bees است که جزئی از نظام افکار ما
pees 5 دهد تأكيد میکنند. , اینان بیشتر استدلال قیاسی را
همچنین:
مورد توجه قرار میدهند و کمتر به حواس و روش عقلی توجه دارند.
صفحه 4:
صفحه 5:
مفهوم پندارگرایی
پندارگرایی, ترجمهی واژهی ایدهآلیسم مأخوذ از کلمهی ایده (068), به معنی مجرد, ذهنی, تصوری یا
پنداری است که با تعبیرات متفاوت به آرمانگرایی, اصالت تصور, ذهنگرایی و سرانجام پندارگرایی
ترجمه شده است.
ایدهآلیسم, ذهن یا خود را مقدم بر ماده و پدیدههای طبیعی میداند. براساس این نظام فکری, آنچه
اصالت دارد. ایدهها یا بندارهاست و چیزهای طبیعی و مادی. واقعیتهای اصیل نیستند. واقعیتهای
اصیل به عالم بندار يا عالم روحانى تعلق دارد. ققط چیزی واقعی است که در ذهن مطلق با ذهنی که
ذهنهای دیگر از آن جدا شدهاند. وجود دارد. این ذهن مطلق نیز در عالم مادی و طبیعی نیست.
واقعیت همان است که ذهن, آنها را به جهان میافکند. انسان موجودی است که از ذهن و جسم
تشکیل یافته و روح مقدم بر جسم است. روح چون غیرمادی است. پس واقعیت اصیل دارد. جسم
فانی است و مادی, پس ارزش جاودانگی ندارد. شناخت ما از جهان, شناختی ذهنی است. شناخت
واقعیتهای مادی و ملموس و ارزشهایی که در جهان مادی وجود دارند. همه نسیی است. اصیلترین
آرزشها, ارزشهای روحاتی و مطلق است که با عالم پندار و اندیشه ارتباط دارد و هرچه با عالم
روحانی در ارتباط باشد, اصیل است و دارای ارزش مطلق و هرچه با عالم مادی و طبیعی در ارتباط
باشد. ارزش پست دارد. خداوند منبع تمام دانشهاست و آرزشها قابل تغییرند.
صفحه 6:
افلاطون که ها عتقاداغلبنادست اند ر کارانافلسفه: اسهم عمدهای [ایجادالاگستر
شل1101اپندارگرا ایی10000000000100۵۲۵۵0۵۲۵۵۲0۵006۵۵6۵۵600000000000000000000000000000000000000000-
0 1001001001010100101010010 حقیقی 1001010000101000001001010۳71000 10 صیل 110101001۳100 نچ.
7 000۳۵00۵۵۵۵۵ 10000000000000000000000000000000»
7 ۱"
انسانشناسیادراپندارگرایی
۲( | تامفا با بخشی 0001۲0۹0000ک000 | 000001101000008
7 00000 00000000000000 0000000000000000"
0 00-
هستى شناسى 1000700000011
۵۵ از هنی 0001ا1101010101010110101101010101011010101010100101:10.
7 000/000000۱ 01000000000000000000000۵000000000»
7 نت"
صفحه 7:
آرزششناسی[دراپندارگرایی
ايده آليستهاآبراى1ارزش ها همیت[اوژهایقایل هستند!آمعتقد ند که 11 ذات(آخود, 115 مطلق
نی رناپذیرند 10101010 نچه 010001۳0 جایی 101101115015110150100510511011۲۲ رش گذار
تن
0 0 مراب اند؛
۱۳
1
۱
اتشورى,10000000000110000000001001050000101000:0100:00:09::10::00:09::10:10:001لرفتارها 10000010000000
00
شناخت شنااسى 00000000000100
2000
0
0
سس ما1 703015010001751 ۳ 010 0۳ 11172 1211 a 1110000101
مسمس از
صفحه 8:
به عقیدی ایدهالیسم. معرقت و شناخت انسان: مستقل از تجربهی حسی اوست. عمل دانستن در ذهن یا عقل صورت
میگیرد و عقل. فعال است و به وسيلدى قدرتهاى نهانى که دارد.معلومات به دست آمده از طریق حواس را ترکیب و
تنظیم میکند. انسانمیتاد با روش شهودی یمنی بدون استفاده از حواس خود. حقیقت را دراد.بدین ترتیبه منشا
مغرفت انسان. ذهن و عقل اوست و افكار يا ايددها كه غیرمادی هستند:پایههای وجود یا هستی میباشند
آموزش و يرورش ايدهآليستى
دف از تربيت ابدهاليستى اين است كه شاكرد را قادر سازد تا به حقيقت زيبايى و نيكى در زندكواش بى ببرد نا شخصيت
وی بهطور آزاد و کامل پرورش یابد. تحقق خود. عمدهترین هدف آموزش و پرورش ایدهآلیستی است. منظور از این
اصطلاح. رسائدن اننسان به عالى ترين جايكاه شخصيت و بالنده ساختن تمام توانها و استعدادهاى ذاتى وى است. بنابراين
از نظر آموزش و پرورش ایدهآلیستی. ایجاد محیط روحانی و معنوی بايد از عمدهترين هدفهاى تربيت باشد. به نظر
ایدهالیستها. فرهنگ و محبط روحانی. حاصل فعالیت خلاق انسان است. به اين معنی که تمام علوم انسانی یعنی. هنرء
ادبيات. مذهب. اخلاق. رياضيات. علوم و تاريخ و فلسفه. محصول فعالیتهای خردمندنه و اخلاقی و زیبییشناختی انسان
است که آموزش و پرورش باید این میرات فرهنگی را پاس دارد. در این مکتب به پرورش ذهن, بيش از تربيت بدنى اهميت
داده میشود و پرورش جسم نیز به این منظوره مورد توجه قرار میگیرد که ظرف روح است. هرچه که این جسم بهتر
پرورش یافته بشد. روح نیز بهترپرورده میشود
صفحه 9:
صفحه 10:
بهطور کلی ایدهآلیستها موافقند که تعلیم و تربیت. نباید فقط بر رشد ذهتی تأکید کند. بلکه
باید دانشپژوهان را تشویق کند تا بر همهی آنچه که به ارزشهای پایدارمربوط است. متمرکز
شوند. آنها همراه با افلاطون معتقدند که هدف تعلیم و تربیت باید به جالب در مورد
اندیشههای حقیقی هدایت شود. هدف مهم دیگر ایدهآلیستهاء رشد منش است. زیرا تحقیق برای
زسیدن به لیزمتد اتضیاط. شخسي استت:
تخلفات انضیاعطی شاگردان. به منزلهی طفیان نفسیات و بروز خودخواهیها تلقی میشود که بايد
مطايق با اصول اخلاقی مورد مواخذه قرار گیرند. در نظر ایدلیستها ریشهی این اصول در دي
یا در این اعتقاد است که انسان موجود روحانی است و روح او جاودانه خواهد ماند.
میتوان گفت یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت ایدهآلیستی. خودشکوفایی است. اصولا آنها تأکید
میکنند که تعلیم و تربیت حقیقی فقط توسط خود فرد تحقق مییابد و هر چند معلمان نتوانند
در ذهن کودکان راه يابند. اما قادرند مواد درسی و فعالیتهایی را تدارک ببینند که بر یادگیری
ات میگذارد و پاسخ یدگیرنده به این مواد و فعلیتهاست که تعلیم و تربیت را تشکیل میدهد
صفحه 11:
معلم در فلسفهی ایده آلیستی
در اين نظريه. معلم با كمك به شاكردان, زمینههایی را فراهم میکند تا خود آنان به رشد معنوی و
روحانی دست یابند. شاگردان برای او دارای اهمیت فراوانی هستند. چون آنها هستند که باید پرورش
یایند و به خصایص و اخلاق نیکو آراسته گردند. این کار در درجهی نخست. توسط معلم ضورت
میگيرد. بنابراین. معلم باید دارای شخصیت متعالی و روح پرورده باشد. هدف معلم انتقال اطلاعات
عینی به شاگرد نیست. بلکه فراهم آوردن شرایطی است تا شخصیت شاگرد بالنده شود و خود او نیز
پرورش یای؛ اي بالندگی باید در مسیر رشد روحانی صورت پذیرد. شخصیت معلمپیوسته.شاگرد را
تحت تأثیرقرر میدهد و معم میکوشد شاگرد را رهبری کند تا وی شخصا در تحقق خود: توفيق
یابد.
محتوا و برنامهی درسی
چون هدف از تربیت. رشد یا تحقق خود است. بنابراین محتوا نيز بايد مطالبى باشد که برای رسیدن
به این هدف. مفید واقع شود. از اینروه مطالبی که آرمان و اندیشههای ذهنی را تقویت میکند؛ از
اهمیت ویژهای برخوردار است. ایدهآلیستها در تعیین مطالب درسی به تجربهی فعلی کودک توجهی
نمیکنند. بلکه تجربه نژاد انسان را بهطور کلی مورد نظر دارند.
به عبارت دیگر, کودکان را مینیاتور یا کوچکشدهی افراد بزرگسال میبینند و در نتیجه, همان
مطالبی را که برای بزرگسال مناسب میدانند. کمایش برای کودک در نظر می گیرند:
علوم و علوم انسانی دو رشتهی اصلی برنامهها را تشكيل مىدهد. در اين ميان به بخشهابى از اين دو
رشته توجه میکنند که دارای اهمیت پایدار و ماندگار است و برای سلامت و حفظ کل جامعهی
انسانی مقید باشد.
صفحه 12:
صفحه 13:
روش آموزشی ایده آلیستی
چون در این نظام فکری, هدف. پرورش خود شاگرد و شخصیت وی تا عالیترین
مرتبه است بنابراین روشی که معلم ذر پیش میگیرد» مبتنی ابر این غذف است.
معلم میکوشد با بخثهای دوسویه و تجزیه و تحلیل, امکان رشد شخضیت شاگردان
را فراهم سازد. در اين روش, تلاش بر آن است تا شاگردان به جای آموختن حقایق و
واقعيتهاء پینشی عقیق نسبت یه مسایل پیدا کنند: در زوش ایدهآلیستی: کوش پر
لین است تا شاگردان به رهبری معلم. شخضا امکان بالندگی و رشد پیدا کرده و به
این حقیقت پیببرند که تجربیات فعلی آنان بنیار کم است و:باید بکوشند تا به
تجربیات کامل تری دست یابند و به همین منظوره بیشتر به بحثهای دوطرقه
میپردازند تا سخترانی مستقیم معلم.
صفحه 14:
