معماری و عمرانعلوم مهندسی

ایده تا فرم و موضوع طراحی

صفحه 1:
ايده فرم موضوع طراحى

صفحه 2:
ايده ها . مصالح طراحی هستند و فرمها تبلور فرآیند تولید . پالایش وتلفیق ایده های خرد وکلان ۰ برای رسیدن به ساختاری منسجم در معماری است. به معنای خاص آن » ساختن ایده مهمتر از ساختن بناست. تبديل ايده به فرم » دانش ومهارت طراح را می طلبد منظور از دائش ء اطلاعات طراح از تکنیک های خلاقیت ‏ تکنیک های ترکیب ومقوله هایی از لین قبیل است از طریق مطالعه بیاموزد.مسئله مهارت پیچیدهتر است وبه ترتیب ذوق و ‎ae‏ وکسب تدریجی ماردراصل برس ایب ا توليد ايده در حقيقت يكى از مهمترین فعالیت های مغز است که کامپیوتر قادر به انجام آن نیست.

صفحه 3:
حساس تیین وتعیین کننده تیین مساله در آغاز طراحی تبدیل ایده های اصلی ومحوری پروژه به ساختاری دارای شکل می باشد. درمرحله آغازین ممکن است فکر خللص باشد وبا عناصر شناخته شده غیر معماری تصور گردد وسپس به ایده معمارانه ودست آخر به ایده فرمال تبدیل. ایده فرمال با خود فرم متفاوت است زیرا ایده ها عی توانند به ص۲ مختلف متبلور شوند.تبلور پیش از آنکه با فرم تعیین نشود با استراتژی/ طراحی تعیین می شود. درنتیجه ممکن است یک ابده بکسان با انحاد اسنراتزی علی طراحی متفاوت به دو طرح مختلف بیانجامد از این رو می توان گفت ایده ها مصالح طراحی هستند وفرمها تبلور فر آیند تولید.

صفحه 4:
تبدیل ایده به شکل (فرم)در گرو دو شرط اصلی است: قابلیت شکل زلیی ایده های نخستین ومهارت ودلنش طراح دررابطه با ‎pas‏ ايده به فرم #نكته: لامكل الاصيه ‎eps‏ شكال رلك الجن الست و نيست كه به خودى خود وجود داشته باشد. قابليت شکل زایی: .هم به منبع ایده مربوط است ۲.هم به ذهنیت طراح

صفحه 5:
معماری از هیچ بوجود نمی آید.ذهنیت یک طراح وتفکرات وانديشه های وی مهمترین ‎fale‏ در پیدلیش یک لثر معماری محسوب می شود زیرا تمام عوامل موثر برشکل گیری معماری واطلاعات مربوط به طراحی می بایست درذهن طراح ارزیلبی ۰ طبقه ندی وتجزیه وتحلیل شوند.ودرنهلیت درقللب یک طرح معماریبه مقوله های عینی وقابل تجزیه تبدیل می کردند. آنچه که دهنیت یک معماری رلمی‌سازد ایده هلیی لست که اواز موضوعات مختلف مرتبط جا طراح در ذهن خود پرورانده است.ودرنهایت لین ايده هستند که طی روند: معین‌به فرم ها وفضاهای معماری تبدیل هی شهند که ماروزانه با آنها سر وکارداریم. ایده: از کلمه يونلنى 1463 از كلمه يوثلنى 1005© ببه معنى ديدن شيء میثی گرفته واولین بار در آراى افلاطون طرح مطرح كرديده است.

صفحه 6:
ایده حاصل دلنش . تفکر ‏ آگاهی و دانسته های موجود در ذهن طراح و درارتباط مستقیم با جهان پیرامون وی است اطلاعلتی که از جهان بیرون توسط حواس کسب می شهند وبه ذهن می رسند نقش مهمی در پیدایش ایده ایفا می کنند. جان لاک: ایده از عملیات ذهن بر محسوسات پدید می آید. منلبع ایده همه جا در میان اشیاء روزمره زندگی . در طبیعت , درعلوم ‎os‏ تاریشی وتسوصا در برتامه معط سایت وجوه دارند. اماد .يك دهن خلاق وكنجكاو نسبت به اطلاعات موجود در بيرامون است كه مى تواند ايده هاى خلاقانه اى راابداع كند ازاين رو جمع آورى اطلاعات كه در معمارى به ميزان قابل بصری هستند واغلب از مشاهده شرایط محیطی پروژه بدست می آیند نقش مهمى در شکل گیری ایده های معمارانه دارد. معماری همواره با مسائل مختلفی سرو کار دارد وعوامل موثر برشکل گیری پرویه بی شمارند دراین میان کار اصلی معمار یاقتن جوهر منحصر به فرد ومساله ای اصلی هر پروژه وپاسخگویی به آن باید یک ایده قوی است ازاین طریق است که ایده تولید می شود.

صفحه 7:
‎Concept‏ كلنسيرلة مفهوم » موضوع درک شده » تصور ازپیش تعیین شده در ‏ذهن که باید به تحقق برسد. ‎ ‎ ‏واه کانسپت جدید ومحصول مدرنیسم است تفاوت دو واژ ه کانسپت وایده درلین است که ایده تنها صورت ذهنی است وکلی است اما کانسپت صورتی است که تحقق عی یلبد تا حدی,به عینیت نزدیک تر ‏است. ‎

صفحه 8:
کانسپت معماری پرارزش تیین بخش از کار معماری قلمداد می شود وملاک اصلی ارزیلبی قدرت وضعف معماری امروز در جهان به شمار می رود. لازم بذکر است که لزومی برپیچیدگی وعمق در کانسپت معماری نیست . چه بسا کاسیت های ارزشمنهی که برایده خبلی ساده ببا شده اند. برای تعیین ارزش کانسپت در معماری بلید سه نکته را مورد بررسی قرار داد: اایده وشکر مار که براساس آن بروسه طراحی صورت گرفته است. ۲ ای معمار در تحوه بردازش کات "نانش [مسهارواحاطه كامل او بر بار هركانسيتى مى بايد شرایط زیراراطی کند تابه تكامل برسد: پعنی ساختارى داشته باشد كه درطول زمان حركت كرده وتغييراتى دران ايجاد شود وآن ات منجر به تكامل آن كانسيت كردد.

صفحه 9:
طراحی یعنی دید جدید . طراحی یک لمر کلی است که بلید از فرهنگ ناشی شود فرهنگ است که خلاقیت ایجاد می کند وخلاقیت وابسته وموازی با کانسپت است. کانسپت ها بیشتر در مورد چیزهلیی که مورد تولفق همه است حاصل حی شود .یعنیبه عبارتی وابسته به فرهنگ وساختارهای ذهنی انان مى باشد. / ساختاربرمفهوم بركرفته از محيط لثر نهاده وسيس در ذهن ادراك مى شوند. در زمينه تقویت مهارت کانسپت سازی سه مانع وجود دارد: ١.جكونكى‏ برقرارى ارتباط ۲.کمبود تجربه ۳.برقراری سلسله مراتب

صفحه 10:
کانسپچوال آرت یا هنر مفهومی: هنرمفهومی اساسا از الگوهای فکری سرچشمه می گیرد ودرلین راه از هر وسیله ای وموادی که باذهنیت هنرمند سازگاری داردمدد می جوید. درواقع: هدف لين هنر انتقال مستقيم يك مفهوم يا تصور (معمولا 1 كاهى به مكلنى يا رويدادى . ياتصورى فنى از علم وفلسفه است)

صفحه 11:
وهنرمند ابزار عادی ان ‎JES‏ رلبی اهمیت . ازمیان رفتنی » عاری از حالت انگیزی ودوراززیباشناسی می پندارد(که این درست است). ابزار برای هنرمند مفهوم پرابی ارزش است او سعی داردبا هر چیط موجود بتواند مفهوم خود را سریعاانتقال دهد وفریاد بزند. هنرمفهومیبه عنوان نمادی از آزادی هنری دردهه های ۸۰9۷۰مطرح شد. تاریخچه هنر مفهومی به نطریلتی که هنرمند فرانسوی مارسل دوشان درمورد آیده ونقش آن دریک اترهنری مطرح کرده باز می گردداو معتقد است ايده هرکارهنری مهم تر از محصول وفرآورده آن حوزه های مختلف هنری: هنرزمین اهنراجرا اهنربدن اهن رکنشی اهنرچید مان

صفحه 12:
وقتی هدف از ایجاد یک کانسپت فوق درپرویه ترکیب اعضا مختلف دریک کل واحد باشد یک معماری می تولند در نهلیت پر ود رابه صورت ترکیبی از چنسین کانسپت مختلف بیان دارد این نوع بینش در طراحی راافزایش می نامند. دیدگاه افزایش عبارتند از: پرداختن به هر بخشی به صورت مجزا با توجه به نیازلن وبه تلاشی برای یافتن یک کانسپت کلی در کانسپچوال مضمون کانسپت وسعت بیشتری دارد وموارد بیشتری در آن می گنجلند ودرنهلیت تصاویر بیشتری از پروژه پیش چشم می نهد. / سناربوی کانسپچوال می تواند مشخص کند که چگونه تمام ایده های‌جا اهمیتی که ممکن است به طور جداکلنه بیان شودحی تواننسبه شکل مفصل تری به رشته تحریر در آیند.

صفحه 13:
۱ باتشکر از توحه وحوصله شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان