تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۴۶ اسلاید

راضیه

صفحه 1:
ایمنی کوره ها و بویلرها

صفحه 2:
مقدمه ‎eT‏ کوره ها و بویلر ها (در اینجا به هردو اینها ‎fire heater‏ مي گوییم)داراي ظاهري فریبنده هستند.انها در زمان عملیات خطرناك و در زمان توقف بي ضرر بنظر مي رسند. واقعیت این است که کوره ها در زمان توقف ممکن است خطر بيشتري داشته باشد. خطر کوره ها که اغلب در زمان توقف کامل واحد | حوادت در ارتباط با کوره ها مي تواند باعث اسیب به * خود کوره * تحهیزات اطراف آن * کاهش تولیدات * اين رويداد ها صدمات شدید جاني نیز دارند.

صفحه 3:
مقدمه 11۱1( ((طظ۶ظظظ "9 " تهیه انرزي قسمت زيادي از هزینه هاي عملياتي پالایشگاه را دارد. برنامه عملیاتی ایمن برای کوره ها * چطور کوره ها کار می کنند * مفاهیم احتراق(برای مثال مکش و احتراق هواء برنبر ها , پایلوت, سیستم سوخت) 5 اهداف این جلسه آموزشم: شرح كار كوره ‎es CMe cll ei clad ۰‏

صفحه 4:
کوره يك قسمت از تجهیزات است که در اثر ازاد کردن انرژي احتراق تحت شرایط کنترل شده و انتقال حرارت به موادي كه در حال كذر از تويب هابي كه در کف, دیواره ها و سقف کوره قراردارند نامیده مي شود بعضي از تعاریف ‎ul‏ ‏* اتاق احترا * کانال سوخت گاز * همرفتي روش کار کوره: * سوخت و هوا از طریق مشعل ها و هواکش تهیه مي شود و تحت شرایط کنترل شده در اتاق احتراق مي سوزد. گر ماي ازاد شده بوسیله احتراق از طريق توببها كوره يه ماده نفتي , اب , بخار , هوا ویا هرچیز ديگري که داخل نیوب ها باشد منتقل مي گردد. تویب ها مي تواند در سقف و کفه محفظه احتراق قرار داشته باشد o

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
چطور کوره ها کار می کنند مکانیزم احراق: احتراق انچنانکه در اين مورد استفاده قرار می گیرد به معني سوحتن يك سوخت تحت کنترل است . این عمل در محفظه احتراق کوره زماني اتفاق مي افتد که سوخت با اکسیژن موجود در هو به سرعت ترکیب گردد اکسیزن هوا سوخت بك منع جرقه سوخت: * سوحت برایپابلوت * سوخت گاری ‎win So abit sey‏ روز ارآ کرک موز مومو در دم گر * سوخت مابع ویسکوزه سوت[ ما مور تاه بر سا حجم گازهای حاصل از احتراق * تکنه خيلي مهم را که باید بیاد داشته باشید اين است که سوخت استفاده شده به طور مستقیم بر روي گرماي کوره, خوردگي,جمع شدن ذرات, و.. تاثیر مي گذلرد. و براي تغبیر سوخت باید ارزيابي ریسك انجام شود.

صفحه 8:
مقدار هوای ت؛وری ۰ تعیین مقدار دقیق هوا( با استفاده از دستگاه) 7 هوای اضافی باعث: * بالا رفتن مصرف سوخت و انرژی * به هدر رفتن حرارت توليد شده 7 ناكافي بودن هواي اضافي مشکلات زیر را به دنبال دا 7 کامل نبودن احتراق (مسله اقتصادی) © انفجار کوره 5 افزاييش حرارت محفظه احتراق 7 برخورد شعله با تيوب ها بيرون آمدن دود از دودكش

صفحه 9:
چطور کوره ها کار می کنند خطرات برخورد شعله با تيوب ها * كك كرفتكى تيوب عدم انتقال حرارت مناسب( عدم کارایی کوره) شکم دادن لوله ها * در ادامه باعت نشتی تیوپ می شود 3 روش جلوگیری چک منظم تیوپ های کوره( چند بار در هرد * نقاط سیاه روی تبوپ, لوله های قرمز درخشنده, * شکم دادن تیوپ. وجود ترک های ‎hot spot Si, sl opdi‏ * استفاده از دستگاه اولتراسوتیک , رادیوگرافی بیای سنج * كنترل حداقل جريان تيوب ها پارگي تیوپ به صورت نشتي هاي کوچك شروع مي شود فوري ان زمان كافي براي از کار انداختن اضطراري وا . ممصا ‎oa!‏ ‎wh sb‏ را ایجاد خواهد کرد. و من ماهس Fumace ‏وم‎ 1 ‘Le wal temperate

صفحه 10:
چطور کوره ها کار می کنند ۶ موادسبک # مواد سنگین © پارگی تیوپ ها مطلب مهم دیگر برکنترل هوا و تشکیل کک دیون تبوب» توزیع كرما در محفظه احتراق است " برای توزیع مناسب گرما تا جای امکان موارد زیر را انجام دهید: مقدار مساوی از سوخت را برای هر مشعل به کار ببرید. * دریچه های تنظیم هوا ی مشعلها را باید به یک انداره گشوده شود "_دریچه تظیم هوای مشعاهای خاموش را بسته نگه دارید اجازه ندهید که اختلاف دما در نقاط محفظه احتراق بیشتر از 100 ۴ گردد گاهی اوقات به منظور کمک به اپراتور در یک شکل نمودن توزیع دما ترموکپل ها یی در پوسته تیوب ها نصب می شود ۳

صفحه 11:

صفحه 12:
چطور کوره ها کار می کنند 7 تعریف مکش یا کوران هوا: فشار منفی موجود درداخل کوره را که باعث ورود هوا به خروج گاز سوخته از کوره می شود. * مکش طبیعی * مکش مصنوعی( با استفاده از فن) " يخ زدگی پره های فن 7 مکش داخل کوره از چند طریق کنترل می شود: * باز و بستن دمپر های دودکش * باز و بستن دریچه های مشعل ۰ با استفاده از فن 7 مکش داخل کوره به گونه ای تنظیم می شود که دارای فشار -2.57070 آب باشد سس و زر

صفحه 13:
چطور کوره ها کار می کنند © وجود دستگاه مکش سنج 7 تحت تاثیر قرار گرفتن مکش بوسیله باد 5 وجود تقض در نگهداشتن تعادل ماس ب مر ۳ باعث گاز ابی رنگی از دودکش خارج شود. و آسیب به استراکچر سقف می شود لا ‎Bee ed ale cog slat clay ©‏ 7 استفاده از شلد در زمان چک کوره ‏7 وجود آب در مسیر سوخت ‎

صفحه 14:
انفجاردر کوره " انفجار چیست:انفجار سوختن شدید و بدون کنترل یک سوخت است. " انفجار در کوره ها چطور اتفاق می افتد * نشتی از مشعل ها هوای سرد * عدم انمایز شدن " قرار دادن هشدار بر روی تجهیزات قبل از روشن کردن مشعل دوبار ه کاک ولو ها را جك كنيد نشانه يا علامتی بر روی کنترل ولو یا کاک مشعل قرار دهید تا مطمین شود که پایلوت قبل از روشن کردن مشعل روشن شده است ۰ هرگز شیر پایلوت را بعد از اين که شیر اصلی شوخت باز شده است یندید

صفحه 15:
سیستم سوخت کوره ها 7 سوخت گازی: " از سرويس خارج كردن * مشکلات پرژ کردن( گرفتگی مسیر, یخ زدگی, خطر خلا) ‎٠‏ بلك كردن خط لوكت * روغن كارى شير مشعل ( در شرايط خوبى باشند) 2 راه اندازی * برقراری مجدد جریان گاز به سیستم سوخت و تحت فشار قرار گرفتن سیستم مزبور

صفحه 16:
سیستم سوخت کوره ها " اگر سیستم سوخت در زمان از سرویس خارج کردن پرژشده اين مراحل انجام مى كيرد 1 خارج کردن بلنک خط اصلی سوخت 2 هوا های موجود در داخل اتاق احتراق را با بخاریا ازت پرژکنید * _ باز کردن درین ها و ونت ها به دلیل( رسک حریق, تخلیه نبتروژن) 3. شیر مشعل را ببندید و پرژ را قطع کنید 4 شیر اصلی خظ كاز را باز كنيد 5. زمانيكه عمل تخليه كامل كرديد موارد زير را الجا / ۳ * . شیر فرعی کنار شیر کنترل مشعل را ببندید * . شیرهای درین را ببندید * . اگر بخار برای تخلیه هوای سیستم مورد استفاده فرار میگیرد ممکن است بعد از شروع کار مشعل ها تخلیه بخارات کندانس شده مجددا مورد نیاز باشد. هرگز هیچ یک از درین ها زان حور باز بها بسار

صفحه 17:
سیستم سوخت کوره ها وجود کندانس در خطوط سوخت گازی خطرسوخت انمایز نشده گرمای بیشتر کوره * تصور احتمال نشتی تیوب مایعی که بدرون معا ها ار ۱۳۱۰ © ریختن روی کف کوره * نشتی قبل از پیریمکس شدن راه حل استفاده از 0۳۵۲۳ ۱۵6۵۱۷۶ است - موارد احیاطی اختلالات ایجاد توسط بخار آب در سوخت گازی در فصل سرما * اتفاده از ۲۲۵ 5۲6۵۳0 Steam trace ~

صفحه 18:
سیستم سوخت کوره ها 7 خطرآب در نفت کوره " چگونگی ورود آب به نفت کوره ۰ سوراخ بودن 1۲۵66 69۳0و * نشت آب باران به داخل مخارن ‎ol, 7‏ های جلوگیری ۰ بازدید و شرایط نگه داری مخزن ۰ کنترل درچه حرارت. + کنترل سطح ‎Gee bel‏ © وجود آب و ایجاد پدیده 5210 ۱056 و خطرات حاصل از آن

صفحه 19:
سیستم سوخت کوره سوزاندن گاز های زاید در اغلب پالایشگاهها, مقداری و بخارات زاید قابل احتراق و سمی تولید می شود این بخارات طبعا نمی توان در هوای آزاد رها کرد زیرا باعث آلودگی هوا شده ونیز خطر انفجار را بدتبال دارد. بهترین راه دفع اين مواد سوزاندن آنها در محفظه احتراق است ولی فرستادن آين بخارات بوسیله لوله مستقیما به مشعلهای کوره, بدون استفاده از وسایل ایمنی خطر انفجار ایجاد می کند و برای اين منظور باید سیستم قابل اعتماد تری استفاده شود. طریقه سوزاندن ۱25 توسط نقشه زیر مشهص شده که دارای اجزا: مخزن سیفون آب و یا وسیله مشابه که مانع از اتقال شعله در داخل لوله گاز گردد. اين وسیله را شعله شکن یا 3۲۲65107 13۳06 می تامیم یک مخزن آب گیر0۳1۳ لا0۵0۷0 که مجهز به چراغ آزیر است و خطر زیاد بودن سطح بالای ماده را نشان می دهد. 2 مشعلهای گاز سوز مخصوص که گاز های زاید فقط در آن می سوزند. + يك سيستم جدا كانه كاز بيلوت خيلى مهم و ضرور: ورى است كه هر جايى كه يك كاز زايد مى سوزد ارزيابى اثرات زيست محيطى شود و دستكاههاى كاهش آلودكى نصب شود

صفحه 20:
انواع مشعلهای پالایشگاه premix 5 non premix ‏مشعل های گازی‎ مشعلهای اتمایز کننده و مشعل های ترکیبی مشعل های پریمیکس خوب مخلوط شدن با هوا و شعله کوتاه خطر ‎flash back‏ ‎flash backjl 5 »Ssl> ol) *‏ non premix sla Jao © 9 مشعل ‎(steam atomizing oil burners) ,Lu Ljsboil jaw 2s‏ دودى شدن شكلك به دلبل؟ مقدار نفت كوره زياد است 2 دریچه تتظیم هوا كم باز شده مکش کم پاشد وجود جرقه در شعله خاموش و روشن شدن مرتب مشعل درصورت عدم استفاده از بخار خشک

صفحه 21:
سمو ۱35۳5 © مشعل های مرکب : از خارج کردن 0و اه در زمان وجود جریان سوخت جلوگیری دیواره و آجرها: حرارت به شعله بر می گردانند و باعث افزایش یکنواختی حرارت مى شوند برهمين اساس تبايد شكسته شده. ترى دار ويا كق كرفته باشند محل دیدن شعله( 066۳/00۱65) : بايد تميز و شفاف باشند( كرد و غبار و .. نداشته باشد) شعله يايلوت: هميشه بايد روشن باشد " مشعل پیلوت: *_ مهمترین تجهیز ایمنی کوره * انواع مشعل پایلوت * شرایط سوخت پیلوت ۰ تعمیرات پیلوت

صفحه 22:
7 کنترل خود کار مشعل ها * نحوة كاز مشغل ۰ در زمان راه اندازی سیستم مدیریت مشعلها این سیستم یک بخش نرمال برای کوره ها جدید است تا بوسیله آن عملیات کوره ها ایمن تر انجام شود این سیستم با استفاده از دو نکته ساده کار می کند نظارت بر روشن کردن کوره با استفاده از ۱01۵۲106 و سیستم های اکترونیکی استفاده از سیستم خود کنترلی ۴50 در زمان عملیات نرمال کوره ها هرجایی که سیستم مدیریت سوخت وجود دارد باید: بطور منظم بايد اين سيستم را جك كنيد يك کنترل مناسب همراه با ثبت داده ها بايد در مكان وجود ذا سيستم به دقت .به تصويب أقراد نا صلاع قرار كبرو 1 باشد تا هر تغيير جانبى از اين

صفحه 23:
روشن و خاموش کردن کوره ها مقدمه: خطرناکترین زمان عملیات کوره ها در زمان روشن و خاموش کردن کوره ها می باشد. تنها کافی است که یک منیع جرقه به داخل محفظه احتراق حاوی مخلوط قابل اشتعال و هوا وارد شود. انفجار شدیدی روخ خواهد داد " روشن کردن کوره به علت حضور منبع ایجاد جرقه و اکسیژن یعنی دوضع از سه مثلث احتراق در زمان روشن كردن وجود دارد كه ‎el ee ee‏ سوخت به طور انفاقی و در مقدار مناسب وجود داشته باشد انفجار رخ خواهد داد. همچنین تراکم مقدار نفت سوخت و یا گاز در کوره در موقع شروع می تواند باعث انفجارشدید شود. لذا ایمن روشن سازی کوره باید با اين فرض شروع گردد که سوخت می تواند وجود داشته باشد و روشها باید طوری بکار گرفته شود که قبل از روشن کردن مشعل این سوعت ها از محفظه احتراق خارج گردد. مقرارات زیر نتبجه سالها تجربه تلخ و شیرین است

صفحه 24:
آماده سازی و پیلوت: بداخل محفظه احتراق نكاه كرده نا مطمين شويد كه هيع ماده قابل اشتعالى مانند جوب, کاغذ با هنه پرچه وجود نداشته باشد. بجا ماندن جنين جيز هابى باعث حوادث كرديده است. از عدم تجمع سوخت در محفظه احثراق اطمينان ‎ole sly‏ كنيد. يه خاطر داشته باشید که سوخت نفتی یا گاز می تواند از کف کوره هایی که در روی زمین نصب گردیده ات بدرون محفظه احتراق تقو كتد. در صورت نیز ورودی های اضافي را با اجر مسدود کنو درهایی را که از درون انا به کیره نگاه مي شود را نید ‎Header‏ ‎plates 4 boxes‏ باید بخوبی بسته شده باشد, هوا باید فقط از طریق هواکش های مشعل وارد کوره گردد. شیر های سیستم سوخت را مجدد چک کنید. همه شیر های معبوب در خطوط سوخت گازی و شتی بای عویض شده و در زماس که کوره از سروس خارح شده جك شوند . در صورنى كه شير سماورى ‎COCK‏ گریسکاری نشده خوب است این عمل انجام شود. مطمين شويد كه شيرسماورى6616© و شير سوخت مشتعلها كاملا بسته شده انذ. یک شیر باز يا نشت کننده می تواندبعت انفجار كوران سنع با دستكاه تنطيم مكش را در نقطه صفر تنطيم كنيد و ارتباط آن را با كوره برقرار كنيد. و مطمين شويد كه در مسير جريان هوا و سوخت كازى ماذه نفتى يا آب وجود ندارد.

صفحه 25:
Ee ‏وقتي که سیستم مدیریت مشعل را وصل کردید مطمئن شوید كه كار مي کند.‎ 57 ‏از باز بودن کامل ۲۵9/506۲ 217 و دمپر ها دودکش مطمین شوید و همچنین آزادانه باز و‎ "7 ‏بسته شدن آنرا نیز چک کنید. هوا هم براي تميز كاري و هم براي احتراق لازم است , فن‎ ‏مشعل ها یا کوره هايي که با قن هاي جریان هوا کار مي کنند نباید هیچ وقت خاموش‎ ‏شوند یا تحت شرایط جریان هواي طبيعي فرار بگیرنددر یک پالایشگاه که اين نکته رعایت‎ ‏نشد و دیگ بخار با کوران طبیعی روشن شد باعث انفجار شدیدی شده است. خطر‎ زمانی بوجود می آید که مکش ترمال برای پرژ وجود ندارد 57 پس از اينکه محفظه آتش بسته شد .سریع فن ها را روشن کنید و هوا را به محفظه آتش ببرید. فن ها را تحت میزان هواي معین و براي زمان معین به کار بیاندازید تا محفظه آتش كاملا تميز شود.

صفحه 26:
‎٠‏ در آغاز اين مرحله همه محل هاي عبوري پیلوت و سوخت و گاز زائد باید بسته باشند ‏پس از اینکه کوره تست شد, خطوط سوخت هر يك از مشعل ها باید توسط نیتروژن نمیز شوند. ولی نباید اجازه داد که محتوایات خط وارد کوره شود.یرای چک هرگونه نشتی با استفاده از پرژیه وسیله نیتروژن را با فشار 2.5 بار مورد ‎shut off vale interlock vale‏ :5۶01 سیستم سوخت رسانی اعم از بلاند ها ی روی سوخت گاز پیلوت را ۵۱۱00 تست فرار دهید. فشار را کاهش دهید وتنها پردارید. و دوباره فشار پرژ را بالا پبرید تا مسیر تماما پرژ شود و مطمین شوید که نشتی در قلنج ها و مسیر وجود ندارد. در آخر فشار را تا حدود .0.2 بار کاهش دید . توجه داشته باشید ‏.سوخت اصلی و یا سیستم سوخت گاز های زاید در این مرحله را بردارید 0۱۱00 که تباید ‏* ازمخزن آب گیری بازرسی کنید و در صورب مان درآ تمای ال جوا ۰ مقدار کم باز کنید تا مان نع گرد ‎

صفحه 27:
برقراری جریان پرژ به کوره: اولین قدم در ایجاد حداقل جریان فراهم آوردن يك جربان ايمن از طریق لوله هاي کوره است. در اين زمان توجه به تجهیزات ابزار دقیق خیلی مهم است برای مثال خطوط ارتباطی با آب حاصل از ‎steam out‏ پر نشده اند همیشه فرض کنید که سوخت ناخواسته در محفظه آتش وجود دارد و کوره را کاملا از این سوخت پاك کنید.دمبر استك را کاملاباز کنید و ريجسترهاي هواي مشعل را به حالت هاي قبلي برگردانید. دستورالعمل پر هر کوره منفاوت است (برای مثال کوره با مکش طبیعی با کوره با فن ) کوره با مکش طبيعي معمولا با بخار 15 دقیقه یا تازمانی که دود سفيدي روي استك دیده شود به طور نرمال نمیز شده اند. براق گرم كردن هوا در محفظله آتش به طریق زیر عمل مي کنیم: اگر کوره دارای مشعل هاي تركييي است تقنگ سوخت مایع را به سوي موقعیت آتش هدایت كاملا باز كنيد.شير سوخت را باز نکنید. و شير بخار اكر كوره فقط مشعل هاي كازي دارد از نيزه بخار در سوراخ هاي مشعل قرار قرار دهيد. بر طبق دستورالعمل تا رسيدن به مكش طبيعى در داخل اناق احتراق و اطمينان از اينكه مخلوط قابل اشتعالى وجود ندارد. پرژ با بخار را ادامه دهید

صفحه 28:
برای کوره ها با مکش بوسیله فن, پرژ اناقک احتراق بوسیله فن انجام میگردد. میزان هوای يرز شده باید طبق دستورالعمل واحد باشد اما حداقل میزان پرژباید به گونه ای باشد که حداقل 5 بار هوای داخل اتاق احتراق تعویض گردد. بايد در زمان يرز كردن كاملا مطمين شويد که دمپر های دودکش باز هستند زیرا حوادث زیلدی تنها به این خاطر اتفلق افتاده است که اپراتور نمي دانستند که هوای آزاد از طریق کوره ها باید جابه جا شود و فکر مي کردند همه جيز بعد از به راه اندازي فن ها براي يك مدت معین 0 می شود . 7 زمانی که برای روشن نمودن اولین مشعل آماده بودید مطمین شوید که تنها افراد مورد نياز (کمی) در اطراف کوره حضور دارند, و 22 ‎air registerslon ob yz‏ داخل مشعل و جریان هوا 3۲ اهاها را بر اساس دستور العمل ها واحد تنظیم کنید, طوري که شعله یکنواخت ایجاد شود.( توجه داشته باشید که بدون نقاب و یا بدون عینک نباید اقدام به روشن كردن كوره كنيد.

صفحه 29:
* تست گاز: پرژ گاز و تست گاز در مراحل مختلقی باید انجام گردد, به جهت تائید اینکه هیچ ماده قابل اشتعالي قبل از آغاز مرحله روشن کردن وجود ندارد. * بازرسی دریچه ها * قسمت جابجایی ۴ مسیرسوخت گازی * فضا بالاي مشعل * این امر ممکن است مدتي به طول بي انجامد باید توجه خاصي به فسمت جایجایی و سیستم هاي گازي شود. همان طور که تجربه نشان مي دهد گاز هاي قابل اشتعال مي توانند درنتي انجام نامناسب عمل يرز ذر اين قسم ها یی 3 7 تست كاز نيز در فضاي بالاي مشعل هاباید انجام شود تا هر گونه نشت از سیستم گاز پیلوت شک

صفحه 30:
اين مرحله يك مرحله بسیار مهم است که تائید مي کند که پرژبه طور موفقیت اميزي به پایان رسیده است و می توان 5[ ۳ را به داخل کوره وارد کرد( این مرحله را نباید هرگز فراموش گردد) توجه داشته باشید اگر تا 5 دقیقه بعد مشعل را روشن نکردید باید تست گاز را دوباره انجام دهید

صفحه 31:
" پیلوت ها © در کوره هايي که مجهز به پیلوت هستند مطمئن شوید که قبل از اینکه هر مشعلي را روشن گردد همه پیلوت ها روشن شده اند, پس از اينكه همه بيلوت ها روشن شدند چك کنید که با افزایش جریان هواء نمی توانند خاموش شوند. زيجسترهاي هوا را بر اساس دستوراالعیل ها ار ا ا © اپراتوره نباید مستقیم کنار و یا زیر مشعل ها روشن شده قرار بگیرند, انها باید با استفاده از شیلد صورتشان را بپوشند و از دریچه های مخصوص داخل کوره را نگاه کنند.

صفحه 32:
يس از اينكه بيلوت ها خوب سوختند بايد به 0601310109 سیستم هاي سوخت اصلي انجام كردد. هر مشعل را با باز كردن آرام شيرسوخت كازى آن روشن كنيد. 7" گاهي اوقات نمی توان با بار اول کوره را روشن کرد مخصوصا اگر پرژ بوسیله نیتروژن انجام شده باشد.اگر مشعل بيلوت ظرف مدت 15 ثانيه روشن نشد ورودي كاز را ببنديد و 3 دقيقه صبر كنيد و يك بار ديكر براى روشن كردن اقدام كنيد. براى اينكه متوجه شويد تا جند مرتبه قبل از پرژ و گاز تست مجدد من توانيد اين كار را انجام دهید باید به دستوراژعمل ها مراچعه کنید. 7" گاز پیلوت ممکن است از قسمت بالاي شیر کنترل گاز و یا یک منبع جداگانه تامین شود. اين گاز ممکن است آنقدر کثیف باشد که باعث پلاگ شدن پیلوت شود.بنابراین پیلوت ها حداقل يك بار در هر شيفت بايد بازرسی و تمیزشده و به طور ‎gail‏ روشن گردند.

صفحه 33:
برخي کوره ها به جاي مشعل پیلوت داراي خط کوچک ۵۷۵۵55 گاز در اطراف کنترل ولو هستند) و بعضی اوقات برای اينکه مقدار گاز ورودی آترا کنترل کنند از یک اروفیس استفاده می کنند.) يك مزیت بزرگ مشعل هاي پيلوتي این است که اين مقدار جریان کم گاز۵(۵۵55 در اطراف شیر کنترل مشعل گاز را برای حفظ یک آتش کوچک را ندارد. در زمانى كه يكه از تيوب ها دجار مشكل مى شود اين آتش کوچک به جهت نشت از تیوب ها تبدیل به یک منیع خرارتی زیادی برای دیگر تیوپ ها می شود. که درمقایسه با آن مشعل پیلوت یک آنتش کوچک و کنترل شده دارد. بيشتر مشعل ها مجهز به فندك بيلوت هستند ,این روش بهتري براي روشن کردن مشعل است. معمولا اين سیستم ها یک سیستم انومانیک هستند به گونه ای که اگر در مدت زمان اندک( حدود 10 ثانیه) مشعل روشن نشد سوخت كازى مشعل بيلوت قطع می گردد. و منبع تولید جرقه از کار می افتد.اگر منبع تولید جرقه بوسیله حرارت خراب شده باشد باید فندک را جمع شود. فندک ها بايد در يك محل مناسب ثابت باشند و به صورت کنترل از راه دور روشن شوند. توجه داشته باشید که شيرهاي كاز بيلوت يايد كناركوره و نزديك دریچه چشمي باشند.نه زیر کوره باشد.

صفحه 34:
روشن کردن مشعل هاي گازي 7 حال نگاهی به قوانینن مربوط به رعایت ایمنی در روشن کردن مشعلها ی گازی می اندازیم اين قوانین برای مشعلهای گازی و روشن کردن قسمت گازی مشعلهای مرکب نیز به کار می رودالبته مشعلهای مرکب باید در صورب آمکان با چ کارت 9 " قوانین مربوطه به صورت زیر است: * کوره را بر طبق قسمت قبل اماده کنید. * جرین بخاررا به مهعل برکیی(نفت وکا قمطل کید فسمت بفب سوزسوفت را 1۶ ۱1۳ .45( 9 کوره هایی که دارای یک مشمل هستد قبل از قطلع شا سل ی ۱۱ مکش کافی(کوران) گرم شده است. ۰ اگر قسمت نفت سوز ‎cult‏ است باید به منطوز خنک نگه داشتن قسمت نفت سوز بخار باز بماند.

صفحه 35:
«- ددد (ططچ ‎ee‏ * زمانی که مشعل پیلوت روشن شد شیر اصلی سوخت 5 ‎block valve‏ اصلی؛سوخت گاز را باز کنید اگر تست فثارة 2 ]2 ۱ ۱ سوخت انجام گرفته باشد حال مى توانيد سیستم سوخت مشعل هارا ۵ کنید ومخزن آب گیری را بازرسی کنید واگر مایعی در آن وجود دارد تخلیه کنید. * مجددا کوران سنج را بازرسی کنید تا از وجود مکش مناسب ( کوران ) اطمینان حاصل كنيد ‎primary air register)aJgl slop azo *‏ ( را به منظور جلوگیری از پدیده پس زدن شعله(8۸۵01 (اکها۳) در زمان روشن مشعل ببندید. ‎ ‎

صفحه 36:
7 اینگونه مشعل ها مجهز به فندک و بوسیله یک مشعل دستی (ع۲۵۲) که سلندر کوچکی به آن متصل است روشن می شوند.البته اين نوع مشعل های دستی خیلی یمن تر از مشعل های دستی قدیمی هستند که برای روشن کردن محفظه های احتراق فشار مثبت مورد استفاده قرار می گرفتند. " توجه داشته باشید که یک باد قوی میزان مکش را در مشعلهای بالایی افزايش داده , لذا بهتر است که ابتدا این مشعلها روشن گردد. بعد از روشن کردن شعله دستی در یک طرف مشعل ایستاده و با گرفتن شعله در جلوی هواکش مشعلی که باید روشن گردد مکش را چک کنید. مکش,شعله را از مشعل به داخل محفظه احتراق خواهد کشید , اگر محفظه احتراق شامل گاز های تجمع یافته باشد در اثر جرقه زدن این گاز ها شعله به بیرون از هواکش پرتاب می شود و می تواند هرکسی را که در جلوی هواکش ایستاده است را به شدت بسوزاند

صفحه 37:
" در صورت نیاز جریان بخار به سایر مشعلها را کاهش داده بطوری که شعله مشعلی که می خواهید روشن کنید به اسانی دیده شود. به میزان کمی شیر کنترل گاز را بطور دستی کمی باز کنید. و با روشن کردن مشعل های گازی دیگر شیر کنترل را به همان میزان بیشتر باز کنید تا فشار کافی برای روشن نگه داشتن مشعل ها داشته باشید. در یک طرف ایستاده و مشعل دستی را از طریق مجرای ورودی وارد نموده و به اهستگی شیر گاز مشعل را باز كنيد اگر از نیتروژن یا گاز خنثی دیگری برای تخلیه سیستم استفاده شده ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا سوخت گازی به مشعل برسد. اگر مشعل در زمان مشخص شده در دستورالعمل روشن نگردید شیر گاز مشعل را قطع نموده و مشعل دستی را خارج سازید, محفظه احتراق بايد قبل از روشن کردن بعدی مجددا تخلیه گردد با چک کردن مطمین شوید نقصی که موجب روشن نشدن مشعل گردیده. در اثر خیلی زیاد بودن هوای ورودی یا گرفتن مشعل دستی و محل اشتباه نباشد.

صفحه 38:
وقتی مشعل روشن شد دریچه های هوای اولیه را باز نموده تا شعله زرد رنگ به رنگ آبی تبدیل گردد. توچه داشته باشید که با زیاد باز کردن دریچه هوا شعله را خاموش نسازید . مشعل دستی(0۲60۱) روشن را برای مدتی در جای خود قرار دهید تا شعله مشعل به صورت پایدار و ثابت شود هر کدام از مشعلهای کوره را طبق روشی که برای اولین مشعل استقاده گردید روشن سازید . هرگز یک مشعل را بوسیله سایر مشعلها روشن نسازید چون این کار می تواند موجب انفجار گردد. شیر کنترل رابه منظور ثابت نگه داشتن شعله به میزان لازم باز کنید. هماتطور که قبلا ذکر گردید همه قوانین بالا می تواند برای روشن کردن پیلوت های گازی نیز استفاده می شود.

صفحه 39:
بعد از روشن کردن کوره ها احتیاط های زیر را باید برای تنظیم شعله و مناسب بکار گرفت شعله را مکرر مورد بازرسی قرار دهید . یک مشعل روشن شده در محفظه احتراق سرد ممکن است مجددا خاموش گردد. هوا را وقتی که شدت ايجاد اتش افزايش مى يابد تنظيم كنيد. در صورتيكه اولين مشعل قبل از روشن كردن ساير مشعلها خاموش كرديده يا اكر همه مشعل ها خاموش شد شير كاز را بلافاصله قطع و تخليه كامل كوره را انجام دهيد و روشن كردن را دوباره تکرار کنید اك يك مشعل در حالى كه ساير مشعل ها روشن ماتده بود خاموش كرديد كاز مربوط به ان مشعل را به مدت 5 دقيق قطع و سبس انرا توسط یک مشعل دستى مجددا روشن سازيد. هركز اجازه تدهيد يك مشعل توسط مشعلهاى مجاور يا شبكه آجرى ذاغ روشن كزدد زيرا سوخت سوزائده نشده ممكن است تجمع ياقته و اتفجار حاصل شود. از تماس شعله با کویل جلوگیری کنید در صورت چنین اتفاقی ممکن است 5۳07 ۲۱۵۲ روى كويلها كسترش يابد در این حالت با اقزايش جريان هوا به كوره شعله ها را كوتا كنيد. مشعل هايى كه با سوخت كازى زايد كار مى كتند را تا رسيدن به شرايط نرمال راه اتدازى نكتيد

صفحه 40:
رود" ن كردن رها ای ‎ia;‏ مشعلهای نفتی که دارای پیلوت گازی نیستند باید بوسیله یک مشعل دستی (60۴2) روشن گردند.اما در صورت وجود پبلوت گازی انداآن را روشن کرده و سپس توسط آن مشعل نفتی را روشن سازید.اگر کوره مجهز به مشعل های ترکیبی(نقتی وگازی) می باشد بهتر است مشعل های گاز سوز را برای مدت حداقل یک ساعت در سرویس قرار داده تا در جه حرارت محفظه احتراق به حدود 500۴ برسد و در آن موقع مشعل نقتی را روشن سازید. " برای روشن كردن مشعل های نقت سوز باید تمام مراحل زیر را پشت سرهم انجام دهید. © گر ازشت( سوخت مایع) بعنوان سوخت استفاده می کنید مطمین شوید که پمپ سوخت در سرویس بوده و دما و فشار آن به «ما و هار مورد ار ره ات " زمانی که پیلوت روشن شد باید خط و شیراصلی سوخت کوره ۵۴81۱۷5 شود(قسمت 6.1 را بینید) ۰ قسمث نفت باش (6ناو ‎Spe aL (oll‏ جلو برده و سپس مسیر بغار و شبر اصلی بخاررا كاملا باز كنيد.توجه داشته باشيد اكر قیل از جلوراندن قسمت نفت پاش بخار را بز کید ممکن است که مشعل گاز سوز ( اگر مشعل تركيبي است)با وزش. بغار خاموش کردد

صفحه 41:
رود" ¢ كردن رها ای ‎ia;‏ از بسته بودن شير ورود سوخت به مشعل مطمین شوید سپس شیر تنظیم کننده را با چرخاندن اهرم ان در حالت موازی با خط باز کنید شیر فرعی بخار را برا ی تمیز نمودن و گرم نمودن مشعل باز کنید. © زمانی که کندانس ها از مسیر بخار خارج شد و بخار خشک بیرون آمد شیر فرعی بخار و شیر سوخت را ببندید.( بخار خشک قابل دیدن نیست) 7 زمانی که شیر اصلی 0۱06۷۱۷۵۱۷6 سوخت نفتی و سپس شیر 06 اه را بتدريج باز کنیدشیر 6061 را با عمل ضربه زدن تنظیم کنید تا سوخت نفتی جریان پیدا کند و شروع به سوختن نماید. در اين موقع نفت با شعله گاز و یا شعله دستی(۲۵۲6۳) مشتعل ‎no‏ شود دقت کنید که نفت به داخل محفظه احتراق نریزد زیرا پس از بالا رفتن درجه حرارت محفظه احتراق آتش خواهد

صفحه 42:
رود" ¢ كردن رها ای ‎ia;‏ شیر بخار و ماده نفتی را برای بدست اوردن شکل درستی از شعل تیم ماب هرک اجازو ندهید شعله با سوب ها تما دراه گاهی اوقات ترجیح دادخ می شود که در بورد بل های ‎seer‏ كم باز باشد زیرا سوخت نقتی سنگین در مجاوت شعله کاز بهتر می سوزد و شعله گاز به منزله پیلوت برا یسوخت نفتی عمل می کند و از خاموش شدن آن جلوگیری می کند. " در بعضی از پالایشگاه ها سیستم کنترل حرارت کوره فقط روی گاز نصب ده و کم وزیاد کردن مشعل های نفتی به صورت دستی انجام می گردد. 8 در جاهایی که از سیستم مدیریت سوخت برای حفاظت سیستم کوره استفاده می شود بايد دستورالعمل های مربوط به شرکت سارنده را انبای ۵

صفحه 43:
عت 2 مراحل سوئيج كردن سوخت از حالت نفتی به گاز در مشعلهای مرکب بصورت زیر است: 1-سوخت گازی را به منطور اطمینان از روشن ماندن مشعل گازی افزایش دهید. 2-شير ورود نفت به مشعل ها و سپس شیر اصلی سوخت را یندید. 3-شير فرعى بخار را باز كرده و سوخت نفتى را از درون مشعل به بیرون فلش تمایید تا از ایجاد کک و مسدود شدن خط جلوگیری گرد.شیر نفتی را با جلو و عقب بردن اهرم فلاش کنید 4بخار را کاملا قطع نمایید مگر آنکه فقط مقدار کمی برای جلوگیری از بخ زدگی در طی زمستان یا خنک نگه داشتن مشعل مورد نياز باشد باز بكزاريد. 5-نفت باش را در داخل مشعل كازى به طرف عقب بكشيد اكر مشعل به عقب كشيده نمى شود نوك انرا با بخار خنک نگه دارید. 6-كاز را طورى تنظيم كنيد كه حرارت مورد ثياز تامين كردد. 7-اگر مشعلهای نفتی و گازی مجزا می باشند مراحل 2,3.4و 6 مناسب هستند. برای تغبیر سوخت از گاز به نقت باید همه مراحل قسمت 6.3 را انجام دهید 3

صفحه 44:
روشن کردن مشعلهای تحت فشار - مشعلهای گرمایشی هوا که درمای کاتالتی وا کرک درا ۳۱ ظرفی که زیر فشار 2 بار هوا یا بیشتراست کار می کند. 7 هوای گرم و محصولات ناشی از احتراق در طی راه اندازی به ۲ تخلیه می شود تا گرمای لازم برای واحد کاتالیستی آماده کندو سپس شعله دستی را وارد می کم ۳ ۱۲۱۰ شود و بتواند مشعل را بکار اندازد.یک اسپارک برای روشن کردن مشعل گازی کافی می باشدولازم است که همواره یک نفر به مشاهده ی شعله بپردازد تا در صورت خاموشی جریان سوخت قطع شود

صفحه 45:
دستورات وبژه << © شما به عنوان یک اپراتور دستگاه می بایستی به کلیه روش ها و دستورالعملهای مربوط به کار کردن با کوره های واحد خود احاطه کامل داشته باشید بتحوی که در موارد اضطراری در اسزع وقت و ‎Use‏ مراجعه به دستورالعمل ها بتوانید روشهای مزبور را به ترتیب زمانی صحبح بموقع عمل در آورید. اين دستورالعمل ها را باید مرتبا مرور کرده و به حافظه خود بسپارید. معمولا قبل از راه اندازی و از سرویس خارج کردن دستگاه دستورالعملهای مورد نیاز توسط سرپرست دستگاه تنظیم شده و به کارکنان ابلاغ می گردد * بیشترین دمای سطح: در دستورالعملهای هر کوره قسمتی وجود دارد که در آن حداقل شدت جریان عبوری از تیوپ ها و همچنین بيشترين دمابى كه سطح تيوب هاى مى تواننداشته باشند ذکر شده است به عنوان تمونه ( شکل زیر) نکته خیلی مهم در قبل از روشن كردن کوره ها این است که با توجه به دستورالعمل راه اندازی دستگاه جریان داخل تیوپ ها و درچه حرارت کوره بالا برود. و بايد ازكرم شدن بيش از حد تيوب ها ( 0۷6۲۱6۵۲09 ) جلوگیری گردد.

صفحه 46:
‎sly‏ کنترل ایمنی کوره ها استفاده از تجهیزات زیر می تواند مفید باشد. + از سرویس خارج کردن دستگاه در دما ‎(high temperature shut down)YL sla‏ و ثبت و کنترل درجه حرارت خروجی از تیوپ ها الارم مشخص کننده دمای سطح تیوپ ها برای هر پاس( در زمان نیازا الارم سطح بالای مایع در ظرف( 0۳:۳۰ ۶ا۲006۱0) برای جلوگیری از ورود آب به سیستم سوخت 4 وجود دریچه ها در قسمت های مختلف کوره برای مشاهده تبوب ها مشخص کننده حداقل جریان برای تبوپ ها بوسیله الارم که روی تبوپ ها داخلی کوره ها است بالانس جریان ۰ مهم است که جریان گذرنده از تیوب ها با دمای جریان خروجی از تيوب ها برابر باشد 7 تنها ترکیب از: * . نشانگر جریان دمای پوسته تیوب دمای جریان خروجی

39,000 تومان