صفحه 1:
موضوع پروژه: بازار رقابت انحصاری و بررسی آن در شرکت یونیلیور
پژوهشگران: فاطمه دهقانی و نگین اویسی
استاد مربوطه: جناب آقای دکتر بیات
صفحه 2:
مروری بر بازار رقابت انحصاری
اگر به انواع بازار در اقتصاد نگاهی داشته باشیم میتوانیم دو بازار رقابت کامل و انحصار کامل را دو سر یک
ab بدانیم. در بازار رقابت کامل, تعداد زیادی خریدار و فروشنده وجود دارد که اقلام همگنی نظیر گندم.
مس یا اوراق بهادار را با هم داد و ستد میکنند و در شرایط رقابت کامل. هیچ یک از خریداران یا فروشندگان
به تنهایی قادر نیستند بر قيمتهای فروش جاری تأثیر بگذارند زیرا خریداران میتوانند همان WW را با قیمتی
cal از سایر بنگاهها تهید کنتد. اما در بازار انحصار كامل وضفيت كاملا برعکسی است و بازار فقط از یک
فروشنده تشکیل میشود. اگر به میانه این طیف نگاه کنیم بازارهایی وجود دارند که نه رقابت کامل هستند 6
نه انحصار کامل, به طور مثال بازار نشر کتاب. از یک جنبه به نظر میرسد بازار کتاب. رقابتی است چرا که هر
كس با انتشار كتابى في توائد به اين عرصه وارد شود و ار اد بازار
OLS میتواند انحصاری باشد چرا که هر کتاب منحصر به فرد است و ناشران توانایی قیمتگذاری دارند و
قیمت کتابها بسیار پیشتر از هزینه تهایی آنهاست. میتوان بازار انتشار کتاب را بازا رقابت الحصاری معرفی
كرد به اين معنى كه برخی از ویژگیهای بازار رقابتی و برخی از ویژگیهای بازار انحصار را دارد: فروشندگان
.بسیار (ویژگی بازار رقابتی» محصول متمایز (ویژگی بازار انحصاری»» آزادی ورود به بازار (ویژگی بازار رقابتی)
صفحه 3:
اگر بنگاهی حق انحصاری فروش محصولی خاص را داشته باشد. آن وقت ممکن است بتواند قیمتش را
بدون از دست دادن تمام مشتریانش بالا ببرد. ممکن است بعضی از مشتریان او محصولات رقیب را ترجیح
دهند اما همه آنها این کار را نمیکنند. اینکه تا چه اندازه مشتریان به سمت محصولات رقیب بووند
بستگی به تمایز محصولات دو بنگاه دارد. هر پنگاهی سعی دارد محصول خود را نسبت به سایر بنگاهها
متمایز سازد چرا که هر چقدر بتواند محصولش را از سایر بنگاهها متمایز کنده قدرت انحصارى بيشت
خواهد داشت. مثلاً صنعت يوشاك رادر نظر بكيريد. در اين صنعت تعدادى شركت لات مشابه ولى
ات يي كي تكو ل ا لاض سو انار ب اين عي ود زا ار د رد اننا
.ساختار صنعتى كه هر دو مبئاى رقابت و انحصار را داردء Cull, انخصارى ناميده مىشود
قیمت
صفحه 4:
بازار رقابت انحصاری دارای ویژگی های زیر است:
هر شرکت تصمیم گیری مستقل در مورد قیمت و خروخی را بر اساس محصول بازار و هزینه های تولیدش
انجام می دهد.
هانش بین شرکث کنندگان گسترده است اما بعید اس که کامل باشد.
کارآفرین نقش مهم تری نسبت به شرکت هایی دارد که بهدلیل افزایش خطرات ناشی از تصمیم گیری
كاملا رقابتى هستند.
آزادی برای ورود یا ترک بازار وجود دارد. زیرا هیچ مانعى براى ورود و خروج ندارد. يكى از ويز
اصلی رقابت انحصاری این است که محصولات متفاوت هستند. چهار نوع اصلی تمایز وجود دارد:
كن
توب نی
تمایز سرمایه انسانی
مر از طیق نورت
صفحه 5:
Unilever پونیلیور
پریلوره شرفت چند ملیتی بربتانیایی-هلندی است. که مالک شمار زیلای از تمهای تجاری بینالطلی در
زمینه مواد غذایی. نوشیدنیهاء محصولات مراقبتهای شخصی. شویندهها و لوازم آرایشی بهداشتی
میباشد. شرکت یونیلیور از سال ۲۰۱۱ پس از شرکتهای پروکتر اند گمبل و نستله سومین تولیدکننده
کالاهای مصرفی جهان محسوب میشود. همچنین از سال ۲۰۰۹ تاکنون بعد از پروکتر اند گمبل و لورتال
در رتبه سوم از بزرگترین شرکتهای آرایشی و بهداشتی جهان. قرار دارد. این شرکت هماکنون بهعنوا
بزرگترین تولید کننده بستنی در جهان شناخته میشود. این شرکت دارای بیش از ۴۰۰ برند و نشان
تجاری است. از نامهای تجاری متعلق به یونیلیور, میتوان به: لیپتون, كنورء لوکس, سانسیلک, داو
رکسوناه وازلین و اکس اشاره کرد.
یونیلیور در سال ۱۹۳۰ از ادغام شرکت بریتانیایی برادران لیور و شرکت هلندی مارگارین یونی تاسیس
ze
دفتر مرکزی این شرکت در شهر لندن قرار درد و فتر عملیاتی آن 9 thie Be ples wed
.سهام شرکت یونیلیور در بازار بورس نیویورک. بورس لندن و بورس یورونکست آمستردام مبادله میشود
صفحه 6:
این شرکت حدود. ۰ تراکنش خرید محصولاتش در دنیاست. در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا
حضور دارد. گردش مالی این شرکت روزانه ۲ میلیارد دلار میباشد.
تمركز يونيليور روى بازار هاى نوظهور و در حال توسعه همجون برزيل و ايران ميباشد. 5
ر ۴ بخش دارد حوزه ای مثل عطر هاء حوزه اى مانند هوم كر و بزركترين حوزه محصولات ير
کر سد
اين شرکت در سالهای اخیر دو استراتژی اتخاذ کرد:
۱. دو برابر کردن کسب و کار ۱
۰ استراتژی در حال حاضرش هست که پیامد های زیست محیطی آن بر نصف کاهش پیدا کند
صفحه 7:
سس
98
نمونه ای از معروف ترین برند های یونیلیور
صفحه 8:
تاریخچه یونیلیور ایران
صفحه 9:
به طور کلی تبلیغات دارای سه اثر متفاوت هستند:
۱. ایجاد نیازمندی یا احتیاج
۲ بالا بردن
۴ کمک به بزرگتر شدن واحدهای تولیدی و خدمانی
ان فروش (در اثر ایجاد نیازمندی یا احتیاج) y
ات در صورتی که به صورت مکرر و هدفمند باشد باعث ایجاد میل به خرید یا استفاده از خدمات قابل
ارائه می شود. حتی گاهی افراد آنقدر در معرض تبلیغات خاصی قرار می گیرند که تلاش میکنند سطح
.زندگی و درآمدی خود را بالا ببرند
صفحه 10:
اقداماتی جهت تبلیغات محصولات یونیلیور
صفحه 11:
ue -.
este | و مدارس بهداشتی" در سراسر ایران
حدود ۲/۵ میلیارد نفر در سراسر دنیا از دسترسی به سیستم فاضلاب بهداشتی محروماند و هر ساله
slant زیادی دانشآموز به دلیل استفاده از دستشوبیهای غیربهداشتی, بیمار شده و از مدرسه باز
میمانند. دامستوس در کمپین حاضرم از سال ۰۱۳۹۵ در راستای نظافت. بازسازی و تجهیز سرویسهای
بهداشتی مدارس مناطق محروم در سراسر ایران قدم برداشته, و تلاش میکند که هیچ کودکی به دلی
نبود بهداشت در مدارس. بیمار نشود.
این اقدام به نوعی تبلیغ محسوب ميشود.
.یونیلیور هزینه تبلیغات و ارائه خدمات را داد ولی با فروش بالا جبران کرد
صفحه 12:
۰ درصد تصمیمات خریداران در حین خرید اتفاق می افتد چه کنیم
که دیده شویم؟ ۲
صفحه 13:
سهم بازار
بازار نوظهور» یک بازار ملی که در فرایند پیشرفتهتر شدن,. قرار دارد و دارای نقد شوندگی در بدهیهای
محلی و بازار سهام است. از طرفی با برخی تغیبرات در سیستم مقرراتی و بازارهاه روبروست.
بازار ایران بازاری نوظهور است. _
.سهم بازار شرکت یونیلیور در بازار های نوظهور طبق آمار ۵۷ درصد میباشد
صفحه 14:
طریقه وارد کردن محصولات به کشور چگونه است؟
صفحه 15:
نتیجه گیری
