صفحه 1:
به نام خدا
موضوع تحقيق : باس بار
نام استاد : اقاى مهندس رستمى
قی: 0
صفحه 2:
" باس بار 5۱583۲) )چیست؟
ا ا ا 1
سیمها]
" و كابلهاى با سطح ولتاز برابر و هم فازء بوسيله يى
Llw, | ل ا 0
مىكردند. در باس بارء انرزى زنراتور يا ترانسفورمرها بهم
اس[
صفحه 3:
و ۱
تخت و مسطح آن در ولتاژهاي پائین بکار
مي رود و بیشتر به شینه مشهور است.
نوع رشته اي أن كه در حقيقت هادي
ا ا
لوله ايي که عمده ترین کاربرد آنها در 2
مراكز توليد و تبديل انرزي الكتريكي است. 3
yuo ل 0 20
صفحه 4:
به دلايل متعدد از جمله: تشعشعات حرارتى و تبادل حرارتى بهتر
| يجاد خاكستر كمتر در موقع جرقه زدن و
سوختن آلومینیوم. واکنش پیشتر مس با گوگرد موجود در هوای آزاد و
eu lM by forty Sven] lps, Oc, تا
آلومینیوم از مس کاربرد بیشتری پیدا میکند.
Fave آلياز براى ساخت باس بارهاى لوله اى, آلياز Foe e sees
(مطابق با نام گزاری اتحادیه بین المللی آلومینیوم - مباطننا۸
لا ا ا ال ار ۱ 0( ۱۳
هنگامی بکار برده مى شود كه استحكام مكانيكى زياد و هدايت الكتريكى
ا م ا ا 00222
عمليات حرارتى انحلال و سيس يير سازى مصنوعى (100أ39 ا9أ851615)
ا ا 6 1 برخوردار
cul 5 ل ل ل ا 19|
كارى اين آليازز متوسط است.
صفحه 5:
اتصال باس بار و شينه هاى مسى در تابلوهاى برق
اتصال شينه هاى مسى در تابلوهاى برقء بايستى از لحاظ
مكانيكى قوى و مقاوم در برابر اثرات محيط باشد.
میتوان با استفاده از پیچ کردن , اتصال کلمپی , اتصال 0
لحيم 9 29S Sais pd a |, lb as Solu w sylKitg>
داس سس وض هاى انصال را رن
تر هستند .
صفحه 6:
1 انصال ا بيج
0 ا ا اا ا ا ا ا ال ey)
5 ا ال sled 9 029; ل ل wl
اما نیازمند سوراخ کاری و پانج بر روی هادی ها هستند که میتواند موجب اعوجاج و غیر
Bo oe ete ی زر ار رن
جال اين نوع اتضال سيار متداول اسك
2- اتصال کلمپی (
اه ی رل سای ارات ای رسارس رل
|
ار از ال رس رای ی ار ری را ار
صفحه 7:
این رار
0 eee] rere Pare Ev anD Poort a vaee] Fara eared 1 eeare-7 |
BPS ete Pris Pela cerr mr empy ere Csr] Cory wee] ment | C- ee
مواقعى كه در خارج از محدودة حفاظتى , اتصال كوتاه رخ مى دهد, pel ol
000 ل Un evan ا ar wee ae
BY
ج - حفاظت هر بخش از بس بار امکان پذیر باشد, به طوری که در مواقع
ای و ی ار زر ی كار جور
ادامه دهد.
صفحه 8:
د - سرعت عمل رله ها بايد زياد باشد, به كونه اى كه از آسيب
رسیدن به تجهیزات به خاطر عبور جریان زیاد , جلوگیری نموده و
۹( خسارت ۳ به بار اورد.
ه - اغلب اتصالى هاى موجود در بس بار از نوع اتصال فاز به زمين
ا 020
1 ا ل ا CLul wl w
اتصال کوتاه را کاهش داده و سرویس دهی به سیستم را افزایش
مى دهد.
صفحه 9:
حفاظت جريان نشتى بدنه :
e] me regent Ce aoe ل ا
سوئيجكير به سمت زمين مى شود. اين حفاظت از يك
ا ا ل ا ا 0
یک رله ی خطای زمین لحظه ای برای قطع سوئیچگیر تشکیل شده
0
ا SCH MOvUNCECt SUMP een crit rarer | et
سوئیچگیرها توسط عایق کردن از زمین جدا شوند. به منظور حذف
Wolpe. ا ا ا 5070
)7( ا ا ل ا ا ۳
ييشنهادى جهت اين حفاظت در حدود 30 96 حداقل جريان خطاى
|
صفحه 10:
انواع شینه بندی:
1- سیستم بدون باسبار 8500۲ ۱۷۱۷۱۲۳۵۱۶
Busbar Single ainu سيستم تى -2
aint -3 بندی اصلی و انتقالی 8۱505۲ Main & Transfer
Duplicate Busbar ( lol yaw 92 )bo> sav ain -4
Wa PW زاره oF TNA ات ا ee OCS COTE FD EE PSOE TTT)
006 6 ۵۱۲6 5۲6۵۱۷6۲ 5۷5۲6۲۲ شینه بندی یک و نیم بریکری -6
7- شینه بندی دو بریکری 5۷5۲6۲۱ 8۲6۵۱6۲ Double
8- شینه بندی حلقوی 5۷5۲6۲۳۱ 550۲ Ring
9- شینه بندی ترکیبی 5۷5۲6۲۲ 060۳۱۵1۴60
0- سیستم های شینه بندی با بیش از دو شین
صفحه 11:
سیستم تک شینه: 859۵۲ 6اوجز5
مزایا: هزینة کم
حفاظت و عملیات ساده
در این سیسنم تمام اتشعابات روی یک شین و توسط یک پربکر با یکدیگر ارتباط پیدا می کند.
معایب:
a اتصال کوتاه روی شین عام پمست بت برق می شود
اكور تملك تب سير ل
1
اين نوع شینه بندی مناسب برای مصرف کننده هایی است که امکان تغذیه از ایستگاه دیگر را داشته باشند.
es Sc bee Cone) ا Decco Is RCC ل ل لا
Fes bearer ace oi Fo Rone cons Roe ones FS ce par Ces eee eC D Cee Ree orn NPY
RRC Porrn eiee ones oeeh es Frese ROSSI Ptv7 Fa Setter eearsee ce SN con WV errgr cy
Ls
در صورت استفاده از بریکر باس شکن در صورت اتصالی روی هر فسمت از شين, همان قسمت بدون برق
مى شود و تداوم و سرويس دهى بهترى را دنبال خواهد داشت و بريكر باس شكن در حالت كار عادى ايستكاه
بسقه نكه داشته امى شود
صفحه 12:
با تشکر از توجه شما
يايان