صفحه 1:
باغ های ژاینی
انسان طبیعت معماری
صفحه 2:
:باغ هاى زاينى
كن اذ دهم ترون افون قو ی و 10 اذ لقف أرق علق 11 نه حادق بعلل
CMe eco) ا ۱
1 ا rov Stren ser aae
رسد که در مکان مشخصی اقامت کرده و نخستین اجتماعات بشری را تشکیل دادند. در ابتدا هدف از ایجاد
باغ بهره كيرى از مواهب طبيعى و ايجاد محيطى آرامش بخش در فضايى كاملاً طبيعى و بكر بود اما با
Pele] ا اال ا ا
زيباء باشكوه و خيال انكيز داشته است.
ی
were (cores ieee pecieO ao) ereremay cust) emer [ren earner 00
Sy #0 ar
شکل ساخته می شد و حثی فضای درون آن نیز, توسط آبراه هایی به چهار بخش مساوی تقسیم می گردید؛
es) res rer canee) bel nea Beep reer | ۱
irs res Fae mC eorraP Fane Core PC] Fas ares iva Farol TIP OC Bs 0
11 الا INR
1۱/7
خیزران (بامبو), پلهای چوبی و يا سنگی بر فراز برکه ها و جزایر مصنوعی آکنده از گل و گیاه استفاده می
شود.باغ سنكى زاينى كونه اى از انواع باغ هاى زاينى است.
صفحه 3:
ل ا cit Semper
ا ل ele rar ie ero Grier sev up evrtac ye -C isle له
ا
اا ا ا ا ا ل ا Delt
ا ایران, انگلیس, فرانسه و ایتالیا وجود داشته است و در
0 اين هنر به روش ها و شيوه هاى خاص خود انجام مى كرفته
Relea a ا ا ا ا ا 9
همان كونه كه هست, نهايت كمال و زيبايى را القا مى كند. براى مثال هر يك از اشكال و
ابعاد سنگ, در باغ ژاپنی معنای نمادین مشخصی دارد. ۳
1
نمادی از آب. درباره باغ های معلق بابل هم بسیار شنیده ایم. باغ هایی که حاکم بابل,
بخت النصر, برای ملکه خود ساخته بود.
صفحه 4:
۱ Retna anne tp سه عتصر باغ ٠
| bme vie) parece rmeraran ered ese CALY
است.
و ی ی ی
* زابن در اين مدت از جامعه اي فكودالي به جامعة اى مدرن و فردكرا تبديل شده است. جامعه أى
CSET ل |
شكست بسوى يكى از بزركترين قدرت هاى اقتصادى جهان حركت كرده است. در اين نيم قرن
علم, تكنولوزى و آموزش غربى را فرا كرفته و در عين حال هويت فرهنكى زاينى اش را حفظ
1
صفحه 5:
RAS wl eer eee Sneed RCS or ie Be ere sh Ae eno Rere Le
POR TOROE DE ar reer On ir ianeer ا Yan Pua OC ey Orc rere arr Sa De BO
1 ac Fea vana hereed Ma CCOUNC)
Reed LC moe reC ity Fe TPC ROW ECB ESC RC Ss RCS COE Gee
Peed erp er Roe n eRe oe tee Oe Rec] CeCe DS) te Re BES OL eT
هنرهای ژاپنی پر از تقلید و ستایش از طبیعت است.
علت این امر دین شینتو, دین بومی ژاپنی هاست. در شینتوئیسم خدا به معنای "بالای کوه" است.
نقاشى زاينى مظهرى از عشق آنها به طبيعت است. باغ زاينى تبلورى از زيبايي شناسى طبيعت
كرات انواس
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
:طراحى منظر در معمارى زاين
طبيعت كشور راين ٠ بهترين وكاملترين الكو در طراحى فضاى خارجي معمارى رزاينى است . يى زاينى
۱
بهینه از عناضر دمنت ساز > تعبیر میکند:
0
نمود طراحی فضای خارجی و از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
۱ ger rrr unr Narre Ppa REC SR acc
Pe Greet pare perenne si eee ou ene pon evened ge yr re es lamer gO
سامان ذهى یک ارتباط a CT
: بهينه ميان اجناس مختلف باع قا مئ نهذ وى همجلدن از متاضر دق نان تظير فانوش هاى سنكى
حوضجه هاى آب و أبشار و جوى هاف مصنوع براق انثناني كردن مقياس باغ : تزيين فضاى باغ و ايجاد
0
هدف او رسیدن به تعادل و تناسب , بدون طراحی هندسی است . او باغ را به خانه خود وصل می کند و
np Ea IS ea a OE eee ا ا 0
Beene peer irs har puree Pam Po
Revel pity] rar peng) re rane tS) Pe PS ae Come aC nee bh oan) Pers ee rot Bearer ev anoe
خواهیم داشت .
صفحه 9:
در مجموعه احداث يارك به شيوه زاينى جه طرح هاى را به كار مى
برند؟
Og ety een peer CaCI EOS ل ا 1 ا 000
Cer amer pp seare ep recy mre seen Seca iret keep cee sear Meare cc)
می شود.
te ice) srr iS IS OSCe) ee heise Reet eC toy ey ال 0
Mel en AS pees eres bce ey ae ee ee eS ens Ceram cr ۱
Pere Te er ee ee ee ei etme enc ra Red ecd eR SEO] ee eeecd oer rey]
earl ele ری و
ژاینی سنگ های نقش عمده ای به عهده دارند. در طبیعت باغهای ژاپنی یک سنگ کاملاً منظم و
را ا تن
می کند- عناصر کلیدی در شیوه ژاپنی عبارتند از: اب و سبزی به معنای کل که به صورت غیر
قرینه یا نامنظم و در عین بی نظمی با توازن در کنار هم قرار می گیرند
صفحه 10:
0 er neste ne) betree ace prmees -Vmeeiror eC ore We ms tater sme TSEC aa
| ates nee noel ria Serer a Ser wee er
كيلاسء افرا . خيزران كاج و زونى ٠ اندازد. در طرح زاينى فواره جايى ندارد. از درختان كوجه
ا ا ا ا ل
0 ا ا ا ل ل
استخر و برکه انعکاس نور را به نمایش می گذارد.
اا ا ا ا ل ا ا ا
eae ی ی ی Shes Weed bis
Up aCe MEU SS Ens Re eee nt ae ose me eRe Ls DCRR INS
De CS Leda ere ved we Sse eee 1 ee Re TD) ا ا 0
rs) aor a ا Cres pal ar roc 9[
صفحه 11:
* اما در باغ زابن همه جيز برعكس است. در آنجا از فرم هاي هندسي منظم خبري نيست. با اين
که همه درخت ها و گیاهان با فکر, طرح و نقشه كاشته مي شوند اما خبري از نظم هاي
هميشكي نيست. كوبي هی ری 2و3 [0 كوناتك ها نين كاملا هم سطح
۱
و
فراتر ازآن
* من روی پل برکه ایستادم.به اطرافم نگاه کردم.به باغ چشم دوختم.سایه ی من با سایه ی پل
1 Mel rey SS el Ass eee nen Sea
eerie pean Se yemea mers 1 و
-هترمندانه متوارن و در عین حال تاعتفارنآنها به صورت متطم ونامتطم در کنار هم چیده خی
شوند.
صفحه 12:
به طوركلى عناصر طبيعى به منظور تداعى يى مفهوم غيرمجرد عميق به كار مى روند.
به اين ترتيب آنها درك عميقى از هارمونى را با احترام به جايى كه هستيم-دنياى طبيعى-زنده مى
ui
ابن ساده اسحت كشا رد ی
در غرب ارتباط بین منظر و معماری یک رابطه ی سودجویانه است.
ا ل ا ا ا ل ا ا 0
در مقابل باغ زاينى ريشه هايش را در ساختارزيبايى بيدا مى كند كه به باغ ارزش مى دهد.
00 ا ا ل ene onen| Sey h
صفحه 13:
صفحه 14:
owls sl EL sjlezo:
ا ام ieee Weel Ey Ears ال ا ا ا Fees trcmorverane verre
ا EAR geremmeercareen Wran Pen oe Serer hapa eee nee aca
را وادار به ايفاى نقش به صورت يى جسم مصتوعغي مثل ديوار كرده اند. كوشك ها در باغ ارويايى در
ااا PAE Pa
انسان برتر از طبیعت و بالاتر از آن قرار می گیرد:
1
RR rege hd ors Beprea pepe reer aero! occ y nc care reese
Bee ا
پائین ترین سطح باغ یعنی هم سطح دریاچه ساخته می شدند. در این مقایسه می بینیم که ژاینی ها
|۱3 ieee races er oer as | ree tevare) Prt evi ranPerOnT Ine SnPnK cnr Dune ant Cs
0 tyrone ره pers heaped bl Sagem
هترمندانه. متوازن و در عين حال نامتقارن.آنها به صورت منظم و نامتظم در کنار هم چیده می شوند.
1
آنها درک عمیقی از هارمونی را با احترام به جایی که هستیم-دنیای طبیعی-زنده می کنند.
صفحه 15:
: باغ زاینی در گذرزمان
٠ اولين باغهاى زايفي در منطقه كوهستانى 811810لاكه در حال حاضر نارا نام دارد؛ در قرن
ششم ميلادى بدوجودامدتد: أبن نافها تفليدى ان سج هاف أقتانوين يودتد. بركدهاى
ا ا ا ا ل ۱
بوديسم داذواز ابن يمن ناتين بودسة: توط ]كي انها تابن كاملا محسوين اسست: در شا
9م بايتخت از ثار) به كيودو مهل لبد كيودو تر طبيعن بقار ريا وشاعراتهافى قراز
كرفته است. درآين منطقه جندين رود خانه نه طم من ريت 5 كانالهاف زيادى براى ابرسانى به
شهر حفر شده است. تايستانهاى كيوتوكرم ee ل وبراى خنى كردن هواء آبشار و
7
irc ey [on Pee Pc oraree etn re ا
آنها قايقرانى ودر كنارشان ماهيكيرى كرد. الاجيقهاى ماهيكيرى 8108100 لا5آرا راهروهايى به
|
سازی [۱عظ5۱۱۱۱۱, که براساس تصویر 000با «سرزمین خلوص», که در کتب مذهبی توضیح
Ieee yp) ا ا Perce ere err <) a0) | pve oar) =) 4010) 1 Wlemrol Inv
er | ۱
Ber MepRer ens) Oia] deny
صفحه 16:
صفحه 17:
gl ancl, bJgol
Be meds mecs incite were ede Sty ashe tee reli wore Saher ag
خاطره وذهن نقش بسته است به ياد اورده شود. سيس زمانى كه مكان نهايى
7 7
همه بیشتر احساس برانگیز است. دوران طلایی طراحی باغ ژاپتی, دوران
0 ۱0 Prt Sa han a peceemn UI (ol er]
استادكارانى به نام 8810005/الاظ)-ال581/21(به معنى آدمهاى كوه, نهر ورود)
2 ا easepe are corti wear vn [ELIS Fert
oud aislu iv 9 Siwy pro b baad oS Sie slgel oul xiry9lux
1
ا ey. Ural ese Coa ery nee en ener
eo) Cae eemroer] eT See C1 eC ROCCE MU] cect EUmU LETC ECM CMC TET ItLS
براى رسيدن به نوعى فضاى ايدهال براى اعمال مراقبه بوده است. در واقع
cul ا ا
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
+ باغ هنرهای زیباي کبوتو در ژاین. آیسترهای بینظیر از یک باغ تفریحی ميباشد
که توسط تادائو آندو طراحی شده است. در این پروژه میتوان ایدههای آندو
7 0
ا 0
ل ا ل ل fovea rire) Is isp erm eC
یک مکان (۱/90۶)) است که بهسان شالوده قضا عمل میکند. قصد من ابتدا
0 سب این طربق بهدست آوردن چشماندازی از معماری
ا لا cowl Yorito ا ا oS Jl> |
eva ote ey ا ا ل 0
نشان دادن و ظاهر ساختن منطق نامرئى طبيعت بايد ان را با منطق معمارى
رو در رو نهاد. در اینجا است که هندسه وارد عمل میگردد. هندسه نه تنها برای
هر جيزى جارجوب ميسازد, بلكه به اجزاى صحنه نيز شكل ميدهد. همزمان
ا ا 0 0 ا ل 0
|
آمدن میکند."
صفحه 21:
صفحه 22:
| ز جمله نكات قابل توجه در اين بروزه تلفيق فضاى معمارى و فضاى حسى
ا Bryer sree ore etre morn n
Poles roe MC SCIP Me -C ort] NO] OC hee ا
005 tes he rs cies Sr et Ap eee
Bled Cet rRoe Te ator rn irra mt evmoNy Minti eke he tgrne: Sea
0 ا ا ا ا Ie |
ال ا ا ا
مصالح مختلف روى سطح اب
صفحه 23:
een ی و بای
۱
۱
000
irae 1 ا ا
ماندگاری طولانی مدت و محفوظ از تاثیرات هوا نگهداری میشوند)
(OPE) 5b GS ol L oj90 walsb (F
قرارگیری تیرهای بتنی به صورت نمایان روی جرزهای سنگین
- ایجاد دیوارهای آب بهوسیله ریزش آب
Tere CROP Es oie ۱
ا eno) ee EC pry tee mere SIC De tra ۱
افزايش عمق و تنوع در نمايش فضا
صفحه 24:
+ گلها و بوته ها
00 ا ل ا eo) Coren ee any) peer bape Pee a A
ی اما در باغهاق haere hei Reena ema
Poirier eee tema) as neat rt row) er pe ea rrron fee cpl
۰ گیاهان آبی مثل:
۰ زنبق- نیلوفر آبی
ylaLs - ۱[
* داوودی -کاملیا -گل صدتومانی
* نیلوفر آبی:
ب 2
صفحه 25:
يي ا ا ا
گل صدتومانی:
ازدواج-باروری-بهار-ثروت و نشاط
كامليا:
مرك نا كهانى
داوودى:
طول عمر-شادى-علامت مشخصه ى زاين
تائويى:
كل طلايى -شكوفايى معنوى
صفحه 26:
: راه ها
باغهاى زاينى مانند ساير باغها در معرض خطرتخريب توسط كامهاى ما هستند.بيشتر طراحان باغ
Cp rine WP a peer Step Abe) Pernt Pmee sy 1
شامل طیف -وسیعی از سنگ های مسطح می شود.گاهی این راهها طوری ساخته می شوند که
a Rec er etre ce ner ا ا ا ا لل لت
بيشترى
را صرف کند. مسیر حرکت در باغهای ژاپنی با بسیاریاز باغها متفاوت است.در این باغها راهها منظم
car) ا ا REC ا ا ا ا 0
PASS bya rearing iain red pan malbndpemeemecurd piped yionaren a ene rey
خودمانى بسيار شبيه به طبيعت آشنا كام بر مى دارد.
صفحه 27:
صفحه 28:
ا ا ا ا ا 0
و ميدهند
0 ا ا ge) ay
۰ گاهی از پایه ی سنگی ستونهای معابد تخریب شده با هر ساختمان دیگربه عنوان سنگفرش
استفاده مى شده است
صفحه 29:
۱ eras! ae teres Wea ns eos aah Ce Roe eee
| aCe Semel as Oe
Felt fae erg wre ope] peareeert cs] breve arc Praag ov Fit nt eS] cae ee | Pec ee Pe] Be)
. طبیعی تایع باغ ژاپنی
برای شناسايي تمثیل و استعاره ای که معرف ویژگی های اصلی فرهنگ ژاپنی باشد, می توانیم آمریکا
و زاين را مقايسه كنيم. اكر "فوتبال آمريكايي" را استعاره فرهنك آمريكايي بدانيم؛ باغ و منظره
۱
باغ حش بوداين: باغ ی ی
ا rae
عمیق به وجود آورند
صفحه 30:
Fol eee Sire | Comore arte ec meri er? oa Pci Bar rrovry inv | Peis trav bare] Ear Fapeure paren ee] PC
جوهر اصلي خودش را كه ون دار
هر قطره به تنهايى نيروى كوجكى بيش نيست, اما وقتى به هم مى آميزند آبشار بزركى تشكيل
مى دهند و به استخرى كه فوران مى كند مى ريزند. ظاهراً استخر و آب كير باغ آرام است,
ا ل اه ار هی
پر را ی ی نا ی رن
9
و ماهیت آن برسد.
همجنين صداى آرام جريان آب كمك مى كند تا اين يديده زيباي كوجى "هارمونى" و يكانكى و
ا evra
صفحه 31:
ل pi emt ا ا ا Sy DRO -maere 0 0200
ist Meret ecg ا ا ا ا ان
ال ا ا ل ا ا 1 RSS CPC
از طبيعت استء مردم راين هم خودشان را ياره اى از طبيعت مى دانند.
درست رجاف ی
3 0007
آن تن داد
eer Sey Ca PoP Oe mE er Ti nsenE SiC mepT OTC Mn Ci ptr a ViTgT BI
هيج SE ee Gs ل ا
1 7 riers Rese ere)
[berg eel eeares peal pecs nope rire) Ceaeeiry) car errr ca We prey rey ert Ys
a
صفحه 32:
و
هه وهی وان و Dies mses sre
كوه ها و دره هاف ی
Ree) ا ا ا ا TpE PS Op Te
BESO er ا Dnt Sr teem)
1 Si ere y er veer ever al mee ert Scr See ter OPC OTS)
0 mene StS meee MEV SS aare
ere cr Aneel eae bese ene ne Ce Sei aCe Us shor Ser oes
دار
صفحه 33:
7 درصد از نفت مورد نياز را با اتكاء به واردات تهيه مي كنيم. همجنين الومينيم. سنك آهن و نيكل
ل ا ۱
۱ ا S) cae Fs] rc)
fe ی ی oe tee eRe Ue ل
Me Me cu coed keris Eac) ا Cate as ال كت
شکرگذار آنها بوده و هیچ چیز را نباید ببهوده تلف کنیم.
۱ erred eer a ire Sele pC RO pte ا ا
.)1383 استفاده را از آنها بکنیم.» (موریتا
صفحه 34:
صفحه 35:
کیوتو»
e gt ارات لك
صفحه 36:
باغهای ژاپنی اندرسون, راکفرد, ایالت ایلینوی, ابالات متحده امریکا
Poo : : 5
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
توکیو زاین 8۱16۱۴۱۱ باغ
صفحه 42:
زاين 61لا7/85 موزدى هنر اداجى؛ ياسوكى
صفحه 43:
زابين 1/1110 كايراكو-ان: ميتو
صفحه 44:
کنروکو-ان, کانازاوا ژاین
صفحه 45:
Ee
ean ا ا
باغ ژاپنی نام سبکی خاص از باغسازی است که در آن از عناصر موجود در طبیعت به نحو شگرفی استفاده
می شود. معمولا دز ترکیب باخ های زایتی از تکیت ها هان وکا رنی و متوع با عناضری همچون پله های
ا 17 ae رار
Beyer ey Fre irs or pie an eee) eee pear rca
201 nd ben Devi رب any
Po eer gee err]
ال ریت ی سس ی
رم ار ار ار ار
احترام به ظبیعت
صفحه 46:
۱ ا ل Bier a TO CUnr Per oC War Can)
1 Yt imot en en mnie] be eV Yar vat) eee git arty we Cre bay 2 ape)
Pepe ieee i nied Tying Kon oso hay une Ur (15 سنك كاملا منظم :و ضاف يه
ها است كه زيبايى هايى را ايجاد مى كند. سنك يزرك نشان كوه است”“ سنك هاى تيز
و سركش نشان آنش و سنك هاى صيقلى نمادى از اب
چند نمونه مهم گیاهانمورد استفاده در باغ هاوزلينىرا نام بتبرید- 5
۱
| Red eee eee
0 teat ye)
89 zee nn
نيلوف رآبى (مظه رآبهاى آغازين و ياكى و حفاظت )