سایرسفر و گردشگری

باغ های کهن

صفحه 1:

صفحه 2:
* باغ هاى بين النهرین * مقدمه * افسانه ها وكتيبه ها * باغ هاى معلق بابل © ياساركاد عمارت خسرو پرویز دوم (قحصرشیرین) *_ باغ های تیسفون * باغ های هند * مقدمه *_ مبانی ومفاهیم * تاج محل باغ های مصری مقدمه مبانی و مفاهیم کاخ حتشبسوت باغ های خاور دور مقدمه میانی و مفاهیم انواع باغ ‎shitennoji‏ ‏با ‎Saihoji‏ ‏باغ آز۱۱۱0۵ Katsura ¢u.

صفحه 3:
*تقسيم باغ غالبا به چهار بخش *استفاده از خطوط راست در طراحی *وجود یک کوشک يا بنا در مرکز يا بلندترين قسمت باغ "استفاده از يى جوى اصلى *استفاده از استخرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز مقابل کوشک *رابط نزدیک با طبیعت *فقدان فضای سبز بیهوده و ...

صفحه 4:
1 3 ۳ اولین باغ‌ها (در کتیبه‌ها و افسانه‌ها) * _باغ‌های به جا مانده از تمدن کهن(کتیبه به جا مانده از آشور بانیپال در سرزمین سومر) * جمشید. شاه باغی را برای در امان نگاه داشتن مردم می سازد. باغ به عنوان عنصری کهن با تاریخی برابر با تاریخ حضور آدم بر زمین

صفحه 5:
برجم به نگل مرجم با آشلاع ۹۰ مور مزریاود و ارفتاع 4 ‎athe oa‏ تراسها در طبقاتی روی یکدیگر واقع شده بودند و هرکدام دارای ستونهای سنگی ین باغ نه تنها به خاطر زیبیی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوهآبیاری آن حائز اهمیت می باشد. باغ‌ها تا این دوره از هندسه خاصی پیروی نمی‌کنند.

صفحه 6:
4 0 بابل * اين باغ در زمان بختالنصر و تقريبا همزمان با كورش و قبل از آن ساخته شده است. ترسیمات متفاوت و بعضا نادرست. نشان از قطعی نبودن موجودیت این مکان دارد.

صفحه 7:
إن از جهار يخش جهان و تقسيم شدن با جهار نهر متقاطع به نشانه جهار ياى «ووركشه» منبع روشنايى سر 5 8 , اين مفهوم ريشه در باورهاى قديم ايرانى دارد كه در هر فرهنك و دوره ای پابرجا مانده است.

صفحه 8:
پاسارگاد * طراحی منظم و هندسی با آبراه طراحی شده * کاخ بدون حصار * اولین الكوى جار باغ كاخ هاى ايوان دار موجب تداخل باغ و ساختمان مىشود كه مىتوان آنها را به نوعى اولين كوشكهاى ايرانى ناميد.

صفحه 9:
: تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی نمی‌کند و شبیه به باغ‌های آشوری؛ بی نظم بوده است. خوانساری: تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی مي‌کرده اما تقسیم‌بندی با آب صورت نگرفته است. هر دو نظریه نشان از وجود باغ و اهمیت آن در این بنا می‌باشد.

صفحه 10:
از شیوه پارتی در دوره‌ی شیوه‌ی پارتی آب در معابد ایرانی در کنار آتش به صورت چارباغ يا غیر آن استفاده می‌شده است. آب به عنوان یکی از مهمترین و مقدس‌ترین عناصر طبیعی همواره در فرهنگ ایرانی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.

صفحه 11:
شیوه پارتی * در این شیوه. در ساخت کاخ‌ها باغ به عنوان عنصری مهم و واجب مورد نظر a قرار مى كيرد. 1 كاخ خسروء نشان از طرحريزى دقيق هندسى و همراهى نزديك كاخ كوشك و باغ

صفحه 12:
1 شیوه پارتی * اهمیتباغ آ هميت باغ آنقدر زياد است كه به علت وجود محدودیت‌های موجود در منطقه با 9 7

صفحه 13:
خصوصیات باغ ابرانی از ورود اسلام در ایران تا دوره‌ی قاجار گسترش اسلام موجب شد شیوه باغسازی ایرانی فراتر از مرزهای این کشور پیشروی کند و از کشورهای عربی به اسپانیا برسد.

صفحه 14:
م _باغهاى هند بابرء اولين موسس و بنيانكذار معمارى و باغسازى كوركانىء به باغ بيشتر به‌عنوان یک منظر زیبا و محیطی برای خوشی و لذت علاقه‌مند بود تا به عنوان یک انعکاس انسان‌ساخت از تصویر قرآنی. او به‌علت مشکل کمبود آب در هندوستان» برای اقامت راحت‌تر در این منطقه. آب را به سطح زمین آورد و به جریان درآورد و از همین جریان آب برروی زمین برای تقسیم نمودن زمین استفاده می‌نمود

صفحه 15:
Teal ‏تاج محل‎ ساخت: سال ۱۰۴۰هجری قمری تا سال ۱۰۵۷هجری قمری بدست ۳۰ كاز كرو قا وس وراش با ناستفامه اروس رمو فیح مایت یگ و سنك هاى قيمتى آورده شده از سرزمينهاى دور.

صفحه 16:
داراى شكلى مستطیلی در رسای محور شمالی - جنوبی, کناره رودخانه جمنا با بعادی اين باغ در سه بخشء مجزا شده است: الف) محدوده ورودی باغ ب) باغ مرکزی ج) صفداى به ارتفاع ع-/ متر كه مزار روى آن قرار گرفته‌است.

صفحه 17:
محدوده های ورودی باغ در اين باغ دو نوع دروازه ورودی وجود دارد: ا.ورودی از سمت رودخانه جمنا ۲. مجموعه دروازه ورودی در جنوب باغ

صفحه 18:
باغ مرکزی ‎١‏ شکل باغ مریع کامل ۰۳,۲۰۴ مت ۲ باغ تقسيم شده به ۴قسمت توسط نهرهای آب. ۳ قرارگیری نهر پهن در راستای آکس ؟. محصور بودن باغ از سه طرف و باز بودن آن از سمت چهارم به رودخانه.

صفحه 19:
6. صفه و مزار ۱ 1 قرار گرفته بر روی دو سکو(صفه) به ارتفاع ۷-۶ ۲ سكو مربع شکل اول ‎٩۲۱۶‏ مترمربع. ۳ در سمت غرب ساختمان مزاره مسجد ودر شرق آن مهمانپذیر قرار گرفته است.

صفحه 20:
باغ شالیمار و لاهور باغی دارای شکلی متوازی‌الاضلاع کشیده و پا مستطیل مورب در جهت شمال به جنوب. که با دیواره‌های بلند آجری احاطه شده‌است. دارای ابعاد ۶۵۸ متر از شمال به جنوب و ۸متر از شرق به غرب. اين باغ در سه سطح از جنوب به شمال طبقه‌بندی شده که هریک از سطوح ۵-۴متر با سطح دیگر اختلاف دارد.

صفحه 21:
io. عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار الف) نهر شاهی «برای آبیاری باغ)

صفحه 22:
*در تراز پایینی ۱۵۳فواره *در تراز میانی ۱۵۲ فواره ۱ *در تراز بالای ۱۰۵ فواره ۱

صفحه 23:
عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار ج) مجموعه ساختمان های باغ د) درختان باغ شامل ۱ انواع درختان مثمر ۲. انواع درختان سایه‌انداز ۳ درختچه‌ها و نهال‌هایی از قبرس. ۴ انواع كلها

صفحه 24:
تلفیق اصولی از باغ‌های ایرانی با عناصر محلی هندی ‎.١‏ برپایی باغ از توپوگرافی زمین تبعیت می‌کند؛ گاهی مسطح است. مانند«تاج محل» و گاهی شیبدار مانند« شالیمار» ‏۴ باغات هر کناردمسیی رووخانه و با جز © نی آنیازی تونبظ حقو اور رودخانه و تجمع آن در مخازن بزرگ آبی که در وسط باغ قرار ‏داشت و هدا صورت میگرفت. ۴ طرح باغ‌هاء هندسی. منظم و متقارن با تقسیمات اصلی و فرعی به صورت چهار باغ می‌باشد. ۵. استفاده از اعداد و نماد مقدس. ۶ محصوریت کامل باغ در صورتی که کنار رودخانه نباشد. ‎ ‏اچه برپا می‌گردد. قنات و أوردن أن أن ‎ ‎ ‏ن به سطح باغ به کمک نهرها و کانال‌ها ‎

صفحه 25:
طبیعت و آثار طبیعت در طول تارب خ هميشه منبع الهام و سرمشق خلاقیت‌های انسان مصر باستان بوده‌است. در ایسن سرزمین رابطه انسان با طبیعت مبتنی بر الهام از طبیعت و آمیختگی معماری با طبیعت قرار داشت. طبیعتی که به طور نمادین و سمبلیک وارد باغ‌سازی و معماری شده و به گونه‌ای رمزآلود نمایان شده بود.

صفحه 26:
مصریان باستان برای آبیاری باغهای خود به دو روش عمل می‌کردند ‎.١‏ تا اوایل پادشاهی جدید این عمل به‌صورت انسانی انجام می‌شد. ‏۲ کانال‌هایی که از نیل جدا می‌شد و از آن‌ها برای پرکردن استخرها و چاه‌های موجود در باغ‌ها استفاده می‌شد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
خصوصیات باغ مصری پلان قرینه ۲. استخری مستطیل یا تی‌شکل در جلوی عمارت یا در محور طولی ۳. ردیفی از درختان يا دیواری دور بلغ را احاطه کند. ۴ آلاچیق در محور اصلی یا اطراف استخر ۵ درختان میوه (انجیرهانارخرسا) کاشت انواع نخلها در حاشيه و رديفهاى ‎op Felis gh ys COE go Lt‏ ردیف‌های جلویی

صفحه 28:
باغ مصری. سمبل‌های طبیعی در این سرزمین, رابطه انسان با طبيعت مبتنى بر لها از طبیعت و آمیختگی معماری با طییعت قرار داشت و ویژگی‌های آن بدین شرح قابل جمع‌بندی است: ۱ طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت. ۲ سیستم باغ‌سازی در مصر باستان به صورت باغ‌های کشاورزی بوده است. ۳ باغ‌های مصر باستان, قطعات مسطح مستطیل شکلی بودند و گیاهان در آن با فرم‌های منظم کاشته می‌شدند و دیوارهای بلندی آن‌ها را احاطه می‌کرد. ۴. در کنار این کانال‌های آب. گذرهایی نیز برای ارتباط قسمت‌های مختلف در نظر گرفته می‌شد. ۵ داربست مو نيز در اين باغها از در ورودی تا آستانه محل اقامتگاهامتداد می‌یافت. ۶ در مواردی وسط این باغ‌ها حوض آبی تعبیه می‌شد که عمدتا از زهکش آب‌های زمینی تغذیه می‌شدند. ۷ در اطراف این باغ‌ها یک ردیف درخت در کنار دیوار باغ کاشت می‌شد تا از نفوذ یادهای صحرا به داخل آن جلوگیری به عمل آيد. ۸ در مجموع طراحى اين باغها بر اساس فاكتورهاى اقليمى و محيطى بوده و باغها مكانى براى زندگی خصوصی محسوب می‌شدند.

صفحه 29:
باغ مصرى. سمبل‌های طبیعی بر اساس اعتقادات مصریان باستان از تقاطع مسیر حرکت خورشيد و مسي جریان رود نیل دستگاهی چلیپایی مقدسی بوجود می‌آید که در معماری و هنر آنان نمود این دستگاه عینا نمود می يابد. از نمونه های توجه به این دستكاه هندسى طبيعى مى توان به اين مورد اشاره نمود كه اهرام در طرف جب نيل ساخته شده اند يا به عبارتى اجساد فراعنه در طرفى كه خورشيد غروب می کرده دفن شده است. اندازه‌گیری‌های بعدی نشان داده که جهت ساختمان اهرام تنها چند دقیقه با جهات اربعه زاویه دارند.

صفحه 30:
هر درخت دارای معنی خاص خود به طور کل حدود ۱۸ گونه از درختان به وسیله مصریان باستان کاشته می‌شد؛ گل‌ها نیز فراوان کاشته می‌شدند و شامل آفتابگردان, گل‌های ذرت. رزء زنبق. سوسن. كل یاس, میخک. پیچ رونده» نرگس. كرت لور در موكز يكل پاپیتال: مرزنگوش: حناء برگ بو . ‎dara‏ ‏داودی. پاپیروس, نیلوفر آبی» مو و تم 2۳ ‎sy plas‏ مت راوس مس ‎sonnei ‎Page Se gh ‎

صفحه 31:
کارکردهای مختلف باغ‌های مصری *نمایش اعتقادات و باورهای مصریان بوسیله‌ی درختان مختلف؛ * اجرای مراسم مختلف برای تدفین مردگان و اعمال سنتی پس از آن؛ *برای تولید غذا نیز کاربرد داشتند و سبزیجات و شراب ازآن‌ها تهیه می‌گشت. تعریح؛

صفحه 32:
عناصر طبیعی که وارد منظرسازی مصر شده و جنبه سمبلیک به خود گرفته اند أ افراع مسر سمیلی از کوه و استقامت ۲ رود نیل, مظهر زندگی و بقاء ۳ یروس و لوتوس به ترتیب نمادی از مصر سفلی و علیا ۴ درختان. هر کدام نمادی از خدایان ۵ بر نخل و پاپیروس و غنچه نیلوفروارد معماری و منظره پردازی شده اند. به طور مثال در سرستون های کوتاه و کلقت به کرات استفاده شده ا ۶ پرستش خورشید(رع با سمبلی از حاصلخیزی: توپوگرافی و شيب زمين نيز در شكل كيرى باغ بسیار تاثيركذار بوده اند. به طور مثال در باغ معید هت شپ سوت در ديرى البحرى تراس هاى آن با آمفى تثاتر طبيعى آميخته شده است و آخرين تراس آن به عنوان المان نهايى بنا به کوه متصل می شود. رفت کشاورزی به عنوان

صفحه 33:
باغ‌های مصری را می‌توان براساس نوع گیاهان آنها نیز به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد *باغ دارویی *باغ سبزیجات *باغ کرت انگور *باغ سبزیجات

صفحه 34:
باغ‌های خاور دور ژاپن در زمینه‌ی فرهنگ. هنر و تمدن بسیار مدیون فرهنگ چین است. آیین باستانی سرزمین ژاپن‌«شین تو به معنی راه خدایان است.کلیه امور جهان با همکاری و هماهنگی کامی ها که هر یک وظیفه ی خاصی بر عهده دارند به انجام می رسد. کامی ها دامنه وسیعی از اشیا و پدیده‌ها را شامل منن‌شونده پدیده‌مایی مانند اد زعده اشيا طبيعئ مانند»خورشید و ماه. کوه‌هاء رودهاء در جانوران غرض از تائو راهی است که منجر به تعادل و توازن گردد. تئو معنای راه را در سکوت و خلوت تفکر می یافت در تكريستن در طبيعت» رها شدن از خود و فراق ذهن می‌داند و دوری از هر نوع عملی که مخالف نظام طبیعی جهان باشد.

صفحه 35:
خصوصیات و عناصر کلی ‎ee ee‏ یه سورظ اتفزافی. صخره و سنگ ‏فانوس معمولا از جنس سنگ ‏خانه چای یا کوشک ‏يرجينء يا فنس يا دیواری به ‏همراه نقش هاى سنت ‏پلی برای رسیدن به جزیره ها یا ‏راههای سنگی ‎

صفحه 36:
veh انواع باغ ژاپنی *_باغ های کاراسنسویی (باغ سنگی) هیچ ابی در اين نوع باغ وجود ندارد. با اين حال آب را بوسیله سطوح پوشیده شده آز سنگ ریزه هایی که شیار کشی شده است به صورث انتزاعی شبیه سازی شده است. خزه و سنگ برای نمایش دریاچه. جزیره هاء قایق هاء دریاها و رودها و کوه ها که بر دوی این سنگریزه ها جای می گیرد. *_باغ های تسوکیاما (۲501۷۵۳8) این شیوه ‎Eb‏ سازی شهرت بیشتری دلرد و الگوبرداری هایی زیادی از آن در سراسر جهان شده است. در اين باغ ها از درختان برای بستن دید به بناهای اطراف استفاده می شود. ساختار باغ تلاش دارد تا دید تماشاگر را بر روی مناظر اطراف متمرکز سازد. * شيوه جانيوا ( 110/3 173©) باغ ها دراين شيوه براى بركزارى ميهمانى جاى ساخته مى شود. كه براى راهنمابي ميهمانان به خانه جاى از سنك جين هابى (510۳06 6516001۳9 و فانوس سنگی استفاده می شود.

صفحه 37:
باغ ژاپنی خانه ی چای رنچی تی ای * سادگی و بی پیرایگی خاص خانه ی چای نشان دهنده ی تمامی اهدافی است که برای آن ساخته شده :خلق فضایی صمیمی برای میهمانان و اعتراض به سبک های مجلل که تنها نجبا و روتمندان توان پرداختن به آنها را داشتند. در ورودی این خانه مانند تمام نمونه های مشابه حوضچه ای است برای شست و شوی.دست و دهان.

صفحه 38:
این باغ در ابعاد ۱۰۶۳۰ متر به صورت مستطیل طراحی شده است با ۱۵ سنگ که ۵ گروه دسته بندی شده اند. ۳

صفحه 39:
نقطه ی تعیین شده ای در آیوان مشرف به باغ وجود دارد که می گویند با استقرار در آن حسی مثل خواب آلودگی یا خلسه به انسان دست می دهد که زمینه ی مناسبی برای تمرکز و مدیتیشن فراهم میکند و به هدف ایجاد معبد که همانا خلق محیطی مناسب

صفحه 40:
* مصالح استفاده شده در این راهها شامل طیف وسیعی از سنگ های مسطح است.گاهی این راهها طوری ساخته می شوند که بیننده مجبور شود به آرآمی و به دقت در باغ حرکت کند و به برای توجه به چشم اندازها. وقت بیشتری را صرف کند. * در اين باغها راهها منظم و خط دور می زنند -به نفع یک درخت كنار مى روند اما هرگز خود زاتحمیل نمی کنتد: *_در باغ های چای برای نشان دادن مسیردرست حرکت به مهمان از راه های سنگی استفاده می شد.

صفحه 41:

صفحه 42:
Katsura fi ‏أن‎ i

صفحه 43:

صفحه 44:
Ninnanji Hi

فهرست باغ‌های بین‌النهرین •تقسیم باغ غالبا به چهار بخش •استفاده از خطوط راست در طراحی •وجود یک کوشک یا بنا در مرکز یا بلندترین قسمت باغ •استفاده از یک جوی اصلی •استفاده از استخرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز مقابل کوشک •رابط نزدیک با طبیعت •فقدان فضای سبز بیهوده و ... اولین باغ‌ها (در کتیبه‌ها و افسانه‌ها) • باغ‌های به جا مانده از تمدن کهن(.کتیبه به جا مانده از آشور بانیپال در سرزمین سومر) • جمشید ،شاه باغی را برای در امان نگاه داشتن مردم می سازد. باغ به عنوان عنصری کهن با تاریخی برابر با تاریخ حضور آدم بر زمین بابل • برج به شکل مربع با اضالع 90متر در پایه و ارتفاع 90متر می‌باشد • تراسها در طبقاتی روی یکدیگQر واقع شده بودند و هرکدام دارای ستونهای سنگی مکعب شکل توخالی بوده‌اند که توسط گیاهان پوشیده شده بود .تحقیقات بیشتر در منطقه بابل منجر به یافتن پایه‌های این ستون‌ها شده‌است. این باغ نه تنها به خاطر زیبایی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوه آبیاری آن حائز اهمیت می باشد. باغ‌ها تا این دوره از هندسه خاصی پیروی نمی‌کنند. بابل • این باغ در زمان بخت‌النصر و تقریبا همزمان با کورش و قبل از آن ساخته شده است. ترسیمات متفاوت و بعضا نادرست ،نشان از قطعی نبودن موجودیت این مکان دارد. باغ ایرانی • چارباغ نشان از چهار بخش جهان و تقسیم شدن با چهار نهر متقاطع به نشانه چهار رودخانه مقدس از دریای «وورکشه» منبع روشنایی سرچشمه می گیرد. این مفهوم ریشه در باورهای قدیم ایرانی دارد که در هر فرهنگ و دوره ای پابرجا مانده است. پاسارگاد • طراحی منظم و هندسی با آبراه طراحی شده • کاخ بدون حصار • اولین الگوی چار باغ کاخ های ایوان دار موجب تداخل باغ و ساختمان می‌شود که می‌توان آنها را به نوعی اولین کوشک‌های ایرانی نامید. تخت جمشید • پیرنیا :تخت جمشید از الگQوی چارباغ پیروی نمی‌کند و شبیه به باغ‌های آشوری، بی نظم بوده است. • خوانساری :تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی می‌کرده اما تقسیم‌بندی با آب صورت نگرفته است. هر دو نظریه نشان از وجود باغ و اهمیت آن در این بنا می‌باشد. شیوه پارتی • در دوره‌ی شیوه‌ی پارتی آب در معابد ایرانی در کنار آتش به صورت چارباغ یا غیر آن استفاده می‌شده است. آب به عنوان یکی از مهمترین و مقدس‌ترین عناصر طبیعی همواره در فرهنگ ایرانی از جایگاه باالیی برخوردار بوده است. شیوه پارتی • در این شیوه ،در ساخت کاخ‌ها باغ به عنوان عنصری مهم و واجب مورد نظر قرار می‌گیرد. کاخ خسرو ،نشان از طرحریزی دقیق هندسی و همراهی نزدیک کاخ کوشک و باغ شیوه پارتی • اهمیت باغ آنقدر زیاد است که به علت وجود محدودیت‌های موجود در منطقه با فاصله نسبت به کاخ ساخته می‌شود. خصوصیات باغ ایرانی از ورود اسالم در ایران تا دوره‌ی قاجار • • • • • • • سلسله مراتب تقارن مرکزیت ریتم استقالل و تشخیص فضا تنوع و وحدت طبیعت گرایی گسترش اسالم موجب شد شیوه باغسازی ایرانی فراتر از مرز‌های این کشور پیشروی کند و از کشورهای عربی به اسپانیا برسد. باغ‌های هند بابر ،اولين موسس و بنيانگذار معماری و باغ‌سازی گورکانی ،به باغ بيشتر بهعنوان یک منظر زیبا و محيطی ‌ عالقهمند بود تا به ‌ برای خوشی و لذت عنوان یک انعکاس انسان‌ساخت از تصویر قرآنی .او به‌علت مشکل کمبود آب در هندوستان ،برای اقامت راحت‌تر در این منطقه ،آب را به سطح زمين آورد و به جریان درآورد و از همین جریان آب برروی زمین برای تقسیم نمودن زمین استفاده می‌نمود تاج محل ساخت :سال 1040هجري قمري تا سال 1057هجري قمري بدست 20000کارگر و ب ّنا و سنگ تراش با استفاده از سنگ مرمر سفيد ،ماسه سنگ و سنگ های قيمتی آورده شده از سرزمین‌های دور. معمار :مال مرشد شيرازی معرفی پالن دارای شکلی مستطيلی در راستای محور شمالی -جنوبی ،کناره رودخانه جمنا با ابعادي حدود 579 ×304متر این باغ در سه بخش ،مجزا شده است: الف) محدوده ورودی باغ ب) باغ مرکزی ج) صفه‌ای به ارتفاع 7-6متر که مزار روی آن قرار گرفته‌است. محدوده های ورودی باغ در این باغ دو نوع دروازه ورودی وجود دارد: .1ورودی از سمت رودخانه جمنا .2مجموعه دروازه ورودی در جنوب باغ باغ مرکزی .1شکل باغ مربع کامل 304×304متر. .2باغ تقسیم شده به 4قسمت توسط نهرهای آب. .3قرارگيری نهر پهن در راستای آکس .4محصور بودن باغ از سه طرف و باز بودن آن از سمت چهارم به رودخانه. صفه و مزار .1مزار قرار گرفته بر روی دو سکو‌(صفه) به ارتفاع 7-6 متر .2سکوی مربع شکل اول 9216متر‌مربع. .3در سمت غرب ساختمان مزار ،مسجد و در شرق آن مهمانپذیر قرار گرفته است. .4آکس اصلی باغ که در راستای ساختمان مزار قرار گرفته‌است. باغ شالیمار و الهور باغQی دارای شکلی متوازی‌االضالع کشيده و یQا مسQتطيل مورب در جهQت شمال به جنوب، کQه بQا دیواره‌های بلنQد آجری احاطQه شده‌است. دارای ابعاد 658متQر از شمال به جنوب و 258متQر از شرق بQه غرب .ایQن باغ در سه سQطح از جنوب بQه شمال طبقه‌بندی شده که هریQک از سQطوح 5-4متQر بQا سQطح دیگر اختالف دارد. عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار الف) نهر شاهی (برای آبياری باغ) عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار ب) 410فواره •در تراز پایينی 153فواره •در تراز ميانی 152فواره •در تراز باالی 105فواره عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار ج) مجموعه ساختمان های باغ د) درختان باغ شامل .1انواع درختان مثمر .2انواع درختان سایه‌انداز .3درختچه‌ها و نهال‌هایی از قبرس. .4انواع گل‌ها تلفیق اصولی از باغ‌های ایرانی با عناصر محلی هندی .1برپایی باغ از توپوگرافی زمين تبعيت می‌کند؛ گاهی مسطح است ،مانند«تاج محل» و گاهی شيبدار ،مانند« شاليمار» .2باغات در کنار مسير رودخانه و یا دریاچه بر‌پا می‌گردد. .3سيستم آبياری توسط حفر چاه و قنات و آوردن آب از رودخانه و تجمع آن در مخازن بزرگ آبی که در وسط باغ قرار داشت و هدایت آن به سطح باغ به کمک نهرها و کانال‌ها صورت می‌گرفت. .4طرح باغ‌ها ،هندسی ،منظم و متقارن با تقسيمات اصلی و فرعی به صورت چهار باغ می‌باشد. .5استفاده از اعداد و نماد مقدس. . 6محصوریت کامل باغ در صورتی که کنار رودخانه نباشد. باغ مصری طDDبيعت و آثار طQQQبيعت در طول تاريخ هميشQه منبQع الهام و سQرمشق خالقيت‌هاي انسQQان مصQQر باسQQتان بوده‌اسQQت .در اين سQرزمين رابطQه انسQان بQا طQبيعت مبتنQي بر الهام از طQQQبيعت و آميختگQQQي معماري بQQQا طQQبيعت قرار داشت .طQQبيعتي كه بQQه طور نمادين و سQمبليك وارد باغ‌سQازي و معماري گونهاي رمزآلود نمايان شده بود. شده و به ‌ مصریان باستان براي آبياري باغهای خود به دو روش عمل مي‌كردند .1تا اوايل پادشاهي جديد این عمل بهصورت انساني انجام می‌شد. ‌ كانالهايي که از نيل جدا مي‌شد و از ‌ .2 آنها براي پركردن استخرها و چاه‌های ‌ موجود در باغ‌ها استفاده مي‌شد. خصوصيات باغ مصري .1پالن قرينه .2اسQتخري مسQتطيل يا تي‌شكل در جلوي عمارت يا در محور طولي .3رديفQQي از درختان يا ديواري دور باغ را احاطه كند. .4آالچيق در محور اصلي يا اطراف استخر .5درختان ميوه (انجير،انار،خرمQQا) كاشQQت انواع نخل‌هQQQا در حاشيه و رديف‌هاي خارجQQي و كاشQQت درختان كوتاه‌تQQر در رديف‌هاي جلويي‌ باغ مصري ،سمبل‌هاي طبيعي در اين سرزمين ،رابطه انسان با طبيعت مبتني بر الهام از طبيعت و آميختگي معماري با طبيعت قرار داشت و ويژگي‌هاي آن بدين شرح قابل جمع‌بندي است: .1طبيعت پايه الهام معماري بناي معابد مصري به شمار مي رفت. .2سيستم باغ‌سازي در مصر باستان به صورت باغ‌هاي كشاورزي بوده است. باغهاي مصر باستان ،قطعات مسطح مستطيل شكلي بودند و گياهان در آن با فرم‌هاي منظم ‌ .3 كاشته مي‌شدند و ديوارهاي بلندي آن‌ها را احQاطه مي‌كرد. .4در كنار اين كانال‌هاي آب ،گذرهايي نيز براي ارتباط قسمت‌هاي مختلف در نظر گرفته مي‌شد. .5داربست مو نيز در اين باغ‌ها از در ورودي تا آستانه محل اقامتگاه امتداد مي‌یافت. ميشد كه عمدتاً از زهكش آب‌هاي زميني تغذيه .6در مواردي وسط اين باغ‌ها حوض آبي تعبيه ‌ ميشدند. ‌ .7در اطراف اين باغ‌ها يك رديف درخت در كنار ديوار باغ كاشت مي‌شد تا از نفوذ بادهاي صحرا به داخل آن جلوگيري به عمل آيد. .8در مجموع طراحي اين باغ‌ها بر اساس فاكتورهاي اقليمي و محيطي بوده و باغ‌ها مكاني براي زندگي خصوصي محسوب مي‌شدند. باغ مصري ،سمبل‌هاي طبيعي بر اسQاس اعتقادات مصQریان باسQتان از تقاطQع مسQیر حرکQت خورشیQد و مسیر جریان رود نیQل دسQتگاهی چلیپایQی مقدسQی بوجود می‌آیQد که در معماری و هنQر آنان نمود ایQن دسQتگاه عینQا نمود مQی یابد .از نمونQه های توجQه بQه این دسQتگاه هندسQی طبیعQی مQی توان بQه ایQن مورد اشاره نمود کQه اهرام در طرف چQپ نيل سQاخته شده انQد یQا بQه عبارتQی اجسQاد فراعنQه در طرفQي كه خورشيد گيريهاي بعدي نشان داده كه جهQت غروب مQي كرده دفQن شده اسQت .اندازه‌ ‌ ساختمان اهرام تنها چند دقيقه با جهات اربعه زاويه دارند. هر درخت داراي معني خاص خود به طور كل حدود 18گونه از درختان به وسيله مصريان باستان كاشته گلها نيز فراوان کاشته ميشد؛ ‌ ‌ آفتابگردان، ‌ می‌شدند و شامل گلهاي ذرت ،رز ،زنبق ،سوسن ،گل ‌ ياس ،ميخك ،پيچ رونده ،نرگس، پاپيتال ،مرزنگوش ،حنا ،برگ بو، داودي ،پاپیروس ،نیلوفر آبی ،مو و خشخاش بودند. کارکردهای مختلف باغ‌های مصری •نمایش اعتقادات و باورهای مصریان بوسیله‌ی درختان مختلف؛ • اجرای مراسم مختلف برای تدفين مردگان و اعمال سنتی پس از آن؛ ازآنها تهيه مي‌گشت. •براي توليد غذا نيز كاربرد داشتند و سبزيجات و شراب ‌ •تفريح؛ عناصر طبيعي كه وارد منظرسازي مصر شده و جنبه سمبليك به خود گرفته اند .1اهرام مصر ،سمبلي از كوه و استقامت .2رود نيل ،مظهر زندگي و بقاء .3اپيروس و لوتوس به ترتيب نمادي از مصر سفلي و عليا. .4درختان ،هر كدام نمادي از خدايان .5برگ نخل و پاپيروس و غنچه نيلوفر وارد معماري و منظره پردازي شده اند .به طور مثال در سرستون هاي كوتاه و كلفت به کرات استفاده شده است. .6پرستش خورشيد(رع) با پيشرفت كشاورزي به عنوان سمبلي از حاصلخيزي. توپوگرافي و شيب زمين نيز در شكل گيري باغ بسيار تاثيرگذار بوده اند .به طور مثال در باغ معبد هت شپ سوت در ديري البحري تراس هاي آن با آمفي تئاتر طبيعي آميخته شده است و آخرين تراس آن به عنوان المان نهايي بنا به كوه متصل مي شود. باغهای مصری را مي‌توان بر‌اساس نوع گياهان آنها نیز به‌صورت زیر ‌ طبقهبندی کرد ‌ •باغ دارویی •باغ سبزیجات •باغ کرت انگور •باغ سبزیجات باغ‌های خاور دور ژاپن در زمينه‌ی فرهنگ ،هنر و تمدن بسيار مدیون فرهنگ چين است. آیين باستانی سرزمين ژاپن«شين تو« به معنی راه خدایان است.کليه امور جهان با همکاری و هماهنگی کامی ها که هر یک وظيفه ی خاصي بر عهده دارند به انجام می رسد. کامی ها دامنه وسيعی از اشيا و پدیده‌ها را شامل می‌شوند؛ پدیده‌هایی مانند باد ،رعد ،اشيا طبيعی مانند»خورشيد و ماه ،کوه‌ها ،رود‌ها ،درختان، جانوران غرض از تائو راهی است که منجر به تعادل و توازن گردد .تائو معنای راه را در سکوت و خلوت تفکر می یافت ،در نگریستن در طبيعت ،رها شدن از خود و فراق ذهن می‌داند و دوری از هر نوع عملی که مخالف نظام طبيعی جهان باشد. باغ ژاپنی خصوصیات و عناصر کلی • آب ،واقعی یا به صورت انتزاعی • صخره و سنگ • فانوس معموال از جنس سنگ • خانه چای یا کوشک • پرچین ،یا فنس یا دیواری به همراه نقش های سنتی • پلی برای رسیدن به جزیره ها یا راههای سنگQی باغ ژاپنی انواع باغ ژاپنی • باغ های کاراسنسویی (باغ سنگی) هیچ ابی در این نوع باغ وجود ندارد .با این حال آب را بوسیله سطوح پوشیده شده از سنگ ریزه هایی که شیار کشی شده است به صورت انتزاعی شبیه سازی شده است. خQزه و سنگ برای نمایش دریاچه ،جزیره ها ،قایق ها ،دریاها و رودها و کوه ها که بر دوی این سنگریزه ها جای می گیرد. • باغ های تسوکیاما ()Tsukiyama این شیوه باغ سازی شهرت بیشتری داQرد و الگوبرداری هایی زیادی از آن در سراسر جهان شده است .در این باغ ها از درختان برای بستن دید به بناهای اطراف استفاده می شود .ساختار باغ تالش دارد تا دید تماشاگر را بر روی مناظر اطراف متمرکز سازد. • شیوه چانیوا ()Chaniwa باغ ها دراین شیوه برای برگزاری میهمانی چQای ساخته می شود. که برای راهنمایی میهمانان به خانه چای از سنگ چین هایی ( )stepping stoneو فانوس سنگی استفاده می شود. باغ ژاپنی خانه ی چای رنچی تی ای • سادگی و بی پیرایگی خاص خانه ی چای نشان دهنده ی تمامی اهدافی است که برای آن ساخته شده :خلق فضایی صمیمی برای میهمانان و اعتراض به سبک های مجلل که تنها نجبا و ثروتمندان توان پرداختن به آنها را داشتند. • در ورودی این خانه مانند تمام نمونه های مشابه حوضچه ای است برای شست و شوی دست و دهان. • • رایوآنجی زیباترین و معروفترین باغ سنگی ژاپنی است . این باغ در ابعاد 10×30متر به صورت مستطیل طراحی شده است با 15سنگ که در 5گروه دسته بندی شده اند. • نقطه ی تعیین شده ای در ایوان مشرف به باغ وجود دارد که می گویند با استقرار در آن حسی مثل خواب آلودگی یا خلسه به انسان دست می دهد که زمینه ی مناسبی برای تمرکز و مدیتیشن فراهم میکند و به هدف ایجاد معبد که همانا خلق محیطی مناسب برای رسیدن به آگاهی است کمک می کند. ورودی باغ راه‌ها • مصالح استفاده شده در این راهها شامل طیف وسیعی از سنگ های مسطح است.گاهی این راهها طوری ساخته می شوند که بیننده مجبور شود به آرامی و به دقت در باغ حرکت کند و به برای توجه به چشم اندازها ،وقت بیشتری را صرف کند. • در این باغها راهها منظم و خط کشی شده نیستند.خم می شوند- دور می زنند –به نفع یک درخت کنار می روند اما هرگز خود راتحمیل نمی کنند. • در باغ های چای برای نشان دادن مسیردرست حرکت به مهمان از راه های سنگی استفاده می شد. Katsura Katsura Ninnanji Ninnanji

51,000 تومان