صفحه 1:
www.tabaye.ir
صفحه 2:
سالك ارم رم
پراندازی طب سنتی در
ایران
صفحه 3:
نت
* اکر واقعا طب سنتی روش موثری برای درمان بسیاری از بیماریها است چرا به
یکباره ترک شده است 3
" آيا مردم نسبت به گنجینه علمی خود دجار فراموشکاری شده اند یا برنامه
خاصی برای نابودی آن اجرا شده است ؟
" آيا حذف یکباره حجامت از رفتارهای درمانی جامعه به علت بی تاثیر
بودن آن بوده ؟
* آیا طب رایج تحقیقی بر روی طب سنتی انجام داده و با بررسی علمی آن را
رد کرده با یک کودتای طبی اتفاق افتاده است 3
صفحه 4:
« تا ریخ طب در ایران» نوشته دکتر سیریل الکود
پزشک سفارت انگلس در دریار قاحار
«مبارزه با طب سنتی از زمان شاه عباس صفوی که
مقارن با ورود کمپانی هند شرقی به ایران بود » در
دستور کار قرار گرفت لیکن به علت مقاومت مردمی
هیاتهایی که در زمان صفویه به ایران می آمدند
توفيقى به دست نياوردند . »
صفحه 5:
«اینها اصلا عادت ندارند با مطالعات و تحقیقات جدید پیشرفت کنند و با همان
تعصبی که به مقدسات متمسکند » به اصول طب خود چسبیده اند . »
7 عصبانیت این پزشک از اعتقاد مردم به طب خود
تلاش استعمار برای حذف طب سنتی
شدت اعتقاد مردم آن زمان به طب سنتی در حد باورهای مذهبی
آبا اگر مردم که طبیعتا هميشه به سلامتی خود علاقمندند از طب سنتی خود
فتیجه نمی دیدند و از آن راضی نبودند چنین به آن پاییندی نشان می دادند ؟
صفحه 6:
« ويزكى مهم دوران قاجار انتقال طب ابن سينا به طب هاروی و
باستور بود . هياتهاى نمايندكى كه در اين زمان به ايران مى آمدند
اغلب يزشك بودند و به اين ترتيب طب غربى به ملايمت و آهستكى
در سنكرهاى طب سنتى نفوذ كرد . »
* خزنده بودن
* حرکت جنگی به قصد تسلط فرهنگی
صفحه 7:
واضح است که برای غلبه بر یک ملت بايد آنها را نسبت به داشته های
خود دچار خود باختگی کرد و کدام خودباختگی از این بالاتر که
یک ملت بپذیرد که برای حفظ سلامتی و درمان خود محتاج به بیگانه
است ؟
وقتی در این سنگر تسلیم شود سایر سنگرها را راحت تر تخلیه می کند
و دقیقا به همین علت است که هیاتمای نمایندکی غربی که به ابران
می آمدند عمدتا از میان پزشکان انتخاب می شدند .
صفحه 8:
«در سال ۱٩۱۱ وضع قانون طبابت بر اساس دیلم و مدرک صورت گرفت که می گفت :
هیچکس در هیچ نقطه از ایران حق اشتغال به هيج یک از فنون طبابت را ندارد مگر اینکه از
وزارت معارف اجازه نامه گرفته یا تصدیق نامه از ممالک خارجه داشته باشد .
بدین ترتیب آخرین میخ تابوتی که حاوی جسد مرده طب سنتی بود کوبیده شد . سمت
معلمى طب ابن سينا نيز منسوخ شد . تمام این اصلاحات نشان میداد که با سپری شدن دوره
مجربان طب رازى و ابن سينا » روشهای طبی منسوب به آنان نیز محکوم به فنا گردیده
است . رسم دیرینه خدمت شاگردی نیز از بين رفت و حکیم ها دیگر نمی توانستند شاگردانی
به
سوی خود جلب و معلومات و تجربیات عملی خود را به آنها منتقل کنند .
تمامی این بشرختما به وسبله سباست اروبا به شدت کنترل می شد , »
صفحه 9:
کاملا نباده شده و کار از کار گذشته است :
«بدیهی است که اکنون دور نمای طب به نحو محسوسی تغبیر
یافته بود ۵۰ سال آموزش بوسیله اساتید خارجی نسلی را پدید
آورده بود که دید آنها کاملا با بدرانشان متفاوت بود .
این نفوذ فرهنک غربی به وسیله هباتهای پزشکی در مراکز
مختلف کشور تقویت شده بود و بزرگترین افتخار و اعتبار را در
اين مورد بايد به اين هياتها داد»
صفحه 10:
re ree
استعمار اولین ار توسط طب خود وارد کشور ما شد .
حذف طب سنتی بنابه اعتراف سیریل الگود و سایر مورخین و اطبای غربی حرکتی
خزنده بود که طی دهها سال تلاش و برنامه ریزی بی وقفه حاصل شد .
جهت این حرکت از بالا به پائین بود :
- شاهان و شاهزادگان را به استفاده از طب غربی متقاعد کردند
- آموزش طب شیمیایی در کنار آموزش طب سنتی در دارالفنون برقرار شد
- راه آموزش طب سنتی را مسدود نمودند
- در نهایت مردم را مجبور به روی آوردن به طب شیمیایی کردند
صفحه 11:
و هيج وابستكى به خارج ندارد
و در درمان بسيارى از بيماريها
ما را خودکفا می کند » بیش از سایر
روشهای درمان در طب سنتی
مورد عناد و ستیزه جویی
قرار كرفته و مى كيرد .
صفحه 12:
دكترايرج فاضل
طبسنتى بايدتوسط بزشكانجام شود
رئيس اهل جتراحاق يول باهشداو تبت ب تتطرات بدكاركيرى طب
دجو كفث: «طب ستنى حتعاً بايد توسط پزشک و
2 تاد ی و
كر ليرج فاضل ذر تكو با اطلاعات ب كيد بر ete
مات .لاك ولب سس كنتة ين خب يايد ترسط لقره
مسولیپدون لمات ای و تریت نش جرا ون
و شود ه عوان تم مرف کترل تشد یمان دای
قر وردها به خاطر طيحي
م ثوائد مسسموميت و جتى خطر مر
pang apa go
هیچ عوارضی نداد
فاضل با ره بت حجامت نی گفت:*اصزوژ حجامت هیچ پیه و
اساس علسی دود
سوماستفاده داوند و بايد از یشان جرکی
کسانی که آذ و نریجمیکتد قصد
اوه مرد هش نار هد که از اه حجاست میکند ید
عراب احتماى أن او جملبه اإكسلايسه جبائيست» إيناز و دوكر
بيمارى هاى ake iit
رئيس فرهنككستا علوم بزشكى أفزود: كرفت مقدارى ود
برا هرمان برخى ane ماناد احتفان قلب بسسنيار مفيد مسبت وو
حتی میتاند میب نجات جان يمار تسوب اماه لوطي كد
كاربه شيوه درست و علمى انجام شوده.
فا ادها که رتعى مى كويد جون حسجامت در زعا يار
رياص ان مدر أن تاه کرد ال
RS ET A yc tae جرن پر ارس
در آن زسان با چهارپا امه به مدینهمرفده موز نز ما بای
ak Sly yoy نجات جسان سای دیگر ی
ميشوده
صفحه 13:
است نيستيم بلكه بحث بر سر اين است كه طب رايج در مواجهه با
«<©1015625 ©0111:0131))» ناكام مانده وروز به روزاين
ناكامى ها و
عوارض استفاده طولانی مدت از داروهای شیمیایی بیشتر رخ می نمایاند
* احیاء طب اسلامی سنتی یک ضرورت است
GE oS خويش ببراستن به از جامه عاریت خواستن