کسب و کارتجزیه و تحلیل اطلاعاتاقتصاد و مالیعلوم مهندسیبرنامه‌ریزیعلوم پایه آمار

بررسي ميزان انطباق درآمدهای شهرداری‌ها با ظرفيت اقتصادی شهر: مطالعه موردی شهرهای تهران و کرج

صفحه 1:

صفحه 2:
اهمیت موضوع * اهمیت تامین مالی شهرداری‌ها توسط شهروندان (قتصاد شهر) تااتراث اققصادى ا(زفيوة وضعیت کسب و کار شهر) 7 اثرات اجتماعی [۲ پایداری درآمد 0 پاسخگویی شهرداری تا تخصیص بهینه منابع سس ما2 * لزوم تناسب درآمدهاء میزان خدمات و وضعیت اقتصادی شهر تابر یک نظام سالهسالی:ازتباطی متداتلربین قدرت افتصادی شهروا قدرثسالی شهزدازی‌ها برقراز اسث.

صفحه 3:
وابستکی د رآمدی شهرهای مختلف به منابع خار جک * به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد از درآمدهای شهرداری های بزرگ جهان از منابع داخلی (مالیات‌های مختلف) که ناشی از قدرت اقتصادی شهرهای مختلف است تامین شده است. مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای شهرداری‌های جهان را تشکیل می‌دهند. 2 ea 7 Bem « 0 ۴ Jam >: | = i =m = >

صفحه 4:
ae فهرست عناوین تعريف ارزش افزوده اقتصادى ۲7 برآورد ارزش افزوده اقتصادى شهرهاى تهران و كرج 71 مقایسه ارزش افزوده اقتصادی شهرهای تهران و کرج با کدهای درآمدی مرتبط ل مقایسه تطبیقی شهرهای تهران و کرج از جهت میزان انطباقی کدهای ‎pe‏ 3 1 ۴۶ ارزش افزوده اقتصادی [] جمع بندی

صفحه 5:
تعریف ارزش افزوده اقتصادی ۳ * به طور کلی به ارزش اضافه‌ای که بر اثر انجام برخی اعمال بر روی کالا یا در ارائه خدمات ایجاد می‌شود. ارزش افزوده ‎Added)‏ 00196 گفته می‌شود. بر اساس مبانی مالی مقدار این ارزش برابر است با تفاوت ارزش معاملاتی (ارزش فروش) و اززش كالا و خدمات خريدارى شده (واسطذائ) حاصل مئشود: رسی مقدار و تغییرات ارزش افزوده اقتصادی یک شهر می‌تولند معیار خوا سای وضعيت اقتصادى آن منطقه تلقى شود ©

صفحه 6:
متدلوژی برآورد ارزش افزوده اقتصادی . مده حير Man ir nk * استخراج ارزش افزوده اقتصادی استان تهران * استخراج تعداد شاغلان استان تهران و شهرهای تهران و کرج به تفکیک * محاسبه سرانه ارزش افزوده استان تهران در رشته فعالیت ۱ ضرب تعداد شاغلان هر رشته فعالیت در سرانه ارزش افزوده استان تهران برای هر شهر * تبدیل مقادیر ارزش افزوده هر فعالیت به قيمت‌های ثابت با 6 ماتریس ضرایب مناسب تذکرات * محاسبه ارزش افزوده شهرها به صورت مستقیم به دلیل کار گسترده میدانی عملا امکان پذیر ‎=z‏ منايع اطلاعاتي مركز آمارابرا و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
سرانه ارزش افزوده اقتصادی استان تهران ‎oS‏ ‏سرانه ارزش افزوده (بهره‌وری نیروی کار) استان تهران در گروه‌های * کشاورزی (کشاورزی. شکار جنگل‌داری باغداری و شیلات)» صنعت و معدن (استخراج معدن, صنعت. ساخت. تا ن برق كاز و آبء ساختمان) و * خدمات (بازرگانی» رستوران و هتلداری. حمل و نقل. انبارداری و ارتباطات. خدمات موسسات ملي و پوا خدمات مستفلات و خدمات حرفه ای و تخصصی, خدمات عمومی, خدمات اجتماعی ؛ شخصی و خانگیْ) سرانه ارزش افزوده تیروی کار و آرزش افزوده اقتصادی جاری استان تهران در سال ۱۳۸۵ (میلیون ریال) ۱ vA ۷

صفحه 8:
سرانه ارزش افزوده اقتصادی استان تهران 0 (0 1140 + 23000,000 S88 308" en | 49000,000 /$00,000 +20 90

صفحه 9:
yal, ۱ . — سرانه ارزش افزوده استان تهران به تفکیک رشته ‎pce ead‏ سرانه ارزش افزوده استان تهرآن به قیمت جاری در کروه کشاورزی طی سال‌های ۷۹ تا ۸۵ (میلیون ‎(dla‏ ‏1 3 [ 26 اه ‎Aris = Vile OW‏ اكلم ۱۳۲۵۲ ۱ سرانه ارزش افزوده استان تهران به قيمت جارى در كروه صنايع و معادن طی سال‌های ۷۹ تا ۸۵ (میلیون ریال) we nA ‏تاكتك‎ TAY eg aT ۳ are yyer ‏صوة‎ 9۷ ۲۲ ۳ ۲۳۰۲ [ ۱ AYER NAR ator ‏وق و کازطبیعی‎ 3 ۱ 5

صفحه 10:
ادامه: سرانه ارزش افزوده استان به تفکیک رشته فعاليت تعر یش یکی سرانه ارزش افزوده استان تهران به قیمت جاری در گروه قدمات طی سال‌های ۷۹ تا ۸۵ (میلیون ریال) 0000-5 ام ره ۰ ‎Youve‏ Voir) Yet REY AY EAN Fey gre ‏ها مه ها مد‎ Fao ‏حمل وتقل نبارداری وارتباطات‎ ‏مخ‎ GAY ‏ما ۲ تک‎ ۲ AYA ‏واسطه گری‌های مالی‎ ‎rade EN | tesev ream‏ اه امد ‎7 ‎1 ‎FEKA A YaE AY‏ كرض ‎١‏ لوه هبرجم ‏بهداشت و مددکاری اجتماعی ‎erie‏ له ال ۱۳۲ ۱۵/۵ ‎rea‏ لم ‎dom) WR Ne vu‏ و ‎eed‏ ‎EAA VINY YIN‏ الإطركة ‎AAA WN‏ در ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
ارزش افزوده اقتصادی شهر کرج به قيمت‌های ثابت دک نش لهکلیار Mon Fier kee ]اش افزوده گروه‌های مختلف اقتصادی شهر کرج به قيمت‌های ثابت سال ۱۳۷۶ (میلیون ریال) کشاورزی ها گروه صناح و ادن 1 گروه خدمات ها از مه فوم ممع ان موم فوع ان مومع 7 م۱۴ اد م۱۲ امعم و میلیون ربال

صفحه 12:
لس ارزش افزوده گروه صنایع و معادن شهر کوج دود عدر راش افزوده تروه صنايج ؟ معادن شهر کر به قيمت‌های ثابت سال ۱۳۷۷ (میلیون ‎(ky‏ ‎a a= 5 3‏ د اخان تأمين آب برق وكاز طبيبى 8 منت ها ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
ارزش افزوده گروه خدمات شهر كرج انمودل +0 اش اهزهده كيده شدمات شهر كرع به ظيمتهاى ثابت سال ‎(ly owe) im‏

صفحه 14:
جمع بندی ارزش افزوده شهر کرج دزیر * میزان ارزش افزوده اقتصادی فعالیت‌های شهر کرج (به قيمت ثلبت) طى سال‌های ‎۷۹٩‏ تا ۸۵ از حدود ‎۷۰۰,۹٩‏ میلیارد ریال به بیش از ۵۰۰,۱۷ میلیارد ریال رسیده‌است. (افزایش ۸۰7) * سرانه‌ی ارزش افزوده شاغلین نیز از ۲۳/۲۴ میلیون ریال به ۲۰/۲۴ میلیون ریال رسیده‌است. افزایشی /۳۱) 2 * علت رشد بیشتر میزان ارزش افزوده به سرانه افزایش جمعیت ( بوده‌است.

صفحه 15:
مقایسه ظرفیت اقتصادی با کدهای د رآمدی شهرداری کرج سهمیخش های مختاف در آمدى شه دار كرح لتقتو خلاو لي خا ‎me‏ ‎nettle ate‏ ان مت و وهای موسات میا ‎she‏ سیر ینابز دای موجه و ول دی ۳ کمک های ای نت امن های ی

صفحه 16:
بررسی کدهای در آمدی ‎Lag yo‏ با ساختمان و اراضی*: ۳ عوارض مرتبط با ساختمان و اراضى

صفحه 17:
عوارض مرتبط با ساخت و ساز الو بين مرشكاةز شكارم ‎Nady Fe ee‏ عوارض با “ارتباط مستقيم" * عوارض یر پروانه‌های ساختمانی » عوارض بر مازاد تراکم » عوارض بر یالکن و پیش‌آمدگی © عوارض ۳۸ حق تظارت مهندسین. ساختمانی عوارض با ارتباط "غیر مستقیم* * عوارض سطح شهر عوارض یر تفکیک اراضی و ساختمان عوارض بر معاملات منقول » عوارض بر اراضی و املاک بلااستفاده * عوارض نوسازی ن عوارض و در آمدها می‌بایست ارتباط منطقی و متناسبی با ارزش افزوده بخش ساخ اشند.

صفحه 18:
در آمدهای اتفاقی این گروه خود به دو زیرگروه Jac" ‏ش ادعوارض اختصاص‎ i ‏ال‎ feel call uae ‏جریمه حذف پارکینگ از بخش " درآمدهای ناشی از عوارض اختصام‎ » گروه اضافه گردیده‌است. ae 1

صفحه 19:
f=) 7733۲۳۳۱3 7 ‏مر لا ی ام‎ arate Baek ‏ما ها‎ NEL Maar cc res ‏ها‎ hai TURAN | Sia oil ‏خرف‎ 00 iv Ce ‏الم‎ ond 3 رض برتفكيك الافى وسلقتمان ‎ana‏ بل ‎eat‏ را ال در آمدهای مرتبط با ساخت و ساز شهرداری کرج err ee ‏عورش سع شیر مب لا سطع‎ 11۳7۳۳ 2/3255 ۳ ۹ Ua || Nee | ee ise omen VL ATMA NRK Yorranvert Vand ation ama ‏اد لعن مسيم اعد عمسا انان‎ هه هه 1۳ 75 مالتليية

صفحه 20:
We aes PRLS RS a ‏يوا ها رت‎ ‏عياش عند رونك‎ و | ۳ موی م مروت ‎amare‏ 3 ng عندقة رو ‎ane‏ ‎sans‏ ‎Aware‏ ‎al ey‏ ای روطب ما رز ‎inom‏ تتستحاق سل ۱۳۱۶ را ‏| عرصي ‎oti lat‏ ‎hte‏ مر او ‎Sauer‏ ‎7 ‎ve ‎ts ‎3 ‏مار ‏لع ‎nae‏ ‏مه تا ‎Tee wren‏ ‎sie‏ ‎rk YA aban ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
دومین مشعلا لشكليه 2 مس سس ‎ea‏ کدهای مربوط به وصولی توسط سایر موسسات * شهرداری‌های کشور بخشی از درآمد خود را توسط سازمان‌های خدملتی شهری دریافت می‌کنند. خدماتی نظ ‎By wal‏ 9 از لين گونه خدمات می‌باشند. در اکتر شهرهای توسعه یافته جهان لین موسسات مستقیما ت شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند. سهم لین درآمدها در کل درآمدهای شهرداری با اينکه خیلی بالا نیست ( ۱ درصد) اما از جهت پایداری جزو پایدارترین درآمدهابه حساب می‌آید. طی چند سال گذشته. ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش خدمات نظیر تأمین سیم شهرداری از ارتی نزو یخش تنس آبه بر وکا بهقیستهای ات سل ۱۳۷۶ (را» ارزش افزوده تأمین آبه يرق رگاز ‎tee‏ لاا الانتسلا 101نتتتكللةا الاتقتالاةا ۳۳ 00 ‏ل ا‎ NEAL EVTE TOY,

صفحه 22:
2 ‏دومین مشعلا لشكليه‎ Mon ame oo کدهای درآمدی مربوط به صنعت یکی از کدهای درآمدی شهرداری‌ها سهم این سازمان‌ها از ارزش افزوده تولیدات صنعتی حوزه استحفاظی آن: است. بر اساس قانون. شهرداری‌ها می‌توانند یک درصد از ارزش افزوده بخش صنعت را تحت عنوان عوارض : لید یا فروش محصولات تولیدی دریافت کنند. جدول زیر سهم شهرداری کرج را از ارزش افزوده اقلام صد تولید شده در لین شهر نشان می‌دهد. بر اساس جدول زیر شهرداری کرج هیچ گاه نتوانسته یک درصد از صنعت منطقمی خود را اخذ نماید. متاسفانه سهم دریافتی شهرداری طی سال‌های گذشته روندی کاهشی تجربه کرده‌است. م سهم شهردارى از ارزش افزوده بخش متت به قبمشهاى ثابت سال 5/8 | (ربال). ارزش افزوده بعش نعت ‎THYLYANET EVAL‏ ال الل ال 0 عوارض ب رتليد يا فروش محصولات ولیدی ۱ ۱ عد

صفحه 23:
الو بين مرشكاةز شكارم 2 كدهاى مربوط به حمل و نقل و ارتباطات * با توجه به انکه تسهیل حمل و نقل و کنترل ترفیک شهرها یکی از مهمترین وظلیف شهردری‌ها است میزان درآمد از عوارض مرتبط با لین موضوع نیز می‌بایست با لین موضوع تناسب داشته باشد. در جدول زي سهم شهردری را از رزش افزوده بخش حمل و نقل شهر كرج نشان می‌دهد. عوارض مرتبط با حمل و نقل) شهرداری کرج عمنتا مربوط به عوارض ساليانه خودرو و عوارض شماره‌گذاری خودروها و وسائط نقلیه است. همانطور که مشاهده می‌کنید. طی سال‌های گذشته سهم شهرداری کرچ از ارزش افزوده این بش در بالاترین مقدار کمتر از نیم درصد بوده‌است. سهم عوارض حمل و نقل در بودجه شهرداری نیز سا گذشته همواره کمتر از یک درصد بوده‌است. سوم شمرهارى از ارزض اقزوده بخش حمل وفقل و ارتباطات بد قبستهان ثليت سال ۱۳/۶ را حمل ونقل؛ لبارداری و ارتباطات ‎Var AAC avAaTA‏ ۱۹۵ص ۲۱

صفحه 24:
دومین مشعلا لشكليه 2 Man ir nk کدهای د رآمدی مربوط کسب و پیشه رديفهاى زيادى از كرودهاى ارزش افزوده را مىتوان به عنوان ارزش افزوده ناشى از كسب و کار در نظر گرفت. ماد أينجا تنها دو كروه " مستفلات, كرايه و خدمات كسب و كار" و " عمده فروشى؛ خرده فروشى» تعمير وسايل نقليه و كال "راب عنوان نزديكترين كرودها به عوارض كسب و كار در نظر كرفنيم. مقايسدى لين مقادير و "عوارض بر يروانه ها كسب و بيشه و حق صدور برولنه" در جدول زير نشان داده شدماست. حتى با در نظر نگرفتن دیگر گروه‌های مرتبط كسب و كار ميزان عوارض دريافتى از لین بخش به زحمت به /1+/1 مىرسد. لين مسئله از يتانسيل هلى ‎JAR BY‏ براى جذب بخشى از ارزش افزوده لين بخش براى كسب درآمدى بايدار حكليت دارد. توجه كنيد أز بهبود ف شهره تسهیل رفت و آمد. یبا سازی, بهبود فضاى كسب و كار و .. بيشترين كروهى كه سود مى برفد كر اف هستند كه اتفاقا عوارض بسيار كمترى نیز پرداخت می‌کنند. جدول ۱۲ سهم شهردارى از ارزش الفزوده بهش كسب و بيده بدقيدتهاى ات سال ‎(By) ITV‏ حجموغارزشی زره ده فروشى خوده شروئس و ‎oe‏ عوارض بر يروانه هاى كسب و پيشه و حق صدور پروانه ۰۰ 22۲,۳۴۶,۶۸۱ ‎VEO, NE OIF KARE APR RNY‏ ۱۷۹۹۵۴۵۹۴ سح( سس سس كج مد ند مه و

صفحه 25:
الو بين مرشكاةز شكارم 2 كدهاى در آمدى مربوط خدمات و اماكن عمومى * جدول زیر سهم عوارض دریافتی شهرداری از موسسات عمومی و اماکن عمومی را با ارزش افزوده حاصل از اين اماکن در شهر کرج نشان می‌دهد. میزان این عوارض خصوصا در مورد عوارض بر سینما و نملیش بسیار پایین و کمتر از /۱/۰ است. اين رقم برای عوارض بر اماکن عمومی نیز رقم چندان قلبل توج نیست و در بیشترین زمان به ۳/۰۸ می‌رسد. با این حال افزلیش عوارض از سینما و نمایش به دلیل | منفی فرهنگی توصیه نمی شود. SG NANTEN OVE ‏انتمل تمك‎ FET ATAYITYOY TAATTANE TOA IB ge ‏سایر خدمات شمومی اجتماعی‎ ‎fanianul‏ تا م۳ ‎ ‎ ‎ ‎TOAEWALV.9Y 00 ‎ ‏عوارض بر اماكن عموس هل مسافرخانه وس سفن اماعط ام مية ما ‎۹ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
دومین مشعلا لشكليه 2 جمع بندى * در مجموع مىتوان كفت با توجه به اينکه بیشترین سهم درآمدی شهر کرج (حدود ,۸۰1 | دو کد ۰۱ و ۰۶ تامين می‌شود و لين دو کد در اکثر آیتم های درآمدی بیشترین وابستگی چه حوزه ساخت و ساز مسکن دارنده شهرداری کرج از پتانسیل‌های درآمدهای با ثبات و يايد شهری نتوانسته است به خوبی استفاده کند. | * در این بخش اقلام درآمدی مرتبط با ساختمان واراضی به دو گروه تقسیم شداند درآمدهای اتفاقی است که شامل جرلیم تخلفات ساختمانی و سایر درآمدهای شو و دومین گروه عوارض مرتبط با ساخت و ساز می‌باشد که خود به دو زير بخش عواؤض با ارتباط مستقيم و عوارض با ارتباط غيرمستقيم تقسیم شده‌است.

صفحه 27:
الو بين مرشكاةز شكارم بحس مور جمع بندى * اطنر سال‌های, گذشته:خوارضی کف به.طور: مستقیم با ساخت ورساز ارثباظ اقل واه بودند بین /۴ تا /۱۳ از ارزش افزوده لین بخش اقتصادی شهر را به خود اختصاص دهندا لین نوسان زیاد به دلیل دوره‌های رکود و رونق بخش مسکن ایجاد شده‌است. عوارضی ارتباط غير مستقيمى با ساخت و ساز دارند نيز توانسته ند رقمی بین 1۵/۱ ۵/۳۶ ارز افزوده بخش مسكن را جذب ۰ .2 مترين درصد از ارزش افزوده بخش مسكن ركوددار اين 4 افزوده بخش مسکن یکی از شج تالی رای بو ساير ‎al.‏ ‏نیز سهمی کمتر از ۵ از ارزش افزوده بخش ساخت وساز این شهر را ث * جرایم با جذب ب

صفحه 28:
جمع بندی * درآمدهای مرتبط با ساخت و ساز با جذب رقمی نزدیک به /۳۰ از ارزش افزوده بخش مرتب اقتصادی خود. توانسته است بیشترین سهم را در درآمدهای شهرداری به خود اختصاص ‎ans‏ ‏با اين حال با توجه به اينكه / کسب درآمد و ادامه وضعیت موجود, به هیچ وجوه مطلوب نخواهد بود. * سهم شهرداری از دیگر بخش‌های ارزش افزوده نظیر "تا و برق و گاز ۴ ‎OZ‏ /۱۰ از بخش صنعت کمتر از نیم درصد. از بخش حمل و نقل کمتر از نی بخش کسب و پیشه حداکثر /۲/۰ و از بخش خدمات و اماکن عمومی نیز همین م است.

صفحه 29:
جمع بندی * در آخر برای نشان دادن پتانسیل‌های بالای اقتصاد شهری کرج در ‎Geel‏ مالی شهرداری» توجه به اين یک نکته که کل بودجه شهرداری برابر با ۷۸ از ارزش افزوده بخش مستفلات؛ کرایه و خدمات کسب و کار است کافی به نظر می‌رسد.

بررسي ميزان انطباق درآمدهای شهرداری‌ها با ظرفيت اقتصادي شهر :مطالعه موردي شهرهای تهران و کرج ارائه دهندگان: امیر عباس امامی امید آبگون اهمیت موضوع • اهمیت تامین مالی شهرداری‌ها توسط شهروندان (اقتصاد شهر) ▫ اثرات اقتصادی (بهبود وضعیت کسب و کار شهر) ▫ اثرات اجتماعی ▫ پایداری درآمد ▫ پاسخگویی شهرداری ▫ تخصیص بهینه منابع • لزوم تناسب درآمدها ،میزان خدمات و وضعیت اقتصادی شهر ▫ در يک نظام سالم مالي ،ارتباطي متناظر بين قدرت اقتصادي شهروندان و قدرت مالي شهرداري‌ها برقرار است وابستگی درآمدی شهرهای مختلف به منابع خارجی • بHه طور میانگیHن بیHش از 70درصد از درآمدهای شهرداری های بزرگ جهان از منابHع داخلی (مالیات‌های مختلHف) کHه ناشHی از قدرت اقتصادی شهرهای مختلف است تامین شده است. • مالیات‌های مسHتقیم و غیHر مسHتقیم بیش از 60 درصد از درآمدهای شهرداری‌های جHهان را تشکیل می‌دهند. تأمین مالی کمک‌های دولتی 7 آنتالیا 6 40 بارسلونا 4 5 سئول 3 0 استکهلم 4 16 تایپه 6 28 سیدنی 3 17 پاریس 1 24 برلین 3 19 اتاوا 10 شهر فهرست عناوین ▫ تعریف ارزش افزوده اقتصادی ▫ برآورد ارزش افزوده اقتصادی شهرهای تهران و کرج ▫ مقایسه ارزش افزوده اقتصادی شهرهای تهران و کرج با کدهای درآمدی مرتبط ▫ مقایسه تطبیقی شهرهای تهران و کرج از جهت میزان انطباق کدهای درآمدی و ارزش افزوده اقتصادی ▫ جمع بندی تعریف ارزش افزوده اقتصادی • بHه طور کلHی بHه ارزش اضافه‌ای کHه بر اثHر انجام برخHی اعمال بر روی کاال یHا در ارائHه خدمات ايجاد مي‌شود ،ارزش افزوده ()Value AddedگفتHHه می‌شود .بر اسHHاس مبانHی مالHی مقدار ایHن ارزش برابر اسHت بHا تفاوت ارزش معامالتی (ارزش فروش) و ارزش کاال و خدمات خریداری شده (واسطه‌ای) حاصل می‌شود. • بررسHی مقدار و تغییرات ارزش افزوده اقتصHادی یHک شهHر می‌توانHد معیار خوبی برای تشخیص وضعیت اقتصادی آن منطقه تلقی شود متدلوژی برآورد ارزش افزوده اقتصادی • استخراج ارزش افزوده اقتصادی استان تهران • اسHتخراج تعداد شاغالن اسHتان تهران و شهرهای تهران و کرج بHه تفکیک رشته فعالیت • محاسبه سرانه ارزش افزوده استان تهران در رشته فعالیت • ضرب تعداد شاغالن هHر رشتHه فعالیHت در سHرانه ارزش افزوده استان تهران برای هر شهر • تبدیHل مقادیHر ارزش افزوده هHر فعالیHت بHه قیمت‌های ثابHت بHا استفاده از ماتریس ضرایب مناسب تذکرات • محاسHبه ارزش افزوده شهرهHا بHه صHورت مسHتقیم بHه دلیHل کار گسHترده میدانHی عمال امکان پذیر نبوده‌است. • مرجع تمامی منابع اطالعاتی مرکز آمار ایران می‌باشد. سرانه ارزش افزوده اقتصادی استان تهران سرانه ارزش افزوده (بهره‌وری نیروی کار) استان تهران در گروه‌های • کشاورزی (کشاورزی ،شکار ،جنگل‌داری ،باغداری و شیالت)، • صنعت و معدن (استخراج معدن ،صنعت ،ساخت ،تامين برق ،گاز و آب ،ساختمان) و • خدمات (بازرگان8ي ،رس8توران و هتلداري ،حم8ل و نق8ل ،انبارداري و ارتباطات ،خدمات موس8سات مال8ي و پولي، خدمات مستغالت و خدمات حرفه اي و تخصصي ،خدمات عمومي ،خدمات اجتماعي ،شخصي و خانگي) سرانه ارزش افزوده اقتصادی استان تهران 180 3,000,000 160 2,500,000 140 120 2,000,000 سرانه ارزش افزوده100 1,500,000 جمیعت 80 1,000,000 60 40 500,000 20 0 0 کشاورزی گروه صنایع و معادن گروه خدمات سرانه ارزش افزوده استان تهران به تفکیک رشته فعالیت ادامه :سرانه ارزش افزوده استان به تفکیک رشته فعالیت ارزش افزوده اقتصادی شهر کرج به قیمت‌های ثابت ارزش افزوده گروه صنایع و معادن شهر کرج ارزش افزوده گروه خدمات شهر کرج جمع بندی ارزش افزوده شهر کرج • میزان ارزش افزوده اقتصHادی فعالیت‌های شهHر کرج (بHه قیمHت ثابHت) طی سHال‌های 79تHا 85از حدود 700,9میلیارد ریال بHه بیش از 500,17 میلیارد ریال رسیده‌است( .افزایش )80٪ • سHرانه‌ی ارزش افزوده شاغلیHن نیHز از 23/24میلیون ریال به 20/34میلیون ریال رسیده‌است( .افزایشی )41٪ • علHت رشHد بیشتHر میزان ارزش افزوده بHه سHرانه افزایHش جمعیت (مهاجرت) بوده‌است. مقایسه ظرفیت اقتصادی با کدهای درآمدی شهرداری کرج بررسي کدهاي درآمدي مرتبط با ساختمان و اراضي عوارض مرتبط با ساختمان و اراضي درآمدهاي اتفاقي ساير جرايم تخلفات عوارض مرتبط با ساخت و ساز ارتباط مستقیم با ساخت وساز ارتباط غير مستقيم با ساخت و ساز عوارض مرتبط با ساخت و ساز عوارض با “ارتباط مستقیم“ • عوارض بر پروانه‌هاي ساختماني • عوارض بر مازاد تراکم • عوارض بر بالکن و پيش‌آمدگي • عوارض 3%حق نظارت مهندسين ساختماني عوارض با ارتباط “غیر مستقیم“ • عوارض سطح شهر • عوارض بر تفکيک اراضي و ساختمان • عوارض بر معامالت منقول • عوارض بر اراضي و امالک بالاستفاده • عوارض نوسازي • ساير مجموع اين عوارض و درآمدها مي‌بايست ارتباط منطقي و متناسبي با ارزش افزوده بخش ساختمان داشته باشند. درآمدهاي اتفاقي این گروه خود به دو زيرگروه • "جرايم و تخلفات“ • "ساير درآمدها” • جريمHه حذف پارکينHگ از بخHش " درآمدهاي ناشHي از عوارض اختصHاصي" بHه اين گروه اضافه گرديده‌است. درآمدهای مرتبط با ساخت و ساز شهرداری کرج درآمدهای اتفاقی شهرداری کرج کدهای مربوط به وصولي توسط ساير موسسات • شهرداري‌هاي کشور بخش8ي از درآم8د خود را توس8ط س8ازمان‌هاي خدمات8ي شهري درياف8ت مي‌کنند .خدمات8ي نظير آ8ب ،برق و گاز از اي8ن گون8ه خدمات مي‌باشند .در اکث8ر شهرهاي توس8عه يافت8ه جهان اي8ن موس8سات مس8تقيما تحت نظ8ر شهرداري‌ه8ا فعاليت مي‌کنند .س8هم اي8ن درآمده8ا در ک8ل درآمدهاي شهرداري ب8ا اينک8ه خيل8ي باال نيس8ت (بين 5/1ت8ا 3درص8د) ام8ا از جه8ت پايداري جزو پايدارتري8ن درآمده8ا ب8ه حس8اب مي‌آيد .ط8ي چن8د س8ال گذشت8ه ،بين 5تا 10درصد از ارزش افزوده بخش خدمات نظير تأمين آب ،برق و گاز به شهرداري‌ کرج تخصيص يافته‌است. کدهاي درآمدي مربوط به صنعت • يک8ي از کدهاي درآمدي شهرداري‌ها س8هم اين س8ازمان‌ها از ارزش افزوده توليدات ص8نعتي حوزه اس8تحفاظي آن‌ها اس8ت .بر اس8اس قانون ،شهرداري‌ها مي‌توانن8د ي8ک درص8د از ارزش افزوده بخش صنعت را تحت عنوان عوارض بر توليد يا فروش محصوالت توليدي دريافت کنند .جدول زير سهم شهرداري کرج را از ارزش افزوده اقالم صنعتي توليد شده در اي8ن شه8ر نشان مي‌دهد .بر اس8اس جدول زي8ر شهرداري کرج هيچ گاه نتوانس8ته ي8ک درص8د از سهم ص8نعت منطقه‌ي خود را اخ8ذ نمايد .متاس8فانه س8هم دريافت8ي شهرداري ط8ي س8ال‌هاي گذشت8ه روندي کاهشي را تجربه کرده‌است. کدهای مربوط به حمل و نقل و ارتباطات • ب8ا توج8ه ب8ه اينک8ه تس8هيل حم8ل و نق8ل و کنترل ترافيک شهره8ا يک8ي از مهمتري8ن وظاي8ف شهرداري‌ه8ا است، ميزان درآم8د از عوارض مرتب8ط ب8ا اي8ن موضوع نيز مي‌بايس8ت ب8ا اي8ن موضوع تناس8ب داشت8ه باشد .در جدول زير س8هم شهرداري را از ارزش افزوده بخ8ش حم8ل و نق8ل شه8ر کرج نشان مي‌دهد .عوارض مرتب8ط ب8ا حم8ل و نقل شهرداري کرج عمدت8ا مربوط ب8ه عوارض س8اليانه خودرو و عوارض شماره‌گذاري خودروه8ا و وس8ائط نقليه است. همانطور ک8ه مشاهده مي‌کنيد ،ط8ي س8ال‌هاي گذشت8ه س8هم شهرداري کرج از ارزش افزوده اي8ن بخش در باالتري8ن مقدار کمت8ر از نيم درص8د بوده‌اس8ت .س8هم عوارض حم8ل و نق8ل در بودج8ه شهرداري نيز ط8ي چهار سال گذشته همواره کمتر از يک درصد بوده‌است. کدهاي درآمدي مربوط کسب و پيشه • رديف‌هاي زيادي از گروه‌هاي ارزش افزوده را مي‌توان ب8ه عنوان ارزش افزوده ناش8ي از کس8ب و کار در نظ8ر گرفت .ما در اينجا تنها دو گروه " مستغالت ،كرايه و خدمات كسب و كار" و " عمده فروشي ،خرده فروشي ،تعمير وسايل نقليه و كاالها ن گروه‌ه8ا ب8ه عوارض کس8ب و کار در نظ8ر گرفتيم .مقايس8ه‌ي اي8ن مقادي8ر و "عوارض بر پروانه هاي " را ب8ه عنوان نزديکتري ‌ کس8ب و پيش8ه و ح8ق ص8دور پروان8ه" در جدول زي8ر نشان داده شده‌اس8ت .حت8ي ب8ا در نظ8ر نگرفت8ن ديگ8ر گروه‌هاي مرتب8ط با کس8ب و کار ميزان عوارض دريافت8ي از اي8ن بخ8ش ب8ه زحم8ت ب8ه 2/0٪مي‌رس8د .اي8ن مس8ئله از پتانسيل‌هاي باالي شهرداري براي جذب بخش8ي از ارزش افزوده اي8ن بخ8ش براي کس8ب درآمدي پايدار حکاي8ت دارد .توج8ه کنيد از بهبود فضاي عمومي شه8ر ،تس8هيل رف8ت و آم8د ،زيب8ا س8ازي ،بهبود فضاي کس8ب و کار و ...بيشتري8ن گروه8ي ک8ه س8ود مي‌برن8د گروه‌هاي کسب و پيشه و اصناف هستند که اتفاقا عوارض بسيار کمتري نيز پرداخت مي‌کنند. کدهاي درآمدي مربوط خدمات و اماکن عمومي • جدول زي8ر س8هم عوارض دريافت8ي شهرداري از موس8سات عموم8ي و همچنين اماک8ن عموم8ي را با ارزش افزوده حاص8ل از اي8ن اماک8ن در شه8ر کرج نشان مي‌دهد .ميزان اي8ن عوارض خص8وصا در مورد عوارض بر سينما و نماي8ش بس8يار پايين و کمت8ر از 1/0٪است .اين رق8م براي عوارض بر اماکن عمومي نيز رقم چندان قاب8ل توجهي نيس8ت و در بيشتري8ن زمان ب8ه 3/0٪مي‌رس8د .ب8ا اي8ن حال افزاي8ش عوارض از س8ينما و نماي8ش ب8ه دليل اثرات منفي فرهنگي توصيه نمي شود. جمع بندی • در مجموع مي‌توان گف8ت ب8ا توج8ه ب8ه اينک8ه بيشتري8ن س8هم درآمدي شهر کرج (حدود )80٪از دو ک8د 01و 06تامين مي‌شود و اي8ن دو ک8د در اکث8ر آيت8م هاي درآمدي بيشتري8ن وابستگي را ب8ه حوزه س8اخت و س8از مس8کن دارند ،شهرداري کرج از پتانس8يل‌هاي درآمدهاي با ثبات و پايدار شهري نتوانسته است به خوبي استفاده کند. • در اين بخش اقالم درآمدي مرتبط با ساختمان واراض8ي به دو گروه تقسيم شده‌اند ،اولين گروه درآمدهاي اتفاق8ي اس8ت ک8ه شام8ل جراي8م تخلفات س8اختماني و س8اير درآمدهاي مرتب8ط مي شود و دومين گروه عوارض مرتب8ط ب8ا س8اخت و س8از مي‌باش8د ک8ه خود ب8ه دو زي8ر بخ8ش عوارض با ارتباط مستقيم و عوارض با ارتباط غيرمستقيم تقسيم شده‌است. جمع بندی • ط8ي س8ال‌هاي گذشت8ه عوارض8ي ک8ه ب8ه طور مس8تقيم ب8ا س8اخت و س8از ارتباط داشتن8د توانسته بودن8د بين 4٪ت8ا 12٪از ارزش افزوده اي8ن بخ8ش اقتص8ادي شه8ر را ب8ه خود اختصاص دهند. اي8ن نوس8ان زياد ب8ه دليل دوره‌هاي رکود و رون8ق بخ8ش مس8کن ايجاد شده‌اس8ت .عوارض8ي که ارتباط غير مس8تقيمي ب8ا س8اخت و س8از دارن8د نيز توانس8ته ان8د رقم8ي بين 5/1٪تا 5/2٪از ارزش افزوده بخش مسکن را جذب کنند. • جراي8م ب8ا جذب بيشتري8ن درص8د از ارزش افزوده بخ8ش مس8کن رکوددار اي8ن مس8ئله در بين ي‌باشند .جراي8م تخلفات ب8ا جذب رقم8ي بين 13٪تا 22٪از ارزش تمام8ي گروه‌هاي درآمدي م ‌ افزوده بخ8ش مس8کن يک8ي از مهمتري8ن مناب8ع تامين مال8ي شهرداري بوده‌اند .س8اير مبال8غ اتفاقي نيز سهمي کمتر از 5٪از ارزش افزوده بخش ساخت وساز اين شهر را نصيب خود کرده‌اند. جمع بندی • درآمدهاي مرتبط با ساخت و ساز با جذب رقمي نزديک به 30٪از ارزش افزوده بخش مرتبط اقتص8ادي خود ،توانس8ته اس8ت بيشتري8ن س8هم را در درآمدهاي شهرداري ب8ه خود اختصاص دهد. با اين حال با توجه به اينک8ه 50٪از درآمدهاي شهرداري از درآمدهاي تخلفات است ،اين نوع کسب درآمد و ادامه وضعيت موجود ،به هيچ وجوه مطلوب نخواهد بود. • س8هم شهرداري از ديگ8ر بخش‌هاي ارزش افزوده نظير "تأمين آ8ب و برق و گاز ط8بيعي" بين 5٪ت8ا ،10٪از بخ8ش ص8نعت کمت8ر از نيم درص8د ،از بخ8ش حم8ل و نق8ل کمت8ر از نيم درصد ،از بخ8ش کس8ب و پيش8ه حداکث8ر 2/0٪و از بخ8ش خدمات و اماک8ن عموم8ي نيز همين مقدار بوده است. جمع بندی • در آخر براي نشان دادن پتانسيل‌هاي باالي اقتصاد شهري کرج در تآمين مالي شهرداري، توجه به اين يک نکته که کل بودجه شهرداري برابر با 7٪از ارزش افزوده بخش مستغالت، كرايه و خدمات كسب و كار است کافي به نظر مي‌رسد.

51,000 تومان