صفحه 1:
صفحه 2:
اهمیت موضوع
* اهمیت تامین مالی شهرداریها توسط شهروندان (قتصاد شهر)
تااتراث اققصادى ا(زفيوة وضعیت کسب و کار شهر)
7 اثرات اجتماعی
[۲ پایداری درآمد
0 پاسخگویی شهرداری
تا تخصیص بهینه منابع
سس ما2
* لزوم تناسب درآمدهاء میزان خدمات و وضعیت اقتصادی شهر
تابر یک نظام سالهسالی:ازتباطی متداتلربین قدرت افتصادی شهروا
قدرثسالی شهزدازیها برقراز اسث.
صفحه 3:
وابستکی د رآمدی شهرهای مختلف به منابع خار جک
* به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد از درآمدهای
شهرداری های بزرگ جهان از منابع داخلی
(مالیاتهای مختلف) که ناشی از قدرت اقتصادی
شهرهای مختلف است تامین شده است.
مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۶۰
درصد از درآمدهای شهرداریهای جهان را
تشکیل میدهند.
2
ea
7
Bem «
0
۴
Jam >:
| = i
=m
= >
صفحه 4:
ae
فهرست عناوین
تعريف ارزش افزوده اقتصادى
۲7 برآورد ارزش افزوده اقتصادى شهرهاى تهران و كرج
71 مقایسه ارزش افزوده اقتصادی شهرهای تهران و کرج با کدهای درآمدی مرتبط
ل مقایسه تطبیقی شهرهای تهران و کرج از جهت میزان انطباقی کدهای pe 3
1 ۴۶
ارزش افزوده اقتصادی
[] جمع بندی
صفحه 5:
تعریف ارزش افزوده اقتصادی ۳
* به طور کلی به ارزش اضافهای که بر اثر انجام برخی اعمال بر روی کالا یا در ارائه
خدمات ایجاد میشود. ارزش افزوده Added) 00196 گفته میشود. بر اساس
مبانی مالی مقدار این ارزش برابر است با تفاوت ارزش معاملاتی (ارزش فروش) و
اززش كالا و خدمات خريدارى شده (واسطذائ) حاصل مئشود:
رسی مقدار و تغییرات ارزش افزوده اقتصادی یک شهر میتولند معیار خوا سای
وضعيت اقتصادى آن منطقه تلقى شود ©
صفحه 6:
متدلوژی برآورد ارزش افزوده اقتصادی . مده حير
Man ir nk
* استخراج ارزش افزوده اقتصادی استان تهران
* استخراج تعداد شاغلان استان تهران و شهرهای تهران و کرج به تفکیک
* محاسبه سرانه ارزش افزوده استان تهران در رشته فعالیت
۱
ضرب تعداد شاغلان هر رشته فعالیت در سرانه ارزش افزوده استان تهران
برای هر شهر
* تبدیل مقادیر ارزش افزوده هر فعالیت به قيمتهای ثابت با 6
ماتریس ضرایب مناسب
تذکرات
* محاسبه ارزش افزوده شهرها به صورت مستقیم به دلیل کار گسترده میدانی عملا امکان پذیر
=z منايع اطلاعاتي مركز آمارابرا و
صفحه 7:
سرانه ارزش افزوده اقتصادی استان تهران oS
سرانه ارزش افزوده (بهرهوری نیروی کار) استان تهران در گروههای
* کشاورزی (کشاورزی. شکار جنگلداری باغداری و شیلات)»
صنعت و معدن (استخراج معدن, صنعت. ساخت. تا
ن برق كاز و آبء ساختمان) و
* خدمات (بازرگانی» رستوران و هتلداری. حمل و نقل. انبارداری و ارتباطات. خدمات موسسات ملي و پوا
خدمات مستفلات و خدمات حرفه ای و تخصصی, خدمات عمومی, خدمات اجتماعی ؛ شخصی و خانگیْ)
سرانه ارزش افزوده تیروی کار و آرزش افزوده اقتصادی جاری استان تهران در سال ۱۳۸۵ (میلیون ریال)
۱
vA ۷
صفحه 8:
سرانه ارزش افزوده اقتصادی استان تهران
0
(0
1140
+ 23000,000
S88 308"
en
| 49000,000
/$00,000
+20
90
صفحه 9:
yal,
۱ . —
سرانه ارزش افزوده استان تهران به تفکیک رشته pce ead
سرانه ارزش افزوده استان تهرآن به قیمت جاری در کروه کشاورزی طی سالهای ۷۹ تا ۸۵ (میلیون (dla
1 3 [ 26 اه Aris = Vile OW اكلم ۱۳۲۵۲
۱
سرانه ارزش افزوده استان تهران به قيمت جارى در كروه صنايع و معادن طی سالهای ۷۹ تا ۸۵ (میلیون ریال)
we nA تاكتك TAY eg aT ۳
are yyer صوة 9۷ ۲۲ ۳ ۲۳۰۲ [
۱ AYER NAR ator وق و کازطبیعی 3
۱ 5
صفحه 10:
ادامه: سرانه ارزش افزوده استان به تفکیک رشته فعاليت تعر
یش یکی
سرانه ارزش افزوده استان تهران به قیمت جاری در گروه قدمات طی سالهای ۷۹ تا ۸۵ (میلیون ریال)
0000-5 ام ره ۰ Youve
Voir) Yet REY AY EAN Fey gre
ها مه ها مد Fao حمل وتقل نبارداری وارتباطات
مخ GAY ما ۲ تک ۲ AYA واسطه گریهای مالی
rade EN | tesev ream اه امد
7
1
FEKA A YaE AY كرض ١ لوه هبرجم
بهداشت و مددکاری اجتماعی erie له ال ۱۳۲ ۱۵/۵
rea لم dom) WR Ne vu و
eed
EAA VINY YIN الإطركة AAA WN در
صفحه 11:
ارزش افزوده اقتصادی شهر کرج به قيمتهای ثابت دک
نش لهکلیار
Mon Fier kee
]اش افزوده گروههای مختلف اقتصادی شهر کرج به قيمتهای ثابت سال ۱۳۷۶ (میلیون ریال)
کشاورزی ها
گروه صناح و ادن 1
گروه خدمات ها
از مه
فوم ممع
ان موم فوع
ان مومع
7 م۱۴
اد م۱۲
امعم و
میلیون ربال
صفحه 12:
لس
ارزش افزوده گروه صنایع و معادن شهر کوج دود عدر
راش افزوده تروه صنايج ؟ معادن شهر کر به قيمتهای ثابت سال ۱۳۷۷ (میلیون (ky
a a= 5 3 د
اخان تأمين آب برق وكاز طبيبى 8 منت ها
صفحه 13:
ارزش افزوده گروه خدمات شهر كرج
انمودل +0 اش اهزهده كيده شدمات شهر كرع به ظيمتهاى ثابت سال (ly owe) im
صفحه 14:
جمع بندی ارزش افزوده شهر کرج دزیر
* میزان ارزش افزوده اقتصادی فعالیتهای شهر کرج (به قيمت ثلبت) طى
سالهای ۷۹٩ تا ۸۵ از حدود ۷۰۰,۹٩ میلیارد ریال به بیش از ۵۰۰,۱۷
میلیارد ریال رسیدهاست. (افزایش ۸۰7)
* سرانهی ارزش افزوده شاغلین نیز از ۲۳/۲۴ میلیون ریال به ۲۰/۲۴ میلیون
ریال رسیدهاست. افزایشی /۳۱) 2
* علت رشد بیشتر میزان ارزش افزوده به سرانه افزایش جمعیت (
بودهاست.
صفحه 15:
مقایسه ظرفیت اقتصادی با کدهای د رآمدی شهرداری کرج
سهمیخش های مختاف در آمدى شه دار كرح
لتقتو خلاو لي خا
me
nettle ate
ان مت و وهای موسات میا
she
سیر ینابز
دای موجه و ول دی ۳
کمک های ای نت امن های ی
صفحه 16:
بررسی کدهای در آمدی Lag yo با ساختمان و اراضی*:
۳
عوارض مرتبط با ساختمان و اراضى
صفحه 17:
عوارض مرتبط با ساخت و ساز
الو بين مرشكاةز شكارم
Nady Fe ee
عوارض با “ارتباط مستقيم"
* عوارض یر پروانههای ساختمانی
» عوارض بر مازاد تراکم
» عوارض بر یالکن و پیشآمدگی
© عوارض ۳۸ حق تظارت مهندسین. ساختمانی
عوارض با ارتباط "غیر مستقیم*
* عوارض سطح شهر
عوارض یر تفکیک اراضی و ساختمان
عوارض بر معاملات منقول
» عوارض بر اراضی و املاک بلااستفاده
* عوارض نوسازی
ن عوارض و در آمدها میبایست ارتباط منطقی و متناسبی با ارزش افزوده بخش ساخ
اشند.
صفحه 18:
در آمدهای اتفاقی
این گروه خود به دو زیرگروه
Jac" ش ادعوارض اختصاص i
ال feel call uae
جریمه حذف پارکینگ از بخش " درآمدهای ناشی از عوارض اختصام »
گروه اضافه گردیدهاست.
ae
1
صفحه 19:
f=)
7733۲۳۳۱3 7
مر لا ی ام arate Baek
ما ها NEL Maar cc res
ها hai TURAN | Sia oil خرف
00
iv
Ce الم ond 3
رض برتفكيك الافى وسلقتمان ana بل eat را ال
در آمدهای مرتبط با ساخت و ساز شهرداری کرج
err
ee عورش سع شیر مب لا سطع
11۳7۳۳ 2/3255 ۳ ۹ Ua || Nee | ee
ise omen VL ATMA NRK Yorranvert Vand ation ama
اد لعن مسيم اعد عمسا انان
هه هه 1۳
75
مالتليية
صفحه 20:
We aes PRLS RS
a يوا ها رت
عياش عند رونك
و
| ۳
موی
م
مروت
amare
3
ng
عندقة رو
ane
sans
Aware
al ey ای روطب ما رز inom تتستحاق سل ۱۳۱۶ را
| عرصي
oti lat
hte مر
او
Sauer
7
ve
ts
3
مار
لع
nae
مه تا
Tee wren
sie
rk YA aban
صفحه 21:
دومین مشعلا لشكليه 2
مس سس ea
کدهای مربوط به وصولی توسط سایر موسسات
* شهرداریهای کشور بخشی از درآمد خود را توسط سازمانهای خدملتی شهری دریافت میکنند. خدماتی نظ
By wal 9 از لين گونه خدمات میباشند. در اکتر شهرهای توسعه یافته جهان لین موسسات مستقیما ت
شهرداریها فعالیت میکنند. سهم لین درآمدها در کل درآمدهای شهرداری با اينکه خیلی بالا نیست (
۱ درصد) اما از جهت پایداری جزو پایدارترین درآمدهابه حساب میآید. طی چند سال گذشته.
۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش خدمات نظیر تأمین
سیم شهرداری از ارتی نزو یخش تنس آبه بر وکا بهقیستهای ات سل ۱۳۷۶ (را»
ارزش افزوده تأمین آبه يرق رگاز
tee
لاا الانتسلا 101نتتتكللةا الاتقتالاةا ۳۳
00 ل ا NEAL EVTE TOY,
صفحه 22:
2 دومین مشعلا لشكليه
Mon ame oo
کدهای درآمدی مربوط به صنعت
یکی از کدهای درآمدی شهرداریها سهم این سازمانها از ارزش افزوده تولیدات صنعتی حوزه استحفاظی آن:
است. بر اساس قانون. شهرداریها میتوانند یک درصد از ارزش افزوده بخش صنعت را تحت عنوان عوارض :
لید یا فروش محصولات تولیدی دریافت کنند. جدول زیر سهم شهرداری کرج را از ارزش افزوده اقلام صد
تولید شده در لین شهر نشان میدهد. بر اساس جدول زیر شهرداری کرج هیچ گاه نتوانسته یک درصد از
صنعت منطقمی خود را اخذ نماید. متاسفانه سهم دریافتی شهرداری طی سالهای گذشته روندی کاهشی
تجربه کردهاست.
م
سهم شهردارى از ارزش افزوده بخش متت به قبمشهاى ثابت سال 5/8 | (ربال).
ارزش افزوده بعش نعت THYLYANET EVAL ال الل ال 0
عوارض ب رتليد يا فروش محصولات ولیدی ۱ ۱ عد
صفحه 23:
الو بين مرشكاةز شكارم
2
كدهاى مربوط به حمل و نقل و ارتباطات
* با توجه به انکه تسهیل حمل و نقل و کنترل ترفیک شهرها یکی از مهمترین وظلیف شهردریها است
میزان درآمد از عوارض مرتبط با لین موضوع نیز میبایست با لین موضوع تناسب داشته باشد. در جدول زي
سهم شهردری را از رزش افزوده بخش حمل و نقل شهر كرج نشان میدهد. عوارض مرتبط با حمل و نقل)
شهرداری کرج عمنتا مربوط به عوارض ساليانه خودرو و عوارض شمارهگذاری خودروها و وسائط نقلیه است.
همانطور که مشاهده میکنید. طی سالهای گذشته سهم شهرداری کرچ از ارزش افزوده این بش در
بالاترین مقدار کمتر از نیم درصد بودهاست. سهم عوارض حمل و نقل در بودجه شهرداری نیز سا
گذشته همواره کمتر از یک درصد بودهاست.
سوم شمرهارى از ارزض اقزوده بخش حمل وفقل و ارتباطات بد قبستهان ثليت سال ۱۳/۶ را
حمل ونقل؛ لبارداری و ارتباطات Var AAC avAaTA ۱۹۵ص ۲۱
صفحه 24:
دومین مشعلا لشكليه 2
Man ir nk
کدهای د رآمدی مربوط کسب و پیشه
رديفهاى زيادى از كرودهاى ارزش افزوده را مىتوان به عنوان ارزش افزوده ناشى از كسب و کار در نظر گرفت. ماد
أينجا تنها دو كروه " مستفلات, كرايه و خدمات كسب و كار" و " عمده فروشى؛ خرده فروشى» تعمير وسايل نقليه و كال
"راب عنوان نزديكترين كرودها به عوارض كسب و كار در نظر كرفنيم. مقايسدى لين مقادير و "عوارض بر يروانه ها
كسب و بيشه و حق صدور برولنه" در جدول زير نشان داده شدماست. حتى با در نظر نگرفتن دیگر گروههای مرتبط
كسب و كار ميزان عوارض دريافتى از لین بخش به زحمت به /1+/1 مىرسد. لين مسئله از يتانسيل هلى JAR BY
براى جذب بخشى از ارزش افزوده لين بخش براى كسب درآمدى بايدار حكليت دارد. توجه كنيد أز بهبود ف
شهره تسهیل رفت و آمد. یبا سازی, بهبود فضاى كسب و كار و .. بيشترين كروهى كه سود مى برفد كر
اف هستند كه اتفاقا عوارض بسيار كمترى نیز پرداخت میکنند.
جدول ۱۲ سهم شهردارى از ارزش الفزوده بهش كسب و بيده بدقيدتهاى ات سال (By) ITV
حجموغارزشی زره ده فروشى خوده شروئس و
oe
عوارض بر يروانه هاى كسب و پيشه و حق صدور پروانه ۰۰ 22۲,۳۴۶,۶۸۱ VEO, NE OIF KARE APR RNY ۱۷۹۹۵۴۵۹۴
سح( سس سس
كج مد ند مه و
صفحه 25:
الو بين مرشكاةز شكارم
2
كدهاى در آمدى مربوط خدمات و اماكن عمومى
* جدول زیر سهم عوارض دریافتی شهرداری از موسسات عمومی و اماکن عمومی را با ارزش افزوده
حاصل از اين اماکن در شهر کرج نشان میدهد. میزان این عوارض خصوصا در مورد عوارض بر سینما و
نملیش بسیار پایین و کمتر از /۱/۰ است. اين رقم برای عوارض بر اماکن عمومی نیز رقم چندان قلبل توج
نیست و در بیشترین زمان به ۳/۰۸ میرسد. با این حال افزلیش عوارض از سینما و نمایش به دلیل |
منفی فرهنگی توصیه نمی شود.
SG NANTEN OVE انتمل تمك FET ATAYITYOY TAATTANE TOA IB ge سایر خدمات شمومی اجتماعی
fanianul تا م۳
TOAEWALV.9Y 00
عوارض بر اماكن عموس هل مسافرخانه وس سفن اماعط ام مية ما
۹
صفحه 26:
دومین مشعلا لشكليه 2
جمع بندى
* در مجموع مىتوان كفت با توجه به اينکه بیشترین سهم درآمدی شهر کرج (حدود ,۸۰1 |
دو کد ۰۱ و ۰۶ تامين میشود و لين دو کد در اکثر آیتم های درآمدی بیشترین وابستگی
چه حوزه ساخت و ساز مسکن دارنده شهرداری کرج از پتانسیلهای درآمدهای با ثبات و يايد
شهری نتوانسته است به خوبی استفاده کند. |
* در این بخش اقلام درآمدی مرتبط با ساختمان واراضی به دو گروه تقسیم شداند
درآمدهای اتفاقی است که شامل جرلیم تخلفات ساختمانی و سایر درآمدهای شو
و دومین گروه عوارض مرتبط با ساخت و ساز میباشد که خود به دو زير بخش عواؤض با
ارتباط مستقيم و عوارض با ارتباط غيرمستقيم تقسیم شدهاست.
صفحه 27:
الو بين مرشكاةز شكارم
بحس مور
جمع بندى
* اطنر سالهای, گذشته:خوارضی کف به.طور: مستقیم با ساخت ورساز ارثباظ اقل واه
بودند بین /۴ تا /۱۳ از ارزش افزوده لین بخش اقتصادی شهر را به خود اختصاص دهندا
لین نوسان زیاد به دلیل دورههای رکود و رونق بخش مسکن ایجاد شدهاست. عوارضی
ارتباط غير مستقيمى با ساخت و ساز دارند نيز توانسته ند رقمی بین 1۵/۱ ۵/۳۶ ارز
افزوده بخش مسكن را جذب
۰ .2
مترين درصد از ارزش افزوده بخش مسكن ركوددار اين 4
افزوده بخش مسکن یکی از شج تالی رای بو ساير al.
نیز سهمی کمتر از ۵ از ارزش افزوده بخش ساخت وساز این شهر را ث
* جرایم با جذب ب
صفحه 28:
جمع بندی
* درآمدهای مرتبط با ساخت و ساز با جذب رقمی نزدیک به /۳۰ از ارزش افزوده بخش مرتب
اقتصادی خود. توانسته است بیشترین سهم را در درآمدهای شهرداری به خود اختصاص ans
با اين حال با توجه به اينكه /
کسب درآمد و ادامه وضعیت موجود, به هیچ وجوه مطلوب نخواهد بود.
* سهم شهرداری از دیگر بخشهای ارزش افزوده نظیر "تا و برق و گاز ۴
OZ /۱۰ از بخش صنعت کمتر از نیم درصد. از بخش حمل و نقل کمتر از نی
بخش کسب و پیشه حداکثر /۲/۰ و از بخش خدمات و اماکن عمومی نیز همین م
است.
صفحه 29:
جمع بندی
* در آخر برای نشان دادن پتانسیلهای بالای اقتصاد شهری کرج در Geel مالی شهرداری»
توجه به اين یک نکته که کل بودجه شهرداری برابر با ۷۸ از ارزش افزوده بخش مستفلات؛
کرایه و خدمات کسب و کار است کافی به نظر میرسد.