پزشکی و سلامت بیماری‌ها

بررسی اپیدمی‌ها

baresiye_epidemiha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی اپیدمی‌ها”

بررسی اپیدمی‌ها

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: بررسی اپیدمی هادکتر بهروز نقیلیاستاد بیماریهای عفونیمرکز تحقیقات بیماریهای عفونیدانشگاه علوم پزشکی تبریز

اسلاید 3: بررسی همه گیری یک بیماری عفونیعبارت است از جمع آوری و ثبت داده ها و تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها طی آن همه گیری و ارائه توصیه ها و راه حلها و انجام اقدامات مناسبی به منظور کنترل آن بر اساس اصول و ضوابط اپیدمیولوژی بالینی

اسلاید 4: از بخش ICU بیمارستان هماتولوژی و انکولوژی گزارشهایی از موارد پنومونی شدید از طرف پزشکان به پزشک کنترل عفونت بیمارستان می رسد که با دو مورد مرگ در طول ماه اخیر همراه بوده است. اکثر بیماران در طول 3 تا 8 روزی که وارد ICU گردیده اند به این مشکل گرفتار می شوند. در برخی از بیماران لکوپنی – ترومبوسیتوپنی و بالا رفتن آنزیمهای کبد، LDH و CPK بالا دیده می شود. پزشکان ویزیت کننده معتقد هستند که علل انکولوژیک توجیه کننده وضعیت مزبور نمی باشد. شما مسئول کنترل و تشخیص وضعیت فوق انتخاب شده اید. اقدامات شما در جهت کنترل out break فوق چیست؟

اسلاید 5: الف- میزان آمادگی خود جهت خدمت رسانی در شرایط بحرانی مورد اشاره را در قالب مراحل دوازده گانه زیر، ارزیابی کنید؟نحوه آمادگی برای فعالیت در محل وقوع همه گیری احتمالی را شرح دهید؟ وقوع همه گیری را چگونه تائید می کنید؟وقوع بیماری را چگونه اثبات می کنید؟ موردها را چگونه تعریف می کنید؟ اطلاعات جمع آوری شده را چگونه توصیف می کنید؟ چه فرضیاتی را بیان می کنید؟ فرضیات را تحت چه شرایطی و چگونه ارزیابی کرده و به آزمون می گذارید؟ فرضیات را تحت چه شرایطی و چگونه بازنگری و اصلاح می کنید؟ همه گیری را چگونه کنترل می کنید؟چه اقداماتی جهت پیشگری از بروز همه گیری رعب و وحشت انجام می دهید؟ در صورت وقوع همه گیری رعب و وحشت، چه اقداماتی انجام دهید؟ گزارش همه گیری را چگونه تنظیم می کنید؟ در مجموع، چه ارتباطی با ارباب مطبوعات و سایر رسانه های گروهی برقرار خواهید کرد؟

اسلاید 6: الف- آمادگی برای فعالیت در عرصه جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص( پنومونی و سندرم های مشابه آن) و به روز در آوردن داده ها (با استفاده از کتب و مجلات علمی معتبر، سایت WHO سایت CDC) مرکز مدیریت بیماریها ...مهیاسازی تجهیزات و مهارت های لازم به منظور تشخیص، درمان و پژوهش: امکانات تصویر برداریبرودت منهای 80 درجه سانتیگراد به منظور نگهداری نمونه ها و ارسال آنها از عرصه به مرکزمحیط ترانسپورت جهت حمل نمونه های تهیه شده به مرکزامکانات سرولوژی به منظور انجام آزمایشات و تست های تشخیصی سریع ویروسی ویاکتریال وحتی قارجها جهت بررسی خلط وخون وادرارامکانات لازم به منظور استخراج RNA وDNAنمونه های خلط و حلق و آنالیز آن با روش RT-PCR جلب همکاری میکروبیولوژیست، متخصص بیماریهای عفونی و متخصص ریه و اپیدمیولوژیست بیمارستانی وامارگر وکلینیکال فارماسیست... پرستار، بهیار و خدمه به تعداد کافی، تکنسین آزمایشگاه جهت نمونه گیریهای لازم و انجام آزمایشات اولیه زیر نظر میکروبیولوژیست

اسلاید 7: تقسیم کار و مسئولیت و تعیین نقش هر یک از اعضاء گروه تحقیقاتیشایان ذکر است که لازم است رهبری گروه را فردی متخصص، متبحر و متعهد بر عهده داشته باشد تا با بهره گیری علمی از تخصص پویای خود بتواند با اعتقاد کامل به شیوه های علمی استاندارد در تمامی مراحل سیاستگذاری، مشارکت کند. در سایه تبحر برخاسته از شرکت در ساماندهی و کنترل همه گیری های قبلی در شرایط بحرانی بتواند بر اجرای صحیح برنامه ها فائق آید بر کلیه فعالیتهای خود و سایر اعضاء گروه تحقیقاتی-عملیاتی، نظاره کند و به موازین اخلاق در پژوهش فضیلت گرا اقتدا نماید. تعیین فرد یا افراد با ذکاوت و یا تجربه ای به عنوان مسئول اطلاع رسانی و سخنگوی گروه حداقل داروهای لازم نظیر انتی بیوتیکها در صورتی که محدودیتی وجود نداشته باشد برای حداقل 100 نفر، آنتی بیوتیک های وسیع الطیف نظیر سفالوسپورینهای نسل سوم و کینولون های جدید، انواع سرم قندی و قندی-نمکی به تعداد کافی و حتی سرم رینگر لاکتات برای موارد ضروری ...

اسلاید 8: ب- تایید وقوع همه گیریبا مقایسه موارد فعلی و قبلی بیماری با بهره گیری از اطلاعات موجودبا استفاده از اطلاعات موجود در مرکز مدیریت بیماریهابا استفاده از تجربیات پزشکان، آزمایشگاه ها، آمار مرگ و میر، وضعیت نسخه ها و امثال اینها در نظر گرفتن احتمال واقعی نبودن تعداد مواردو واقعی نبودن همه گیری، مثلاً درپنومونی های معمول درICU وسایر مواردی که انفیلتراسیون درریه وجود داردودر نظر گرفتن احتمال خطاهای آزمایشگاهی مثلاً خطا در انجام یا تفسیر RT-PCR های اولیه و اشتباه در تشخیص آزمایشگاهی آنفلوانزای فصلی با بیماری جدید

اسلاید 9: ج- اثبات تشخیص بیماریبا بهره گیری از تجربیات بالینی و اپیدمیولوژیبا استفاده از تجربیات و امکانات میکروبیولوژی، سرولوژی، بیوتکنولوژی، تصویربرداری و ... بدیهی است که تشخیص قطعی در شرایط فعلی صرفا با استفاده از RT-PCR و کشت، ممکن می باشد.

اسلاید 10: د- تعریف موارد (Cases) ضوابط ورود به مطالعه (Inclusion criteria)

اسلاید 11: بنابر این بیماری وارد مطالعه می شود و تعریف مورد زمانی 7-3 روز پس از اقامت در محل دچار علائم پنومونی شده باشد و بدیهی است که اگر برخی یک یا چند شرط از شروط و ضوابط را نداشته باشند وارد مطالعه نمی شوند و یا اگر اشتباه وارد شده باشند از مطالعه خارج می گردند (exclusion criteria).

اسلاید 12: تعریف مورد مشکوک؟ مورد محتمل؟ و مورد قطعی. لازم به یادآوری است که واژه های فوق، برای تعریف موارد بسیاری از بیماریهای عفونی، تعریف شده است و ممکن است تفاوتهایی بین تعاریف محلی و جهانی وجود داشته باشدمشکوک: تب+ دیسترس تنفسی +اقامت بیش ازدوروز+لکوپنی+ترومبوسیتوپنیمحتمل: علایم بالا+ علایم ازمایشگاهی وسرولوژیکقطعی : علایم دومورد بالا +کشت وRT-PCR

اسلاید 13: ه- توصیف داده ها در قالب متغیرهای زمان، مکان و شخصتهیه و تنظیم چک لیست های مناسب بر اساس متغیرهای مورد نظر و بهره گیری از فرم جمع آوریبهره گیری از نظرات سایر اعضاء گروه تحقیقاتی به منظور رفع ایرادات احتمالی پرسشنامه ها و چک لیست ها قبل از تکثیر نهاییدر رابطه با متعیرهای ”زمان“ و ”مکان“در ارتباط با متغیر ”شخص“ باید به در گیری های مشابه در طی سال های گذشته در همان مقطع زمانی یا زمان های دیگربه عواملی نظیر سن، جنس،وضعیت بیماری وداروهای مصرفی توجه نماییم و از آنجا که ارتباط پیش آگهی پنومونی با زمینه های خاصی نظیر چاقی، بارداری، دیابت، بیماریهای قلبی-عروقی، ریوی، کلیوی، نقایص ایمنی و امثال اینها به اثبات رسیده است لازم است کلیه این متغیرها در پرسشنامه، درج گردد. لازم است در همه مراحل فوق از ویژگی های اپیدمیولوژی توصیفی، استفاده نموده منحنی همه گیری را به دقت رسم کینم. باید سعی کنیم وضعیت بیماری در مرحله قبل از وقوع همه گیری را نیز در منحنی مربوطه منعکس کنیم.لازم است با بهره گیری از تفسیر منحنی همه گیری، عواملی نظیر الگوی همه گیری، مدت رمان تماس، حداقل و حداکثر دوره کمون، محاسبه و ثبت گردد. .

اسلاید 14: بدنبال گزارش آزمایشگاه مبنی بر اثبات موارد لژیونلا در ICU مزبور اقدامات لازم را بنویسید.

اسلاید 15: و- بیان فرضیاتدر مورد منبع، مخزن، راه انتقال و ... مثلاً رعایت بهداشت دست وکاربرد ونتیلاتور ومصرف اب و مواد غذایی الف-بین بهداشت دست واپیدمی ارنباط وحوددارداردب-بین کاربرد ونتیلاتور وبیماری ارتباط وحوددارد..............................................................................

اسلاید 16: ز- ارزیابی فرضیات و آزمون ها مقایسه فرضیات با واقعیت های موجود و اطلاعات به دست آمده و توجه به این موضوع که در موارد قطعی بودن علت بیماری وسایر متغیرها معمولاً نیازی به آزمون فرضیات مربوطه نمی باشد. بهره گیری از ویژگی های اپیدمیولوژی تحلیلی به منظور شناسایی علت بیماری و ارتباط بین تماس های مختلف و بروز بیماری که در چنین جمعیت تعریف شده ای می توان از بهترین نوع مطالعه یعنی همگروهی (Cohort) استفاده نمود و در مورد بررسی عوارض نادر، به طراحی مطالعه مورد-شاهدی، پرداخت. محاسبه میزان حمله با بهره گیری از اطلاعات به دست آمده در مطالعه همگروهی

اسلاید 17: ح- بازنگری و اصلاح فرضیاتمعمولاً زمانی نیاز به اصلاح فرضیات است که در مرحله قبل موفق به اثبات آن ها (رد فرضیه صفر) نشده باشیم. مثلاً در فرضیات یا سوالات پژوهشی خود، تماس با اب را از قلم انداخته ایم و به همین دلیل رابطه علیتی بین بیماری و نوع تماس را در این مرحله در برخی از بیماران نمی توانیم بیابیم ولی در بازنگری فرضیات به این موضوع نیز توجه کرده فرضیات جدید را به آژمون می گذاریم.

اسلاید 18: ط- کنترل همه گیریبا مبارزه با منابع و مخازن (جداسازی بیماران، درمان بیماران وپروفیلاکسی بیماران اموزشهای عمومی .........) با قطع زنجیره انتقال(عدم تماس با بیماران)با حفظ افراد سالم (رعایت موازین بهداشت فردی، پیش گیری دارویی طبواستاندارد بهداشت دستبدیهی است که در مدیریت بحران، هرگز به خود اجازه نمیدهیم کنترل و ساماندهی همه گیری تا این مرحله به تعویق انداخته شود. بلکه به بهره گیری از شیوه های مراقبت سندرمی و استناد به تشخیص موارد مشکوک و محتمل ، هر چه سریعتر تریاژ و طبقه بندی بیماران، مداخلات درمانی تجربی و پیشگیری را اعمال می نماییم.

اسلاید 19: ی- جلوگیری از بروز همه گیری رعب و وحشت و در صورت وقوع، اقدام به کنترل آندر این خصوص از نقش روانشناسان بالینی و روانپزشکان نباید غافل شویم. ضمناً در اطلاع رسانی ها باید نهایت دقت و احتیاط را مراعات نماییم و از سخنگوی گروه بخواهیم همه اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار ندهد و تنها تا حدودی که مردم در جریان راه های انتقال و انتشار بیماری قرار گیرند و همکاری آنان برای قطع زنجیره انتقال، جلب شود به اطلاع رسانی پرداخته شود و به این نکته بسنده گردد که کلیه توصیه های بهداشتی، بویژه در دچار افزایش شدید وزن، مبتلایان به دیابت، بیماریهای ریوی، قلبی، کلیوی ... و نقایص ایمنی، از اهمیت خاصی برخوردار است

اسلاید 20: ک- خودداری از پنهانکاری و اجتناب از عمل نکردن به رسالت انسانی و پژوهشگری در منعکس کردن واقعیت های مرتبط با همه گیری و ارائه راه حل های لازم به منظور حفظ و ارتقاء سلامت انسان ها و استفاده از نتایج تحقیق، در راستای اهداف صالح آمیزاگر جلب اعتماد و همکاری کادر ومردم نباشد غیر ممکن است بتوانیم با روش های اداری و نظامی و امثال اینها بر کنترل همه گیری ها فائق آئیم و لذا بهترین شیوه که در نوپدید ها و همه گیری های اخیر در سطح کشور نیز موفقیت آمیز بوده است این است که تا حدی که ترس و وحشت ایجاد نکند مردم را در جریان وضعیت همه گیری بگذاریم و از پنهانکاری که موجب صلب اعتماد آنان می شود به شدت بپرهیزیم

اسلاید 21: ل- تنظیم وارائه گزارش همه گیری خلاصه مقدمه و سوابقتوصیف همه گیریروش بررسینتایجبحثدرسهایی که از این همه گیری آموخیتم توصیه ها پیوست ها

اسلاید 22: نحوه گزارش همه گیری مواردزمانمکانشخصارزیابی داده هانحوه انتقال؟منبع عفونت؟عامل بیماریزا؟گروه سنی

اسلاید 23: شرح اقدامات کنترلی مربتط با: مبارزه با منبع و مخزن قطع زنجیره انتقالحفظ افراد سالم

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید