صفحه 1:
صفحه 2:
برریبی اپیدمی ها
دکتر بهروز نقیلی
استاد بیماریهای عفونی
مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
صفحه 3:
اس رم سا
PCE Se Roe ae ey tee Rees)
تفسیر آنها طی آن همه گیری و ارائه توصیه ها و راه حلها و
انجام اقدامات مناسبی به منظور کنترل آن بر اساس اصول و
و
صفحه 4:
< از بخش (100 بيمارستان هماتولويى و انكولوثى كزارشهايى از موارد
ينومونى شديد از طرف يزشكان به يزشك كنترل عفنت بيمارستان مى
د rer iy ترك 5 طول ناه ee ماران
در طول ”نا 4 روزى كه وارد (2120601 كرديده لند به لين مشكل كرفتار
می شوند. در برخحی از بیماران لکوپنی - ترومبوسیتوپنی و بالا رفتن
آنزيمهاى كبد. /!011)را و 00206 بالا ديده مى شود. يزشكان ويزيت
كننده معتقد هستند كه علل انكولوزيك توجيه كننده وضعيت مزبور نمى
باشد. شما مسئول كنترل و تشخيص وضعيت فوق انتخاب شده ايد.
eyes ERE] ل ا اسمس
صفحه 5:
الف- میزان آمادگی خود جهت خدمت رسانی در شرایط بحرانی مورد
ار re we BS
نحوه آمادگی برای فعالیت در محل وقوع همه گیری احتمالی را شرح دهید؟
Lande ae ena e)
وقوع بيمارى را جكونه اثبات مى كنيد؟
eee ea CIS E 1 ردن
اطلاعات جمع || Sy 0 0 0 ركان
جد فرضياتى را بان مى كنيد؟
Ste SCRE SCS Me Sve ane hee eel oe)
فرضيات را تحت جه شرايطى و جكونه بازنكرى و اصلاح مى كنيد؟
همه كيرى را جكونه كنترل مى كنيد؟
ee ل ا ا ل ا eden
ا ل ل كن nad)
ل ۱
۱ CO eS ene Reales eel Se OS ei eed
۹
صفحه 6:
ree ey Wie ار
جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص( پنومونی و سندرم های مشابه آن) و به روز در آوردن
ا ل ا ا ۱
یرت مارا
aes ee ces aE SP ACen soe Rei Bee
امکانات تصویر برداری
برودت منهای ۸۰ درجه سانتیگراد به منظور نگهداری نمونه ها و ارسال آنها از عرصه
به مرکز
eas ed 0
امكانات سرولوزى به منظور انجام آزمايشات و تست هاى تشخيصى سریع ویروسی
LEAs) ل ا ل لك
امكانات لازم به منظور استخراج 070000 و1(0009)نمونه هاى خلط و حلق و آناليز آن
rer Meee 10 :
جلب همکاری میکروبیولوژیست. متخصص بیماریهای عفونی و متخصص ریه و
ا ا ا 20
آزمایشگاه جهت نمونه گیریهای لازم و انجام آزمایشات اولیه ز؛
صفحه 7:
؟. تقسيم كار و مسنوليت و تعيين نقش هر يك از اعضاء كروه
تمدق
Ur زد اسب a سر تحت سر و متعهد بر عهده داشته
ل تخصص پویای خود بتواند با اعتقاد کامل به شیوه های
cece ea ee | در سایه تبحر برخاسته از
eae are ene Tne ene ee eee ieee
er cee |
نظاره کند و به موازین اخلاق در پژوهش فضیلت گرا اقتدا نماید
+ تعیین فرد یا افراد با ذکاوت و یا تجربه ای به عنوان مسئول اطلاع رسانی و سخنگوی
3
1 eee SCS
Bose eyes vent pe pens ene eet we ne ا
كينولون هاى جديدء انواع سرم قندى و قندى-نمكى به تعداد كافى و ختى سرم رينكر
0 D
صفحه 8:
ب- تایید وقوع همه گیری
Pee Cee nt ee eee SE eel ae
با استفاده از اطلاعات موجود در مرکر مد بر
Leen ا Re ا ل ا oe perce esr IES Co
ance,
Sa Ty ا لك
درپنومونی های معمول در16260" وسایر مواردی که انفیلتراسیون درریه وجود
داردودر نظر كرفتن احتمال خطاهاى آزمايشكاهى مثلاً خطا در انجام يا تفسير
1010-00008) هاى اوليه و اشتباه در تشخيص آزمايشكاهى آنفلوانزاى فضلى با
بيمارى جديد
صفحه 9:
Se er]
ا Se eee ea noe eae
با استفاده از تجربیات و امکانات میکروبیولوژی. سرولوژی. بیوتکنولوژی:
تصویربرداری و ... بدیهی است که تشخیص قطعی در شرابط فعلی صرفا با
Re Oona CU Se Ea
صفحه 10:
(On oS ke ier
ON aia aD eso Cee EE =n pe a)
مجموعه ضوابط
جه كسبى 0011/6
جه جيزى
Oa
ess
01 1
eee
oLEO
توصیف ضوابط
وزدر 1000
افرادى كه جند ر,
ات
000 SE!
تنفسى +اقامت بيش
ازدوروزدر 40000
2
بهار سال ۱۳۹۵ به فاصله ۳-۷
Oe eee Rel al
مشاهده بیماران وپرونده انهاو درج
اطلاعات در ليست خطىء فرم بالينى
طبق مطالعات اولیه موردها در اغلب.
لت 26 الي
0000
يزشكان وكادر بخش
كليه موارد. در اين زمان رخ داده
ات
صفحه 11:
Bee haat SE cae Er we eo nC CMe
en eee Sener yom nee meron
چند شرط از شروط و ضوابط را نداشته باشند وارد مطالعه نمی شوند و يا اگر
Re eee ee Slo ee Re eS Eo
صفحه 12:
۱ از ار ee) ee
لازم به یادآوری است که واژه های فوق برای تعریف موارد بسیاری از بیماریهای عفونی»
۱
باشد
000 ل ا
ney ا ل ال ال
0 SOPs
صفحه 13:
۵- توصیف داده ها در قالب متغیرهای زمان. مکان و شخص
تهیه و تنظیم چک لیست های مناسب بر اساس متغیرهای مورد نظر و بهره گیری از فرم جمع آور
See ae eel bl Sey ee ee ae ieee lee CS aye
en ol com ce ال
een iO Snes pe oe er
ees كذشته د Goes ee 0 ee ene es)
تست هاى ديكربه عواملى نظير سن» جنس:وضعيت بيمارى وداروهاى مصرفى توجه aes
FE ی Sanpe eanC arteries ears cp CEI
0 ا Par neo) ۱ aed
الا
|
و
بايد سعى كنيم وض
و 5
تماس, حداقل و حداکثر دوره کمون, محاسبه و ثبت گردد.
بیماری در مرحله قبل از وقوع همه گیری را نیز در منحنی مربوطه منعکس
صفحه 14:
Br, ee SESE Rls wen “onl SNES a a
لازم را بتویسید. ۳۳۳
صفحه 15:
و- بيان فر ضيات
علد را يناش دست کار
0 ESP
ونتیلاتور ومصرف اب و مواد غذایی
لا را ار را
ا ا ل الا ل
صفحه 16:
ز - ارزیابی فرضیات و آزمون ها
مقایسه فرضیات با واقعیت های موجود و اطلاعات به دست آمده و توجه به این
Peres Ris Peee cope eT ES ا Pe Pe
آزمون فرضيات مربوطه نمى باشد.
0 پ ا
eee Reece ee ee aCe eee Rea Ne eine)
ای می توان از بهترین نوع مطالعه بعنی همگروهی (۳/۲۱()) استفاده نمود و در
در به طراحی مطالعه مورد-شاهدی, پرداخت.
مورد بررسی عوارض
|۱۳ earn e Reon ar ones Fos e-paper ar eae] poo
۹
صفحه 17:
دا
1
فرضیه صفر) نشده باشيم. مثلاً در فرضيات يا سوالات پژوهشی خود. تماس با اب
را از قلم انداخته ایم و به همین دلیل رابطه علیتی بین بیماری و نوع تماس را در اين
بیم ولی در بازنگری فرضیات به اين
یز توجه کرده فرضیات جدید را به آژمون می گذاريم.
مرحله در برخى از بيماران نمى توا
Ce
صفحه 18:
Coe
مان بیماران وپروفیلاکسی بیماران
DID Gis سب بحر
ره sii pom
ey ei ee eee ee ee)
به بهره گیری از شیوه های مر اقبت سندرمی و استناد به تشخیص
موارد مشکوک و محتمل . هر چه سریعتر تریاژ و طبقه بندی
ار اس سا سا
صفحه 19:
لس ۱
اقدام به كنترل آن
در اين خصوص از نقش روانشناسان بالينى و روانيزشكان نبايد غافل شويم.
nee ا ا ا ل ا 0
از سخنگوی گروه بخواهیم همه اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار
ca ا eee ee
pe se CRORES Cente EES noe 0
Seen Here Ee one OSE oe 0
هاى بهداشتىء بويزه در دجار افزايش شديد وزنء مبتلايان به ديابت»
بيماريهاى ريوى؛ قلبى؛ كليوى ... و نقايص ايمنىء از اهميت خاصى
برخوردار است
۹
صفحه 20:
لل Ce et ees res
و بزومشكرى در منعكس كردن واقعيت هاى مرتبط با همه كيرى و
ey By ا Oe Be
استفاده از نتايج تحقيق. در راستاى اهداف صالح آميز
ا ل ا ا ۱
ا ا ا ا ل ا ل ل ل 0
در نوپدید ها و همه گیری های اخیر در سطح کشور نیز موفقیت آمیز بوده است این
وه
Rate eye ee crake ere a SUS es es) ass
رم
صفحه 21:
ee ey ir
خلاصه
ال
توصیف همه گیری
مر
بحث
درسهايى كه از اين همه كيرى آموخيتم
0
پیوست ها
صفحه 22:
ree Se Ey
موارة
1 گروه سنی
ma is
نحوه انتقال؟ منبع عفونت؟ عامل بيصار يزا؟
زمان
صفحه 23:
شري اقدامات کنترلی مربتط با
*مبارزه با منبع و مخزن
* قطح زنجیره انتقال
Cee ee
صفحه 24:
به نام خدا
دکتر بهروز نقیلی
استاد بیماریهای عفونی
مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
بررسی همه گیری یک بیماری عفونی
عبارت است از جمع آوری و ثبت داده ها و تجزیه و تحلیل و
تفسیر آنها طی آن همه گیری و ارائه توصیه ها و راه حلها و
انجام اقدامات مناسبی به منظور کنترل آن بر اساس اصول و
ضوابط اپیدمیولوژی بالینی
از بخش ICUبیمارستان هماتولوژی و انکولوژی گزارشهایی از موارد
پنومونی شدید از طرف پزشکان به پزشک کنترل عفونت بیمارستان می
رسد که با دو مورد مرگ در طول ماه اخیر همراه بوده است .اکثر بیماران
در طول 3تا 8روزی که وارد ICUگردیده اند به این مشکل گرفتار
می شوند .در برخی از بیماران لکوپنی – ترومبوس یتوپنی و باال رفتن
آنزیمهای کبد LDH ،و CPKباال دیده می شود .پزشکان ویزیت
کننده معتقد هستند که علل انکولوژیک توجیه کننده وضعیت مزبور نمی
باشد .شم ا مس ئول کنترل و تشخی ص وضعیت فوق انتخاب شده اید.
اقدامات شما در جهت کنترل out breakفوق چیست؟
الف -میزان آمادگی خود جهت خدمت رسانی در شرایط بحرانی مورد
اشاره را در قالب مراحل دوازده گانه زیر ،ارزیابی کنید؟
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
.12
نحوه آمادگی برای فعالیت در محل وقوع همه گیری احتمالی را شرح دهید؟
وقوع همه گیری را چگونه تائید می کنید؟
وقوع بیماری را چگونه اثبات می کنید؟
موردها را چگونه تعریف می کنید؟
اطالعات جمع آوری شده را چگونه توصیف می کنید؟
چه فرضیاتی را بیان می کنید؟
فرضیات را تحت چه شرایطی و چگونه ارزیابی کرده و به آزمون می گذارید؟
فرضیات را تحت چه شرایطی و چگونه بازنگری و اصالح می کنید؟
همه گیری را چگونه کنترل می کنید؟
چه اقداماتی جهت پیشگری از بروز همه گیری رعب و وحشت انجام می دهید؟ در صورت
وقوع همه گیری رعب و وحشت ،چه اقداماتی انجام دهید؟
گزارش همه گیری را چگونه تنظیم می کنید؟
در مجموع ،چه ارتباطی با ارباب مطبوعات و سایر رسانه های گروهی برقرار خواهید کرد؟
الف -آمادگی برای فعالیت در عرصه
.1
.2
جمع آوری اطالعات الزم در خصوص( پنومونی و سندرم های مشابه آن) و به روز در آوردن
داده ها (با استفاده از کتب و مجالت علمی معتبر ،سایت WHOسایت )CDCمرکز
مدیریت بیماریها ...
مهیاسازی تجهیزات و مهارت های الزم به منظور تشخیص ،درمان و پژوهش:
امکانات تصویر برداری
برودت منهای 80درجه سانتیگراد به منظور نگهداری نمونه ها و ارسال آنها از عرصه
به مرکز
محیط ترانسپورت جهت حمل نمونه های تهیه شده به مرکز
امکانات سرولوژی به منظور انجام آزمایشات و تست های تشخیصی سریع ویروسی
ویاکتریال وحتی قارجها جهت بررسی خلط وخون وادرار
امکانات الزم به منظور استخراج RNAوDNAنمونه های خلط و حلق و آنالیز آن
با روش RT-PCR
جلب همکاری میکروبیولوژیست ،متخصص بیماریهای عفونی و متخصص ریه و
اپیدمیولوژیست بیمارستانی وامارگر وکلینیکال فارماسیست ...پرستار ،بهیار و خدمه به
تعداد کافی ،تکنسین آزمایشگاه جهت نمونه گیریهای الزم و انجام آزمایشات اولیه زیر
نظر میکروبیولوژیست
.3تقسیم کار و مسئولیت و تعیین نقش هر یک از اعضاء گروه
تحقیقاتی
شایان ذکر است که الزم است رهبری گروه را فردی متخصص ،متبحر و متعهد بر عهده داشته
باشد تا با بهره گیری علمی از تخصص پویای خود بتواند با اعتقاد کامل به شیوه های
علمی استاندارد در تمامی مراحل سیاستگذاری ،مشارکت کند .در سایه تبحر برخاسته از
شرکت در ساماندهی و کنترل همه گیری های قبلی در شرایط بحرانی بتواند بر اجرای
صحیح برنامه ها فائق آید بر کلیه فعالیتهای خود و سایر اعضاء گروه تحقیقاتی-عملیاتی،
نظاره کند و به موازین اخالق در پژوهش فضیلت گرا اقتدا نماید.
تعیین فرد یا افراد با ذکاوت و یا تجربه ای به عنوان مسئول اطالع رسانی و سخنگوی
.4
گروه
حداقل داروهای الزم نظیر انتی بیوتیکها در صورتی که محدودیتی وجود نداشته باشد
.5
برای حداقل 100نفر ،آنتی بیوتیک های وسیع الطیف نظیر سفالوسپورینهای نسل سوم و
کینولون های جدید ،انواع سرم قندی و قندی-نمکی به تعداد کافی و حتی سرم رینگر
الکتات برای موارد ضروری ...
ب -تایید وقوع همه گیری
.1
با مقایسه موارد فعلی و قبلی بیماری با بهره گیری از اطالعات موجود
.2
با استفاده از اطالعات موجود در مرکز مدیریت بیماریها
.3
با استفاده از تجربیات پزشکان ،آزمایشگاه ها ،آمار مرگ و میر ،وضعیت نسخه ها
و امثال اینها
.4
در نظر گرفتن احتمال واقعی نبودن تعداد مواردو واقعی نبودن همه گیری ،مث ً
ال
درپنومونی های معمول در ICUوسایر مواردی که انفیلتراسیون درریه وجود
داردودر نظر گرفتن احتمال خطاهای آزمایشگاهی مث ً
ال خطا در انجام یا تفسیر
RT-PCRهای اولیه و اشتباه در تشخیص آزمایشگاهی آنفلوانزای فصلی با
بیماری جدید
ج -اثبات تشخیص بیماری
.1
با بهره گیری از تجربیات بالینی و اپیدمیولوژی
.2
با استفاده از تجربیات و امکانات میکروبیولوژی ،سرولوژی ،بیوتکنولوژی،
تصویربرداری و ...بدیهی است که تشخیص قطعی در شرایط فعلی صرفا با
استفاده از RT-PCRو کشت ،ممکن می باشد.
د -تعریف موارد ()Cases
.1
ضوابط ورود به مطالعه ()Inclusion criteria
توصیف ضوابط
مجموعه ضوابط
چه کسی WHOافرادی که جند روزدرICU
حضور داشته اند
چه چیزی
WHAT
کجا
WHERE
چه موقع
WHEN
اطالعات پشتیبان از لیست خطی
مشاهده بیماران وپرونده انهاو درج
اطالعات در لیست خطی ،فرم بالینی
ابتالء به تب همراه با دیسترس طبق مطالعات اولیه موردها در اغلب
موارد ،دارای دو عالمت تب وتنگی
تنفسی +اقامت بیش
نفس بوده اند
ازدوروزدرICU
پزشکان وکادر بخش
ICUهماتوژی
بهار سال 1395به فاصله 3-7کلیه موارد ،در این زمان رخ داده
است
روز پس از بستری شدن
بنابر این بیماری وارد مطالعه می شود و تعریف مورد زمانی 3-7روز پس از
اقامت در محل دچار عالئم پنومونی شده باشد و بدیهی است که اگر برخی یک یا
چند شرط از شروط و ضوابط را نداشته باشند وارد مطالعه نمی شوند و یا اگر
اشتباه وارد شده باشند از مطالعه خارج می گردند (.)exclusion criteria
.2تعریف مورد مشکوک؟ مورد محتمل؟ و مورد قطعی.
الزم به یادآوری است که واژه های فوق ،برای تعریف موارد بسیاری از بیماریهای عفونی،
تعریف شده است و ممکن است تفاوتهایی بین تعاریف محلی و جهانی وجود داشته
باشد
مشکوک :تب +دیسترس تنفسی +اقامت بیش ازدوروز+لکوپنی+ترومبوسیتوپنی
محتمل :عالیم باال +عالیم ازمایشگاهی وسرولوژیک
قطعی :عالیم دومورد باال +کشت وRT-PCR
ه -توصیف داده ها در قالب متغیرهای زمان ،مکان و شخص
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
تهیه و تنظیم چک لیست های مناسب بر اساس متغیرهای مورد نظر و بهره گیری از فرم جمع آوری
بهره گیری از نظرات سایر اعضاء گروه تحقیقاتی به منظور رفع ایرادات احتمالی پرسشنامه ها و
چک لیست ها قبل از تکثیر نهایی
در رابطه با متعیرهای ”زمان“ و ”مکان“
در ارتباط با متغیر ”شخص“ باید به در گیری های مشابه در طی سال های گذشته در همان مقطع
زمانی یا زمان های دیگربه عواملی نظیر سن ،جنس،وضعیت بیماری وداروهای مصرفی توجه نماییم
و از آنجا که ارتباط پیش آگهی پنومونی با زمینه های خاصی نظیر چاقی ،بارداری ،دیابت ،بیماریهای
قلبی-عروقی ،ریوی ،کلیوی ،نقایص ایمنی و امثال اینها به اثبات رسیده است الزم است کلیه این
متغیرها در پرسشنامه ،درج گردد.
الزم است در همه مراحل فوق از ویژگی های اپیدمیولوژی توصیفی ،استفاده نموده منحنی همه
گیری را به دقت رسم کینم.
باید سعی کنیم وضعیت بیماری در مرحله قبل از وقوع همه گیری را نیز در منحنی مربوطه منعکس
کنیم.
الزم است با بهره گیری از تفسیر منحنی همه گیری ،عواملی نظیر الگوی همه گیری ،مدت رمان
تماس ،حداقل و حداکثر دوره کمون ،محاسبه و ثبت گردد.
.
بدنبال گزارش آزمایشگاه مبنی بر اثبات موارد لژیونال در ICUمزبور
اقدامات الزم را بنویسید.
و -بیان فرضیات
.1
در مورد منبع ،مخزن ،راه انتقال و ...مث ً
ال رعایت بهداشت دست وکاربرد
ونتیالتور ومصرف اب و مواد غذایی
.2
الف-بین بهداشت دست واپیدمی ارنباط وحودداردارد
.3
ب-بین کاربرد ونتیالتور وبیماری ارتباط وحوددارد.
.4
.............................................................................
ز -ارزیابی فرضیات و آزمون ها
.1
مقایسه فرضیات با واقعیت های موجود و اطالعات به دست آمده و توجه به این
موضوع که در موارد قطعی بودن علت بیماری وسایر متغیرها معموالً نیازی به
آزمون فرضیات مربوطه نمی باشد.
.2
بهره گیری از ویژگی های اپیدمیولوژی تحلیلی به منظور شناسایی علت بیماری و
ارتباط بین تماس های مختلف و بروز بیماری که در چنین جمعیت تعریف شده
ای می توان از بهترین نوع مطالعه یعنی همگروهی ( )Cohortاستفاده نمود و در
مورد بررسی عوارض نادر ،به طراحی مطالعه مورد-شاهدی ،پرداخت.
.3
محاسبه میزان حمله با بهره گیری از اطالعات به دست آمده در مطالعه همگروهی
ح -بازنگری و اصالح فرضیات
معموالً زمانی نیاز به اصالح فرضیات است که در مرحله قبل موفق به اثبات آن ها (رد
فرضیه صفر) نشده باشیم .مث ً
ال در فرضیات یا سواالت پژوهشی خود ،تماس با اب
را از قلم انداخته ایم و به همین دلیل رابطه علیتی بین بیماری و نوع تماس را در این
مرحله در برخی از بیماران نمی توانیم بیابیم ولی در بازنگری فرضیات به این
موضوع نیز توجه کرده فرضیات جدید را به آژمون می گذاریم.
ط -کنترل همه گیری
.1
با مبارزه با منابع و مخازن (جداسازی بیماران ،درمان بیماران وپروفیالکسی بیماران
اموزشهای عمومی ).........
.2
با قطع زنجیره انتقال(عدم تماس با بیماران)
.3
با حفظ افراد سالم (رعایت موازین بهداشت فردی ،پیش گیری دارویی
طبواستاندارد بهداشت دست
بدیهی است که در مدیریت بحران ،هرگز به خود اجازه نمیدهیم کنترل
و ساماندهی همه گیری تا این مرحله به تعویق انداخته شود .بلکه
به بهره گیری از شیوه های مراقبت سندرمی و استناد به تشخیص
موارد مشکوک و محتمل ،هر چه سریعتر تریاژ و طبقه بندی
بیماران ،مداخالت درمانی تجربی و پیشگیری را اعمال می نماییم.
ی -جلوگیری از بروز همه گیری رعب و وحشت و در صورت وقوع،
اقدام به کنترل آن
در این خصوص از نقش روانشناسان بالینی و روانپزشکان نباید غافل شویم.
ضمناً در اطالع رسانی ها باید نهایت دقت و احتیاط را مراعات نماییم و
از سخنگوی گروه بخواهیم همه اطالعات را در اختیار رسانه ها قرار
ندهد و تنها تا حدودی که مردم در جریان راه های انتقال و انتشار
بیماری قرار گیرند و همکاری آنان برای قطع زنجیره انتقال ،جلب شود
به اطالع رسانی پرداخته شود و به این نکته بسنده گردد که کلیه توصیه
های بهداشتی ،بویژه در دچار افزایش شدید وزن ،مبتالیان به دیابت،
بیماریهای ریوی ،قلبی ،کلیوی ...و نقایص ایمنی ،از اهمیت خاصی
برخوردار است
ک -خودداری از پنهانکاری و اجتناب از عمل نکردن به رسالت انسانی
و پژوهشگری در منعکس کردن واقعیت های مرتبط با همه گیری و
ارائه راه حل های الزم به منظور حفظ و ارتقاء سالمت انسان ها و
استفاده از نتایج تحقیق ،در راستای اهداف صالح آمیز
اگر جلب اعتماد و همکاری کادر ومردم نباشد غیر ممکن است بتوانیم با روش های
اداری و نظامی و امثال اینها بر کنترل همه گیری ها فائق آئیم و لذا بهترین شیوه که
در نوپدید ها و همه گیری های اخیر در سطح کشور نیز موفقیت آمیز بوده است این
است که تا حدی که ترس و وحشت ایجاد نکند مردم را در جریان وضعیت همه
گیری بگذاریم و از پنهانکاری که موجب صلب اعتماد آنان می شود به شدت
بپرهیزیم
ل -تنظیم وارائه گزارش همه گیری
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
خالصه
مقدمه و سوابق
توصیف همه گیری
روش بررسی
نتایج
بحث
درسهایی که از این همه گیری آموخیتم
توصیه ها
پیوست ها
نحوه گزارش همه گیری
موارد
زمان
مکان
شخص
گروه سنی
ارزیابی داده ها
نحوه انتقال؟
منبع عفونت؟
عامل بیماریزا؟
شرح iاقدامات کنترلی مربتط با:
مبارزه با منبع و مخزن
قطع زنجیره انتقال
حفظ افراد سالم