صفحه 1:
صفحه 2:
علوم طبيعي" 2 ,ررس جسم ازلماظ تغييرات
ابن هندو مفتاع الطب:
طب صناعتی است که به بدنهای مردم عنایت دارد و به این بدنها صمت و سلامتی بخشد
ربيع بن احمد اخوينى در کتاب «هدایه المتعلمین فی الطب»:
بمشکی پیشه ای بود که تندرستی آدمیان را نگاه دارد و چون رفته بود باز آرد از روی علم وعمل
دیدگاه دیگر: تومه به کیفیّت و عرض (ندگی
توجه به آمادگی انسان برای طی طریق کمال
کر مود بایان
صفحه 3:
Vad
1
۱! 4
نظری عملی
* امور طبیعیه " مفظا الصمه
*اهوال بدن انسان * علاج
* اسباب و علل ۱. تدبیر
* دلائل و علائم ۲ ادویه
۳. اعمال یداوی
دکتر محمود بایان
صفحه 4:
امور طبیعیه
امور طبيعيّه امورى است كه تعادل بدن
)| از هر مهت مففا کند.
طبيعت 095 07300 ایست که بدون اراده و شعور
کارهای لازم بدن را انجام می دهد
کر مود بایان
صفحه 5:
امور طبيعيه
هر مديرى براى اجرا
* قوانين مخصوص
.١ قوانين جارى بر طبيعت و عالم كبير
(BIOMEDECINE)
؟ ابزار زیردست
-١ اركان ظ مزاج ۳- اقلاط
۲- اعضاه- اروام + قوا
و نهایت و مهم ترین امر
لاج alist
صفحه 6:
امور طبيعيه
صفحه 7:
ارکان
اجسام ساده ای هستند که تشکیل دهنده اجزای اولیه تمام
موجودات عالم می باشند.
ارکان یا عناصر جایگاه مهمی در مباحث نظری
مکتب طب سنتی oly! دارند.
آتش عنصری, هوا عنصری, آب عنصری, خاک عنصری
کر مود بایان
صفحه 8:
تهسیم بندی اجسام
<سنگینی و سبکی
<کیفیّات چهارگانه
(گرمی. سردی, تری» خشکی)
9 دكتر محمود بابائيان
صفحه 9:
سنگینی و سبكى
سبکی مطلق (آتش)
سبکی مضاف (هدا)
سنگینی مضاف (QT)
سنگینی مطلق (خاک)
مقس باون
4
صفحه 10:
کیفیات چهارگانه
گرمی: موجب مرکت و جنبش, ذوب کننده. جاذب مواد سوزاننده
دلیردی: کندی, انجماد.کاهش شدت گرمی, مومب درهم فشردگی, فد جذب
تری: قابلیت شکل پذیری. تفرق و اتصال به آسانی
خشکی: ثبات و عدم شکل پذیری به رامتی. عدم تفرق و اتصال به آسانی
ao کر مود بایان
صفحه 11:
نهش ارکان مفختلف
آتش عنصری (گرم و فشک):
پفته شدن هر چیزی که با آن بیامیزد. شکسته شدن سردی آب و خاک» عبور امزای هوايى به
کمک قوت آن در همه امسام
هوای عنصری (گرم و تراد
جهت نفوذ نرمی, سبکی. سهولت بلند شدن و ایجاد کشادکی و تفلفل
ad کر مود بایان
صفحه 12:
نهش ارکان مفختلف
آب عنصری (سرد و 33(
ایجاد نرمی. yb پذیری. اتعطاف پذیری. خم و راست شدن و شکل گیری
خاک عنصری (سرد و خشک):
عامل بهم پیوستگی و پایداری و نگهداری اشکال
ae کر مود بایان
صفحه 13:
صفحه 14:
مزاج
(امزجه)
در هم آميفتن
به كيفيّت و مالت متشابه و يكسان حاكم بريك
جسم مركب اطلاق مى كردد.
تمام اجسام مركب عالم داراى مزاج مخصوص به فود مستند
ae کر مود بایان
صفحه 15:
انواع واکنش ها در شیمی
هرکت: انواع تغییرات در جسم را عنوان می کردند
مانند
واكنش هاى فيزيكى - استماله: عدم تغيير ماهيّت جسم
مثال آب سرد با در یافت مرارت آب نیم گرم شود
واکنش های شیمیایی - کون و فساد: تغییر در ماهیّت جسم
مثال چوب با گرفتن مرارت خاکستر شود
as کر مود بایان
صفحه 16:
مزاج معتدل
معتدل مقیقی:
مقادیر اجزاء در کیفیت و کمیت برابرند.
مزاج معتدل برای جسم (در طب)
در آن مزاج و کیفیت ماکم بر کل جسم. آن جسم مرکب در بهترین. شرایط
عملكردى خويش به سر مى برد
صفحه 17:
پارامترهای تعیین مزاج
(امزجه)
"ملمس
”رنك بدن (لون)
"لهم و شحم و سمين (جاقى و لاغرى)
“ملاك مو (شعر)
”هيأت بنية اعضا (سعت صدر و عروق و ظهور آن. عظم اطراف و ظهور
مفاصل)
عم نبض و یا صغر آن
انفعال ا[ کیفیات اربعه
۷ اخعال صادره از طبیعت مانند هضم, مدقوع و ادرار (فضول مندخعه)
”فواب و بيدارى (نوم و يقظه)
”مسايل نفسانى (رهبريّت و مديريّت. شجاعت. تهور. ترس جبن...)
yaaa a
صفحه 18:
ارزیابی شخصیت
مس وت |
جد" ماسک
شخصیت موضوع پیچیده ایی دارد که مانند هوش تعاریف بسیاری دارد
(۵۰ نوع تعریف)
اغلب در دو گروه قرار دارند
تئوری صوری یا ماسک (اك-0):
تمقیق بر اساس ظواهر رختار و اعمال بیرونی و ظاهری قرار گرفته است.
تتورى عمقى يا (مصمدط6):
تعاريفى كه در آن (١ جكونكى و عمق ماهيت شخصيت صمبت مى شود.
06 دكتر محمود بابائيان
صفحه 19:
ارزیابی شخصیت
۳
اشکال تئوری صوری یا ماسک (():
وابستكى به شخص معاینه کننده و دارای علل مختلف و متفاوت برای
(فتازهای ظاهری, عدم درك صميح شخصيت واقعى
تتورى عمقى يا (عدموط6):
بیشتر مورد توجه است
تئوری های انگیزه و پاسخ, تلوری صفات. تیپ. شناسی (درون گرایی یا
برون گرایی طبقه بندی یونگ)» تلوری اهتیام و پرس (تلوری الگیزشی
هنری مورای)» تئوری روانکاوی (ساختمان شخصیت خروید بر اساس اصل
لذت و امدل واقعیت). روانشناسی شناختی)
06 دكتر محمود بابائيان
صفحه 20:
ارزیابی شخصیت
۳
-١ روش های عینی:
"مشاهده مستقیم رفتار ها (مشاهدات کلیلیکی)
مانند سوسیومتری. مقیاس درجه ای(درونگرایی یا برونگرایی خجالتی بودن
یا جسور بودن نموه اطاعت از دیگرام)
”آموزن هاى عينى:
آزمون 000061) (يرسش هاى اشتها سرمال بودن تمركل.....
۲- روش های فرا فکن:
مالند جملات ناتمام. تصاویرمبهم...
هه کر مود بایان
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
خلط
خلط جسم دارای سیالیّت و شکل پذیری است که از
فعل و انفعال بر روی غذا در بدن درست مى شود.
صفحه 24:
اسباب اربعه در طب سنتّی
”سيب فاعلی (کننده کار)
۷ سیب مادی (مواد (aida)
۲ سیب صوری (نقشه و الکو)
"سیب غایی (هدف)
صفحه 25:
صفحه 26:
اسیاب اربعه bill
سیب مادی اخلام؛ نوع غذای وارد شده به بدن است
سیب فاعلی. میزان مرارت هاضمه
سبب صوری. خصوصیات (رنگ» بو, طعم و قوام) خلط
سیب غایی عملکرد افلاط در بدن آنسان میباشد
کر مود بایان
صفحه 27:
سیب مادی
سیب فاعلی
سیب صوری
سیب غایی
en
hw! چهارگانه خون طبیعی
خوردنیها و نوشیدنیهای معتدل, موافق مزاع و مولّد دم. مانند گوشت بزه و نان
گندم
مرارت معتدل
als quad و كاف
_ .. تولید روم میوانی .١
تغذیه و تنمیه بدن (رشد و نمة) .۲
گرم و تر و با نفارت و هسن و جمال و رونق و بها و فریه داشتن بده .
جایگزینی مواد مصرف شده در بدن .۴
کر مود بایان
صفحه 28:
سیب مادی
acl سیب
سیب صوری
سیب غایی
و
اسباب چهارگانه بلم طبیعی
قسمت غليظ. لزج و سرد و تراز غذاها مانند ماهى تازه
مرارت کمتر از اعتدال (نسبت به ساير اخلاط)
نضج ناتمام
.١ قابليت و آمادكى براى تبديل به خون (با تأثير هرارت به نضج كامل
م زدديد).
لا. جايكزينى رطوبت بدن كه بر اثر حركات. بيدارى زياد و اعراض نفسانی از
دست میرود.
۳. تر نکه داشتن مفاصل و اعضایی که مرکت زیاد دارند.
۴. مخلوط شدن با خون و آماده کردن آن برای تغذية برفی اعضا مثل مغز
eld و اعطاب. > دكتر محمد ببانيان
صفحه 29:
سیب مادی
سیب فاعلی
سیب صوری
سیب غایی
280
اسباب چهارگانه صفرای طبیعی
قسمت لطیف و کرم. تنده شیرین و چرب از غذاها
مرارت اندك زیاده از مد اعتدال
نضج كامل ))9 ay افراط)
۱. تلطیف و ترقیق خون ت) بتواند در عروق مویرگی و مجاری ظریف و تنک نفوذ
كلد
۲. تمریک آمعاء (رودهها) برای مرکت دادن خضولات غذایی و ایجاد امساس دفع
(باعث شسته شدن آمعاء و امشاء و پاک شدن رسوبات و بلفم لزج چسبیده به
(ودهها میشود).
۳. تغذیه بعضی اعضا که به صفرا نیاز بیشتری دارند؛ مثل ریه و کیسه صفرا
(مراره).
کر مود بایان
صفحه 30:
سیب صوری
سیب غایی
hw! چهارگانه سودای طبیعی
قسمت غليظ و كثيف (١ غذاهاى كم رطوبت (چه سرد و چه گرم)» و رسوب و دردی
اخلاط
مرارت معتدل
ad رسوب. کمال غلظت و سیاهی رنک
.١ تغذية برفی اعضا مانند استفوان و طمال
۲. برانگیختن اشتها
ا. ايجاد انقباض و استمکام در الیاف و اعصاب و پرزهای معده و کاهش سستی
ناشی از رطوبت غذاها
کر مود بایان
صفحه 31:
صفحه 32:
اعضاء
اعضا اجسام غلیظی هستند که از امتزاج
و ترکیب اخلاط تولید میشوند
کر مود بایان
صفحه 33:
اندامهای ساده
ءاستفوان» غضروف. وت رباماء عصب
شریان. ورید. غشاء. چربیب گوشت
پوست. «go نافن
989 کر مود بایان
صفحه 34:
اندام مركب
به اعضای مخفتلف بدن که از اندامهای
مفرد تشکیل شدهاند گفته میشود
.مثل چشم. گوش. دست. کبد. قلب
or کر مود بایان
صفحه 35:
اهمیّت شنافت تشریم و عملکرد اعضاء
مثال
معده: اطلاعات جدید
معده: اطلاعات گذشته
es کر مود بایان
صفحه 36:
و
اهمیّت شنافت تشریم و عملکرد اعضاء
دکتر محمود بایان
صفحه 37:
صفحه 38:
alg)!
درعرف اطبا روم جسمی است لطیف بخاری که از لطافت
اخلاط در دل به مسب امتزاجی مخصوص متکون شود و
.به واسطه شرائین به اعضا منتشر گردد
(وح عبارت از بفار دم طبیعی متین صافی ماصل از لطایف
آغذیه است
)29 حیوانی, روم طبیعی, روم نفسانی
وه دكتر محمود بابائيان
صفحه 39:
نکته
۲ ۵ یک شیء مادی است نه رومانی
۲ به علت لطافت جنبش و سرعت زیادی دارند
" برای تولید سالم و عمل خوب آن نیازه
به غذای مناسب. حضم سالم. اعضای هاضمه و قوه های سالم. خلط
سالم و مجاری سالم شریانی . عصبی و وریدی است.
” قوا برای رساندن پیاه های خویش نیاز به ارواع دارند.
وه دكتر محمود بابائيان
صفحه 40:
قوا
قوه به معنی امر موجود در میوان است که
بهواسطه آن امر از او صدور و ظهور افعال شاقه
غیرمتوقعه ممکن باشد؛ و ضد آن )| ضعف نامند
قوه نفسانی
قوه میوانی
قوه طبيعى
eo کر مود بایان
صفحه 41:
اقسام قما
* قوه نفسانی: منشا و میدا و باعث ظهور و صدوز مس و
مرکت جمیع بدن و ادراک صور و معانی Cul
۰ قوه میوانی: منشا و میدا و باعث میات کل بدن است.
* قوه طبیعی: مبدا و منشا تغذیه و تنمیه و تهیه و ایصال
بدل مایتملل کل اعضا استد
0 کر مود بایان
صفحه 42:
صفحه 43:
افعال
غایت و غرض و فایده ترکیب بدن و تسویه
اعضا و اعطای مزاج و هرارت غریزی و ارواع و
قوا و مدرکات جسمانی و نفخ روم قدسی و
تعلق نفس ناطقه مجرد بدان صدور افعالات
است از آن؛ هم افعال باطنی رومانی و هم
.ظاهری جسمانی
کر مود بایان
صفحه 44: