صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
عهد عتبق
۰ عهد عتبق مجموعا از ۳۹ کتاب تشکیل شده است
vl
=
در
صفحه 4:
کتابهای تاریخی
كتاباى تاريخى زان قرارند
به پیج کاب ول هد عقترت مود
صفحه 5:
کتابهای موعظه وحکمت
۰ اما پنج کتاب موعظه و حکمت از این قرارند:
fppt.com
صفحه 6:
اما آخوین دسته از کتابهای موجود در متن مقدس عبری را کتابهای
پیشکویی تشکیل میدهند:
رن
fpptcom
صفحه 7:
۰ «نقادی کتاب مقدس» («حنتنند) اسا) عبارت است
از مطالعه و تحقیق دربارةٌ نوشتههای آن» داوربهای
ظویف و دقبقی که درچی مطالعةٌ عمیق کتاب مقدس
انجام شده است.
۰ دانشمندلنه. : ناده. د. WG tab ¢ لین دانش
غزالی اراسموس جان لاک ریجارد سایمون اسحاق نیوتن
+
صفحه 8:
۰ عموم مسیحیان برای کتاب مقدس اعتبار کلمل و تلمی را قائلند و معتقدندکه کتاب مقدس به
طور كلمل و تحتاللفظی الهام گردیده و نفس خدا در ّن دمیده شده است چنانکه در کتاب
مقدس نیز این مطلب بیان شده است :تمامی کتب الهام خدا است .(دوم تیموتالوس ۶:۳)
۰ با لین حال محققین کتاب مقدس در صحت استناد کتاب مقدسبه مژلفین فرضی تشکیک
کردملند و در برخی از مواردبه طور قطع نوبسنده را شخص دیگری معیفی کردهاند؛ علاوه
بر اين وجود برخی از اشتباهات این تردیدها را بیشتر میکند.
fppt.com
صفحه 9:
کتاب مقدس و مساله
٠ کتاب مقدس ٩۱ ش تشکیل شده است. بخش نخست با عنوان متن مقدس عبری
شناخته میشود و بخش دوم که مختص مسیحیان است عهد جدید نامیده میشود.
۰ _ همانطور که میدانیم شوراهلیی که تشکیل شد لین مجموعه کتاب را از میان ده ها کتاب
موجود انتخاب کرد و لین ۶۶ کتاب را مقدس نامید و دیگر ده ها کتاب دیگر را نا مقدس
شمرد.
3
fpptcom
صفحه 10:
۰ محققین کتاب مقدس کلیسا راجا سوالی جدی مواجه
کردند ؟
۰ چه کسیبه کلیسا لین اعتبار و حجیت را دادبتا بتواند
تشخیص دهد کدام کتاب مقدس و کدام کتاب نامقدس
ست ؟
۰ کتاب مقدس یا یک منبع دیگر ؟
صفحه 11:
این یک دور واضح است و ابطال دور از بدیهیات علم منطق شمرده میشید .
fpptcom
صفحه 12:
۰ علاوه بر لین با توجمبه اینکه در کتاب مقدس یز به تحریف اشاره شده لست؛ مسئلة تحريف»
وجود زمینهها و انگیزههای آن مسأله را مشکلتر میسازد.
* ارمیای نبی در لین زمینه میگوید: چگونه میگوییدکهما حکیم هستیم و شریعت خدایندبا
ماست . به تحقیق قلم کاذب کاتبان 4 دروغ عمل مینماید ۰ ( ارمیا۸:۸) \
es
fpptcom
صفحه 13:
زمینه های تحریف
در باسخ به اين سوال انديشمندان زمينه های تحریف کتاب مقدس را اینگونه طرح میکنند:
١ عدم رواج كتابت
۰ به طور كلى در ميان بنى اسرائيل وقا زمان حضرت عيسى و بلكه در ميان مسيحيان فيزنتا بايان
قرون وسطىء كتابت جندان رايج نبوده است
* ویل دورلنت که به پدر تاریسخ غرب شره گشته در همین زمینه مینویسد: در قرن سم
ميلادى يعنى در زملنى كه جهان اسلام كتابخانهاى با ششصد هزار جلد كتاب خطى داشت
نع ار جهاد اسلام كنا رخلنة عادر برى انکلس تما خدود ده هرا ملد کتاب
بود. (تاريخ تمدن ويل دورانت جع ص 198 ( 0
۲ \
fpptcom
صفحه 14:
۲ استفادة انحصاری از کتب
*سقا قرن پانزدهم میلادی نها روحانیان مجازبه مطالعه کتب مقدس
بودند وچس از دورهٌ اصلاحات بود که مردم عادی نیز به کتاب
مقدس دسترسی پیدا کردند . نبودن نسخههای کتب مقدس در میان
مردم عادی» راه را برای هرگونه تحرف و تغییر هموار میکرد.
5
fpptcom
صفحه 15:
fpptcom
۳- اثر پذیری از a ها در طول
بخ
دینی از تحویف ادیان بلکی نداشتند. از بارزتیین نمونههای لین افراد میتوانبه پولس اشاره
کرد» پولسی کهبه باور برخی از پژوهشگران چون هارناک بزرگتریین تحریف کننده مسیحیت
است. محققان معنقدند پیلس آنگاه کمبا مسئلة ختنه مواجه شد و دربلفت که غیر از بهودیان
نمیتوانند به راحتى با اين مسئله كنار بيايند آن را كنار كذاشت.
و زملنی که متوجه شد بتپرستان عاثقه و دلبستگی خاصیبه عقلید خویش در مورد منجی
دارند» بدون معطلی عیسی را طبق خوا توصیف کرد و اینگونه بود که توانست به سرعت
دیگران را جذب مسیحیت کند و از لین رهگذر خود راجه شخصیت برجستةٌ مسیحیت تبدیل
کرد.
آنچه امروزه در پیروی از لین عمل پیلس در کلیساهای مسیحی مشا
مطلبقبا فرهنگ های کشور های مختلف است که طی آن,به جای اذ
4 فر
صفحه 16:
صفحه 17:
سم شدنکتاب 6
هقدس
۰ نکته اساسی تری که که پژوهشگران عنوان میکنندبه گم شدن تورات در برهه ای قلبل
توجه از تاییخ با زمیگردد. کتاب توراتکه مهمتیین بخش عهد عتیق است و به اعتقاد رسمی
کلیسا تألیف حضرت موسی است؛ در برههای از تاریخ گم شد و مدتهای مدید از نظرها
غايب بود .
٠ طبق گزارش کتاب مقدس » زملنی که صندوق عهد كه محل نكهدارى تورات بود
(تثنيه! 1:1 ) را كشودند اثرى از تورات نبود و فقط دو لوح سنکی بلقی مانده بود که بر
آنها احکام دهگانه نگارش شده بود. تا اینکه سالها بعد خبر رسید پیدا شده است.
x
fpptcom
صفحه 18:
۰ یوشیا در سال هجدهم حکومتش مشغول تعمیر خرابیهای خانه بهوه شد و تعداد زیادی نجار وبا
و معمار و سنگ تراش در خانه بهوه گماشت که ناگهان:
fpptcom
صفحه 19:
* سباكم شدن تورات بنى اسرائيل در طول سالهاى متمادیبه بتپرستی گرویده وبه طور کلی از شریعت
fpptcom
موسی و کتاب تورات غافل شده بودند چنانچه در کتاب دوم تواریخ آمده است:
بنی اسرائیل چنان از تورات بی خبر بودند که گویی اصلا چنین کتابی بر اجداد آنها نازل شده بوده است
»که در زمان نحمیا یعنی بازگشن از لسارت بلبلی اصلا از وجود مهمتیین اعیاد خودبی خبر بیدند در
کتاب نحمیا آمده است
x ’
صفحه 20:
: توماس ميشل كه از فرقة سنتگرای ژزوئیت مسیحی است در همین زمینه مینویسد ٠
و
صفحه 21:
۰ . درباره زمان تدوین کتابهای عهد عتیق دو دیدگاه وجود دارد. سنت کلیسائی معتقد است این کتابها از قرن
۶اق.م در زمان موسی شروع به تدوین شد و تا سال ۴۳۰"ق.م آخرین کتاب بعنی ملاکی نبی تکمیل شد. اما
محققان نظر متفاوتی دارند و سیر تدوین و وبرایش را از سال ۱۰۰اق.م تا ۰۰اق.م میدانند و معتقدند این
کتابها در دورههای متعددی دست خوش ویرایش کاهنان قرار گرفته است.
۰ رابرت ای وان وورست میگوید:
fpptcom
صفحه 22:
* بسیاری بر این باورند که وقتی تورات مفقود میشود»
برخی از کاهنان برای جمع کردن بنی اسرائیل» شروع
به بازنویسی آن از روی محفوظات خود میکنند و طبعا
چون سالیانی از متن اصلی دور بودند» افسانهها و
داستانهایی را وارد متن اصلی میکنند که منجر به
تحریف در کتاب مقدس میشود.
2
fppt.com
صفحه 23:
نقد های اسپینوزا
+ اما از همه انتقادهای محتقان که بگذریم بایدبه یکی از اساسی ترین نقدهای یکی
است با بررسی تورات با تردیدهای در استناد این کتاب به نویسند گانش برخورد و
مساله او را به سمت تحقیقات اساسی در سند عهد عتیق کشانید. او در
نیقاتش با اندیشمندی بنام ابر اهیم بن عزرا مواجه شد.
۰ دانشمند بهودی ابراهیم ابن عزرا که در قرن بازده و دوازده میزیست(۱۰۸۹-
۴ م.) در تفسیرش بر سفر تثنيه عبارات مبهم و رمز آلودی نوشت
fpptcom
صفحه 24:
fpptcom
صفحه 25:
۰ قرن ها گذشت و هیچ کس متوجه سخنان مبهم ابن عزرا نشد . و
متوجه نشد که منظور ابن عزرا از این جمله : کسی که ان را ميفهمد
باید ساکت بماند چیست؟
۰ قرنها بعد باروخ اسپینوزا (۱۶۳۲ - ۱۶۷۷م.)» سخنان ابن عزرا را
باز گشایی کرد و سر از این راز مهم برداشت
۰ او وقتی كتاب مقدس را مورد مطالعه قرار داد با شد
برخورد کرد عباراتی که قبلا با انها در نوشته های ابن"عذرا بأخورد ]
۱ x
fpptcom
صفحه 26:
آن طرف اردن
۰ اسپینوزا در ابتدای سفر تثنیه با این ایه برخورد کرد
٠ همان جمله ای كه ابن عذرا نوشته بود كسى كه ان را ميفهمد بايد
+ اسيينوزا سوال ميكند جكونه وقتى موسى هيجكاه نتوانست از (رود) تورات
آمده اين سخنان موسى در آن طرف (رود) اردن است و به طور طبيعى اين نوا 3
fpptcom
صفحه 27:
صفحه 28:
آن طرف اردن
۰ آن طرف رود اردن
۰ چنانچه در نقشه پیداست حضرت موسی بنی اسراثیل رااز مصر رهلیی میدهد و
سبه سمت فلسطین حرکت میدهد و مدت چهل سال در بیابانها سرکردان بودند
را رت تست
رود اردن از دنیا رفت و بنابه نقل کتاب مقدس هيج كاه در سمت غوبی رود
اردن را ندیده جا لین حال تورات میگوید لین سخنان موسی (( آّن طرف رود
اردن)) است و طبعا(( اين مكان)) سمت شرقى رود اردن بوده بنا براين
جملات بلید سمت غوبی رود بودمتا بتولند يسد تن طرف رود
اردن و در لین صورت نویسنده لین کتاب خود موسی نب j
اسرائیل است کمبه آّن طرف رود رفته و داستان حضرت
اورده است
fppt.com
صفحه 29:
کنعانیان در آن زمین
۰ حضرت موسی ahs سفر ابراهیم از اورسبه فلسطین را
مینویسد می فرماید:
أز مفهوم لبه زر فهميده ميشود در زعان تدوین تورات کنعانیان در
fpptcom
صفحه 30:
داستان مرک
موسى
* در تورات داستان مرگ نویسنده آن اینگونه ذکر شده است:
Gt
. يد
xe s
fpptcom
صفحه 31:
شهرهایی که بعد از موسی نامیده شدند
+ در حللیکه نام لین شهر در زمان حضرت موسی «دان» نبوده وبه ّن «لارش» میگفتند و
حدود دو قرن بعد از حضرت موسی نام لین شهر از «لارش سبه «دان» تغیبر پیدا کرد. توضیح
این مطالب در در سفر داوران اینگونه آمده است:
=
fpptcom
صفحه 32:
بررسی دیگر کتاب های
عهد عتیق
av
۳
صفحه 33:
صحیفه بوشع
٠ پوشع کسی است که بعد از حضرت موسی فرماندهی بنی اسراثیل را به عهده
گرفت. اولین کتاب بعد از اسفار پنجگانه به وی منسوب است. ارباب کلیساء با
قاطعیّت این کتاب را نوشتةٌ بوشع میدانند. اسپینوزا در ادامة تحقیقاتش در مورد
صحيفه يوشع مينويسد كه نويسندة این کتاب نمیتواند خود بوشع باشد؛ زیرا باید
شخص دیگری غیر از پوشع دربارة او شهادت بدهد (یوشع» ۸: ۳۵)
٠ به علاوه» در صحيفه يوشع» به داستان مرگ نویسنده کتاب و مکان دفن او اشاره
شده است. عباراتی که به هیچ وجه نمیتواند توسط خود بوشع نوشته شده باشند:
۴۳
UC rey Rett eRe ery emer Bye Ls het
بود؛ مرد. و او را در حدود ملک خودش در تمنه سارح که در کوهستان افرایم به
ل 3
fppt.com
صفحه 34:
صفحه 35:
. حتی حوادئی را که بعد از مرگ یوشع اتفاق میافتد» را ذکر میکند. Mio نقل میکند که مشایخ
بنى اسرائيل بعد از يوشع به كارهاي وي ادامه دادند و خداوند را عبادت کردند..((صحیفه
پوشع» ۰)۳۱:۲۴
۰ همچنین در این کتاب» داستان بندكى كنعانيان و برداخت جزية آنان نیز نقل میشود؛
ماجیایی که دهها سال پس از بوشع اتفاق افتاد:
Li در حالی مطابق کتاب داوران؛ ا: ۳۰-۲۸ که داستان بندگی کنعانیان ٠
x bs عهد داوران؛ بعنی ده ها سال پس از پوشع واقع شده و در سفر داوران چگو:
fpptcom
صفحه 36:
کتاب داوران
۰ کتاب داوران» به سر گذشت بنی اسرائیل بعد از بوشع اشاره دارد و داستان حدود دو قرن
آوارگی بنی اسراثیل را ثبت کرده است که خداوند در اين دو قرن دوازده داور بر بنی
اسرائیل مبعوث میکند.
fpptcom
صفحه 37:
کتاب اول و دوم سموئیل
٠ سموئیل که آخرین داور از میان داوران بود؛ به درخواست بنی اسرائیل» شاوّل را به سلطنت تمام
دوازده سبط منسوب میکند و وی با جالوت؛ فرمانده فلسطینی میجنگد و «داود» یکی از سپاهیان
شاؤلء جالوت را ميكشد و بعد از وىء داود به سلطنت میرسد که مبسوط این تاریخ در اين دو کتاب
ذکر شده است. کلیسا نویسنده اين دو كتاب را سموئیل نبی میدانند. در حالی که داستان مرگ
سموئیل درابتدای این کتاب ذکر شده است:
این کناب هغواره از خوه سموثيل با صغرر ايب تام برده فده است. سم( ۳
fpptcom
صفحه 38:
صفحه 39:
کتاب اول و دوم پادشاهان
٠ کتب پادشاهان, به خاطر دلایل اخذ شده از متن اين كتابهاء اقنباسی از کتب پادشاهی سلیمان است.
مثلا در این کتاب آمده است:
* نتيجه آنکه» تمام کتابهایی که تا اینجا مورد بررسی قرار دادیم» چیزی نب
fpptcom
صفحه 40:
۰ در بارةُ کتاب نحمیا هم استناد محکمی در دست
نیست. در این کتاب از داریوش پارسی سخن به میان
ميآيد كه صد و ببست سال يس از نحميا بادشاهى مم
کرده است:
fpptcom
صفحه 41:
کتاب امثال سلیمان
ن کتاب» بخشهایی از گفتههای دیگران راه یافته است. مثلا؛ منل ۳۰ از سخنان سلیمان
ت؛ بلکه سخنان افرارد دیگری هست :
Ay
fpptcom
صفحه 42:
نام برده میشود
هميشه از كتاب ايوب به نام منسوب به ايوب نام بر
fpptcom
صفحه 43:
٠ کتابهای دیگر مانند: بونس» دانبال» هوشع» و.. از اين قاعده مستثنانیستند نمیتوان نسبت
به مؤلّف آنها به طور قطع نظر داد. در خود این کتابها هم هیچ سند محکمی برای استناد
ابن كتابها به انبياى الهى وجود ندارد. كليسا هم سند محكمى براى استناد اين كتايها به
بيامبران نام برده شده ارائه ذميدهند.
صفحه 44:
بيوستكى این کتابها نشان از مولف واحدی دارد
اسپینوزا میگوید وقتی ما کتاب مقدس را مطالعه ميكنيم به يك سیر مشخصی روبرو میشویم که گویا
یک نفر داستان پیدایش قوم عبرانی از آغاز افریشش آدم تا بازگشت از اسارت شرح داده و هر
کتابی ادامه کتاب قبلی است
fpptcom
صفحه 45:
ا
٠ «و واقع شد بعد وفات موسى بنده خداونده که خداوند
يوشع بن فون خادم موسى را خطاب كرده كفت
٠ «و بعد از وفات يوشع واقع شد كه بنى اسرائيل از
خداوند سؤال كرده
۰ «وواقع شد در ایام حکومت داوران که قحطی در زمین
پیدا شد »
٠ و مردى بود از رامه تایم ضوفیم از کوهستان افرایم
\ Se
«و بعد از وفات شاوّل و مراجعت داود از مقاتله عمالقه
واقع شد که داود دو روز در صقلغ توقف نمود»
Sa
لبإلا لشت لحم
صفحه 46: