صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
عهد عتبق ۰ عهد عتبق مجموعا از ۳۹ کتاب تشکیل شده است vl = در

صفحه 4:
کتابهای تاریخی كتاباى تاريخى زان قرارند به پیج کاب ول هد عقترت مود

صفحه 5:
کتابهای موعظه وحکمت ۰ اما پنج کتاب موعظه و حکمت از این قرارند: fppt.com

صفحه 6:
اما آخوین دسته از کتابهای موجود در متن مقدس عبری را کتابهای پیشکویی تشکیل میدهند: رن fpptcom

صفحه 7:
۰ «نقادی کتاب مقدس» («حنتنند) اسا) عبارت است از مطالعه و تحقیق دربارةٌ نوشتههای آن» داوربهای ظویف و دقبقی که درچی مطالعةٌ عمیق کتاب مقدس انجام شده است. ۰ دانشمندلنه. : ناده. د. ‎WG tab‏ ¢ لین دانش غزالی اراسموس جان لاک ریجارد سایمون اسحاق نیوتن +

صفحه 8:
۰ عموم مسیحیان برای کتاب مقدس اعتبار کلمل و تلمی را قائلند و معتقدندکه کتاب مقدس به طور كلمل و تحت‌اللفظی الهام گردیده و نفس خدا در ّن دمیده شده است چنانکه در کتاب مقدس نیز این مطلب بیان شده است :تمامی کتب الهام خدا است .(دوم تیموتالوس ۶:۳) ۰ با لین حال محققین کتاب مقدس در صحت استناد کتاب مقدس‌به مژلفین فرضی تشکیک کردملند و در برخی از مواردبه طور قطع نوبسنده را شخص دیگری معیفی کرده‌اند؛ علاوه بر اين وجود برخی از اشتباهات این تردیدها را بیشتر می‌کند. fppt.com

صفحه 9:
کتاب مقدس و مساله ‎٠‏ کتاب مقدس ‎٩۱‏ ش تشکیل شده است. بخش نخست با عنوان متن مقدس عبری شناخته میشود و بخش دوم که مختص مسیحیان است عهد جدید نامیده میشود. ‏۰ _ همانطور که میدانیم شوراهلیی که تشکیل شد لین مجموعه کتاب را از میان ده ها کتاب موجود انتخاب کرد و لین ۶۶ کتاب را مقدس نامید و دیگر ده ها کتاب دیگر را نا مقدس شمرد. ‎3 ‎ ‎ ‎fpptcom

صفحه 10:
۰ محققین کتاب مقدس کلیسا راجا سوالی جدی مواجه کردند ؟ ۰ چه کسیبه کلیسا لین اعتبار و حجیت را دادبتا بتواند تشخیص دهد کدام کتاب مقدس و کدام کتاب نامقدس ست ؟ ۰ کتاب مقدس ‏ یا یک منبع دیگر ؟

صفحه 11:
این یک دور واضح است و ابطال دور از بدیهیات علم منطق شمرده میشید . fpptcom

صفحه 12:
۰ علاوه بر لین با توجمبه اینکه در کتاب مقدس یز به تحریف اشاره شده لست؛ مسئلة تحريف» وجود زمینه‌ها و انگیزه‌های آن مسأله را مشکلتر می‌سازد. * ارمیای نبی در لین زمینه میگوید: چگونه می‌گوییدکهما حکیم هستیم و شریعت خدایندبا ماست . به تحقیق قلم کاذب کاتبان 4 دروغ عمل می‌نماید ۰ ( ارمیا۸:۸) \ es fpptcom

صفحه 13:
زمینه های تحریف در باسخ به اين سوال انديشمندان زمينه های تحریف کتاب مقدس را اینگونه طرح میکنند: ‎١‏ عدم رواج كتابت ۰ به طور كلى در ميان بنى اسرائيل وقا زمان حضرت عيسى و بلكه در ميان مسيحيان فيزنتا بايان قرون وسطىء كتابت جندان رايج نبوده است * ویل دورلنت که به پدر تاریسخ غرب شره گشته در همین زمینه می‌نویسد: در قرن سم ميلادى يعنى در زملنى كه جهان اسلام كتابخانهاى با ششصد هزار جلد كتاب خطى داشت نع ار جهاد اسلام كنا رخلنة عادر برى انکلس تما خدود ده هرا ملد کتاب بود. (تاريخ تمدن ويل دورانت جع ص 198 ( 0 ۲ \ fpptcom

صفحه 14:
۲ استفادة انحصاری از کتب *سقا قرن پانزدهم میلادی نها روحانیان مجازبه مطالعه کتب مقدس بودند وچس از دورهٌ اصلاحات بود که مردم عادی نیز به کتاب مقدس دسترسی پیدا کردند . نبودن نسخه‌های کتب مقدس در میان مردم عادی» راه را برای هرگونه تحرف و تغییر هموار می‌کرد. 5 fpptcom

صفحه 15:
fpptcom ۳- اثر پذیری از ‎a‏ ها در طول بخ دینی از تحویف ادیان بلکی نداشتند. از بارزتیین نمونه‌های لین افراد می‌توان‌به پولس اشاره کرد» پولسی کهبه باور برخی از پژوهشگران چون هارناک بزرگتریین تحریف کننده مسیحیت است. محققان معنقدند پیلس آنگاه کمبا مسئلة ختنه مواجه شد و دربلفت که غیر از بهودیان نمی‌توانند به راحتى با اين مسئله كنار بيايند آن را كنار كذاشت. و زملنی که متوجه شد بت‌پرستان عاثقه و دلبستگی خاصیبه عقلید خویش در مورد منجی دارند» بدون معطلی عیسی را طبق خوا توصیف کرد و اینگونه بود که توانست به سرعت دیگران را جذب مسیحیت کند و از لین رهگذر خود راجه شخصیت برجستةٌ مسیحیت تبدیل کرد. آنچه امروزه در پیروی از لین عمل پیلس در کلیساهای مسیحی مشا مطلبق‌با فرهنگ های کشور های مختلف است که طی آن,به جای اذ 4 فر

صفحه 16:

صفحه 17:
سم شدن‌کتاب 6 هقدس ۰ نکته اساسی تری که که پژوهشگران عنوان میکنندبه گم شدن تورات در برهه ای قلبل توجه از تاییخ با زمیگردد. کتاب تورات‌که مهمتیین بخش عهد عتیق است و به اعتقاد رسمی کلیسا تألیف حضرت موسی است؛ در برهه‌ای از تاریخ گم شد و مدتهای مدید از نظرها غايب بود . ‎٠‏ طبق گزارش کتاب مقدس » زملنی که صندوق عهد كه محل نكهدارى تورات بود (تثنيه! 1:1 ) را كشودند اثرى از تورات نبود و فقط دو لوح سنکی بلقی مانده بود که بر آنها احکام دهگانه نگارش شده بود. تا اینکه سالها بعد خبر رسید پیدا شده است. ‎x ‎ ‎ ‎fpptcom

صفحه 18:
۰ یوشیا در سال هجدهم حکومتش مشغول تعمیر خرابیهای خانه بهوه شد و تعداد زیادی نجار وبا و معمار و سنگ تراش در خانه بهوه گماشت که ناگهان: fpptcom

صفحه 19:
* سباكم شدن تورات بنى اسرائيل در طول سالهاى متمادیبه بت‌پرستی گرویده وبه طور کلی از شریعت fpptcom موسی و کتاب تورات غافل شده بودند چنانچه در کتاب دوم تواریخ آمده است: بنی اسرائیل چنان از تورات بی خبر بودند که گویی اصلا چنین کتابی بر اجداد آنها نازل شده بوده است »که در زمان نحمیا یعنی بازگشن از لسارت بلبلی اصلا از وجود مهمتیین اعیاد خودبی خبر بیدند در کتاب نحمیا آمده است ‎x ’‏

صفحه 20:
: ‏توماس ميشل كه از فرقة سنت‌گرای ژزوئیت مسیحی است در همین زمینه می‌نویسد‎ ٠ و

صفحه 21:
۰ . درباره زمان تدوین کتابهای عهد عتیق دو دیدگاه وجود دارد. سنت کلیسائی معتقد است این کتابها از قرن ۶اق.م در زمان موسی شروع به تدوین شد و تا سال ۴۳۰"ق.م آخرین کتاب بعنی ملاکی نبی تکمیل شد. اما محققان نظر متفاوتی دارند و سیر تدوین و وبرایش را از سال ۱۰۰اق.م تا ۰۰اق.م میدانند و معتقدند این کتابها در دورههای متعددی دست خوش ویرایش کاهنان قرار گرفته است. ۰ رابرت ای وان وورست میگوید: fpptcom

صفحه 22:
* بسیاری بر این باورند که وقتی تورات مفقود میشود» برخی از کاهنان برای جمع کردن بنی اسرائیل» شروع به بازنویسی آن از روی محفوظات خود میکنند و طبعا چون سالیانی از متن اصلی دور بودند» افسانهها و داستانهایی را وارد متن اصلی میکنند که منجر به تحریف در کتاب مقدس میشود. 2 fppt.com

صفحه 23:
نقد های اسپینوزا + اما از همه انتقادهای محتقان که بگذریم بایدبه یکی از اساسی ترین نقدهای یکی است با بررسی تورات با تردیدهای در استناد این کتاب به نویسند گانش برخورد و مساله او را به سمت تحقیقات اساسی در سند عهد عتیق کشانید. او در نیقاتش با اندیشمندی بنام ابر اهیم بن عزرا مواجه شد. ۰ دانشمند بهودی ابراهیم ابن عزرا که در قرن بازده و دوازده میزیست(۱۰۸۹- ۴ م.) در تفسیرش بر سفر تثنيه عبارات مبهم و رمز آلودی نوشت fpptcom

صفحه 24:
fpptcom

صفحه 25:
۰ قرن ها گذشت و هیچ کس متوجه سخنان مبهم ابن عزرا نشد . و متوجه نشد که منظور ابن عزرا از این جمله : کسی که ان را ميفهمد باید ساکت بماند چیست؟ ۰ قرنها بعد باروخ اسپینوزا (۱۶۳۲ - ۱۶۷۷م.)» سخنان ابن عزرا را باز گشایی کرد و سر از این راز مهم برداشت ۰ او وقتی كتاب مقدس را مورد مطالعه قرار داد با شد برخورد کرد عباراتی که قبلا با انها در نوشته های ابن"عذرا بأخورد ] ۱ x fpptcom

صفحه 26:
آن طرف اردن ۰ اسپینوزا در ابتدای سفر تثنیه با این ایه برخورد کرد ‎٠‏ همان جمله ای كه ابن عذرا نوشته بود كسى كه ان را ميفهمد بايد + اسيينوزا سوال ميكند جكونه وقتى موسى هيجكاه نتوانست از (رود) تورات آمده اين سخنان موسى در آن طرف (رود) اردن است و به طور طبيعى اين نوا 3 ‎ ‎ ‎fpptcom

صفحه 27:

صفحه 28:
آن طرف اردن ۰ آن طرف رود اردن ۰ چنانچه در نقشه پیداست حضرت موسی بنی اسراثیل رااز مصر رهلیی میدهد و سبه سمت فلسطین حرکت میدهد و مدت چهل سال در بیابان‌ها سرکردان بودند را رت تست رود اردن از دنیا رفت و بنابه نقل کتاب مقدس هيج كاه در سمت غوبی رود اردن را ندیده جا لین حال تورات میگوید لین سخنان موسی (( آّن طرف رود اردن)) است و طبعا(( اين مكان)) سمت شرقى رود اردن بوده بنا براين جملات بلید سمت غوبی رود بودمتا بتولند يسد تن طرف رود اردن و در لین صورت نویسنده لین کتاب خود موسی نب ‎j‏ ‏اسرائیل است کمبه آّن طرف رود رفته و داستان حضرت اورده است fppt.com

صفحه 29:
کنعانیان در آن زمین ۰ حضرت موسی ‎ahs‏ سفر ابراهیم از اورسبه فلسطین را مینویسد می فرماید: أز مفهوم لبه زر فهميده ميشود در زعان تدوین تورات کنعانیان در fpptcom

صفحه 30:
داستان مرک موسى * در تورات داستان مرگ نویسنده آن اینگونه ذکر شده است: Gt . يد ‎xe s‏ fpptcom

صفحه 31:
شهرهایی که بعد از موسی نامیده شدند + در حللی‌که نام لین شهر در زمان حضرت موسی «دان» نبوده وبه ّن «لارش» میگفتند و حدود دو قرن بعد از حضرت موسی نام لین شهر از «لارش سبه «دان» تغیبر پیدا کرد. توضیح این مطالب در در سفر داوران اینگونه آمده است: = fpptcom

صفحه 32:
بررسی دیگر کتاب های عهد عتیق av ۳

صفحه 33:
صحیفه بوشع ‎٠‏ پوشع کسی است که بعد از حضرت موسی فرماندهی بنی اسراثیل را به عهده گرفت. اولین کتاب بعد از اسفار پنجگانه به وی منسوب است. ارباب کلیساء با قاطعیّت این کتاب را نوشتةٌ بوشع میدانند. اسپینوزا در ادامة تحقیقاتش در مورد صحيفه يوشع مينويسد كه نويسندة این کتاب نمیتواند خود بوشع باشد؛ زیرا باید شخص دیگری غیر از پوشع دربارة او شهادت بدهد (یوشع» ۸: ۳۵) ‎ ‎٠‏ به علاوه» در صحيفه يوشع» به داستان مرگ نویسنده کتاب و مکان دفن او اشاره شده است. عباراتی که به هیچ وجه نمیتواند توسط خود بوشع نوشته شده باشند: ‎۴۳ ‎UC rey Rett eRe ery emer Bye Ls het ‏بود؛ مرد. و او را در حدود ملک خودش در تمنه سارح که در کوهستان افرایم به ل 3 ‎ ‎fppt.com

صفحه 34:

صفحه 35:
. حتی حوادئی را که بعد از مرگ یوشع اتفاق میافتد» را ذکر میکند. ‎Mio‏ نقل میکند که مشایخ بنى اسرائيل بعد از يوشع به كارهاي وي ادامه دادند و خداوند را عبادت کردند..((صحیفه پوشع» ۰)۳۱:۲۴ ۰ همچنین در این کتاب» داستان بندكى كنعانيان و برداخت جزية آنان نیز نقل میشود؛ ماجیایی که دهها سال پس از بوشع اتفاق افتاد: Li ‏در حالی مطابق کتاب داوران؛ ا: ۳۰-۲۸ که داستان بندگی کنعانیان‎ ٠ x bs ‏عهد داوران؛ بعنی ده ها سال پس از پوشع واقع شده و در سفر داوران چگو:‎ fpptcom

صفحه 36:
کتاب داوران ۰ کتاب داوران» به سر گذشت بنی اسرائیل بعد از بوشع اشاره دارد و داستان حدود دو قرن آوارگی بنی اسراثیل را ثبت کرده است که خداوند در اين دو قرن دوازده داور بر بنی اسرائیل مبعوث میکند. fpptcom

صفحه 37:
کتاب اول و دوم سموئیل ‎٠‏ سموئیل که آخرین داور از میان داوران بود؛ به درخواست بنی اسرائیل» شاوّل را به سلطنت تمام دوازده سبط منسوب میکند و وی با جالوت؛ فرمانده فلسطینی میجنگد و «داود» یکی از سپاهیان شاؤلء جالوت را ميكشد و بعد از وىء داود به سلطنت میرسد که مبسوط این تاریخ در اين دو کتاب ذکر شده است. کلیسا نویسنده اين دو كتاب را سموئیل نبی میدانند. در حالی که داستان مرگ سموئیل درابتدای این کتاب ذکر شده است: ‎ ‏این کناب هغواره از خوه سموثيل با صغرر ايب تام برده فده است. سم( ۳ ‎ ‎fpptcom ‎

صفحه 38:

صفحه 39:
کتاب اول و دوم پادشاهان ‎٠‏ کتب پادشاهان, به خاطر دلایل اخذ شده از متن اين كتابهاء اقنباسی از کتب پادشاهی سلیمان است. مثلا در این کتاب آمده است: ‎ ‎ ‏* نتيجه آنکه» تمام کتابهایی که تا اینجا مورد بررسی قرار دادیم» چیزی نب ‎ ‎ ‎fpptcom

صفحه 40:
۰ در بارةُ کتاب نحمیا هم استناد محکمی در دست نیست. در این کتاب از داریوش پارسی سخن به میان ميآيد كه صد و ببست سال يس از نحميا بادشاهى مم کرده است: fpptcom

صفحه 41:
کتاب امثال سلیمان ن کتاب» بخشهایی از گفتههای دیگران راه یافته است. مثلا؛ منل ۳۰ از سخنان سلیمان ت؛ بلکه سخنان افرارد دیگری هست : Ay fpptcom

صفحه 42:
نام برده میشود هميشه از كتاب ايوب به نام منسوب به ايوب نام بر fpptcom

صفحه 43:
‎٠‏ کتابهای دیگر مانند: بونس» دانبال» هوشع» و.. از اين قاعده مستثنانیستند نمیتوان نسبت به مؤلّف آنها به طور قطع نظر داد. در خود این کتابها هم هیچ سند محکمی برای استناد ابن كتابها به انبياى الهى وجود ندارد. كليسا هم سند محكمى براى استناد اين كتايها به بيامبران نام برده شده ارائه ذميدهند. ‎

صفحه 44:
بيوستكى این کتابها نشان از مولف واحدی دارد اسپینوزا میگوید وقتی ما کتاب مقدس را مطالعه ميكنيم به يك سیر مشخصی روبرو میشویم که گویا یک نفر داستان پیدایش قوم عبرانی از آغاز افریشش آدم تا بازگشت از اسارت شرح داده و هر کتابی ادامه کتاب قبلی است fpptcom

صفحه 45:
ا ‎٠‏ «و واقع شد بعد وفات موسى بنده خداونده که خداوند يوشع بن فون خادم موسى را خطاب كرده كفت ‎٠‏ «و بعد از وفات يوشع واقع شد كه بنى اسرائيل از خداوند سؤال كرده ‏۰ «وواقع شد در ایام حکومت داوران که قحطی در زمین پیدا شد » ‎٠‏ و مردى بود از رامه تایم ضوفیم از کوهستان افرایم ‎\ Se ‏«و بعد از وفات شاوّل و مراجعت داود از مقاتله عمالقه‎ ‏واقع شد که داود دو روز در صقلغ توقف نمود»‎ ‎Sa ‎ ‏لبإلا لشت لحم

صفحه 46:

بررسي سندی كتاب مقدس ‏www.ngoic.ir www.ngoic.ir عهد عتیق • عهد عتیق مجموعا از 39كتاب تشکیل شده است ‏www.ngoic.ir كتابهاي تاريخي كتابهاي تاريخي از این قرارند: به پنج کتاب اول عهد عتیق تورات میگویند ‏www.ngoic.ir كتابهاي موعظه وحكمت • اما پنج کتاب موعظه و حکمت از این قرارند: ‏www.ngoic.ir اما آخرین دسته از کتابهای موج333ود در متن مق333دس عبری را كتابهاي پيشگويي تشکیل میدهند: ‏www.ngoic.ir «نقادى كتاب مقدس» ( )Biblical Criticismعبارت است از مطالعه و تحقيق دربارۀ نوشتههاى آن ،داوریهاى ظريف و دقيقی که در پی مطالعۀ عمیق کتاب مقدس انجام شده است. • دانشمندانی زیادی در طول تاریخ به این دانش پرداختند مانند: • ‏www.ngoic.ir • • 3ه عموم مسيحيان براي كتاب مقدس اعتبار كامل و تامي را قائلند و معتقدند كه كتاب مقدس ب3 طور كامل و تحت‌اللفظي الهام گرديده و نفس خدا در آن دميده شده است چنانکه در كت33اب مقدس نيز اين مطلب بيان شده است :تمامي كتب الهام خدا است (.دوم تيموتائوس)16: 3 با اين حال محققین کتاب مقدس در صحت استناد كتاب مقدس به مؤلفين فرض33ي تش33كيك كرده‌اند و در برخي از موارد به طور قطع نويسنده را شخص ديگري معرفي كرده‌اند؛ عالوه بر اين وجود برخي از اشتباهات اين ترديد‌ها را بيشتر مي‌كند. ‏www.ngoic.ir کتاب مقدس و مساله دور بخش تشکیل شده است .بخش نخست با عن333وان متن مق333دس عبری • کتاب مقدس از دو • شناخته میشود و بخش دوم که مختص مسیحیان است عهد جدید نامیده میشود. همانطور که میدانیم شوراهایی که تشکیل شد این مجموعه کتاب را از میان ده ها کت333اب موجود انتخاب کرد و این 66کتاب را مقدس نامید و دیگر ده ها کتاب دیگر را نا مق33دس شمرد. ‏www.ngoic.ir 3ه 3دی مواج3 3والی ج3 • محققین کتاب مقدس کلیسا را با س3 کردند ؟ • چه کسی به کلیسا این اعتبار و حجیت را داد ت33ا بتوان33د 3دس 3اب نامق3 تشخیص دهد کدام کتاب مقدس و کدام کت3 است ؟ • کتاب مقدس ؟ یا یک منبع دیگر ؟ ‏www.ngoic.ir این یک دور واضح است و ابطال دور از بدیهیات علم منطق شمرده میشود . ‏www.ngoic.ir • • عالوه بر این با توجه به اینکه در کتاب مقدس نیز به تحریف اشاره شده است ،مسئلۀ تحريف، وجود زمينه‌ها و انگيزه‌هاي آن مسأله را مشكلتر مي‌سازد. ارمیای نبی در این زمینه میگوید :چگونه مي‌گوييد كه ما حكيم هستيم و شريعت خداوند با ماست .به تحقيق قلم كاذب كاتبان به دروغ عمل مي‌نمايد ( .ارميا)8: 8 ‏www.ngoic.ir زمینه های تحریف در پاسخ به این سوال اندیشمندان زمینه های تحریف کتاب مقدس را اینگونه طرح میکنند: 1ـ عدم رواج كتابت • به طور كلي در ميان بني اسرائيل و تا زمان حضرت عيسي و بلكه در ميان مسيحيان نيز تا پايان قرون وسطي ،كتابت چندان رايج نبوده است • ويل دورانت که به پدر تاریخ غرب شره گشته در همین زمین33ه مي‌نويس33د :در قرن س33يزدهم 3ت، 3اب خطي داش3 3د كت3 ميالدي يعني در زماني كه جهان اسالم كتابخانه‌اي با ششصد هزار جل3 بزرگترين كتابخانۀ‌خارج از جهان اسالم كتابخانۀ كانتربري انگليس با حدود دو هزار جلد كتاب بود( .تاريخ تمدن ويل دورانت ج 6ص( 196 ‏www.ngoic.ir 2ـ استفادۀ انحصاري از كتب • تا قرن پانزدهم ميالدي تنها روحانيان مجاز به مطالع33ه كتب مقدس بودند و پس از دورۀ اصالحات بود كه مردم عادي نيز به كتاب مقدس دسترسي پيدا كردند .نبودن نسخه‌هاي كتب مقدس در ميان مردم عادي ،راه را براي هرگون333ه تحرف و تغيير هموار مي‌كرد. ‏www.ngoic.ir -3اثر پذیری از فرهنگ ها در طول تاریخ • بودهاند كه جهت کسب منافعی شخصی یا مصلحت اندیش333ی های ‌ در طول تاريخ ،هميشه افرادی ميتوان به پ33ولس اش33اره نمونههاي اين افراد ‌ ‌ دینی از تحریف ادیان باکی نداشتند .از بارزترين كرد ،پولسی که به باور برخی از پژوهشگران چون هارناک بزرگترین تحریف کننده مسیحیت است. نميتوانند محققان معتقدند پولس آنگاه كه با مسئلۀ ختنه مواجه شد و دريافت كه غير از يهوديان ‌ به راحتي با اين مسئله كنار بيايند آن را كنار گذاشت. بتپرستان عالقه و دلبستگي خاصي به عقايد خويش در مورد منجي دارند، و زماني كه متوجه شد ‌ بدون معطلي عيسي را طبق خواستۀ‌آنان توصيف كرد و اينگونه بود كه توانست به سرعت ديگران را جذب مسيحيت كند و از اين رهگذر خود را به شخصيت برجستۀ مسيحيت تبديل كرد . • 3یح 3ی مس3 3ود نقاش3 آنچه امروزه در پیروی از این عمل پولس در کلیساهای مسیحی مشاهده میش3 مطابق با فرهنگ های کشور های مختلف است که طی آن به جای انکه فرهنگ ها را همسان مسیح کنند مسیح را به همشکل فرهنگ های مختلف در اوردند • ‏www.ngoic.ir www.ngoic.ir گم شدن کتاب 4- مقدس • نکته اساسی تری که که پژوهشگران عنوان میکنند به گم شدن تورات در بره33ه ای قاب33ل 3اد 3ه اعتق3 3ت و ب3 توجه از تاریخ بازمیگردد .كتاب تورات كه مهمترين بخش عهد عتيق اس3 3د از 3دتهاي مدي3 رسمي كليسا تأليف حضرت موسي است ،در برهه‌اي از تاريخ گم شد و م3 نظرها غايب بود . • طبق گزارش کتاب مقدس ،زماني كه صندوق عهد كه محل نگهداري تورات بود (تثنيه31 ) 9:را گشودند اثري از تورات نبود و فقط دو لوح سنگي باقي مانده بود كه بر آنها احكام دهگانه نگارش شده بود .تا اینکه سالها بعد خبر رسید که تورات پیدا شده است. ‏www.ngoic.ir • یوشیا در سال هجدهم حکومتش مشغول تعمیر خرابیهای خانه یهوه شد و تعداد زیادی نجار و بنا و معمار و سنگ تراش در خانه یهوه گماشت که ناگهان: • با گم شدن تورات بني اسرائيل در طول سالهاي متمادي به بت‌پرستي گرویده و به طور كلي از شريعت موسي و كتاب تورات غافل شده بودند چنانچه در كتاب دوم تواريخ آمده است: • بني اسرائيل چنان از تورات بي خبر بودند كه گويي اصال چنين كتابي بر اجداد آنها نازل شده بوده است ،که در زمان نحمیا یعنی بازگشن از اسارت بابلی اصال از وجود مهمترین اعیاد خود بی خبر بودن33د در كتاب نحميا آمده است : ‏www.ngoic.ir • توماس ميشل كه از فرقۀ سّن ت‌گراي ژزوئيت مسيحي است ،در همین زمینه مي‌نويسد : ‏www.ngoic.ir • • درباره زمان تدوین کتاب­های عهد عتیق دو دیدگاه وجود دارد .سنت کلیسائی معتقد است این کتاب­ها از قرن 16ق.م در زمان موسی شروع به تدوین شد و تا سال 430ق.م آخرین کتاب یعنی مالکی نبی تکمیل شد .اما محققان نظر متفاوتی دارند و سیر تدوین و ویرایش را از سال 1100ق.م تا 100ق.م می­دانند و معتقدند این کتاب­ها در دوره­های متعددی دست خوش ویرایش کاهنان قرار گرفته است. رابرت ای وان وورست می­گوید: • بسیاری بر این باورند که وقتی تورات مفقود می­شود، برخی از کاهنان برای جمع کردن بنی اسرائیل ،شروع به بازنویسی آن از روی محفوظات خود می­کنند و طبعًا چون سالیانی از متن اصلی دور بودند ،افسانه­ها و داستانهایی را وارد متن اصلی می­کنند که منجر به تحریف در کتاب مقدس می­شود. ‏www.ngoic.ir نقد های اسپینوزا • • اما از همه انتقادهای محققان که بگذریم باید به یکی از اساسی ترین نقدهای یکی از بزرگترین فالسفه یهودی اشاره شود .باروخ اسپینوزا که در قرن هفدهم میزیسته است با بررسی تورات با تردیدهای در استناد این کتاب به نویسندگانش برخورد و همین مساله او را به سمت تحقیقات اساسی در سند عهد عتیق کشانید .او در تحقیقاتش با اندیشمندی بنام ابراهیم بن عزرا مواجه شد. دانشمند يهودى ،ابراهيم ابن عزرا که در قرن یازده و دوازده میزیست(- 1089 1164م ).در تفسیرش بر سفر تثنیه عبارات مبهم و رمز آلودی نوشت ‏www.ngoic.ir « • www.ngoic.ir • قرن ها گذشت و هیچ کس متوجه سخنان مبهم ابن عزرا نشد .و متوجه نشد که منظور ابن عزرا از این جمله :کسی که ان را میفهمد باید ساکت بماند چیست؟ • قرنها بعد باروخ اسپينوزا (1677 – 1632م ،).سخنان ابن عزرا را بازگشایی کرد و سر از این راز مهم برداشت • او وقتی کتاب مقدس را مورد مطالعه قرار داد با عبارات اشنایی برخورد کرد عباراتی که قبال با انها در نوشته های ابن عذرا برخورد کرده بود آن طرف اردن • اسپینوزا در ابتدای سفر تثنیه با این ایه برخورد کرد • • همان جمله ای که ابن عذرا نوشته بود کسی که ان را میفهمد باید ساکت بماند اسپینوزا سوال میکند چگونه وقتی موسی هیچگاه نتوانست از (رود) اردن گذر کند در تورات آمده این سخنان موسی در آن طرف (رود) اردن است و به طور طبیعی این نوشته نوشته کسی است که در ان طرف رود میزیسته نه موسی ‏www.ngoic.ir www.ngoic.ir آن طرف اردن • آن طرف رود اردن • چنانچه در نقشه پیداست حضرت موسي بني اسرائيل رااز مصر رهايي ميده33د و ب33ه سمت فلسطين حركت ميدهد و مدت چهل سال در بيابان ها سرگردان بودند ت33ا ب33ه 3نی پشت رود اردن رسيدند مسیری که با فلش مشخص شده مسیر حرکت کاروان ب3 اسرائیل از مصر تا پشت رود اردن ميباشد .حضرت موسي در پشت رود اردن از دنيا رفت و بنا به نقل كتاب مقدس هيچ گاه در سمت غربي رود اردن را نديده با این حال تورات ميگويد اين سخنان موس333ي (( آن طرف رود اردن)) اس333ت و طبعا(( این مکان)) سمت شرقی رود اردن بوده بنا بر این نویسنده این جمالت بايد سمت غربی 3اب 3نده اين كت3 رود بوده تا بتواند بنويسد آن طرف رود اردن و در اين صورت نويس3 خود موسي نيست بلكه يكي از بني اسرائيل است كه به آن طرف رود رفته و داستان حضرت موسي را به نگارش در اورده است ‏www.ngoic.ir كنعانيان در آن زمین بودند 3طین را • حضرت موسی وقتی داستان سفر ابراهیم از اور به فلس3 مینویسد می فرماید: • از مفهوم آیه زیر فهمیده میشود در زمان تدوین تورات کنعانیان در این زمین نبودند که در زمان ابراهیم بودند در حالی که کنعانیان 3نده این سالها پس از موسی از سرزمینشان اخراج شدند .و طبعا نویس3 فقرات نه موسی میتواند باشد و نه جانشینان موسی ‏www.ngoic.ir داستان مرگ موسی • در تورات داستان مرگ نویسنده آن اینگونه ذکر شده است: • اسپینوزا با مطالعه این متن از خود پرسید که چگونه موسی در زمانی که زنده بود میتوانسته بنویسد احدی قبر مرا تا امروز ندانسته ؟ (امروز یعنی روزی که این متن به نگارش در امد ) ‏www.ngoic.ir شهرهایی که بعد از موسی نامیده شدند • در حالی که نام این شهر در زمان حضرت موسی « دان» نبوده و به آن «الرش» میگفتن33د و حدود دو قرن بعد از حضرت موسی نام این شهر از «الرش» به «دان» تغییر پیدا کرد .توضیح این مطالب در در سفر داوران اینگونه آمده است: «و شهر را به اسم پدر خود دان ،كه براى اسرائيل زائيده شد ،دان ناميد ،اما اسم شهر قبل از آن الرش بود» (سفر داوران )29:18 ‏www.ngoic.ir ‏www.ngoic.ir بررسی دیگر کتاب های عهد عتیق ‏www.ngoic.ir v صحيفه يوشع • یوشع کسی است که بعد از حضرت موسی فرماندهی بنی اسرائیل را به عهده گرفت .اولین کتاب بعد از اسفار پنجگانه به وی منسوب است .ارباب کلیسا ،با قاطعّی ت این کتاب را نوشتۀ یوشع می­دانند .اسپینوزا در ادامۀ تحقیقاتش ،در مورد صحیفه یوشع می­نویسد که نویسندۀ این کتاب نمی­تواند خود یوشع باشد؛ زيرا بايد شخص ديگرى غير از يوشع دربارۀ او شهادت بدهد (یوشع)35 :8 ، • به عالوه ،در صحیفه یوشع ،به داستان مرگ نویسندۀ کتاب و مکان دفن او اشاره شده است .عباراتی که به هیچ وجه نمی­تواند توسط خود یوشع نوشته شده باشند: ‏www.ngoic.ir ‏www.ngoic.ir www.ngoic.ir • حتی حوادثى را كه بعد از مرگ يوشع اتفاق می­افتد ،را ذکر می­کند .مثًال نقل می­کند که مشایخ بنی اسرائیل بعد از یوشع به کارهای وی ادامه دادند و خداوند را عبادت کردند((..صحيفه يوشع.)31:24 ، • همچنین در این کتاب ،داستان بندگی کنعانیان و پرداخت جزیۀ آنان نیز نقل می­شود؛ ماجرایی که دهها سال پس از یوشع اتفاق افتاد: • در حالی مطابق کتاب داوران 30 – 28 :1 ،که داستان بندگی کنعانیان و جزیه دادنشان در عهد داوران ،یعنی ده ها سال پس از یوشع واقع شده و در سفر داوران چگونگی آن بیان شده است. ‏www.ngoic.ir کتاب داوران • کتاب داوران ،به سرگذشت بنی اسرائیل بعد از یوشع اشاره دارد و داستان حدود دو قرن آوارگی بنی اسرائیل را ثبت کرده است که خداوند در این دو قرن دوازده داور بر بنی اسرائیل مبعوث می­کند. برخی این کتاب را نوشتۀ سموئیل نبی می­دانند؛ ولی هیچ سندی برای این ادعا وجود ندارد. ‏www.ngoic.ir کتاب اول و دوم سموئیل • سموئیل که آخرین داور از میان داوران بود ،به درخواست بنی اسرائیل ،شاؤل را به سلطنت تمام دوازده سبط منسوب می­کند و وی با جالوت ،فرمانده فلسطینی می­جنگد و «داود» یکی از سپاهیان شاؤل ،جالوت را می­کشد و بعد از وی ،داود به سلطنت می­رسد که مبسوط این تاریخ در این دو کتاب ذکر شده است .کلیسا نویسندۀ این دو کتاب را سموئیل نبی می­دانند .در حالی که داستان مرگ سموئیل درابتدای این کتاب ذکر شده است: داستان مرگ سموئیل در اواسط كتاب اول سموئيل آمده و نویسنده همچنان به نقل تاریخ تا سالیانی بعد از مرگ وی ادامه می­دهد.بنابراین نویسندۀ ادامه آن نمی­تواند خود سموئیل باشد .به عالوه ،در این کتاب همواره از خود سموئیل با ضمیر غایب نام برده شده است .سموئیل).18 :2 ، ‏www.ngoic.ir www.ngoic.ir کتاب اول و دوم پادشاهان • كتب پادشاهان ،به خاطر داليل اخذ شده از متن اين كتابها ،اقتباسى از كتب پادشاهى سليمان است .مثًال در این کتاب آمده است: • نتيجه آنكه ،تمام كتابهايى كه تا اينجا مورد بررسى قرار داديم ،چيزى نيست جز گردآوریهایى كه از حوادث گذشته گزارش می­دهد. ‏www.ngoic.ir کتاب نحمیا • در بارۀ کتاب نحمیا هم استناد محکمی در دست نیست .در این کتاب از داریوش پارسی سخن به میان می­آید که صد و بیست سال پس از نحمیا پادشاهی می­- کرده است: ‏www.ngoic.ir کتاب امثال سلیمان • در این کتاب ،بخشهایی از گفته­های دیگران راه یافته است .مثًال َ :م َثل 30از سخنان سلیمان نیست؛ بلکه سخنان افرارد دیگری هست : ‏www.ngoic.ir هميشه از كتاب ايوب به نام منسوب به ايوب نام برده ميشود ‏www.ngoic.ir • • کتابهای دیگر مانند :یونس ،دانیال ،هوشع ،و ..از این قاعده مستثنا نیستند نمی­توان نسبت به مؤّل ف آنها به طور قطع نظر داد .در خود این کتابها هم هیچ سند محکمی برای استناد این کتابها به انبیای الهی وجود ندارد .کلیسا هم سند محكمي براي استناد اين كتابها به پیامبران نام برده شده ارائه نمي­دهند. ‏www.ngoic.ir پيوستگي اين كتابها نشان از مولف واحدي دارد • اسپینوزا میگوید وقتی ما کتاب مقدس را مطالعه میکنیم به یک سیر مشخصی روبرو میشویم که گویا یک نفر داستان پیدایش قوم عبرانی از آغاز افرینش آدم تا بازگشت از اسارت شرح داده و هر کتابی ادامه کتاب قبلی است ‏www.ngoic.ir پایان www.ngoic.ir

51,000 تومان