علوم مهندسیگزارش‌های دولتیمهندسی صنایع و موادسایر

بررسی و تحلیل نظام پیشنهادها بر اساس الگوی SWOT در آموزش و پرورش شهر باغ­ بهادران

صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحيم

صفحه 2:
عنوان بررسی و تحلیل نظام پيشنهادها بر اساس الگوی سوات (5۷۷01) درآموزش و پرورش شهر باغبهادران پژوهشگر راضیه ایزدی

صفحه 3:
مقدمه سازمان ها مجموعه اي از عوامل انساني, تكنولوژي, فني, ساختاري. فرهنگي و دی عناصر محيطي هستند که در راستاي تحقق مجموعه هدفهاي از پیش تعیین شده و مشترك در تعاملند. در ميان این عوامل, بنا بر نظر متخصصان علوم انساني و « منابع انساني را از عوامل زیر بنائي مي شناسند و هر گونه توفیق در فرآیند توسعه پایدار را مشروط و منوط به توفیق در توسعه منابع انساني مي دانند .از اين رو اهمیت و ضرورت توجه به نظامهاي مديريتي توسعه دهنده منابع انساني مشخص مي شود. مدیریت مشاركتي و نظام پيشنهادها يكي از سیستم هاي مديريتي است که مي کوشد از طریق ایجاد همفكري. مشارکت و ارچ نهادن به كارهاي گروهي موجب شود تا امور به بهترین شکل ممکن انجام شود. علاوه بر این. روشهای مشارکتی و صحبت های باز می تواند تغییرات در دیدگاهها را مشخص نموده و موجب ارتقای تغییرات در فرهنگ موجود گردد.

صفحه 4:
يكي از رويكردهاي استفاده از تكنيك نظام پيشنهادها در سازمان. توجه به این دیدگاه در عرصه منابع انساني است که سازمان هاي امروزي نیازمند کارکنان توانمندتر براي بقا در عرصه رقابت هستند و يكي از شیوه هاي توانمند سازي کارکنان. درگیر ساختن فكري تك تك آنان در بازنگري فرآیندها و فعالیت هاي سازمان است. برخی محققان معتقدند دخالت دادن کارکنان در امور سازمانها و مشارکت آنان تاثیر زیادی در افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنان دارد. هنگامی که کارکنان بصورت گروهی و مشارکتی به کار گرفته می شوند. فرآیندهای سازمان را به خوبی درک می کنند و در نتیجه ابهام و تعارض نقش کاهش می يابد . پیشنهادات کارمندان ابزار بزرگی است برای تسیل فرایند برانگیختن کارمندان که خلاقانه فکر کنند. ایده های خلاق خود را به اشتراک بگذارند و آنها را به ابتکارات با ارزش و فرصت های بهتری تبدیل کنند. سیستم های اثر بخش مانند سیستم پیشنهادات می تواند کارمندانی را که در سازمان منفعل و بی فایده هستند به سرمایه تبدیل کند.

صفحه 5:
بیان مساله در راستاي مشارکت کارکنان و توانمندسازي آنان يكي از سیستم هاي کارا و موثر مدیریت مشاركتي نظام پیشنهادات است که در چند دهه اخیر به کار گرفته شده است. روش کار در این سیستم به طور خلاصه عبارت است از اینکه کلیه کارکنان از طریق دادن گوناگون به همفكري و مشارکت با مدیریت و مسئولین سازمان مي پردازند و تأثیر آن نیز تقلیل هزینه هاء بهبود شرایط ايمني و ... چشمگیر بوده است .يكي از سازوكارهاي نیرومند فراگرد مدیریت مشارکت جو. برپايي نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها است . مدیریت با استفاده از نظام پيشنهادها . فضا و امكاناتي را در سازمان بوجود مي آورد که کلیه کارکنان . مشتریان و پیمانکاران نظرات . ایده ها و ادات خود را در زمینه حل مشکلات و نارسائیها و بهبود مستمر در فعاليتهاي سازمان به مدیریت ارائه مي نمایند و مدیریت پس از بررسي موارد قابل اجراء را به اجراء گذاشته و ادهاي در کاهش ضایعات. افزایش بهره وري. پاداش مناسب به ددهنده اعطا کرده و او را در منافع سازمان سهیم مي سازد . بدین يِ ين طريق مشاركت در مديريت تحقق مييابد.

صفحه 6:
میزان مشارکت یا عدم مشارکت کارمندان در نظام پیشنهادات با عوامل گوناگوني مرتبط است. 3 ت زيادي در زمينه مشاركت به انجام رسيده است و كاهي به نتايج متناقضي هم رسیدهاند. در حالي که برخي تحقیقات, افزایش کارايي و بهبود روحيهي کار کنان را از نتایج مشارکت میدانند برخي دیگر از محققان بر این اعتقادند که مشارکت در تصمیمگیریها موجب تعارض و اختلاف در سازمان میگردد اما قدر مسلم اين است كه عليرغم اين که در زمينهي مدیریت مشاركتي و تصميمگيري مشاركتي در ادبیات تحقیق سخن زیاد گفته شده است. میزان پرداختن به اين مقوله در عمل و در سازمانهاء آآن چنان که باید. محسوس نیست. مسألهي مهم این است که اغلب ما هنوز مشارکت را به طور کامل تجربه نکرده‌ايم. اين واقعیت اقدام به ایجاد دگر گوني و حفظ روند آن را با مشکل مواجه مي کند. ما هنوز چشم‌اندازي واقعي بر نظام‌هايي که ما را پرورانده‌اند نداریم و اغلب فاقد شناخت لازم از جانشین آن یعني؛ مشارکت هستیم. از اینرو مسالهی محوری تحقیق حاضراینست که آیا فرصتها و قوتهای نظام پيشنهادها در آموزش و پرورش شهر باغبهادران بر تهدیدها و ضعف های آن غلبه دارند؟

صفحه 7:
هدف تحقيق هدف كلي بررسی و تحلیل نظام پيشنهادها بر اساس مدل سوات 5۷/0۲ در آموزش و پرورش شهر باغ بهادران (فرصت. تهدید. قوت و

صفحه 8:
فرضیهی تحقیق فرصت ها و قوت هاي نظام پيشنهادها در آموزش و پرورش شهر باغبهادران بر تهدیدها و ضعف ها غلبه داشته است.

صفحه 9:
ماتریس ‎Swot‏ ‏این ماتریس يكي از ابزارهاي استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سازماني با فرصت ها و تهديدهاي برون سازماني است. تجزیه و تحلیل ]5۷۷0تحلیل سيستماتيکي را براي شناسايي این عوامل و انتخاب استراتژي ين الكوايي استرايژي مناسب: نت که قوتها و فرصتها را یه حداکدر و هعنها و تهدیدها به حداقل میرساند. براي این منظور نقاط قوت, ضعف, فرصت و تهدیدها در چهار حالت كلي اس دبیوا. اس شوذ انتخاب مرج ماتريس ارزيابى عوامل خارجى 3 i) ‏استراتژي 0ب بهره جستن از‎ .فرصت ها را فهرست كنيد قوتها درصدد بهره برداري از فرصت ها برآیید. تهدیدات ۲ استراتژي ۳ گبراياحتراز از تهدیدات را فهرست كنيد تهدیدات از نقاط قوت استفاده ‎oS‏ اتژي از بين آنها استرانژي ‎UO‏ بهره جستن از فرمتها تقاط ضعف را از بین برید. استراتزي 1 لالانقاط ضعف را كاهش دهيد از تهدیدات پرهیز كنيد

صفحه 10:
ابزار گردآوری داده ها 7 i> 5 ‏م‎ a a ‏انجام | استادو‎ ‏وت - رت ند مدای‎ fas 55 ‏سوابق‎

صفحه 11:
توزیع آماری نمونه به تفکیک ابزار اندازه گیری نمونه ی آماری/ ابزار مدیران دبیران اعضای شورای پذیرش و بررسي يشنهادها رئيس آموزش و پرورش معاونان آموزش و يرورش جمع كل پرسش نامه ۷ ۱۷۱ WA ۳۵

صفحه 12:

صفحه 13:
فرصت ها و قوت هاي نظام پيشنهادها در آموزش و پرورش شهر باغبهادران بر تهدیدها و ضعف ها غلبه داشته است. در جداول زیر فرصتهاءتهدیدهاءنقاط قوت و نقاط ضعف نظام پيشنهادهاي آموزش و پرورش شهر باغبهادران مشاهده میشود. محقق و دو تن از اعضاي نظام يبشنهادها ليست هايي از فرصتهاءتهديدهاءنقاط قوت و نقاط ضعف نظام يبشنهادها تهيه كردند و در هر ليست به صورت جداكانه به هر مورد درصدي اختصاص دادند و سيس براي هر مورد با توجه به ميانكين هاي استخراج شده از يرسش نامه ها در نظر كرفتند,ضريب اهميت نسبي براي موارد كم اهميت تر و ضريب اهمیت جدي براي موارد مهم تر در نظر گرفته شده است,درمرحله ي بعد درصدي که به هر مورد اختصاص داده بودند در ضریب اهمیت آن ضرب نموده ونهایتا جمع کل آنها را حساب کردند کمتر مقدار وزن نهايي براي هر کدام از فرصت هاءتهدیدها,قوت ها و ضعف ها 100 و بیشترین مقدار 500 مي باشد(500>وزن نهایی 100).

صفحه 14:
فهرست نقاط قوت نظام پشنهادهای آموزش و پرورش شهر باغ بهادران انقاط قوت بالا بودن سرعت رسيدكى به بيشنهادها بالا بودن دقث در رسيدكى به ييشتهادها عدم وجود تشريفات ادارى زياد براى ارات يمشنهاد واضح و روشن بودن قرم هاى ارائه پیشنهاد عدم وجود برخوردهای تبعیض آمیز در رد با قول پیشنهاد قابل درک بودن آیین نامه ها و دستورالعملهایاجرایینظامپیشنهادها امکان ارئه پیشنهاد به صورت الکترونیکی الاتر رفتن کیقیت تصمیمات مدیریتی از طریق نظام پیشنهادها استفاده ی بهیته از دانش و مهارت معلمان صرفه جویی در زمان و منابع. الا بردن تواتمندی و ایجاد تفکر خلاق در معلمان ‎Ee‏ © irmgn.ir ضریب اهمپت جدی | نسبی ميم | سر > |ء ا|ء || ب | یادا )دام Suis ع ۲ م و 3 ۳ ‎vo‏ ‏.۲ ‏۳۶ ‏۲ ‎to‏ ۳۹۰

صفحه 15:
ردیف فهرست تقاط ضعف تام نقاط ضعف عدم اجراى به موقع بيشنهادات تابيد شده عدم وجود دييرخانه تمام وقت و اختصاصى براى نظام يمشنهادات عدم وجود تبلیغات کافی در مورد نام پیشنهادات و اهمیت آن عدم وجود پاداش های مناسب و کافیبرایپيشنهاد دهندگان ایینبودن مهارت و توانمندی اعضای شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها عدم يرداخت به موقع باداش ها عدم اطلاع معلمان از اهميت و روال كار نظام ييشتهادها عدم بركزارى دوره هاى آموزشى لازم براى به روز كردن مهارتهاى اعضاى كميته عدم تشکیل جلسات به صورت مر تب برای بررسی پیشنهادات ارائه شده حیظه ی اختیرات محدود برای اجرای پیشنهادات پذبرفته شده عدم توانايى بيدا كردن مسئله و موضوع پیشنهاد عدم وجود سيستم نظارت و ارزيابى مناسب براى ييكيرى بيشتهادات در حال اجرا جع کل ۵ درصد پیشنجادهای آموزش و پرورش شهر باغبهادران ضریب اهمیت وزن کل vo 1۶ ۳۴ ۳۳۶

صفحه 16:
فهرست فرست های نظام پیشنهادهای آموزش و پرورش شهر باغبهادران فرصت ها ايل فراوان معلمان نسبت به آمر مشارکت در تصمیم گیریهای سازمانی اعتقاد معلمان به كارابى و اتربخشى نظام بمشتهادها در حل مسائل علاقه ى فراوان معلمان به تغيير در مراحل و روشهاى اجام كارشان توانابى انطباق معلمان با تغييرات ناشى از اجراى بيشنهادات تاييد شده نگرش مثيت معلمان به امر مشاركت التظارات بالاى معلمان از اجراى نظام مشاركت استفاده از تجربيات سازمان هاى موقق در اجراى نظام بيشتهادها وجود اغتماد متقابل يين سازمان و معلمان حق ارائه ييشتهاد براى همه ى افرادى كه به نحوى با آموزش و پرورش در تاد ارتباطات غیررسمی و صميمانه يبن مديران و كاركنان تعيين و اعلام الوبتها كه حول آنها بيشتهاد داده شود عدم وجود مديريت آمرائه و دستورى در سازمان انتخابى بودن اعضلى شوراى بذيرش و بررسی پیشنهادها جع کل © irmgn.ir ريب اهميت ‎ee‏ | اتسين فس بر ‎ ‏+روی رباع ‎YA ‎ ‏وزت کل ‎ve ‎۳ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
>|ء وه | ما ء اعام فهرست تهدید های نظام پیشنهادهای آموزش و پرورش شهر باغ بهادران تهدیدها عدم متبولیت کافی بررسی کنندگان پیشنهادها نزد معلمان عدم اعتماد معلمان به روش های بررسی پیشتهادها عدم توانايى معلمان براى بيدا كردن مسلله و موضوع پیشنهاد عدم آگاهی معلمان از مسائل و مشكلات سازمان عدم انجام اقداماتى در رابطه با ترويج فرهدك مشارکت در سازمان همسو نبودن سبك مدير يت فعلى با نظام بيشنهادها عدم توزيع عادلانه ى درآمد حاصل از به کار بستن پیشنهادات. فرهنك سازمانى عقاوم در برابر تغيير ناكافى بودن شناخت اذهان افراد از اهميت نظام ييشتهادها ‎Ser‏ irmgn.ir درصد ضریب اهمیت وت کل 2 ۳۶ ۴ tr ۳۶ 2 0 1۶ rar

صفحه 18:
همانگونه که نمودار زیر نشان میدهد امتیاز قوتهای نظام پيشنهادها (۲۹۵) از ضعفها (۳۳۶) کمتر است. اما امتیاز فرصتها (۳۲۸) از تهدیدها (۲۸۴) بیشتر شده است. لذا میتوان گفت در تدوین استراتژیها. مطلوب آنست که نظام پيشنهادها با بهرهگیری از فرصت های بیرونی و اف هاء از عوامل درونی و بیرونی محیط استفاده لازم را ببرد. ايش قوت توصیه میشود نظام پيشنهادها در صورت امکان استراتژیهایی برای کاهش اثرات منفی ضعف ها بر عملکردش تهیه و تدوین نماید.

صفحه 19:
تدوی‌ن راهبردها 07۳77777۲ راهبردهای 80 راهبردهای ‎WO‏ ‏-انجلم پژوهش های علمی در -طراحی سیستم پاداش دهی ‎Cues‏ جهت شناخت عوامل موثر بر نظام اثربخش = ييشتهادها ‎Spee Err‏ راهبردهای 777 راهبردهای ‎ST‏ نجشریضایتمندیک ارکنان تهدی‌دها( 0 -توسعه و تشویق کار گروهی

صفحه 20:
طراحی سی‌ستم پاداش دهی اثربخش وجود یک سیستم پاداش دهی مناسب از جمله اجزای لاینفک نظام پيشنهادها می باشد. اما ‎gal‏ سیستم بایستی به نحوی طراحی و اجرا گردد تا اثربخشی آن به عنوان یک عامل محرک در افزايش مشارکت کارکنان و تقویت انگیزه های فردی و گروهی نمایان گردد. نظام اطلاع رسانی اثر بخش این استراتژی به منظور برقراری ارتباط مداوم با پيشنهاددهندگان و ارائه ی آموزش های مستمر به نها و هم چنین انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط نهادهای مصوب و معرفی پيشنهاددهند گان میتواند تدوین گردد. به منظور اجرای این استراتژی اقدامات زیر پیشنهاد می گردد: الف- انتشار مستمر خبرنامه ی مشارکت. ب- انتشار پوسترهای تبلیغاتی و آموزشی. ج- ایجاد پایگاه اطلاع رسانی نظام پيشنهادها در سایت سازمان. د- برگزاری سمینار و همایش های آموزشی در سازمان.

صفحه 21:
توسعه و تشویق کار گروهی این استراتژی با هدف توسعه و تشویق کار گروهی و ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت کارکنان در فعالیت های بهبود. معرفی گردیده است. به منظور اجرای این استراتژی اقدامات زیر پیشنهاد می گردد: الف- پیش بینی و اجرای مکانیزم های مورد نیاز در راستای حمایت و تشویق پیشنهادهای گروهی. ب- ترویج فرهنگ کار گروهی و ایجاد تیم های کاری. ج- تدوین شاخص های اندازه گیری عملکرد و اثربخشی تیم های کاری. د- تدوین آیین نامه ی نحوه ی پرداخت حق الزحمه و پاداش گروه های کاری.

صفحه 22:
انجام پژوهش های علصی در جهست شناخت عواصل موثر بر نظام پی‌شنهادها این پژوهش ها باید با هدف شناخت عوامل بازدارنده و پیش برنده ی نظام پيشنهادها در آموزش و پرورش, انجام گیرد. اینگونه پژوهش ها می تواند توسط کارشناسان ومتخصصان سازمان یا دانشجویان خارج از سازمان به منظور انجام پایان نامه های دانشجویی انجام گیرند سنجش رضای‌تمندی کار کنان این استراتژی با هدف سنجش رضایتمندی کارکنان از ابزارها و بسترهای مهیا شده برای مشارکت آنان در اداره ی امور میتواند تدوین گردد. از جمله مهم ترین این ابزارها و بسترهای مشارکت سازی کار کنان در سازمان همان نظام پيشنهادها می باشد.

صفحه 23:
بحث و نتی‌جه گی‌ری با توجه به ننایج به دست آمده مي توان استدلال کرد که متفیر هايي چون اطلاع رساني و تبلیغات برنامه پیشنهادها توسط دبیرخانه نظام پیشنهادها در ميان معلمین. آموزش در رابطه با نظام پيشنهادها به معلمین. اعطاي پاداش هاي مناسب به پيشنهادهاي پذیرفته شده. صلاحیت و مهارت ارزيابي کنندگان پيشنهادها. میزان اعتماد معلمین به مسئولین و بررسي کنندگان پيشنهادها, رضایت شغلی معلمین از جمله متفیرهایی هستند که بیشتر ین تاثیر را بر عملکرد نظام پيشنهادها دارند. درجهت کارکرد بهتر و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده . بايستي در ابتدا به صورت کامل و اصولي لن را براي کارکنان سازمان تبیین نمود. که این مهم تنها با اطلاع رساني و تبلیغات مناسب نظام پيشنهادها امکان پذیر مي باشد. يكي دیگر از مواردي که بر عملکرد نظام پیشنهادها تاثیر میگذارد صلاحیت و مهارت ارزيابي کنندگان پيشنهادها مي باشد. چراکه هرچه ارزیابان پيشنهادها از صلاحیت هاي فني و شخصيتي سازمان برخوردار بوده و مورد قبول و تایید آنان باشند. افراد بیشتر متمایل مي شوند که به ارائه پیشنهاد فکر کنند. چراکه مطمئن هستند در ارزيابي آنان را فردي آگاه. توانا و مورد اعتماد ارزيابي مي نماید.

صفحه 24:
۳1 va l 3 / 8

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان