کسب و کار

پاورپوینت بررسی و راه های پیشگیری از ترافیک و تصادف - آتش نشانی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۳ اسلاید بررسی و راههای پیشگیری از ترافیک و تصادف – آتش نشانی

azjangozashteh

صفحه 1:
. CRS (ز ترافيك وتصادفات

صفحه 2:
‎Doh 7‏ تصادفات ترلفیکی از عوامل بسیار مهم مرگ ومیر و صدمات شدید جانی و مالی بوده لست. و آثار سنگین اجتماعی »فرهنگی واقتضادی آن جوامع بشری رابه شدت مورد تهدید قرار داده لست ,شدت ‎Bey Pe Fay arene Recent KP eee 0 crea ‏مقایسه با کشور های توسعه يافته چندین مرتبه بالا تراست,در اين مان +تصادفات جاده ای دارای ضایعات‎ ‏اك‎ 500007 [eer ag yen oar WPF Eten K Peirce Ne BVT pNTCa Ch ein PPR IpS ce ‏منجربه خسارات بسيار سنكين جانئ و مالى مئ شود.آمان مرك ومير نشان مى دهند كه تصادفات جاده اى‎ )19 ‏حتى در كشور هاى توسعه يافته صنعتى در صدر علل مرك ومير بوده (خصوصا در رده های سنی‎ 00 hips ee ane reeks tests Unease (ole . ‏اکنون (9666یعنی ۳/0) تلفات ناشی از مرگ ومیرهای غیرطبیعی ناشی از تصادفات ترافیکی است‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
۱3 ee ees Were ecere Ne cence 7 ‏نقطه 5 به نقطه اي‎ (۳ ۳ i ‏ل سه گانه‎ EY NG CIP Ree ee AS) as ‏ار‎ 7 ‎woke‏ نج ‏در ۱9۱۱۵ ‏رک ارت زرردکر ورزرد۱ البته ‎SED‏ ل 0 0-0 ‎

صفحه 4:
موفقيت يك يروزه دربحث ترافيك درشرايطي تضمين مي شودكه بين سه عامل ذكرشده ارتباط مستحکم ومنسجمي برقرارباشد . درشهرهايي که ازفرهنگ ترافيك بالايي برخوردارند»روابط موفق بین رئوس این مثلث کاملا محسوس است. به بیان دیگر»ایجاد خدشه در هريك ازرئوس مثلث ءبه فروپاشي روابط مثلث ودرنتیجه به شکست طرح یا پروژه مي انجامد. براي مثال : خط ويزه اتوبوس؛ دراين رابطه مهندسي يس ازيك سري مطالعات و بررسي هاخدمات خودراانجام مي دهد ؛ به شهروندان ازطریق روشهاي ممکن 0 ‏ل‎ een e)) ESE est Eee eS Serer ek Gay Site ren arene 2 OE Te TOTS TP SD eer Toes Te Dy ‏ویااتوبوس هاي متفرقه خواهدشد.‎ ۱ et Bete eM ROL ‏ا‎ TOLS SICES TONED ate SD Bier Behe D ere e Oe eee eB et ودوم»اجراي مقررات مربوطه است. كنترل روابط اين مثلث دراجراي يك طرح ‎٠‏ به تدريج مي تواندبه تصحيح عادت راننده وعادت عابريياده منجرشودوبه رشدكيفي فرهنك ترافيك جامعه كمك كند.

صفحه 5:
عوامل ترافيك (عبور و مرور)عبارتند از: دراه (جاده 06 ©- عامل انساتي ‎ered‏ تعريف ترافيك مطلوا ترافيك مطلوب عبارت از ترافيكي است كه در آن جابه جايي سريع؛ ارزانء ايمن.و بدون ‎yp feey every ere en lee)‏ ل ا عامل انساني عامل اصلي اكثر تصادفات است ۳ ‎pd pee Yeh‏ ا ‎EOE is YON OP ane Wee OR Pcp eee‏ بو رك ردكي ند ‎ER Wa MGA ils 08) Meryl 3 een)‏ مي دهد نواقص وسايل نقليه با انجام معاينه وكنترل بليس يا اجراي مقررات به حداقل مي ‎yOie § gy ey‏ ا ی بر رک ‎ap catch BP‏ داشت بلكه بازبودن مسيرها در صورت عدم مدبریت و کنترل و عدم اجراي مقررات و ‎MON Deer)‏ ا ا ل ا 0 ‎ce nmr pence Peer gE‏ 0 استفاده از سرعتكاه ايمني(سرعت كيرها) به صورت أسفالت ياالاستيكي هستيم كه نشانه ا ور 0 رم رس شون و وان زو نا و زان ‎eee ee Nei‏

صفحه 6:
جون اصل اجراي مقررات تأثير مستقيم بر عامل انساني دارد بنابر اين در بهبود ترافيك اثرٍ فوري دارد. وظیفه اجراي مقررات عبور و مرور به عهده راهنمايي و رانند گذاشته شده است. فلسفه وجودي سازمان راهنمايي و رانندگي اجراي مقررات جلوگيري از وقوع تصادفات وا يجاد امنيت ترافيكي است كه با استفاده از نيروي انساني و ‎RS Terr cep ere eee)‏ راه حلهايي جهت جلوكيري از تصادفات عبارتند: 21000000106 (- رفع موانع دیده 3- دید نصب تابلوهاي هشدار دهنده جلوگيري از سرعت غیر مجاز © تنظيم جراغ راهنما ‎ees 3‏ شبدري ©ايجاد محل مخصوص كردش به جب ۹ 0 7 |( نصب تأبلوي احتياط ‎ener ap ene)‏ 0 ‎Pr eer BEEP Dau py CSIP Seen)‏ 6 محدوده طرح ترافیک

صفحه 7:
تعریف محدوده ممنوعه : ‎Eee e 1‏ par ۱۰ ‏ار‎ Cea) ‏درنقاط پرتراکم موسسات اداري»مراکزتجاري ونهادهاي فيرهنگي بزرگ براي‎ ‏ساععاتي مشخيص به اجراكذاشته مي شودوهدف ارّاجراي آن ثابت نكه داشتن‎ ‏جريان ترافیک دراین محدوده ونیز کاهش آلودگي هواواولویت دادن به حمل ونقل‎ ‏عمومي می باشد.‎ : ‏دلایل به وجود آمدن محدوده طرح ترافیک‎ ‏رشد جمعيت‎ .6 Pe wees no) POOL O TOL Pree SOS 5: io)

صفحه 8:
ا ل متخصصان امور ایمنی جاده ای ؛ عوامل مزثر در تصادفات ترافیکی و جراحت ها و تلفات ناشی از آن را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند . عامل اول » آنسان و خطاهای انسانی آست که بیشترین نقش را در وقوع ‎Ores Bee Lee Le ۳‏ ۱ ل ل 0 ‎ad al‏ رل رس رل کر 0 . بنابراين عوامل مؤثر در وقوع تصادفات به طور كلى عبارتند از : ۱ pennener ‎ey‏ عامل محیط و راه ‏-عامل وسیله نقلیه ‏<-عامل مدیریت ایمنی ‎۳ ECR SLE See Cte NSCS TS) REC e ote ‎(REAR Men ier ye eee ey ‎(Core IONE we hereto ‏ا‎ acs ‏اثرات روانی بر فضای جامعه ‏امادر مورد هزينه هأى ناشى از تصادفات به اختصار مى توان به موارد زير اشاره كرد : »- تولید از دست رفته 6 كيفيت زندكى ‏2مراقبت دراز مدت 2 تعمیر خودرو ‏.7 9-هزینه های اداری ‎0 Ben yen cee ‎AS‏ های قضایی 0- سایر

صفحه 9:
‎eee Tees‏ ات ‏برای دستیابی به نتایج صحیح لازم است هر تصادف طی مراحل زیر بررسی شود: 0. كزارش دهى ‏©. بررسى محلى ‏©. آماده سازى هاى فنى ‎oie 6‏ حرفه ای صحنه تصادف ‎ ‏ا ا ا ل ل ات ا ‎PSE‏ ‏تصادفات محدوده مورد مطالعه موجود باشد . اين اطلاعات بهتر است مطابق موارد ير ا ال لك فاك ‏ا ا ا ا ا ا 0 ‏(-مشخصات وسيله نقليه: )نوع »شماره »موقعيت؛ خروج از راه؛ وزن ‎٠‏ تعداد محور) ‎۱ ‎ea‏ ا ا ‎ee ee‏ و ل ‎

صفحه 10:
هس آمار بدست آمده از تصادفات بايد براى استفاده مفيدء دسته بندى كردند. اين آمار بر اساس موارد مختلفى قابل طبقه بندى ‎yop asny‏ م ا ا ۱ ۳ بر اساس محل وقوع:(خارج از محدوده شهری» در محدوده شهری؛ در جاده های اصلی وفرعی ) (- بر اساس زمان وقوع: (ساليانه» ماهیانه «روزهای هفته» ساعات شبانه روز) بر اساس شرایط نور: (روز روشن ؛روشنایی کم( طلوع و غروب)؛ تاریکی ) ‎(CRB ee oto Bee ec ees ae‏ ‎Co rea (Cer) eee ee ed‏ ©- بر اساس نوع برخورد بر اساس نحوه بر خورد لت ل ۱۳ 0 نوع وسیله نقلیه مقصر بر اساس فاصّله از میدا بر اساس نقص جاده ‎Ey ovens ee)‏ بر لساس نقص فنی وسیله مزثر در تصادف بر لساس سن رانندگان

صفحه 11:
عامل خطاهاى انسانى در تصادفات: PPE ‏ا ا ا ا ل‎ ere ee) ‏باعث رخ دادن آنها نیز باشد. اين امر در حیطه تصادفات ترافیکی نیز صادق است و‎ ‏کارشناسان ایمنی براين عقده اند که بیشترین درصد تصادفات به دلیل خطاهای انسانی‎ iOS ECE ‏ا ا‎ Pe BP ey » ‏می توان به رفتار پرخاشگرانه رانندگان » تمایل به رانندگی با سرعت غیر مجاز‎ een Eee Se nee Ye eye ae Sed yee wes et See aot eee Te ere ESE ae cn a ۱ ere ae ne ar SYS ee Sep ere ee ea B ey ‏هاء انحراف از مسير مستقيم » عدم رعايت حق تقدم و ... اشاره كرد. نكته قابل توجه‎ . ‏در اینجا اين مسأله است که بعضی اوقات علت اولیه شکل گیری تصادفات با علت نامه‎ : ‏آن كه در كزارش يليس در ايران ذكر مى كردد متفاوت امت‎ ‏به طور مثال ممكن است راننده به دليل نقص بينايى و يا اشتباه در تخمين فاصله با‎ ‏خودرو مقابل اقدام به سبقت نامطمئن بکند و در نهایت با انحراف از مسیر مستقیم باعث‎ ‏تصادف كردد. در اينجا نقص بينايى و يا اشتباه در تخمين فاصله با خودرو مقابل به‎ ‏كت‎ eee ‏ل‎ Ce eb ne rs) ۱ cover eee 0 PCED Pees cre trey فرم گزارش تصادف جامع و کامل و سپس ایجاد یک بانک اطلاعات جامع تصادفات ؛ قابل بهیود است .

صفحه 12:
اهم عوامل انسانى مؤثر بر وقوع تصادفات به شرح زيرند: 25210100 تخلفات رانندگی ات 0 :#-عوامل كاهش سطح هوشيارى(الكلء مواد مخدر و ....) ‎ae)‏ 2 20101111116 ‎ere ek ears YS) acl BYR oie‏ ‎TES ioe eet oc)‏ 6 ©سخستكى و خواب آلودكى 00-عابر بياده اس سس ۳ نقش عامل محیط و راه در تصادفات: عامل محیط از پارامتر های بسیار گوناگونی تشکیل شده است که جاده و شرایط جوی از مهمترین آنها محسوب می شود.

صفحه 13:
تعدادى از بارامتر هاى ديكر كه جزئى از عامل محيطى در نظر كرفته مى شوند از قرار زیرند: RPC Ys Oe TES | ©تابلو و ديكر ابزار كنترلى جاده شامل علائم افقى و عمودى ere oe Tac) <»وضعیت استراحتگاهها و پارکینگها وجود موانع طبیعی که مانع دید کافی راننده می شوند مانند درخت ۱۳ SOM Bite Soe Teo) بر اساس یک طبقه بندی دقیقتر این عامل (محیط وراه) به دو بخش مربوط به محیط و راه تقسیم می شود که در زیر به آن اشاره می گردد: EB eA )-طرح هندسى (تقاطعات:قوس وشيب:مقاطع عرضى) 011 1 1 1 1 ale CHO ©-علامات وخط كشى ها(علائم هشدار دهنده هدايت ترافيكى:ممنوعيتها) م ل 000 ©مديريت ترافيك(كنترل سرعت مجاز »كنترل تقاطعات:سيستم هاى يكطرفه,باركيئك)

صفحه 14:
ب -عامل محیط )-عوامل جوى 0 0 ‏ا ا ا‎ Roce er عامل وسیله نقلیه: در این بخش به بررسی خودرو به عنوان یکی از عوامل موثر در بروز تصادفات می پردازیم. پارامترهای گوناگونی در کارکرد صحیح و منظم خودرو مژثر هستند . در ‎eee ES OP te ere Ese er ep eee r es‏ لت در هنگام رانندگی یکی از اجزاء آن به خوبی کار نکرده و احتمال وقوع حادثه افزایش یابد. ضمن اینکه بعضی از اجزای مانند سیستم ترمز » فرمان ۰ روشنایی و ل ل ل ا ا طلب می کنند. از دیگر پارامتر هایی که به عنوان نقش خودرو در تصادفات مطرح هستند میتوان به وسعت دید راننده از درون خودرو اشاره کرد.. ۱ en ee tne tae eo EU me aE ene ge bc ۱۳ ‏ا ا‎ Ree ey eee a) ۳ Eee nee 0 eet Cyc) Oe ee Tete eB Toto) 9 oo) منقص در سيستم فرمان ‎Coe enc)‏

صفحه 15:
عامل مديريت ايمنى: با اعمال مدیریت صحیح در بخش ایمنی جاده ای و اتخاذ سیاستهای که به کاهش تصادفات منجر گردد» مبتوان جان بسیاری از انسانها را از مرگ نجات داد. بحث ‎ds pee eee re cone oe eee kenny)‏ 22002 ا ‎TE een nee Ose Te te ere‏ رسانى فورى به مجروحين حوادث جاده اى اشاره كرد. ‎ee by)‏ ا ا ل ل ۱ زير از جمله آنهاست: پخش تیزرهای آموزشی ترافیکی از تلوزیون ۱ ee he ete ‏ع‎ ۱ BE Ayer ee SEED Ye eae) <تاسیس گروه امداد رسانی فوری به حوادث جاده ای به وسیله ی هلیکوپتر ‎Creer em aeom e ere SN‏ ا ا ‎Boe 0 ae mer eget?‏ موجود نيست ولى كوشش هايى براى انجام آن در حال صورت كرفتن است. ‏تذكر:. ‏ی ال رز يت كارتا وير ۳( ‏)-هماهنك كردن وتركيب كردن برنامه هاى وسيع ايمن سازى ء از قبيل بهسازى رت

صفحه 16:
‎tee ero ete a ee Sane EPS Ss Serr ae,‏ لك ‎۳۹ ‏-حصول اطمينان از ملحوظ داشتن مساله ايمنى در اولين قدم هاى هر برنامه وطرح راهسازى ‎ee) IBS‏ ‎Cesena ewer it Tonyere) Step ttt) Se CEB DANSE Seer ey Bes eer sna (Ges ee ee Sioa Sores yes wena To BENDS SoD er ‎ERE beer Nes Pp ac! ‏امروزه در حالى كه كام هاى بلندى در علوم يزشكى وداروئى در جهت كنتزل امراض صورت گرفته است ولی می توان اذعان نمود كه موضوع ضايعات انسانى تصاآدّقات ترافيكئ جاى ‎Ered‏ ل ا ا ا ل ا كم ‏رل و ‏|)-مخدوديتهاق سرعت (-کلاه ایمنی برای موتور سوارها ‏-کاربری زمین (مانند محل واندازه مراکز خرید ) ۴)-جانمانی خیابنها بهتوتیبی که دسترسی به آنها زا محدود ‏شازه(مانندبستن خیابانها) ‎Bienen naga e)‏ ۱ ‎se Eee) (COUN Se eee y ae)‏ ه525

صفحه 17:
تدریجی گواهینامه های مربوط به رانندگان ‏ ()-سرعت گیرها و بطور کلی انواع امکانات آرام سازى 9 ترافیک Pare SOS Tee Ra Tbr DE CTEIS ee) 1۱ hime np ier nmeg ‏ا ا‎ ype rec] ‏حلها مورد استقبال وقبول واقع شده اند .مگر آنکه در مواردی به دلایل دیگری از قبیل هزینه يا سختی‎ 0 ee ee eee este ie Lee wih Cs wet Eee | ere ere ioe bern cint iene nc ere )-سیستمهای دینامیکی محافظ سرنشین ها (کیسه های هوانی) -سیستمهای استاتیکی محافظ سرنشین ها(کمربند ایمنی) ©-انواع بهبود كيفيت در سيستمهاى ايمنى وسيله نقليه ‎bent‏ ا ها (مانند پایه‌های انعطاف پذیر و نظایر آنیا) ‏را را را ‎0000-7-7 ‏ل ل ا ال ا 0 ‎ee eee‏ ا ا ا ا ل ل ا ا ا ‎(EE BND Severs ee ‏ا‎ ‏©-ارتقاى كيفيتهاى عمل كردى وسيله نقليه و سيستم هاى كنترل آن ‏©-استفاده از انواع وسايل نقليه ايمن تر ‎aera‏ ا ا ا ا م ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
ELAS (la yates ee an sl 1 1 t lah Ghz case asl oS ew er oon ieee rer Sra tee. (Ey 5 Poni erupt ‏اا‎ eter ape etipiecs Se Bre IBS So ore Te Se ian eae Eine) ‏توسعه یافته «یک موضوع مهم در بحث سلامت و اقتصاد عمومی می باشد,بدین جهت در‎ ‏كشورهاى در حال توسعه تامين اهداف تحرى.بيش از اهداف ايمنى مورد توجه بوده‎ ‏است ودر برنامه ریزیها بیشتر تاثیر گذار بوده است. عملیات ایمن سازی بیشتر وقتی‎ ‏احتعال پذبرفته شدن پیدا می کندکهادر راستای ارتقای تحرک بوده و با حداقل با اهداف‎ Be ee tio

صفحه 19:
معرفي بارا دين 520 5325-5 ۱ erriew yar) اجرای عدالت در فرایند های قضايى بر متايع محاسيه كارائى بودجه های مصرف شده بودجه در ارتقای ایمنی ترافیک

صفحه 20:
ضرورت محاسبه هزينه تصادفات ترافيكى: ‎eee eet ese‏ ا ا ا ا ا اجرای عدالت می باشد رس ل ی موثر ‎Bere ere > eee eae ne Eek ee ey Se ee eT a,‏ ‎ior re apm‏ متحانية هينه تصتلافت در سر تار جهان ويه ترتيب زير أخلاضه نمو ‏)-براى تصميم كيرئ در جهت تعيين بودجه هاى جلوكيرئ ازتصادفات و به حداقل رسائدن تعدادوثئدت آنها ‎FES Ur oe ‏ا ا‎ epee) ‎eee he Tee Se eee ‏ا‎ eee eae) ‏یرای تشان دادن بار سنگینی که تصادفات بر دوش جامعه به طور کلی »وبر دوش طبقات مختلف جامعه به طور اخص وارد می سازد. ‏©-براى تعيين اينكه كدام بخشها وتا جه ميزان مى تؤانند از منابع بالقوه كاهش تضسادفات برخوردار شوند ‏یج بای تسس ازع رس من ای هر گونه عملیات خاص ایمن ‎7 ee eee Ee rere ete creer eee ee ep eens ‏دارند‎ ‏سر‎ ‎ ‎ ‎1 MEE COs We Bermtcn ne BN reece) ‏بایذ خود بار ارزیابی شود.‎ ‏اولین ارزیابی رسمی هزینه تصادفات در دهه ‎ole‏ در بریتانیا ودر ایلات متحده انجام پذیرفت.امروزه ‎IDO rs Sb Loreen Drare iE pee Berner tp up ONE NBER od‏ كيريها وبرنامه ريزيهاى عمرانى -اقتصادى خود لحاظ مى كنند. ‎

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
Photo:Morteza Elyasi <p FARS NEWS AGENCY

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:
و 13111

صفحه 28:

صفحه 29:
OGRISH.COM — TWO DIE IN CAR CRASH IN 500010

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
مناع: هزينه تصادفات تر[فيكى (يران(تاليف:دكتر [سماعيل [يتى) كزارش تبزيه وتعليك إطلاعات تصادفات ترافيكى سال تلاثلا اكشور دايره معاونت راهنمائی و رانندکی وامور عمل وقل ۳0

49,000 تومان