صفحه 1:
برنامه ریزی استراتذیک توسعه رشته های 11و 10/1
در دانشگاههای استان مازندران
جواد سلطان زاده
صفحه 2:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/107 در دانشگاه های شرکت مخایرات استان مازندران
* فناوری اطلاعات و ارتباطات
عبارت است از مجموعه ابزارهای ارتباطی. اعم از وسایل ارتباط از راه دور ابزارهای
دیداری و شنیداری و ماشینهای مربوطه توام با دلنش و شیوه و مهارت استفاده از آنها در
تولید. پردازش و دبیزش اطلاعات به منظور انتقال اطلاعات که مشتمل بر سه بخش عمده به
شرح زیر می باشد:
Information) oe! os»; ~
(Infrastructure
3
شبکه ها و سرویس های مخایراتی
تکنولوژی های اقال
Informations See) 241 33 >
(Technology
پردازش و ارنه ی خدمات
% سیستم های عامل
نرم افزارهای کاربردی
7 کاربردهای اطلاعات Information)
(Applications
رنه ی خدمات
سرویس های اجتماعی
صفحه 3:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
Test
اهمیت فناوری اطلاعات و ار تباطات در توسعه
فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه یافته باعث افزایش کارایی
ن کشورها شده است و بهبود عملکرد سازمانها. ظهور بازارهای جلید. بهبود متفیرهای
خرد و کلان اقتصادی کشورهای توسعه یافته از دهه 1۹۹۰. حاصل سیاستهای اشاعه فناوری
اطلاعات و ارتباطات در ايين کشورهاست. بی شک همه کشورها به اهمیت اشاعه فناوری
اطلاعات و ارتباطات در تمام حوزهها پی برده لند و در برخی موارد آن رابه عنوان ابزار توسعه
و راه میان بر کشورهای درحال توسعه مطرح می کنند.
۶ بررسیها نشان می دهد که در سال ۱۹3 فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود پنجدرصد از
هزینه های سرمایه گذاری شرکتها رابه خود اختصاص داده است. لین رقم در دهه ۱۹۸۰ به ۱۵
درصد افزليش يلفت و در ابتدای دهه ۱۹۹۰ هزینههای سرمایهگذاری فناوری اطلاعات شرکتهاببه
۰ درصد و در انتهای دهه ۱۹۹۰به ۵۰ درصد کل هزینه های سرمایه گذاری شرکتها افزلیش هی
یابد. این روند حاکی از اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار شرکتهاست. به
طورى كه اين فناورى بنيان کسب و کار را تغیسر داده است و می تولند به مزیتهای استراتژیک
برای شرکتها تبدیل شود.
صفحه 4:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
$e
کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات **
7 گردشگری الکترونیک (-ظ
uri
00 9 عات و ارتباطات در گردشگری را میتوان به سه حوزه شبکههای داخلسی:
شبكههاى خارجى و اينترنت تفكيك كرد. كاربرد فناورى اطلاعات و ارتباطات در شبكدهاى داخلى
صنايع كردشكرى. موجب افزايش كارايى و اثر بخشى مىشود و در بخشهاى مختلف شركتهاى
فعال در زمینهی گردشگری بکار میرود. از سوی دیگر. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در
شبکههای خارجی و ایترنت موجب همبستگی قوی بیسن فعالیتهای متفاوت واحدهای فعال در
گردشگری شده است.
2 دولت الکترونیک (-۳۴
درلت118۳0830 930681 گازی است که خدمات دولتی را بدون واسطهبه مشتریان ارلئه میدهد.
در واقع دولت الکترونیک یک شکل پاسخگو از دولت میباشد که بهترین خدمات دولتی را به
شهروندان و بنگاهها و موسسات دولتی ارائه میدهد
(E-Farming) Sig p50 53 gli ~
اطلاعات در عرصه کشاورزی و توسعه روستایی نه تنهابه عنوان یکی از اصلیتریننهادهها و سرمایها
تلقی میگرده. بلکه کاراترین «عامل ارتقای بازده؛ و اثربخشی دیگسر منبع تولیسد و توسعه به شمار
میآید. فن آوری اطلاعات به عنوان بسترساز اطلاعرسانی شلید بزرگترین فرصت برای پژوهشگران و
سیاست گذاران بخش کشاورزی محسوب شودبهرهبرداری از اين افرصت؛ که نیازمند ابزار. دانش و
مهارت است. در شرایط کنونی کشور ما یکی از اساسیترین ضرورتهاست.
صفحه 5:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
7 آموزش الکترونیکی (-18
(Learning
بهره گیری از سیستم های الکترونیکی. مثل کامپیو:
الکتروتیکی و خبرنامه های مجازی و از لبن دست ابز
صرفه جویی در وقت و هزینه و ضمنا یادگیری بهتر و آسانتر می باشد.
تجارت الکترونیک (-15
(Commerce
عب نمايتهاى تجارى با استفاده از شيكدهلى ارتباطى كا COMETS
ارت الكترونيك. نوعى, تجارت. بدون كاغذ است,. به وسيله تجارت الكترونيك تباذل
و مبادلات بانكى با
٠ سیستم نشریه های
زار ها که پا هدف کاستن از رفت و آمدها و
تری؛ به ویژه
اطلاعات خحرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاهاء با زحمت ک
أكتاب پیشتر انجام خواهد شذ
صفحه 6:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های
شرکت مخابرات استان مازندران
استان
با توجه به کاربرد های مختلف ]آ در ساختار های اقتصادی . اجتماعی و
فرهنگی و ضرورت تحقق قطب فناوری اطلاعات . بدین وسیله در برنامه جامع
فناوری اطلاعات برای توسعه رشته های IT/ICT تربیت نیروی متخصص به
عنوان هسته هوشمند در طراحی محیط الکترونیک الزامیست. بدیهی است توسعه
کسب و کار های فناور مرتبط با 11/101 در بخش های کشاورزی ۰ صنعت
توریسم و گردشگری . توسعه تجارت خارجی . توسعه خدمات رفاهی و
اجتماعی . حمل و نقل و غیره در استان مازندران می تولند.به تقویت ساختار های
آموزشی مرتبط و تحقق سند چشم انداز توسعه 1 استان کمک نماید.
صفحه 7:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
* شاخصهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات
( Digital Opportunity Index) شاخص فرصت ديجيتالى
شاخص فرصت دیجیتالی, شامل ۱۱ زیرشاخص بوده که به ۶ زیرگروه اصلی تقسیم میشود که عبارتند از
#از مت ساخت
7 8 ت پوشش و * نسبت خانوارهای دارای یک خط ae
دومن نیت دز تواحن نعت: پوهنشن: تلقن مزا تلفن
* تعرقدهاى دسترسي به ابشرنت به عنوا اون سر * نسيت خانوارهاى داراى يك كامييوتر
تعرقههاى دسترسى به اينثرنت به عنوان درصدى از درآمد سرائه
5 1 1 * نسيت خاتوارهاى داراى دسترسى به انترنت در خائه
* تعرقدهاى تلفن همراه به عنوان درصدى از درآمد سرائه. اى داراى دسترسى به ابثترة
- a
ee
* مشترکان تلفن همراه در هر ۱۰۰ نفرساکن در منطقه
* مشتركان اينترنت سيار در ه۱۰۰ نفرساکن در منطقه
* نسبت افرادی كه از اينترنت استفاده مىكنند
* نسبت مشترکان بهتا باند ثابت به کل مشترکان ایترنت ثابت
* نسبت مشتركان بهنا باند سبار به كل مشتركان ايترنت سيار
صفحه 8:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
* تدوین استراتژیهای توسعه رشته های مرتبط با 17/107
7 رسالت و ماموریت
فراهم آوردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار جامعه به فناوری اطلاعات و آموزش فراگیر جامعه و تربیت
منابع انسانی متخصص برای بکارگیری ّن در همه ابعاد زندگی و ایجاد فضای رقابتی خلاق برای
سازماندهی جامعه شبکه ای و هوشمند که موجب تغیبر الگو روند توسعه ملی از ملبع پایه یه دانش و
شهروندان مسئولیت پذیر بالنده در تحصیل ارزش ۰ جهت رفع شکاف دیجیتالی ملی با جامعه جهانی كرد
7 چنم انداز و آرمان
امن و
فتاورى اطلاعات عامل بيشران در توسعه ملى دانش يايه. خلق کننده ارزش, فراهم کننده فرصت های
عادلانه برای همه ایرانیان شکل دهنده مدیریت دانش و جامعه شبکه ای هوشمند متکی بر هویت ایرانی -
اسلامی و کانون پیشرفته فناوری اطلاعات در منطقه جهت نیل به اهداف چشم انداز ۱۶۰۶ هجری شمسی
است.
* ارزش ها
”حفظ كرامت انسانى . صيانت از آزادى مشروع و اصول اخلاقى فرد و جامعه
: ۷
ترش عدالت اجتماعی و اطلاع رسانی شفاف
"تامین وتضمین امنیت سیاسی: اقتصادی و فرهنگی فرد و جامعه
”تفويت هويت ایرانی - اسلامی و گسترش زبان فارسی در فضای الکترونیکی
""تحقق جامعه دانش ربنان متکی پر سرمایه اجتماعی
"تقویت و نهادینه سازی الگوی مردم سالاری دینی
صفحه 9:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های
Tet
<نمای شماتیک از محیط درون و بیرون
اتصادی
۳۳۳
شرکت مخایرات اه
ai ob shake جامعه استان
fad سیاسی
SME
erat but,
شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 10:
شرکت مخابرات استان مازندران
رسی و مستد سازی وضعیت فعلى ( دانشكاء هاء شاغص/
های مخابرات. شاخص هایاستانی
1
درس تاتر بای 61001
AHP , SWOT jw
تولیداستراتزیوسعهرشته هلى 11 و 1673 در
انشگاه های اسان (ستارب سازی)
راك براه زائي فشرده و عرسي
عل تميق
Action plan,
صفحه 11:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
27 عوامل بیرونی
اسل خارجی را میتوان ثرکیبی از رقبا. واسطههای مالی» نهادهای دولتی اتحادیههای کار گری. سهامداران,
تامینکنندگان, مشتریان. اتحادیههای تجاری و غیره دانست.
۷ فرصت ها
عنوان موتور محرکهای است که شتاد
” تهدید ها
تهدید یک موقعیت نامطلوب عمده در محیط است و به عنوان مانعی بر سر راه قرار دارد و ما را
اهداف باز میدارد
**پس از بررسی وضعیت دانشگاه های استان مجموعه ای از عولمل.به عنوان فرصت استخراج گردید. در این
راستا سازمانهای دولتی . نهاد های استان و بنگاه های درگیر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان
عولمل بیرینی تائیر گذار بر توسعه رشته های 11 و 1671 در دانشگاه های استان شناخته می شوند. پس از
بررسی عولمل بیرینی توسط تیم برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای از عولمل بیرینی شناسایی و بعد از رتبه
بندی عولمل . عولمل کم اهمیت تر حذف گردید. در لین راستا ۱۸ علمل فرصت و ۱۵ عامل تهدید استخراج
گردید که در جداول بعدی اطلاعات مربوط به آنان آورده شده است.
صفحه 12:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های
i
91
92
93
95
96
97
98
99
010
011
012
013
014
015
016
07
018
مناسب قضائى مربوط به فناورى اطلاعات و ارتباطات
جایگاه مناسب توسعه ی (1)در سند چشم انداز ۲۰ ساله و برناهتوسعه چهارم
وجوه اسلوب قانونى براى به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند های سازمانی
آماده بودن محبظ سازمانی در جذب متخصصین تحصیلکرده در رشته های مرتبط با (1)در سازمانهای استان
اروند رو به رشد انجام بروزه هاى تحفيقاتى در زمبنه ی فاوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های استان
وجود شركت هاى متعده فعال در زميئه ى '11 و 1071
رغبت مدیران بنگاه ها رای جذب خبره گان 1۳ و ICT
تخصیص اعتبارات نبتامناسب سازمان ها جهت توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات.
گستردگی مطلوب شبکه ایترنت (108:1/8)در سطح استان
دسترسی مناسب خانوار هاى اسان به خدمات ارابه شده فناورى اطلاعات و ارتباطات
مناسب بودن هرم سنى افراد جامعه استان مازندران
سهم مناسب بخش 16711 استان از بودجه عمومى استان مازندران
يكسوبى برنامه هاى كلان توسعه 1 و 1621 در سازمانهایاستان
اوضعيت سبتا مطلوب ضريب نفوذ تلفن ثابت در سطح استان
وضعيت نسبتا مطلوب ضريب نفوذ تلفن همراء در سطع
وضعيت نسبنا مطلوب ضربب نفوذ ابنترنت در سطح استان
رشد مناسب كستردكى في
روئد صعودى تعداد سرويس دهندكان ایترنت شامل 15۴ و 16 و ۳۸۳ ر 1006 ر ۷۲۵
تور
شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 13:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه ها شرکت مخایرات استان مازندران
ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 2 5 شركت مخابرا ازندرا
i
11
12
13
14
15
16
17
18
19
11
0
11
1
11
2
11
3
11
4
كمبود افراد خبره و متخصص در زميه ى ناوری اطلاعات و ارت
.نامناسب بودن فضاى بذيرش دانشجويان براى انجام پروژء های فناوری اطلاعات و ارتياطات در سازمان های استان
ثبروی متخصص درزمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات
عدم تحقق بافتكى دولت الكترونيكم در استان
اسطح نامطلوب كاركرد شركت های فعال در زمینه ی 1 و 1671 استان
سهم پایین شرکت های بومی در پروژه های کلان 1 و1677 استان
پایین بودن سرانه ی استفاده ی خانوار های اسان از فناوری اطلاعات و ارتباطات
عدم فرهتگه سازی آموزش در سطح مطلوب در استان
دیدگاه ستی جامعه ی استان و برخی مدیران
پاین بودة شاخص های درون خانوریتارگذا پر اتفاه از 13و 1673 در استان (درآمد-سرائه اختصاص يافتهسزميته هاى كارى-نياز ها و
Ge
فقدان مراكز بزوهشى فعال در زمينه فناورى اطلاعات و ارنباطات
ظرئیت نا مناسب خطوط ین الملی DATA
يابين بودن ضریب نفوة .۸105 در سطح استان
بودن ضریب نفوذ کامپوتر شخصی در خانورهای استان
صفحه 14:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
7 عوامل دروتی
عوامل درونی را میتوان ترکیبی از امکانات و تجهیزات ۰ فرایند های کاری . وضعیت مللی و اعتباری ۰ سیستم.
مدیریت و منابع انسانی دائست که در عين حال بر فعالیتهای ما تاثیر دارند. ما نيز بر آنها تاثير داريم.
ما نسبت به رقبا و نیازهای محیطهلیی که در آنها فعالیت مینما
ریت مقایسهای ما میشود. قوت نقطمی اتکای ما است که با استفا
ضعف یک محدودیت یا کمبود در منلبع, مهارتها و تواناییهایی است که جداً مانع عملکرد
ضعف یک عمل درونی است که مختل کننده فعالیتهای توسعه ای بو
اثربخش ما میشود.
سیدن به اهداف خلل ایجاد میکند.
** چس از بررسی وضعیت نهاد های آموزشی و پژوهشی استان مجموعه ای از عوامل درینی به عنوان قوت
استخراج گردید. پس از بررسی عولمل درینی توسط تیم برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای از عولمل درونی
اسایی و بعد از رتبه بندی عوامل ۰ عوامل کم اهمیت تر حذف گردید. در لین راستا ۷ عامل قوت و ۲۵
عامل ضعف استخراج گردید که در جداول بعدی اطلاعات مربوط به آنان آورده شده است.
صفحه 15:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
Tet
مناسب و در دسترس بودن فضای آموزشی لازم رای توسعه ی رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان
مازندران
رشد پذیرفته شدگان دانشجویان و فارغ اتحصیلان رشته های مرتبط با 1 و 1671 در دانشگاههای استانمازندران
روند مناسب بذيرش مقالات علمى مرتبط با 1 و 1601 در كتفرانس ها و نشريات بين المللى
كميث نسيتا مناسب رشته هاى مرئبظ با 170 و '501)در دانشكاههاى استان
استفاده مناسب از انترنت و شبكه برأى انجام فرآبد هاى آموزشى در دانشكاهاى استان مازندران
وجود پرنمه ای کلان توسعه 1 و160 در دانشگاههایاستان
فضای مناسب ذعنی تصمیم سازان دانشگاه جهت توسعه کارکردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای استائ
معاد سات اص داص ه اص ه امات
صفحه 16:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
i
wa
5
16
17
ws
wo
wi
0
wi
wi
wi
و فارغ لتحصیلان رشته های مرتبط با(1 و 1601)در دانشگاههای استان
كمبود اسانيد و اعضاى هينت علمى در رشته هاى مرتبط با 110 و ECT دانشگاههای استان
وضعیت نا مناسب ارتباطات بن المللیدانشگاه در زميته هاى مرتيط با 13 او 16077
عدم بر كزارى دوره هاى آموزشى و يزوهشى و كنفرانس هاى مناسب در ارتباط ب 110 و 10015)در دانشكاههاى استان
اففدان مطالعات موردى در قالب بايان نامه هاى دانشجونى مرتبط با (1 او 1601)در دانشگاههای استان
های مرتبط با (17 و 1671)در دانشگاههای استان
های مرتبط با (17 و 1671)در داتشگاههای اس
رات کاثی آزمایشگاهی در زمیته های مرتبط با 17 و 161 در دانشكاههاى |.
عدم اقال تجرییات متخصصین خبره و مجرب(11 و 1601)بهدانشگاههای استان
تعدا نا مناسب كامبيوتر هاى متصل به اينترنت در دانشكاههاى استان
عدم برورش و ترب
عدم وجود امکانات و ت
تعداد نامناسب كامبيوتر هاى موجود در دانشكاههاى استان
سرانه بابين استفاده از ابنترنت توسط دانشجويان در دانشكاههاى استان
سطح نا مطلوب كيفيت خدمات فناورى اطلاعات و ارتباطا ت در دانشكاههاى استان
صفحه 17:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
Tet
1 | عدم دسترسی به
1 | عدم وجود کتابخانه هایالکترونیکی در دانشگاههای استان
1 | وضعیت ا مناسب وب سایت در دانشگاههای استان
1 | محدویت اسفاده از شیکه داخلی(7 1۳181 11-[:1/8)ر خارجی 16118/415 در دانشگامهای استان
7 _ | مازندران
1 | استفاده نا مناسب از ایترنت و شبکه برایانجامفرآیندهای رفاهی دانشجوبی در دانشگاههای اسان
1 | عدم پذیرش دانشجویان مجازی در دانشگاههای استان
كندى اجراى برنامه هاى توسعه فناورى ارتباطات و اطلاعات در دانشگاههای استان
9
w2
0
2 | عدم وجود متولى و واحد مستقل توسعه قاور اطلاعات و ارتياطات در دائدكاههاى استان
2 | عدم همخوانی تخصص و شغل فارع التحصيلان رشته هاى مرتبط با TCT IT
2
2 | سهم کم دانشگاههایاستان در توسعه فتاورى اطلاعات و ارتباطات استان مازندران
TOT AT رهته مان مريط با aang ego ge یرای دانشگانها edgy ie ay
صفحه 18:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های
استان
< وضعیت کنونی
شرکت مخابرات استان مازندران
به منظور تعیین وضعیت سیستم در لین پرویه از روش AHP استفاده گردیده است که خروجی
آن در ماتریس ٩۷۷62 نشان داده شده است. با استفاده از لين روش ابتدا مات
IFE cu
برای هر یک از عوامل ضعف و قوت و 1۳7 برای هر یک از عوامل فرصت و تهدید تشکیل
گردید. پس از تعیین امتیاز عوامل درونی و بیرونی برآیند هر یک از عوامل محاسبه و تعیین
وضعیت شده است. با توجه به ماتریس ٩۷601 سیستم ما در وضعیت بحرلنی ضعف-تهدید
(]۷۷) قرار دارد که در نتيجه ما را ملزم به در پیش گیری استراتژی های تدافعی می سازد
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی - قوت ها (1۳18)
st
52
53
54
55
56
0.092106116
0.094054063
0.114233286
0.106911206
0.173390282
0155958825
225
275
275
2.25
0.2072387
61
02586406
73
osiaiais
37
(0.3207336
18
0.390128
35
03119176
5
صفحه 19:
مه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/160 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
(IEE) ty as - یبی عوامل داخلی
oar7azas2] 35 | 9-0835497 wi
0.227594585, 5 09 wo
0149359163 8 98 Wa
0.112543168 4 0 ” wa
تيك اتوكده | 425 | 5
كمه وده | 3.75 |] 2
o.goisasea | 425 | 0-0447501 2
016425965 | 45 2 7
0.181879585, 4 0 a wo
o.osgso7106] 35 7 Wo
0055972608 225 | 90248767 wi
9151240002 | 425 | 0 wiz
صفحه 20:
امه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/107 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
۳۳6
0.11665869 35 9 aie
0.139863176 5 0 Wis
0.070156193 35 9 Wie
o.167209266| 4.75 ۴ 26
06062832626 35 | 00179521 We
0.121954513, 4 عبد Wis
0.227260762 4 0568151 woo
o.241siss09| 4.25 | 0.056780 wat
0.140496832 35 ocean ats woo
o2risesss9| 3.75 | 00563603 ao
0285431286 4 oon ase wea
a 0 ل
صفحه 21:
شرکت مخابرات استان مازندران
ماتریس ارزیابی عوامل پیرونی - فرصت ها (EFE)
0246171505 | 5 0.065645735 61
222 3 4 0.080953157 602
(0.116115777 3 0.038705259 93
222254 225 0.046882018 64
(0.15602355 25 0.06240942 05
0175553366 | 25 (005401642 06
(0.16091296 25 0.064365104 o7
0221374440 | . 5 0.0804998 08
(0.121821952 35 0.034806272 69
22227714 2 0.034893907 910
(0326815486 45 0.072625664 911
(0233254731 275 2.102 612
2210153 3 0.057050877 013
0137799956 | 5 (0029010517 914
0۳ 39 35 22227 15
0107300277 | 25 (0.047689012 O16
0105735307 | 325 (0057149325 67
2202226 325 2222634 618
صفحه 22:
شرکت مخابرات استان مازندران
TI
12
13
14
15
16
77
TS.
19
110
TH
112
113
114
115
0.068370093
0.070882544
(0.061586757
0.082687561
0.065193561
0.077253767
0.046460108
(0.093856562
(0104226926
0.041820066
0.079641287
004985571
0.034821871
0.064352448
(0059009937
35
45
45
35
425
3.75
45
45
375
45
45
35
0.239295326
018971448
0277140408
0.289406464
0.277072636
0.289701627
0.209070488
0.469262008
0469021166
0.156828249
0.358385793
0.224350697
0.104465613
0.225163567
0.236039749
صفحه 23:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
set
وضعیت کنونی در ماتریس 51۷0
Gon عوامل
برآيتد عوامل درون
عوامل درونی
صفحه 24:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
ی و استخراج سیاستها در زمینه توسعه رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه
های استان مازندران شامل ۶ استراتژی کلیدی می باشد.
استراتژی توسعه نهادهای آموزشی حرفه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات
توسعه رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات محقق نمی گردد مگر با توسعه نهادهای آموزشی حرفه ای که
بصورت اثربخش به ترتیب نیروی انسانی کارا میپردازن. دستبابیبه چنین نهادینیازمند Gals عواملی چون اعضای هیلت
علمی_توانمند در کنار افراد خبره: امکانات کمک آموزشی ( آزمایشگاه های تخصصی و کارگاه های عملیاتی. سایت های
مجهز و غیره) و تتاسب آموزش نظری و عملی مرتبط با ناوری اطلاعات و ارتباطات مى باشد.
استراتوی توسعه کسب و کارهای فناور مرتبط با 11 و ۲0
توسعه رشته های 1 و 1671 نیازمند وجود تفاضا برای جذب فارغ لتحصیلان رشته های مرتبط عی باشد. از سوی دیگربا
توجه به روند حرکتی صنایع کوچک و متوسط استان به سمت استفاده از کاربرد های 1 و 1671 در فرآیندهای کاری
خود همانند سیستمهای 6151 و :۹6 نیاز به نیروی انسانی را ضروری می سازد. بنابراین توسعه کسب و کارهای
مرتبط با 11 و 1671 همچون پلی از یک سو مراکز آموزشی و از سویی دیگر نمادهای اقتصادی کوچک و متوسط راجه
کمک نهادهایی میانی همچون پارک های فناوری متصل می سازد.
صفحه 25:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
استان الکترونیک
سازمانهای دولتی به عنوان ارلئه کننده ی خدمات دولتی و مردم به عنوان دریافت کننده ی این خدمات دو جزء
استان الکترونیک می باشند. برای د ن مهم از یک سو خدمات دولت الکترونیک بلید بتحوی مناسب در اخ
قرار گرفته و از سوی دیگر دريافت کنندگان خدمات با ید بدانند چگونه از لین خدمات استفاده مایند. لذا توسعه ی رشته
هاى 17 و 1671 در سطح استانبا ترییت نبروهای آموزش دیده ی فناوری اطلاعات و ارتباطات هم سطح کیفی و کمی
خدمات را فزلیش داده و هم سطح آگاهی دریلفت کنندگان را افزلیش خواهد داد. ضمن آنکه برپلیی استان الکترونیک زمینه
ی جذب چنین نبروهایی را فراهم می سازد.
” استراتژی توسعه زیر ساخت های سخت افزاری 17 و 10 در سطح استان
توسعه زیرساخت های سخت افزاری 1 و 1601 بدون تردید از مهمترین استراتزی های توسعه رشته های 17 و ICT
می باشد. نمی توان بدون وجود یک زیر ساخت مناسب انتظار توسعه فتاوری اطلاعات و ارتباطات را داشت. زیر ساخت های
همچون تلفن ثابت. شبکه دیتاه سیستم های بی سیم
صفحه 26:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
Test
* اهداف کوتاه مدت و بلند مدت
” اهداف بلند مدت توسعه رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان تا سال ۱۳۹۲
31 . افزایش سرانه اعضای هیئت علمی به دانشجویان به میزان ۳۰ نفر/ استاد در
رشته های مرتبط با 1 و ICT در دانشگاه های استان مازندران
7 . ارتقای سطح مشارکت دانشگاههای استان در اجرای پروژه های استان
الکترونیک.
افزایش سطح کمی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای استان
تقویت مباحث فناور مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در سایر ر
افزایش بودجه ی ]1و ])آدر دانشگاههای استان.
توسعه کسب و کار های انفورماتیکی مرتبط با 1و TCT
افزايش ۳۰ درصد استفاده از خدمات استان الکترونیک در مازندران
اهداف کوتاه مدت توسته رشته ماش مرتبط با ناور رش کدی هد مازد
اطات در دانشگاههای استان سالانه در
علمی مرتبط یا 3 و 67۳آدر دانشگاههای استا
صدی زیر Qu cet 1:3 و "453 قدر دانشكامهاى استان (شامل بهناى بائد- سرائه ثفر كامييوتر.
الف) 148 در دانشگاههای پایلوت استان در سال اول
ب) 39961 _ و شبکه های بین دانشگاهی طی 4 سال بین دانشگاههای استان
انطباق محترایی دروس ارانه شده با مباحث کارکردی 1 و 1601 طی سه سال
صفحه 27:
رات وی لفطك رفم aay :115/1617 حر ia شرکت مخابرات استان مازندران
> طرح ها و برنامه هاى عملياتى براى تحقق استراتزى هاى جهار كانه
۲" تهیه سند توسعه درون دانشگاهی 171 و 1607 در دانشگاههای استان
” تامین مراکز آموزشی و پژوهشی تخصص گرا 1 و 1671 در استان
3
تا
ثیروی انسانی متخصص در مراکز آموزشی و پژوهشی استان
v
0 مدفمند سازی و افزایش قابلیت های ( علمی - پژوهشی - اجرایی) دانشجویان 1۲ و 1671 در سطح استان
تدوین سند همکاری دانشگاهها و SME
% احداث پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان
۷ حمایت از بنگاههای فعال در زمینه ی 1 و 167 استان
۷ توسعه فعالیت های پژوهشی مرتبط با 1 و ICT استان
فرهنگ سازی در جهت بکارگیری 13 و 167 در استان
ملزم ساختن سازمانها برای ارائه خدمات از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات
توسعه زیر ساخت های سخت افزاری ]1 و ]16 در دانشگاههای استان
”توسعه زیر ساخت های سخت افزاری 1 و 161 در سطح استان
صفحه 28:
رات نباف iv اردغ مات مز ia TACT شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 29:
رات نباف iv اردغ مات مز ia TACT شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 30:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های
i
عوامل درونی
تب استراتری ۳ در ماتریسی SWOT
عوامل بیرونی
ول رو[
تهدید
وضعيت کنونی سیستم
شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 31:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های
i
تاب استراتوی ۱ در ماتریس 518017
win be
شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 32:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های
i
**مسیس ح کت و دوران گذر
تهدید
شرکت مخابرات استان مازندران
صفحه 33:
برنامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 11/167 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
استان
نتلیج رویکرد پرتاب استراتژی روش Fuzzy TOPSIS را جهت رتبه بندی برنامه های استراتژیک معتبر
می سازد.همان طور که در جدول زیر نشان داده شده است مقایسه بین ۹00۷ و 9000 نشان می دهد که
y ces SO) همچنین قوت بیشتری نسبت به 500۷ دارد . لذا می توا داشت که استراتژی های
متناظر SOM 5 SOM به ترتیب دارای رتبه های اول و دوم باشند. برای استراتژی های متناظر با ۲۷0۲
و ۷۷6۵۷ که تفاوت اندکی از نظر اولویت با روش 10۳515 1227 وجود دارد می توان اظهار
داشت از نقطه نظر فرصت ۲۷00/۵1 عملکرد بهتری دارد . لمابا در نظر گرفتن کاهش ضعف هابه عنوان یک
عامل درونی . /۷۷6۵ رفتار بهتری از خود نشان می دهد. بنا بر این موقعیت های WO 5 WOM?
ترتیب رتبه های ۳ و ۶ را به دست می آوردند
11 1 som 1
912 4 woe 4
913 2 som 2
514 3 wo 3
صفحه 34:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های شرکت مخابرات استان مازندران
i
نتیجه گیری
پا در نظر گرفتن رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان . توجه ویژه به اين موضوع امری حیاتی است. نبروی انساني
به عنوان یکی از عناصر اصلی توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات از اهمیت ویژه ای بر خوردار می باشد . توسعه رشته های ۳
و 161 در دانشگاه های استان علاوه بر تربیت نیروی انسانی متخصص این امکان را فراهم می سازد تا با ایجاد امکانات لازم از
قبيل آزمايشكاه هاى بيشرفته. كاركاه هاى مجهز وغيره به تلد فناوری های نو مخابرلتی و اطلاعلتی پرداخته و در جهت خود
کفایی گامی استوار بر داریم.
در راستای انجام لین پرویه پس از بررسی و تحلیل وضعیت فعلی دانشگاه های استان براساس آمار و اطلاعات موجود. مشهود
است که وضعیت و روند دانشگاه های استان در توسعه 11 همسو با برنامه های توسعه جهانی نمی باشد.
بدیهی است نبود اعضای هیئت علمی مناسب هم از بعد کمی و هم کیفی نبود تجهیزات و امکانات آموزشی مناسب , عدم
ارتباط تنگا تنگ ميان دانشكاه و صنعت از مهمترین مشکلات مراکز آموزشی فعال در زینه 1 و 160 در استان می باشد. در
لین میان شرکت مخابرات استان با تونلیی بالای کارکردی خود قطعا به عنوان یکی از نهادهای اصلی متیلی در امر فناوری
اطلاعات و ارتباطات با فراهم نمودن زیر ساخت های مناسب . انتقال تجربیات متخصصان خودبه مراکز آموزشی و پژوهشی و
حملیت های مللی می تولند جه داتشگاه ها کمک کند تا هر چه سریع تر خود رابه سطح مطلوب برسانند. بلا شک در نتیجه
توسعه و ارتقای سطح علمی . اجرلیی و تحقیقلتی مراکز آموزشی و پژوهشی استان همراه با شرکت مخایرات ۰ مازندران به
عنوان استانی.با پتانسیل بالاعی تواند در زمینه های کشاورزی . گردشگری ۰ بازرگانی و تجارت و نیز توسعه فعالیت های صنعتی
و معدنی به عنوان یک قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و یا حتی منطقه مطرح گردد.
صفحه 35:
نامه ریزی استراتزیک توسعه رشته های مرتبط با 1/16 در دانشگاه های
Tet
یک رویکرد كمى كرايت by AHP ی جهت تبدیل عولمل 8180 به مقادیر عددی و رتبه
بندی استراتزی های پیشنهادی به کار گرفته شده است. پس از انجام آناليز عوامل درونى و بيرونى نهاد های آموزشی و
پژوهشی استان در ماتریس 88601 . چهار استراتزی هدفمند ارنه گردید. تا بابیک سیر منطقی از وضعیت نامطوب حاضر
خارج شده و به چشم انداز و ماموریت های تعریف شده سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان دست یافت. در همین
راستا برنلمه عملیلتی ارلئه شده است که دو مرحله تغیبر وضعیت ایجاد حی نماید. گام اولبه دنبال دوری از تهدیدات محیطی
و انخاذ راهکار های تداقمی می باشد و سپس در گام دوم ضمف های درینی با راهکار های تنومی مرتفع شده و در نهایت
توسعه مطلوب حاصل عی گردد. رویکرد پرتاب استراتزی نشان داده است که اولویت بندی های استراتزی های طراحی شده با
بند 108۹15 1۳11221 دارای اعبار وارزش لازم برای تصميم كيرى مى باشد. نتليج حاصل از دو رویکرد فوق تدوین
سیر حرکت استراتژی است که رویکرد منطقی را برای برنامه ریزی عملیلتی نشان عى دهد. سپسبا تحلیل مفهوم جدید روند
حرکت فاصله ای تحلیل حساسیتی روی تغیبرات عوامل 5۷۷601 انجام شده استبا استفاده از لین منهوم پاده سازی
استراتزی ها را مورد بررسی قرار داده ايم. براى هر استراتؤى میزان پرتاب محاسبه و نشان داده شده است.تیجه پرتاب
استراتژی اعتبار رویکرد 100۳515 1۳122297 برای اولییت بندی برلمه های استراتژی را مشخص می کند. سر انجام مسیر
حرکت از وضعیت بحرللی ببه وضعیت مطلوب جهت بررسی حرکت واقعی برنامه های استراتوی برای پیاده سازی فناوری
اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های مازندران نشان داده شده است.
شاخص های دیجیتالی مهمترین مستند تحلیل راهبرد های استراتزیک توسعه 11/160 می باشد. لذامقایسه موقعیت دیجیتلی
استان و ارزیلبی نبا سطوح مطلوییت شاخص های جهلنی و بالاخص کشور های الگو : ایجاب می نملید معماری صحیحی
برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان با مشارکت کلیه بنگاه های اقتصادی استان و ذینعغان 11/16 شکل
گیرد. جهت مطالعات بیشتر در خصوص تحلیل و ارزیلبی وضعیت دقیقتر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان و مقایسه تن با
سایر استان های کشور بررسی شاخص های ٩ گانه دیجیتالیپيشنهاد می گردد
صفحه 36: