کسب و کار برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه رشته های IT و ICT در دانشگاههای استان مازندران

barnameh_riziye_esteratejhic_toseaeye_reshtehaye_it_va_ict_dar_daneshgahaye_mazandaran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه رشته های IT و ICT در دانشگاههای استان مازندران”

برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه رشته های IT و ICT در دانشگاههای استان مازندران

اسلاید 1: برنامه ريزي استراتژيک توسعه رشته هاي IT و ICT در دانشگاههاي استان مازندرانجواد سلطان زاده

اسلاید 2: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عبارت است از مجموعه ابزارهای ارتباطی، اعم از وسایل ارتباط از راه دور، ابزارهای دیداری و شنیداری و ماشین‌های مربوطه توام با دانش و شیوه و مهارت استفاده از آنها در تولید، پردازش و دبیزش اطلاعات به منظور انتقال اطلاعات که مشتمل بر سه بخش عمده به شرح زیر می باشد: فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت اطلاعات (Information Infrastructure ) شبکه ها و سرویس های مخابراتیتکنولوژی های انتقالسوئیچینگ و روتینگفن آوری اطلاعات (Information Technology ) پردازش و ارائه ی خدماتسیستم های عاملنرم افزارهای کاربردیکاربردهای اطلاعات (Information Applications) ارائه ی خدماتسرویس های اجتماعیاشتراک دانش

اسلاید 3: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشورهاي توسعه يافته باعث افزايش كارايي اقتصاد اين كشورها شده است و بهبود عملكرد سازمانها، ظهور بازارهاي جديد، بهبود متغيرهاي خرد و كلان اقتصادي كشورهاي توسعه يافته از دهه 1990، حاصل سياستهاي اشاعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين كشورهاست. بي شك همه كشورها به اهميت اشاعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در تمام حوزه‌ها پي برده اند و در برخي موارد آن را به عنوان ابزار توسعه و راه ميان بر كشورهاي درحال توسعه مطرح مي كنند. اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه بررسيها نشان مي دهد كه در سال 1965 فناوري اطلاعات و ارتباطات حدود پنج‌درصد از هزينه هاي سرمايه گذاري شركتها را به خود اختصاص داده است، اين رقم در دهه 1980 به 15 درصد افزايش يافت و در ابتداي دهه 1990 هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري فناوري اطلاعات شركتها به 20 درصد و در انتهاي دهه 1990 به 50 درصد كل هزينه هاي سرمايه گذاري شركتها افزايش مي يابد. اين روند حاكي از اهميت فناوري اطلاعات و ارتباطات در كسب و كار شركتهاست، به طوري كه اين فناوري بنيان كسب و كار را تغيير داده است و مي تواند به مزيتهاي استراتژيك براي شركتها تبديل شود.

اسلاید 4: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات گردشگری الکترونیک (E-tourism )کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری را می‌توان به سه حوزه شبکه‌های داخلی، شبکه‌های خارجی و اینترنت تفکیک کرد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه‌های داخلی صنایع گردشگری، موجب افزایش کارایی و اثر بخشی می‌شود و در بخش‌های مختلف شرکت‌های فعال در زمینه‌ی گردشگری بکار می‌رود. از سوی دیگر، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه‌های خارجی و اینترنت موجب همبستگی قوی بین فعالیت‌های متفاوت واحدهای فعال در گردشگری شده است. دولت الکترونیک (E-Government)دولت الكترونيك، سازماني مجازي است كه خدمات دولتي را بدون واسطه به مشتريان ارائه مي‌دهد. در واقع دولت الكترونيك يك شكل پاسخگو از دولت مي‌باشد كه بهترين خدمات دولتي را به شهروندان و بنگاه‌ها و موسسات دولتي ارائه مي‌دهد کشاورزی الکترونیک (E-Farming)اطلاعات‌ در عرصه‌ كشاورزي‌ و توسعه‌ روستايي‌ نه‌ تنها به‌ عنوان‌ يكي‌ از اصلي‌ترين‌نهاده‌ها و سرمايه‌ها تلقي‌ مي‌گردد، بلكه‌ كاراترين‌ «عامل‌ ارتقاي‌ بازده» و اثربخشي‌ ديگر منابع‌توليد و توسعه‌ به‌ شمار مي‌آيد. فن‌آوري‌ اطلاعات‌ به‌ عنوان‌ بسترساز اطلاع‌رساني‌ شايد بزرگ‌ترين‌ فرصت‌ براي‌ پژوهشگران‌ و سياست‌گذاران‌ بخش‌ كشاورزي‌ محسوب‌ شود.بهره‌برداري‌ از اين‌ «فرصت‌» كه‌ نيازمند ابزار، دانش‌ و مهارت‌ است‌، در شرايط كنوني‌ كشور ما يكي‌ از اساسي‌ترين‌ ضرورت‌هاست‌.

اسلاید 5: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان آموزش الکترونیکی (E-Learning)بهره گیری از سیستم های الکترونیکی، مثل کامپیوتر، اینترنت، سیستم های چند رسانه ای، نشریه های الکترونیکی و خبرنامه های مجازی و از این دست ابزار ها که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه جویی در وقت و هزینه و ضمنا یادگیری بهتر و آسانتر می باشد. تجارت الکترونیک (E-Commerce)تجارت الکترونیک انجام کلیه فعالیتهای تجاری با استفاده از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری، به ویژه اینترنت است. تجارت الکترونیک، نوعی، تجارت بدون کاغذ است. به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد

اسلاید 6: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان با توجه به کاربرد های مختلف IT در ساختار های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و ضرورت تحقق قطب فناوری اطلاعات ، بدین وسیله در برنامه جامع فناوری اطلاعات برای توسعه رشته های IT/ICT تربیت نیروی متخصص به عنوان هسته هوشمند در طراحی محیط الکترونیک الزامیست. بدیهی است توسعه کسب و کار های فناور مرتبط با IT/ICT در بخش های کشاورزی ، صنعت توریسم و گردشگری ، توسعه تجارت خارجی ، توسعه خدمات رفاهی و اجتماعی ، حمل و نقل و غیره در استان مازندران می تواند به تقویت ساختار های آموزشی مرتبط و تحقق سند چشم انداز توسعه IT استان کمک نماید.

اسلاید 7: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان شاخص‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخص فرصت دیجیتالی (Digital Opportunity Index )شاخص فرصت دیجیتالی، شامل 11 زیرشاخص بوده که به 4 زیرگروه اصلی تقسیم می‌‌شود که عبارتند از: زیر ساخت نسبت خانوارهای دارای یک خط تلفن ثابت نسبت خانوارهای دارای یک کامپیوتر نسبت خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در خانه کیفیت نسبت افرادی که از اینترنت استفاده می‌‌کنند نسبت مشترکان پهنا باند ثابت به کل مشترکان اینترنت ثابت نسبت مشترکان پهنا باند سیار به کل مشترکان اینترنت سیار استطاعت درصد جمعیت در نواحی تحت پوشش تلفن همراه تعرفه‌های دسترسی به اینترنت به عنوان درصدی از درآمد سرانه تعرفه‌‌های تلفن همراه به عنوان درصدی از درآمد سرانه دسترسی مشترکان تلفن همراه در هر 100 نفرساکن در منطقه مشترکان اینترنت سیار در هر100 نفرساکن در منطقه

اسلاید 8: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان تدوین استراتژی‌های توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT رسالت و ماموریتفراهم آوردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار جامعه به فناوری اطلاعات و آموزش فراگیر جامعه و تربیت منابع انسانی متخصص برای بکارگیری آن در همه ابعاد زندگی و ایجاد فضای رقابتی خلاق برای سازماندهی جامعه شبکه ای و هوشمند که موجب تغییر الگو روند توسعه ملی از منابع پایه به دانش و شهروندان مسئولیت پذیر بالنده در تحصیل ارزش ، جهت رفع شکاف دیجیتالی ملی با جامعه جهانی گردد. چشم انداز و آرمانفناوری اطلاعات عامل پیشران در توسعه ملی دانش پایه، خلق کننده ارزش، فراهم کننده فرصت های امن و عادلانه برای همه ایرانیان شکل دهنده مدیریت دانش و جامعه شبکه ای هوشمند متکی بر هویت ایرانی – اسلامی و کانون پیشرفته فناوری اطلاعات در منطقه جهت نیل به اهداف چشم انداز 1404 هجری شمسی است. ارزش هاحفظ کرامت انسانی ، صیانت از آزادی مشروع و اصول اخلاقی فرد و جامعهگسترش عدالت اجتماعی و اطلاع رسانی شفافتامین وتضمین امنیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فرد و جامعهتقویت هویت ایرانی – اسلامی و گسترش زبان فارسی در فضای الکترونیکیتحقق جامعه دانش ربنیان متکی بر سرمایه اجتماعیتقویت و نهادینه سازی الگوی مردم سالاری دینی

اسلاید 9: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان امکانات و تجهیزاتفرایند های کاریسیستم مدیریتنیروی انسانیوضعیت مالی و اعتباریداخل محیط(دانشگاه)خارج محیطسازمان های دواتیبنگاه های خصوصیشرکت مخابراتاستانداریSMEجامعه استاناقتصادیملیفرهنگیسیاسیاجتماعینمای شماتیک از محیط درون و بیرون

اسلاید 10: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان توليد استراتژي توسعه رشته هاي IT و ICT در دانشگاه هاي استان (سناريو سازي)تحليل SWOT و AHP تعيين و بررسي فاکتور هاي SWOTبررسي و مستند سازي وضعيت فعلي ( دانشگاه ها، شاخص هاي مخابرات، شاخص هاي استانيالويت بندي و شناسايي استراتژي هاي عملياتي (Fuzzy TOPSIS)ارائه برنامه هاي عملیاتی استراتژي هاي منتخب (Action plan)تعيين شاخص هاي کليدي عملکردمانيتورينگ Action plan بر اساس KPIتهيه گزارشات از وضعيت زمانيمقايسه وضعيت زماني با برنامه هاي از پيش تعيين شدهفاصله معني دار مابين برنامه و ميزان تحقق يافتهوجود داردوجود نداردارائه برنامه زماني فشرده و بررسي علل تعويق Action planبازخوردبازخورد فلوچارت برنامه ريزي استراتژيک

اسلاید 11: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل بيروني عوامل خارجي را مي‌توان ترکيبي از رقبا، واسطه‌هاي مالي، نهادهاي دولتي، اتحاديه‌هاي كارگري‌، سهامداران، تامين‌كنندگان‌، مشتريان، اتحاديه‌هاي تجاري و غيره دانست. فرصت ها فرصت يک موقعيت عمده در محيط مي‌باشد، يعني آنچه که را در رسيدن به اهداف ما را ياري مي نمايد و به عنوان موتور محرکه‌اي است که شتاب حرکت را چندين برابر مي‌کند. تهديد هاتهديد يک موقعيت نامطلوب عمده در محيط است و به عنوان مانعي بر سر راه قرار دارد و ما را از رسيدن به اهداف باز مي‌دارد. پس از بررسي وضعيت دانشگاه هاي استان مجموعه ای از عوامل به عنوان فرصت استخراج گرديد. در این راستا سازمانهای دولتی ، نهاد های استان و بنگاه های درگیر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان عوامل بیرونی تاثیر گذار بر توسعه رشته های IT و ICT در دانشگاه های استان شناخته می شوند. پس از بررسی عوامل بیرونی توسط تیم برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای از عوامل بیرونی شناسایی و بعد از رتبه بندی عوامل ، عوامل کم اهمیت تر حذف گردید. در این راستا 18 عامل فرصت و 15 عامل تهدید استخراج گردید که در جداول بعدی اطلاعات مربوط به آنان آورده شده است.

اسلاید 12: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان کدفرصتO1قوانين مناسب قضائي مربوط به فناوري اطلاعات و ارتباطاتO2جايگاه مناسب توسعه ي (IT)در سند چشم انداز 20 ساله و برناه توسعه چهارمO3وجود اسلوب قانوني براي به کار گيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در فرايند هاي سازمانيO4آماده بودن محيط سازماني در جذب متخصصين تحصيلکرده در رشته هاي مرتبط با (IT)در سازمانهاي استانO5روند رو به رشد انجام پروژه هاي تحقيقاتي در زمينه ي فناوري اطلاعات و ارتياطات در سازمان هاي استانO6وجود شرکت هاي متعدد فعال در زمينه ي IT و ICTO7رغبت مديران بنگاه ها براي جذب خبره گانIT و ICTO8تخصيص اعتبارات نسبتا مناسب سازمان ها جهت توسعه و به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطاتO9گستردگي مطلوب شبکه اينترنت (DATA)در سطح استانO10دسترسي مناسب خانوار هاي استان به خدمات ارايه شده فناوري اطلاعات و ارتباطاتO11مناسب بودن هرم سني افراد جامعه استان مازندرانO12سهم مناسب بخش ITوICT استان از بودجه عمومي استان مازندرانO13يکسويي برنامه هاي کلان توسعه IT و ICT در سازمانهاي استانO14وضعيت نسبتا مطلوب ضريب نفوذ تلفن ثابت در سطح استانO15وضعيت نسبتا مطلوب ضريب نفوذ تلفن همراه در سطح استانO16وضعيت نسبتا مطلوب ضريب نفوذ اينترنت در سطح استانO17رشد مناسب گستردگي فيبر نوريO18روند صعودي تعداد سرويس دهندگان ايترنت شامل ISP وICP وPAP و IDC و VIOP

اسلاید 13: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان کدتهديدT1کمبود افراد خبره و متخصص در زمينه ي فناوري اطلاعات و ارتباطاتT2نامناسب بودن فضاي پذيرش دانشجويان براي انجام پروژه هاي فناوري اطلاعات و ارتياطات در سازمان هاي استانT3عدم حمايت فراگير سازمان ها در جهت حمايت از تربيت نيروي متخصص درزمينه ي فناوري اطلاعات و ارتباطاتT4عدم تحقق يافتگي دولت الکترونيک در استانT5سطح نامطلوب کارکرد شرکت هاي فعال در زمينه ي IT و ICT استانT6سهم پايين شرکت هاي بومي در پروژه هاي کلان IT وICT استانT7پايين بودن سرانه ي استفاده ي خانوار هاي استان از فناوري اطلاعات و ارتباطاتT8عدم فرهنگ سازي آموزش در سطح مطلوب در استانT9ديدگاه سنتي جامعه ي استان و برخي مديرانT10پايين بودن شاخص هاي درون خانواري تاثيرگذار بر استفاده از IT و ICT در استان (درآمد-سرانه اختصاص يافته-زمينه هاي کاري-نياز ها و غيره)T11فقدان مراکز پژوهشي فعال در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطاتT12ظرفيت نا مناسب خطوط بين الملليDATAT13پايين بودن ضريب نفوذ ADSL در سطح استانT14پايين بودن ضريب نفوذ کامپيوتر شخصي در خانوارهاي استانT15توسعه ناکافي پهناي باند ثابت مورد استفاده در اينترنت استان مازندران

اسلاید 14: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل دروني قوت هاقوت منبع مهارت يا مزيت ديگري است که ما نسبت به رقبا و نيازهاي محيط‌هايي که در آنها فعاليت مي‌نمايیم ، داریم. قوت يک شايستگي ممتاز است که مزيت مقايسه‌اي ما مي‌شود. قوت نقطه‌ي اتکاي ما است که با استفاده از آن مي‌خواهیم به اهداف خود برسیم. ضعف‌هاضعف يک محدوديت يا کمبود در منابع، مهارت‌ها و توانايي‌هايي است که جداً مانع عملکرد اثربخش ما مي‌شود. ضعف يک عمل دروني است که مختل‌کننده فعاليت‌هاي توسعه اي بوده و در رسيدن به اهداف خلل ايجاد مي‌کند. پس از بررسي وضعيت نهاد های آموزشی و پژوهشی استان مجموعه ای از عوامل درونی به عنوان قوت استخراج گرديد. پس از بررسی عوامل درونی توسط تیم برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای از عوامل درونی شناسایی و بعد از رتبه بندی عوامل ، عوامل کم اهمیت تر حذف گردید. در این راستا 7 عامل قوت و 25 عامل ضعف استخراج گردید که در جداول بعدی اطلاعات مربوط به آنان آورده شده است.عوامل درونی را مي‌توان ترکيبي از امکانات و تجهیزات ، فرایند های کاری ، وضعیت مالي و اعتباری ، سیستم، مدیریت و منابع انسانی دانست که در عين حال بر فعاليت‌هاي ما تاثير دارند، ما نيز بر آنها تاثير داریم.

اسلاید 15: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان کدقوتS1مناسب و در دسترس بودن فضاي آموزشي لازم براي توسعه ي رشته هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان مازندرانS2رشد پذيرفته شدگان دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته هاي مرتبط با IT و ICT در دانشگاههاي استان مازندرانS3روند مناسب پذيرش مقالات علمي مرتبط با IT و ICT در کنفرانس ها و نشريات بين الملليS4کميت نسبتا مناسب رشته هاي مرتبط با (IT و ICT)در دانشگاههاي استانS5استفاده مناسب از اينترنت و شبکه براي انجام فرآيند هاي آموزشي در دانشگاهاي استان مازندرانS6وجود برنامه هاي کلان توسعه IT وICT در دانشگاههاي استانS7فضاي مناسب ذهني تصميم سازان دانشگاه جهت توسعه کارکردي فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههاي استان

اسلاید 16: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان کدضعفW1کند بودن شيب رشد پذيرفته شدگان ، دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته هاي مرتبط با(IT و ICT)در دانشگاههاي استان مازندرانW2کمبود اساتيد و اعضاي هيئت علمي در رشته هاي مرتبط با (IT و ICT)در دانشگاههاي استانW3وضعيت نا مناسب ارتباطات بين المللي دانشگاه در زمينه هاي مرتبط با IT و ICTW4عدم بر گزاري دوره هاي آموزشي و پژوهشي و کنفرانس هاي مناسب در ارتباط با (IT و ICT)در دانشگاههاي استانW5فقدان مطالعات موردي در قالب پايان نامه هاي دانشجوئي مرتبط با (IT و ICT)در دانشگاههاي استانW6کيفيت نامناسب رشته هاي مرتبط با (IT و ICT)در دانشگاههاي استانW7عدم پرورش و تربيت هدفمند دانشجويان رشته هاي مرتبط با (IT و ICT)در دانشگاههاي استانW8عدم وجود امکانات و تجهيزات کافي آزمايشگاهي در زمينه هاي مرتبط با IT و ICT در دانشگاههاي استانW9عدم انتقال تجربيات متخصصين خبره و مجرب(IT و ICT)به دانشگاههاي استانW10تعدا نا مناسب کامپيوتر هاي متصل به اينترنت در دانشگاههاي استانW11تعداد نامناسب کامپيوتر هاي موجود در دانشگاههاي استانW12سرانه پايين استفاده از اينترنت توسط دانشجويان در دانشگاههاي استانW13سطح نا مطلوب کيفيت خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطا ت در دانشگاههاي استان

اسلاید 17: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان کدضعفW14عدم دسترسي به منابع الکترونيکي معتبر دنيا در دانشگاههاي استانW15عدم وجود کتابخانه هاي الکترونيکي در دانشگاههاي استانW16وضعيت نا مناسب وب سايت در دانشگاههاي استانW17محدويت استفاده از شبکه داخلي(LAN-INTERNET)و خارجي EXTRANET در دانشگاههاي استان مازندرانW18استفاده نا مناسب از اينترنت و شبکه براي انجام فرآيندهاي رفاهي دانشجويي در دانشگاههاي استانW19عدم پذيرش دانشجويان مجازي در دانشگاههاي استانW20کندي اجراي برنامه هاي توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات در دانشگاههاي استانW21عدم وجود متولي و واحد مستقل توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههاي استانW22عدم همخواني تخصص و شغل فارغ التحصيلان رشته هاي مرتبط با IT وICTW23سهم کم دانشگاههاي استان در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات استان مازندرانW24وجود عوامل بازدارنده براي دانشگاهها در جهت توسعه رشته هاي مرتبط با ITوICTW25عدم تهيه بودجه و تامين اعتبارات لازم براي پياده سازي طرحهاي توسعه ITو ICT در دانشگاههاي استان

اسلاید 18: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان وضعیت کنونیبه منظور تعیین وضعیت سیستم در این پروژه از روش AHP استفاده گردیده است که خروجی آن در ماتریس SWOT نشان داده شده است. با استفاده از این روش ابتدا ماتریس های IFE برای هر یک از عوامل ضعف و قوت و EFE برای هر یک از عوامل فرصت و تهدید تشکیل گردید. پس از تعيين امتياز عوامل دروني و بيروني برآيند هر يک از عوامل محاسبه و تعيين وضعيت شده است. با توجه به ماتريس SWOT سيستم ما در وضعيت بحراني ضعف-تهديد (WT) قرار دارد که در نتيجه ما را ملزم به در پيش گيري استراتژي هاي تدافعي مي سازد. نقاط قوتضريبنمرهنمره نهاييS10.0921061162.250.207238761S20.0940540632.750.258648673S30.1142332862.750.314141537S40.10691120630.320733618S50.1733902822.250.390128135S60.15595882520.31191765S70.2633462213.250.85587522ماتريس ارزيابي عوامل داخلي – قوت ها (IFE)

اسلاید 19: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان نقاط ضعفضريبنمرهنمره نهاييW10.0335497323.50.117424062W20.04551891750.227594585W30.02987183350.149359163W40.02813579240.112543168W50.0373438944.250.158711547W60.0372856233.750.139821085W70.0447501984.250.190188344W80.0365021444.50.16425965W90.04546989640.181879585W100.0256877453.50.089907106W110.0248767142.250.055972608W120.0355884.250.151249002W130.0522960454.50.235332202ماتريس ارزيابي عوامل داخلي – ضعف ها (IFE)

اسلاید 20: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان نقاط ضعفضريبنمرهنمره نهاييW140.0333310543.50.11665869W150.02797263550.139863176W160.0200446273.50.070156193W170.0352019554.750.167209286W180.0179521793.50.062832626W190.03048862840.121954513W200.0568151940.227260762W210.0567800734.250.241315309W220.0401419523.50.140496832W230.0563693063.750.211384899W240.07135782240.285431286W250.0766680464.50.345006206ادامه

اسلاید 21: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان نقاط فرصتضريبنمرهنمره نهاييO10.0656457353.750.246171505O20.08095315740.32381263O30.03870525930.116115777O40.0468820182.250.10548454O50.062409422.50.15602355O60.054016423.250.175553366O70.0643651842.50.16091296O80.08049982.750.221374449O90.0348062723.50.121821952O100.03489390720.069787814O110.0726256644.50.326815486O120.0848199022.750.233254731O130.05705087730.17115263O140.0290105174.750.137799956O150.0265328973.50.092865139O160.0476890122.250.107300277O170.0571493253.250.185735307O180.0619446343.250.20132006 ماتريس ارزيابي عوامل بيروني – فرصت ها (EFE)

اسلاید 22: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان نقاط تهديدضريبنمرهنمره نهاييT10.0683700933.50.239295326T20.0708825444.50.318971448T30.0615867574.50.277140408T40.0826875613.50.289406464T50.0651935614.250.277072636T60.0772537673.750.289701627T70.0464601084.50.209070488T80.09385656250.469282808T90.1042269264.50.469021166T100.0418208663.750.156828249T110.0796412874.50.358385793T120.049855714.50.224350697T130.03482187130.104465613T140.0643324483.50.225163567T150.05900993740.236039749ماتريس ارزيابي عوامل بيروني – تهدید ها (EFE)

اسلاید 23: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل درونيعوامل بيرونيقوتضعففرصتتهديدوضعيت کنوني سيستمبرآيند عوامل درونيبرآيند عوامل بیرونی وضعیت کنونی در ماتریس SWOT

اسلاید 24: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان استراتژی های کلیدی توسعه رشته های مرتبط با IT و ICTاستراتژي و استخراج سياستها در زمينه توسعه رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های استان مازندران شامل 4 استراتژی کليدی می باشد. استراتژی توسعه نهادهای آموزشی حرفه ای فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات محقق نمی گردد مگر با توسعه نهادهای آموزشی حرفه ای که بصورت اثربخش به ترتیب نیروی انسانی کارا می پردازند. دستیابی به چنین نهادی نیازمند تلفیق عواملی چون اعضای هیئت علمی توانمند در کنار افراد خبره، امکانات کمک آموزشی ( آزمایشگاه های تخصصی و کارگاه های عملیاتی، سایت های مجهز و غیره) و تناسب آموزش نظری و عملی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. استراتژی توسعه کسب و کارهای فناور مرتبط با IT و ICT توسعه رشته های IT و ICT نیازمند وجود تقاضا برای جذب فارغ التحصیلان رشته های مرتبط می باشد. از سوی دیگر با توجه به روند حرکتی صنایع کوچک و متوسط استان به سمت استفاده از کاربرد های IT و ICT در فرآیندهای کاری خود همانند سیستمهای CRM و SCM نیاز به نیروی انسانی را ضروری می سازد. بنابراین توسعه کسب و کارهای مرتبط با IT و ICT همچون پلی از یک سو مراکز آموزشی و از سویی دیگر نمادهای اقتصادی کوچک و متوسط را به کمک نهادهایی میانی همچون پارک های فناوری متصل می سازد.

اسلاید 25: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان استراتژی ظرفیت سازی برای برپایی استان الکترونیکسازمانهای دولتی به عنوان ارائه کننده ی خدمات دولتی و مردم به عنوان دریافت کننده ی این خدمات دو جزء لاینفک از استان الکترونیک می باشند. برای دستیابی به این مهم از یک سو خدمات دولت الکترونیک باید بنحوی مناسب در اختیار مردم قرار گرفته و از سوی دیگر دریافت کنندگان خدمات با ید بدانند چگونه از این خدمات استفاده نمایند. لذا توسعه ی رشته های IT و ICT در سطح استان با تربیت نیروهای آموزش دیده ی فناوری اطلاعات و ارتباطات هم سطح کیفی و کمی خدمات را افزایش داده و هم سطح آگاهی دریافت کنندگان را افزایش خواهد داد. ضمن آنکه برپایی استان الکترونیک زمینه ی جذب چنین نیروهایی را فراهم می سازد. استراتژی توسعه زیر ساخت های سخت افزاری IT و ICT در سطح استانتوسعه زیرساخت های سخت افزاری IT و ICT بدون تردید از مهمترین استراتژی های توسعه رشته های IT و ICT می باشد. نمی توان بدون وجود یک زیر ساخت مناسب انتظار توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را داشت. زیر ساخت های همچون تلفن ثابت، شبکه دیتا، سیستم های بی سیم، ...

اسلاید 26: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان اهداف کوتاه مدت و بلند مدت اهداف بلند مدت توسعه رشته هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان تا سال 1392 افزايش سرانه اعضاي هيئت علمي به دانشجويان به ميزان 30 نفر/ استاد در رشته های مرتبط با IT و ICT در دانشگاه های استان مازندران ارتقاي سطح مشارکت دانشگاههاي استان در اجراي پروژه هاي استان الکترونيک. افزايش سطح کمي خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههاي استان تقويت مباحث فناور مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در ساير رشته ها. افزايش بودجه ي IT و ICTدر دانشگاههاي استان. توسعه کسب و کار هاي انفورماتيکي مرتبط با IT و ICT افزايش 30 درصد استفاده از خدمات استان الکترونيک در مازندران اهداف کوتاه مدت توسعه رشته هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان ايجاد و تقويت دپارتمان هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههاي استان سالانه در 2 دانشگاه استان. افزايش 20 درصدي سالانه ي اعضاي هيئت علمي مرتبط با IT و ICTدر دانشگاههاي استان افزايش 20 درصدي زير ساخت هاي IT و ICTدر دانشگاههاي استان (شامل پهناي باند- سرانه نفر کامپيوتر-سرانه نفر اينترنت)حمايت از نخبگان رشته هاي مرتبط با IT و ICTدر قالب بورس هاي تحصيلي سالانه 6 نفر تخصيص اعتبارات به بخش هاي IT و ICT دانشگاهها به صورت سالانه بر اساس طرح توسعه IT و ICT دانشگاههاي پايلوتايجاد: الف) LAN در دانشگاههاي پايلوت استان در سال اول ب) Extranet و شبکه هاي بين دانشگاهي طي 4 سال بين دانشگاههاي استان انطباق محتوايي دروس ارائه شده با مباحث کارکردي IT و ICT طي سه سال

اسلاید 27: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان طرح ها و برنامه های عملیاتی برای تحقق استراتژی های چهار گانه تهیه سند توسعه درون دانشگاهی IT و ICT در دانشگاههای استان تامین مراکز آموزشی و پژوهشی تخصص گرا IT و ICT در استان تامین نیروی انسانی متخصص در مراکز آموزشی و پژوهشی استان هدفمند سازی و افزایش قابلیت های ( علمی – پژوهشی – اجرایی) دانشجویان IT و ICT در سطح استان تدوین سند همکاری دانشگاهها و SME ها احداث پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان حمایت از بنگاههای فعال در زمینه ی IT و ICT استان توسعه فعالیت های پژوهشی مرتبط با IT و ICT استان فرهنگ سازی در جهت بکارگیری IT و ICT در استان ملزم ساختن سازمانها برای ارائه خدمات از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه زیر ساخت های سخت افزاری IT و ICT در دانشگاههای استانتوسعه زیر ساخت های سخت افزاری IT و ICT در سطح استان

اسلاید 28: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل درونیعوامل بیرونیقوتفرصتتهدیدوضعیت کنونی سیستمبرآینداولیه عوامل درونیبرآینداولیه عوامل بیرونیبرآیند ثانویه عوامل درونیبرآیند ثانویه عوامل بیرونیوضعیت ثانویهضعفمیزان پرتاب استراتژی 4 در ماتریس SWOT

اسلاید 29: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل درونیعوامل بیرونیقوتفرصتتهدیدوضعیت کنونی سیستمبرآینداولیه عوامل درونیبرآینداولیه عوامل بیرونیبرآیند اولیه عوامل درونیبرآیند ثانویه عوامل بیرونیوضعیت ثانویهمیزان پرتاب استراتژی 2 در ماتریس SWOT

اسلاید 30: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل درونیعوامل بیرونیفرصتتهدیدوضعیت کنونی سیستمبرآیند اولیه عوامل درونیبرآیند اولیهعوامل بیرونیوضعیت ثانویهبرآیند ثانویه عوامل درونیبرآیند ثانویهعوامل درونیضعفمیزان پرتاب استراتژی 3 در ماتریس SWOT

اسلاید 31: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان عوامل درونیعوامل بیرونیقوتضعففرصتتهدیدوضعیت کنونی سیستمبرآیند اولیه عوامل درونیبرآیند اولیهعوامل بیرونیوضعیت ثانویهبرآیند ثانویه عوامل درونیبرآیند ثانویهعوامل درونیمیزان پرتاب استراتژی 1 در ماتریس SWOT

اسلاید 32: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان قوتفرصتتهدیدوضعیت کنونیوضعیت آتیدوران میانیدوران گذرمسیر حرکت و دوران گذر

اسلاید 33: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان نتایج رویکرد پرتاب استراتژی روش Fuzzy TOPSIS را جهت رتبه بندی برنامه های استراتژیک معتبر می سازد.همان طور که در جدول زیر نشان داده شده است مقایسه بین SO(a) و SO(b) نشان می دهد که SO(a) فرصت و همچنین قوت بیشتری نسبت به SO(b) دارد ، لذا می توان بیان داشت که استراتژی های متناظر باSO(a) و SO(b) به ترتیب دارای رتبه های اول و دوم باشند. برای استراتژی های متناظر با WO(a) و WO(b) که تفاوت اندکی از نظر اولویت با روش Fuzzy TOPSIS وجود دارد، می توان اظهار داشت از نقطه نظر فرصت WO(a) عملکرد بهتری دارد ، اما با در نظر گرفتن کاهش ضعف ها به عنوان یک عامل درونی ، WO(b) رفتار بهتری از خود نشان می دهد. بنا بر این موقعیت های WO(b) و WO(a) به ترتیب رتبه های 3 و 4 را به دست می آوردند.رتبه پرتاب استراتژیموقعیت پرتاب استراتژیرتبه Fuzzy TOPSISاستراتژی1SO(a)1ST14WO(a)4ST22SO(b)2ST33WO(b)3ST4

اسلاید 34: شرکت مخابرات استان مازندرانبرنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان با در نظر گرفتن رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان ، توجه ویژه به این موضوع امری حیاتی است. نیروی انسانی به عنوان یکی از عناصر اصلی توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات از اهمیت ویژه ای بر خوردار می باشد . توسعه رشته های IT و ICT در دانشگاه های استان علاوه بر تربیت نیروی انسانی متخصص این امکان را فراهم می سازد تا با ایجاد امکانات لازم از قبیل آزمایشگاه های پیشرفته، کارگاه های مجهز وغیره به تولید فناوری های نو مخابراتی و اطلاعاتی پرداخته و در جهت خود کفایی گامی استوار بر داریم. در راستای انجام این پروژه پس از بررسی و تحلیل وضعیت فعلی دانشگاه های استان براساس آمار و اطلاعات موجود، مشهود است که وضعیت و روند دانشگاه های استان در توسعه IT همسو با برنامه های توسعه جهانی نمی باشد. بدیهی است نبود اعضای هیئت علمی مناسب هم از بعد کمی و هم کیفی ، نبود تجهیزات و امکانات آموزشی مناسب ، عدم ارتباط تنگا تنگ میان دانشگاه و صنعت از مهمترین مشکلات مراکز آموزشی فعال در زمینه IT و ICT در استان می باشد. در این میان شرکت مخابرات استان با توانایی بالای کارکردی خود قطعا به عنوان یکی از نهادهای اصلی متولی در امر فناوری اطلاعات و ارتباطات با فراهم نمودن زیر ساخت های مناسب ، انتقال تجربیات متخصصان خود به مراکز آموزشی و پژوهشی و حمایت های مالی می تواند به دانشگاه ها کمک کند تا هر چه سریع تر خود را به سطح مطلوب برسانند. بلا شک در نتیجه توسعه و ارتقای سطح علمی ، اجرایی و تحقیقاتی مراکز آموزشی و پژوهشی استان همراه با شرکت مخابرات ، مازندران به عنوان استانی با پتانسیل بالا می تواند در زمینه های کشاورزی ، گردشگری ، بازرگانی و تجارت و نیز توسعه فعالیت های صنعتی و معدنی به عنوان یک قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و یا حتی منطقه مطرح گردد. نتیجه گیری

اسلاید 35: در این تحقیق یک رویکرد کمی گرایانه AHP و تاپسیس فازی جهت تبدیل عوامل SWOT به مقادیر عددی و رتبه بندی استراتژی های پیشنهادی به کار گرفته شده است. پس از انجام آنالیز عوامل درونی و بیرونی نهاد های آموزشی و پژوهشی استان در ماتریس SWOT ، چهار استراتژی هدفمند ارائه گردید، تا با یک سیر منطقی از وضعیت نامطوب حاضر خارج شده و به چشم انداز و ماموریت های تعریف شده سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان دست یافت. در همین راستا برنامه عملیاتی ارائه شده است که دو مرحله تغییر وضعیت ایجاد می نماید. گام اول به دنبال دوری از تهدیدات محیطی و اتخاذ راهکار های تدافعی می باشد و سپس در گام دوم ضعف های درونی با راهکار های تنوعی مرتفع شده و در نهایت توسعه مطلوب حاصل می گردد. رویکرد پرتاب استراتژی نشان داده است که اولویت بندی های استراتژی های طراحی شده با متد Fuzzy TOPSIS دارای اعتبار وارزش لازم برای تصمیم گیری می باشد. نتایج حاصل از دو رویکرد فوق تدوین مسیر حرکت استراتژی است که رویکرد منطقی را برای برنامه ریزی عملیاتی نشان می دهد. سپس با تحلیل مفهوم جدید روند حرکت فاصله ای تحلیل حساسیتی روی تغییرات عوامل SWOT انجام شده است.با استفاده از این مفهوم پیاده سازی استراتزی ها را مورد بررسی قرار داده ایم. برای هر استراتژی میزان پرتاب محاسبه و نشان داده شده است.نتیجه پرتاب استراتژی اعتبار رویکرد Fuzzy TOPSIS برای اولویت بندی برنامه های استراتژی را مشخص می کند. سر انجام مسیر حرکت از وضعیت بحرانی به وضعیت مطلوب جهت بررسی حرکت واقعی برنامه های استراتژی برای پیاده سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های مازندران نشان داده شده است.شاخص های دیجیتالی مهمترین مستند تحلیل راهبرد های استراتژیک توسعه IT/ICT می باشد. لذا مقایسه موقعیت دیجیتالی استان و ارزیابی آن با سطوح مطلوبیت شاخص های جهانی و بالاخص کشور های الگو ، ایجاب می نماید معماری صحیحی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان با مشارکت کلیه بنگاه های اقتصادی استان و ذینعفان IT/ICT شکل گیرد. جهت مطالعات بیشتر در خصوص تحلیل و ارزیابی وضعیت دقیقتر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان و مقایسه آن با سایر استان های کشور بررسی شاخص های 6 گانه دیجیتالی پیشنهاد می گردد. برنامه ریزی استراتژیک توسعه رشته های مرتبط با IT/ICT در دانشگاه های استان

اسلاید 36: هدفبرنامه راهبردیبرنامه اقدامدرصد پیشرفت سالانهدستگاه مسئولکد شاخص اهداف کمیاهداف کمی

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید