پزشکی و سلامت

برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۳۱ اسلاید معرفی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف و چالش های برنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

hrrostami28

صفحه 1:

صفحه 2:
۳ Health Sector Evolution

صفحه 3:
آشنایی با بر نامه هاعا طرح تحول نظام سلامت در حوزه در مان هرن سار د ‎CUF‏ ‎Health Sector Evolution‏ ae

صفحه 4:
طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ با دو هدف اصلی افزایش دسترسی و افزایش عدالت در ارائه خدمات سلامت؛ آغاز و دستورالعمل آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد. با اجرای این طرح علاوه بر محافظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بخش‌های .بستری بیمارستان‌های دولتی مد نظر قرار گرفت Health Sector Evolution

صفحه 5:
Health Sector Evolution

صفحه 6:
01 eel al SB) ۱- سناد کشوری احرای برنامه تحول سلامت ۲- ستاد احرای برنامه تحول سلامت دانشکاه ۳- ستاد احرایی برنامه تحول سلامت شهرستان 6- ستاد احرایی برنامه تحول نظام سلامت بسمارستان ٩6۱ 80007 Evolution

صفحه 7:
محورهاى برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان * برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ‎٩‏ حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطی محروم ‏> برنامه حضور یزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ‏* برنامه ارتقای خدمات ویزیت در بیمارستان های ‎eee‏ که وزارت بهداشت وادرعان وا آعورس ‏مقس ارتقا ‎pe hope‏ اش و درس ‏4 ات ‎othe‏ از بیما ‎= “a ‎ ‎

صفحه 8:
ea ec en ee > هدف كلى: حفاظت مللی شهروندان در برابر هزینه های سلامت از طرییق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران ‎٩‏ اهداف اختصاصی: ‏7" کاهش پرداخت مستقیم بیماران واجد بیمه سلامت به میزان ۱۰ کل هزینه بستری ‎J‏ جلوگیری از ارجاع بیماران برای خرید دارو. تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی ‏* شمول دستورالعمل 1 ‏7 تمامی بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ‏> بسته خدمات : ‏7 دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی ( تحت پوشش بیمه پلیه - خارج از پوشش بیمه ‎(ah‏ ‏7" خدمات تشخیصی و درمانی ‎aad ‎Health Sector Evolution ‎ ‎

صفحه 9:
0 ‏ل‎ res ee) ‎٩‏ خدمات تشخیصی و درمانی خارج از پوشش بیمه به غير از موارد ذیل تحت پوشش برنامه می باشد: ل هزینه های جراحی و تشخیصی و درمانی زیبایی هزینه اقامت در اتاق یک تخته 7 هزینه اقامت در اتاق ‏ ‎f‏ هزینه خدمات ناشی از ضرب و جرح 1 خدمات مشمول بیمه تکمیلی ( تعهدات بيمه تكميلى طبق روال قبل اجرا شود.) و = ‎Health Sector Evolution ‎۳ ‎ ‎

صفحه 10:
۱ rer ee > زنجیره امین خدمات تشخیصی و درمانی : ‎f‏ بیمارستان موظف است تمامی خدمات مورد نیاز بیمار که در فهرست بیمه پایه و برنامه می باشد را به بیماران عرضه نماید. ‏| در صورتی که بیمارستانی امکان ارلئه همه خدمات مورد نیاز بیماران را نداشته باشد بر اساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد دانشگاه و 8 خرید خدمت از بجش خصوصی عمل می ماب ‏| مسئولیت و هزینه نقل و انتقال بیماران به عهده بیمارستان ارجاع دهنده ‏می باشد. ‎aad ‎ith Sector Evolution ‎ ‎

صفحه 11:

صفحه 12:
۱ ‏ا‎ oo) Wile 31 cule 406» —7 > هدف کلی: * ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت > هدف اختصاصی : * جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته * ارتقای عدالت در دسترسی و بهره مندی مردم به خدمات سلامت در مناطق محروم * کاهش پرداخت از جیب مردم * ساماندهی مناسب تر نظام ارجاع در سطح تخصصی در مناطق کمتر توسعه یافته * حذف پرداخت های غیررسمی در این مناطق * اجرای صحیح نظام سطح بندی در بخش نیروی انسانی ‎٩‏ شمول دستیرالعمل: ‏* کلیه پزشکان متخصص و پزشکان شاغل در اورژانس بیمارستان ها ‎Health Sector Evolution ‎

صفحه 13:
فحوه امتیازدهی به شهر / شهرستان بر اساس معیارهای > ضريب محرومیت > درجه بدى آب و هوا مرزى و غير مرزى بودن > جمعيت شهر > امتياز مربوط به شرايط اجتماعى ‏ اقتصادى ‏ فرهنكى و تسهيلات جذب يزشك دسته بندی شهر / شهرستان الف )شهرستان های با امتیاز ۱۱ و بیشتر ب) شهرستان های بین ۵۱ تا ‎٩۰‏ امتیاز ج) شهرستان های بین ۶۱ تا ۵۰ امتیاز د) شهرستان های بین ۳۱ تا 4۰

صفحه 14:
معیار های ارزیابی عملکرد پزشکان ردیف معیارها رضایت معاونت درمان رضایت بیماران از پزشک رضایت حوزه مدیریتی از عملکرد پزشک SE Health Sector Evolution مبناى كزارش معاونت درمان بيماران بخش رئيس بيمارستان تا ۳۰ امتياز تا ۴۰ امتیاز تا ۳۰ امتیاز

صفحه 15:
برنامه حمایت از ماندکاری پزشکان در مناطق محروم ‎٩‏ اصلی ترین معیارهای ارزیابی عملکرد پزشکان آانجام به موقع ویزیت بیماران ' تعیین تکلیف بیماران اورژانس در حداقل زمان ممکن حضور به موقع در اتاق عمل و حضور سریع بر بالین بیمار رعایت اندیکاسیون های بستری در بخش های درمانی رعایت گایدلاین های ابلاغی وزارت بهداشت حضور فیزیکی در مرکز درمانی آ انجام مقیمی و آنکالی حسب نیاز دانشگاه ‎ ‎PETE ‎Itt ‎ ‎Health Sector Evolution ‎

صفحه 16:
> هدف کلی: * بهره مندی به هنگام مردم از خدمات درملنی از طریق حضور دلنم پزشکان متخصص در پیمارستان ‎٩‏ هدف اختصاصی : *ارائه به موقع خدمات درمانی *پاسخکویی ۲۶ ساعته بیمارستان *تعیین تکلیف پیماران توسط متخصص مربوط در بخش اورژانس *انجام به موقع *افزايش رضايتمندى مردم * شمول ‎alee‏ * بیمارستان های بالای 1۶ تخت فعال کت ealth Sector Evolution

صفحه 17:
* الزامات برنامه انجام به موقع ويزيت ب تعیین تکلیف بیماران اورژانس در حداقل زمان ممکن رنه خدمات باکیقیت توسط پزشک حضور یه موقع در اتاق عمل و انجام كليه اعمال جراحی با حضور متخصص مقیم و با مشاركت فعال در طول مدت عمل در بیمارستانهای آموزشی- درمانی رعایت اندیکاسیون های بستری بیماران در بخش های مراقبت های ویژه علی الخصوص بخش 400 رعایت راهنماهای بالینی (گاید لاین) و پروتکل های ابلاغی وزارت مشارکت در فعالیت های آموزشی اعضای هینت علمی در ساعات مقیمی اران مشارکت در نظام ارجاع پزشک خانواده شهری و روستایی حضور فیزیکی منظم در ساعات مقیمی مربوطه رعایت اخلاق حرفه ای و شنونات اسلامی 7 jealth Sector Evolution

صفحه 18:
ارزیابی عملکرد پزشکان متخصص ردیف معیارها مبنای گزارش امتياز 1 | رضایت از عملکرد پزشک متخصص معاونت درمان ‏ | تا ۳۰ امتیاز 2 | رضایت از عملکرد پزشک متخصص مدير شبكه تا ۳۰امتیاز 3 | رضایت از عملکرد پزشک متخصعر ee 7 Sector Evolution

صفحه 19:
ل كه -حداكثر استفاده از امكانات آموزشى افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت ‎sls‏ ‏-ماند گاری پزشکان در بخش دولتی > هدف اختصاصى: انكيزه ارائه دهندكان خدمات و ماندكارى يزشكان أأحفظ و افزایش تعداد اعضای هيئت علمی تمام وقت آاستاندارد سازی و ارتقای کیفیت در ارائه خدمات و آافزایش رضایت بیماران مراجعه کننده رفتار پزشکان و ایجاد تمایل به سمت فعالیت در کلینیک ویژه سريايى - اعضاى هيئت علمى تمام وقت جغرافيايى

صفحه 20:
۵- برنامه ارتقاء > هدف کلی: - یکپارچگی کمی و کیفی خدمات هتلینگ و استاندارد سازی آنها بر اساس نیازها و انتظارات خدمت گیرندگان تبه بندی کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان های تحت پوشش ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ در همه بیمارستان ها انس دزی واجد از لت ها مس ایجاد فضای رقابتی در بهبود خدمات هتلینگ یش رضایتمندی بیماران و همراهان » شمول دستورالعمل: - همه بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت Health Sector Evolution

صفحه 21:
1 > نحوه ارزیابی و رتبه بندی بندی بیمارستان هابه گروه های (سه ستاره - سه ستاره مثبت - چهار ستاره و ينج ستاره) *در طول ۶ ماه اول استراتژی ارتقای سطح خدمات هتلینگ‌به صورت حمایتی خواهد بود تا کلیه بیمارستان ها به حداقل سه ستاره دست یابند. *ظرف مدت یک ماه اول از ابلاغ برنامه تیم ارزباب وظیفه دارد نیازهای هر بیمارستان و براورد هزینه های بهبود وضع موجود برای رسیدن به استانداردهای سه ستاره را اعلام نمایند. * اولویت اجرا - تعداد و کیفیت تخت های بستری بیماران -میز غذای بیمار - کیفیت تشک - پتو و ملحفه و بللش - تجهیزات مربوط به تخت - کیفیت و تنوع غذای بیمار - پرده و پاراوان و انواع جداکننده ها - فضای فیزیکی اتاق بیمار - فضای انتظار و امکانات همراه بیمار - نیروی انسانی مرلقب بیمار - سیستم سرمایش و گرملیش فضای بستری ‎Sees See‏ ماس سل alth — Evolution

صفحه 22:
۱ TOE eB Pe TO Fear : ‏هدف کلی‎ ٩ ‏حفاظت مالی از بیماران نیازمند در برابر هزینه های کمرشکن سلامت‎ * : ‏اهداف اختصاصی‎ * ۱ ‏"پوشش فرانشیز و هزینه خدمات غیر بیمه ای ضروری‎ ‏"پوشش فرانشیز موارد بستری بیماران نیازمند مبتلا به بیماریهای غیر ویژه‎ ‏"شناسایی و ثبت نام بیماران مبتلا به بیماری های ویژه‎ ‏توسعه مراقبتهای نظام مند از بیماران ویژه‎ " : ‏بیماری های مشمول برنامه‎ ٩ ‏هموفیلی - تالاسمی - ام اس - دیالیز خونی - دیالیز صفاقی - پیوند کلیه - کاشت‎ - ‏حلزون سرطان > سوحتکی ب بستری طولاتى مدت در بخش هاى ويوء ب بيماريهاى‎ ‏بيوند اعضا و فراهم آورى 4ط مسموميتها اسكوليوز صرع مقاوم به‎ ىنلور‎ ‏هياتيت مقاوم در تالاسمى و هموفيلى جراحى 0006 براى بيماران‎ نامرد‎ ‏پارکینسون و دیستونی.‎ PETE aith Sector Evolution

صفحه 23:
25 asd هدف کلی : - ارتقای شاخص های سلامت مادران و نوزادان از طریق کاهش سزارین > اهداف اختصاصی: -کاهش میزان سزارین به میزان ده درصد تا پایان سال ‎٩۳‏ :افزليش رضايتمندى مادران باردار از طرييق حفظ حريم خصوصى با بهينه سازى فضاى فيزيكى اتاق زايمان -کاهش پرداخت از جیب مردم افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت جهت افزایش میزان زایمان طبیعی ‎٩‏ شمول دستورالعمل: - همه بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت *راهکار ها ‏- رایگان شدن فرانشیز زایمان طبیعی - تعریف تعرفه تشویقی مازاد تعرفه مصوب جهت ارائه دهندگان خدمت - پرداخت حق الزحمه بیهوشی جهت متخصصین بیهوشی جهت انجام زایمان ‏ بی درد - ارائه تسهیلات برای پزشکان و ماماهای غیر شاغل - بهینه سازی فضای بلوک زایمان ‎ ‎Sey ‎alth Sector Evolution ‎

صفحه 24:
‎tes LS‏ ی ‎ ‎ ‎ ‏نظارت بر اقدامات انجام شده در بیمارستانهای مشمول برنامه طبق دستورالعمل و اطلاعیه های وزارت اهداف اختصاصی: ‏-كاهش میزان پرداختی بیمارستان بستری در بیمارستانهای مشمول برنامه ‏ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستانهای مشمول برنامه ‏حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانیهای مشمول برنامه ‏- ارتقاء كيفيت هتلينك بیمارستانهای مشمول برنامه ‏- حفاظت مالى از بيماران صعب العلاج. خاص و نيازمند ‏طرح حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ‏"ترویج و افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین ‎ ‏اف ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏* سطوح فظارتی: - ستاد مرکزی قطب کشوری اشت و درمان ‎Sh PUA =‏ ‎ ‎Ith Sector Evolution

صفحه 25:

صفحه 26:
Health Sector Evolution

صفحه 27:
5 3 32 نامه های طرح تحول نظام سلامت افزایش تفاضای القایی افزایش کل هزینههای درمانی افزایش بار مراجعات مراکز دولتی افزلیش نارضایتی کادرهای درملنی به دنبال بی‌عدالنی در پرداختها (تضاد و شکاف در آمدی در نیروی انسانی) کسری شدید منلبع مللی صندوق‌های بیمهای و تاخیر در پرداختبه بیمارستانها یبه دنبال تن تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان و پرسنل و ایجاد نارضایتی آنها و تاخیر در پرداخت مطالبات شرکتهای دارویی و تجهیزاتی و به دنبال آن عدم همکاری شرکتها ‎٩‏ پزشک‌محوری به‌جای خدمات‌محوری و بیمارمحوری به‌جای سلامت‌محوری * متخصص‌گرایی و بی‌توجهی به سطح یک خدمات سلامت > بی‌توجهی به پیامدهای ناشی از تفاوت ارزش نسبی خدمات در بخش خصوصی و دولتی ‎—— ‎Sector Evolution‏ اوه ‎ ‎

صفحه 28:
Health Sector Evolution

صفحه 29:
‎te TS)‏ سا ‎ ‎٩‏ حملیت همه جلنبه از برنلمه و همه فازهایّن چدبه لحاظ مللی و چه حملیت سیاسی» در سطوح بالای تصمیم سازی ‎٩‏ تعهد وزارت بهداشت به رعایت سطح‌بندی تمام خدمات تشخیصی و درمانی ‎٩‏ بازنگری و تعدیل مناسب تعرفه‌های کناب ارزش نسبی خدمات مراقبت سلامت ‏> حرکت براساس قوانین بالادستی ‎٩‏ استقرار سامانه پرونده الکترونیک سلامت و مکانیزه کردن فر آیندهای درمان ‎٩‏ ایجاد یک سازمان بیمه سلامت واحد و یکپارچه ‎٩‏ پایش مستمر طرح و باز طراحی برای پوشاندن نقاط ضعف و تحلیل مستمر دستاوردها ‎ ‎—— ‎Ith Sector Evolution ‎

صفحه 30:
ب ناه 0 نت 205-200 -

صفحه 31:

رایگان