علوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

برنامه ريزی مهندسی حمل و نقل و تحليل جابجايی مواد

صفحه 1:
برنامه ریزی مهندسی حمل و نقل و تحلیل جابجایی مواد فاطمه ذبیحی ‎fz_sanaye@yahoo.com‏

صفحه 2:
سرفصل درس * مقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل * تأثیرات حمل و نقل * اهداف برنامه ريزي و گزینه ها ۰ نهادها و ارگان ها" * عوامل موّثر در سيستم حمل و نقل * سیستم هاي حمل و نقل * برنامه ريزي در حمل و نقل * اجزاي اساسي * انواع برنامه ريزي مرجع: برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل 7 دکتر سيدحسيني - انتشارات دانشگاه علم و صنعت

صفحه 3:
سرفصل درس مدل هاي پیش بيني * برنامه ريزي حمل و نقل عمومي * مراحل كلي * ارژيايي ععلکرد سیستم * برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي ۶ روش ‎SHA‏ ‏* استقرار * آنالیز حرکات * روش هاي حمل و نثل **امرجع: برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل دكتر سيدحسيني - انتشارات دانشكاه علم و صنعت 3

صفحه 4:
مقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل از همان آغاز زندگي انسان در پهنه اين کره خاکي. حمل و نقل همواره قسمت عمده اي از امکانات و منابع را به طور مستقیم به خود اختصاص داده است: * سفر براي غذا سفر براي بيدا كردن جفت سفر براي تجارت " جنك و لشك ركشي

صفحه 5:
سفر براي غذا و کار

صفحه 6:
fi INDIAN | OCEAN

صفحه 7:
تاثیرات حمل و نقل کیفیت سیستم حمل و نقل و ظرفیت آن تأثیر فراواني بر روي اقتصاد یک منطقه پا کشور دارد. کشور ما: گران شدن بنزین حمل و نققل پیشرفته اقتصاد پیشرفته برنامه ريزي و سرمايه كذاري ا

صفحه 8:
تاثیرات حمل و نقل . 6 مساحت شهرهای پیشرفته را شبکه های حمل و نقل تشکیبا مى دهند. * سنگيني ترافیکمشکلات زندگي ناشي از حمل و نقل ترمینال

صفحه 9:
حمل و نقل و تأثیرات آن * حمل و نقل بر روي جامعه تأثیر مي گذارد. * تأثیرات مثبت: (وجود سیستم حمل و نقل مناسب) * بردن صنعت تا دورترین مناطق و پیشرفت محلي ۰ تسریع رشد اقتصادي * کاهش زمان سفرها (هزبنه ها) * کاهش تعداد تصادفات * کاهش هزینه و زمان تولید محصول و ارائه خدمات

صفحه 10:
حمل و نقل و تأثیرات آن * تأثیرات منفی: تغييرات كاربري زمین (جاده در كشاورزي اتوبان ها در خانه هاي مسكوني | ‎١‏ (Air pollution) cus; bx ‏آلودگی‎ (Noise pollution) ‏آلودگی صوتى‎ (Sight pollution) ‏آلودگی منظره‎ برهم زدن عدالت اجتماعي

صفحه 11:
‎Sloat‏ برنامه ريزي حمل و نقل ‏جامع از یک سیستم توسعه یافته جدید را شامل گردد. ‏اهداف (65 661۷[ 60): عبار تند از مجموعه اي از مقاصد ‏و مطلوبیت ها که برنامه ريزي در راستاي نیل به آن صورت مي ‏گزینه ‎of, (Alternatives) Loost I Ls le‏ هايي هستند که هر یک به نوعي ما را به هدف تعیین شده مورد نظر می رساند.

صفحه 12:
اهداف برنامه ريزي حمل و نقل * آلترناتیوها از نظر امکان (Feasible) 3.5 ° ‎(Infeasible) jis ¢‏ م ‎Al 3‏ ‏دلابل ‏* اقتصادي ‏* اجتماعي 23 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
اهداف برنامه ريزي حمل و نقل * آلترناتیوها از نظر عملکرد ‎(Independent) Jiu. °‏ * ناسازگار (هم اتوبوس, آژانس. مترو) 00 راه آهن يك نفر ناسازكار دو نفر مستة 8 جاده هوايي

صفحه 14:
اهداف برنامه ريزي حمل و نقل * آلترناتیوها از نظر پیامد * بيامد كمي (كاهش زمان) 5 * بيامد كيفي (رضايت مرذم) 4 ‎B‏ = امتیاز ‎C+M‏ گزینه \ / سرمایه گذاري هزینه نگهداري

صفحه 15:
نهادها و ار گان ها * ارگان ها و سازمان هاي دولتي * وزارت راه و ترابري * هواپيمايي * بنادر و كشتيراني * ادارات ترابري * شهرداري ها ۶ شرکت هاي خصوصي * اتحادیه ها * اتوبوس ها * آژانس هاي کرایه * قانون گذارها

صفحه 16:
عوامل مؤثر در سيستم حمل و نقل " بازار * سرمايه كذاري * شرایط اقتصادي * (چرا در حمل و نقل * رقابت ها ايران سرمايه گذاري ‎ls aang *‏ خارجي نداریم) * قیمت سرویس ها * تکنولوژي ها * عوارض : 5 * ظرفیت . اقدامات 9 ابزارهاي دولت 8 9 * قوانین ۱ * سوبسيدها * پرداخت

صفحه 17:
سيستم هاي حمل و نقل . اجزاي سيستم حمل و نقل 5 تلاح ثابت: اجزاي فيزيكي و باشند. . (به صورت كراف نشان مي دهیم. شبکه راه آهن) 9 واحدهاي شناور: واحدهايي هستند كه تسهيلات ثابت رأ طي مي كنند (وسايل نقليه. كانتينرها) © سیستم کنترل: * کنترل وسیله نقلیه اي * کنترل جریان

صفحه 18:
اجزاي سیستم کنترل سیستم هاي کنترل تسهیلات ثابت ~ نهادهاي شناور a 360 - 1 t % iW & t 18

صفحه 19:
دسته بندي سیستم هاي حمل و نقل * حمل و نقل زميني * جاده اي ىس 7 * ريلي ‎Pity‏ * حمل و نقل هوايي * حمل و نقل آبي * داخلي * داخل خشكي * بين المللي * بندري * اقيانوسي * حمل و نقل از طريق لوله (نفت و كاز)

صفحه 20:
سیستم هاي حمل و نقل شهري * حمل و نقل هاي شهري (زميني) مي باشد. * اولین سیستم حمل و نقل شهري توسط پاسکال در سال 2 کالسکه اختراع گردید. * کالسکه کابلی * شبکه راه هاي شهري ‎Primary Distributor °‏ ‎District Distributor °‏ ‎Local Distributor ٠‏ ‎Access Roads °‏ ‎Pedestrian Streets °‏ 20

صفحه 21:
سیستم هاي حمل و نقل شهري * سيستم هاي راه آهن شهري ‎LRT (Light Rapid Transit) *‏ ‎Subway "‏ BRT (Bus Rapid Transit) " Personal Rapid) ‏سیستم جابه جایی فرد‎ * “(Transit * تاكسي هاي ویژه ل لوله هاي انتقال انسان 21

صفحه 22:
تمرین دو تحلیل اقتصادی از سفر از خانه به دانشگاه : وسایل + هزینه + مشکلات

صفحه 23:
فصل دوم: برنامه ريزي در حمل و نقل . فرایند یا فعالیت هايي که اقدامات لازم احتمالي آینده را در جهت سوق دادن یک سیستم حمل و نقلي به سوي یک وضعیت دلخواه مورد بررسي قرار مي دهد. آینده نگري‌مهندسي حمل و نقل جامعه : صرفه جوبي سوخت نیاز به برنامه ريزي حمل و نقل 23

صفحه 24:
اجزاي اساسي برنامه ريزي حمل و نقل * تعریف وضعیت فعلي * تعریف مسأله * یافتن راه حل ها * آثالیز عملکرد ارزيابي آلترناتیوها انتخاب پروژه . مشخصات فني و ساخت

صفحه 25:
انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل 1- برنامه ريزي هاي بلندمدت (جامع يا راهبردي) ناحيه عملياتي ۱ ناحیه فلسفي بازبيني اهداف ْ ارزش ها 1 ۱ 1 5 )| لس اهداف سح آلتر ‎ost‏ ۱ ۰ منظورها منایع ‏ "۳ مدل کاربردي ۱ 1 معیارها ارزيابى 1 سرمايه كذاري اجرا 25 2

صفحه 26:
انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل به دلایل زیر برنامه ريزي کوتاه مدت نیز داریم: 1- عدم انعطاف پذيري و پوشش استثناء‌ها در برنامه ريزي دراز مدت 2- بهبود سرويس هاي عمومي از طريق برنامه هاي كوتاه مدت 3- بيش بيني ها در برنامه ريزي هاي بلند مدت هميشه صحيح 26

صفحه 27:
انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل

صفحه 28:
‎aol‏ عملياتي 3 اجرايي ناحیه فلسف مديريت و || پيشنهادهاي حاصل تغيير اهداف || ارزش ها برنامه ريزي || از برنامه هاي قبلي | | تعرفه شرایط | اسر ررض مدا اهداف نامه کوتاه مدت ‎TSM‏ | شروع برنامه کو کارکردهای ‎bys css‏ تدوین معیارهای عملکردی ‎sys ‏معيارهاي‎ + ‎ ‎ ‏بررسي سیستم حمل و نقل موجود ‏ارزيابي سیستم موجود ‎ ‏آلترناتيوهاي جديد و تخمين هزينه برنامه هاي تركيبي ‎ ‎ ‎ ‎ ‏انتخاب آلترناتيو برنامه 15101 هيج اقدامى از نا ‏مالي قابل اجرا نيست ‎ ‎ ‎ ‏سناریو سازي | اجرا ‎TSM‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
یک نوع برنامه ريزي میان مدت ‎TSM‏ برنامه ريزي حمل و نقل شهري مثال: هر چند وقت یک بار بلید زمانبندي چراغهاي راهنمايي را براي بهبود جریان هاي ترافیک تعویض نمود. 29

صفحه 30:
نمودار عرضه و تقاضاي حمل و نقل مسافت پیموده شده (وسایل نقلیه) هزینه کم 30

صفحه 31:
برنامه ريزي كوتاه مدت برنامه ريزی کوتاه مدت: شامل اقدامات مورد نیاز براي ایجاد تعادل می باشد. 1- کاهش موّثر در تقاضا آأبهبود سرویس هاي اتوبوسرانی. استفاده از 1۲ 2- افزایش موّثر در عرضه به طور مثال: * بررسي عملکرد سیستم حمل و نقل شهري * کاهش وابستگي شهروندان به وسیله نقلیه شخصي * کاهش مصرف بنزین در سیستم ‎Jom‏ و نقل شهري * بهبود و ایمنی (تعداد افراد کشته) 31

صفحه 32:
32 برنامه هاي خود را در سطح جامع و کوتاه مدت برای حمل و نقل خلنه تا دانشگاه به صورت تیمی بنویسید.

صفحه 33:
فصل سوم: مدل هاي بيش بيني بيش بيني صحيح كمك مي كند كه بتوان به تغييرات و نيازهاي آينده سريعاً و به درستي ياسخ داد. در مسائل مربوط به حمل و نقل نيز هميشه اساس كار بر تقاضاي اينده است و برنامه ريزي بر بايه بيش بيني است. ” "تنها اه فهم تقاضاي آینده پیش بيني است پاتریک هنري : "هیچ راهي براي قضاوت در مورد برنامه هاي آینده وجود ندارد. مگر آنکه از گذشته استفاده کت 33

صفحه 34:
Forecasting time horizon نوع تصميم نوع اطلاعات تصميمات كوتاه مدت 34

صفحه 35:
پیش بيني ‎(Forecasting)‏ بيش بيني یک تخمین از وقایع آینده است که با توجه به اطلاعات تلفیق شده سیستماتیک گذشته به دست آمده است. این تخمین نیازمند وجود اطلاعات آمار. احتمالات و همچنین استفاده از تکنیک های علم مدیریت است. Forecasting requires statistical and -management science techniques پیش بيني: غذاي قبلي در سال جديد 35

صفحه 36:
برنامه ريزي و طراحي سیستم حمل و نقل 1- پیش بینی تقاضای ‎(Aggregate Demand) (x02‏ "تقاضاي كلي در یک دوره مثال: 20 میلیون دلار ضرر در آزاي تولید هواپيماي جت ایرباس بدون خریدار 2- زمانبندی سیستم (9 ۷11۱ 56۳60) "نخمین منابع در دوره هاي کوتاه مدت 3- کنترل سیستم (0۵۳۲۲۵۱۱۱9) ”بر مبناي پیش بيني بر موجودي. تولید. دستمزدها و هزینه ها. كنترل مي كنيم. اين الكو در برنامه ريزي حمل و نقل نيز كاربرد دارد. 36

صفحه 37:
خصوصیات تقاضا طي زمان به نحوه استفاده سیستماتیک و تجزبه و تحلیل اطلاعات موجود از زمان گذشته آنالیز سري هاي زماني گفته مي شود. ‎(Time Series Analysis)‏ الگوهاي سري هاي زماني کاربرد در بررسي تقاضاي حمل و نقل * ابت ‎(Constant)‏ ‏* خطی ‎(Linear trend)‏ . فصلی ‎(Seasonal)‏ ‏. تلفيقي ‎(Compound)‏ 37

صفحه 38:
خصوصيات تقاضا طي زمان

صفحه 39:
خصوصيات تقاضا طي زمان 2 < ۲۱ 6 =Low noise 39

صفحه 40:
خصوصبات تقاضا طی زمان * چنانچه الگوها در بازه هاي زماني شبیه و ابت باشند. پیش بيني آسان تر و بر مبناي گذشته ممکن تر خواهد بود. ۰ سري هاي زماني وابسته و مستقل * پیش بيني تقاضاي اتوبوس هاي توربستي لآ پیش بيني تقاضاي تور ایرانگردی 40

صفحه 41:
خطاي بيش بيني معمولا بين مقادير حقيقي و مقادير بيش بيني اختلاف وجود دارد. * این تفاوت ها و اختلاف ها را خطای پیش بینی گویند. BAY, - ‏امول‎ 41

صفحه 42:
1- روش انحراف مطلق و واقعي ‎Mean Absolute)‏ ‎(Deviation‏ 272 97| ۳ب مجموع خطاهاي مطلق همه دوره ها ۸/9 ‎n‏ ام تعداد دوره ها n ات قاضاي‌حقيقي- پیش ینت قاض از n

صفحه 43:
روش انحراف مطلق و واقعي ‎Mean Absolute)‏ ‎(Deviation‏ (مقدارحقیقیت_قاضا - پیش ینیت_قاضا ‎n‏ BIAS == اكر ييش بينى به صورت تكراري مقادير بيشتر از تقاضاي حقيقي را نشان دهدء مقدار ‎BIAS‏ مثبت و در غير اين صورت منفي خواهد بود. ‎BIAS‏ (تمیلمثبت هموارم بیثراز حد متبع صرفميک ند. ‏5 رت مايلمنفي با مشکل‌عدم ت-وناييپ اسخگويي روبروست ‎43

صفحه 44:
مثال: * یک شرکت هواپیمایی. 5000 مسافر را برای یک دوره سه ماه اول: 4000 ماه دوم: 5600 ماه سوم: 7000 BIAS = 0 Ji ow! 44 * MAD= 1200 * BIAS = -533

صفحه 45:
مدل هاي پیش 5 ‎(Forecasting)‏ 1- مدل هاي كيفي ‎(Qualitative Models)‏ 2- مدل هاي كمى ‎(Quantitative Models)‏

صفحه 46:
مدل هاي بيش بيني كيفي 1- روش 3 ‎(Delphi Method)‏ - کاغذهاي سوّال 7 تجمیع 2- روش گروه هاي اسمی <0 6۲0۱ ۱۱۵۲۷۲۱8۵۱ ‎"(Method‏ - تابلوى ايده ها 3- روش متكى بر اطلاعات كذشته 46

صفحه 47:
مدل هاي بيش بيني كمي 1- روش میانگین ساده ‎(Simple Average)‏ 2- روش میانگین ساده متحرک ۸۷6۲۵06 ۱۱۵۷۱9 51۳0۴0۱6) 3- روش میانگین وزنی متحرک (6 ۸۷6۲۵9 ۱۵۷۱89 ۵10۳60 /۷۷) 4-روش نمايي يكنواخت 51000161111102 ‎(Exponential‏ d, n 520 1. 1 ‏سه تقضايلض__ت برزارو‎ #١ + + 0 a ae اطلاعات تقاضا مربوط به گذشته نزدیک 47

صفحه 48:
مثال - روش میانگین ساده متحرک تقاضا براي بلیت مترو فروردین 200 367= 12 ‎SMA= Sana‏ اردیبهشت 300 6 ماهه 6 خرداد 20 تن 400 ‎SMA=(400+500+600)/3=500 0 ۳‏ شهریور 600 ماهه 3 ‎reo‏ ۶ ‎SMA = 600‏ ماهه 1 «هر چه بتوان به دوره هاي آخر اهمیت بيشتري داد. تغییر الگو بیشتر مي شود 48

صفحه 49:
مثال - روش میانگین وزني متحرک تقاضا براي بلیت مترو 10> 0 > 0 ۵ فروردين 200 ديوع ‎CGD,‏ ۲۷۸-۸2 اردیبهشت 300 3 ‎tel‏ ‏ی ‏خرداد 20 د د +)0.25(500+)0.25(400 = مرداد 500 0.5(600)=525 ‎GD.‏ ۲۷۸-2 ‎i=l‏ ‏شهريور | 600 مهر 5 با انتخاب تعداد دوره مناسب و تعیین وزن هاي صحیح تغییرات فصلي به خوبي مشخص مي شود 49

صفحه 50:
‎Jo‏ - روش نمايي یکنواخت ‏* نرم افزار ‎۸٩۴165‏ براي برنامه ريزي تولید بر مبناي اين مدل کار مي کند. ‎F =a(1- a)°D,,+a(1- a)'D,,+a(1- a) D,,+(- aE,‏ ‏تقاضا ‎me ‏3 پیش بيني تقاضا براي نزدیک ترین دوره ,سوم پیش بيني تقاضا دوره ] ام © ضریب نمو هموار ‏ 1> به‌ع 0 ‎50

صفحه 51:
روش نمايي یکنواخت بازار و تقاضا دارای ثبات ‏ انتخاب 0 هاي پایین بازار و تقاضا بى ثبات [] انتخاب © هاي بالا انتخاب 0 هاي بالا به دوره هاي اخير و نوسانات توجه بيشتري ایجاد مي کند. انتخاب پایین به دوره های گذشته هم اهمیت مناسبی میدهد. 51

صفحه 52:
روش نمايي یکنواخت wae FE ‏لله ات‎ — به جاي لاهاي قبلي نمایی یکنواخت درجه اول LY 52

صفحه 53:
روش نمايي یکنواخت روش اول: فیت کردق) 0 © تصادفي انتخاب مي شود. بر مبنای 8۱۸5 و ۵0 تنظیم می شود. بعنی اینکه 7 را در دو جهت تغییر می دهیم 8185 8و ۱۸۸0 بر مبناي هر مجموعه اي از و 8۱۸5 و ‎MAD‏ به دست مي ‎a 0 "aol‏ ۱ 53

صفحه 54:
روش هاي فيت كردن ‎(Fitting)‏ (ايجاد مدل رياضي) ۷ 1- معادله خط از روي دو نقطه 6 + 188-40 7+ »62-10 ۲ 242 0 ‎Y=4.2 X +20‏ 1 6-0 A (10,62) B (40,188)

صفحه 55:
روش هاي فيت کردن ‎(Fitting)‏ ‏(ايجاد مدل رياضي) 2- ركرسيون [|ارجاع به آمار مهندسي ‎Se HD Yi‏ - 2ص و 7 الح) - ‎TS) x‏ ‎oe ea MA BEX 7 ‎

صفحه 56:
ساير مدل هاي پیش بيني ۴ مدل اقتصادسنجي * مدل داده و ستاده " لب * مدل شاخص راهنمالا در صنایع ۱۵۲1 86۱۱6۱ 56

صفحه 57:
دمرین ماه 1 2 3 4 5 تقاضای سفر با قطار به مشهد 435 420 485 510 465 - با تمام روش ها محاسبه کنید. /0.2) - ينم - چنانچه ماه 6 450 باشد. برای روش ها 5۱۸5 و ۷۸۵۵ را محاسبه نمایید. - کدام روش مناسب تر است؟ 7

صفحه 58:
فصل چهارم: مدل سازي و پیش بيني سفر در مهندسى حمل و نقل (۳۲۵6۵55 ۴۵۴6۵511۴9 ۲۲۵۷۵۱) * فرایند پیش بيني سفر لأ برنامه ريزي شهري * مدل : نمايش ساده از دنياي واقعي (سیستم مورد نظر) ل تصویر واقعیت انواع مدل ها: مدل هاي انتزاعي (ذهني) - مدل هاي رياضي 9 مدل هاي فيزيكي (طرح ها معماري و ...) 58

صفحه 59:
مراحل اصلي مدل سازي کلاسیک سفر: 1- تولید سفر (تقاضاي سفر تخمین زده مي شود) 2- توزیع سفر 3- تفکیک طرق با نوع وسیله نقلیه 4- تخصیص سفر يا سمت سفر (واگذاري ترافیک به مسیر) 59

صفحه 60:
مدل کلاسیک تخصب 0 17 / با ظرفیت 2 فررطرق + 06 + + 7 ۳ / 7 / تعيين طرق سفر براي تخصيص سفرهاي مدل هاي بيش بيني حمل ونقل خانه هاي ماتريس بيش بيني شده به مقاصد (ماتريسحملو ‎(as‏ مقاصد و مبادء 60

صفحه 61:
مدل کلاسیک 7 7 تعداد سفرها از مبذاً / به:مقصد زر در حالت اولیه ‎T,=T,‏ = ‎J‏ 1 7 در حالت كلي تساوي فوق برقرار نیست. 1 ۳ ‎Vane ۲ 2‏ وسیله معصد 61

صفحه 62:
مدل هاي تولید (تقاضا و عرضه هر ناحیه شهري) ‎Fi.t‏ = 1 _— آینده \ فعلي سال طراحي +_ 172 بجر ‎see‏ چگ ‎gee 1 Ty‏ مالكيت وسيله نقليه درآمد جمعيت 62

صفحه 63:
فرایند پیش بيني سفر ‎Trip Generation‏ ‎Trip Production (Pi) i‏ مقصد ‎Trip Attractions (Aj)‏ ‎Trip Distribution‏ ‎Mode Choice‏ ‎Trip Assignment (2.02‏ =~ frome? 1 درز 63

صفحه 64:
مثال - فرایند پیش بيني سفر مرحله 1- تولید سفر ‎Trip Generation‏ Zone Zone A | 6 ‏یاج‎ ‎8 ‏و‎ ‎x D 10 ‏جذب سفر إيجاد سفر‎ Trip Production Trip Attractions 64

صفحه 65:
مثال - فرایند پیش بيني سفر مرحله 3- انتخاب وسیله مرحله 2- توزیع سفر ‎Trip Distribution Mode Choice‏ مرحله 4- تخصيص مسير __ 7ل 2 | ‎Ty ْ 27 rip Assignment‏ ‎rom | Mode‏ ‎To A |B. ۱‏ لتوبوس ‏ 2 ‎BRT‏ مترو 3 ك5 2 6 اتوبوس خصوصي 1 اتوبوس | 10 © 4 م و مس ۱9 6 6 65

صفحه 66:
روش ۳۲۵9۲۵۲۲۱۲۱۲9 11165۲ تخصیص حمل و نقل ming ‏و2‎ » Td; J 1 - 0 تعداد سفرهاي تولید شده > : مجموع نمان‌سفر بیرتمام زوج ها از ميدأ أ (هزینه ها) 7 2310 مجموع سفرهاي جذب شده [ jal ‏تعداد سفر از‎ : Tj 0 : زمان (هزینه) از ‎jai‏ ‏كل ظرفيت عرضه كل ظرفيت تقاضا 1 -0 D,=0 ij Q20 506-92 i ‏لل‎ 66

صفحه 67:
مثال در يك شهرء 4 مركز خريد و 4 مركز تفربحي وجود دارد. بر اساس جدول هزينه هاي سفر فيل مشخص كنيد .يك شهروند با انتخاب يك مركز خريد. از كدام مركز تفريحي مي تواند استفاده كند تا هزينه 111111111114113 كردد. 4 44 68 85 46 67 3 50 60 90 54 48 60 94 44 48 56 96 42 مرک مرکز خرید ۵ ۱ 0۱ 00 | <<

صفحه 68:
مراحل روش دیجسترا 1- کوچکترین عنصر در هر سطر را از بقیه عناصر آن سطر كم مي 2 براي جدول حاصل. کوچکترین عنصر هر ستون را از بقیه عناصر ستون كم مي نماييم. 3- كمترين تعداد خطوطي را كه از تمام صفرهاي موجود در جدول مي گذرد. رسم مي كنيم. (افقي 5 عمودي) 68

صفحه 69:
مراحل روش دیجسترا 4- اگر تعداد خطوط برابر تعداد سطرها یا ستون ها باشد. یک تخصیص بهینه حاصل شده است. در غیر این صورت یک مرحله تکرار لازم خواهد بود. براي لین منظور کوچکترین عنصري را که خط از آن عبور نکرده (پلیه ). انتخاب نموده ازتمام عناصري که خط از آنها عبور ننموده. کم مي نماييم. به تمام عناصر محل برخورد دو خط, اضافه مي کنیم. 5- دوباره تست بهینه بودن را انجام مي دهیم. (رسم خطوط) 6- در پایان براي تخصیص بهینه مقادیر صفر را در جدول در نظر مي گيريم. 69

صفحه 70:
70 ® 8۱۸ 0 7 11 12 42 ۱44 ۱54 6 A B 6 D 11 0 96 ۱94 ۱90 | 85 56 |60 ۱60 8 12 48 | 48 |50 | 44 منال

صفحه 71:
71 4 ——A 3 ——C 1 ‏له‎ 8 2 ‏وا‎ اگر به مرکز خرید ۸۸ رفت. بايد به مركز تفريحي كرفته تا هزينه حداقل كردد.

صفحه 72:
برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: * فقدان روش جامع SHA (Systematic Handling Analysis) ‏در طرح ریزیواحدهاي‌صنعتیک ایبرد دلشته و تشريح‎ 5 8 میگردد. 72

صفحه 73:
برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: 36 هاي ‎SHA‏ ‎(External Integration) 55 0 sjlw 42 U8 -1‏ - انتخاب مکان کارخانه بر اساس محل مواد اولیه و محل بازار فروش 2- طرح کلی جابجایی مواد در کارخانه ۳۱۵۲ ۵۳0۱:89 0۷6۲۵۱۱): - جابجايي مواد بین بخش هاي واحد صنعتي (انبار. خط. دپو, سالن تولید) 3- طرح جزئی حمل و نقل مواد در کارخانه ‎Detailed handling‏ ‎“Plan‏ ‏- جدول از - به - نمودار جريان ‎(Material Flow Diagram) ols‏ - حركت مواد بين ماشين آلات يا بين خطوط توليد 4- پیاده سازى و ساخت كارخانه بر مبناى طرح هاى 13 ‎(Installation.‏ 73

صفحه 74:
عناصر كليدي ‎SHA‏ 74 Product — Material Quantity Routing System Supporting Time

صفحه 75:
مواد - قطعات - نیمه ساخته - ۳۲۵۵۲ ‎Material‏ * يكنواختي مهم است (بسته بندي و وسایل یکسان) * در صنعت نفت 40000 قطعه مختلف نگهداری و حمل و نقل مواد هزینه بيشتري را شامل مي شود. یکنواخت ‏ ۴ [ گوناگون 75

صفحه 76:
حجم قرارداد» کمیت تولید» میزان و مقدار مواد ‎Quantity Volume‏ * قراردادهاي كلي به نفع است. 0 لفزليش کاهش

صفحه 77:
هزينه باركيري و تخليه ثابت ‎Routing‏ هزینه متغیر 2 هزینه بارگيري و تخلیه 77

صفحه 78:
سیستم هاي حمایتی و خدماتي ‎Supporting Service‏ * مانند کنترل موجودي سیستم سفارشات. نگهداري و تعمیرات * هر چه برنامه ريزي و هماهنگي بیشتر باشد. هزینه واحد کاهش مي یابد. هزینه واحد 78

صفحه 79:
Timing Urgency * حمل بار چه فوريتي دارد؟ - 1ساعت دیگر دست مشتری باشد؟ - خرداد دست مشتری باشد؟ - هر زمان که شد. ۱ هزینه واحد ‎T‏ ديجه لضطرار يماني ‎79

صفحه 80:
الگوي جامع 5۱۱۸ (تجزبه و تحلیل سیستماتیک حمل و نقل) Draft 3 assification Time ‎P,Q,R,S,T so‏ در موضوع ‎Movement Analysis Movement Observing ‎ ‎Transportation Draft Plan Adjust in Constraints Calculate Costs & ‎ ‎ ‎Draft 2 ‎Material Cl ‎ ‎ ‎Layout ‎ ‎ ‎Draft 1 ‎ ‎ ‎Assessment & Selection 5 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 81:
دسته بندى ‎(Classification) ofgo‏ * اگر تعداد زيادي ماده داشته باشیم. دسته بندي جهت برنامه ريزي مورد نیاز است. | تجزیه و تحلیل ساده تر * با دسته بندي! * حالات مواد: 1- حالت مواد (جامد. مایع. گاز) 2- نوع اقلام (تکي. كانتينري, فله اي) 81

صفحه 82:
(Classification) ofgo ‏دسته بندى‎ * مشخصه های فیزیکی تأثیرگذار در دسته بندی: 1- اندازه ج] 0۰۳۹۰ ۱ 2 وزن (چكالي) ‎ees‏ ‏4- صدمه پذیری (انفجاری. شکننده) 5- شرایط (رادیو اکتیو, داغ. کثیف) (کمتر حمل و نقل مي گردد)حجم کم SQ ١

صفحه 83:
فرم کلاسه بندي مواد نام محصول یا اقلام مواد گازوئیل مداد واحد عدد 83 وزن واحد 1 9 و9 1 10 gr شکل مايع مايع جامد صدمه پذيري هر روزه هر هفته هر سال استاندارد خاص ISO 99000 Class

صفحه 84:
(Layout Planning) ‏استقرار‎ 1- Layout by Fixed Position ‏هواپیما و كشتي سازي‎ * 2- Layout by Process Function ‏تولید كارگاهي و سفارشي (نجاري ها. آهنگري هاء قالب سازي‎ * ‘Gis 9 3- Layout by Product (Line Production) (Mass Production) ۴ خط تولید اتومبیل 24

صفحه 85:
برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: * چنانچه یک برنامه ريزي صحیح حمل و نقل درون کارخانه اي صورت گرفته باشد: شدت .آنهايي که بايد زياد جابجا شوند (تکرار در روز) .مسافت كمى را بايد طی کنند 85

صفحه 86:
واحد مناسب براي انرژي حمل و نقل * به دلیل اينکه کالاها . شکل و واحد مختلف دارند. تنها یک واحد براي انرزي مورد نياز براي حمل و نقل مناسب است. * انرژي صرف شده براي حمل و نقل مواد: ۷60 ‎(Magnitude)‏ 86

صفحه 87:
حمل و نقل پذيري * به سختي و آساني حمل و نقل و جابجايي مواد. حمل و نقل پذيري مواد گویند. ۴ عوامل مؤثر: مگ - قطعه چوب به حجم 10 اینچ مکعب - اندازه اقلام جوز کف :سب 7 وزن مخصوص - شکل اقلام - صدمه پذيري - ارزش لي ‎ee‏ < شمارش مگ | .+0 شراب ‎ll‏ جسم (ارزش پایه) هر 10 اینچ 00 فيزيكي ‎pe) a‏ د) (جدول‌دارد) ‎A doly Sees‏ 57

صفحه 88:
PQRST to = مراحل روش حمل Allocation Layout PQRST ‏انبار‎ >——Handling Plans مسیرها دسته اقلام Detail Ins classes PQRST ‏تراشكاري‎ Ext Overall SHA ‏فازهاي‎ 5 محوطه 8018571

صفحه 89:
ما

برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل و تحليل جابجايي مواد فاطمه ذبیحی ‏fz_sanaye@yahoo.com 1 سرفصل درس مقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل • • • • • تأثيرات حمل و نقل اهداف برنامه ريزي و گزينه ها نهادها و ارگان ها عوامل مؤثر در سيستم حمل و نقل سيستم هاي حمل و نقل برنامه ريزي در حمل و نقل • اجزاي اساسي • انواع برنامه ريزي مرجع :برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل دکتر سيدحسيني -انتشارات دانشگاه علم و صنعت 2 سرفصل درس مدل هاي پيش بيني برنامه ريزي حمل و نقل عمومي مراحل کلي ارزيابي عملکرد سيستم برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي • • • • روش SHA استقرار آناليز حرکات روش هاي حمل و نقل مواد 3 مرجع :برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل دکتر سيدحسيني -انتشارات دانشگاه علم و صنعت مقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل از همان آغاز زندگي انسان در پهنه اين کره خاکي ،حمل و نقل همواره قسمت عمده اي از امکانات و منابع را به طور مستقيم به خود اختصاص داده است: ‏ ‏ ‏ ‏ سفر براي غذا سفر براي پيدا کردن جفت سفر براي تجارت جنگ و لشکرکشي 4 سفر براي غذا و کار 5 سفر برای تجارت 6 تاثيرات حمل و نقل کيفيت سيستم حمل و نقل و ظرفيت آن تأثير فراواني بر روي اقتصاد يک منطقه يا کشور دارد. کشور ما :گران شدن بنزين حمل و نقل پيشرفته اقتصاد پيشرفته برنامه ريزي و سرمايه گذاري 7 تاثيرات حمل و نقل • 50%مساحت شهرهاي پيشرفته را شبکه هاي حمل و نقل تشکيل مي دهند. • سنگيني ترافيکمشکالت زندگي ناشي از حمل و نقل ترمينال 8 ج ا د ه- فرودگاه را ه حمل و نقل و تأثيرات آن حمل و نقل بر روي جامعه تأثير مي گذارد. تأثيرات مثبت( :وجود سيستم حمل و نقل مناسب) • • • • بردن صنعت تا دورترين مناطق و پيشرفت محلي تسريع رشد اقتصادي کاهش زمان سفرها (هزينه ها) کاهش تعداد تصادفات • کاهش هزينه و زمان توليد محصول و ارائه خدمات 9 حمل و نقل و تأثيرات آن تأثيرات منفي: • • • • • تغييرات کاربري زمين (جاده در کشاورزي ،اتوبان ها در خانه هاي مسکوني آلودگي محيط زيست ()Air pollution آلودگي صوتي ()Noise pollution آلودگي منظره ()Sight pollution برهم زدن عدالت اجتماعي 10 اهداف برنامه ريزي حمل و نقل اهداف :ممکن است بهبود خدمات فعلي و يا ارائه يک طرح جامع از يک سيستم توسعه يافته جديد را شامل گردد. اه]]داف ( :)Objectivesعبارتن]]د از مجموع]]ه اي از مقاص]]د و مطلوبيت ها که برنامه ريزي در راستاي نيل به آن صورت مي پذيرد. گزينه ها يا آلترناتيوها ( :)Alternativesراه هايي هستند که ه]]ر يک به نوعي ما را به هدف تعيين شده مورد نظر مي رساند. 11 اهداف برنامه ريزي حمل و نقل آلترناتيوها از نظر امکان • شدني ()Feasible • نشدني ()Infeasible ‏A2 ‏A1 داليل • • • • • اقتصادي اجتماعي . . . 12 ‏A3 اهداف برنامه ريزي حمل و نقل آلترناتيوها از نظر عملکرد • مستقل ()Independent • ناسازگار (هم اتوبوس ،آژانس ،مترو) يک نفر ناسازگار دو نفر مستقل 13 راه آهن ‏B جاده هوايي ‏A اهداف برنامه ريزي حمل و نقل آلترناتيوها از نظر پيامد • پيامد کمي (کاهش زمان) • پيامد کيفي (رضايت مردم) منافع ‏B ‏C+M هزينه نگهداري 14 = امتياز گزينه سرمايه گذاري نهادها و ارگان ها ارگان ها و سازمان هاي دولتي • وزارت راه و ترابري • هواپيمايي • بنادر و کشتيراني • ادارات ترابري • شهرداري ها شرکت هاي خصوصي • اتوبوس ها • آژانس هاي کرايه • ... 15 اتحاديه ها قانون گذارها عوامل مؤثر در سيستم حمل و نقل بازار شرايط اقتصادي رقابت ها هزينه ها قيمت سرويس ها عوارض • • • • • اقدامات و ابزارهاي دولت • قوانين • سوبسيدها • پرداخت 16 سرمايه گذاري • (چرا در حمل و نقل ايران سرمايه گذاري خارجي نداريم) تکنولوژي ها • سرعت • ظرفيت • راحتي سيستم هاي حمل و نقل اجزاي سيستم حمل و نقل • تسهيالت ثابت :اجزاي فيزيکي و ثابت يک سيستم حمل و نقل مي باشند( .به صورت گراف نشان مي دهيم ،شبکه راه آهن) • واحدهاي شناور :واحدهايي هستند که تسهيالت ثابت را طي مي کنند (وسايل نقليه ،کانتينرها) • سيستم کنترل: • کنترل وسيله نقليه اي • کنترل جريان 17 مشهد تهران کرمان اجزاي سيستم کنترل سيستم هاي کنترل تسهيالت ثابت نهادهاي شناور سرعت ‏x1 ‏W ‏t 18 ‏x2 )(x2  x1 ‏w ‏t دسته بندي سيستم هاي حمل و نقل حمل و نقل زميني • جاده اي ) دسترسي +حرکت( • ريلي حمل و نقل هوايي • داخلي • بين المللي ‏ • 19 حمل و نقل آبي داخل خشکي • بندري • اقيانوسي • حمل و نقل از طريق لوله (نفت و گاز) سيستم هاي حمل و نقل شهري حمل و نقل هاي شهري (زميني) مي باشد. • اولين سيستم حمل و نقل شهري توسط پاسکال در سال 1662کالسکه اختراع گرديد. • کالسکه کابلي شبکه راه هاي شهري • • • • • ‏Primary Distributor ‏District Distributor ‏Local Distributor ‏Access Roads ‏Pedestrian Streets 20 سيستم هاي حمل و نقل شهري سيستم هاي راه آهن شهري ‏LRT (Light Rapid Transit)  ‏Subway  ‏BRT (Bus Rapid Transit)  سيستم جابه جايي فرد ()Personal Rapid Transit • تاکسي هاي ويژه لوله هاي انتقال انسان 21 تمرين دو تحليل اقتصادي از سفر از خانه به دانشگاه : وسايل +هزينه +مشکالت 22 فصل دوم :برنامه ريزي در حمل و نقل فرايند يا فعاليت هايي که اقدامات الزم احتمالي آينده را در جهت سوق دادن يک سيستم حمل و نقلي به سوي يک وضعيت دلخواه مورد بررسي قرار مي دهد. آينده نگريمهندسي حمل و نقل جامعه :صرفه جويي سوخت نياز به برنامه ريزي حمل و نقل 23 اجزاي اساسي برنامه ريزي حمل و نقل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تعريف وضعيت فعلي تعريف مسأله يافتن راه حل ها آناليز عملکرد ارزيابي آلترناتيوها انتخاب پروژه مشخصات فني و ساخت 24 انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل -1برنامه ريزي هاي بلندمدت (جامع يا راهبردي) ناحيه عملياتي بازبيني اهداف مدل کاربردي ارزيابي سرمايه گذاري 25 ارزش ها اهداف آلترناتيوها منابع ناحيه فلسفي اجرا منظورها معيارها انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل به داليل زير برنامه ريزي کوتاه مدت نيز داريم: -1عدم انعطاف پذيري و پوشش استثناءها در برنامه ريزي دراز مدت -2بهبود سرويس هاي عمومي از طريق برنامه هاي کوتاه مدت عملياتي تر است. -3پيش بيني ها در برنامه ريزي هاي بلند مدت هميشه صحيح نيست. 26 انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل -1برنامه ريزي هاي کوتاه مدت يا ميان مدت )Transportation Systems Management (TSM هدف : TSMتکنيک هاي بهبود کارايي اين سيستم ها ،يا دستيابي به عرضه بهتر با استفاده از تجهيزات موجود به منظور ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي حمل و نقل مي باشد (جابجايي بهينه انسان و کاال) 27 ناحيه عملياتي و اجرايي مديريت و پيشنهادهاي حاصل تعرفه شرايط برنامه ريزي از برنامه هاي قبلي مداوم شروع برنامه کوتاه مدت TSM تدوين معيارهاي عملکردي بررسي سيستم حمل و نقل موجود ناحيه فلسفي تغيير اهداف ارزش ها اهداف کارکردهاي sys معيارهاي sys ارزيابي سيستم موجود آلترناتيوهاي جديد و تخمين هزينه برنامه هاي ترکيبي انتخاب آلترناتيو برنامه TSM هيچ اقدامي از نظر مالي قابل اجرا نيست سناريو سازي 28 اجرا ‏TSM يک نوع برنامه ريزي ميان مدت :TSMبرنامه ريزي حمل و نقل شهري مثال :هر چند وقت يک بار بايد زمانبندي چراغهاي راهنمايي را براي بهبود جريان هاي ترافيک تعويض نمود. 29 نمودار عرضه و تقاضاي حمل و نقل منحني عرضه هزينه هاي سفر منحني تقاضا هزينه زياد تعادل کاهش تقاضا مسافت پيموده شده (وسايل نقليه) 30 هزينه کم برنامه ريزي کوتاه مدت برنامه ريزي کوتاه مدت :شامل اقدامات مورد نياز براي ايجاد تعادل مي باشد. -1کاهش مؤثر در تقاضا بهبود سرويس هاي اتوبوسراني ،استفاده از IT -2افزايش مؤثر در عرضه به طور مثال: • • • • بررسي عملکرد سيستم حمل و نقل شهري کاهش وابستگي شهروندان به وسيله نقليه شخصي کاهش مصرف بنزين در سيستم حمل و نقل شهري بهبود و ايمني (تعداد افراد کشته) 31 تمرين: برنامه هاي خود را در س]]طح ج]]امع و کوتاه مدت براي حمل و نقل خان]]ه ت]]ا دانشگاه به صورت تيمي بنويسيد. 32 فصل سوم :مدل هاي پيش بيني پيش بيني صحيح کمک مي کند که بتوان به تغييرات و نيازهاي آينده سريعًا و به درستي پاسخ داد. در مسائل مربوط به حمل و نقل نيز هميشه اساس کار بر تقاضاي آينده است و برنامه ريزي بر پايه پيش بيني است. ”تنها راه فهم تقاضاي آينده پيش بيني است” پاتريک هنري : ”هيچ راهي براي قضاوت در مورد برنامه هاي آينده وجود ندارد ،مگر آنکه از گذشته استفاده کنيم“ 33 Forecasting time horizon نوع تصميم تقاضاي تجمعي نوع اطالعات تصميمات کوتاه مدت تقاضاي نوع مشخصي از کاال استراتژي تصميمات بلند مدت تسهيالت 34 سال حال پيش بيني ()Forecasting پيش بيني يک تخمين از وقايع آينده است که با توجه به اطالعات تلفيق شده سيستماتيک گذشته به دست آمده است. اين تخمين نيازمند وجود اطالعات آمار ،احتماالت و همچنين استفاده از تکنيک هاي علم مديريت است. ‏Forecasting requires statistical and .management science techniques پيش بيني :غذاي قبلي در سال جديد 35 برنامه ريزي و طراحي سيستم حمل و نقل -1پيش بيني تقاضاي تجمعي ()Aggregate Demand ‏تقاضاي کلي در يک دوره مثال 20 :ميليون دالر ضرر در ازاي توليد هواپيماي جت ايرباس بدون خريدار -2زمانبندي سيستم ()Scheduling ‏تخمين منابع در دوره هاي کوتاه مدت -3کنترل سيستم ()Controlling بر مبناي پيش بيني بر موجودي ،توليد ،دستمزدها و هزينه ها ،کنترل مي کنيم. اين الگو در برنامه ريزي حمل و نقل نيز کاربرد دارد. 36 خصوصيات تقاضا طي زمان به نحوه استفاده سيستماتيک و تجزيه و تحليل اطالعات موجود از زمان گذشته ،آناليز سري هاي زماني گفته مي شود. ()Time Series Analysis الگوهاي سري هاي زماني کاربرد در بررسي تقاضاي حمل و نقل ثابت ()Constant خطي ()Linear trend فصلي ()Seasonal تلفيقي ()Compound 37 خصوصيات تقاضا طي زمان تلفيقي ميزان تقاضا )سفر( خ ط ي فصلي ‏Noise ثابت مهر زمان (ماه) 38 خرداد خصوصيات تقاضا طي زمان الگوي مشخص کاهش صحت يک پيش بيني = High noise =Low noise 39 خصوصيات تقاضا طي زمان • چنانچه الگوها در بازه هاي زماني شبيه و ثابت باشند ،پيش بيني آسان تر و بر مبناي گذشته ،ممکن تر خواهد بود. • سري هاي زماني وابسته و مستقل • پيش بيني تقاضاي اتوبوس هاي توريستي پيش بيني تقاضاي تور ايرانگردي 40 خطاي پيش بيني • معموال بين مقادير حقيقي و مقادير پيش بيني اختالف وجود دارد. • اين تفاوت ها و اختالف ها را خطاي پيش بيني گويند. | E | yi  yest 41 -1روش انحراف مطلق و واقعي (Mean Absolute )Deviation || error مجموع خطاهاي مطلق همه دوره ها = MAD ‏ تعداد دوره ها ‏n ‏i 1 ‏n ‏n ‏ |تقاضاي حقيقي – پيش بيني تقاضا| i ‏1 ‏n 42 = روش انحراف مطلق و واقعي (Mean Absolute )Deviation ‏n ‏ )مقدارحقيقي تقاضا – پيش بيني تقاضا( ‏i ‏1 ‏n = BIAS اگر پيش بيني به صورت تکراري مقادير بيشتر از تقاضاي حقيقي را نشان دهد، مقدار BIASمثبت و در غير اين صورت منفي خواهد بود. ( BIASتمايل)مثبت :همواره بيش از حد منابع صرف مي کند. ( BIASتمايل)منفي :با مشکل عدم توانايي پاسخگويي روبروست. 43 مثال: • يک شرکت هواپيمايي 5000 ،مسافر را براي يک دوره سه ماهه پيش بيني مي کند. • ماه اول4000 : • ماه دوم5600 : • ماه سوم7000 : • ايده آل BIAS = 0 44 • MAD= 1200 • BIAS = -533 )Forecasting( مدل هاي پيش بيني )Qualitative Models( مدل هاي کيفي-1 )Quantitative Models( مدل هاي کمي-2 45 مدل هاي پيش بيني کيفي -1روش دلفي ()Delphi Method – کاغذهاي سؤال – تجميع -2روش گروه هاي اسمي (Nominal Group )Method – تابلوي ايده ها -3روش متکي بر اطالعات گذشته 46 مدل هاي پيش بيني کمي -1روش ميانگين ساده ()Simple Average -2روش ميانگين ساده متحرک ()Simple Moving Average -3روش ميانگين وزني متحرک ( )Weighted Moving Average -4روش نمايي يکنواخت ()Exponential Smoothing ‏di ‏ ‏SA .اگر الگو تغيير کند ،دچار مشکل مي شويم 1 1 ‏D1  D2  ... ‏n ‏n = ‏n Nسه تقاضاي آخر ‏n = SMA اطالعات تقاضا مربوط به گذشته نزديک 47 مثال – روش ميانگين ساده متحرک تقاضا براي بليت مترو 200 فروردين ارديبهشت 300 تير 400 200 خرداد 500 مرداد شهريور ‏367 ‏Di ‏ =SMA= SA 6 ماهه 6 ‏SMA=(400+500+600)/3=500 ماهه 3 600 ؟ مهر ‏SMA = 600 ماهه 1 .هر چه بتوان به دوره هاي آخر اهميت بيشتري داد ،تغيير الگو بيشتر مي شود 48 مثال – روش ميانگين وزني متحرک تقاضا براي بليت مترو فروردين 200 ارديبهشت 300 تير 400 خرداد مرداد شهريور مهر 0 Ci 1.0 ‏1 ‏ Ci ‏n ‏WMA Ci Di ‏i 1 200 500 600 = 0.25(400)+0.25(500)+ ‏Ci Di 0.5(600)=525 ‏n ‏WMA ‏i 1 ؟ با انتخاب تعداد دوره مناسب و تعيين وزن هاي صحيح .تغييرات فصلي به خوبي مشخص مي شود 49 مثال – روش نمايي يکنواخت • نرم افزار APICSبراي برنامه ريزي توليد بر مبناي اين مدل کار مي کند. 3 1 2 0 ‏Ft  (1  ) Dt 1   (1  ) Dt 2   (1  ) Dt 3  (1  ) Ft 3 Dتقاضا Ft 3پيش بيني تقاضا براي نزديک ترين دوره ‏Ft ‏ 1  50 پيش بيني تقاضا دوره tام ضريب نمو هموار ضريب تصاعد 0  1 روش نمايي يکنواخت • بازار و تقاضا داراي ثبات انتخاب ‏ هاي پايين • بازار و تقاضا بي ثبات انتخاب هاي باال • انتخاب هاي باال به دوره هاي اخير و نوسانات توجه بيشتري ايجاد مي کند. • انتخاب پايين به دوره هاي گذشته هم اهميت مناسبي ميدهد. 51 روش نمايي يکنواخت 2  تجربي ‏n 1 2  ‏ ‏n ‏Ft  .Dt 1  (1  )Ft 1 به جاي Dهاي قبلي 52 نمايي يکنواخت درجه اول روش نمايي يکنواخت • روش اول :فيت کردن   تصادفي انتخاب مي شود. • بر مبناي BIASو ، MADتنظيم مي شود. • يعني اينکه را در دو جهت تغيير مي دهيم  BIASو MAD به سمت صفر ميل مي کند. • بر مبناي هر مجموعه اي از و BIASو MADبه دست مي ‏ آيد. • بر اساس کوچکترين BIASو ، MADمناسب را انتخاب مي کنيم. 53 روش هاي فيت کردن ()Fitting رياضي) مدل (ايجاد ‏Y X   -1معادله خط از روي دو نقطه 18840   6210   ‏ 4.2 ‏Y=4.2 X +20 ‏ 20 ‏B )A (10,62 )B (40,188 54 ‏A روش هاي فيت کردن ()Fitting (ايجاد مدل رياضي) -2رگرسيون ارجاع به آمار مهندسي ‏n xi yi   xi  yi ‏  2 2 ) n xi  ( xi ‏  xi ‏n 55 ‏yi  ‏ ‏ ‏ ساير مدل هاي پيش بيني • مدل اقتصادسنجي • مدل داده و ستاده  ‏input ‏output • مدل شاخص راهنما در صنايع Bench Mark 56 تمرين ماه 1 2 3 4 5 تقاضاي سفر با قطار به مشهد 435 420 485 510 465 با تمام روش ها محاسبه کنيد 0.2 . چنانچه ماه 450 ،6باشد ،براي روش ها BIASو MADرا محاسبهنماييد. -کدام روش مناسب تر است؟ 57 فصل چهارم :مدل سازي و پيش بيني سفر در مهندسي حمل و نقل ()Travel Forecasting Process • فرايند پيش بيني سفر  برنامه ريزي شهري • مدل :نمايش ساده از دنياي واقعي (سيستم مورد نظر) ‏ تصوير واقعيت انواع مدل ها: مدل هاي انتزاعي (ذهني) – مدل هاي رياضي مدل هاي فيزيکي (طرح ها معماري و )... 58 مراحل اصلي مدل سازي کالسيک سفر: -1توليد سفر (تقاضاي سفر تخمين زده مي شود) -2توزيع سفر -3تفکيک طرق يا نوع وسيله نقليه -4تخصيص سفر يا سمت سفر (واگذاري ترافيک به مسير) 59 مدل کالسيک تخصيص با ظرفيت هر طرق 1 0 + + + 2 ‏MAP 3 تعيين طرق سفر براي تخصيص سفرهاي مدل هاي پيش بيني پيش بيني شده خانه هاي ماتريس به مقاصد )ماتريس حمل و نقل( مقاصد و مبادء 60 حمل و نقل مدل کالسيک ‏Tij در حالت اوليه تعداد سفرهاي از مبدأ iبه مقصد j ‏Tij Tji ‏Tijmr در حالت کلي تساوي فوق برقرار نيست. مسير 61 وسيله مقصد مبدأ مدل هاي توليد (تقاضا و عرضه هر ناحيه شهري) ‏Ti Fi .ti فعلي سال طراحي سال جاري ‏d ) i ‏c ) ‏i مالکيت وسيله نقليه 62 ‏d ‏i . ‏c . ‏i ‏d ‏f (Pi .I C ‏Fi  ‏c ‏f (Pi .I C درآمد جمعيت آينده فرايند پيش بيني سفر • Trip Generation • Trip Production (Pi) مبدأ • Trip Attractions (Aj) مقصد • Trip Distribution • Mode Choice • Trip Assignment تخصيص مسير from to Tij Tijmr 63 فرايند پيش بيني سفر-مثال توليد سفر-1 مرحله Trip Generation Zone ايجاد سفر A 6 B 9 Trip Production Zone جذب سفر C 5 D 10 Trip Attractions 64 مثال -فرايند پيش بيني سفر مرحله -3انتخاب وسيله ‏Mode Choice مرحله -4تخصيص مسير ‏ijmTrip Assignment مرحله -2توزيع سفر ‏Trip Distribution ‏T ‏Tij ‏Mode اتوبوس ‏BRT 2 اتوبوس خصوصي 1 3 مترو 3 3 اتوبوس 6 65 3 6 ‏from A ‏To ‏C 2 ‏D 4 9 6 ‏B 5 10 روش Linear Programmingتخصيص حمل و نقل ‏minZ0   Tij dij ‏j : Zمجموع زمان سفر بين تمام زوج ها (هزينه ها) : Tijتعداد سفر از iبه j O  Tتعداد سفرهاي توليد شده ‏ ‏i ‏ij از مبدأ i ‏j ‏Dj  Tij ‏i : dijزمان (هزينه) از iبه j کل ظرفيت عرضه کل ظرفيت تقاضا 66 ‏i مجموع سفرهاي جذب شده j ‏Dj 0 ‏Tij 0 ‏i Oi j Dj ‏Oi 0 مثال در يک شهر 4 ،مرکز خريد و 4مرکز تفريحي وجود دارد. بر اساس جدول هزينه هاي سفر ذيل مشخص کنيد يک ش]]هروند با انتخاب يک مرکز خريد ،از کدام مرک]]ز تف]]ريحي مي توان]]د استفاده کند تا هزينه minimumگردد. 67 رکز م حي تفري 1 2 3 4 48 48 50 44 56 60 60 68 96 94 90 85 ‏A ‏B ‏C 42 44 54 46 ‏D مرکز خريد مراحل روش ديجسترا -1کوچکترين عنصر در هر سطر را از بقيه عناصر آن سطر کم مي نماييم. -2براي جدول حاصل ،کوچکترين عنصر هر ستون را از بقيه عناصر ستون کم مي نماييم. -3کمترين تعداد خطوطي را که از تمام صفرهاي موجود در جدول مي گذرد ،رسم مي کنيم( .افقي يا عمودي) 68 مراحل روش ديجسترا -4اگر تعداد خطوط برابر تعداد سطرها يا ستون ها باشد ،يک تخصيص بهين]]ه حاصل شده است ،در غير اين صورت يک مرحله تکرار الزم خواه]]د ب]]ود. براي اين منظور کوچکترين عنصري را که خط از آن عبور نک]]رده (پاي]]ه)، انتخاب نموده ازتمام عناصري که خط از آنها عبور ننموده ،کم مي نم]]اييم. به تمام عناصر محل برخورد دو خط ,اضافه مي کنيم. -5دوباره تست بهينه بودن را انجام مي دهيم( .رسم خطوط) -6در پايان براي تخصيص بهينه مقادير صفر را در جدول در نظر مي گيريم. 69 مثال 2 4 4 1 4 0 4 0 12 0 3 6 4 5 11 ‏A ‏B ‏C 9 ‏D 4 12 2 0 4 0 13 0 2 1 2 1 3 0 5 1 2 3 4 48 48 50 44 56 60 60 68 96 94 90 85 ‏A ‏B ‏C 42 44 54 46 ‏D 3 1 0 0 6 10 ‏A ‏B ‏C 4 0 12 0 1 8 0 0 ‏D 4 8 70 رکز م حي تفري مرکز خريد 3 2 0 2 2 2 1 4 0 7 11 ‏A ‏B ‏C 0 0 ‏D مثال ‏A ‏B 4 ‏A 4 1 ‏C 3 3 3 ‏C 4 1 ‏D 2 71 ‏B ‏D 1 2 اگر به مرکز خريد Aرفت، بايد به مرکز تفريحي 4رفته تا هزينه حداقل گردد. برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: • فقدان روش جامع )SHA (Systematic Handling Analysis ، SHAدر طرح ريزي واحدهاي صنعتي کاربرد داشته و تشريح ميگردد. 72 برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: فازهاي SHA -1يکپارچه سازي بيروني (:)External Integration – انتخاب مکان کارخانه بر اساس محل مواد اوليه و محل بازار فروش -2طرح کلي جابجايي مواد در کارخانه (:)Overall handling Plan – جابجايي مواد بين بخش هاي واحد صنعتي (انبار ،خط ،دپو ،سالن توليد) -3طرح جزئي حمل و نقل مواد در کارخانه (:)Detailed handling Plan – جدول از – به – نمودار جريان مواد ()Material Flow Diagram – حرکت مواد بين ماشين آالت يا بين خطوط توليد -4پياده سازي و ساخت کارخانه بر مبناي طرح هاي قبلي ()Installation 73 SHA عناصر کليدي – – – – – Product – Material Quantity Routing System Supporting Time 74 مواد – قطعات – نيمه ساخته Product -Material • يکنواختي مهم است (بسته بندي و وسايل يکسان) • در صنعت نفت 40000قطعه مختلف نگهداري و حمل و نقل مواد هزينه بيشتري را شامل مي شود. هزينه )سرانه( يکنواخت  P گوناگون 75 حجم قرارداد ،کميت توليد ،ميزان و مقدار مواد ‏Quantity Volume • قراردادهاي کلي به نفع است. هزينه واحد حمل و نقل Qافزايش 76 کاهش هزينه بارگيري و تخليه ثابت Routing هزينه متغير هزينه بارگيري و تخليه هزينه ثابت Rمسافت 77 سيستم هاي حمايتي و خدماتي ‏Supporting Service • مانند کنترل موجودي ،سيستم سفارشات ،نگهداري و تعميرات • هر چه برنامه ريزي و هماهنگي بيشتر باشد ،هزينه واحد کاهش مي يابد. هزينه واحد سيستم هاي هماهنگ  Sسيستم هاي بدون هماهنگي 78 Timing Urgency • حمل بار چه فوريتي دارد؟ – 1ساعت ديگر دست مشتري باشد؟ – خرداد دست مشتري باشد؟ – هر زمان که شد. هزينه واحد Tدرجه اضطرار زماني 79 SHA الگوي جامع )(تجزيه و تحليل سيستماتيک حمل و نقل در موضوعP,Q,R,S,Tدرک Material Classification Movement Analysis Movement Observing Layout Transportation Draft Plan Adjust in Constraints Calculate Costs & Time Draft 1 :Cost :Time Draft 2 :C :T Draft 3 :C :T Assessment & Selection 80 دسته بندي مواد ()Classification • اگر تعداد زيادي ماده داشته باشيم ،دسته بندي جهت برنامه ريزي مورد نياز است. • با دسته بندي • حاالت مواد: تجزيه و تحليل ساده تر تقسيم مسأله به زير مسأله -1حالت مواد (جامد ،مايع ،گاز) -2نوع اقالم (تکي ،کانتينري ،فله اي) 81 دسته بندي مواد ()Classification • مشخصه هاي فيزيکي تأثيرگذار در دسته بندي: -1اندازه ()W.H.L -2وزن (چگالي) -3شکل -4صدمه پذيري (انفجاري ،شکننده) -5شرايط (راديو اکتيو ،داغ ،کثيف) (کمتر حمل و نقل مي گردد)حجم کم برنامه ريزي ‏Q اقالم ‏P 82 ‏P3 ‏Qکميت فرم کالسه بندي مواد نام محصول يا اقالم مواد واحد وزن واحد شکل صدمه پذيري کميت (در سال) زمان استاندارد خاص ‏Class گازوئيل ليتر 1 kg مايع آتش گير نفت ليتر 1 kg مايع آتش گير 1000 مترمکعب هر روزه ‏ISO 99000 ‏A هر هفته ___ ‏A مداد عدد 10 ‏gr جامد خير هر سال ___ ‏B 83 2000 مترمکعب 100عدد )Layout Planning( استقرار 1- Layout by Fixed Position • هواپيما و کشتي سازي 2- Layout by Process Function قالب سازي، آهنگري ها،• توليد کارگاهي و سفارشي (نجاري ها )... و 3- Layout by Product (Line Production) (Mass Production) • خط توليد اتومبيل 84 برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: • چنانچه يک برنامه ريزي صحيح حمل و نقل درون کارخانه اي صورت گرفته باشد: لو حم ،آنهايي که بايد زياد جابجا شوند .مسافت کمي را بايد طي کنند 85 مسافت ن قل يف ضع شدت )تکرار در روز( واحد مناسب براي انرژي حمل و نقل • به دليل اينکه کاالها ،شکل و واحد مختلف دارند ،تنها يک واحد براي انرژي مورد نياز براي حمل و نقل مناسب است. • انرژي صرف شده براي حمل و نقل موادMeg : )(Magnitude 86 حمل و نقل پذيري • به سختي و آساني حمل و نقل و جابجايي مواد ،حمل و نقل پذيري مواد گويند. • عوامل مؤثر: مگ = قطعه چوب به حجم 10اينچ مکعب – – – – – ارزش اندازه اقالم در کف دست وزن مخصوص شکل اقالم صدمه پذيري ارزش ]) = A+[1/4A(B+C+D+E+Fشمارش مگ چگالي شکل شرايط صدمه پذيري )جدول دارد()جدول دارد( فيزيکي 87 جسم (ارزش پايه) هر 10اينچ مکعب يک واحد A Allocation PQRST Ext Overall مراحل سيستماتيک Detail SHA فازهاي Ins Layout PQRST محوطه PQRST انبار Handling Plans PQRST تراشکاري دسته اقالم روش حمل مسيرها classes 88 to from پايان 89

51,000 تومان