کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

برنامه ریزی استراتژیک با رویکرد قطعی و فازی (مورد شرکت لبنیات پاک)

صفحه 1:
برنامه ریزی استراتژیک با رویکرد قطعی و فازی (مورد شرکت لبنیات ‎(SL‏

صفحه 2:
تجزیه و تحلیل پرتفوی کسب و کار در قلمرو مدیریت استراتژیک؛ روش های متعددی برای کمک به انتخاب بهترین استراتژی یا ترکیبی از استراتژیها ایجاد گردیده است. تفسیر پرتفوی یک فعالیت دو مرحله ای است: ۱.تجزیه و تحلیل عواملی که منجر به تعیین موقعیت دقیق سازمان در ماتریس ها ميشود. ۲فرموله کردن اعمال یا گام هایی که برای بهبود موقعیت واقعی سازمان و رساندن شرکت به اهدافش باید صورت پذیرد.

صفحه 3:
مدیریت استراتژیک: فرایند فرموله کردن اهداف سازمانی و مدیریت برای ابی به آن اهداف منطق فازی: در مقابل منطق ارسطویی که حالتی غیرقطعی» مبهم و تقریبی برای توصیف مقادیر و اعداد در نظر می گيرد. برنامه ریزی پرتفوی: برای انتخاب بهترین ترکیب فعالیت ها از میان فعالیت های بدیل فرموله کردن استراتژی: تعیین متغیرهای استراتژیک و سپس مدلسازی موضوع مورد نظر در قالب یک ماتریس و یا مدل تصمیم گیری ماتریس های پرتفولیو: هر کدام به نوعی وضعیت و موقعیت شرکت سازمان و واحدهای کسب و کار را بر اساس متغیرهای استراتژیک مختلف مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و به تناسب حاصله راهبرد مورد نظر را توصیه می نماید.

صفحه 4:
طراحی ماتریس )2 با روبکرد کلاسیک أية ترد شر شك لسن متحصیو © محاسبه نرخ رشد نسبى و ارزش كل فروش محصول در بازار در سال (0-1) - ارزش كل فروش محصول در بازار در سل (0) ترخ رشد نسبی < محصولات در nde )0-1( ‏ارزش کل فروش محصول در بازار در سال‎

صفحه 5:
كوخ برشن نسبى محسولات پاک فرسمال, 85 (ارقام به میلیون ریال) ‎aa‏ ‏00000 بازار در سال ۸۱ 256 تفمتم( العلل ‎TRAY‏ ‏۳ ماست ۴( ۰۳۶۱ ۶ ۳ شیر ‎VARIO‏ وونل 1۶۲۶۲ ۴ " شیرطعم دار ۳۸۳۳۸ ۲۷۴۳۸ ۳۹۸۸ ۵ شیرخشک ۱۳۰ ‎YO-tF‏ 1-۱ ۶ انواع خامه. ۱۳۰-۳۳ ۱۱۰۷۵ ‎EVA‏ ‏۷ کره ‎VYOVIY‏ متسل ‎LVEF‏ ۱۰۵ Footy ۴ ‏پر‎ ۸

صفحه 6:
طراحی ماتریس ‎BOS‏ با روبکرد کلاسیک (ادامه) * محاسبه سهم نسبی بازار محصولات: قروش محصول توسط شرکت در سال 0 سهم شرکت از حبازار محصول 1 5 در سال 5 فروش محصول قویترین رقیب در سال 0 یا متوسط فروش محصول توسط رقبا در سال 0

صفحه 7:
كوخ برشن نسبى محسولات پاک فرسمال, 85 نام معصول ۱۳۰۳ ۱۱۳۳۲ wey ۱۰۳۰ 1۵۰ 2۲ ۳۵۰۴ (ارقام به میلیون ریال) الماع Your? ۸۰۱۸۲ Your) ۳۸۴۵ ۱۱۳۰۶ ۸۸۳۵ ۸۹۳۰۱ سهم بازار محصول «۷ #۷ ۹۶ TAY aya Let La ۳۹

صفحه 8:
ماتریس 7)ن)8 برای محصولات شرکت لبنیات پاک 40 - ۵. 1 © © € 6 89 7 6© 8 4

صفحه 9:
تجزیه و تحلیل ماتریس براساس روش کلاسیک 4 ۲ S ‏محصولات بستنی» ماست. انواع خامه و پنیر‎ : "أ : شيرء شير طعم دار و کره

صفحه 10:
طراحی ماتریس مشاوره بوستون به روش ‎SIE‏ * محاسبه نررخ رشد نسبی محصول:

صفحه 11:
طراحی ماتریس مشاوره بوستون به روش ‎SIE‏ * محاسبه سهم نسبی بازار محصولات: = ماست = شیر شیر طعم دار ‎=e‏ * نع خامه 1 = *

صفحه 12:
تبدیل واژه های بیانی به اعداد حقیقی ۰ تبدیل عدد ذوزنقه ای به عدد حقیقی: m (nd, a, B) ‏ات‎ ie ‏اا‎ ‎۲ - ten ‏ع‎ << || = 9 + تبدیل عدد ملثی به عدد حقیقی: m (n, a, B) ور 21| 0 »سس 1 < ا لحم

صفحه 13:
تبدیل واژه های بیانی به عدد حقیقی: 7 كر ay ۵ My ‏عدد حقیقی‎

صفحه 14:
ماتریس گروه مشاوره بوستون به روش فازی سا فا مه نج به ص اضر بس بح ابر

صفحه 15:
تجزیه و تحلیل ماتریس ۵)/) ۵ به روش فازی و کلاسیک ‎٠‏ روش فازى ‏بستنى: علامت سئوال ‏ماست : حد فاصل علامت سئوال و ستاره شير: ستاره ‏شير طعم دار: حد فاصل ستاره و كاو شيرده شير خشك: سقف ‏خامه: سگ ‏کره: حد فاصل گاوشیرده و سگ ‏پذیر: سگ

صفحه 16:
۱ با توجه به شباهت موقعیت ‎le‏ رویکرد فازی می تواند تا حد زیادی روش کلاسیک را حمایت و پشتیبانی کند. ۲ در روش فازی طیف دو گزینه ای روش کلاسیک به طیف هفت گزینه ایی تبدیل شد که می تواند زمینه ساز تفاسیر دقیق تری باشد. ۳ یکی از مزایای مدلهای ماتریس پورتفولیو به روش فازی بحث کمی نمودن معیارهای کیفی تصمیم گیری و خوصا قضاوت های شهودی است. ۴ در طراحی ماتریس 2)ن) 3آفازی امکان در نظر گرفتن نظرات چندین کارشناس خبره و تصمیم گیرنده وجود دارد.

صفحه 17:
پیشنهاد: *انحلال یا واگذاری محصولات شیرخشک و پنیر *ادغام یا سرمایه گذاری بیشتر در خصوص محصولات بستنی» ماست و همچنین انواع خامه ‎٠‏ شير طعم دار ارتقاء نقدینگی ‏*و شیر در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

برنامه ریزی استراتژیک با رویکرد قطعی و فازی (مورد شرکت لبنیات پاک) تجزیه و تحلیل پرتفوی کسب و کار در قلمرو مدیریت استراتژیک ،روش های متع ددی ب رای کم ک ب ه انتخاب بهترین استراتژی یا ترکیبی از استراتژیها ایجاد گردیده است. تفسیر پرتفوی یک فعالیت دو مرحله ای است: .1تجزیه و تحلیل عواملی که منجر به تعیین موقعیت دقیق سازمان در ماتریس ها میشود. .2فرموله کردن اعمال یا گام هایی ک ه ب رای بهب ود م وقعیت واقعی سازمان و رساندن شرکت به اهدافش باید صورت پذیرد. تعاریف اصطالحات و واژه های تخصصی مدیریت استراتژیک :فراین د فرمول ه ک ردن اه داف س ازمانی و م دیریت ب رای دستیابی به آن اهداف منطق فازی :در مقابل منطق ارس طویی ک ه ح التی غ یرقطعی ،مبهم و تقری بی برای توصیف مقادیر و اعداد در نظر می گیرد. برنامه ریزی پرتفوی :برای انتخاب بهترین ترکیب فعالیت ه ا از می ان فع الیت های بدیل فرمول ه ک ردن اس تراتژی :تع یین متغیره ای اس تراتژیک و س پس مدلس ازی موضوع مورد نظر در قالب یک ماتریس و یا مدل تصمیم گیری ماتریس های پرتفولیو :هر کدام به نوعی وضعیت و موقعیت ش رکت ،س ازمان و واح دهای کس ب و ک ار را ب ر اس اس متغیره ای اس تراتژیک مختل ف م ورد ارزیابی و سنجش قرار داده و به تناسب نتایج حاص له ،راه برد م ورد نظ ر را توصیه می نماید. طراحی ماتریس BCGبا رویکرد کالسیک • محاسبه نرخ رشد نسبی محصوالت: ارزش کل فروش محصول در بازار در سال ( – )n-1ارزش کل فروش محصول در بازار در سال ()n ارزش کل فروش محصول در بازار در سال ()n-1 نرخ رشد نسبی = محصوالت در سال n نرخ رشد نسبی محصوالت پاک در سال 82 (ارقام به میلیون ریال) طراحی ماتریس BCGبا رویکرد کالسیک (ادامه) • محاسبه سهم نسبی بازار محصوالت: فروش محصول توسط شرکت در سال n فروش محصول قویترین رقیب در سال nیا متوسط فروش محصول توسط رقبا در سال n سهم شرکت از =بازار محصول در سال n نرخ رشد نسبی محصوالت پاک در سال 82 (ارقام به میلیون ریال) ماتریس BCGبرای محصوالت شرکت لبنیات پاک 1 .9 .8 .7 .6 .5 .4 .3 .2 1. 0. 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 10 – 20 – 30 – 40 - تجزیه و تحلیل ماتریس براساس روش کالسیک :محصوالت بستنی ،ماست ،انواع خامه و پنیر :شیر ،شیر طعم دار و کره :شیر خشک طراحی ماتریس مشاوره بوستون به روش فازی • محاسبه نرخ رشد نسبی محصول: طیف هفت گزینه ای فازی نام محصول ناچیز خیلی کم کم متوسط زیاد بستنی * ماست * شیر * شیر طعم دار شیر خشک * * انواع خامه * کره * پنیر خیلی زیاد فوق العاده زیاد * طراحی ماتریس مشاوره بوستون به روش فازی • محاسبه سهم نسبی بازار محصوالت: طیف هفت گزینه ای فازی نام محصول ناچیز خیلی کم بستنی کم متوسط زیاد * ماست * شیر * شیر طعم دار * شیر خشک * انواع خامه * کره پنیر * * خیلی زیاد فوق العاده زیاد تبدیل واژه های بیانی به اعداد حقیقی • تبدیل عدد ذوزنقه ای به عدد حقیقی: • تبدیل عدد مثلثی به عدد حقیقی: تبدیل واژه های بیانی به عدد حقیقی: واژه بیانی فوق العاده زیاد خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم ناچیز عدد حقیقی 95. .77 .63 .5 .37 .23 .05 ماتریس گروه مشاوره بوستون به روش فازی 1 9. 8. 7. 6. 5. 4. 3. 2. 1. 1 .9 .8 .7 .6 .5 .4 .3 .2 1. تجزیه و تحلیل ماتریس BCGبه روش فازی و کالسیک • روش فازی بستنی :عالمت سئوال ماست :حد فاصل عالمت سئوال و ستاره شیر :ستاره شیر طعم دار :حد فاصل ستاره و گاو شیرده شیر خشک :سگ خامه :سگ کره :حد فاصل گاوشیرده و سگ پنیر :سگ • روش کالسیک عالمت سئوال عالمت سئوال ستاره ستاره سگ عالمت سئوال ستاره عالمت سئوال نتایج: .1 .2 .3 .4 با توجه به شباهت موقعیت ها ،رویکرد فازی می تواند تا حد زیادی روش کالسیک را حمایت و پشتیبانی کند. در روش فازی طیف دو گزینه ای روش کالسیک به طیف هفت گزینه ایی تبدیل شد که می تواند زمینه ساز تفاسیر دقیق تری باشد. یکی از مزایای مدلهای ماتریس پورتفولیو به روش فازی بحث کمی نمودن معیارهای کیفی تصمیم گیری و خوصًا قضاوت های شهودی است. در طراحی ماتریس BCGفازی امکان در نظر گرفتن نظرات چندین کارشناس خبره و تصمیم گیرنده وجود دارد. پیشنهاد: •انحالل یا واگذاری محصوالت شیرخشک و پنیر • ادغام یا سرمایه گذاری بیشتر در خصوص محصوالت بستنی ،ماست و همچنین انواع خامه • شیر طعم دار ارتقاء نقدینگی • و شیر در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

62,000 تومان