مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامت

برنامه های ایمنی بیمار

صفحه 1:
دانشكاه علوم يزشكى و خدمات داشت دبای ان برنامه های ایمنی بیمار سال ‎٩۵‏ واحد ارتقاء کیفیت و حاکمیت بالینی

صفحه 2:
ولین و مهمترین الزام در هر بیمارستان آسیب نرساندن به بیماران است * یادداشت هایی درباره بیمارستان (فلورانس نایتینگل: 1۸۶۳

صفحه 3:
گزارش اقدامات انجام شده در سطح وزارت بهداشت و معاونت درمان

صفحه 4:
لل + برنامه بيمارستانهاى دوستدار ايمنى بيمار این برنامه در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۷) در کشور ما با ده بیمارستان در فاز ند بیمارستان ها شامل: شهید دکتر چمران (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی) شهید مطهری مرودشت (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز) طالقانی (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی) 0 = فیروز گر (دانشگاه علوم ,شکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران) الزهرا (س) (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان) علی ابن ابی طالب(دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان) امام حسین (ع) (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود) میلاد (سازمان تامین اجتماعی) سینا (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز) اه

صفحه 5:
استانداردهای اساسی استانداردهای ۱

صفحه 6:
‎A‏ رهبری و مدیریت (۱ زیرگروه: ‏ 0-08( ‏8 جلب مشار کت بیمار و جامعه ۷ زیر گروه: ‎BIBT)‏ ‏. خدمات بالینی ایمن مبتنی بر شواهد. ‏(آزیرگروه: ( 0009 ‎D‏ محیط ایمن ‏(۲ زیرگروه: 0008) ‏۴ . آموزش مداوم (۳زیرکروه: 00۵8) ‏مجموع ‎99 ‎ee ‎ed ‎00 ‎deo ‎do ‎90 ‎ ‎9 ‎99 ‎9 ‎90 ‎

صفحه 7:
* پیمارستان بهارلو پس از ارزیابی اولیه در سال ‎٩۰‏ ‏۰ را کسب نمود. و پس از ارزیابی بعدی در آبان ماه توسط کارشناسان محترم سازمان جهانی بهداشت. ب بهارلو موفق به کسب رتبه ممتاز در استانداردهای الزامی ایمنی بیمار در منطقه مدیترانه شرقی این سازمان گردید.

صفحه 8:
Si Se S ee ميانكين امتیاز کسب شده ۱۵

صفحه 9:
برنامه های معاونت درمان در ارتقاء سطح ایمنی بیمار * بازدیدهای آموزشی و نظارتی ایمنی بیمار از بیمارستان بازخورد به مسئولين و مديران ارشد * تشكيل کارگروه ایمنی بیمار در معاونت درمان * فعالسازی سایت و ارائه مطالب جدید علمی در خصوص ایمنی بيما ‎as‏

صفحه 10:
‎j 406‏ های معاوفت درمان در ارتقاء سطح !| ایمنی بیمار ‎ ‏تشکیل کار گروه تألیف و 7 ‎ane‏ ۱ ۹ تشكيل كاركروه ارزيابان ‏ما ‏درس ايميم 5 ‏اس يمن گروه ايمنى ‏كاد ‎Tavs. ‎

صفحه 11:
اجرای استنداردهای الزامی ایمنی بیمر در کلیه مراکز آموزشی درمانی» درمانی» خصوصی» خیریه دريافت لوح بيمارستان دوستدار ايمنى در ....تعداد بيمارستان ساماندهى كزارش دهى خطاهای پزشکی توانمند سازى كاركنان شاغل در بيمارستان ها در خصوص جكوذكى استقوار مديريت خطر تشكيل كميته مديريت خطا در معاونت درمان وبيكيرى مصوبات آن برگزاری دوره هاى آموزش مديريت خطا در بيمارستان ها تهيه بسته هاى آموزشى متناسب با گروه های هدف ارزیابی و تحلیل وضعیت فعلی بیمارستانهای دولتی تحت پوشش از نظر اجرایی شدن استانداردهای الزامی » درصدى از استانداردهای اساسی و پیشرفته ایمنی بیمار * تشکیل کارگاه و جلسات حضوری با روساء مدیران و مسئولین ایمنی بیمارستانهای دولتی و خصوصی تدوین شاخص های ایمنی بیمار و پیاده سازی سامانه گزارش گیری شاخص های ایمنی بیمار از بیمارستانیا

صفحه 12:
اقدامات بیمارستانها در سال ‎٩۵‏ برنامه های ایمنی بیمار سال 48 به معاونت درمان ارسال ؟ در برنامه عملياتى دقت شود كه برنامه هاى جارى اضافه 8 رفظ در صوری که ‎MIMI‏ كه در بيمارستان ‎Bee oe‏ شود) ‎IL‏ نی بیمار پس از بلاغ ‏ارسال آمار ماهیانه خطاهای پزشکی (فرمت گزارش دهی طی نامه ارسال میگردد) ‎

صفحه 13:
oF کار تیمی ‎ghd ca ye RCS‏ مهارتهای ارتباطی

صفحه 14:
برنامه عملياتى ايمنى بيمار ؟؟؟؟

صفحه 15:
Tepe pee) ‏فعالیت های روزمره‎ ‏میت‎ (()) اهداف عینی

صفحه 16:
© © © © ۰ عناصر برنامه هدف كلى ‎(God)‏ هدف اختصاصی (حسج) فعالیت های مورد نیاز افراد» واحد ها یا بخش های مورد نیاز چارچوب زمانی منابع مورد نیاز روش های پایش یا ارزشیابی

صفحه 17:
co ‏بيمارستان‎ rere bles مس وود جدر ل ترقت وق ‎ne‏ رد ستول ]2 | * [ ]1 ۲ |۳5[ | ‎Tal [to] ١8‏ ۳5 ۱ ما

صفحه 18:
پایش و ارزشیابی تعریف پایش - یت روش ارزیابی مستمر از روند درست ذ های در حال اجرا - درجه انطباق فعالیت ها با استانداردها در حين اجرا درصد پیشرفت برنامه وزن دهی به فعالیتها

صفحه 19:
تعریف ارزشیابی بررسی تحقق اهداف با اجرای برنامه در است.بنابراین در ارزشیابی اثربخشی »پیامد و تاثیرنهایی برنامه در جامعه مورد مطالعه قرار می كيرد. * رسيدن به شاخص تعيبن شده

صفحه 20:
شاخص هاى ايمنى ييمار: مقياسهاى للك 0155| مستقیم یا غیر مستقیم حوادث نا کوار قابل پیشکیری( کیفیت و نتایج ‎Gul 1) (Outcome)‏ مى کنند. با پايش این شاخصها می توان برنامه ارتقاء ایمنی و کیفیت خدمات را رصد نموده در جهت پیشرفت آن برنامه ریزی كرد.

صفحه 21:
شاخصهای کشوری پایش ایمتی بیمار به منظور بهره برداری در سیستمهای گزارش دهی و یادگیری عنوان شاخص _افتادن از تخت ۲)_زخم بستر ۳_فرخ کنترل علونت ۴ عوارض بیهوشی ۵)_عوارض انتقال خون ۶)_جدا شدن زخم محل عمل جراحى ۷_خونریزی یا هماتوم بعد از عمل جراحی ۸)_جاماندن جسم خارجی پس از عمل جراحی 4) باركى يا سوراخ شدكى اتفاقی ۱۰) نرخ مرک و میر در عوارض بیمارستانی پس از زایمان ۱ ترومبوز وریدی یا آمبولی ریوی پس از اعمال جراحی ۲) عفونت زخمهای چراحی ۳ نرخ مرک و میر در اثر ۷11 و عمل جراحی بای بس با ابزار ۴ ترومای زایمانا بی ابزار ۵ ترومای تولد - صدمه به نوزاد

صفحه 22:
> Se tb ‏و‎ ۱ افتادن از تخت es عوارض بیهوشی عوارض انتقال خون خونریزی یا هماتوم پس از جراحی جاماندن جسم خارجی پس از جراحی ترومبوز وریدی یا آمبولی ریوی پس از جراحی نرخ مرگ و میر پس از 1( و عمل جراحی بای پس

صفحه 23:
و ایمنی بیمار سیستمی است که از آسیب دیدن بیمار جلوگیری می کند از طریق: حذف خطاها ‎SE‏ ‏<<" ۱ يادكيرى از خطاهاى رخ داده 2 ایجاد فرهنگی که ایمنی بیماران, .77 4 كاركنان و بيمارستان را ترويج كند ©

صفحه 24:
خطاهای ‎Error) ,ilo so‏ اسط2() )چیست؟ ‎psc (Error) lbs ۶‏ اهداف مورد انتظار ناشی از عدم پیشرفت اقدامات مطایق برنامه و با درخود بزتامه ‏ت اقدامات برنامه‌ریزی شده برای دستیابی | ‎ ‏۶ خطای ‎(Dediod Brror) silo‏ 552 خطایی که در فرآیند ارائه مراقبت سلامت رخ دهد چه باعث صدمه و آسیب به بیمار گردد وچه هیچ آسیبی در ۶ این خطاها شامل اشتباهات تشحی ی ات اهات در تجویز ۰ ۳ ۶رمانی: اشتباه در پروسیجر جراحی . اشتباه در استفاده از فن آوری و تجهیزات . اشتباه در تفسیر تستهای پاراکلینیک میگردند. ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
تقسیم بندی انواع خطاهای درمانی از نظر پیامد

صفحه 26:
ایجاد سیستم گزارش دهی - یادگیری گزارش حوادث یک جزء اساسی برای ارتقاء ایمنی بیمار است . گزارش حوادث به تنهایی ‎ee‏ ی رها خطاهاست که امری اساسی است تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جل وگیری شود. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ‎۸٩۰‏ موارد خطا مربوط به مشکلات سازمانی نظیر فرهنگه رویه های مدیریت » ساختاره فرآیند و هماهنگیهای درون بیماستان است و کمتر از ۱0 با مشکلات فردی و تجهیزات رابطه دارد. تلاشهای ارتقاء آدمتی بیمارستان منوط به اصلاحات سیستمی با هدف ایمنی بیشتر بیماران است

صفحه 27:
گزارش دهی خطاهای دز ۰ 00110 در كزايشخود خولستار لفزليش توا بادگیریاز خطاها و لشتباهاناز طریقلیجاد سب گزای شگیریب هت بررسی‌حوادثن اخولسته و ب لشترلکگ نلشترداده ها و لطلعاتمی‌ب‌اشد * گزارش دهی خطاها بصورت ماهیانه ‎٠‏ تحلیل (۲069)) خطاهای ‎sect eved‏ و ارسال برای معاونت

صفحه 28:

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي‌،درماني تهران معاونت درمان واحد ارتقاء کیفیت و حاکمیت بالینی ” اولين و مهمترين الزام در هر بيمارستان آسيب نرساندن به بيماران است“ ‏یادداشت هايي درباره بيمارستان (فلورانس نايتينگل)1863 : گزارش اقدامات انجام شده در سطح وزارت بهداشت و معاونت درمان برنامه بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار • • • • • • • • • • • این برنامه در سال )1387( 2007در کشور ما با ده بیمارستان در فاز 1آغاز شد. بیمارستان ها شامل: شهید دکتر چمران (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی) شهید مطهری مرودشت (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز) طالقانی (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی) بهارلو (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران) فیروزگر (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران) الزهرا (س) (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان) علی ابن ابی طالب(دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان) امام حسین (ع) (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود) میالد (سازمان تامین اجتماعی) سینا (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز) سطوح تحقق استانداردهای ایمنی بیمار استانداردهای الزامي استانداردهای اساسي استانداردهای پيشرفته سطح بیمارستان سطح 1 100% هر ميزان هر ميزان سطح 2 100% 89%-60% هر ميزان سطح 3 100% ≥90% هر ميزان سطح 4 100% ≥90% ≥80 نقش استانداردهای ایمنی در اعتباربخشی ؟؟؟؟؟؟ گروه ها مجموع استانداردها در هر گروه .Aرهبري و مديريت ( 6زيرگروه)A1-A6 : 36 .Bجلب مشاركت بيمار و جامعه )7زيرگروهB1-B7( : 28 .Cخدمات باليني ايمن مبتFFني بFFر شواهد (6زيرگروهC1-C6 ( : 44 .Dمحيط ايمن ( 2زيرگروه)D1-D2 : 21 .Eآموزش مداوم (3زيرگروه) E1-E3 : مجموع استانداردهاي استانداردهاي استانداردهاي الزامي اساسي پيشرفته 7 10 8 0 20 16 29 19 9 2 7 2 11 5 6 0 140 30 90 20 • بیمارستان بهارلو پس از ارزیابی اولیه در سال 90امتیاز 12.5از 20را کسب نمود .و پس از ارزيابي بعدي در آبان ماه سال 91 توسط كارشناسان محترم سازمان جهاني بهداشت ،بيمارستان بهارلو موفق به كسب رتبه ممتاز در استانداردهاي الزامي ايمني بيمار در منطقه مديترانه شرقي اين سازمان گرديد. بیمارستانهای داوطلب لوح بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار ارزیابی ‏WHO نتیجه نهایی نام بیمارستان ارزیابی معاونت ارزیابی وزارت بهارلو ‏ ‏ ‏ کسب امتیاز ممتاز فارابی ‏ ‏ شریعتی - ‏ ‏ ضیائیان ‏ ‏ بهرامی ‏ ‏ مجتمع امام ‏ ‏ امیراعلم ‏ ‏ میانگین امتیاز کسب شده 15 - کاندید برای معرفی پس از انجام اصالحات • بازدیدهای آموزشی و نظارتی ایمنی بیمار از بیمارستانها و ارائه بازخورد به مسئولین و مدیران ارشد • تشکیل کارگروه ایمنی بیمار در معاونت درمان • فعالسازی سایت و ارائه مطالب جدید علمی در خصوص ایمنی بیمار • تشکیل کارگروه تألیف و ترجمه • تشکیل کارگروه ارزیابان آدرس ایمیل گروه ایمنی بیمار ‏Tums.patientsafety@gmail.com فعاليت هاي برنامه عملياتي كشوري ایمنی بیمار سال 95 اجرای استانداردهای الزامی ایمنی بیمار در کلیه مراکز آموزشی درمانی ،درمانی ،خصوصی ،خیریه و وابسته به ارگان ها دریافت لوح بیمارستان دوستدار ایمنی در ....تعداد بیمارستان ساماندهی گزارش دهی خطاهای پزشکی توانمند سازی کارکنان شاغل در بیمارستان ها در خصوص چگونگی استقرار مدیریت خطر تشکیل کمیته مدیریت خطا در معاونت درمان وپیگیری مصوبات آن برگزاری دوره های آموزش مدیریت خطا در بیمارستان ها تهیه بسته های آموزشی متناسب با گروه های هدف ارزیابی و تحلیل وضعیت فعلی بیمارستانهای دولتی تحت پوشش از نظر اجرایی شدن استانداردهای الزامی ،درصدی از استانداردهای اساسی و پیشرفته ایمنی بیمار تشکیل کارگاه و جلسات حضوری با روسا ،مدیران و مسئولین ایمنی بیمارستانهای دولتی و خصوصی تدوین شاخص های ایمنی بیمار و پیاده سازی سامانه گزارش گیری شاخص های ایمنی بیمار از بیمارستانها • • • • برنامه های ایمنی بیمار سال 95به معاونت درمان ارسال گردد. در برنامه عملیاتی دقت شود که برنامه های جاری اضافه نشود. (فقط در صورتی که بار اول است که در بیمارستان اجرایی می شود) ارسال شاخصهای ایمنی بیمار پس از ابالغ ارسال آمار ماهیانه خطاهای پزشکی (فرمت گزارش دهی طی نامه ارسال میگردد) برنامه عملیاتی ایمنی بیمار ؟؟؟؟ ) (Oاهداف عینی عناصر برنامه عملیاتی هدف کلی ()Goal هدف اختصاصی ()Objective فعالیت های مورد نیاز افراد ،واحد ها یا بخش های مورد نیاز چارچوب زمانی منابع مورد نیاز روش های پایش یا ارزشیابی 17 پایش و ارزشیابی تعریف پایش یک روش ارزیابی مستمر از روند درست فعالیت هایدر حال اجرا درجه انطباق فعالیت ها با استانداردها در حین اجرادرصد پیشرفت برنامه وزن دهی به فعالیتها تعریف ارزشیابی • بررسی تحقق اهداف با اجرای برنامه در عمل است.بنابراین در ارزشیابی اثربخشی ،پیامد و تاثیرنهایی برنامه در جامعه مورد مطالعه قرار می گیرد. • رسیدن به شاخص تعیین شده • شاخص هاي ايمني بيمار ،مقياسهايي هستند كه به طور مستقيم يا غير مستقيم حوادث ناگوار قابل پيشگيري و کیفیت و نتایج ( )Outcomeرا پايش مي كنند. • با پایش این شاخصها می توان برنامه ارتقاء ایمنی و کیفیت خدمات را رصد نموده در جهت پیشرفت آن برنامه ریزی کرد. شاخصهای ایمنی بیمار .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 افتادن از تخت زخم بستر عوارض بیهوشی عوارض انتقال خون خونریزی یا هماتوم پس از جراحی جاماندن جسم خارجی پس از جراحی ترومبوز وریدی یا آمبولی ریوی پس از جراحی نرخ مرگ و میر پس از MIو عمل جراحی بای پس خطاهای درمانی() Medical Errorچیست؟ • خطا ( :)Errorعدم موفقیت اقدامات برنامه‌ریزی شده برای دستیابی به اهداف مورد انتظار ناشی از عدم پیشرفت اقدامات مطابق برنامه ،و یا نقص درخود برنامه • خطای درمانی( :)Medical Errorهرنوع خطایی که در فرآیند ارائه مراقبت سالمت رخ دهد ،چه باعث صدمه و آسیب به بیمار گردد وچه هیچ آسیبی در پی نداشته باشد این خطاها شامل اشتباهات تشخیصی ،اشتباهات در تجویز دارو و روشهای درمانی ،اشتباه در پروسیجر جراحی ،اشتباه در استفاده از فن آوری و تجهیزات ،اشتباه در تفسیر تستهای پاراکلینیک میگردند. تقسیم بندی انواع خطاهای درمانی از نظر پیامد ایجاد سیستم گزارش دهی -یادگیری • • • • گزارش حوادث یک جزء اساسی برای ارتقاء ایمنی بیمار است . گزارش حوادث به تنهایی ایمنی بیمار را ارتقاء نمی‌بخشد بلکه یادگیری از خطاهاست که امری اساسی است تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود. طبق تحقیقات انجام شده بیش از %90موارد خطا مربوط به مشکالت سازمانی نظیر فرهنگ ،رویه های مدیریت ،ساختار ،فرآیند و هماهنگیهای درون بیماستان است و کمتر از %10با مشکالت فردی و تجهیزات رابطه دارد. تالشهای ارتقاء ایمنی بیمارستان منوط به اصالحات سیستمی با هدف ایمنی بیشتر بیماران است گزارش دهی خطاهای پزشکی • WHOدر گزارش خود خواستار افزايش توان33ايي ب33راي يادگيري از خطاها و اشتباهات از طريق ايجاد سيس333تم هاي گزارش گيري بهتر ،بررسي حوادث ناخواس33ته و ب33ه اشتراك گذاشتن داده ها و اطالعات مي باشد. • گزارش دهی خطاها بصورت ماهیانه • تحلیل ( )RCAخطاهای sentinel eventو ارسال ب33رای معاونت

51,000 تومان