صفحه 1:
دکتر پریسا ترابی
گروه تخذیه بالینی
۱ دفتر بهبود تغذیه جامعه و
دفتر مديريت تان
eel nes. ی eis
صفحه 2:
برگزاری اولین دور کارگاه های تتوری تغذیه در بیماری
های کلیه
تهیه ۶ عنوان متن آموزشی تغذیه در بیماری ها جهت
بیمارستانهای کشور
بازنگری . اصلاح و تكميل ستجه هاى اعتباربخشى تغذیه
بیمارستانها
بازنكرى دوم فرم هاى غربالكرى و ارزيابى تغذيه بيماران
بستری
بازنكرى دوم انتظارات , شخص ها و چک لیست های
بازدید از اجرای برنامه های تغذیه بالینی در بیمارستانها و
تشكيل جلسه با روساى بيمارستانها و معاونين درمان
دانشگاه های همدان, اهواز و البرز و ارائه فيدبك جيهت
اصلاح مشکلات
بازديد از كارخانه توليد مكمل بيمارستائى كارن يزد در
راستاى تدوين استانداردهاى مكمل هاى بيمارستانى
تهیه پیش نویس اولیه فرم ارزیابی تغذیه ای کودکان
برگزاری دومین کارگاهملی عملی حمایت های تغذیه
ای در بیمارستان های آموزشی دانشگاه مشهید
برگزاری سومین نشست کشوری کارشناسان تغذیه
معاونت های درمان دانشگاه های کشور
تدوین و ابلاغ فرایندهای خدمات غذایی در بیمارستان
های کشور
تدوین برنامه های آموزش مداوم کارشناسان تغذیه در
بیماری ها با همکاری دفتر آموزش مداوم
زمینه سازی جهت تدوین استاندارد مکمل های
بیمارستانی
تکمیل اهداف و برنامه های تغذیه بالینی در استقرار
سند تغذیه کشور
صفحه 3:
انتظارات
تدوین برنامه عملیاتی سالانه
مشارکت فعال در اجرای طرح تحول نظام سلامت
شناسایی فارغ التحصیلان رشته تغذیه در استان و تلاش جهت جذب نیروی انسانی فعال در
بیمارستانها
جلب همکاری معاونت آموزشی در برگزاری دوره های باز آموزی تغذیه جهت امتیاز آموزش مداوم
ایجاد ایمیل گروه برای کارشناسان تغذیه بیمارستانی
اطلاع رسانی به موقع کلیهابلاغات و برنامه های ستاد به کارشناسان بیمارستانها از طریق وسمی
و ایمیل گروه
پی گیری اجرای ابلاغات و برنامه ها از طريق بازدیدهای دوره ای
برگزاری جلسات منظم (۲-۶ ماهه) برای کارشناسان بیمارستان
ارائه فایل مطالب علمی ارسال شده از وزارت بهداشت(بلو بوک, جزوه اساتید در کارگاهها و...) به
کارشناسان بیمارستان ها
ارسال گزارشات منظم ۶ ماهه و موردی به ستاد
کمک به تامین کارشناس تغذیه در ستاد دانشگاههای مجاور در استان مربوطه
صفحه 4:
تدوین برنامه عملیاتی سالانه
مقدمه
هدف کلی
es eee Nat رای ورد انتظار در پایان سبا)
استراتژی ها
فعالیت ها
جدول گانت (زمانبندی برنامه ها)
شاخص ها و روندها
صفحه 5:
نمونه جدول گانت برنامه هاي تغذیه باليني
ی as aa
بازدیداز بیمارستان های تحت پوشش
تشکیل جلسات دوره ای با کارشناسان ۲
بیمارستان ها
برگزاری کلاس آموزشی لا0©)!/ كليه در
دانشگاه
۴ ارسال گزارش عملکرد ۶ ماهه به ستاد i i
3
تدوین برنامه عملیاتی سال آینده ۵
اعتباریخشی واحد تغذیه بیمارستانها ۶
جلسات بازآموزی برای کارشناسان ۷
صفحه 6:
=
اعمال
50%
50%
50%
50%
تیه پیشنهادی
در هر یارستن یک فرب نون مدیر مور اقب و
زیم دمن در ظرگقته می شود
بای هر ۵۰ تخت اضافه يك تفر وتا ۶۰۰ تخت به ای
هوصد عفت یک نف
تخت یک نف در تظر كرفته مى شودد در بيمارستان هلى
داراى حداقل 18 تخت 01010 يك تفر كارشتلس تفقية
© تخت به ای هر ۵
نها از ۵۰ تخت به الا یک نر در ظر کرت
در بيمارستاتهاى زير ٠١ تخت جهار نفر نيازاست و
سل به panes ie Seat) wil
ادر بيمارستائهاى زير 4١ تخت دو تف تيز لست
در بيمارستقهاى زير 0١ تخث يكى از نيروهاى امور يخ
اغذا مسؤل اين قسمث مى باشد و در بيمارستاهاى
بسته استانداردهای برآورد نیرو
ee ee
وسته فرعی
ee
(کمیته تخصصی برآورد منابع انسانی بخش سلامت)
بايث اولويشه به ترتيية.
دكثرى. كارشتاسى ارشد و
ee كارشناسى رشئة
علوم تفذيه و وزيم درمائى
خداقل کارشناسی تفه و
Oi Sue مرب
مشاورة تفذيه و رزيم درق
تتصدى ككرى امور غذاى (يعنوان
مر ناریو نهدری مود
ee
صفحه 7:
ادا رشان تال مريمارسان هاي ٠| يماوسان هلق ارا | تاد كارتا تافر | ae
رای خن بو تون یه | wae | ee
صفحه 8:
شرکت کنندگان در کارگاه کلیه نوبت اول
بيماستان دانشگاه .|ام ونم خانودگی |ردیف
5 ۳
1 ۴
نی هید هی
0
أمام حسن مجتبى أكرج الها اوالقيسي Gama]
aus uy +
صفحه 9:
2!
صفحه 10:
صفحه 11:
جك ليست هاء شاخص های عملکردی و
شرح وظايف كارشناسان تغذيه
صفحه 12:
شرح وظایف کارشناس خدمات غذایی مطابق کتاب فرایندها
شرح وظایف مشاور تغذیه و رژیم درمانی:
صفحه 13:
تهیه و تدوین فرآیند مشاوره تغذیه جهت بیماران بستری و سرپایی(در صورت نیاز»
نگهداری و به روز رسانی و اجرای دستورالعمل هاء پروتکل ها و استانداردهای ملی و بین العللی مربوطه هماهنگی و همکاری
منظم با تیم درمانی (پزشکان. پیراپزشکان) در برنمه ریزی درمان بیماران
هماهنگی و همکاری با کارشناس مدیریت خدمات غذایی و سایر کارشناسان بخش تغذیهانجام تحقیقات کاربردی جهت
ارتقاء کیفیت خدمات مشاوره تقذیه
شرکت در دوره های آموزشی به نظور روزآمد کردن دانش و مهارت های مورد نیاز
همکاری و هماهنگی در برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی تغذبه ای برای پرسنل بیمارستان (پزشکان. پرستاری
و ..) یا هماهنگی کارشناس تغذیه معاونت درمان (مسئول واحد و در شرح وظایف مسئول این مورد با درمان هماهنگ شود.)
همکاری و هماهتگی در برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی بهداشت و تغذیه برای پرسنل واحد مدیریت خدمات
غذایی با همکاری کارشتاس بهداشت محیط
تهیه و تدوین متون آموزشی تغذیه جهت بیماران بستری و سرپایی
آموزش بیماران و همراه بیمار در خصوص رژیم غذایی بیمار به شکل حضوری و ثبت در فرم آموزش(مستند) ارئه متون
آموژشی ساده
نظارت بر تشکیل تکمیل فرم ارزیبی اولیه تغذیه ای بیماران بستری (برای مسئول تغذیه هم باشد؟)
نظارت بر غذای بیماران از نظر مطابقت با رژیم غذایی تجویز شده (برای مسئول تغذیه هم باشد؟)
نظارت بر نحوه تهیه مجلول های گاواژ و محلول های تجاری مورد نیاز بیماران
صفحه 14:
ادامه...
ارزيابى تغذيه ای بیمران واجد شرایط بر اساس فرم های ارزیابی تخصصی اولیه و نهایی و ارائه مشاوره به آنها
تکمیل قرم ارزيابى تخصصى نهابى و رائه مشاورهبهموارد درخواستی از سوی پزشک
آرانه غدهات مشاوره ای بر أساس دستورالعمل هاء بروتكل ها و استانداردهاى ملى و بين المللى
برنامه ریزی تغذیه ایو تنظیم رزيم غذايى منحصر به فرد بيمار واجد شرايط
اتوجه به عادات فرهنكى. مذهبی و علایق غذایی بیمار در تنظیم برنامه غذایی بیمار بستری
کیریروند درمان بیماربستری با همکاری سایراعضاء تیم درمان بر اساس مراقبت تغذیه ای ارئه شدء
تنظیم فرمول تهيه كاواز بيمار واجد شرايط
نظرستجی از رضایتمندی پیماران بستری و سرپایی از خدمات مشاوره تغذيه و رزيم درمانى در بیمارستا
پیگیری روند درمانبیمار پس از ترخیص
فعال نمودن اداره كلينيك مشاوره تغذيه و رزيم درمانى بيماران سربايى در صورت وجود كلينيك مشاورم
برآورد نجهیزات و دار کات مورد نیاز واحد مشاوره تغذیه و انعکاس به سطوح ماقوق
جمع آوری اطلاعات آماری مرتبط با فعالیت های بخش تغذیه و بکارگیری نتایج در برنامه ریزی های آتی
ارزیابی کیفی نحوه ارائه مشاوره تغذيه و تنظیم گزارش کار در مورد كميت و كيفيت خدمات مشاوره تغذيه اى. پیشرفت ها و
مشكلات به مقام مفوق
ارائه كزارش عملكرد سالانه شش ماهه(ماهانه و فصلى- دوره اى) به مقام ماقوق و ارائه راهكارهاى مناسب جييث رفع
مشكلات موجود
انجام سایر آمورمحوله مرتبط شغلى از طرف مقام مافوق
صفحه 15:
شاخص هاي پيشنيادي عبت گزارش تعلیلی
درصد بیمارستان ها ارئه دهنده متون آموزشی تغذیه به بیمارن زمان ترخیص یا بستری
درصد بیمارستان هایی که تعین نمایه توده بدنی را بای ۱۰۰ بيماران انجام مى دهند
درصد بيمارستان هابى كه در آنها غربالكرى تغذیه ای برای ۱۰۰ 1 بیماران صورت می كيرد
درصد بیمارستان هایی که بر اساس نتایج غربالكرى تغذيه. ارزيابى تخصصى تغذيه اى بيماران صورت مى كير
درصد بیمارستان های واجد لان)| که ارزیابی تغذیه ۱۰۰ بيماران در آنها صورت مى كيرد
درصد بیمارستان هایی که دوره توجیهی تقذیه را برای پرستل درمانی خود (پزشکان و پرستا
درس بسارستان هایی که واجد کلینیک مشاوره تغذیه سرپایی هستند
درصد بیمارستان های واجد لأن)| که کارشناسان تغذیه آنها دوره آموزشی تغذیه در لان] را (ملی- استانی) گذرانده
5
ان) بركزار نموده اند
درصد بيمارستان هاى واجد بخش تخصصى كليه. دياليز يا بيوند كه كارشناسان تغذيه آنها دوره آموزشی تغذیه را در
اری های کلیوی (ملی- استانی) گذرانده اند
درصد بیمارستان های واجد کارشناس تغذیه مجزا برای مدیریت خدمات غذایی
درصد سوء تغذیه در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان که طی ارزیابی تغذیه ای تشخیص داده شده اند
درصد سوء تغذیه در مادران باردار مراجعه کننده به بیمارستان که طی ارز
ایی تغذیه ای تشخیص داده شده آند
درصد سوء تغذیه در بیماران بزرگسال مراجعه کننده به بیمارستان که طی ارزیایی تغذیه ای تشخیص داده شده اند
درصد سوء تغذیه در سالمندان مراجعه کننده به بیمارستان که طی ارزیابی تغذیه ای تشخیص داده شده اند
صفحه 16:
نمونه جک لیست دانشگاه
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
نجار پیری خود را برای بازنشسته شدن آماده می کرد. یک روز اوبا صاحیکار خود موضوع را درمیان گذاشت. پس از روزهای طولانی
لكان كرشن وا رطب كتليدن . حالا او به استراحت نياز داشت و براى بيدا كردن زمان امن استراحت میخواست قا او را
از کار پازنشسته کنند, صاحب کار او بسيار ناراحت شد و سعى كرد او را منصرف کند. اما نجار بر حرفش و تصمیمی که گرفته
ا نام )کرد خی که با اسف با این درخواست موافقت میکرد. از و خواست تا به عون آخرلن کار
١ 01 وه كارك تجار هر حالت روهربايستى ٠ يذيرقت درحاليكه دلش جندان به اين كار راش لبود رگ
ساخت این خلنهبرخلاف ميل باطنى او صورت كرفته بود. براى همين به سرعت مواد اوليه نامرغوبى تهيه كرد وبه سرعت و بی
دقتى به ساختن خانه مشغول شد وببه زودى وه خاطر رسيدن به استراحت . كار را تام كرد. او صاحب كار را از اتمام كار
ere كار برا ريافتا كليد لين آعرین کاربه آنجا آمد. زمان تحهیل کلید + صاحب کار ن رنبه نجار بازگر فان
گفت: لین خانه هدیهایست از طرف من بهتوبه خاطر سالهای همکاری!نجار AS خورد و بسیار شرمنده شد. در وقع اک او
یات که کوش قوار است در این خانه ساکن شود. لوازم و مسالابهتر و تمام مهارتی ENGELS Sif Eb Ys ous
ما زندگیمان را می سازیم. هر روز هي.لين داستان ماستهب .بكار مى برد. يعنى كار رابه صورت دیگری پیش میبردٍ
ميكذرد. كاهى ما كمترين توجهى به أنجه كه ميسازيم نداريم . بس در اثر يك شوك و اتفاق غیرمترقبه مي فهمیم که
مجبوريم در همين ساخته ها زندگی کنیم گر جدين تضورى داشيته باشيد.. تمام سعى ححُود ر! براي ين كردن أشرايظ
زندگی می کنيم. فرصت ها از دست مى روند و كاهى بازسازى أنجه ساخته ليع. ممكن نيست. آرى . درست إست تما
زندگی خود هستید و روزهاء چکشی هستند که بريك ميخ از زندكى شما كوبيده ميشود. يك تخته درن جا میگیرد و یک
مراقب سلامتی خانه ای که رای زندگی خود مى سازيد باشيد دیور را میشود