dore_amoozeshi_behboode_mostamar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهبود مستمر”

بهبود مستمر

اسلاید 1: 1 بسم الله الرحمن الرحيم دوره آموزشی بهبود مستمر شرکت بهبود صنعت مهرگان

اسلاید 2: 2بهبود مستمر Continuous Improvement

اسلاید 3: 3اگر دائم همان کار پیشین را تکرار کنیم ، در گِل فرو خواهیم رفتجورج برنارد شاو

اسلاید 4: 4عناوینمفاهیم کیفیت و نیازهای مشتری تعریف بهبود مستمر از نگاه کایزنمدیریت کیفیت جامع الگوهای مقابله و غلبه بر تغییراتچرخه PDCA شش ام برای حل مسئلهروشها و تکنیکهای بهبود مستمر

اسلاید 5: 5هدف از اجرای دوره بهبود مستمرآشنایی با تکنیکهای بهبود مستمر بعنوان یک پروژه فرآیند گرا آشنایی با ابعاد ضروری تغییر در سازمانها بمنظور ماندگاری در بازار رقابتیآشنایی با مدل SWOT بمنظور هدفگذاری استراتژیک سازمانهاآشنایی با فعالیت های اصلی کایزن شامل اتلاف ها ، استاندارد سازی و 5Sآشنایی با انواع هدایت در سازمانها شامل رهبری و مدیریت

اسلاید 6: 6)) كيفيت ((عبارت است از دست يابي و عبور از حد انتظار مشتري انتظارات مشتريcustomer needs 1- نیاز Need2- خواسته Want ( شکل برآورده شدن نیاز )3- تقاضا Demand ( برآیند نیازها و خواسته ها )THE CUSTOMER IS KINGتمرکز بر نیازهای مشتری

اسلاید 7: 7رضايتكاركرد خوبكاركرد بدعدم رضايتمشخصه هاي ؛بايد؛ يا ناراضي كنندهمشخصه هاي ؛يك بعدي؛ راضي كنندهمشخصه هاي جذاب يا خوشحال كنندهمدل كانو

اسلاید 8: 8مدل كانو موارد زير را در بر دارد:   رضايت مشتريان بزرگترين ارتباط و وابستگي را به اين مدل دارد.    اين مدل بيشترين سهم را در بودجه تحقيقاتي بازار دارد.    باعث افزايش و رشد خواسته ها و نيازهاي مشتريان مي شود.    باعث تعديل رقابت بين سازمان ها مي شود.خلاصه نظريه كانو:هيچ ترديدي وجود ندارد كه در بازار رقابتي، محصولات و كالاها بايد بي عيب باشند و از هر سه نوع كيفيت بهره ببرند. برآورده كردن كيفيت اساسي باعث جلوگيري از عدم رضايت و شكايت مي شود. تسريع در برآورده كردن انتظارات عملكردي كالا، باعث پيروزي در رقابت مي شود و ابداع و نوآوري در محصول سازمان باعث ايجاد انگيزه و وفاداري در مشتري مي شود .

اسلاید 9: 9 مزاياي مدل كانو1.      ارتباط بهتر با مشتريان 2.     فهميدن و درك مشتريان و نيازهاي مشتريان 3.     رضايت نهايي مشتريانمحدوديت هاي مدل کانو 1. بيان كردن نيازها بدون تفكر كردن 2. عيب جويي و مشكوك بودن 3. مهم تلقي نمي گردد (جدي نيست)

اسلاید 10: 10بهبود مستمر CONTINUOUS IMPROVEMENTيك مؤسسه كانادايي نتايج تحقيقات خود در زمينه كيفيت را به صورت زير ارائه نموده است : از ديدگاه يك فرانسوي كيفيت به معني كالاي شيك و لوكس است . از ديدگاه يك آلماني كيفيت به معني كالايي كه از لحاظ مهندسي دقيق باشد . از ديدگاه يك آمريكايي كيفيت به معني كالايي كه به هر طريقي كار كند . از ديدگاه يك ژاپني كيفيت به معناي بهبود مستمر است .

اسلاید 11: 11كيفيت از نظر ISO 9000:2005 كيفيت عبارت است ازدرجه و مقياسي كه بر اساس آن مجموعه اي از ويژگيهاي ذاتي نياز منديهاي تعيين شده را برآورده ميكنند.نيازمندي به صورت تصريحي يا تلويحي ميباشد.كايزن (KAIZEN ) = كاي (تغيير ) + زن (خوب ) كايزن = بهبود مستمر

اسلاید 12: 121 . حفظ و نگهداری استانداردها2 . بهسازی ( ترکیبی از کایزن و نوآوری )3 . مدیریت گمبا محورTHE CUSTOMER IS KING BUT GEMBA IS BETTER THAN KINGشغل مدیران در کایزنکایزن یک رویکرد فرآیند گرا است بعلاوه کایزن نگرشی کارمندگر است ولی مدیریت نتیجه گرا بیشتر در بین مدیران غربی شایع است .

اسلاید 13: 13معنی و مفهوم کایزنیعنی بهسازی مستمر کلیه فعالیتها با همکاری کلیه پرسنل ، اعم از مدیران و کارگران است .چتر کایزن :1 . نظام کان بان 8 . افزایش بهره وری2 . افزایش کیفیت 9 . تولید محصولات جدید3 . نظام تولید 10 . آشنایی با نیازهای مشتری4 . نظام تولید به موقع 11 . کنترل کیفیت جامع5 . نظام کار بی نقص 12 . نگهداری و تعمیرات جامع6 . فعالیتهای گروههائی کوچک کاری 13 . نظام پیشنهادات کارکنان7 . همکاری بین کارکنان - مدیریت 14 . ایجاد نظم کاری در شرکت

اسلاید 14: 14آمريكاژاپنشروع از ارتششروع ازشركتهاتحميل مشتريرقابت در بازاربازرسي محوريفرآيند محوريكاركنان ستادي محور بودندكاركنان صف محور بودند

اسلاید 15: 15تعريف مديريت كيفيت جامعنظام مديريت كيفيت فراگير به مجموعه مفاهيم، روشها و اقداماتي اطلاق ميشود كه تلاشهاي منظم، سيستماتيك و فراگير شركت را براي رضايت مشتري در بر دارد .

اسلاید 16: 16رضايت مشتريبهبود مستمرمشاركت كاركنانTQM

اسلاید 17: 17‏TQM بر چه فرضهايي استوار است1- توليد با كيفيت برتر نسبت به توليد با هزينه كمتر سود آور تراست2- در صورت مهيا بودن شرايط (آموزش و تعهد مديريت) كاركنان به بالاترين كيفيت كارشان تن در مي دهند.3- همكاري كليه بخشها از ضروريات تحقق مأموريت سازمان است4- بهبود كيفيت از مسئوليت هاي مديريت ارشد بحساب مي آيد.

اسلاید 18: 18اصول تغيير در ‏TQM1- كيفيت كالا هاو خدمات قبل از هر چيز بر فرآيندها متكي است2- معمولاً مشكلات از تغييرات كنترل نشده بر فرآيندكار ناشي مي شود3- TQM نيازمند كاربرد اطلاعاتي است كه در مراحل مختلف تصميم گيري به صورت منظم گردآوري شده باشد4- سلامت دراز مدت هر سازمان به يادگيري و جستجوي بي پايان براي بهبود كيفيت بستگي دارد

اسلاید 19: 19قلمرو TQM چيست؟1- تعيين و سنجش دقيق نياز هاي خريدار2-جلب همكاري تأمين كنندگان3- استفاده از گروه هاي متشكل از نمايندگان واحد هاي سازماني4- استفاده از روشهاي علمي تعيين عملكرد5- استفاده از فنون يادگيري گروهي براي افزايش اثر بخشي گروه

اسلاید 20: 20بهبود مستمر مي تواند در جهت كاهش هزينه ها ، افزايش كيفيت و تحويل به موقع مي باشد FLEXIBILITYON TIME DELIVERYCOSTQUALITY

اسلاید 21: 21DoCheckPlanActعملكردزمان خط بهبود مستمر

اسلاید 22: 22نسل دايناسورها منقرض شد ولی ماموتها خود را با وضعيت جديد هماهنگ نمودند و نجات يافتند.

اسلاید 23: 23مثل دايناسور نباشيمتغيير هميشه در ما و کنار ماست و از دو طريق می توان با آن کنار آمد: عکس العملی: با پاسخ دادن به اينکه چه موقع مجبورم تغيير نمايم، معمولا تغيير با تاخير انجام می شود. استقبال: با برنامه ريزی برای تغيير و سعی در نگهداری آن، اگر جلوتر از تغيير نباشيم حداقل پيشتاز تغيير می باشِيم.البته هميشه راه سومی هم هست ...........

اسلاید 24: 24ضرورت تغيير در سازمانها شتاب تغييرات در زمينه هاي مختلف امروزه خيره كننده است : تغييرات تكنولوژيكي تغييرات محيط رقابتي تغييرات قوانين و مقررات تغييرات اجتماعي تغييرات اقتصادي

اسلاید 25: 25نابغه تجارت چه مي گويد... بيل گيتس (Bill Gates) مي گويد: ثروتمند ترين مرد دنيا مالك چيزهاي ملموس نيست. نه زمين دارد، نه طلا، نه نفت، نه كارخانه، نه فعاليت صنعتي ديگر و نه ارتش و نه سپاهي. اين نخستين بار در تاريخ بشر است كه ثروتمند ترين مرد دنيا فقط دانش دارد و بس.

اسلاید 26: 26در کشورهای مختلف دنيا الگوهای مختلفی برای مقابله و غلبه بر تغييرات به وجود آمد:کايزن در ژاپنتوليد ناب در اروپامهندسی مجدد در آمريکاچرخه دمينگمديريت کيفيت فراگير (TQM)S۵کاربردهای گسترده فن آوری اطلاعات (IT)مديريت دانائی (knowledge management)الگوبرداری (Benchmarking)روشهای خلاق حل مسئله

اسلاید 27: 27هر يک از ابزارهای فوق توانسته اند مشکلات سازمانها را با مکانيسمهای خاص خود حل کنند.

اسلاید 28: 28کليه افراد سازمان در موفقيت سهيم هستند.سازمانهای موفق:

اسلاید 29: 29رويکرد فرآيندی دارند.سازمانهای موفق:1436572خروجی( Product Realization Processes)مشتری نیازی داردنیاز مشتری برآورده شده استورودی

اسلاید 30: 30رويکرد سيستمی به مديريت در آنها حاکم است.سازمانهای موفق:

اسلاید 31: 31بطور مداوم درحال بهبودند.سازمانهای موفق:

اسلاید 32: 32بر مبنای تجزيه و تحليل اطلاعات تصميم گيری می کنند. سازمانهای موفق:

اسلاید 33: 33الگوی استاندارد ISO 9001:2000مشتریاندازه گيری، آناليز و بهبودمديمديريت منابع منابعنيازمنديهاورودیخروجیبهبود مستمر سيستم مديريتتحقق محصول/ خدمتتمحصول مشتریرضايتمسئوليت مديريت

اسلاید 34: 34رویکردهای متفاوت بهبود فرآيندهابراي ايجاد بهبود در فرآیندها، دو رويکرد متفاوت وجود دارد: رويکرد جهشي- نوآورينوآوري رويکردي است چشمگيرانه، سريع و مهيج رويکرد تدريجيایجاد بهبود بصورت دائمی با حرکتي آرام و پيوسته و در عين حال رو به جلو که نتيجه آن به سرعت قابل رويت نيست.

اسلاید 35: 35رويکردهای متفاوت افزايش بهره وری- نوآوری سازمانعملکردزمانسازمانحد تعالیINNOVATIONنيازمند به فناوري پيچيده و همچنين سرمايه گذاري زياد

اسلاید 36: 36رويکردهای متفاوت افزايش بهره وری- بهبود تدريجی مستمرسازمانعملکردزمانسازمانحد تعالیCONTINUOUS IMPROVEMENTتلاش زياد، بدون نیاز به سرمايه گذاري زيادي و روشهاي ماهرانه و فناوري پيچيده

اسلاید 37: 37PDCADCASآگاهي از استانداردانجام كا ر مطا بق استا نداردچك كردن كا ر با استا ندا ردعمل به استا ندارديا ا قدام براي بهبود آناقدام براي استا نداردكردن يا براي برنا مه ريزي مجدد براي بهبودبرنا مه ريزي براي بهبوداجراي برنا مه بهبودچك كردن نتا يج بهبودكا ر روزا نهچرخه PDCA براي بهبود

اسلاید 38: 38S1DCAS0DCAPDCAPDCASnDCAبهبود مستمر

اسلاید 39: 39ACTCHECK/ STUDYDOمحاسبه CPK فرايندبهبود فرايند و توانا سازي فراينـــــــدجايگزين كردن كنترل فرايند بجاي بازرسيبهبود مستمر بستر سازي پروژه- توجيه مديريت و مديريان مياني- تشكيل تيم كاري و كميته راهبري- آموزش نيروي انساني در تمام سطوح- تاكيد بر بهبود مستمر به عنوان قسمتي از شرح وظائف- بر قراري سيستم تشويق منطقي و صحيح- انتخاب يك فرايند پايلوت تثبيت فرايندطراحي و تهيه نمودار كنترلي مبــــــــناتشخيص فرايند نيازمندو انتخاب پارامتر بحرانيفرايند را تحت كنترل در آوريد و بدانيد كه تحت كنترل نيست انتخاب و تدوين روشها ،تجهيزات و دستورالعملها براي اندازه گيري مشخصه فوقتجزيه تحليل نمــــــودارهاي كنترليبررسي اولـــيه وشناسائي علتهاارائه راه حلها و انتــــــــخاب بهترين روشتحت كنترل در آوردن فرايند در صورت لزوم انجام اقدام اصلاحي تعيين فركانس نمونه برداري و اندازه نمونهاجراي SPC براي فرايند بهبود يافته و توانــــــــــاثبت نتايج بصورت on line تهيه دستورالعمهاي كنترل فرايند براي هر محصولPLANبرنامه ريزياجراي آزمايشيكنترلاجراي نهايي

اسلاید 40: 40برنامه ريزي PLANNING 1- محصول خود را مشخص كنيد 2- مشتري خود را مشخص كنيد و نيازهاي او را بشناسيد 3- فرآيند جاري خود را با دقت بشناسيد 4-فرصتهاي توفيق خود را با دقت جستجو كنيد 5- رابطه علت و معلول را برقرار كنيد 6- فرآيند كاربر را بازنگري كنيد و نظام اندازه گيري را بر قرار كنيد

اسلاید 41: 41اجراي آزمايشي : D07- فرآيند بازنگري شده را در مقياس كوچك اجرا كنيد

اسلاید 42: 42بررسي / مطالعه 8- نتايج را اندازه گيري كنيد اگرفرآيند بازنگري شده نيازمنديهاي مشتري را تامين كند به مرحله بعدي برويد و اگر نتيجه منفي بود به مرحله برنامه ريزي برگرديد . STUDY / CHECK

اسلاید 43: 43اجراي نهايي ACT 9- سيستم بازنگري شده را بعنوان استاندارد تازه اعتبار بخشيد10- رضايتمندي مشتري را اندازه گيري كنيد 11- رسيدن به كيفيت جديد را جشن بگيريد و به آينده بهتر بنگريد .

اسلاید 44: 44شش گام براي حل مسئله گام اول شناسائي و انتخاب مسئله تعيين هدف حل مسئله گام دوم تجزيه و تحليل ابعاد مختلف جمع آوري اطلاعات شناسائي علل ريشه اي بروز مشكل گام سوم تعيين راه حل هاي بالقوه براي حل مسئلهگام چهارم ارزيابي راه حل هاي مختلف انتخاب بهترين راه حل و برنامه ريزي چگونگي حل مسئله

اسلاید 45: 45گام پنجم به اجرا در آوردن بهترين راه حلگام ششم ارزيابي نتايج حاصل از راه حل اجرا شدهگام بعدي : بدنبال مسئله تازه اي بگرديد = مسئله تازه يعني فرصتي تازه براي توفيق بيشتر .

اسلاید 46: 46 ؟ FIVE WHY دلایل بروز عیب تا پنج سطح علت یابی گردد چرا این اتفاق افتاده است .چرا این اتفاق افتاده است .چرا این اتفاق افتاده است .چرا این اتفاق افتاده است .چرا این اتفاق افتاده است .

اسلاید 47: 47مشكلنيروي انسانيروشهامواد اوليه ماشين آلاتمحيط CAUSE AND EFFECTE CHART

اسلاید 48: 4836/363/695/483/3100 PARETO CHART

اسلاید 49: 49 گام دوم تجزيه و تحليل ابعاد مختلف مربوط به مسئله تا اينجا مسئله شناسايي شده ، تعريف شده و هدف حل آن تعيين شده است . تجزيه و تحليل دقيق و كامل مسئله به شرح زير است :1- روش بررسي خود را طراحي كنيد .2- تجزيه و تحليل مقدماتي را بازنگري كنيد .3- هرگونه اطلاعات ممكن در زمينه مسئله انتخاب شده را بيابيد .* به وضعيت جاري دقيق شويد . هر اطلاع مرتبط را شناسايي و مستند كنيد .براي يافتن اطلاعات مورد نياز طرحريزي كنيد .4- شمارش كنيد ، جمع بندي كنيد و شرح عمليات را بصورت نموداري تهيه كنيد .5- ريشه هاي علل وقوع مسئله را با دقت شناسايي كنيد .

اسلاید 50: 50 گام سوم تعيين راه حل هاي بالقوه براي حل مسئله همواره توجه تان را به ؛ تعريف مسئله نوشته شده و هدف مسئله نوشته شده معطوف داشته و در مسير تعريف شده باقي بمانيد . بدانيد شما ميخواهيد راجع به مسئله اي كه دقيقا تعريف شده را ه حل هايي شناسايي كنيد. چرا روش طوفان ذهني ؟1- به حل بهتر مسئله كمك ميكند .2- همگان در فرآيند كار حل مسئله شركت نموده وبه تمامي ابعاد آن وقوف كاملتري پيدا ميكنند .3- براي حل مسئله ايده هاي زيادي جمع آوري مي شود . مسائل تنها يك راه حل ندارند4- خلاقيت ها را تحريك مي كند و هر چه درتوان تيم است شناخته شده و بكار گرفته مي شود .

اسلاید 51: 51تكنيك طوفان ذهني طوفان ذهني تكنيكي است كه براي مشاركت و بهره گيري از خلاقيت اعضاي تيم بكار گرفته مي شود و نتيجه آن تعريف ايده ها ست . آزادي ابراز ايده : هر كس ايده خود را براحتي بيان كند و آنها در نموداري نوشته شوند .همه به نوبت شركت كنند : هر كس به نوبت صحبت كند و ايده اش را بيان نمايد . اگر كسي ايده اي نداشت بگويد “ بعدي “ و نفر بعد ايده اش را بيان كند . روش كاغذ كوچك : روشي كه هر كس ايده اش را روي كاغذ كوچك مي نويسد و به رهبر تيم ميدهد تا روي نمودار ثبت شود .

اسلاید 52: 52قواعد طوفاني ذهني 1- همه مشاركت كنند .2- هيچگونه ارزيابي از ايده ها مجاز نيست .3- سوال كردن آزاد است ، فقط تا همان حدي كه ايده كاملا مفهوم شود .4- اعضاي تيم ميتوانند نوبت خود را با گفتن “ بعدي “ به ديگري واگذار كنند .

اسلاید 53: 53 گام چهارم ارزيابي و انتخاب راه حل ( ها ) ي مختلف راه حل ( ها ) بايد شامل راهكارهاي زيرين باشد ؛ كوتاه مدت ( حل فوري و مسكن ) ميان مدت ( واقعي ) بلند مدت ( ايده آل )

اسلاید 54: 54ارزيابي راه حل ممكن است كمي و مقداري باشد ؛ مثل هزينه ها ، صرفه جويي ها و يا كيفي و غير مقداري باشد ؛ مثل انعطاف پذيري ، استمرار و …بهترين را انتخاب كنيد :

اسلاید 55: 55گام پنجم باجرا در آوردن بهترين راه حل بهترين راه حل ها ارزش چنداني ندارند وقتيكه بدرستي با جرا گذاشته نشوند .هر آنچه را كه طراحي كرده ايد اجرا كنيد . گام ششم ارزيابي نتايج حاصل از راه حل اجرا شده نكات مهم : 1- با همان معيارهاييكه درجمع آوري اطلاعات مرحله تجزيه و تحليل مسئله انجام داده بوديد وضعيت را بعد از اجراي حل مسئله ارزيابي و نتايج را مستند كنيد . 2- اگر به نتايج مورد نظر دست يافته ايد ، تمامي كساني كه د ر اين توفيق موثر بوده اند مي بايستي مورد تقدير قرار گيرند .

اسلاید 56: 563- اگر نتايج موفقيت آميز نبوده موارد زيرين را مميزي كنيد : * آيا مسئله بدرستي تعريف شده بود ؟ * آيا راه حل ( ها ) كافي و مناسب بودند ؟ * آيا راه حل انتخاب شده بدرستي اجرا شده بود ؟دو حالت ممكن است اتفاق بيفتد : الف : مسئله تازه اي مطرح شود . ( ويا ) ب : مجبور باشيد مسئله قبلي را از آغاز بازنگري كنيد و تمامي 6 گام را از نو طي كنيد . 4- حتما راه حل تازه را بعنوان استاندارد تازه مورد استفاده قرار مي دهيد . 5- پيگيري و استمرار روش استاندارد شده جديد ؛

اسلاید 57: 57 * مكانيزم هاي كنترل مناسب برقرار كنيد . * نتايج را تصديق كنيد . * تنايج را استمرار كنيد . * ديگران را براي روش جديد آموزش دهيد . * نتايج را به ديگران كه داراي مشكل مشابه هستند اطلاع دهيد .گام بعدي بدنبال مسئله تازه اي بگرديد = مسئله تازه يعني فرصتي تازه براي توفيق بيشتر

اسلاید 58: 58نمودار فرآیند حل مسئله : (8D) آماده سازی فرآیند D0تشکیل و استقرار تیم حل مسئله D1 تعریف مسئلهD2 اقدامات محدود کنندهD3 شناسایی و تصدیق علت ریشه ایD4 انتخاب و تصدیق اقدامات اصلاحیD5 اجرای و صحه گذاری اقدامات اصلاحی پایدارD6 پیشگیری از وقوع مجدد D7 D8 تقدیر و تشکر ازاقدامات تیم

اسلاید 59: 59روشها و تكنيكهاي بهبود مستمر1- نمودار هاي كنترل CONTROL CHART2- طراحي آزمايشات DESIGN OF EXPERIMENTS3- الگو برداري از بهترين ها Bench Marking4- تجزيه و تحليل حركت / ارگونومي ANALYSIS OF MOTION ERGONOMICES 5- خطا ناپذيري فرآيند MISTAKE PROOFING

اسلاید 60: 60 1- نمودار هاي كنترل CONTROL CHART

اسلاید 61: 61هدف اصلي SPCيكي از اهداف اصلي كنترل فرآيندپي بردن سريع به وجود انحرافات با دليل يا تغييرات اكتسابي در فرآيند است تا قبل از اينكه تعداد زيادي محصول معيوب توليد شود ، علل ايجاد چنين انحرافاتي بررسي و اقدامات اصلاحي انجام گيرد.اما بايد بخاطر داشت كه هدف اصلي كنترل فرآيند حذف تغيير پذيري فرآيند است.

اسلاید 62: 62ابزار هفتگانه كنترل كيفيت آماري - هيستوگرام ( Histogram )- برگه كنترل ( Check sheet ) - نمودار پارتو ( Pareto Chart )- نمودار علت و معلول(Cause and Effect Diagram )- نمودار تمركز نقص‌ها - نمودار پراكندگي ( Scatter Diagram ) - نمودار كنترل ( Control Chart )

اسلاید 63: 63تغييــــــــــرات فراينـــــــــــدتغييرات در ذات طبيعت هستند . فرايند هاي توليد استثنا نيستند . انواع عوامل: عوامل ذاتي دلايل كوچك بسيار زيادي ميتواند باعث بوجود آمدن تغييرات ذاتي شود . آنها را نميتوان از ذات فرايند جدا كرد و شناسائي نمود . تاثير آنها بر فرايند اندك است .

اسلاید 64: 64عوامل اكتســــــابي بر اثر دلايل قابل شناسائي و معدود بوجود مي آيند تاثيرشان بر محصول خروجي زياد است .منشاء تغييرات روش اپراتور مواد ماشين محيط بازرسي ها

اسلاید 65: 65كنترل : هدف اين است كه بتوانيم تغييرات ذاتي را از تغييراتي كه بر اثر دلايل قابل شناسائي بوجود مي آيند جدا كنيم و علتــها ي بوجود آمدن تغييرات اكتسابي را رفع كنيم .فرايند تحت كنترل : زماني فرايند تحت كنترل است كه تنها تغييرات ذاتي بر فرايند اثر داشته باشند و تغييرات اكتسابي فرآيند حذف شده باشند.

اسلاید 66: 66ادوارد دمينگ : “حالت تحت كنترل بودن ، حالت طبيعي يك فرايند توليد نيست . بلكه اين حالت يك دستاورد است كه بايد با تلاش و كوشش مستمر ، از طريق از بين بردن تك تك علتهاي متغيرهاي متعدد به آن دست يافت .“

اسلاید 67: 67ACTCHECKDOمحاسبه CPK فرايندبهبود فرايند و توانا سازي فراينـــــــدجايگزين كردن كنترل فرايند بجاي بازرسيبهبود مستمر بستر سازي پروژه- توجيه مديريت و مديريان مياني- تشكيل تيم كاري و كميته راهبري- آموزش نيروي انساني در تمام سطوح- تاكيد بر بهبود مستمر به عنوان قسمتي از شرح وظائف- بر قراري سيستم تشويق منطقي و صحيح- انتخاب يك فرايند پايلوت تثبيت فرايندطراحي و تهيه نمودار كنترلي مبــــــــناتشخيص فرايند نيازمندو انتخاب پارامتر بحرانيفرايند را تحت كنترل در آوريد و بدانيد كه تحت كنترل نيست انتخاب و تدوين روشها ،تجهيزات و دستورالعملها براي اندازه گيري مشخصه فوقتجزيه تحليل نمــــــودارهاي كنترليبررسي اولـــيه وشناسائي علتهاارائه راه حلها و انتــــــــخاب بهترين روشتحت كنترل در آوردن فرايند در صورت لزوم انجام اقدام اصلاحي تعيين فركانس نمونه برداري و اندازه نمونهاجراي SPC براي فرايند بهبود يافته و توانــــــــــاثبت نتايج بصورت on line تهيه دستورالعمهاي كنترل فرايند براي هر محصولPLANبرنامه ريزياجراي آزمايشيكنترلاجراي نهايي

اسلاید 68: 68 بستر سازي پروژه- توجيه مديريت و مديريان مياني- تشكيل تيم كاري و كميته راهبري- آموزش نيروي انساني در تمام سطوح- تاكيد بر بهبود مستمر به عنوان قسمتي از شرح وظائف- بر قراري سيستم تشويق منطقي و صحيح- انتخاب يك فرايند پايلوت تثبيتفرايند تشخيص فرايند نيازمندو انتخاب پارامتر بحرانيفرايند را تحت كنترل در آوريد و بدانيد كه تحت كنترل نيست انتخاب و تدوين روشها ،تجهيزات و دستورالعملها براي اندازه گيري مشخصه فوقPLANبرنامه ريزي

اسلاید 69: 69DOطراحي و تهيه نمودار كنترلي مبــــــــنااجراي آزمايشي

اسلاید 70: 70CHECKمحاسبه CPK فرايندبهبود فرايند و توانا سازي فراينـــــــدتجزيه تحليل نمــــــودارهاي كنترليبررسي اولـــيه وشناسائي علتهاارائه راه حلها و انتــــــــخاب بهترين روشتحت كنترل در آوردن فرايند در صورت لزوم انجام اقدام اصلاحيكنترل

اسلاید 71: 71 تعيين فركانس نمونه برداري و اندازه نمونهACTاجراي نهايي جايگزين كردن كنترل فرايند بجاي بازرسياجراي SPC براي فرايند بهبود يافته و توانــــــــــاثبت نتايج بصورت on line تهيه دستورالعمهاي كنترل فرايند براي هر محصول

اسلاید 72: 722- طراحي آزمايشات DESIGN OF EXPERIMENTS هدف DOE پيدا كردن اين عوامل تاثير گذار برفرايند ، طبقه بندي آنها و رتبه بندي آنهاست و سپس به تنظيم و تعيين حدود كنترلي براي هر يك از اين عوامل پرداخته تا بهترين كيفيت( ميانگين مناسب و انحراف معيار كوچك ) با كمترين هزينه ايجاد گردد .

اسلاید 73: 73PROCESSX1, ….. XnY1, ….. YnINOUTعوامل قابل كنترلعوامل غير قابل كنترل

اسلاید 74: 74يكي از اهداف DOE طبقه عوامل قابل كنترل بشرح ذيل ميباشد : عواملي كه روي ميانگين تاثير گذاشته و ميانگين فرايند را تغيير مي دهند . A1 A2 µ2 µ1

اسلاید 75: 75 عواملي كه روي انحراف معيار ( تغيير پذيري ) فرايند تاثير مي گذارند و آنرا تغيير مي دهند

اسلاید 76: 76 عواملي كه روي انحراف معيار و ميانگين فرايند تاثير مي گذارند و آنرا تغيير مي دهندC1C2 1 µ2 µ

اسلاید 77: 77 عواملي كه بر هيچكدام تاثير نمي گذارند .

اسلاید 78: 78گامهاي تعريف و حل مسئله DOE :گام صفر : نمونه گيري از فرايند و وارد كردن اطلاعات گام اول : رتبه بندي عوامل از لحاظ تاثير آنها در متغير پاسخ گام دوم : تعيين اعتبار محاسبات

اسلاید 79: 79گام سوم : تجزيه وتحليل اثرهاي متقابل عوامل گام چهارم : بدست آوردن رابطه رياضي بين عوامل موثر و متغير پاسخ گام پنجم : بهينه سازي دامنه تغييرات عوامل موثر

اسلاید 80: 80 3- الگو برداري از بهترين ها Bench Marking اين تکنيک بر اين پايه استوار است که ضمن الگو برداري از بهترين هاي هر سازمان نسبت به هدفگذاري و برنامه ريزي جهت دستيابي به آنها همانند رکوردهاي جهاني هر ورزش اقدام مي نمايد . اين رکوردها جهت ارتقاء و بهبود در سازمانهاي پويا نيز بکار گرفته مي شود و تحت عنوان بهبود مستمر ديده مي شود . Near-1 Match-2Exceed-3

اسلاید 81: 81 موارد نيازمند الگو برداري 1- Product Bench Marking 2- Process Bench Marking 3- System Bench Marking

اسلاید 82: 82 4- تجزيه و تحليل حركت / ارگونومي ANALYSIS OF MOTION / ERGONOMICESاين بحث در مورد عوامل انساني يا ارگونومي مي پردازد . بعبارت ساده منظور از اصطلاح عوامل انساني ، طراحي براي کاربري انساني است . عوامل انساني دو هدف مهم دارد . هدف اول افزايش کارائي و بازده انجام کار و فعاليت هاي ديگر است . افزايش سهولت کاربرد ، کاهش خطا و افزايش بهره وري در اين مقوله مي گنجد . هدف دوم تقويت بعضي ارزشهاي انساني مطلوب ، از جمله افزايش ايمني ، کاهش خستگي و تنش ، افزايش مقبوليت نزد کاربر ، افزايش ميزان رضايت شغلي و بهبود کيفيت زندگي است.اجرا و بکار گيري اين مقوله مستلزم تحقيق در باره عوامل انساني ، ورود اطلاعات آماري ، کنترل و خروجي انساني ، طراحي محل کار ، شرايط محيطي و کار بردهاي آن و ... مي باشد.

اسلاید 83: 835- خطا ناپذيري فرآيند MISTAKE PROOFING ميتوان از نتايج FMEA در جهت خطا ناپذيري فرآيند استفاده نمود

اسلاید 84: 84FMEA چيست ؟ يك روش سيستماتيك طرح سوال است، كه باعث مي‌شود ما به بسياري از اطلاعات زودتر دست پيدا كنيم لذا بطور تيمي انجام مي شود، زيرا سوالات بيشتري مطرح مي‌شود.يك روش سيستماتيك براي شناسايي، اولويت‌ بندي و اتخاذ اقدام مقتضي در قبال حالت خرابي بالقوه مي‌باشد، لذا رويكردي فعال و پيشگيرانه دارد.

اسلاید 85: 85FMEA چگونه كار مي‌كند ؟در مورد هر آيتم (طراحي- فرآيند) به‌ترتيب زير عمل مي‌شود:ابتدا سوال مي‌شود: چه چيز ممكن است خراب شود؟سپس مشخص مي‌شود: سپس سوال مي‌شود: اين حالت شكست چه اين حالت شكست چگونه نتيجه‌اي دارد؟ اتفاق مي‌افتد؟حالت بالقوه شكستسپس مشخص مي‌شود:علت بالقوه خرابي اثر بالقوه خرابي

اسلاید 86: 86سپس مشخص مي‌شود:علت بالقوه خرابي اثر بالقوه خرابي سپس سوال مي‌شود: اين اثر چقدر مي‌تواند اين علت چگونه تشخيص اين علت چقدر مهم باشد؟ داده مي شود؟ اتفاق مي‌افتد؟سپس مشخص مي‌شود:(S) شدت(D) تشخيص(O) وقوعحال محاسبه مي‌شود:RPN = S * O * DRisk Priority Number

اسلاید 87: 87SWOTMATRIXماتريس SWOTماتريس SWOTماتريس SWOTنقاط ضعف Weeknessنقاط قوت Strengthsاستراتژي WOاستراتژي SOفرصتها Opportuntiesاستراتژي WTاستراتژي STتهديدها Threats

اسلاید 88: 88الزامات ISO 9001:2000 و ISO/TS 16949 برای بهبود بند 8.5

اسلاید 89: 89۸ – ۵ بهبود ۸ - ۵- ۱ بهبود مداوم سازمان بايد به طور مداوم اثربخشی سيستم مديريت کيفيت خود را از طريق بهره گيری از:خط مشی کيفيتاهداف کيفيتنتايج مميزیتحليل داده هااقدامات اصلاحی و پيشگيرانهبازنگری مديريت بهبود بخشد.

اسلاید 90: 908-5-1-1 بهبود مداوم سازمانسازمان می بایست فرآیندی برای بهبود مداوم تعریف کند. (مطابق ضمیمه ب استاندارد ISO 9004:2000)

اسلاید 91: 91می توان از این ابزارها استفاده کرد:مطالعه قابلیت فرآیندطراحی تجربهروش ارزیابیسیستم نمودارهای کنترل کیفیتتجزیه و تحلیل ریسک کنترل فرآیند آماریارزیابی پیمانکارانممیزی سیستم، فرآیند و محصول/خدمت 8-5-1-1 بهبود مداوم سازمان (راهنمائی)

اسلاید 92: 92تکنولوژی اندازه گیری و آزمونتئوری محدودیتهااثربخشی کلی ابزارقطعات در میلیون (PPM) برای دستیابی به خرابی صفرتجزیه و تحلیل ارزشالگوبرداری (Benchmarking)تجزیه و تحلیل حرکت / ارگونومیخطاناپذیری 8-5-1-1 بهبود مداوم سازمان (راهنمائی)

اسلاید 93: 93پايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید