مراقبت‌های بهداشتیکودک و نوجوانپزشکی و سلامتسایر

بهداشت دانش آموزان و مدارس

صفحه 1:
بهداشت دانش آموزان و مدارس* سصاهس بت سس مسرت دکتر مهدی جهانگیر بلورچیان دانشكده بهداشت دانشكاه علوم يزشكى كيلان desu

صفحه 2:
‎sole pee Sth‏ نداید ‎en aa gas ‏مدف عفی دیس: ‏آشتایی با خرایط شا باقن آموتات و پمداشت مدارس, ‎ ‎ ‎wots Aker te bet tli sree ‎ ‏ومسي درسييه ومع سف القت تكقرى (0/6 واحد. 82 اعت ) ‏اا ا 213111111 - تقش مدوسه دس تیگ خاتیادگی ی اجتصاعی ایس ‎anes ane es‏ تکام برس یسکیت: مبیرسیه. ‏آتها دی ‎ ‎Se nh ‏نی‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
00 Ten cee ers CO 0

صفحه 4:
(* طبق تعريف سازمان جهانى بهداشت,بهداشت مدارس عبارتست. 02209222 gic taal wc ps or ‏اس الرران ر الشتد رق‎ ee ‏کارکنانی که به نحوی در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند به‎ oS) ‏و از دانش آموز, كليه افرادى است که در مقاطع و بابه های‎ مختلف از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی در SC) WO Ete A ORC CNC Bes او ۳ اپ یرت را( ۱ اجتماعى و معنوى دانش أموزان و كاركنان مدارس.

صفحه 5:
و۳۳۰۱ بهداشت مدارس ضمن فعالیت برای تحقق اهداف بهداشت ۱5 دستیابی به اهداف اختصاصی زیر ۰1 و 5 - ارتقاء سطح أكّاهى,نكّرش و عملكرد بهداشتى كاركنان مدارس و ال ‎Sees‏ © -ايجاد ميل به سلامت در كودكان و نوجوانان دانش آموز * -آموزش,تمرين مهارت هاى سالم زيستن به نحوى كه طبيعت ل -بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس ay

صفحه 6:
تاریخچه بهداشت مدارس در کشور های مختلف و ایران ‎Dy‏ ال در ار رل باشد, اين كشور همراه طرح اموزا رد در وه ۱ ای تا الى رلا كر واه با بهداشت مدارس و انتخاب یک نفر به عنوان مسئول بهداشت مدارس به تصويب رساند. ‎DB er ES Seen Ree ‏ا ا ا‎ SIO ‏در سال م0227 و در باره نحوه ساختمان و محیط مدرسه نمود.‎ ‏در هلند, بهداری آموزشگاهها در سال 10606 با استخدام 6 نفر‎ ©( ‏رين تفن‎ (ana ‏مربوط به بهداشت مدارس به تصويب رسيد.‎ ‎OD re Cas ING ee)‏ ا ا ا نظارت ار ان ترش دس كر

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
تاریخچه بهداشت مدارس در کشور های مختلف و ایران هر ‎UES‏ ‏حفظ سمت به ریاست بهداشت مدارس نیز مصوب شد و در بیشتر مدارس محل خاصی هم برای کادر بهداشتی در نظر کرفته شد. (* در سال (02©0 شمسّى مدارس جديد در ايران تاسيس كرديد و در سال ©©©0 هياتى:از يزشكان ايرانى و ارويايى مقيم تهران تشكيلاتى به نام مجلس حفضٌ الصحه براى مراقبت بهداشت عمومى بوجود اوردند. (* در اواخر 0600 دكتر على اكبر خان (اغتماد السلطنه) به سمت مفتش صحى مدارس منصوب شد. او 0۳ ‎ute Bee (orl (em‏ "صحیه مدارس* ‎os‏ ارات معاريف و اوقاف و صنايع مستظرفه آنزمان بوجود آمد. اين اداره اك 2 ‎PT Se) peer sere‏

صفحه 10:
تاريخجه بهداشت مدارس در كشورهاى ۲ دار 5 او( نامهيهدارى ا 6 ا ا 2 ا 6 ۱ تصویب گردید. کر ار 3 ت وزارت معارف پیوست و پسن از ان به آذاره کل بهداری آموزشگاهها تغییر نام داد. در سال ©©02 صحيه مار س,مجددا ضميمه وزارت فرهنك شد. 3 ©0906 سازمان اداره بهداّى آموزشكاههاى:كل كشور به اداره کل بهداری آموزشگاههای کشور تفییر نام یافت. #2 ودر سال (1960) به منظور تربی تروت ‎shal‏ اولين بار دوره © ‎ot pero Sram‏ ۷ (#'در سال 13/259 بهداشت مدارس بصورت اداره مستقل در وزارت بهداشت و درمان فعاليت نمود. ا ا ل ا كه كرديد. :# در حال حاضر وظيفه بهداشت مدارس قانونا به عهده دفتر سلامت جوانان و مدارس مى باشد.

صفحه 11:
‎Pye oe SE ee reset iad <n 5‏ فراهم می نماید که کودک در آن سالهای حساس زندگی خود را ‏سپری می کند. بهداشت مدارس در سیاست بهداشتی و راهبرد کلی سرمایه گذاری وچ را 7 ۳ زه دارد ‎ ‏7 مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در سلامت کودک دارد. ‎5۹۱/۹۹ Die in 0S ‏ل‎ Ter ko ie ‏معلم و دو سوم از مدارس ابتدایی در نقاط روستایی کشور استقر ار‎ ‏دارند.‎ ‏© با توجه به موفقيت سال هاى اخير,هنوز تعدادى از مدارس كشور ‎eeto ee‏ ل نراقت 9 ‎Gus‏ المرزقى از استانداردهاى لازم بيخوردار نمى باشند. ‎ ‎

صفحه 12:
اهمیت بهداشت مدارس > رد ارم آموزان را تهدید می کند و موجب مشکلاتی در بیماریهای و اگیردار, بیماریهای مختلف چشم,دهان و دندان, هر كمبودهاى تغذيه اى و بالاخره اختلالات رفتارق, لاك ا ا ل ا ا اا ا ا ا 10 3 آمادگی کامل جهت یادگیری حضوز مى يابند كه اين امر علاوه بر سهول- دسترسى به كروههاى هدف, دستيابى به اهداف بهداشتى را سهل تر مى سازد. © برخوردارى دانش آموزان (در بعد فردى و اجتماعى) از امكانات بهداشتى ل اك ‎fle‏ تاره ‎cS eee ey‏ ا را ار با ری از ات ترجه بای و در نتیجه از اثلاف سرمایه های وسیع می کاهد.

صفحه 13:
= است که آموزش و رشد کودکان امروز که جامعه ساز فردايند در يناه روشهاى آموزش صحيح و مناسب,فضاى فيزيكى باس رم سا رای آن يايه كذارى و اداره مى شود. ی 3 تردتان زمائى سوتق و يريار نتوات يود کر رن را رین دار آموز,خود دانش آموز و سازمان بهداشتى وابسته به مدرسه بصورت يك كّروه ارتباط جمعى برخوردار شود ( قدرت قانونى و ضمانت اجرايى در تصميمات اتخاذ شده آنها نسبت به رفع ‎ae ee ee‏ ا ا ‎OE wep ey Te SD ee we Ke ne Ee eee eee re‏ ۳ (# پیشبرد برنامه های آموزش ضمن خدمت و باز آموزی در مورد مسایل بهداشتی و سایر امور مربوطه باید توسط مسئولانی که در این زمینه مطالعه دارند طرح و اجرا شود.

صفحه 14:
اه رت ار کر ارت نی مذاررس و ‎sey‏ را ار در زمينه ها و سطوح تحصيلى و يا اماكنى مختلف در تغيير خواهد بود. #2 مثلا در محیط شهر و روستاو یا مدارس ابتدائی و بالاتر و یا ‎EPA er ee er Che renga ACES‏ خواهد داشت.

صفحه 15:
© برنامه ها و فعاليت هاى بهداشت مداريس را در *6 محور كلى: آموزش بهداشت در مدرسه (* مراقبت بهداشتی درمانی دانش آمووان © تدارك و نظارت بر ايمتى و بهداشت محيط مديسك ‎SES‏ ا سر او #2 آموزش بهداشت به دانش آموزان, کارکنان 1 و والدین داتش ‎oD TCS 5 te bE‏ ۳ (* آموزيش بهداشت به دانش آموزان,كاركنان مدارس و والدين دانئش آموزان از طريق برنامه هاى خارج از مدرسه

صفحه 16:
ب- مراقبت بهداشتی درمانی دانش آموزان ارز ‎Cer Wanye ies] heat eer‏ رز ۱ ستانى) و تشكيل و ثبت سناسنامه بهداشتى أو.به منظور مداخله بله گام 0 ‎Dy‏ انجام معاینات دوره ای بر اساس دستور العمل اجرای شناسنامه بهداشتی ‎eer ey eee rene‏ ‏© معاينات متناوب بهداشتى با هدف بيماريابى,ارجاع و درمان ‏© مراقبت از دانش آموزان نيازمند مراقبت هاى ويزه مثل مبتلايان به ‎ed‏ اك © مراقبت فوري در صورت نياز به كمك هاى اوليه مثل حوادث,زخم ها و | بيماريهاى تاكهانى ‏© ثبت و كزارش و ييكيرى موارد ارجاع شده و مرجوعى ازا مراكز بهداشتى ‏در ماد : 03 = ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
۱ erie] YE ene ‏هو« ۱ ال‎ ‎ROW TC‏ ا ‎EREO IS‏ ات زير مورد تاكيدذ مى باشد: ‎oy‏ -رعايت استانداريدهاى لازم براى محيط فيزيكى و تاسيسات و تجهیزات بهداشتی مدرسه ‏او ‏بهداشتى محيط مدرسه ‏© -اعمال مديريت و نظاريت بر استفاده مناسب از امكانات بهداشتى موجود ‎

صفحه 18:
اصول کلی خدمات بهداشت مدارس 7 د- نظارت بر تغذیه دانش آموزان در مدرسه ا مدرسه مستلزم مجموعه فعالیت های ‎ee‏ سس نت vei ee) ‏ها‎ ey ‏اشت مدا‎ 6 ۱ ۱ ۱۳۱۳۱۳2۲ ۱3۳۳ 7 ۱5 ۱۳۳۳۳ (۳ rn) ۶ -اول نظارت بر نحوه عرضه و توزیع مواد غذایی به داتش أموزان در داخل و اطراف مدرسه ۶ دوم عرضه مواد غذایی مغذی و سالم برای ایجاد عادات غذایی مناسب در دانش اموزان

صفحه 19:
راهبردهای اساسی برای تحفق اهداف بهداشت مدارس طراحى نظام كارآمد و اثربخش بر مبناى نيازهاى دانش آموزان,مدارس و جامعه ساماندهی هماهنگی بین بخشی در زمینه برنامه های بهداشت مدارس توسعه و بهبود كمى و كيفى ارائه خدمات بهداشنتى,درمانى كروههاى هدف بهداشت مدارس ۲ ساباندهی 5 0 #2 ساماندهی جلب مشارکت سازمان هاى دولتى و غير دولتى و مردم در ارائه خدمات بهداشت مدازس بهبود کیفی آموزش بهداشت به دانش آموزان,والدین و کارکنان مدارس 0 ا را ار ار ‎Range eens‏ را ار ساماندهی تربیت,جذب,توزیع و تقویت نیروی انسانی و منابع مالی بهداشت مدارس ساماندهی نظام پایش و ارزشیابی بهداشت مدارسْ ‎

صفحه 20:
‎CONIC‏ ار را ار ات رتنس رات اسر مرریره اتوبوسرانى برخودار كند. ‏و ‎eer iy Cr i aA‏ لك مطمئنى مجهز و"ان خطر ات لحتناق حدر 17 2 رز 1 ‏-فضای کم آفتاب که به وسیله ساختمانهای چند طبقه و بلند اشخال شده محل مناسیی برای احداث مدرسه نخواهد بود. ‎eee ere Loe Pep ea tere BYE gt bt‏ 01 1ك ‎genp conic}‏ ۱ ‎pcre VE EME ieee eee Ew eer pe ‏ا‎ ee) ‏عدر و ساير سرويس هاى رفاهى و امنيتى مثل يليس,اتش نشانى و تلفن را داشته‎ ‏باشد.‎ ‏راهنماى برنامه بيشنهادى سازمان بين الملل ساختمان مدارس بشرح زير است: ‏)- براى مدارس ابتدائى, (0(0(0© متر مربع به ازاى هر (00(0 دائنش آموز به اضافه ‎sie (DOO‏ ا 0 ‏©-براى مدارس متوسطه, حداقل (620(0(0 متر مربع براى هر (00(0 نفر دائش آموز به اضافه (00(0(0 متر مربع براى (0000) محصل اضافى. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
۱6 Bees ‏چشم انداز محیط اطراف مدرسه:‎ محل احدات آموزشگاه حتی المقدور باید خوش منظر و مناسب باشد و( ‎Poe‏ ‎Teer TT‏ ا ا شوق فراگیری باز می دارد. آذا اماکنی که اطراف آن مخروبه با زمین بایر, زباله دانی, ‎ene COA Pe Cee ee‏ 21 را مناسب نخواهد بود.

صفحه 22:
4 ‏رس‎ 1 we 5 00 مشخصاساختمانی لمو زر شکام -1) > مین بازی* وال لد اد ات ۱7 ۳1 3 4 زمین بازی بای به‌قدر کافی وسعت داش و1۳ > ۱ ۱ برخورد ضمن بازى, فعاليت دانش آموزان.را براحتى فراهم كند. ‎oa eT D ence)‏ ا ال رل ‎EE‏ ‏©-سطح زمين بازى در جد ممكن بايد صاف,هموار و.بدون سنك باشد تا از حوادث حين بازى جلوكيرى شود. (اسفالت يا حِمِن) ©-به منظور كاهش ميزان لغزندكى,افتادن و بروز حوادث براى دانش كان ‎erere Oa DIS FIUOS Te PFO‏ 0 گرفت که به صورت محصور و نرده دار از خروج کودکان به جاده و ۹ ۲وسایل بازی از قبیل تاب,سرسره, الاکلنگ, و غیره به تناسب سن کودکان و به اشکال و اندازه های مختلف باید در نظر گرفته شود که با حداكثر ۳ احتمال خطر, كودكان بتوانند از آن برخودار شوند.

صفحه 23:
)|- ‏كام‎ “rye gtd ۳ 4 000 با ترچ بد بر تور دار وی حداکثر از نورگیری و تهویه ,بخصوص در کلاس ها 7 ا ‎ee rie yee‏ 1ه مناسب و قابل قبول باشد. نوع ساختمان: نکات زیر در کیفیت احداث ساختمان قابل توجه و پیشنهاد است: ieee eee ey eee © اكر به عللى ساختمان © طبقه اى:بنا شده باشد,شاكردان كم سال تر را در طبقه هم كف جا داد. #5 از زير زمين فقط بايد براى قسمتهاى ماشين آلات و انبار استفاده شود. ©-وسايل ايعنى و يهداشتى مثل بيشكيرى از تراكم دود ,كرد و خاك,اتلاف و کل حیاط,تجمع وک اه زر سرز ف و حوادتث اشی از تصادفات باید در نقشه ساختمان و در انجام کارهای بتا مورد توجه قرار كيرد.

صفحه 24:
ی 6ب ‎het ١‏ ]ام زشكام 02 لا باید از نوعی انتخاب شود که استفاده از ساختمان را به حد کمال مطلوب برساند, © <)-يوشش حياط مدرسه و كف كلاسها بايد غير قابل نفوذ,نرم, غيرلغزان,بدون سدك براق و آسان براى شستشو و نظافت باشد. ‎Le eRe‏ كسد ‎ae)‏ ا ‎Sa we‏ ۱ ۱ ‎ ‎==, ee ee eee ree = : ‏ساخت كه‎ 0-005 8 ‏يكى براى ورود و خروج‎ ‏در ديكرى ا ورور قرار داد ‎POE Dw WO eee Den Ce We Bree‏ ‎RR cee‏ ری تاه تروق ‏# سیستم زنگ خطر حریق, نرده کنار پله ها, ‎۱ ee he ‏ا‎ NCS 2 Ne rere eee ‏كت‎ ere ‏اح‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
شامل: وس PEC oe eee CEB Be eco ee eee eRe tO Ey ‏با تعداد دانش آموزان و برخورداری از نور کافی میباشد.‎ این فضا در مدارس ابتدانی 0.6 متر مریم برای هر ذانش موز ار رت را رل در ار ۱9 ‏ار‎ fon Neo eat by Veet Bee) ers) Co oy 0 © كلاس درس نبايد دراز و باريك باشد كه رفت و آمد محصلين را مشكل ‎Bier‏ ا ل 0 © معمولا طول كلاس درس مدارس ابتدائى نبايد از © متر تجاوز كند تا ا ۱

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
مشخصات سا ختمانی لمو ز شام -) پنجره کلاسها به منظور استفاده از تهویه و برخورداری از نور طبیعی باید ‎a ee‏ ه ها بايد حتى الامكان در يك سمت اتاق باشد تآ از بروز خيركى و ا (© ينجره هاى روبرو معمولا نامطلوب است,جون موجب خيركى جشم آموزكار مى شود. © ©-ينجره ها بايد در يك قسمت و از عقب كلاس بطرف رديف نيمكت هاى ‎Re AT LEE RBS Be es‏ ا ا اا ۳ ‎Ae‏ 57 5 7 2 2 ۳ باشد تا از برخورد نور به سطح ميزها و ايجاد خيركى جلوكيرى شود. اف اا ل ا جلوگیری شود. ‎re‏ ار را تو وين ‎۱ iene parce ‏4 ©-فاصله كلى بين ينجره ها و كف اتاق از ©.0 متر نبايد بيشتر باشد. ‎ ‎

صفحه 29:
6 ‏وت‎ Al ees ee i ee ‏0پنجره ها باید از کرکره با سایه گیر مناسبی برخوردار باشد تا‎ *( ‏تابش نور مستقيم و زياد موجب خيركى جِشم دانش آموزان نشود.‎ ‎iP A‏ ل رل ار کم کرد. ‎6) 5 258 of ills Ek Se Cs UR REN SO) ‏قسمت زير و بالای آن متحرک باشد که به آسانی بتوان به منظور‎ ‏تهويه كلاس از آنها استفاده نمود:‎ ‏- هوای گرم و لوده از الا خارج شود و ينجره وارد كلاس شود. ‎

صفحه 30:

صفحه 31:
:وسایلو تجهیزلتلازم-5 1. ۱ مطالعه,كتابخانه, كلاس نقاشى و رسم) بستكى دارد. 7 )-گرچه میز و صندلیهای یک نفره بیش از هر نوع دیگر مطلوبست, ولی از نظر اقتصادی تهیه آن مقرون به صرفه نیست و بعلاوه جاگیرتر از صندلیهای دسته دار است. 7 -به خاطر. اختلافّ قد و هيكل:دانش آموزان كرجه مناسب تر آنست كه در يك كلاس درس از انواع مختلف ميزٌ و نيمكت استفاده شود ولى هزينهى آن زياد خواهد شد لذا معمول نخواهد بود. مکی ا ا ور را ار را رت گر وى روى نيمكت يا صندلى آن نشست كف يايش به آزادى به كف اتاق مماس شود. ا ال ا زر ار ل ا ا 1 شيبى ملايم با زاويه 6) درجه از بالا به يايين داشته باشد. و ۱ دانش آموزان راست دست واز بالاى شانه راست براى دانش آموزان جب دست بتابد.

صفحه 32:
‎reer‏ رگ ‎ ‏او ‎PVN eR ree Pee‏ ‎ere oreo‏ كاملا صاف سياه تيره يا سبز تيره و عارى از برق و انعكاس باشد. ‏(* - برای نوشتن روی تخته سیاه استفاده از کچ زرد مطلوب تر از رنگهای دیگر است. ‏و ‎See erento > Ip eo ee‏ رل ا ل 0 ‎ ‏” تخته سياه بايد در ارتفاع مناسبي قرار كيرد به نحوى كه لبه ى فوقانى تخته ‎PASTE GO) 5 RRs negra py lier) 200‏ متر بالاتر از شانه ى محصلين دبيرستانى واقع شود. ‏2 -دستكاه تهويه و حرارت مركزى به نحوى مطلوب اين نياز را برطرق مى کند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏نتخاب دستگاه وانتيلاسيون مصنوعى (استفاده از هواكش)بايد به نحوى ‎۱ ‏ا‎ CIE Ce ‏در ساعت هوا را جایجا کند.‎

صفحه 33:

صفحه 34:
ل رگ 7 نور و امکانات روشنائی در ساختمان مدرسه و کلاس ها- (* -اولا: میزان نور, چه طبیعی و چه مصنوعی,مناسب دید داتش لا انیا استفاده زد نور‌های تند که با تشعشع مستقیم منبم تورانی ا م موجب خیرگی چشم می شود, اجتتاب گردد. ار( لس رت( اتاق,میز,تخته سیاه جلوگیری به عمل آید تا موجب خیرگی و خستگی چثشم دانش آموز ان نشود. 5 -در اماكنى كه براى ريوشنايى از نييوى برق استفاده نمى شود برنامه هاى درسى بايد به نحوى تنظيم شود كه بيشتر ساعات دريس در روشنى روز و استفاده از نور خورشيد صوربت كيرد.

صفحه 35:
:وسايلو تجهيزلتلا-زم-© (* نكات مهم كه كارشتاسان بهداشت مدارس يا آموزكاران مى توانند به منظور تعيين نور مطلوب كلاس مورد استفاده و ارزيابى قرار دهند عبارتند: 5* )-آزمايش ميزان نور كلاس بوسيله نورسنج و استفاده از نور برق وقتى كه ا 1 لكات شمع در سطح ميزها كافى اشت) © -در صورتيكه لامب كلاس كوجك اشت تعويض آن را درخواست كرده ا ا ا ا ‎mer‏ 2-آزمايش نور بوسيله مطالعه كتاب درسى شاكرد با بررسى شخصى نسبت ‎eel ce‏ ا ل ادك ‏(© ©-طرز نشاندن شاكردان در كلاس به نحوى باشد كه نور از سمت جب آنها ارت ل ا ا ا 1 ۱ نسبت به استفاده از نور مطلوب در جایجایی و تغییر مکان خود آزاد گذارند. ‎ ‎

صفحه 36:
و زج 7 ۵تهیه و تامین آب آشامیدنی و مورد مصرف دانش آموزان در مدارس: -یکی از مهمترین مسایل بهداشتی هر مدرسه تامین آب آشامیدنی آنست. -اين آب غیر آلوده‌قابل استفاده کافی و ما يران مصرت وقد ‎Dy‏ -حرارت مناسب آب آشامیدنی 09 تا 5 درجه است که حدود (200 سانتی ل ا الل ی اا ۱ و مورد استفاده آموزت شگاه,از چاه شمه,رودخانه يا قنات استفاده شود, توجه و دقت زیادی در پاک ۱ ‎ay‏ را رز ‎CInEN‏ ۱ رت ۱۳۳ © -حداقل مقدارآب لازم براى هر محصل در ‎BNE CUBE Be eB)‏ . -حداقل مقدارآب لازم براى هر محصل در مدارس متوسطه روزانه 0 © #2 در مناطق روستایی و اماکنی که از توالت فلاش دار استفاده نمی شود,اين مقدار به 060 لیتر برای هر محصل در روز کاهش می یابد. #7 -سالیانه 0 بار آزمایش باکتریها برای تجسس کولی باسیل که بیشتر در أبهايى كه داك كور دك رس که ارم اسر

صفحه 37:

صفحه 38:
:وسایلو تجهیزلتلازم ‎Bye Wee Be DEPP Se ele ere eae ID)‏ ۱ ۱۱ ۳ ۳۱ # -همجنين از نظر وجود املاح مختلفى كه كَاهى موجب سنكينى آب و نامطلوبی آن برای شرب می شود, بايد اب مشروب مورد مطالعه قرار كيرد. ۳ ل ان ارح موز املاح موجب عوارض كوارشى ويا نامطبوعى ۱ ۱( ۳ 9 از حد کلر موجب نامطبوعی آب می شود. -وجود املاح منيزيوم و تركيبات سولفات باعث اختلال در عمل كوارش داشته و گاهی یدموجب حالت اسهالی و عوارض روده ای می شود. اف 20 می شود. اه( ار براى جلوكيرى از يوسيدكى و فساد دندان لازم و مفيد است, موجب لكه هاى زرد روى دندان مى شود.

صفحه 39:
آب در مدا ‎tes I Ball‏ ا در صورت گیرد. ‎SUE a Gch Llayl yg A Uke‏ راك مسار سرايت بسيارى از امراض,بخصوص بيمارى حصبه, عفونت ويروسى ‎Ty‏ ۱ ‎VSP ‏رن ترا رح ی بارش‎ a po ۱ ‏ا ا ل ا ا‎ ‏ل ا ا ا ا ل‎ ree

صفحه 40:
:وسايلو بر رت ‎BE NO e ee ws ne)‏ ا ا ل ‎ ‎ ‏ان ‎eee‏ سس ار ا ‏موجب آلودكى از راه لب هاو دهان مى شود. 2 لع لسو ل ‎١‏ ور لك كرو قر ماق ميك قزازة ‎Pras Cr Te ee SEE‏ ‎ ‎۱ ‏ا‎ LODE ere Ne eB ees (ONS TeB ae Dy ‏شود که برای دسترسی به آنها بهتر است در محلهای مختلف مثل راهروها,زمین بازی و‎ ‏اتاق ناهار خوری مدرسه نصب گردد.‎ ‎۱ eB ee rey eee ce ne coer ‏چون اولا آب خیلی سرد برای کودکان سنین مدرسه مطلوب و مناسب نیست. ‎00 ‏لك ‎rere e) eat‏ الل ل رس ‎Pen ee AU ‏قتی عملی است که در محل اتخوری‎ AG es 270 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
:وسایل‌و تجهیزلتلازم-5 فوریتهایی در ارتباط با تامین آب آشامیدنی مدارس: | -تركيدن و خرابى منبع آب يا لوله هاى بزرك:و اصلى آبرسانى شهر يا خرابى كلى در اك بورودی ناگهانی عوامل آلوده‌و سمی در آب شرب -بروز همه گیری حاصل از آب ۱ arab ree Die Cee eee ‏مشکلات موضعی در قسمتی از آب لوله کشی شهر ویا منبع آب منطقه‎ 7 ‏ارت‎ yy ‏کر را ار‎ -استفاده از مصرف اضافی کلر در منبع اصلی بروز بیماری و آلودگی از بین می برد.(مقدار كلر آز اكاك ‎GED‏ زارت مین رم بر )0( ‎DE vee LB rey en ery err (|‏ ©-محلول هييوكلريت سديم بنام كلركس يا بوركس ©-استفاده از آب زاول (© قطره در يك ليتر)

صفحه 42:
:نیاز ها و لمکاناب هدلشتیو لیمنی‌در ساختمان‌مدرسه- 5 اين امكانات در دستشويى مدارس بايد رعايت شود: ‎hee (|‏ ا ا ا ا رد ‏توالتها یا نهار خوری و متناسب با قد دانش آموز) ‏+آب گرم باید در دستشویی ها باشد. ‏2 ا ا م ‏و ‏دوم:توالت ها ‏اطراهميت آلودكى از راه مدفوع و ادرار, مسئله بهداشتى ساختن ,بهداشتى بوذن و ‎۳ ‏ااع‎ Poe Oper ‏(-تعداد توالت ها برای مدرسه پسرانه, یک توالت فلاش ا ۵6 نفر و یک جاى ادرار عمومى براى هر (0*0 نفر بايد منظور كردد. ‏اوح ‎DO‏ ‏نظر گرفته شود. ‏لل اا ا ا ا م ‏۳3 توالت ها پنجر های وجود دارد حتما باید از تور سیمی ریز در جلوی پنجره آن استفاده شده باشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
:نیازها و لمکاناتب-هدلشتیو لیمنی‌در ساختمان‌مدرسه- 3 ضد 02 NED) ‏ل ا ا‎ ie 2 -مدیر و کارکنان مدرسه با داشتن آموزش کافی, طرز استفاده و بکار بردن کپسولهای ضد حریق را بدانند. 1 مب دا ها ‎c Naeem‏ را کر اسر کاریار بهداشتى بوده ‏ا ل رن ۲ حفظ يرونده بهداشتى محصلين در اين اتاق انجام مى كيرد. ‎Ocoee Te Oe ee Te ‏ا ا‎ ‏آموزان استفاده شود.‎ ‎

صفحه 44:
© ‏:نيازها و لمكاناتبهدلشتىو ليمنودر ساختمانمدرسكه-‎ FER TONS CES TRY SCC ee) 23 ‏سود‎ he is of ‏ا‎ ‎3 lille iw ۰ | 0 ۱ 2 aT)

صفحه 45:
2 ییوت وز ارت بهداشت . ددمان و آموزش بزشکی عطالوتت. یمداهتی دانشگاء| داتشکده علوم پز شکی و خدمات بهد اختی $$ ee sigs ee ‏ال‎ کر پهداعتی درمانی ههری / رو-تایسه | هایگاه بهداهت. ياي وا ‎ea‏ افكقنه آمورش و هرووش سمتلي نادت ناسیه تام معرسه «عترا نه| پسرانه | مختلط امقطع تحصيلى زره یز ا اا ‎oats acta ant geet‏ تعد تركش تغروع تشکیل پردنده ویو 5 صمب بال ه مكيب

صفحه 46:

صفحه 47:
تم ای وگو مر لافقا ‎ue Bese‏ ناتيت يجري © naan ate Eat gt Ge gee

صفحه 48:

صفحه 49:
‎ne ۲‏ تعس ۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 50:

صفحه 51:
فعالیت آموزشی بر مدرسه. سال تحصيلى.....,11..,/0ر... ‏ پرونده بهداشتی مدرسه.

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
2۳2۲۲-۲۳۲ ‏موز‎ ‎PR cisely ams * کلیه حوادنی که برای دانش آموزان درداخل عدرسه راهبین غانه ومدرسه وبا لعکس اتقاق افتاده ومنجر به عيبت بيش ازدوهفته يانقصٍ ی شوم “ست يس ازبورسى علل حاداقه لقدامات العام شده جهت وفع آن(بسته بهمواره حادثهدرماه ) درفرمهاى “فعاليت آموزشیٍ ‎ee‏ / با "فعالیت بهداشت محیط مدرسه " قید کرد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 55:
اهدنو سس

صفحه 56:
‎ad hr ahem‏ متسه دق موز ره بت ساره ‎ ‎

صفحه 57:
1 : ا | جر tae ln ny wee ۳1 < Sa]

صفحه 58:
Sol BI et) Ua ata ‏جدول‎

صفحه 59:
‘ زد ارس ‎pase 1‏ دز ادیپ ‎oman a yA Soe‏ زره هش ترس عن ربیب sere fh kat |b npn] SP" thy! ‏]سا‎ an Yin | oho | a | ee i

صفحه 60:
۹ بیماریهای واکیر دار در مدارس سال تحصیلی .همبجتلدم

صفحه 61:
و ضمیت ‎Site‏ مضه te ‏الى‎ ‎TD he a ‏شاه هیواز با‎ TD a ise. ا ويام قل ملاسم تمدام كفا سهاس كله

صفحه 62:

صفحه 63:
و ضحیت بهداشت حرط حدرسه تخت جیوار با ترعة اد ۳7 ‎OD Wee‏

صفحه 64:
سس رحس سر ۱ eee ee enh lee eececne cs ۰ Nhe fey ‏و ی ی بر رز‎ ‏ل ا ال ار دص در‎ eC PANG Com e.U ee d ‏مت رس(‎ aS LN Se 7 ‏یت ورد مت‎ Oot OM OPK kr eri eae eee ‏تم و‎ ‏الا‎ AS ee SBA A aS a 6 ‏تم همم‎ ‏دص ار زر‎ ood 00000 ‏را‎ ee ped oa SNe acl al ON ss Ol sa cea ea cl areca (lee) ie ‏همم مت مس سم دسر‎ ۱0 ‏رم ری رت ور همم‎ Corres CAS OLA arn a ‏تسم مت‎ Prospiivs (JOOS),

صفحه 65:
(WO an x a7 9 ‏ل ل يي ری یرت ل ی(‎ aad 0 00 0 ‎ad‏ تس تا لي ا ل تمرك الروك دجب ج121 2-2-7 ‎bbe Kf‏ ات 0 7 ‎elmer cae!‏ سس ۶۳ ‏مت‎ ee ee ‏ل‎ 0 ‏ل‎ ‎SC eet ore eee eee en eee ee eee ee aire ay a lainey an a Re See eked kee chide Wek later ieciivor wits OF 09 ۱ LO iio ‏ا‎ Eee had ‏مرحم‎ ‎۱۱ aa i aa oe cae ‏ملد 15 تک‎ ‘ed pee th ۳ a i a a

صفحه 66:
ار دس ‎OVO‏ تسه سس مت« 1۱ ‏م‎ eect strrccthear tee rayerays as 9 bey srry ea cee aes سس مر رل ۱9۵ Oe ee ‏المسصتويك‎ Seated nee cee ecco ce een ee ce Aer ‏ا‎ ee ee ceed ce ne ee eek a eee oe ‏ل‎ ‎Fae ae one oe ca es ‏وتشتصصم‎ ‏صو‎ be ie ee eae ede 00 ‏ا ال‎ ce cae | 00 ‏ا ا ا‎ ee eee ees ONO ‏لل‎ ee ened Pe ree een eed oe ceeddae mune cee ee ce Se aa 00000

صفحه 67:
۹ od eal case Ot en eee eco necntend Be ‏رت سس‎ ciece 2 ‏مر ی ی‎ meso 2 ۱60 و۵۹ دور موم ‎sled aaa healty (haunts policies,‏ تم سر دسر 9 Betas ‏مر‎ ee, shelter, educaiva, Pood, iaoocwe, ی ها ی ۰ Ne see Oeics cass isan acc Lien cas RS ace sc ‏ماه رحاه‌تهته‎ ae | 6 MIC CunOes ‏لد‎ ‎ea‏ ی ل 0 اما مك ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎leer Wee ‏تمه رد ‎om coe ce‏ ل و ‎FN ANG Oc oa AS ceca eae‏ ‎

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:

صفحه 75:

51,000 تومان