صفحه 1:
بهداشت دانش آموزان و مدارس*
سصاهس بت سس مسرت
دکتر مهدی جهانگیر بلورچیان
دانشكده بهداشت دانشكاه علوم يزشكى كيلان
desu
صفحه 2:
sole pee Sth نداید
en aa gas
مدف عفی دیس:
آشتایی با خرایط شا باقن آموتات و پمداشت مدارس,
wots Aker te bet tli sree
ومسي درسييه ومع سف
القت تكقرى (0/6 واحد. 82 اعت )
اا ا 213111111
- تقش مدوسه دس تیگ خاتیادگی ی اجتصاعی
ایس anes ane es تکام برس یسکیت: مبیرسیه.
آتها دی
Se nh نی
صفحه 3:
00 Ten cee ers CO
0
صفحه 4:
(* طبق تعريف سازمان جهانى بهداشت,بهداشت مدارس عبارتست.
02209222 gic taal wc ps or
اس الرران ر الشتد رق ee
کارکنانی که به نحوی در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند به
oS)
و از دانش آموز, كليه افرادى است که در مقاطع و بابه های
مختلف از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی در
SC) WO Ete A ORC CNC Bes
او ۳
اپ یرت را( ۱
اجتماعى و معنوى دانش أموزان و كاركنان مدارس.
صفحه 5:
و۳۳۰۱
بهداشت مدارس ضمن فعالیت برای تحقق اهداف بهداشت
۱5 دستیابی به اهداف اختصاصی زیر ۰1
و
5 - ارتقاء سطح أكّاهى,نكّرش و عملكرد بهداشتى كاركنان مدارس و
ال Sees
© -ايجاد ميل به سلامت در كودكان و نوجوانان دانش آموز
* -آموزش,تمرين مهارت هاى سالم زيستن به نحوى كه طبيعت
ل
-بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدارس
ay
صفحه 6:
تاریخچه بهداشت مدارس در کشور های مختلف و ایران
Dy ال در ار رل
باشد, اين كشور همراه طرح اموزا رد در وه ۱
ای تا الى رلا كر واه با بهداشت مدارس و انتخاب یک نفر
به عنوان مسئول بهداشت مدارس به تصويب رساند.
DB er ES Seen Ree ا ا ا SIO
در سال م0227 و در باره نحوه ساختمان و محیط مدرسه نمود.
در هلند, بهداری آموزشگاهها در سال 10606 با استخدام 6 نفر ©(
رين تفن (ana
مربوط به بهداشت مدارس به تصويب رسيد.
OD re Cas ING ee) ا ا ا
نظارت ار ان ترش دس كر
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
تاریخچه بهداشت مدارس در کشور های مختلف و ایران
هر UES
حفظ سمت به ریاست بهداشت مدارس نیز مصوب شد و در بیشتر
مدارس محل خاصی هم برای کادر بهداشتی در نظر کرفته شد.
(* در سال (02©0 شمسّى مدارس جديد در ايران تاسيس كرديد و
در سال ©©©0 هياتى:از يزشكان ايرانى و ارويايى مقيم تهران
تشكيلاتى به نام مجلس حفضٌ الصحه براى مراقبت بهداشت
عمومى بوجود اوردند.
(* در اواخر 0600 دكتر على اكبر خان (اغتماد السلطنه) به سمت
مفتش صحى مدارس منصوب شد.
او 0۳ ute Bee (orl (em "صحیه مدارس* os ارات
معاريف و اوقاف و صنايع مستظرفه آنزمان بوجود آمد. اين اداره
اك 2 PT Se) peer sere
صفحه 10:
تاريخجه بهداشت مدارس در كشورهاى ۲ دار 5
او( نامهيهدارى ا 6 ا ا 2 ا 6 ۱
تصویب گردید.
کر ار
3 ت وزارت معارف پیوست و پسن از ان به آذاره کل بهداری
آموزشگاهها تغییر نام داد.
در سال ©©02 صحيه مار س,مجددا ضميمه وزارت فرهنك شد.
3 ©0906 سازمان اداره بهداّى آموزشكاههاى:كل كشور به اداره
کل بهداری آموزشگاههای کشور تفییر نام یافت.
#2 ودر سال (1960) به منظور تربی تروت shal اولين بار دوره ©
ot pero Sram ۷
(#'در سال 13/259 بهداشت مدارس بصورت اداره مستقل در وزارت
بهداشت و درمان فعاليت نمود.
ا ا ل ا كه
كرديد.
:# در حال حاضر وظيفه بهداشت مدارس قانونا به عهده دفتر سلامت جوانان و
مدارس مى باشد.
صفحه 11:
Pye oe SE ee reset iad <n 5
فراهم می نماید که کودک در آن سالهای حساس زندگی خود را
سپری می کند.
بهداشت مدارس در سیاست بهداشتی و راهبرد کلی سرمایه گذاری
وچ را 7 ۳
زه دارد
7 مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در سلامت کودک دارد.
5۹۱/۹۹ Die in 0S ل Ter ko ie
معلم و دو سوم از مدارس ابتدایی در نقاط روستایی کشور استقر ار
دارند.
© با توجه به موفقيت سال هاى اخير,هنوز تعدادى از مدارس كشور
eeto ee ل نراقت 9 Gus المرزقى از
استانداردهاى لازم بيخوردار نمى باشند.
صفحه 12:
اهمیت بهداشت مدارس
> رد ارم آموزان را تهدید می کند و موجب مشکلاتی در
بیماریهای و اگیردار,
بیماریهای مختلف چشم,دهان و دندان,
هر
كمبودهاى تغذيه اى و بالاخره اختلالات رفتارق,
لاك ا ا ل ا ا اا ا ا ا 10 3
آمادگی کامل جهت یادگیری حضوز مى يابند كه اين امر علاوه بر سهول-
دسترسى به كروههاى هدف, دستيابى به اهداف بهداشتى را سهل تر مى
سازد.
© برخوردارى دانش آموزان (در بعد فردى و اجتماعى) از امكانات بهداشتى
ل اك fle تاره cS eee ey
ا را ار با ری از ات ترجه بای
و در نتیجه از اثلاف سرمایه های وسیع می کاهد.
صفحه 13:
= است که آموزش و رشد کودکان امروز که
جامعه ساز فردايند در يناه روشهاى آموزش صحيح و مناسب,فضاى فيزيكى
باس رم سا رای آن يايه كذارى و اداره مى شود.
ی 3 تردتان زمائى سوتق و يريار نتوات يود
کر رن را رین دار
آموز,خود دانش آموز و سازمان بهداشتى وابسته به مدرسه بصورت يك
كّروه ارتباط جمعى برخوردار شود
( قدرت قانونى و ضمانت اجرايى در تصميمات اتخاذ شده آنها نسبت به رفع
ae ee ee ا ا
OE wep ey Te SD ee we Ke ne Ee eee eee re
۳
(# پیشبرد برنامه های آموزش ضمن خدمت و باز آموزی در مورد مسایل
بهداشتی و سایر امور مربوطه باید توسط مسئولانی که در این زمینه مطالعه
دارند طرح و اجرا شود.
صفحه 14:
اه رت ار کر ارت نی مذاررس و
sey را ار
در زمينه ها و سطوح تحصيلى و يا اماكنى مختلف در تغيير
خواهد بود.
#2 مثلا در محیط شهر و روستاو یا مدارس ابتدائی و بالاتر و یا
EPA er ee er Che renga ACES
خواهد داشت.
صفحه 15:
© برنامه ها و فعاليت هاى بهداشت مداريس را در *6 محور كلى:
آموزش بهداشت در مدرسه
(* مراقبت بهداشتی درمانی دانش آمووان
© تدارك و نظارت بر ايمتى و بهداشت محيط مديسك
SES ا سر
او
#2 آموزش بهداشت به دانش آموزان, کارکنان 1 و والدین داتش
oD TCS 5 te bE ۳
(* آموزيش بهداشت به دانش آموزان,كاركنان مدارس و والدين دانئش
آموزان از طريق برنامه هاى خارج از مدرسه
صفحه 16:
ب- مراقبت بهداشتی درمانی دانش آموزان
ارز Cer Wanye ies] heat eer رز ۱
ستانى) و تشكيل و ثبت سناسنامه بهداشتى أو.به منظور مداخله بله
گام 0
Dy انجام معاینات دوره ای بر اساس دستور العمل اجرای شناسنامه بهداشتی
eer ey eee rene
© معاينات متناوب بهداشتى با هدف بيماريابى,ارجاع و درمان
© مراقبت از دانش آموزان نيازمند مراقبت هاى ويزه مثل مبتلايان به
ed اك
© مراقبت فوري در صورت نياز به كمك هاى اوليه مثل حوادث,زخم ها و
| بيماريهاى تاكهانى
© ثبت و كزارش و ييكيرى موارد ارجاع شده و مرجوعى ازا مراكز بهداشتى
در ماد
: 03 =
صفحه 17:
۱ erie] YE ene هو« ۱ ال
ROW TC ا EREO IS ات
زير مورد تاكيدذ مى باشد:
oy -رعايت استانداريدهاى لازم براى محيط فيزيكى و تاسيسات و
تجهیزات بهداشتی مدرسه
او
بهداشتى محيط مدرسه
© -اعمال مديريت و نظاريت بر استفاده مناسب از امكانات بهداشتى
موجود
صفحه 18:
اصول کلی خدمات بهداشت مدارس
7 د- نظارت بر تغذیه دانش آموزان در مدرسه
ا مدرسه مستلزم مجموعه فعالیت های
ee سس نت
vei ee) ها ey اشت مدا 6
۱ ۱ ۱۳۱۳۱۳2۲ ۱3۳۳ 7
۱5 ۱۳۳۳۳ (۳ rn)
۶ -اول نظارت بر نحوه عرضه و توزیع مواد غذایی به داتش
أموزان در داخل و اطراف مدرسه
۶ دوم عرضه مواد غذایی مغذی و سالم برای ایجاد عادات غذایی
مناسب در دانش اموزان
صفحه 19:
راهبردهای اساسی برای تحفق اهداف بهداشت مدارس
طراحى نظام كارآمد و اثربخش بر مبناى نيازهاى دانش آموزان,مدارس و جامعه
ساماندهی هماهنگی بین بخشی در زمینه برنامه های بهداشت مدارس
توسعه و بهبود كمى و كيفى ارائه خدمات بهداشنتى,درمانى كروههاى هدف بهداشت
مدارس
۲ ساباندهی 5 0
#2 ساماندهی جلب مشارکت سازمان هاى دولتى و غير دولتى و مردم در ارائه خدمات
بهداشت مدازس
بهبود کیفی آموزش بهداشت به دانش آموزان,والدین و کارکنان مدارس
0 ا را ار ار
Range eens را ار
ساماندهی تربیت,جذب,توزیع و تقویت نیروی انسانی و منابع مالی بهداشت مدارس
ساماندهی نظام پایش و ارزشیابی بهداشت مدارسْ
صفحه 20:
CONIC ار را ار ات رتنس رات اسر مرریره
اتوبوسرانى برخودار كند.
و
eer iy Cr i aA لك
مطمئنى مجهز و"ان خطر ات لحتناق حدر 17 2 رز 1
-فضای کم آفتاب که به وسیله ساختمانهای چند طبقه و بلند اشخال شده محل مناسیی
برای احداث مدرسه نخواهد بود.
eee ere Loe Pep ea tere BYE gt bt 01 1ك
genp conic} ۱
pcre VE EME ieee eee Ew eer pe ا ee)
عدر و ساير سرويس هاى رفاهى و امنيتى مثل يليس,اتش نشانى و تلفن را داشته
باشد.
راهنماى برنامه بيشنهادى سازمان بين الملل ساختمان مدارس بشرح زير است:
)- براى مدارس ابتدائى, (0(0(0© متر مربع به ازاى هر (00(0 دائنش آموز به اضافه
sie (DOO ا 0
©-براى مدارس متوسطه, حداقل (620(0(0 متر مربع براى هر (00(0 نفر دائش آموز
به اضافه (00(0(0 متر مربع براى (0000) محصل اضافى.
صفحه 21:
۱6 Bees
چشم انداز محیط اطراف مدرسه:
محل احدات آموزشگاه حتی المقدور باید خوش منظر و مناسب
باشد
و(
Poe
Teer TT ا ا
شوق فراگیری باز می دارد.
آذا اماکنی که اطراف آن مخروبه با زمین بایر, زباله دانی,
ene COA Pe Cee ee 21
را مناسب نخواهد بود.
صفحه 22:
4 رس 1 we 5 00
مشخصاساختمانی لمو زر شکام -1) >
مین بازی*
وال لد اد ات
۱7 ۳1
3 4 زمین بازی بای بهقدر کافی وسعت داش و1۳ > ۱ ۱
برخورد ضمن بازى, فعاليت دانش آموزان.را براحتى فراهم كند.
oa eT D ence) ا ال رل EE
©-سطح زمين بازى در جد ممكن بايد صاف,هموار و.بدون سنك باشد تا
از حوادث حين بازى جلوكيرى شود. (اسفالت يا حِمِن)
©-به منظور كاهش ميزان لغزندكى,افتادن و بروز حوادث براى دانش
كان erere Oa DIS FIUOS Te PFO 0
گرفت که به صورت محصور و نرده دار از خروج کودکان به جاده و
۹
۲وسایل بازی از قبیل تاب,سرسره, الاکلنگ, و غیره به تناسب سن
کودکان و به اشکال و اندازه های مختلف باید در نظر گرفته شود که با
حداكثر ۳ احتمال خطر, كودكان بتوانند از آن برخودار شوند.
صفحه 23:
)|- كام “rye gtd ۳ 4
000
با ترچ بد بر تور دار وی حداکثر از نورگیری و تهویه ,بخصوص در کلاس ها
7 ا ee rie yee 1ه
مناسب و قابل قبول باشد.
نوع ساختمان:
نکات زیر در کیفیت احداث ساختمان قابل توجه و پیشنهاد است:
ieee eee ey eee
© اكر به عللى ساختمان © طبقه اى:بنا شده باشد,شاكردان كم سال تر را در
طبقه هم كف جا داد.
#5 از زير زمين فقط بايد براى قسمتهاى ماشين آلات و انبار استفاده شود.
©-وسايل ايعنى و يهداشتى مثل بيشكيرى از تراكم دود ,كرد و خاك,اتلاف
و کل حیاط,تجمع وک اه زر سرز ف و
حوادتث اشی از تصادفات باید در نقشه ساختمان و در انجام کارهای بتا
مورد توجه قرار كيرد.
صفحه 24:
ی 6ب het ١ ]ام زشكام 02
لا
باید از نوعی انتخاب شود که استفاده از ساختمان را به حد کمال مطلوب برساند,
© <)-يوشش حياط مدرسه و كف كلاسها بايد غير قابل نفوذ,نرم, غيرلغزان,بدون سدك
براق و آسان براى شستشو و نظافت باشد.
Le eRe كسد
ae) ا Sa we ۱
۱
==, ee ee eee ree
= : ساخت كه 0-005
8 يكى براى ورود و خروج
در ديكرى ا ورور
قرار داد
POE Dw WO eee Den Ce We Bree
RR cee ری تاه تروق
# سیستم زنگ خطر حریق, نرده کنار پله ها,
۱ ee he ا NCS 2 Ne rere eee
كت ere اح
صفحه 25:
شامل: وس
PEC oe eee CEB Be eco ee eee eRe tO Ey
با تعداد دانش آموزان و برخورداری از نور کافی میباشد.
این فضا در مدارس ابتدانی 0.6 متر مریم برای هر ذانش موز
ار رت را رل در ار
۱9 ار fon Neo eat by Veet Bee) ers) Co oy
0
© كلاس درس نبايد دراز و باريك باشد كه رفت و آمد محصلين را مشكل
Bier ا ل 0
© معمولا طول كلاس درس مدارس ابتدائى نبايد از © متر تجاوز كند تا
ا ۱
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
مشخصات سا ختمانی لمو ز شام -)
پنجره کلاسها به منظور استفاده از تهویه و برخورداری از نور طبیعی باید
a ee
ه ها بايد حتى الامكان در يك سمت اتاق باشد تآ از بروز خيركى و
ا
(© ينجره هاى روبرو معمولا نامطلوب است,جون موجب خيركى جشم آموزكار
مى شود.
© ©-ينجره ها بايد در يك قسمت و از عقب كلاس بطرف رديف نيمكت هاى
Re AT LEE RBS Be es ا ا اا ۳
Ae 57 5 7 2 2 ۳
باشد تا از برخورد نور به سطح ميزها و ايجاد خيركى جلوكيرى شود.
اف اا ل ا
جلوگیری شود.
re ار را تو وين
۱ iene parce
4 ©-فاصله كلى بين ينجره ها و كف اتاق از ©.0 متر نبايد بيشتر باشد.
صفحه 29:
6 وت Al ees ee i ee
0پنجره ها باید از کرکره با سایه گیر مناسبی برخوردار باشد تا *(
تابش نور مستقيم و زياد موجب خيركى جِشم دانش آموزان نشود.
iP A ل رل ار
کم کرد.
6) 5 258 of ills Ek Se Cs UR REN SO)
قسمت زير و بالای آن متحرک باشد که به آسانی بتوان به منظور
تهويه كلاس از آنها استفاده نمود:
- هوای گرم و لوده از الا خارج شود
و ينجره وارد كلاس شود.
صفحه 30:
صفحه 31:
:وسایلو تجهیزلتلازم-5
1.
۱
مطالعه,كتابخانه, كلاس نقاشى و رسم) بستكى دارد.
7 )-گرچه میز و صندلیهای یک نفره بیش از هر نوع دیگر مطلوبست, ولی از نظر
اقتصادی تهیه آن مقرون به صرفه نیست و بعلاوه جاگیرتر از صندلیهای دسته دار است.
7 -به خاطر. اختلافّ قد و هيكل:دانش آموزان كرجه مناسب تر آنست كه در يك كلاس
درس از انواع مختلف ميزٌ و نيمكت استفاده شود ولى هزينهى آن زياد خواهد شد لذا
معمول نخواهد بود.
مکی ا ا ور را ار را رت گر
وى روى نيمكت يا صندلى آن نشست كف يايش به آزادى به كف اتاق مماس شود.
ا ال ا زر ار
ل ا ا 1
شيبى ملايم با زاويه 6) درجه از بالا به يايين داشته باشد.
و ۱
دانش آموزان راست دست واز بالاى شانه راست براى دانش آموزان جب دست بتابد.
صفحه 32:
reer رگ
او PVN eR ree Pee
ere oreo كاملا صاف سياه تيره يا سبز تيره و عارى از برق و
انعكاس باشد.
(* - برای نوشتن روی تخته سیاه استفاده از کچ زرد مطلوب تر از رنگهای
دیگر است.
و See erento > Ip eo ee رل
ا ل 0
” تخته سياه بايد در ارتفاع مناسبي قرار كيرد به نحوى كه لبه ى فوقانى تخته
PASTE GO) 5 RRs negra py lier) 200
متر بالاتر از شانه ى محصلين دبيرستانى واقع شود.
2 -دستكاه تهويه و حرارت مركزى به نحوى مطلوب اين نياز را برطرق مى
کند.
نتخاب دستگاه وانتيلاسيون مصنوعى (استفاده از هواكش)بايد به نحوى
۱ ا CIE Ce
در ساعت هوا را جایجا کند.
صفحه 33:
صفحه 34:
ل رگ
7 نور و امکانات روشنائی در ساختمان مدرسه و کلاس ها-
(* -اولا: میزان نور, چه طبیعی و چه مصنوعی,مناسب دید داتش
لا
انیا استفاده زد نورهای تند که با تشعشع مستقیم منبم تورانی
ا م
موجب خیرگی چشم می شود, اجتتاب گردد.
ار( لس رت(
اتاق,میز,تخته سیاه جلوگیری به عمل آید تا موجب خیرگی و
خستگی چثشم دانش آموز ان نشود.
5 -در اماكنى كه براى ريوشنايى از نييوى برق استفاده نمى شود
برنامه هاى درسى بايد به نحوى تنظيم شود كه بيشتر ساعات دريس
در روشنى روز و استفاده از نور خورشيد صوربت كيرد.
صفحه 35:
:وسايلو تجهيزلتلا-زم-©
(* نكات مهم كه كارشتاسان بهداشت مدارس يا آموزكاران مى توانند به منظور
تعيين نور مطلوب كلاس مورد استفاده و ارزيابى قرار دهند عبارتند:
5* )-آزمايش ميزان نور كلاس بوسيله نورسنج و استفاده از نور برق وقتى كه
ا 1 لكات
شمع در سطح ميزها كافى اشت)
© -در صورتيكه لامب كلاس كوجك اشت تعويض آن را درخواست كرده
ا ا ا ا
mer
2-آزمايش نور بوسيله مطالعه كتاب درسى شاكرد با بررسى شخصى نسبت
eel ce ا ل ادك
(© ©-طرز نشاندن شاكردان در كلاس به نحوى باشد كه نور از سمت جب آنها
ارت ل ا ا ا 1 ۱
نسبت به استفاده از نور مطلوب در جایجایی و تغییر مکان خود آزاد گذارند.
صفحه 36:
و زج
7 ۵تهیه و تامین آب آشامیدنی و مورد مصرف دانش آموزان در مدارس:
-یکی از مهمترین مسایل بهداشتی هر مدرسه تامین آب آشامیدنی آنست.
-اين آب غیر آلودهقابل استفاده کافی و ما يران مصرت وقد
Dy -حرارت مناسب آب آشامیدنی 09 تا 5 درجه است که حدود (200 سانتی
ل ا الل ی
اا ۱
و مورد استفاده آموزت شگاه,از چاه شمه,رودخانه يا قنات استفاده
شود, توجه و دقت زیادی در پاک ۱ ay را رز
CInEN ۱ رت ۱۳۳
© -حداقل مقدارآب لازم براى هر محصل در BNE CUBE Be eB)
. -حداقل مقدارآب لازم براى هر محصل در مدارس متوسطه روزانه 0 ©
#2 در مناطق روستایی و اماکنی که از توالت فلاش دار استفاده نمی شود,اين
مقدار به 060 لیتر برای هر محصل در روز کاهش می یابد.
#7 -سالیانه 0 بار آزمایش باکتریها برای تجسس کولی باسیل که بیشتر در
أبهايى كه داك كور دك رس که ارم اسر
صفحه 37:
صفحه 38:
:وسایلو تجهیزلتلازم
Bye Wee Be DEPP Se ele ere eae ID) ۱ ۱۱ ۳ ۳۱
# -همجنين از نظر وجود املاح مختلفى كه كَاهى موجب سنكينى آب و
نامطلوبی آن برای شرب می شود, بايد اب مشروب مورد مطالعه قرار
كيرد.
۳ ل ان ارح موز املاح موجب عوارض كوارشى ويا نامطبوعى
۱ ۱( ۳
9 از حد کلر موجب نامطبوعی آب می شود.
-وجود املاح منيزيوم و تركيبات سولفات باعث اختلال در عمل كوارش
داشته و گاهی یدموجب حالت اسهالی و عوارض روده ای می شود.
اف 20
می شود.
اه( ار
براى جلوكيرى از يوسيدكى و فساد دندان لازم و مفيد است, موجب لكه
هاى زرد روى دندان مى شود.
صفحه 39:
آب در مدا
tes I Ball ا در
صورت گیرد.
SUE a Gch Llayl yg A Uke راك مسار
سرايت بسيارى از امراض,بخصوص بيمارى حصبه, عفونت ويروسى
Ty ۱
VSP رن ترا رح ی بارش a po
۱ ا ا ل ا ا
ل ا ا ا ا ل ree
صفحه 40:
:وسايلو بر رت
BE NO e ee ws ne) ا ا ل
ان eee سس ار ا
موجب آلودكى از راه لب هاو دهان مى شود.
2 لع لسو ل ١ ور لك كرو قر ماق ميك قزازة
Pras Cr Te ee SEE
۱ ا LODE ere Ne eB ees (ONS TeB ae Dy
شود که برای دسترسی به آنها بهتر است در محلهای مختلف مثل راهروها,زمین بازی و
اتاق ناهار خوری مدرسه نصب گردد.
۱ eB ee rey eee ce ne coer
چون اولا آب خیلی سرد برای کودکان سنین مدرسه مطلوب و مناسب نیست.
00
لك rere e) eat الل ل رس
Pen ee AU قتی عملی است که در محل اتخوری AG es
270
صفحه 41:
:وسایلو تجهیزلتلازم-5
فوریتهایی در ارتباط با تامین آب آشامیدنی مدارس:
|
-تركيدن و خرابى منبع آب يا لوله هاى بزرك:و اصلى آبرسانى شهر يا خرابى كلى در
اك
بورودی ناگهانی عوامل آلودهو سمی در آب شرب
-بروز همه گیری حاصل از آب
۱ arab ree Die Cee eee
مشکلات موضعی در قسمتی از آب لوله کشی شهر ویا منبع آب منطقه 7
ارت yy کر را ار
-استفاده از مصرف اضافی کلر در منبع اصلی بروز بیماری و آلودگی از بین می برد.(مقدار
كلر آز اكاك GED زارت مین رم بر )0(
DE vee LB rey en ery err (|
©-محلول هييوكلريت سديم بنام كلركس يا بوركس
©-استفاده از آب زاول (© قطره در يك ليتر)
صفحه 42:
:نیاز ها و لمکاناب هدلشتیو لیمنیدر ساختمانمدرسه- 5
اين امكانات در دستشويى مدارس بايد رعايت شود:
hee (| ا ا ا ا رد
توالتها یا نهار خوری و متناسب با قد دانش آموز)
+آب گرم باید در دستشویی ها باشد.
2 ا ا م
و
دوم:توالت ها
اطراهميت آلودكى از راه مدفوع و ادرار, مسئله بهداشتى ساختن ,بهداشتى بوذن و
۳ ااع Poe Oper
(-تعداد توالت ها برای مدرسه پسرانه, یک توالت فلاش ا ۵6 نفر و یک
جاى ادرار عمومى براى هر (0*0 نفر بايد منظور كردد.
اوح DO
نظر گرفته شود.
لل اا ا ا ا م
۳3 توالت ها پنجر های وجود دارد حتما باید از تور سیمی ریز در جلوی
پنجره آن استفاده شده باشد.
صفحه 43:
:نیازها و لمکاناتب-هدلشتیو لیمنیدر ساختمانمدرسه-
3 ضد 02
NED) ل ا ا ie
2 -مدیر و کارکنان مدرسه با داشتن آموزش کافی, طرز استفاده و بکار بردن
کپسولهای ضد حریق را بدانند.
1 مب دا ها
c Naeem را کر اسر کاریار
بهداشتى بوده
ا ل رن ۲
حفظ يرونده بهداشتى محصلين در اين اتاق انجام مى كيرد.
Ocoee Te Oe ee Te ا ا
آموزان استفاده شود.
صفحه 44:
© :نيازها و لمكاناتبهدلشتىو ليمنودر ساختمانمدرسكه-
FER TONS CES TRY SCC ee)
23 سود he is
of ا
3 lille iw
۰ | 0 ۱ 2 aT)
صفحه 45:
2
ییوت
وز ارت بهداشت . ددمان و آموزش بزشکی
عطالوتت. یمداهتی دانشگاء| داتشکده علوم پز شکی و خدمات بهد اختی
$$ ee sigs ee ال
کر پهداعتی درمانی ههری / رو-تایسه | هایگاه بهداهت.
ياي وا ea
افكقنه آمورش و هرووش سمتلي نادت ناسیه
تام معرسه «عترا نه| پسرانه | مختلط
امقطع تحصيلى زره یز
ا اا oats acta ant geet تعد تركش
تغروع تشکیل پردنده ویو 5 صمب بال ه مكيب
صفحه 46:
صفحه 47:
تم ای وگو
مر لافقا ue Bese
ناتيت يجري ©
naan ate Eat gt Ge gee
صفحه 48:
صفحه 49:
ne ۲ تعس
۱
صفحه 50:
صفحه 51:
فعالیت آموزشی بر مدرسه. سال تحصيلى.....,11..,/0ر... پرونده بهداشتی مدرسه.
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
2۳2۲۲-۲۳۲ موز
PR cisely ams
* کلیه حوادنی که برای دانش آموزان درداخل عدرسه راهبین غانه ومدرسه وبا لعکس اتقاق افتاده ومنجر به عيبت بيش ازدوهفته يانقصٍ
ی شوم
“ست يس ازبورسى علل حاداقه لقدامات العام شده جهت وفع آن(بسته بهمواره حادثهدرماه ) درفرمهاى “فعاليت آموزشیٍ
ee / با "فعالیت بهداشت محیط مدرسه " قید کرد
صفحه 55:
اهدنو
سس
صفحه 56:
ad hr ahem متسه دق موز ره بت ساره
صفحه 57:
1
:
ا
| جر
tae ln ny
wee
۳1
<
Sa]
صفحه 58:
Sol BI et) Ua ata جدول
صفحه 59:
‘ زد ارس
pase 1 دز ادیپ oman a yA Soe
زره هش ترس عن ربیب
sere fh kat |b npn] SP" thy!
]سا an Yin | oho | a | ee i
صفحه 60:
۹ بیماریهای واکیر دار در مدارس سال تحصیلی .همبجتلدم
صفحه 61:
و ضمیت Site مضه
te الى
TD he a شاه هیواز با
TD a ise.
ا ويام قل ملاسم
تمدام كفا سهاس كله
صفحه 62:
صفحه 63:
و ضحیت بهداشت حرط حدرسه
تخت جیوار با ترعة اد ۳7
OD Wee
صفحه 64:
سس رحس سر
۱ eee ee enh lee eececne cs
۰ Nhe fey و ی ی بر رز
ل ا ال ار دص در eC PANG Com e.U ee d
مت رس( aS LN Se
7 یت ورد مت
Oot OM OPK kr eri eae eee
تم و
الا AS ee SBA A aS a
6 تم همم
دص ار زر ood
00000 را ee ped oa
SNe acl al ON ss Ol sa cea ea cl areca (lee) ie
همم مت مس سم دسر
۱0 رم ری رت ور همم
Corres CAS OLA arn a تسم مت
Prospiivs (JOOS),
صفحه 65:
(WO an x a7
9 ل ل يي ری یرت ل ی( aad
0 00 0
ad تس تا لي
ا ل تمرك الروك دجب ج121 2-2-7
bbe Kf ات 0 7 elmer cae! سس
۶۳ مت ee ee ل
0 ل
SC eet ore eee eee en eee ee eee
ee aire ay a lainey an a Re
See eked kee chide Wek later ieciivor wits OF
09 ۱
LO iio ا Eee had مرحم
۱۱ aa i aa oe cae ملد 15 تک ‘ed
pee th ۳
a i a a
صفحه 66:
ار دس OVO
تسه سس مت«
1۱ م eect strrccthear tee rayerays as 9 bey srry
ea cee aes
سس مر رل ۱9۵
Oe ee المسصتويك
Seated nee cee ecco ce een ee ce
Aer ا ee ee ceed ce ne
ee eek a eee oe ل
Fae ae one oe ca es وتشتصصم
صو be ie ee eae ede
00 ا ال ce cae
|
00 ا ا ا
ee eee ees
ONO لل ee ened
Pe ree een eed oe ceeddae mune cee ee ce
Se aa 00000
صفحه 67:
۹ od eal case
Ot en eee eco necntend
Be رت سس ciece
2 مر ی ی meso
2 ۱60
و۵۹
دور موم
sled aaa healty (haunts policies, تم سر دسر 9
Betas مر ee, shelter, educaiva, Pood, iaoocwe,
ی ها ی
۰
Ne see
Oeics cass isan acc Lien cas RS ace sc
ماه رحاهتهته ae | 6 MIC CunOes لد
ea ی ل 0 اما مك
leer Wee
تمه رد
om coe ce ل و
FN ANG Oc oa AS ceca eae
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75: